eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.5هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
760 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰وظایف‌و ویژگی‌های روحانیت در بیان شهید مطهری 1️⃣روحانیت باید در حفظ مساجد کوشا باشد، امامت جماعت باید محفوظ بماند. روضه‌ها و ذکر مصیبت‌‌ها باید محفوظ بماند؛ اما لازم است اصلاح شوند و تحریفات‌ و جعل‌ها و دورغ‌ها از‌ آن‌ها حذف و پیراسته شود‌. 2️⃣روحانیت در حفظ و تداوم انقلاب نقشی اساسی برعهده دارد و باید با کوشش همه جانبه، جایگاه شایسته خود را حفظ کند و در صف اول حرکت مردم همچنان به هدایت آن‌ها ادامه دهد. 3️⃣ خصوصیات بزرگی چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگی به قدرت‌ها و مهم‌تر از همه احساس مسئوولیت‌ در برابر توده‌ها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است و چه عزتی بالاتر از این که روحانیت با کمی امکانات، تفکر اسلام ناب را بر سرزمین افکار‌ و اندیشه‌‌ مسلمانان جاری ساخته است‌ و نهال مقدس فقاهت در گلستان حیات و معنویت هزاران محقق به شکوفه نشسته‌. ✒️عبدالله پوراحمد 🆔 @farhang_puya
📚 تشکیل پژوهشگاه نرم‌افزاری؛ لازمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی 🔶 ما از خانه مدرن دنیای امروز باید بیرون بیاییم و برویم خانه جدید و تمدن جدید بسازیم. تمدن جدید نرم‌افزار خود را می‌خواهد، علم می‌خواهد و تمام علوم به‌ویژه علوم انسانی مربوط به خود را می‌خواهد. لذا باید این کارها را انجام دهیم: 🔷 نرم‌افزارهای تمدن جدید را باید تولید کنیم. این بزرگترین کاری است که باید انجام شود. برای تولید این نرم‌افزار باید یک پژوهشگاهی از نخبگان حوزه و دانشگاه تشکیل شود و از آنها حمایت هم بشود، تا اقتصاد اسلامی، روان شناسی اسلامی و سایر علوم اسلامی را تولید کنند این کار باید با حوصله و بدون هیچ دغدغه باشد. برای این کار باید دولت هم مجوزش و هم هزینه آن را بدهد. به نظر من پیش فرض گام دوم این است که مجلسی باید باشد که این بحث را تعقیب و نظارت کند. این مجلس باید انقلابی، معتقد به اسلام و دغدغه تولید علم داشته باشد اگر این گونه نباشد نمیتوان به تمدن اسلامی رسید. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود نبویان 🆔 @farhang_puya
💠معماری مردم پسند ♦️معماری باید مقیاس انسانی داشته باشد. یک معمار هیچ وقت نمی‌آید یک سالن سینما بسازد و اسم آن را اتاق خواب بگذارد. مقیاس اتاق خواب همچنین وقتی وارد راهرویی می‌شویم که فقط یک در دارد، ابتدای ورودش بسته است. جایی که دیوارش ضخیم نباشد در آن طاقچه می‌سازند. اندازه‌ها مشخص و براساس منطق است، نه هوس و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. 🔗مثال‌های بسیاری برای مردم‌وار کردن بنا و در نهایت اسلامی کردن آن‌ها می‌توان زد که از آن جمله، کاربرد اعداد قدسی در بناهاست‌؛ چرا که این اعداد ارتباط مستقیم با اعتقادات مردم داشته و مورد علاقه مردم هستند. رعایت آن نیز اثر معماری را مردم پسند می‌کند. اصل مردم واری یعنی رعایت خواسته‌های مردم، چه عاطفی، چه مذهبی و چه اقتصادی؛ این‌ها جزء نیازهای اولیه مردم است، چه در باغ سازی، چه در ساختن مساجد و مدارس و چه در خانه و یا در هر بنایی دیگر. ✍مهندس رضا دهشیدی 🆔️ @farhang_puya
❤️ عشق به وطن🇮🇷 💠 پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله) : عشق به وطن نشانگر ایمان است. 📚 الخزائن، صفحه ۴۸۷ 🆔 @farhang_puya
