eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
850 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📆گذر عمر 💠 حضرت امام علی بن ابی طالب (علیه السلام) : هیچ یک از شما به استقبال روزی از عمر خویش نمی‌رود مگر این‌که روزی از عمرش را پشت سر می‌گذارد. 📚 میزان‌الحکمه، ج۸، صفحه ۱۲۴ 🆔 @farhang_puya
❗️ آفت نهضت 📚 طبـق دیـدگاه «شهیدمطهری»، یکی آفت‌های هر نهضت، از بین رفتـن خـلـوص نیت و انگیزه الهی در انقلابیون می‌باشـد. ایشان معتقد است، نهضت خدایی بایـد بـرای خـدا آغـاز شـود و بـرای خـدا ادامه یابد و هیچ انگیزه‌ی غیر خدایی نباید در آن راه یابـد، تـا عنایـت و نصـرت الـهـى شـاملش گردد. همچنین با استناد بـه آیه شانزده سـوره رعـد، می گوید:«خداوند وضع و سرنوشـت مردمی را عوض نمی‌کنـد، مادامـی کـه آن‌هـا خـود را و آنچـه بـه اندیشه‌ها و رفتارهای خودشان مربوط است، تغییر ندهنـد.» 📖 ایـن شـهید بزرگوار، خـود نیز به این امر توجه داشته و در کتاب «پیرامـون جمهوری اسلامی» بیان کرده‌اند کـه مـوارد یاد شـده، قسمتی از شرط‌های لازم است نه همه شـروط. 📚فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی شماره ۱۸ سیدرضا زمانی (با تلخیص) 🆔 @farhang_puya
🔆 آینده انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری 📿 اسلام و ارزش های اسلامی 📘 شهید مطهری می‌فرمایند:«قوی‌تریـن حـربـه‌ی دفاعی ایـن انقلاب و مؤثرترین اسلحه پیشرفت آن، ایمان ملت به نیروی خویش و بازگشـت بـه ارزش‌های اصیل اسلام اسـت. غـرب -منظـور تمـام ابرقدرت‌هـا اسـت- از یک چیز وحشت دارد و آن بیـداری خلق مسلمان است. اگر شـرق بیدار شـود و خود اسلامی خود را کشف کند، در آن صـورت حتى بمب اتمی هـم از پس این نیروی عظیم، ایـن تـوده بپا خواسته برنخواهـد آمـد. راه ایـن بیـداری، آشنایی با تاریخ و فرهنگ و ایدئولوژی خودمان اسـت.» 🔗 و سپس نتیجه می گیرند:«انقلاب مـا آن‌وقـت پیـروز خواهـد شـد کـه مـا مـكـتـب و ایدئولوژی خودمان را که همان اسلام خالص و بدون شائبه است به دنیا معرفی کنیم.... مكتب‌مـان را بدون خجالت و شرمندگی آن‌چنان که واقعا هسـت بـه جهانیان عرضه کنیم.... اما اگر قرار است به اسم اسلام یک مکتب التقاطی درست شـود... و بگوییم این است اسلام، ممکن است مردم در ابتدا این امر را بپذیرند.... ولی این امر برای همیشـه مكـتـوم نمیماند.» 📚فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی شماره ۱۸ سیدرضا زمانی (با تلخیص) 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 انقلاب برای ما هزارها برکت آورد ❗️ اگر کسی اوضاع قبـل از انقلاب را می‌دید الان شبانه روز شکر می کرد؛ چـرا کـه آن زمان درهای بهشت واقعا بسـته بـود، درهای جهنـم در تمام کوی و برزن بـاز بـود، بهشـت رفتن خیلی سخت بود، مخصوصا زمان رضاخان، تمـام ایـن حسینیه‌ها را یک جا ویران کردنـد، تمـام موقوفـات را ملکی کردند. یک نسل از حوزه‌هـا تقریبـا قطـع شـده بـود، حالا در حوزه‌های رسمی؛ مثـل مشـهد و قـم مـمـكـن بـود چندتا طلبـه مخفيانـه پرورش پیـدا کننـد؛ ولی در شهرستان.ها این نسـل وسـط قطع شده بود. 🤲 انقلاب بـرای مـا هزارها برکت آورد، درهای بهشت باز است اگر کسی نخواسـت بـرود بـه سـوء اختیار خـودش است، درهای جهنم بسته اگر کسی بخواهـد گناه بکنـد بایـد مخفیانه به جهنـم بـرود، اینها برکت انقلاب است. 🎙سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
