eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
818 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۱) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ د
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۲) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است. 🔻اعتراضات فرانسه این روزها چهره‌ی بهشت موعود اصلاح‌طلبان را بدجور خراب کرده است. کسانی که تا همین دیروز مکرون را «اوبامای اروپا» می‌خواندند، چگونه می‌توانند امروز خبرهای مربوط به سرکوب وحشیانه مردم توسط وی را مخابره کنند؟ 🔺لیبرالیسم و اقتصادش، با ایجاد شکاف‌های طبقاتی وحشتناک، رشته‌های پیوستگی جوامع را از هم می‌گسلد. اعتراضات خیابانی هم پیامد روشن اجرای این سیاست هاست. افزایش اعتراضات کارگری و صنفی در سال‌های اخیر نیز نتیجه اجرای لیبرال‌ترین نسخه‌های اقتصادی ممکن از ابتدای انقلاب تاکنون است. 🚫ما پیش از این و در دوره دولت سازندگی نیز با اجرای این نسخه‌ها، اعتراضات خیابانی را در مشهد، اسلام‌شهر و... برای نخستین بار پس از انقلاب تجربه کرده بودیم. واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری، اجرای سیاست‌های موسوم به تعدیل ساختاری از ابتدای دولت نخست مرحوم هاشمی، علت‌العلل معضلات اقتصادی - اجتماعی کشور ما است. 🆔 @farhang_puya
🌀لزوم تحول در حوزه 🔹حوزه علمیه با وجود امتیازاتى که بر سایر نظام‌هاى آموزشى دارد، داراى کمبودها و نارسایی‌هایى نیز هست. وضع حوزه فعلا به گونه‌اى نیست که بتواند رسالتى را که بر عهده دارد به خوبى ایفا نماید. 🔹ما امروز همانسان که حرکت وسایل نقلیه سرعت پیدا کرده، حرکت‌هاى فکرى و ذهنى نیز سرعت گرفته است. همچنان که در روایات مربوط به آخرالزمان نیز به این مطلب اشاره شده است، در این زمان، افکار و عقاید به سرعت تغییر مى‌کند. گاهى با القاى یک شبهه، انسان دین خود را از دست مى‌دهد. پس در این زمان، به اقتضاى افزون شدن مسؤولیت روحانیت، باید نظام آموزشى حوزه متناسب با زمان باشد و به مشکلات بیشتر توجه شود. 🔹روحانیت باید خود را براى پاسخگویى به شبهات بیش از گذشته آماده کند. 📚آیت اللّٰه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص ۸۱ و ۸۲ 🆔 @farhang_puya
📬قوانین پوششی در دانشگاه آکسفورد انگلیس 👔دانشجویان موظفند در مراسم عمومی دانشگاه لباس رسمی بپوشند و از لباس‌های نامناسب پرهیز نمایند. مردان باید ظاهر مناسب و تمیز داشته باشند و پوشش لباس‌های باز و بدن‌نما، برای آن‌ها نامتعارف است. اندازه شلوارک‌ها باید تا زانو باشد و موها رنگ طبیعی داشته و از مدل‌های افراطی و نابهنجار پرهیز شود. خط ریش‌ها نباید بیش از اندازه بلند باشند، ریش بزی، گوشواره و دیگر موارد مشابه، غیرقابل پذیرش است. 🧕زنان باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشند. لباس آنها نباید پشت باز یا بدون آستین، تنگ و خیلی کوتاه - بالای زانو - باشد. مدل مو و آرایش باید تمیز، مرتب و به دور از مدل‌های افراطی و رنگ‌های غیرمتعارف باشد. خال‌کوبی برای زن و مرد مجاز نیست و در صورت داشتن، باید پوشیده باشد. پوشیدن کفش الزامی است. 