📚 تشکیل پژوهشگاه نرمافزاری؛ لازمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی
🔶 ما از خانه مدرن دنیای امروز باید بیرون بیاییم و برویم خانه جدید و تمدن جدید بسازیم. تمدن جدید نرمافزار خود را میخواهد، علم میخواهد و تمام علوم بهویژه علوم انسانی مربوط به خود را میخواهد. لذا باید این کارها را انجام دهیم:
🔷 نرمافزارهای تمدن جدید را باید تولید کنیم. این بزرگترین کاری است که باید انجام شود. برای تولید این نرمافزار باید یک پژوهشگاهی از نخبگان حوزه و دانشگاه تشکیل شود و از آنها حمایت هم بشود، تا اقتصاد اسلامی، روان شناسی اسلامی و سایر علوم اسلامی را تولید کنند این کار باید با حوصله و بدون هیچ دغدغه باشد. برای این کار باید دولت هم مجوزش و هم هزینه آن را بدهد. به نظر من پیش فرض گام دوم این است که مجلسی باید باشد که این بحث را تعقیب و نظارت کند. این مجلس باید انقلابی، معتقد به اسلام و دغدغه تولید علم داشته باشد اگر این گونه نباشد نمیتوان به تمدن اسلامی رسید.
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمود نبویان
#شماره_41
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠معماری مردم پسند
♦️معماری باید مقیاس انسانی داشته باشد. یک معمار هیچ وقت نمیآید یک سالن سینما بسازد و اسم آن را اتاق خواب بگذارد. مقیاس اتاق خواب همچنین وقتی وارد راهرویی میشویم که فقط یک در دارد، ابتدای ورودش بسته است. جایی که دیوارش ضخیم نباشد در آن طاقچه میسازند. اندازهها مشخص و براساس منطق است، نه هوس و کسی نمیتواند آن را تغییر دهد.
🔗مثالهای بسیاری برای مردموار کردن بنا و در نهایت اسلامی کردن آنها میتوان زد که از آن جمله، کاربرد اعداد قدسی در بناهاست؛ چرا که این اعداد ارتباط مستقیم با اعتقادات مردم داشته و مورد علاقه مردم هستند. رعایت آن نیز اثر معماری را مردم پسند میکند. اصل مردم واری یعنی رعایت خواستههای مردم، چه عاطفی، چه مذهبی و چه اقتصادی؛ اینها جزء نیازهای اولیه مردم است، چه در باغ سازی، چه در ساختن مساجد و مدارس و چه در خانه و یا در هر بنایی دیگر.
✍مهندس رضا دهشیدی
#شماره_19
#هنر
🆔️ @farhang_puya
❤️ عشق به وطن🇮🇷
💠 پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله) :
عشق به وطن نشانگر ایمان است.
📚 الخزائن، صفحه ۴۸۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام
🔹 قسمت اول
📌 در مکاتب غربی تعاریف فراوانی از آزادی ارائه شده است؛ اما همهی آنها تقریبا در یک نقطه با هم مشترکند و آن، لحاظ انسان مداری در تعاریف آزادی است؛ یعنی تعریف از آزادی براساس تفکر اومانیستی(بشر گرایانه) مطرح شده؛ زیرا اساس و مبنای آزادی از نظر آنها وابسته به خواست افراد است. در اینجا به دو نمونه از این گونه تعاریف از آزادی اشاره میکنیم:
1️⃣ بارون دومنتسکیو(۱۶۸۹-۱۷۵۵):«آزادی آن است که افراد آنچه را باید بخواهند و بکنند و آنچه را موظف به خواستن آن نیستند مجبور نباشند انجام دهند.»
2️⃣ توماس هابز(۱۵۸۸-۱۶۷۹م):«منظور من از آزادی آن است که در برابر هر کاری که انسان طبق قانون طبیعی میخواهد انجام دهد، بدون ضرورت، ممانعتی وجود نداشته باشد؛ یعنی مانع و رادعی بر سر راه آزادی طبیعی نباشد، الا آنچه برای خیر جامعه و دولت ضرورت دارد.»