❗️ اهمیت انسان‌شناسی در تعریف آزادی 💭 علاوه بر جهان بینی، انسان شناسی نیز در تعریف آزادی بسیار مؤثر و مورد توجه است و تعریف آزادی با تعریف انسان ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد؛ زیرا متعلق آزادی خود انسان است و از این رو هر تعریفی از انسان، در درک و برداشت از آزادی نقش مهمی خواهد داشت. می‌توان گفت بدون ارائه تعریفی از انسان، تعریف آزادی ممکن نخواهد بود؛ لذا هر کس انسان را موجودی آزاد می‌داند، پیش از آن باید بداند که، انسان از چه چیز و برای چه چیز باید آزاد باشد و این مساله خود مبتنی بر آن است که ابتدا ماهیت انسان و گوهر وجودی او و سپس توانایی‌ها، استعدادها و هدف و فلسفه نهایی از آفرینش او را بشناسد. 🔘 پس تفسیر آزادی به انسان‌شناسی بستگی دارد و انسان‌شناسی نیز به جهان‌شناسی وابسته است؛ لذا با تفاوت جهان‌بینی و انسان‌شناسی تفسیر آزادی نیز متعدد و متفاوت می‌گردد. ✍سیدعبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
💢اندیشه احترام می‌آورد 💠 حضرت مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) : هرکه اندیشه نکند، سبک می‌شود و هرکه سبک گشت، مورد احترام قرار نمی‌گیرد. 📚 غررالحکم، حدیث ۷۹۲۷ 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 گام دوم متکی به اراده ملت است 🔷 امروز گام دوم انقلاب این است: شناختن ظرفیت‌ها و مزیت‌ها و استفاده‌ی از آن‌ها، و شناختن فسادها و رخنه‌ها و کمبودها و مشکل‌ها و سینه سپر کردن برای حل آن‌ها. 🔶 به این توجه کنید که غرب و آمریکا به این نتیجه رسیده اند که اگر ملت ایران یک چیزی را اراده کند، حتما به دست خواهد آورد؛ به این نتیجه رسیده‌اند که با اراده‌ی ملی ملت ایران نمی‌شود مبارزه کرد؛ اگر [ملت ایران] اراده کردند، مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی فایده‌ای نخواهد کرد. چه کار می‌کنند؟ به این نتیجه رسیده‌اند که بایستی کاری کنند که ملت ایران اراده نکند، اراده‌اش ضعیف بشود؛ در فکر این هستند. 🎙بیانات رهبر معظم انقلاب (۹۸/۱/۱) 🆔 @farhang_puya
🔰 با آمریکا و انگلیس سر یک میز نمی‌نشست ♦️(کاشفُ الغطا کَشَفَ‌ الغِطا‌: کاشف الغطا پرده را کنار زد) ♦️ آیت‌الله شیخ محمد حسین کاشف الغطا: «ای دولت ایالات متحده و ای دولت انگلیس! آیا شما برای معنویت‌ها ارزشی قائلید‌؟!... آیا جنایت‌هایی که شما در فلسطین کردید، شما را روسیاه نکرد؟... مگر به آن‌ها پول و اسلحه نمی‌دهید؟! اکنون شما از در دیگری وارد شده‌اید. امروز از ما می‌خواهید که با شما در یک کنگره بنشینیم و درباره ارزش‌های معنوی به مذاکره بپردازیم. آیا خون‌هایی که در ایران (اشاره به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) سوریه، مصر، و لبنان ریخته می‌شود، ناشی از توطئه‌های شما نیست؟! 🔴 ایا شما در شرق و غرب جهان به مردم بی گناه ستم روا نمی‌دارید؟! 🔴شما بمب اتم را برای چه ساختید؟‌ آیا تلاش در راه استثمار‌ ملت‌ها و به بند کشیدن آن‌ها به‌خاطر دنیا پرستی و پول پرستی‌ شما نیست؟ 🔴تمام برنامه‌های شما_ حتی آن‌هایی که به نام دین انجام می.دهید_ به خاطر دنیا پرستی ‌است... 🔴کمک‌های مالی شما سرابی هست که تشنه را می‌فریبد‌، اما سیرابش‌ نمی‌کند‌. آمریکا اگر یک دلار کمک کند، ده دلار برابر آن را پس می‌گیرد. ...مصالح ما هیچ گونه ارتباطی با مصالح آمریکا ندارد. آن‌ها فقر، نادانی و عقب ماندگی ما را می‌خواهند و ما خواهان دانش، سعادت و پیشرفتیم‌.» ✒پاسخ آیت‌الله کاشف الغطا به کنگره «المثل العلیا‌ فی الاسلام» 📔 گلشن ابرار، جلد‌ ۲ ، صفخه ۶۳۸ 🆔️ @farhang_puya