🎓دانشگاه لباس رسمی خود را: کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب برای مردان و دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کراوات مشکی، کفش مشکی، و در صورت نیاز یک کت تیره برای زنان معرفی می‌کند. 📝برشی از یادداشت مهیا زاهدین لبّاف در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🎬معنویت آمریکایی خان 🎲در فیلم «نام من خان است» با حقیر نشان دادن مسلمانان مقابل رئیس جمهور آمریکا و تقویت روحیه‌ی سازشگر با نظام سلطه و اینکه به دشمن اسلام و مسلمین ثابت شود که ما تروریست نیستیم؛ می‌خواهند اسلام آمریکایی جدیدی را که با معنویت آمریکایی عجین شده است نشان دهند! 🆔 @farhang_puya
🔹آنگاه که مرگ فرا رسد، گوید: 🔹پروردگارا مرا بازگردان تا کارهایی که ترک کردم را به جا آورم؛ شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهی نمودم] جبران کنم و عمل صالحی انجام دهم!» [ولی به او می‌گویند:] هرگز. [چرا که اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است و با رفتن از این دنیا فرصت عمل صالح و توبه پایان می‌پذیرد و قبل از مرگ باید به فکر توبه و انجام عمل صالح بود.] 📖 قرآن کریم آیه ۹۹ و ۱۰۰ سوره مبارکه مؤمنون 🆔 @farhang_puya
🕰بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم موقعیت‌شناسی 🆔 @farhang_puya
💠عوامل بازدارنده از روحیه‌ی شهادت‌طلبی ۱. ترس از فنا و نابودی: یکی از بزرگ‌ترین عوامل تردید در پذیرش اندیشه شهادت‌طلبی - که بیشتر ریشه در افکار مادی‌گرایانه دارد - ترس بشر از فنا و نابودی است. در نظر گروهی، عملیات شهادت‌طلبانه کاملاً خلاف عقل و منطق انسانی است؛ چرا که فرد با این کار، هستی خود را به نیستی مبدل کرده و با دستان خود، نابودی‌اش را رقم می‌زند. ۲. ترس از دست دادن لذت‌ها: در علم اخلاق، «لذّت» از شاخص‌هایی است که در ایجاد شغل و انگیزه و در نهایت کشیده شدن فرد به سمت عمل، نقش اساسی را ایفا می‌کند. بی‌شک عدم درک دستیابی به لذتی ارزشمند در عملیات شهادت‌طلبانه، می‌تواند یکی از جدی‌ترین عوامل بازدارنده در پذیرش تفکر شهادت‌طلبی باشد، چه رسد به اینکه برخی به جای احتمال دستیابی به لذّت، به خاطر از دست دادن لذایذ دنیایی، احساس وجود ضرر هم داشته باشند. ۳. توهّم مخالفت شرع: یکی دیگر از عوامل بازدارنده موجود در اذهان افراد مسلمان، سنجش این اندیشه با معیارهای اسلامی و ایجاد انگاره تضاد آن با نگرش شرع مقدس اسلام است. گاهی توهم می‌شود که چنین کاری در واقع یک خودکشی است و شرع مخالف آن بوده و آن را ضد ارزش می‌داند؛ بنابراین ممکن است با انتخاب راه شهادت‌طلبی نه تنها در راه اسلام گام برندارد، بلکه در مسیر انحراف قدم نهد. ✂️برشی از یادداشت محمد رضا اسدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠جایگاه سیاسی مردم قبل از انقلاب 🔰خود محمدرضا گفت، در یک گفتگویی گفته است به اینکه لیست این وکلا را از سفارت‌خانه‌ها می‌فرستند پیش ما می‌خواهد بگوید حال این جور نیست، می‌فرستادند پیش ما و ما همان‌ها را ملزم بودیم که تعیین کنیم و در ادامه امام می‌فرمایند: حالا دیگر لیست را از سفارت‌خانه‌ها نمی‌آورند لکن لیست را خودتان تهیه می‌کنید و وکلا را هم خودتان تهیه می‌کنید. 📖صحیفه امام جلد ۱۳ صفحه ۳۳۵ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 واکنش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به اوضاع نا به سامان فضای مجازی در کشور 🔘 امیدواریم که مسئولینی انسان و مومن بتوانند برای نسل‌های آینده‌ساز کشور کاری کنند. 🆔 @farhang_puya
💡سلسه‌ی منورالفکری (۱) ✴️هنوز دو دهه از قرن بیستم میلادی نمی‌گذشت که سرتاسر دنیای غرب گرفتار جنگ جهانی دوم شده بود؛ فرانسه قدرت جهانی خود را از دست داده، عثمانی در اثر جنگ جهانی اول از هم پاشیده و روسیه نیز در آستانه انقلاب بلشویکی قرار داشت. این شرایط باعث می‌شد تا انگلستان خود را صاحب و مالک الرقاب منطقه ایران و هند ببیند. ☢در همین زمان قوای انگلیس با یک تهاجم غیرمنتظره قسمت‌هایی از جنوب ایران را تصرف نمودند. آیت الله شیخ محمد حسین برازجانی در پی این تجاوز اعلام جهاد و رئیس علی دلواری به‌ همراه دلیران تنگستان، مقاومت جانانه‌ای از خود نشان دادند. 🔶سید عبدالحسین لاری نیز با اعلام حکم جهاد علیه انگلیسی‌ها، اهالی فارس را به دفاع از ایران و اسلام فرا خواند. هنوز نبض پرحرارت روحانیت در تپش بود. درست در همان سال‌ها «سرپرسی کاکس» قراردادی ننگین را تحت عنوان ۱۹۱۹ به واسطه منورالفکر غرب زده‌ای به نام «وثوق الدوله» بر ایران تحمیل نمود. ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسه‌ی منورالفکری (۱) ✴️هنوز دو دهه از قرن بیستم میلادی نمی‌گذشت که سرتاسر دنیای غرب گرفتار جنگ جه
💡سلسه‌ی منورالفکری (۲) 🔦بر اساس این قرارداد، کل ایران تحت قیومیت انگلیس قرار می‌گرفت. این قرارداد با حضور عالمان بیداردل در مجلس، همچون سید حسن مدرس، جامه عمل نپوشید. این دوره در حقیقت منازعه و جنگ نابرابر مردی تنهاست با جماعتی از روشنفکران لامذهب به سرکردگی رضاخان میرپنج که اسطوره و منجی منورالفکری ایران به شمار می‌آمد. 🖊در حقیقت، رضاخان که در علم و سواد حتی از حداقل‌های آن نیز بی‌بهره بود، همان آیینه تمام نمای تیپ خوش‌نما و فریبای روشنفکری بود. مدرس که به خوبی ماهیت این جماعت را می‌شناخت، یک تنه به جنگ با آنان رفت. منورالفکران در یک برنامه ریزی پنج ساله، رضاخان را به رئیس الوزرایی رساندند و در یک کودتای آرام، وی را همه کاره ملت نمودند. 📓تنها مجتهدی که صریحاً کودتا را خلاف قانون اساسی و خلاف جوهر آن، یعنی قرآن معرفی کرد، مدرس، نماینده سرشناس مجلس بود. مخالفت‌های مدرس سرانجام باعث قهر ظاهری رضاخان شد و مدتی از عرصه‌ی سیاسی ایران بیرون رفت. 📢این مخالفت‌ها اگرچه از سوی یک نفر بود، اما آنچنان مانع و سدی در برابر هدف‌های شوم انگلیس قرار می‌گرفت، که گاهی دست پروردگان لندن را از سر عصبانیت، به هتاکی و ناسزاگویی به مدرس وا می‌داشت. ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚡️قربانیان تمدن غرب 🆔 @farhang_puya
🗒سناریو آمریکا برای تعیین تکلیف منطقه - ۱ 🖇جنگ مستقیم با ایران و حزب الله بدون شک سخت‌ترین و خطیرترین مرحله اقدامات منطقه آمریکایی‌ها و جریان عبری - عربی خواهد بود. بدون شک این جنگ پیش از، از کار انداختن توان نظامی - سیاسی ایران انجام نخواهد شد. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود که جنگ سیاسی - رسانه‌ای شدیدی پیرامون موضوعاتی مانند توان موشکی ایران و مسئله حقوق بشر در پیش باشد. 👇ادامه دارد... 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🗒سناریو آمریکا برای تعیین تکلیف منطقه - ۱ 🖇جنگ مستقیم با ایران و حزب الله بدون شک سخت‌ترین و خطیرتر
🗒سناریو آمریکا برای تعیین تکلیف منطقه - ۲ 📎هدف این جنگ نرم، نامشروع جلوه دادن فعالیت‌های موشکی و نظامی و منطقه‌ای ایران و خصوصاً سپاه و سپاه قدس و همچنین نامشروع جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی و ایجاد شکافی گسترده در بدنه مردم و حاکمیت و همچنین ارائه تصویری شرارت‌آمیز از ایران در افکار عمومی جهان خواهد بود. ایجاد شکاف و تنش‌های اقتصادی نیز در این مسیر به کار گرفته خواهد شد. 🔍در همین مسیر و با توجه به درگیری‌های ذکر شده در این سناریو و با توجه به ایجاد فاصله زمینی میان دو بخش اصلی جبهه مقاومت، یعنی ایران و لبنان، درگیری نظامی تمام‌عیار آغاز خواهد شد. مسیر تکمیل این زنجیره درگیری‌ها از نقاط آسیب‌پذیرتر به سمت نقاط توانمندتر خواهد بود. بر این اساس پس از به نتیجه رساندن وضعیت نظامی مرز عراق و سوریه و تسلط بر پایتخت سوریه، حمله به لبنان و شکستن توان نظامی حزب الله شروع خواهد شد. ◾️پس از تعیین تکلیف اولیه وضعیت حزب الله و همزمان با افزایش شدید توان نظامی غرب در منطقه و تکمیل محاصره سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران، حمله نظامی از سویی و ایجاد درگیری داخلی از سوی دیگر به صورت دو جبهه هماهنگ داخلی و خارجی کلید زده خواهد شد. ✂️برشی از یادداشت سید مصطفی مصلح‌زاده و محمد مهدی مهربان در نشریه فرهنگ پویا که در بهار ۱۳۹۷ منتشر شد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🗒سناریو آمریکا برای تعیین تکلیف منطقه - ۲ 📎هدف این جنگ نرم، نامشروع جلوه دادن فعالیت‌های موشکی و نظ
🔻آینده‌ی منطقه‌ی جنوب غرب آسیا ⭕️فرآیند و مسیر مرحله به مرحله در رسیدن به یک جنگ فراگیر در منطقه که کلیه کشورهای عربی و اسرائیل را از سویی و ایران و محور مقاومت را از سوی دیگر در بر خواهد گرفت، تعیین کننده وضعیت آینده خاورمیانه و مشخص کننده قدرت هژمونیک آن در آینده خواهد بود. ✂️برشی از یادداشت سید مصطفی مصلح‌زاده و محمد مهدی مهربان در نشریه فرهنگ پویا که در بهار ۱۳۹۷ منتشر شد. 🆔 @farhang_puya
✔️اصل تشویق و تنبیه در مدیریت 🔚از آفات مهم یک نظام، بی‌تفاوتی درباره‌ی ارزش‌ها، لیاقت‌ها و تلاش‌ها است که از سویی زمینه‌ساز تسلط افراد ناشایست و نالایق بر کارها می‌شود و از سوی دیگر موجبات انزوای نیروهای شایسته را فراهم می‌آورد. (محمد تقی رهبر، سیاست و مدیریت از دیدگاه امام علی علیه السلام، ص ۵۰) 🔙امیرالمومنین اصل تشویق و تنبیه را از اصول مهم مدیریتی می‌شمارند. به همین جهت بود که در پیام ویژه‌ی خود به مالک اشتر می‌فرمایند: «هرگز افراد نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشند.» و در ادامه به مهم‌ترین فایده‌ی این اصل اشاره می‌فرماید که: «این کار - تساوی محسن و مسیء - سبب می‌شود که افراد نیکوکار در نیکی‌هایشان بی‌رغبت و بی‌انگیزه شوند و بدکاران در عمل بدشان تشویق گردند.» (نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۵۳) 🆔 @farhang_puya
🕋لزوم تحول در حوزه 🆔 @farhang_puya
❗️خوردن مشروب به خیال اینکه آب است 📮در حقوق اسلامی، مجازات و کیفر هنگامی است که جُرم، هیچ عاملی جز انحراف نداشته باشد کسی که مشروبی را به خیال اینکه آب است، می‌نوشد و یا از روی جهل سر می‌کشد، این کار، یک اثر در خود او می‌گذارد که این اثر هم استمرار دارد و یک اثر هم در سطح جامعه و چون این شخص نخواسته که پرده‌های اجتماعی را بدرد، تخلف و جُرم او، حد و مجازات نخواهد داشت. 🔖در جامعه‌ای که هزار عامل برای «زنا - سرقت - فساد» وجود دارد و عوامل «استثماری، استعماری و عوامل تربیتی و سیاسیِ قدرت‌های خارجی» فعال هستند، نمی‌توانیم بر مجرمی به صرف اینکه فلان جرم را مرتکب شده، حدود را پیاده و اجرا کنیم. «حدود» در جامعه اسلامی در «مدینه الرسول» مطرح می‌شوند. 📌مادامی که آن زمینه‌ها به وجود نیامده باشد، قطعاً حجاب در آن مطرح نیست قطعاً حد خمر و شراب به آن کیفیت نیست چرا که هزاران عامل وجود دارد و این شخص مُجرم نیست که مریض است و تو باید مداوایش کنی. اگر به حدی رسید که مجبور بودی دستش را قطع کنی آن موقع قطع کن. اگر این «بینش و عمق» عمق نسبت به حقوق اسلامی مطرح شود یعنی «حد جُرم» و «حد کیفر» و «برخورد با مجرم» را بفهمیم، با مسائل به گونه‌ای دیگر روبرو می‌شویم و تلقی و فهمی که از سنگینی قصاص و دیات داریم، عوض خواهد شد. 📕حرکت، علی صفایی حائری، صفحه ۱۳۸ و ۱۳۹ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسه‌ی منورالفکری (۲) 🔦بر اساس این قرارداد، کل ایران تحت قیومیت انگلیس قرار می‌گرفت. این قرارداد ب
💡سلسه‌ی منورالفکری (۳) 📄«علی دشتی» عامل مزدور انگلیسی‌ها و روحانی‌نمای فراماسون، در روزنامه شفق سرخ، با تیتر بزرگ نوشت: «پدر وطن رفت» و تا توانست مدرس را هتک کرد. با این وصف، مدرس به هیچ وجه کوتاه نیامد. سرانجام منورالفکران لایحه تغییر سلطنت به جمهوری را به صحن مجلس بردند و نمایندگان مزدوری همچون «محمد مصدق» با تمجید از رضاخان، سلطنت را به صورت مادام‌العمر به رضاخان سپردند. 📑مدرس پیش از این گفته بود: «منتظر بودم که اجانب از درختی که کاشته‌اند میوه‌اش را بچینند. من این روز را خوانده بودم.» رضاخان به عنوان شاه ایران، سلسله پهلوی را رسماً اعلام نمود و پس از یک دوره کوتاه با فریبکاری تمام و اظهار علاقه به اهل بیت(ع) و دست بوسی علما، پس از آنکه سلطنت خود را محکم نمود، اقدام به تغییر لباس، کشف حجاب، تعطیلی مدارس علمیه، تصرف موقوفات، باستان‌گرایی و محو مذهب و شریعت نمود. ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚪️مفهوم کارآمدی نظام از دیدگاه آیت اللّٰه مصباح یزدی ☑️در مفهوم کارآمدی نیز نظیر این ابهام‌ها وجود دارد. منظور از کارآمدی در یک معنای آن این است که وقتی اسبابی را در نظر گرفتیم تا مقدمه باشند برای اینکه ما را به هدفی برسانند، ما را به همان هدفی که منظور ما بود برسانند. ناکارآمدی نیز در جایی است که گرچه قرار بود این اسباب کار را به نتیجه برسانند، ولی نتوانستند. 🔘اگر نظام به هدف نرسیده، به ناچار باید ببینیم اشکال از کجا بوده است؛ آیا از ایده‌ی نظام یا نهاد بوده است که باعث شده به هدف برسیم و باید در این فکر، ایده و سیستم اعتباری تجدید نظر کنیم تا شاید کارآمد شود، یا اشکال در کسانی است که مجری آن بوده‌اند و آن‌ها به درستی عمل نکرده‌اند تا نظام به همه یا بخشی از هدف مطلوب دست یابد. 🆔 @farhang_puya
💢فقه، از عوامل به وجود آمدن انقلاب اسلامی 🔺از اصلی‌ترین عوامل[بروز انقلاب اسلامی]، وجود برنامه فقهی متقن (اعم از فقه اکبر و اصغر) و پاسخ‌گو به نیازهای مردم در هر زمان به‌ویژه در این زمان بوده است که اسلام با افکار مهاجم دیگر اعم از لیبرالیستی و سوسیالیستی و کمونیستی به طور جدی رویارویی داشته و دارد؛ به صورتی که فقیهان فیلسوف در این زمان به طور بسیار ظریف و با دقت پنجه در پنجه این تفکرات انداختند و توانستند آن‌ها را به چالش بکشانند. 📝برشی از یادداشت محمد حسین علی‌جان‌زاده روشن در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📊بهینه‌سازی مصرف از نگاه امیرالمؤمنین 📗از جمله شاخصه‌های مهم پیشرفت اقتصادی در یک جامعه، بهینه‌سازی مصرف است و باید افراد یک جامعه از هدر رفتن سرمایه‌ها در مصارف زیان‌بار جلوگیری کنند. روشن است اگر چنین فرهنگی در مردم جامعه‌ای نهادینه شود تا چه میزان می‌توان سرمایه‌ها و دارایی‌ها را در مسیر تولید به چرخش در آورد و از هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری کرد. 📕از این رو اسلام نسبت به مصرف بیت‌المال و اموال دولتی و عمومی حساسیت بیشتری نشان داده است. امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه‌ای به برخی از کارگزاران خویش نوشت: «أدّقوا أقلامکم و قاربوا المعانی و إیاکم و الإکثار فإنّ أموال المسلمین لا تحتمل الإضرار؛ نوک قلم‌هایتان را باریک کنید و سطرها را به یکدیگر نزدیک نمایید. مطالب زیادی را حذف کنید و از زیاده‌نویسی بپرهیزید؛ زیرا اموال مسلمانان تحمل این‌گونه مصارف زیان‌بار را ندارد.» 📝برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