در عبارت دیگر میگوید:«آزادی نبود موانع بیرونی است، انسان آزاد کسی است که در اموری که به واسطهی قدرت و ادراکش قادر به انجام کار است، از آنچه میل به انجام آن دارد بازداشته نشود.»
✍گردآوری: سیدعبدالمجید اشکوری
#شماره_41
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 بر حذر باش از دنیا
💠 حضرت مولانا امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
دنیا برای هیچ نوشندهای زلال نمیشود و به هیچ یاری وفا نمیکند.
📚 عیونالحکم و المواعظ، صفحه ۲۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت اول 📌 در مکاتب غربی تعاریف فراوانی از آزادی ارائه
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام
🔹 قسمت دوم
💠 اما آزادی از دیدگاه اسلام عبارت است از: رها شدن از بردگی و اطاعت غیرخدا و آزادی در هر چیزی که خداوند آن را مباح کرده است.
اگر واژهای چند معنا و کاربرد پیدا کند، راه مغالطه و سوءاستفاده استفاده برای سفسطهگران و فرصتطلبان هموار میگردد. این دو جنبهای بودن در واژهی عشق نیز یافت میشود؛ عشق گاهی افلاکی و مقدس و گاهی خاکی و هرزه است.
حال اگر در میان نوجوانان پاک و احساساتی، کسی عشق و عاشقی را بستاید و آن را هدف آفرینش و مورد تأیید انبیا و عارفان معرفی کند؛ ولی نگوید که میان عشق عرفانی و عشق مجازی تفاوت بسیاری هست، این امر سفسطه، مغالطه و خیانت است. همین مطلب دربارهی آزادی نیز درست است. ستایش و تعریف از آزادی در صورتی درست است که مراد خود را آز آزادی بیان کنیم.
📘 استاد مطهری بارها این خطر سوءاستفاده از آزادی را یادآور شدهاند:
«بزرگترین تیشهای که بر ریش ی اخلاق زده شده [است] به نام آزادی و از راه همین تفسیر غلطی است که از آزادی شده است. در پناه آزادی، آزادی را میکشند. چنان که گفتهاند ای آزادی به نام تو در دنیا چه جنایتها که نشد.»
✍گردآوری: سیدعبدالمجید اشکوری
#شماره_41
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
⭕️ مشروعیت حکومت
💢 بحث از مشروعیت حکومتها، از دیرباز جزء اساسیترین مباحث فلسفی سیاسی به شمار میرفته است. هر نظام حکومتی برای اینکه بتواند حقانیت حاکمیت خود را به اثبات برساند، ناچار به بازشناسی مبانی مشروعیت نظام سیاسی خود است تا با پشتیبانی از آن بتوانند تصرف در امور عمومی و اجتماعی را بر عهده بگیرد. حال باید دید در سیستم حکومت اسلامی و در نظامی که شالوده آن را توحید و توجه به مبانی و موازین الهی تشکیل میدهد، منشاء مشروعیت حکومت و ولایت حاکم چیست و اساساً دین در برخورد با این مسئله چه موضعی دارد؟
🔚اگر ما مدعی آن هستیم که ولایت فقیه، ولایتی منتسب به امام معصوم است، در مقام تحلیل و تبیین این ادعا مواجه با دیدگاه دیگری میشویم که منشاء مشروعیت حاکم را نه انتصاب به مقام عصمت و انتصاب از ناحیه امام زمان (عج)، بلکه رای و اقبال مردم میداند و مشروعیت را مترادف با مقبولیت معنا میکند. درست همانگونه که در حقوق غربی میبینیم، شالوده حکومت چیزی جز قرارداد اجتماعی نیست و رای اکثریت به هر سمتی که رود، حتی اگر حکومت جائر و خودکامه باشد؛ تنها به این دلیل که مردم میخواهند، حقانی و مشروع جلوه میکند.