📊 نتایج به دست آمده از بررسی تعریف علامه مصباح از تمدن 1️⃣ حرکت در مسیر تمـدن، صرفا به معنای توسعه‌ی جنبـه‌ی مـادی زندگی نیست؛ بلکه با رویکرد تمـدن به مثابه‌ی نظام، می‌توان حرکت تمدن‌سازانه را حرکت در مسیر نظام‌سازی، نهادینه‌سازی، نمادسازی و عینیت بخشی دانست ؛ 2️⃣ بینش و رویکرد تمدنی، رویکردی کلان و جامـع اسـت؛ و ضـرورت کلان‌نگری و جامع‌نگری درباره‌ی مسائل بشـری، روشن و مبرهن است. یکی از علـل نقصـان اندیشـه‌ی دینی، عـدم کلان‌نگری و جامع نگری است؛ 3️⃣ از نظر علامه مصباح، پایه(Base) و اسـاس هـمـه‌ی تمدن‌ها را زندگی اجتماعیِ باثبـات، متحـد و تخصص یافته به وجود می‌آورد. افراد جامعه‌ای کـه حـول مـحـور یک چیز وحدت پیدا کرده‌اند و زندگی آن‌ها از یک ثبات نوعی برخوردار است و با تقسیم کار و تخصصی شـدن، توانمندی‌های خـود را در مسیر رسیدن بـه اهـداف ساماندهی کرده اند، می‌توانند در مسیر تمدن سازی قرار گیرند؛ 4️⃣ تمدن‌ها با بهره گیری از همه‌ی ظرفیت‌های مادی و معنوی و به صورت برنامه‌ریزی شده مهندسی می شوند؛ 5️⃣ تمدن‌سازی، از مسیر تأمیـن هـرم نیازهای جامعه، از تأمین نیازهای اولیه، دفع خطرهـا و تأمین امنیت، تـا ارتقای بهره‌هـا و به کارگیری خلاقیت و نوآوری و نهایتا رسیدن به آرمان‌ها می‌گذرد. ✍ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
💠 میز گوشه هال (آشنای راه، قسمت ۲) 🆔 @farhang_puya
💢اساس تربیت 💠 پیامبر مهربانی حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله) : فرزندان خود را به سه ویژگی تربیت کنید: 1⃣ دوست داشتن پیامبرتان 2⃣ دوست داشتن اهل بیت او 3⃣ خواندن قرآن 📚 کنزالعمال، حدیث ۴۵۴۰۹ 🆔 @farhang_puya
❗️ کار دشمن، کاشتن بذر ناامیدی است ⭕️ کارهایی که دشمن انجام می‌دهد و مقصود او از محاصره‌ی اقتصادی و تبلیغات فراوانی که انجام می‌دهد این است که ناامیدی در دل‌ها کاشـته شـود و انسان‌ها از رسیدن بـه اهـداف ناامید بشوند و این‌گونه تبلیغ می‌کنند که نه تنها بـه اهـداف نمی‌رسند که اوضاع بسیار بسیار بسیار بدتر از ماسبق؛ یعنـی قبـل از انقلاب خواهد شـده، پس نه تنها بـه آرمانهای خودتان نمی رسید، آن رفاه‌ها ، آسایش‌ها و خوبی‌هایی کـه قبـل هـم داشته‌اید ، آن‌هـا را از دست خواهید داد، یا داده‌اید. ♦️ این‌گونه می‌خواهند بذر ناامیدی در دل‌هـا بکـارنـد و قـهـرا بـه آمـال و آرزوهای خودشـان کـه برچیده شـدن معـاذالله اسلام و فضیلت‌های انسانی است برسند و این‌ها را از بین ببرند و دومرتبه همان سلطه‌گری‌ها و استثمارگری‌هایی که داشتند، داشته باشند و صحنـه بـرای افکار پلیـد خودشان در خاورمیانه فراهم بشـود. 🎙بیانات آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کند 📋 دوشنبه 1401/10/26 ساعت 19 🗂 موضوع: آسیب‌های تربیتی در خانواده 💡 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم اخوی روان‌شناس و مدیر مرکز مشاوره مأوای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره ❓علل و آثار رابطه ناسالم در خانواده‌ها چیست؟ ❓چرا برخی از فرزندان ما پسران جامعه‌ستیز می‌شوند ❓علت افسردگی دختران در خانواده‌ها چیست؟ ❓علت تمایل فرزندان ما به ناهنجاری‌ها چیست؟ ❓علت خودبزرگ‌بینی فرزندان چیست؟ 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 @farhang_puya
💠 اگر شد (آشنای راه، قسمت ۳) 🆔 @farhang_puya
♦️همسر رضاخان را هم امربه‌معروف کرد! 🔴در عید نوروز سال ۱۳۰۶ ش( ۲۷ رمضان ۱۳۴۶ق) که زوّار فراوانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) حضور‌ داشتند، خانواده پهلوی بدون حجاب کامل(در آن زمان هنوز کشف حجاب نشده‌ بود) در حرم مطهر حضور به هم رساندند‌. این عمل و جسارت به ساحت مقدس حرم مطهر سبب خشم مردم می‌شود و روحانی‌ای به نام سید ناظم واعظ، مردم را به امر به معروف و نهی از منکر فرا می‌خواند. 📎خبر به مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد تقی بافقی می‌رسد و ایشان نخست به خانواده رضاخان پیام می‌دهد که : «اگر مسلمان هستید، نباید با این وضع در این مکان مقدس حضور یابید ‌و اگر مسلمان نیستید، باز هم حق ندارید در این مکان حضور یابید.» پیام موثر واقع نمی‌شود و مرحوم آیت‌الله بافقی شخصاً به حرم می‌آید و به خانواده رضاخان شدیداً اخطار می‌کند که چنان‌چه در حجاب خود تغییر ندهید، بایستی حرم را ترک نمایید. بر اثر تذکر ایشان، همسر رضاشاه و زن‌های درباری حرم را ترک کردند‌. 📚حکایت کشف حجاب، جلد ۱ ، صفحه۸۷ 🆔️ @farhang_puya
🇮🇷 استقلال در ساحت ساختار و هویت 🔻 استقلال‌خواهی در انقلاب اسلامی، معیارها و ارزش‌های غربی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نفی می‌کند. در حالی که حکومت استبدادی پیشین بر «استحاله فرهنگی» پایه‌ریزی شده بود و تحقق آن، در سیطره ارزش‌های غربی برنامه‌ریزی شده بود تا هویت اسلامی-ملی به فراموشی سپرده شود، انقلاب اسلامی با تعمیق خودباوری فرهنگی زمینه تقویت پایه‌های ایمانی مردم و نسل‌های خودباور را فراهم نمود. ♦️ افزون بر این، انقلاب اسلامی با دگرگون ساختن نگرش زن مسلمان نسبت به خود و محیط پیرامون خویش او را به بازیابی جایگاه و نقش واقعی زن ایرانی در خانواده و جامعه فراخواند. ✍محمدجواد نوروزی 🆔 @farhang_puya
🔰وظایف‌و ویژگی‌های روحانیت در بیان شهید مطهری 1️⃣روحانیت باید در حفظ مساجد کوشا باشد، امامت جماعت باید محفوظ بماند. روضه‌ها و ذکر مصیبت‌‌ها باید محفوظ بماند؛ اما لازم است اصلاح شوند و تحریفات‌ و جعل‌ها و دورغ‌ها از‌ آن‌ها حذف و پیراسته شود‌. 2️⃣روحانیت در حفظ و تداوم انقلاب نقشی اساسی برعهده دارد و باید با کوشش همه جانبه، جایگاه شایسته خود را حفظ کند و در صف اول حرکت مردم همچنان به هدایت آن‌ها ادامه دهد. 3️⃣ خصوصیات بزرگی چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگی به قدرت‌ها و مهم‌تر از همه احساس مسئوولیت‌ در برابر توده‌ها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است و چه عزتی بالاتر از این که روحانیت با کمی امکانات، تفکر اسلام ناب را بر سرزمین افکار‌ و اندیشه‌‌ مسلمانان جاری ساخته است‌ و نهال مقدس فقاهت در گلستان حیات و معنویت هزاران محقق به شکوفه نشسته‌. ✒️عبدالله پوراحمد 🆔 @farhang_puya