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت اول 📌 در مکاتب غربی تعاریف فراوانی از آزادی ارائه شده است؛ اما همه‌ی آن‌ها تقریبا در یک نقطه با هم مشترکند و آن، لحاظ انسان مداری در تعاریف آزادی است؛ یعنی تعریف از آزادی براساس تفکر اومانیستی(بشر گرایانه) مطرح شده؛ زیرا اساس و مبنای آزادی از نظر آن‌ها وابسته به خواست افراد است. در اینجا به دو نمونه از این گونه تعاریف از آزادی اشاره می‌کنیم: 1️⃣ بارون دومنتسکیو(۱۶۸۹-۱۷۵۵):«آزادی آن است که افراد آنچه را باید بخواهند و بکنند و آنچه را موظف به خواستن آن نیستند مجبور نباشند انجام دهند.» 2️⃣ توماس هابز(۱۵۸۸-۱۶۷۹م):«منظور من از آزادی آن است که در برابر هر کاری که انسان طبق قانون طبیعی می‌خواهد انجام دهد، بدون ضرورت، ممانعتی وجود نداشته باشد؛ یعنی مانع و رادعی بر سر راه آزادی طبیعی نباشد، الا آن‌چه برای خیر جامعه و دولت ضرورت دارد.» در عبارت دیگر می‌گوید:«آزادی نبود موانع بیرونی است، انسان آزاد کسی است که در اموری که به واسطه‌ی قدرت و ادراکش قادر به انجام کار است، از آنچه میل به انجام آن دارد بازداشته نشود.» ✍گردآوری: سیدعبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
💢 بر حذر باش از دنیا 💠 حضرت مولانا امیرالمومنین علی (علیه السلام) : دنیا برای هیچ نوشنده‌ای زلال نمی‌شود و به هیچ یاری وفا نمی‌کند. 📚 عیون‌الحکم و المواعظ، صفحه ۲۳ 🆔 @farhang_puya
💠 راه دیگری پیدا کنید (آشنای راه، قسمت ۴) 🆔 @farhang_puya
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت دوم 💠 اما آزادی از دیدگاه اسلام عبارت است از: رها شدن از بردگی و اطاعت غیرخدا و آزادی در هر چیزی که خداوند آن را مباح کرده است. اگر واژه‌ای چند معنا و کاربرد پیدا کند، راه مغالطه و سوء‌استفاده استفاده برای سفسطه‌گران و فرصت‌طلبان هموار می‌گردد. این دو جنبه‌ای بودن در واژه‌ی عشق نیز یافت می‌شود؛ عشق گاهی افلاکی و مقدس و گاهی خاکی و هرزه است. حال اگر در میان نوجوانان پاک و احساساتی، کسی عشق و عاشقی را بستاید و آن را هدف آفرینش و مورد تأیید انبیا و عارفان معرفی کند؛ ولی نگوید که میان عشق عرفانی و عشق مجازی تفاوت بسیاری هست، این امر سفسطه، مغالطه و خیانت است. همین مطلب درباره‌ی آزادی نیز درست است. ستایش و تعریف از آزادی در صورتی درست است که مراد خود را آز آزادی بیان کنیم. 📘 استاد مطهری بارها این خطر سوء‌استفاده از آزادی را یادآور شده‌اند: «بزرگ‌ترین تیشه‌ای که بر ریش‌ ی اخلاق زده شده [است] به نام آزادی و از راه همین تفسیر غلطی است که از آزادی شده است. در پناه آزادی، آزادی را می‌کشند. چنان که گفته‌اند ای آزادی به نام تو در دنیا چه جنایت‌ها که نشد.» ✍گردآوری: سیدعبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
⭕️ مشروعیت حکومت 💢 بحث از مشروعیت حکومت‌ها، از دیرباز جزء اساسی‌ترین مباحث فلسفی سیاسی به شمار می‌رفته است. هر نظام حکومتی برای این‌که بتواند حقانیت حاکمیت خود را به اثبات برساند، ناچار به بازشناسی مبانی مشروعیت نظام سیاسی خود است تا با پشتیبانی از آن بتوانند تصرف در امور عمومی و اجتماعی را بر عهده بگیرد. حال باید دید در سیستم حکومت اسلامی و در نظامی که شالوده آن را توحید و توجه به مبانی و موازین الهی تشکیل می‌دهد، منشاء مشروعیت حکومت و ولایت حاکم چیست و اساساً دین در برخورد با این مسئله چه موضعی دارد؟ 