✍ عاطفه خرمی
#شماره_2
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔰به رهبر سلام الله علیه میگفت!
💠...روزی آیتالله میلانی، هنگامی که نزدشان نام امام خمینی برده شد، فرمودند: «سلام الله علیه»... پس عدهای به آیتالله اعتراضی کردند.
♦️ایشان فرمودند: «ساکت باشید فلانی! اینجا مسأله تقلید در بین نیست که گفته شود فلانی اعلم است یا من؟ اینجا بحث رهبری است و چنین نیست که هر مجتهدی لیاقت رهبری داشته باشد.
💠لیاقت رهبری را تنها فقیه سیاستمداری داراست که عالم به زمان خویش باشد و در راه خدا از ملامتگران هراس نداشته باشد و اکنون این مشخصات در کسی جز آیتالله خمینی نیست.»
📙 آیتالله ميلانی، مرجع بیداری، صفحه ۱۳۳
#شماره_26و27
#تاریخی
🆔️ @farhang_puya
❗️ خاتمی و مقابله با تفکر امام
🔰 پس از پیروزی انقلاب، حداقل در سلک روحانیت و در بین مسئولین نظام، کسی جرئت بر زبان آوردن مقابله با اندیشهها و آرمانهای امام و امت را در خصوص غرب نداشت تا اینکه «سیدمحمد خاتمی» پس از آنکه در دوران وزارت ارشاد خود، بستری مناسب برای رویکرد جامعه فرهنگی به سوی فرهنگ غرب بنیان نهاد، ضمن موضعگیری با مواضع امام راحل و مردم زخم خورده از فرهنگ غرب، سخنانی را بر زبان راند که تفاوت چندانی با سخنان میرزا ملکم خان، آخوندزاده، تقیزاده و... نداشت.
🔘 خاتمی با بیان این نکته که «سیاست شما نمیتواند سیاست عهد بوقتان باشد، اما اقتصادتان امروزی باشد. تمام معیارهای فرهنگیتان مال گذشته باشد، ولی بخواهید اقتصاد داشته باشید. در مدیریتتان تحول ایجاد نشود ولی بخواهید توسعه تکنولوژیک داشته باشید... و این تحول، یعنی تجدد» سرانجام در سال ۱۳۷۵ سخن تقیزاده و میرزا ملکم خان و... را تکرار کرد.
✍ حسن ابراهیمزاده
#شماره_3
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💠روحانیت در بیان شهید محراب آیتالله صدوقی
🔰جدایی روحانیت از تودههای میلیونی مردم، مساوی انهدام کامل انقلاب و تحقق خواستههای ابرقدرتهای خارجی و مزدوران خودفروخته داخل آنهاست.
🔰روحانیت شیعه .. تجسم ایدههای متعالی و کمالآفرین اسلام است و با حرکت_ او _ ... استمرار حرکت تاریخی تشیع بر علیه هرگونه ظلم و بیداد است.
🔰دشمن شکستخورده که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران خود را زبون و بیچاره دیده، در فرصتهای مناسب کوشیده است تا با طرح توطئهای، انقلاب را مورد حمله قرارداده و ارکان آن را متزلزل سازد، لکن از آنجا که خداوند پشتوانه این انقلاب عظیم است، تمام این توطئهها به شکست انجامیده است. اینک بهعنوان آخرین حمله، قلب تپنده انقلاب یعنی روحانیت مبارز و متعهد و ولایت فقیه را مورد هجوم قرار داده و میخواهد از این طریق با ایجاد دودستگی و تفرقه، انقلاب را از درون متلاشی نماید.
✒عبدالله پوراحمد
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔️ @farhang_puya
💢ارزش مشورت در کلام پیامبر صل الله علیه و آله و سلم
💠 پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله و سلم) :
مشورت دژی در مقابل [هجوم] پشیمانی و مایه ایمنی از سرزنش است.
📚نثرالدر، ج۱، ص ۱۸۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya