eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
808 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ستون‌های انقلاب 🆔 @farhang_puya
📚اصناف دین‌داری (قسمت سوم) 🕋ایشان در مجموع اعتقاد به احکام و مناسک دینی و به طور کلی شریعت، فقه و حقوق دینی و اعتقاداتی مثل تقدس اماکن مکه، مسجدالنبی، مسجد الحرام و حرم‌های امامان و امثال آن، اعتقاد به توسل و زیارت، اعتقاد به عذاب و عقاب دشمنان و مخالفان اسلام و ولایت، تلاش در جهت توسعه‌ی مساجد و معابد (دست کم برخی از آن‌ها که مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند؛ مثل مسجد جمکران)، اعتقاد به استجابت دعا و حتی اعتقاد به نقش آفرینی خدا در امور زندگی ما را همگی مربوط به دینداری معیشت اندیش یا همان دینداری عوامانه می‌داند. 🌄همه‌ی این‌ها را از اموری می‌داند که هیچ سابقه‌ای در اسلام ندارند و بعدها مردم فریبان و عوام فریبانی به نام روحانیان در دین افزوده‌اند. اما در دینداری معرفت‌اندیش و یا تجربت‌اندیش، چنین اموری هیچ جایگاهی ندارد. دینداری تجربت اندیش را نوعی از دینداری می‌دانند «که ما را به تفکر در جهان، انسان، آغاز و انجام و به تجربه‌های عمیق خودشناسانه‌ی روحی می‌خواند.» دیانت مورد قبول ایشان دیانتی است که «می‌تواند به آرامش آدمیان، معنی بخشی به زندگی ایشان، به فروکوفتن تکبر و نخوت ذاتی شان، خدماتی بکند.» ⚡️فرق خدای دینداری تجربت‌اندیش آقای سروش با خدای دینداری معیشت اندیش عوام این است که «آن خدای دین معیشت اندیش که خلأهای زندگیشان را پر می‌کرد، هراتفاقی که می‌افتاد می‌گفتند، خداوند کرده است. می‌گفت خدا به من یک دختر داده، خدا جان من را حفظ کرده.» اما خدای دینداری تجربت‌اندیش آقای سروش «به هر دردی نمی‌خورد. به درد تنهایی‌های روح می‌خورد. به درد عاشقی می‌خورد. به درد پرستش و ستایش می‌خورد و همه‌ی ما عمیقا به این نقش‌ها احتیاج داریم.» 📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📚اصناف دین‌داری (قسمت چهارم) ❗️نقد و بررسی❗️ 📌درباره‌ی این سخنان، سخن فراوان است. تک تک موضوعاتی را که از ایشان نقل کردم جای بحث و گفتگو و تحلیل دارد؛ مثلا: ۱- این که اعتقاد به تقدس برخی از مکان‌ها را از ویژگی‌های دین عوام و اهل خرافه می‌دانند، قاعدتا مستلزم آن است که خود قرآن را خرافی بدانند مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس مسجد الاقصی می‌گوید: «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر» (اسراء، ۱) 📍مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس وادی طور می‌گوید: «إنی أنا ربک فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوی» (طه، ۱۲) «اذ ناداه ربه بالواد المقدس طوی» (النازعات، ۱۶) مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس و برکت زمان های خاص می‌گوید: «انا انزلناه فی لیله القدر و ما ادراک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر» 📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📚اصناف دین‌داری (قسمت پنجم) ۲- یا این که تعمیر و توسعه‌ی مساجد را مربوط به دین عوامانه و خرافی می‌دانند؛ خوب، مگر این قرآن نیست که می‌فرماید: «إنما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلاه و اتی الزکاه و لم یخش الا الله