سند2030.mp3
4.68M
⭕️ لب کلام سند 2030 چه چیزی است؟ 🔘 نظام آموزشی کشور نباید زمینه‌ساز تربیت نیروهایی برای آمریکا باشد و به جای اینکه هوشیارانه و آگاهانه در مسیر انقلاب اسلامی تلاش کنند، ناخواسته تبدیل به عنصری دلباخته برای غرب می‌شوند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسه‌ی منورالفکری (۳) 📄«علی دشتی» عامل مزدور انگلیسی‌ها و روحانی‌نمای فراماسون، در روزنامه شفق سرخ
💡سلسه‌ی منورالفکری (۴) ✅به قول تیمور تاش، وزیر دربار رضا شاه «گوشه پروگرام ده ساله بالا رفت». در این سلطنت، قانون‌گرایان، آزادی‌خواهان، اهل قلم، منورالفکران و غرب‌زدگانی که منصبی در حکومت و دربار نداشتند، بالاترین وزارتخانه‌ها و منصب‌ها را به دست آوردند و به عنوان تئوری‌پردازان حکومت دیکتاتور و مستبدی شدند که روزگاری شیخ فضل الله شهید را به آن متهم می‌ساختند. سید محمد حسن مدرس، همچون شیخ شهید به‌ خوبی ماهیّت این جماعت را شناسایی نمود و به قول خودش «این روز را خوانده بود». ❇️مدرس در نطقی اظهار داشته بود: «نوعی از تجدد به ما داده می‌شود که تمدن مغربی را با رسواترین قیافه، تقدیم نسل‌های آینده خواهند نمود... سیلی از رمان‌ها و افسانه‌های خارجی به وسیله مطبوعات و پرده‌های سینما به این کشور جاری خواهد شد. به طوری که پایه افکار و عقاید و اندیشه‌های نسل جوان ما از دختر و پسر تدریجاً بر بنیاد همان افسانه‌های پوچ قرار خواهد گرفت و مدنیّت مغرب و معیشت ملل مغربی را در رقص و آواز و دزدی‌های عجیب آرسن لوپن و بی‌عفتی‌ها و مفاسد اخلاقی دیگر خواهند شناخت». ✳️پس از مدتی که قانون کشف حجاب و منع لباس روحانیت در سراسر کشور اجرا شد، بسیاری از روحانیان فریب خورده توسط منورالفکران، فریاد غریبانه شیخ شهید را زیر لب و در دل زمزمه می‌کردند که «از سر من عمامه را برداشتند، از سر همه بر خواهند داشت». ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📚هدف انسان از فتنه‌گري 📗فتنه‌گري آدمي، به يک معنا به يکي از دو چيز بازمي‌گردد: اول منفعت‌طلبي؛ و دوم انتقام‌جويي. انسان فتنه‌گر يا درپي نفعي است، که جز با فتنه درباره‌ی ديگران حاصل نمي‌شود؛ يعني ديگران را در گرفتاري مي‌اندازد تا خود نفعي ببرد. همان مثل معروف که مي‌گويد آب را گل‌آلود مي‌کنند تا از آن ماهي بگيرند. آب که گل‌آلود مي‌شود، کساني صدمه مي‌بينند، اما او مي‌خواهد ماهي بگيرد؛ بنابراين به ديگران ضرر مي‌زند و اسباب زحمت آن‌ها را فراهم مي‌کند، تا به مقصد خويش برسد. نمونه‌هاي روشن اين‌نوع فتنه‌گري، کارهاي استعمارگران است. 📕آنان در نقشه‌هايي که براي کشورهاي ديگر مي‌کشند، درپي تسلط بر منابع ديگران هستند؛ اسباب زحمت آن‌ها شده، اختلاف مي‌آفرينند؛ آن‌ها را به جان هم مي‌اندازند و مشکلاتي پديد مي‌آورند تا بتوانند ماهيِ خود را بگيرند. برخي ديگر به‌واسطه‌ی کينه‌هايي که از ديگران به دل دارند، درپي انتقام‌ برمي‌آيند و اگر مثلاً در جايي شکست خورده و از دست ديگري رنجيده باشند، براي انتقام‌گيري فتنه‌ بر پا مي‌کنند. گاهي انگيزه‌هاي ديگري نيز هست که به‌گونه‌اي به منفعت‌طلبي يا انتقام‌جويي برمي‌گردد؛ مثل حسد بردن به ديگران. کسي که به ديگري حسد مي‌ورزد، بي‌جهت درپي ضرر زدن به او برمي‌آيد. 