🔚اگر ما مدعی آن هستیم که ولایت فقیه، ولایتی منتسب به امام معصوم است، در مقام تحلیل و تبیین این ادعا مواجه با دیدگاه دیگری می‌شویم که منشاء مشروعیت حاکم را نه انتصاب به مقام عصمت و انتصاب از ناحیه امام زمان (عج)، بلکه رای و اقبال مردم می‌داند و مشروعیت را مترادف با مقبولیت معنا می‌کند. درست همان‌گونه که در حقوق غربی می‌بینیم، شالوده حکومت چیزی جز قرارداد اجتماعی نیست و رای اکثریت به هر سمتی که رود، حتی اگر حکومت جائر و خودکامه باشد؛ تنها به این دلیل که مردم می‌خواهند، حقانی و مشروع جلوه می‌کند. ✍ عاطفه خرمی 🆔 @farhang_puya
🔰به رهبر سلام الله علیه می‌گفت! 💠...روزی آیت‌الله میلانی، هنگامی که نزدشان نام امام خمینی برده شد، فرمودند: «سلام الله علیه»... پس عده‌ای به آیت‌الله اعتراضی کردند. ♦️ایشان فرمودند: «ساکت باشید فلانی! این‌جا مسأله تقلید در بین نیست که گفته شود فلانی اعلم است یا من؟ اینجا بحث رهبری است و چنین نیست که هر مجتهدی لیاقت رهبری داشته باشد. 💠لیاقت رهبری را تنها فقیه سیاستمداری ‌داراست‌ که عالم به زمان خویش باشد و در راه خدا از ملامتگران هراس نداشته باشد و اکنون این مشخصات در کسی جز آیت‌الله خمینی نیست.» 📙 آیت‌الله ميلانی، مرجع بیداری، صفحه ۱۳۳ 🆔️ @farhang_puya
❗️ خاتمی و مقابله با تفکر امام 🔰 پس از پیروزی انقلاب، حداقل در سلک روحانیت و در بین مسئولین نظام، کسی جرئت بر زبان آوردن مقابله با اندیشه‌ها و آرمان‌های امام و امت را در خصوص غرب نداشت تا این‌که «سیدمحمد خاتمی» پس از آن‌که در دوران وزارت ارشاد خود، بستری مناسب برای رویکرد جامعه فرهنگی به سوی فرهنگ غرب بنیان نهاد، ضمن موضع‌گیری با مواضع امام راحل و مردم زخم خورده از فرهنگ غرب، سخنانی را بر زبان راند که تفاوت چندانی با سخنان میرزا ملکم خان، آخوندزاده، تقی‌زاده و... نداشت. 🔘 خاتمی با بیان این نکته که «سیاست شما نمی‌تواند سیاست عهد بوقتان باشد، اما اقتصادتان امروزی باشد. تمام معیارهای فرهنگی‌تان مال گذشته باشد، ولی بخواهید اقتصاد داشته باشید. در مدیریت‌تان تحول ایجاد نشود ولی بخواهید توسعه تکنولوژیک داشته باشید... و این تحول، یعنی تجدد» سرانجام در سال ۱۳۷۵ سخن تقی‌زاده و میرزا ملکم خان و... را تکرار کرد. ✍ حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
💠روحانیت در بیان شهید محراب آیت‌الله صدوقی 🔰جدایی روحانیت از توده‌های میلیونی مردم، مساوی انهدام کامل انقلاب و تحقق خواسته‌های ابرقدرت‌های خارجی و مزدوران خودفروخته داخل آن‌هاست. 🔰روحانیت شیعه .. تجسم ایده‌های متعالی و کمال‌آفرین اسلام است و با حرکت_ او _ ... استمرار حرکت تاریخی تشیع بر علیه هرگونه ظلم و بیداد است. 🔰دشمن شکست‌خورده که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران خود را زبون و بیچاره دیده، در فرصت‌های مناسب کوشیده است تا با طرح توطئه‌‌‌ای، انقلاب را مورد حمله قرارداده و ارکان آن را متزلزل سازد، لکن از آن‌جا که خداوند پشتوانه این انقلاب عظیم است، تمام این توطئه‌ها به شکست انجامیده است. اینک به‌عنوان آخرین حمله، قلب تپنده انقلاب یعنی روحانیت مبارز و متعهد و ولایت فقیه را مورد هجوم قرار داده و می‌خواهد از این طریق با ایجاد دودستگی‌ و تفرقه، انقلاب را از درون متلاشی نماید. ✒عبدالله پوراحمد 🆔️ @farhang_puya
💢ارزش مشورت در کلام پیامبر صل الله علیه و آله و سلم 💠 پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله و سلم) : مشورت دژی در مقابل [هجوم] پشیمانی و مایه ایمنی از سرزنش است. 📚نثرالدر، ج۱، ص ۱۸۳ 🆔 @farhang_puya
❗️تجهیز در برابر دشمنان ♦️امروز ما هدف تیر‌های شبهات در زمینه مسائل عقیدتی هستیم، مقدس‌ترین عقاید ما در معرض حمله‌های جدی قرار گرفته. ما نباید اکتفا کنیم به همان روش‌ سنتی که داشتیم. ♦️باید معلوماتمان‌ را بیش‌تر کنیم، ببینیم در این زمان چه شبهاتی مطرح است، دشمنان اسلام از چه راه‌هایی به اسلام حمله می‌کنند، خودمان را از همان راه‌ها مهیا کنیم. 🎙بیانات علامه مصباح در جمع طلاب یزد. 🆔‌ @farhang_puya
💠  وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ 🔴شاید با شنیدن کلمه عفت و اخلاق، همه نگاه‌ها به سمت زنان و دختران دوخته شود و ذهن‌ها پرسش‌‌گر این‌که چرا زنان بی‌عفت شده‌اند؟ ‌حال آن‌که در همه تعالیم اخلاقی، رعایت اخلاق فردی و اجتماعی به‌صورت متعادل و موازی، از هر دو جنس زن و مرد‌ شده است. بسیاری از بی‌عفتی‌ها می‌تواند ریشه در بوالهوسی و بی‌اخلاقی‌ها و بی‌عفتی‌های مردان داشته باشد و البته زنان. 📎هیچ انسان غیر معصومی نمی‌تواند با این ادعا که در شغل یا صنف و خانواده خاص و ویژه‌ای قرار گرفته است، خود را مصون‌ از بی‌عفتی‌ها بداند‌. مراقبت از همدیگر در همه زوایای اخلاقی، روانی و روحی، وظیفه هر یک از افراد جامعه از خانواده تا سطوح بالاست و در این مراقبت‌ها، زنان باید مراقب مردان باشند و مردان مراقب زنان. از همین سلسله و سطح پایین گرفته تا بالاترین درجات و جایگاه‌ها، این مراقبت نامحسوس باید انجام گرفته و در هرلحظه از زندگی یادآوری شود. ✒حسن طاهری 🆔️ @farhang_puya
❗️هر قطره خون من صدوقی‌ها خواهد‌ شد ♦️شهید صدوقی، مجلس شهدای تبریز را در دهم فروردین ۵۷، در مسجد روضه محمدیه یزد برگزار کرد که طی آن، سرکردگان دژخیمان شاه، مردم را به خاک و خون کشیدند. آیت‌الله صدوقی در عکس‌العمل به این موضوع، با شجاعت تمام به سخنرانی پرداخت و گفت‌: 🔚«از شهربانی تلفن زده و به من گفتند: (این صحبت‌ها را نکنید.)، مرا تهدید کرده‌اند که چه‌ها می‌کنیم! بفرمایید! اما چهار راه بیش‌تر ندارید: یا مرا تبعید می‌کنید که هر جا بروم همینم! یا در خانه‌ام محاصره‌ام می‌کنید یا به زندانم می‌برید یا مرا می‌کشید و اگر می‌کشید، بدانید که هر قطره خون من، صدوقی‌ها خواهد‌ شد. 📙کیهان‌فرهنگی،شماره‌۴، صفحات‌ ۳۲_۳۵ 🆔 @farhang_puya
💠ماندن با مردم 🔰شهید دستغیب، زندگی‌ای بسیار ساده و به دور از زرق و برق دنیایی و خانه‌ای کوچک با اثاثیه‌ای ساده در کوچه‌های قدیمی‌ و پر پیچ و خم شیراز داشت. 🔰محافظان ایشان که وظیفه حفظ امنیت و پاسداری از آن شهید را برعهده داشتند، وضع زندگی ایشان را مناسب با مسائل امنیتی ندیده و از آن بزرگوار می‌خواهند که منزل خود را از درون کوچه‌‌های باریک و کهن شهر، به نقطه‌ای دیگر تغییر دهند تا محافظت از ایشان نیز آسان‌تر شود. 🔰اما مورد قبول ایشان قرار نمی‌گیرد و پاسخ می‌شنوند: «من در میان این مردم بوده‌ام و تا آخرین نفس هم باید در بین آن‌ها باشم و در سختی وشادی‌هاشان شریک باشم.» 📙ماهنامه گلبرگ 🆔️ @farhang_puya
💢حال را بچسب 💠 حضرت امام علی علیه‌السلام: گذشته‌ی امروزت سپری شد و آینده‌اش مورد تردید است و زمان حال غنیمت است. 📚 غررالحکم، حدیث ۹۸۴۰ 🆔 @farhang_puya