فعسی اولئک ان یکونوا من المهتدین» (توبه، ۱۸) 📎مگر این قرآن نیست که مساجد را مربوط و متعلق به خودش می‌داند و قداستی بی‌نظیر به آن‌ها می‌دهد: «و أن مساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا» (الجن، ۱۸) ۳- یا درباره‌ی اعتقاد به تاثیر دعا. خوب مگر این نص و صریح قرآن نیست که می‌فرماید: «و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیؤمنوا بی لعلهم یرشدون» (بقره، ۱۸۶) «و قال ربکم ادعونی استجب لکم» (غافر، ۶۰) حال چطور دعا و اعتقاد به استجابت دعا را از ویژگی‌های دینداری عوامانه می‌دانید. 📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔆طلاب خواهر، فرشتگان جهادگر 🔔بانوان طلبه هم از نخستین گروه‌هایی بودند که پا در این میدان گذاشتند و با ایجاد شبکه‌ی بانوان جهادگر کار را در پشت جبهه‌ی بهداشت و سلامت آغاز کردند و هر خانه را کارگاهی برای تولید ماسک و لباس های بیمارستانی کردند. برخی از خانم‌ها خانه‌شان را قرارگاه کردند تا افزون بر تولید ماسک و لباس، اقلام بهداشتی و مایحتاج عمومی و ضروری برای خانواده‌های بی بضاعت تهیه، بسته بندی و توزیع کنند. 📣عده‌ای دیگر داوطلب حضور در بیمارستان‌ها و غسالخانه‌ها شدند، بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها در حال مبارزه با این ویروس منحوس بودند علاوه بر دارو نیاز به روحیه‌ی مضاعف هم داشتند، طلاب خواهر چادر غیرت بر کمر بسته و راهی بیمارستان‌ها شدند تا هم کمکی باشند برای کادر درمان و هم مشاور و سنگ صبور بیماران و هم به سؤالات شرعی آن‌ها پاسخ گویند و البته مادرانه و خواهرانه به هموطنان خود خدمت کنند. 📒در همان روزهای نخست شیوع کرونا بیش از پانصد طلبه.ی جامعه الزهرا برای فعالیت‌های جهادی اعلام آمادگی کردند. پس از هماهنگی با ارگان‌های مختلف استانی، طلاب خواهر داوطلب بر اساس اقتضا و شرایط در چهار گروه جهادی ساماندهی شدند که فعالیت این گروه‌ها در راستای تجهیز و تغسیل اموات، همراهی با بیماران و کمک به کادر درمانی در بیمارستان ها، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و تولید ماسک و لباس بیمارستانی و بسته بندی و توزیع اقلام بهداشتی بود. ✂️برشی از یادداشت کمیل محسنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📰سیاست یک بام و دو هوای غرب‌گرایان 🖊جواد گلی 🗞(نقل از یورونیوز فارسی: خبرگزاری اتحادیه ی اروپا): «پس از آن که سازمان جهانی بهداشت، ایتالیا را در خط مقدم همه‌گیری ویروس کرونا در جهان قرار داد جهش چشم‌گیر بیماری کوید-19 در دیگر کشورهای اروپایی سبب شده است تا برخی از کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی از اروپا به عنوان کانون جدید انتشار کرونا نام ببرند.» 🔚ای تاریخ شهادت بده که اروپا کانون انتشار کرونا شد؛ اما هیچ یک از غرب‌گرایان نه به نظام لیبرال سرمایه‌داری غربی حمله کرد و نه سکولاریسم را زیر سؤال برد و نه غرب را به جهت کانون شیوع کرونا شدن، سرزنش کرد. 🔦اما وقتی که قم کانون انتشار کرونا معرفی شد از مقدسات و احکام دینی گرفته تا نظام جمهوری اسلامی و روحانیت و حوزه‌های علمیه همگی مورد هجمه‌ی تبلیغات رسانه‌ای صهیونیست بین‌الملل و نفوذی‌های داخلی آن‌ها قرار گرفت و عامل شیوع و مقابله با کرونا معرفی شدند. 🆔 @farhang_puya