📘ديگر به فکر اين نيست که وقتي طرف ضرر کند، چه نفعي به او مي‌رسد؟ اگر شخص مورد حسد مريض يا مبتلي به مصيبتي شود، دل حسود خنک مي‌شود. پس او ضرر ديگران را مي‌خواهد تا اندکي لذت برده، دلش خنک شود. بنابراين همه‌ی انگيزه‌هاي فتنه‌گري آدمي به منفعت‌طلبي يا ضرر زدن به ديگران برمي‌گردد. يکي را بالاصاله و ديگري را بالتبع مي‌خواهد. اين‌ها انگيزه‌هاي انسان‌ها در فتنه‌گري‌ است، ولي هيچ‌کدام از اين‌ها، نه با وسوسه‌ی شيطان ناسازگار است، و نه با نسبت دادن فتنه به خداوند منافات دارد. همه‌ی کارهايي که با انگيزه‌هاي خاص خودشان انجام مي‌گيرند در يک نظام کلي قرار مي‌گيرند تا هدف کلي الهي تحقق يابد و همگان به‌وسيله‌ی يکديگر آزمايش شوند: وَجَعَلْنَا بَعْضَکمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً؛(1) و برخي را وسيله‌ی آزمايش برخي ديگر قرار داديم؛ لِّيَبْلُوَ بَعْضَکم بِبَعْضٍ؛(2) تا برخي را به‌وسيله‌ی برخي ديگر آزمايش ‌کنيم. 📙بايد اين تقابل‌ها، تعامل‌ها، تأثيروتأثرها و درپي آن‌ها مشکلات، دشواري‌ها و گرفتاري‌ها پديد آيند تا زمينه‌هاي امتحان فراهم گردند. کل اين عالم، از آغاز که انسان متولد مي‌شود تا پايان، مشمول اين قاعده است. خوش به حال آنان که بفهمند حقيقت اين عالم چيست و اينجا جاي دل بستن نيست. برگه‌ی امتحاني که به انسان مي‌دهند، اگر بسيار شکيل و با کاغذ خوب باشد، و حتي قلم خوبي براي نگارش به آزمون‌شونده دهند، ابزار و اسباب امتحان است و زمان به‌سرعت پايان مي‌پذيرد. امتحان زندگي، هفتاد يا هشتاد سال طول مي‌کشد، ولي ماهيت آن امتحان است. آنچه مهم است، اوضاع پس از امتحان است که عمري ابدي خواهد بود. 📓درنتيجه، اين امتحان بسيار سرنوشت‌ساز است؛ زيرا قبولي در آن مساوي با بي‌نهايت رحمت؛ و مردودي در آن مساوي با بي‌نهايت عذاب خداوند است: اعْلَمُوا أنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَکمْ وَتَکاثُرٌ فِي الأمْوَالِ وَالأوْلادِ... وَفِي الآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ.(3) خوشي و ناخوشي‌هاي ابد، آنجاست. اينجا همه‌ی چيزها وسايل آزمايش‌اند. اگر سر جلسه‌ی امتحان، آب خنک يا آب‌ميوه‌اي مي‌دهند، براي اين است که شما فرصت يابيد و بتوانيد امتحان دهيد؛ وگرنه اين جلسه‌ی امتحاني است که سالياني طول مي‌کشد و درمقابلِ عمر بي‌نهايت، چيزي نيست. ‌1. فرقان (25)، 20. ‌2. محمد (47)، 4. ‌3. حديد (57)، 20: بدانيد كه زندگي دنيا بازيچه و سرگرمي و زيور و وسيله‌ی فخرفروشي بر يكديگر و فزوني در مال و اولاد است... و در آخرت، عذاب سخت و [يا] آمرزشي ازجانب خدا. 📚آیت الله مصباح یزدی، طوفان فتنه و کشتی بصیرت، فصل دوم: عوامل، انگیزه‌ها و اهداف فتنه 🆔 @farhang_puya