♦️مسئولیت روحانیت در بیان علامه مصباح 🔴باید بفهمیم که ما چه مسوولیت‌هایی برای جامعه خودمان داریم؛ تنها به مسائل طهارت و نجاست و قرائت نماز و شکیات‌‌ و مانند آن‌ها اکتفا نکنیم. این‌ها تنها مورد نیاز مردم نیست، خیلی مسائل مهم‌تری هست. 🔴مسائلی که با سرنوشت اسلام سرو‌کار دارد؛ مسائلی که می‌شود گفت هدف انبیاء و اولیاء، شهادت ائمه اطهار و زحمت‌هایی که کشیدند‌، بیش‌تر برای آن‌ها بوده است. 🎙سخنرانی علامه مصباح در جمع روحانیون میناب 🆔️ @farhang_puya
💠روحانیت واقعی در کلام علامه مصباح ♦️روحانیون مورد نیاز جامعه باید کسانی باشند که با مبانی اسلام آشنایی کافی داشته باشند، بتوانند نظام اسلامی را با خوبی برای مردم تببین کنند و به سوالات فرهنگی و دینی آن‌ها پاسخ دهند. ♦️نه اینکه فقط عمامه به سر داشته باشند و منبر رفته و مرثیه بخوانند و یا نماز جماعت برگزار کنند. البته این موارد باید باشد ولی مراتب بسیار پایینی است. این گونه نیاز‌ها روز به روز بیش‌تر خواهد شد. ✍عبدالله پوراحمد 🆔️ @farhang_puya
❗خطر عدم بصیرت در حوزه رسانه ♦️برخی زودباوران‌ به دلیل باورنداشتن‌ به سوء نیت‌ صادرکنندگان و گردانندگان‌ جهان سرگرمی، با آغوش باز به استقبال تولیدات فرهنگی و استعماری آن‌ها می‌روند؛ غافل از این‌که جنگ‌نرم دشمن مستکبر هرگز رو به خاموشی نرفته است و تا استحاله‌ کامل فرهنگ رقیب(ایرانی _اسلامی) دست از تلاش نمی‌کشد. 🔚خوب است بدانیم کودکان و نوجوانان، آینده سازان این سرزمین هستند و باورهای آنان زمینه ساز حکومت مهدوی است. بهتر است با تربیت اسلامی و ایرانی و بارور کردن این هویت، کودکان را در برابر خوی استعماری دشمنان، به اندیشه انتقادی و عدالت محور و خداباور‌ مجهز کنیم. 🤲خوشبختانه ملت ایران همواره‌ با تمسک به مفاهیم عمیق دین اسلام به مبارزه با نظام سلطه پرداخته است. بی‌گمان با ادامه همین راه در آینده‌ای نه چندان دور، بنیان‌های مستکبران ویران خواهد شد ان شاءالله. ✒زینب اباذری 🆔️ @farhang_poya
❗ زندان و گم کردن زمان ♦️در ایامی که زندان بودیم، نمی‌فهمیدیم که چه وقت شب است و چه وقت روز. برای انجام نماز‌های واجب نمی‌توانستیم اوقات را تشخیص بدهیم. ماموران، وقت نماز را از پشت در زندان اعلام می‌کردند که الان ظهر است یا شب یا صبح. ♦️برای وضو گرفتن هم باید در زندان را می‌زدیم تا ماموران زندان بیایند و در را باز کنند و در وقت بیرون رفتن یک پارچه بر سر ما می‌انداختند تا در وقت رفت و آمد همدیگر را نبینیم. 📙خاطرات چهارمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی از زندان‌های کمیته شهربانی و ساواک 🆔️ @farhang_puya
💠 خداوند متعال در قرآن کریم: وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم. 📚 قسمتی از آیه ۶۰ سوره غافر 🆔 @farhang_puya
❗رمز پایداری اسلام از نگاه شرق شناس‌ غربی 🔰(اریک‌ اشرودر‌) مستشرق انگلیسی که سال‌ها در معماری اسلامی کار‌ نموده و در این زمینه کتاب هم دارد می‌نویسد: 🕌« یکی از رموز پایداری اصول دین اسلام در ایران، ساخت مساجد آن‌‌ها است که با گذشت قرن‌ها، این مساجد با ساحت عناصری نظیر گلدسته‌ها و گنبد‌ و سر درها و صحن آب‌نما و هشتی و شبستان که با رعایت جوهره اصلی‌شان به صورت‌های مختلف ولی تکرار اندر تکرار در ساخت وساز‌ها حفظ کرده‌اند، می‌باشد. ✒مهندس رضا دهشیدی‌ 🆔️ @farhang_puya
💠 به قدر کافی(آشنای راه، قسمت ۵) 🆔 @farhang_puya