🌙بروز روحیه‌ی جهادی مردم ایران در بحران‌ها 🌟هرچنـد شـیوع بیمـاری کرونـا در کشـور آسـیب‌هایی بـه اقتصاد کشـور وارد کـرده اسـت؛ امـا ایـن تهدیـد را می‌تـوان بـه فرصت تبدیـل کرد و آن را در خدمـت تحقـق شـعار سـال؛ یعنی جهش تولید قـرار داد. از آن جا کـه شـوک کرونـا بـه اقتصاد ایـران بعـد از شـوک بازگشـت تحریم‌های اقتصـادی بـا خـروج آمریکا از برجام هم زمان شـد؛ این شـوک نتوانسـت اقتصـاد ایـران را بـا مخاطـرات جـدی روبـرو کنـد؛ چـرا که پیـش از آن بسـیاری از آثـار شـوک قبلـی تخلیلـه شـده بـود و اقتصـاد کشـور خـود را آمـاده‌ی تقویـت درون‌زایی اقتصاد کشور می‌کرد. ✨در این راستا، کاهش قیمت نفت بعد از شیوع کرونا، پدیده‌ی جدیدی برای اقتصاد ایران نبود؛ چرا که پیش از آن درآمد نفتی کشـور به دلیل بازگشت تحریم‌ها به شدت کاهش یافته بود. همین امر زمینه را برای تمرکز بر فروش فرآورده های نفتی، افزایش صادرات محصولات غیرنفتی و همچنین استفاده از شیوه های تهاتری در مبادلات بین المللی فراهم کرده بود. البته شیوع بیماری کرونا باعث کاهش درآمدهای صادراتی کشور شد، اثری که به نظـر نمی‌رسد چندان به طول بینجامد. 💫بروز شوک بیماری کرونا به اقتصاد کشور برای ما درس‌های زیادی را نیز داشت. ما متوجه شدیم که با استفاده از رویکرد جهادی و بسیج نیروها می توان بر بسیاری از تنگناه‌ها غلبه کرد. نمونه ی بارز آن حضور بی سابقه‌ی جهادی مردم و تولید کنندگان کشور به حوزه‌ی تولید اقلام بهداشتی و درمانی برای مقابله با کرونا بود. ⚡️برخی تولید کنندگان خطوط تولید خود را عوض کرده و به تولید مواد شوینده و بهداشتی اختصاص دادند. مشاغل خانگی در حوزه‌ی سلامت جان گرفت و مردان و زنان اقدام به تولید ماسک و لباس‌های حفاظتی در منازل خود کردند. بروز این مشکل، روحیه‌ی هم‌دردی و مواسات مردم را نیز تقویت کرد. 🌈مردم فوج فوج به یاری هموطنان خود پیوستند؛ طـلاب به صورت جهادی وارد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند تا به کادر درمانی کشور کمک کنند؛ آنان حتی این خطر را پذیرفتند که برای غسل دادن بیماران کرونایی در آرامستان‌ها حضور پیدا کنند. ✂️برشی از یادداشت محمد جواد توکلی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📚اصناف دین‌داری (قسمت ششم) ۴- مگر این قرآن نیست که می‌گوید: «فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم و ما اذ رمیت و لکن الله رمی و لیبلی المؤمنین منه بلاء حسنا إن الله سمیع علیم (انفال، 17)» حال چطور می‌گوید در دینداری عوامانه و خرافی است که خدا را همه‌کاره می‌دانند و می‌گویند خدا این دختر را به من داد و خدا این برکت را به من داد؛ اما در دینداری معرفت اندیش و تجربت‌اندیش از این سخنان خبری نیست. اگر چنین است که این دینداری‌ها، در حقیقت بی‌دینی‌اند و نه دینداری. ۵- یا مگر قرآن پر از اصطلاحات و مفاهیمی نیست که خداوند را به عنوان مولا و ما را به عنوان عبد یاد می‌کند؟ پس قاعدتا شما اسلام و قرآن را منبع ذخار خرافات می‌دانید و دین مربوط به عوام؟ 