📚 تشکیل پژوهشگاه نرم‌افزاری؛ لازمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی 🔶 ما از خانه مدرن دنیای امروز باید بیرون بیاییم و برویم خانه جدید و تمدن جدید بسازیم. تمدن جدید نرم‌افزار خود را می‌خواهد، علم می‌خواهد و تمام علوم به‌ویژه علوم انسانی مربوط به خود را می‌خواهد. لذا باید این کارها را انجام دهیم: 🔷 نرم‌افزارهای تمدن جدید را باید تولید کنیم. این بزرگترین کاری است که باید انجام شود. برای تولید این نرم‌افزار باید یک پژوهشگاهی از نخبگان حوزه و دانشگاه تشکیل شود و از آنها حمایت هم بشود، تا اقتصاد اسلامی، روان شناسی اسلامی و سایر علوم اسلامی را تولید کنند این کار باید با حوصله و بدون هیچ دغدغه باشد. برای این کار باید دولت هم مجوزش و هم هزینه آن را بدهد. به نظر من پیش فرض گام دوم این است که مجلسی باید باشد که این بحث را تعقیب و نظارت کند. این مجلس باید انقلابی، معتقد به اسلام و دغدغه تولید علم داشته باشد اگر این گونه نباشد نمیتوان به تمدن اسلامی رسید. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود نبویان 🆔 @farhang_puya
💠معماری مردم پسند ♦️معماری باید مقیاس انسانی داشته باشد. یک معمار هیچ وقت نمی‌آید یک سالن سینما بسازد و اسم آن را اتاق خواب بگذارد. مقیاس اتاق خواب همچنین وقتی وارد راهرویی می‌شویم که فقط یک در دارد، ابتدای ورودش بسته است. جایی که دیوارش ضخیم نباشد در آن طاقچه می‌سازند. اندازه‌ها مشخص و براساس منطق است، نه هوس و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. 🔗مثال‌های بسیاری برای مردم‌وار کردن بنا و در نهایت اسلامی کردن آن‌ها می‌توان زد که از آن جمله، کاربرد اعداد قدسی در بناهاست‌؛ چرا که این اعداد ارتباط مستقیم با اعتقادات مردم داشته و مورد علاقه مردم هستند. رعایت آن نیز اثر معماری را مردم پسند می‌کند. اصل مردم واری یعنی رعایت خواسته‌های مردم، چه عاطفی، چه مذهبی و چه اقتصادی؛ این‌ها جزء نیازهای اولیه مردم است، چه در باغ سازی، چه در ساختن مساجد و مدارس و چه در خانه و یا در هر بنایی دیگر. ✍مهندس رضا دهشیدی 🆔️ @farhang_puya
❤️ عشق به وطن🇮🇷 💠 پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله) : عشق به وطن نشانگر ایمان است. 📚 الخزائن، صفحه ۴۸۷ 🆔 @farhang_puya
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت اول 📌 در مکاتب غربی تعاریف فراوانی از آزادی ارائه شده است؛ اما همه‌ی آن‌ها تقریبا در یک نقطه با هم مشترکند و آن، لحاظ انسان مداری در تعاریف آزادی است؛ یعنی تعریف از آزادی براساس تفکر اومانیستی(بشر گرایانه) مطرح شده؛ زیرا اساس و مبنای آزادی از نظر آن‌ها وابسته به خواست افراد است. در اینجا به دو نمونه از این گونه تعاریف از آزادی اشاره می‌کنیم: 1️⃣ بارون دومنتسکیو(۱۶۸۹-۱۷۵۵):«آزادی آن است که افراد آنچه را باید بخواهند و بکنند و آنچه را موظف به خواستن آن نیستند مجبور نباشند انجام دهند.» 2️⃣ توماس هابز(۱۵۸۸-۱۶۷۹م):«منظور من از آزادی آن است که در برابر هر کاری که انسان طبق قانون طبیعی می‌خواهد انجام دهد، بدون ضرورت، ممانعتی وجود نداشته باشد؛ یعنی مانع و رادعی بر سر راه آزادی طبیعی نباشد، الا آن‌چه برای خیر جامعه و دولت ضرورت دارد.» در عبارت دیگر می‌گوید:«آزادی نبود موانع بیرونی است، انسان آزاد کسی است که در اموری که به واسطه‌ی قدرت و ادراکش قادر به انجام کار است، از آنچه میل به انجام آن دارد بازداشته نشود.» ✍گردآوری: سیدعبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