📎«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»(بقره، 257) قاعدتا طبق این تلقی، رهبر، رییس و سکاندار دین خرافی و تجربت‌اندیش را باید پیامبر و علی بدانید. مگر این علی نیست که در آن مناجات مشهور از خدا با عنوان مولای یاد می‌کند و می‌گوید: «مَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَى‏مَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَى‏مَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَى‏.» 📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸🔸طاعت خود را ز چشم مردمان پوشیده دار 🔸🔸چشم اگر داری که از لطف نهانی برخوری 🔹🔹جهد کن پیش از طلوع صبح چشمی باز کن 🔹🔹تا ز فیض سر به مهر آسمانی برخوری رهبر انقلاب: بعد از حافظ، هیچ غزلسرایی به عظمت صائب نیامده است. بعد از رودکی، هیچ شاعری به تعداد صائب شعر نگفته است؛ دویست هزار بیت شعر دارد. البته شاعرِ حسابی که بشود روی شعرش ایستاد و از شعرش دفاع کرد، مورد نظر است، والّا شاعران جفنگ‌گو هرچه بخواهید، می‌گویند. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲ «۱۰ تیر، روز بزرگداشت صائب تبریزی» 🆔 @farhang_puya
🇮🇷مولود انقلاب 🆔 @farhang_puya
🏳آرزوی حاکم شدن علم بر دین را به گور ببرید... 🎲رویای جایگزینی علم به جای دین که امثال آگوست کنت، جیمز فریزر و ادوارد تایلر و دیگران در خیال خام خود می‌پروراندند، دیرزمانی است که به فراموشی سپرده شده است و این تصورات مربوط به دوره‌ای از تاریخ تفکر غربی بوده که خوشبینی‌های زیادی به توانانی انسان و در پی آن علم وجود داشت، ولی به تدریج روشن شده که علم نمی تواند پاسخ گوی تمام مشکلات انسان باشد. 🎯از این رو روشن می‌شود که همیشه دین برای جامعه لازم است و به همین دلیل است که آنتونی گیدنز جامعه شناس مشهور انگلیسی در انتقاد از برخی اندیشمندان که فرایند عمومی جهان را به سمت سکولاریزاسیون و به حاشیه رفتن دین می‌دیدند، می‌گوید جهان به سمت دینی شدن پیش می‌رود. 🎰پیتر ال برگر نیز از مشهورترین جامعه شناسان آمریکایی می‌گوید جهان امروز به شدت دینی است و میل به دین همیشه در انسان وجود دارد و معتقد است کسانی که از نقش دین در تحلیل مسائل جهان معاصر غافل‌اند، مرتکب خطای بزرگی شده‌اند. ✂️برشی از یادداشت جواد قلی‌پور در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💉طب در تمدن اسلامی 👈آن زمانی که دنیای اسلام در اوج شکوه و عظمت علمی به سر می‌برد و کشورهای اسلامی پر بود از کتابخانه‌های بزرگ، بیمارستان‌های پیشرفته و دانشمندان مجرب، کشورهای اروپایی در قرون وسطی و در جهالت و خرافات به سر می‌بردند. ☝️مردم اروپا در قرون وسطی می‌گفتند روش پیش‌گیری از بیماری‌های مسری این است که لباس ترسناک بپوشیم و بیماری را بترسانیم! در همین ایام علم طب در دنیای اسلام به حدی از اهمیت رسیده بود که علم الابدان را در ردیف علم الادیان می‌دانستند. (اشاره به حدیث مشهور نبوی: «العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان») 👇جندی شاپور که شهر پزشکی مهم ایران قبل از اسلام است دارای یک بیمارستان و یک دانشکده‌ی پزشکی است. جریان علم پزشکی در ایران همچنان ادامه داشت تا با رهنمون‌های دین اسلام وارد مرحله‌ی جدیدی از حیات خود شد. پس از مدت کوتاهی شهرهای اصلی جهان اسلام؛ مانند بغداد مرکز تولید و ترویج پزشکی روز دنیا شد. ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ (بخش اول) ⭕️جنگ جهانی اول تلخ‌ترین و مرگبارترین حادثه برای مردم ایران در طول تاریخ معاصر است. ایران اگرچه در این جنگ بی‌طرف بود؛ اما بیشترین صدمات را از نیروهای نظامی خارجی درگیر جنگ دریافت کرد. بزرگت‌رین خسارتی که به ایران وارد شد، کشته شدن و نسل کشی حدود چهل درصد از مردم ایران تحت عنوان «قحطی بزرگ» بود. ❌ایران که در این جنگ بی‌طرف بود، متحمل بزرگ‌ترین خسارات شد. محمدقلی مجد، نویسنده کتاب «قحطی بزرگ»، معتقد است که هیچ کشوری مانند ایران از جنگ جهانی اول آسیب ندید. نیروهای متخاصم انگلیسی و روسی از شمال و جنوب وارد ایران شدند و باتوجه به نیاز این قوا به غذا و آذوقه، تمام غلات و نیازهای خوراکی مردم ایران را نیروهای انگلیسی جمع‌آوری کردند، به همین دلیل بین بیست وپنج تاچهل درصد مردم ایران به دلیل گرسنگی، سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن کشته شدند. 💢اما قحطی پایان ماجرا نبود و در پایان جنگ جهانی اول بیماری واگیرداری با نام ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی که مردم آن را «زکام فرنگی» نام نهاده بودند در کشور شیوع پیدا کرد. این بیماری را سربازان نیروهای متجاوز وارد کشور کردند و به دامن مردم ایران انداختند. اما در این میان و در زمانی که حکومت، مردم را در قحطی و بیماری رها کرده بود، علما و روحانیون در شهرهای مختلف به داد مردم رسیدند. ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ (بخش دوم) ♨️در شرایطی که دولت مضمحل و وابسته‌ی ایران در برابر یکه‌تازی بیگانگان و به یغما بردن غلات کشور سکوت اختیار کرده بود، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی در شمال ایران ملجا و پناهگاه بسیاری از ایرانیان بود. منابع تاریخی از مهاجرت بسیاری از سایر استان‌ها به جغرافیای حکومت میرزا خبر داده‌اند. 🚫میرزاکوچک که قیام خود را با چهارده اسلحه آغاز کرده بود، همزمان با این شرایط توانست نه تنها دایره‌ی حاکمیت خود را از وضعیت فاجعه‌بار کشور در امان نگه دارد بلکه به مردم سایر استان‌های ایران نیز کمک کرد تا جایی که جنگلی‌ها مقرری مشخصی از برنج برای مردم تهران در نظر گرفته بودند. جنگلی‌ها دویست خروار برنج برای مردم نیازمند و قحطی زده‌ی تهران فرستادند و تعهد کردند ماهیانه ده هزار تومان به کمیسیون اعانه‌ای که در رشت تشکیل می‌شد به نفع درماندگان و قحطی‌زدگان بپردازند. ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔆شهیدمدرس در خط مقدم بود ☀️هنگامی که گرمای تابستان تهران نفس‌های پایانی خود را در 1304 خورشیدی می‌کشید، گندم و آرد هم هم‌زمان در حال کمیاب شدن بود. در این زمان احمدشاه، آخرین شاه قاجار، خارج از کشور به سر می‌برد و رضاخان به کمک ماموران نظمیه سعی داشت با تحریک احساسات مردم و ایجاد ناامنی مانع از بازگشت او به کشور شود تا خود به حکومت برسد. ⚡️این وضعیت به روزهای آغازین مهرماه هم کشیده شد به نحوی که جمعیت زیادی از زنان و مردان معترض به منازل علما رفته و در چهارم مهر به سمت مجلس شورای ملی حرکت کردند و در مقابل مجلس شعار دادند. در چنین شرایطی به ماموران دولت دستور تیراندازی داده شد و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند. 🔸با اجتماع مردم در برابر مجلس، آیت الله سیدحسن مدرس، نماینده‌ی مجلس، به میان آن‌ها رفت. بنابر گفته‌ی خودش «با حالت تب آمدم بیرون مجلس به واسطه‌ی این‌که مجلس قدری خلوت شود آن‌جا ایستادم و قدری دلداری دادم به مردم با آن‌ها شریک شدم در این مصیبت که حق را به جانب آن‌ها می‌دهم. اطمینان‌هایی هم به قدر خودم به مردم دادم بعد منتهی شد به گرفتن‌ها، بستن‌ها، حبس‌ها، زن‌ها، مردها، کوچک‌ها، بزرگ‌ها و منتهی شد به توسلاتی که به عقیده‌ی من خیلی غیرمشروع است.» 📒روز بعد از این که نظامیان تجمع مردم روبروی ساختمان مجلس را پراکنده کردند مدرس در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد و گفت: « خاک بر سر وکیلی که یکیش خودم باشم که شکمش سیر باشد و یک موکلش را گرسنه و مضطرب ببیند و به قدر امکان تلاش خودش را نکند.» ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🌡بیماری کرونا و همبستگی اجتماعی مردم - ۱ 🔥مهمان ناخوانده‌ی کرونا، تمام کشورهای جهان به ویژه کشور ما را درگیر کرده است. این بیماری منحوس زمانی بی‌دعوت وارد کشورمان شد که اکثریت مردم کشور بر اثر تحریم در فشار اقتصادی بودند. کرونا با ورودش کسب و کار مردم را به تعطیلی کشاند و بر هزینه‌های خانواده‌ها افزود و موجب شد فشار اقتصادی بیش از گذشته بر مردم وارد شود. 🎯اما با این حال از ابتدای اطلاع‌رسانی درباره‌ی این بیماری، مردم ایران که تجربه‌ی یاری رسانی و همیاری در حوادث سال‌های پیشین را داشتند با تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، اثر این ضرب المثل را که «مرگ برای همسایه است» خنثی کردند و نشان دادند که وقتی پای جان هموطن ایرانی در میان باشد، دیگر سکوت و کاهلی جایز نیست و همه با هم دست همبستگی به یکدیگر دادند و در جنگ پیش رو که مبارزه با کرونا بود پیش قدم شدند. ✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🌡بیماری کرونا و همبستگی اجتماعی مردم - ۲ 🚒از این‌رو، می توان گفت که بیماری کرونا، آزمونی دیگر جهت همبستگی اجتماعی مردم بود. همان طور که رهبر انقلاب فرمودند: «ملت ایران در این آزمون درخشید.» البته در این نبرد کرونایی آن‌هایی که در حکم رزمندگان این جنگ و پیشگام بوده و در خط مقدم می‌جنگیدند پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها بودند. رهبر انقلاب درباره‌ی مدافعان سلامت فرمودند: «کارتان بسیار با ارزش است؛ هم ارزش جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد -که برده- هم مهم‌تر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعا به شما اجر خواهد داد و ثواب خواهد داد.» 🔺و در بیانات دیگری فرمودند: «اوج این افتخار ملی متعلق است به مجموعه‌ی درمانی کشور است. رنج دوری از خانواده را تحمل کردن؛ حتی در نوروز و تعطیلات نوروزی هم خیلی از این‌ها به خانواده‌هایشان سر نزدند.» نکته‌ای که در این زمینه حایز اهمیت است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت، این است که دشمنان این مرز و بوم از هر فرصتی برای ضربه زدن و از بین بردن نظام اسلامی استفاده می کنند؛ یک‌بار با جنگ نظامی، یک‌بار با جنگ اقتصادی و یک‌بار با جنگ بیولوژیکی. ✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚠️توطئه‌ای به نام «کرونا» 🔔به تعبیر رهبر انقلاب مسئله‌ی کرونا ما را نباید از توطئه‌ی دشمنان و استکبار غافل کند. چون گزارشات میدانی و برخی مستندات درباره‌ی ویروس کرونا نشان از یک توطئه دارد. 