💢 بر حذر باش از دنیا 💠 حضرت مولانا امیرالمومنین علی (علیه السلام) : دنیا برای هیچ نوشنده‌ای زلال نمی‌شود و به هیچ یاری وفا نمی‌کند. 📚 عیون‌الحکم و المواعظ، صفحه ۲۳ 🆔 @farhang_puya
💠 راه دیگری پیدا کنید (آشنای راه، قسمت ۴) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت اول 📌 در مکاتب غربی تعاریف فراوانی از آزادی ارائه
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت دوم 💠 اما آزادی از دیدگاه اسلام عبارت است از: رها شدن از بردگی و اطاعت غیرخدا و آزادی در هر چیزی که خداوند آن را مباح کرده است. اگر واژه‌ای چند معنا و کاربرد پیدا کند، راه مغالطه و سوء‌استفاده استفاده برای سفسطه‌گران و فرصت‌طلبان هموار می‌گردد. این دو جنبه‌ای بودن در واژه‌ی عشق نیز یافت می‌شود؛ عشق گاهی افلاکی و مقدس و گاهی خاکی و هرزه است. حال اگر در میان نوجوانان پاک و احساساتی، کسی عشق و عاشقی را بستاید و آن را هدف آفرینش و مورد تأیید انبیا و عارفان معرفی کند؛ ولی نگوید که میان عشق عرفانی و عشق مجازی تفاوت بسیاری هست، این امر سفسطه، مغالطه و خیانت است. همین مطلب درباره‌ی آزادی نیز درست است. ستایش و تعریف از آزادی در صورتی درست است که مراد خود را آز آزادی بیان کنیم. 📘 استاد مطهری بارها این خطر سوء‌استفاده از آزادی را یادآور شده‌اند: «بزرگ‌ترین تیشه‌ای که بر ریش‌ ی اخلاق زده شده [است] به نام آزادی و از راه همین تفسیر غلطی است که از آزادی شده است. در پناه آزادی، آزادی را می‌کشند. چنان که گفته‌اند ای آزادی به نام تو در دنیا چه جنایت‌ها که نشد.» ✍گردآوری: سیدعبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
⭕️ مشروعیت حکومت 💢 بحث از مشروعیت حکومت‌ها، از دیرباز جزء اساسی‌ترین مباحث فلسفی سیاسی به شمار می‌رفته است. هر نظام حکومتی برای این‌که بتواند حقانیت حاکمیت خود را به اثبات برساند، ناچار به بازشناسی مبانی مشروعیت نظام سیاسی خود است تا با پشتیبانی از آن بتوانند تصرف در امور عمومی و اجتماعی را بر عهده بگیرد. حال باید دید در سیستم حکومت اسلامی و در نظامی که شالوده آن را توحید و توجه به مبانی و موازین الهی تشکیل می‌دهد، منشاء مشروعیت حکومت و ولایت حاکم چیست و اساساً دین در برخورد با این مسئله چه موضعی دارد؟ 🔚اگر ما مدعی آن هستیم که ولایت فقیه، ولایتی منتسب به امام معصوم است، در مقام تحلیل و تبیین این ادعا مواجه با دیدگاه دیگری می‌شویم که منشاء مشروعیت حاکم را نه انتصاب به مقام عصمت و انتصاب از ناحیه امام زمان (عج)، بلکه رای و اقبال مردم می‌داند و مشروعیت را مترادف با مقبولیت معنا می‌کند. درست همان‌گونه که در حقوق غربی می‌بینیم، شالوده حکومت چیزی جز قرارداد اجتماعی نیست و رای اکثریت به هر سمتی که رود، حتی اگر حکومت جائر و خودکامه باشد؛ تنها به این دلیل که مردم می‌خواهند، حقانی و مشروع جلوه می‌کند. ✍ عاطفه خرمی 🆔 @farhang_puya