📣از جمله فیلمی به نام «شیوع» است که توسط هالیوود در سال 2011 ساخته شده و با بررسی آن در واقع متوجه می‌شویم به بیماری کرونا اشاره دارد که امروز ظهور پیدا کرده و جوامع دنیا را مورد هدف قرار داده است. هم چنین در سال 1981 «دین کنتز» کتابی را نوشته و دقیقا موضوع کرونا را مورد بحث قرار می‌دهد که کشور چین به عنوان یک سلاح بیولوژیک در آزمایشگاه ساخته و در سال 2020 از شهر ووهان منتشر می‌شود و امروز می‌بینیم این ویروس در همین سال از این شهر صادر شده است. ✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
👈فرهنگ غرب بر اصول و مبانی خاصی مبتنی است که آن مبانی از این قرار است: 🔸ماترياليسم و ماده گرايی 🔻ماتریالیست‌ها اصالت را به ماده می‌دهند و منکر موجودات ماورای طبیعت و مجرد از جمله خداوند هستند؛ بنابراین آن‌ها به خدا، روح و عالم پس از مرگ ایمان ندارند تا در برابر او مسؤولیتی داشته و رفتارهای خود را بر اساس خواست او تعیین کنند و برای پاداش در آخرت و رسیدن به کمال مطلوب از برخی کارها چشم بپوشند و یا برخی کارها را ضروتا انجام دهند. 🔸اومانیسم و انسان‌گرایی 🔻اومانیست‌ها بر اساس اعتقاد به ماده‌گرایی و انکار حقایق مجرد و غیرمادی، در سطح بشری، انسان‌ها را دارای روح غیرمادی و جاودان نمی‌دانند و در سطح جهانی، معتقدند عالم دارای خدای غیرمادی و فناناپذیر نیست. بلکه می‌گویند ما مجاب شده‌ایم که جهان، اعصار توحید، خداپرستی، مدرنیسم و انواع اندیشه‌های جدید را پشت سرگذاشته و می‌گذارد. 🔻اعتقادنامه‌ی انسان‌گرایان، بر این است که هدف زندگی، خود زندگی است. باید در این جهان زندگی خوبی داشته باشیم و در آرزوی زندگی در جهان آینده به سر نبریم و انسان فقط با راهنمایی عقل و تجربه قادر است زندگی کاملا خوبی در این دنیا داشته باشد. شرط نخستین و بنیادین زندگی خوب در این دنیا عبارت است از: آزاد ساختن فکر مردم از بند جهل و خرافات و آزاد ساختن بدن از ظلم و ستم مقامات اجتماعی. ✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸لیبرالیسم یا آزادی مطلق 🔻محور اصلی تفکر لیبرالیسم به عنوان یک مکتب این است که انسان‌ها در زندگی خود آزادند و هیچ قید و شرطی بر سر راه آن‌ها نیست، مگر آن چه که موجب لطمه به آزادی‌ها و حقوق دیگران گردد. در نگاه لیبرالیسم تنها چیزی که اصیل است، انسان و خواسته‌های او است. لیبرالیسم هیچ سلسله اصولی را که خواسته‌ها و رفتارهای انسان در چهارچوب آن تعریف شود، نمی‌پذیرد؛ زیرا تنها انسان و خواسته‌های او را اصیل می‌داند و بنابراین هر چیز دیگری باید بر این اساس شکل بگیرد و تعریف شود. 🔻بنابراین هر فرد در انتخاب رفتاری که انجام می‌دهد، کاملا آزاد است و کسی حق ندارد او را محدود کند مگر آن که خودش بخواهد یا به آزادی دیگران لطمه بزند. به تعبیر یکی از غرب‌گرایان معاصر، لیبرالیسم از آن‌جا آغاز می‌شود که آدمی می‌کوشد خود را از شر مقدسات آزاد کند و ولایت هر کس حتی ولایت خدا و پیامبران را منکر است بلکه معتقد است باید در برابر هر گونه ولایتی دست به شورش زد؛ زیرا انسان ها هیچ مافوقی ندارند و هیچ کس حق ندارد آزادی آن‌ها را محدود کند. 🔻لیبرال‌ها بر این باورند که حق در آستین هیچ کس نیست و هیچ کس نمی‌تواند معصومانه سخن بگوید یا معصومانه حکومت کند؛ همه بر سر یک سفره نشسته‌ایم و همه ساکنان یک کوییم. هیچ کس از پیش خود یا از پیش خدا واجد امتیازی نسبت به کس دیگر نیست. ✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸لذت‌گرایی 🔻مراد از لذت گرایی این است که لذت، تنها خوبی، به عنوان غایت است؛ شاخصی که تفکری را در زمره‌ی لذت گرایان قرار می‌دهد این است که «لذت، تنها خوبی به عنوان غایت یا خوب فی نفسه است». به این معنا که تنها خوبی که انسان‌ها باید به منزله‌ی غایات کردارهای خویش برگزینند، لذت است. 🔻وقتی ملاک خوبی را لذت آفرینی قرار دادیم، طبیعتا به فردگرایی خواهیم رسید و هرکس از هر چیزی که لذت می‌برد آن را انجام می‌دهد هر چند آن کار برای دیگران رنج آور و ناخوش آیند باشد؛ زیرا او تنها به لذت خویش می‌اندیشد و کاری به مصالح و مفاسد دیگران ندارد. بر اساس این اصل، اگر منفعتی را هم برای دیگران لحاظ کند، تبعی است؛ یعنی آن‌جا که می‌بیند لذت خودش در گروی لذت و منافع دیگران است به ناچار به منفعت دیگران نیز می‌اندیشد. ✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸پوزیتیویسم اخلاقی 🔻بر اساس اصول فوق، در زمینه‌ی اخلاق، امروزه نظریه‌ی اخلاق پوزیتیویستی مطرح است که شبیه تفکر لیبرالستی در عرصه‌ی حقوق است. این مکتب معتقد است «خوب و بد» و «باید و نباید»های اخلاقی هیچ پشتوانه‌ای جز خواست مردم ندارد و هرگاه مردم چیزی را پسندیدند و ارزش تلقی کردند آن چیز «خوب» و «ارزش» اخلاقی و هرگاه مردم چیزی را نپسندیند و از آن روی گردان بودند آن چیز «بد» و «ضد ارزش» می‌شود. 🔸سکولاریسم 🔻سکولاریسم معتقد به جدایی دین از سیاست و حکومت است و به معنای افراطی آن عدم دخالت در امور انسان حتی امور فردی است به عبارت روشن تر، سکولاریسم به معنای حقیقی کلمه؛ یعنی لاییسیسم، کفر و الحاد. در واقع زیرساخت‌های اصلی آن چه امروزه به عنوان «فرهنگ غربی» از آن یاد می‌شود مولود همین اصول فوق به ویژه ترکیب لیبرالیسم و پوزیتیویسم اخلاقی است. مولفه‌ها و مشخصه‌هایی مانند نسبی‌گرایی و فردگرایی در فرهنگ غربی نیز از همین جا ریشه می‌گیرد. ✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۹ و ۱۰) 📄اندیشه‌های عرفان‌زده‌ی اسپینوزا و پانتئیسم و خداشناسی طبیعت‌گرا که منجر به ایجاد ریشه‌های اندیشه‌ی حلولی خدا - زمانی هگل و پروانش شد. 📃اندیشه‌های اومانیسم مسیحی هگل و خداشناسی روح مطلق تاریخی و فلسفه‌ی تاریخ خاص هگل نیز یکی از ریشه‌های این انشعابات است. ✍️محمدحسین فرج‌نژاد| 🆔 @farhang_puya
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۱۱) 👤انسان‌شناسی و هستی‌شناسی تک ساعته و یهودی - دنیوی مارکس و انگلس که متأثر از طبیعت - خدایی و برخی پیروان هگل و اسپینوزا بود و به ایجاد هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی خاص با رنگ مادی‌گرای دیالکتیک شد، خود منجر به تأسیس تفکرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مارکسیسم، سوسیالیسم و کمونیسم گردید. 🌀البته با تعدیل بعدی مارکسیسم و پدیدآمدن نومارکسیسم، رنگی از معنویت‌گرایی و تعدیل در آن به وجود آمد. این تفکرات بر حلقه‌ی فرانکفورتی‌ها و برخی از سینماگران و اهالی رسانه در روسیه، اروپای شرقی، آلمان شرقی، فرانسه، آمریکا و تابعین آن‌ها در چین، آمریکای جنوبی و ایران تأثیراتی گذاشت و تاکنون هم این تأثیرات باقی است. ✍️محمدحسین فرج‌نژاد| 🆔 @farhang_puya