⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش یکم»
🔸#فرهنگ_پویا: یکی از مهمترین فراز های زندگی سیاسی ابوموسی بحث حکمیت است؛ لطفاً در این مورد توضیحاتی ارائه نمایید.
✨ رهبر معظم انقلاب در ارتباط با خواص صدر اسلام مطالبی را ایراد فرمودند و از جمله این خواص همین ابوموسی اشعری است. ایشان میفرمایند:« در مورد این شخص به کتب شیعه اشاره نمیکند بلکه از منابع اهل سنت سخن میگویم.» ایشان سوابق درخشان ابوموسی را یادآوری میکند تا میرسند به جنگ صفین و شرایطی را برای او ذکر میکنند که دور از انتظار بوده است. ایشان به وضعیت استثنایی ابوموسی اشاره دارند که متاسفانه این وضعیت کمتر گفته شده است.
🎙رهبر معظم انقلاب به نقل از ابناثیر میفرمایند:«ابوموسی در یکی از جنگها در جمع مردم کوفه آمد؛ مردم کوفه را تشویق به جنگ کرد. مردمی که تحت تاثیر خطابی آتشین ابوموسی قرار گرفته بودند راغب شدند که حتی پیاده به جنگ با دشمن بروند. آنقدر در وصف مجاهدانی که با پای پیاده به رزمگاه میرود سخن گفت که مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد.
🔻 حتی خیلی از آنها که اسب داشتند عهد بستند با پای پیاده به جهاد در راه خدا بروند. آن زمان رسم بود که هر کس که به سپاه اسلام میپیوست اگر خودش مالی و منالی داشت ثروتی داشت و مرکبی داشت با مرکب خودش میآمد. آنقدر این خطابه موثر افتاد که آنهایی اسب داشتن اسبهای خود را به استطبلها فرستادند تا خود با پای پیاده به رزمگاه بروند.»
📝سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل حجتالاسلام رهنمایی
#شماره_25
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💢 برخورد قاطع با دشمن
⭕️ هنگامی که مذاکره با مخالفان به جایی نرسید و برخورد مسالمتآمیز به سوءاستفاده آن انجامید، امام علی (ع) دست به شمشیر برد و با همان قاطعیتی که در نبردهای صدر اسلام از خود به نمایش گذاشته بود، به رویارویی با جنگافروزان پرداخت.
⚠️ نمونهای از این قاطعیت در پاسخ امیرالمومنین (ع) به معاویه آشکار است: گفتی من و یارانم را پاسخی جز شمشیر نیست؛ راستی که خنداندی از پس آن اشک ریزاندی. کی پسران عبدالمطلب را دیدی که از پیش دشمنان پس روند و از شمشیر ترسانده شود!...
📝 هادی مجیدی| #شماره_36
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش یکم» 🔸#فرهنگ_پویا: یکی از مهمترین فراز های زندگی سیاسی ابوموسی بحث حکمیت ا
⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش دوم»
💢 عدهای از مردم گفتند حالا این حرفها را شنیدیم؛ منتظر میمانیم روز جنگ که به اصطلاح بانگ جرس میآید و ابوموسی مردم را فرا میخواند به جنگ و مردم را بسیج میکند خود چگونه میآید؟ علاقهمند شدند تا با پای پیاده به همراه ابوموسی اشعری حرکت کنند تا پا جای پای صحابه رسول خدا بگذارند خیلیها تبرک و تیمنا میگفتند ما صبر میکنیم پشت سر جناب ابوموسی خودمان را برای عزیمت به جهاد مهیا کنیم اما ناگهان دیدند ابوموسی با کبکبه و دبدبه دارد میآید.
‼️ بهترین اسبها و بهترین امکانات در اختیار اوست تاریخ خود اهل سنت دارد که فقط ۴۰ قاطر وسایل اموال زیورآلات و اشیا گرانبهای ابوموسی را حمل میکردند! البته در آن زمان مرسوم بود کسی که از یک موقعیت ممتاز برخوردار بود و به جنگ میرفت چون اطمینان نداشت بتواند سالم برگردد معمولاً وسایل گرانبهایش را تحتالحفظ با خود میبرد تا در جای امنی قرار دهد. شایان ذکر است خود اینها هیچ وقت نمیجنگیدند بلکه معمولاً در خیمه به صورت تحتالحفظ و با امنیت کامل مستقر میشدند و فقط دستور صادر میکردند.
📎چنین شخصیتی را نزدیک به ۱۰ هزار نفر با شمشیرهای برهنه در جریان حکمیت به حضرت علی(علیهالسلام) تحمیل کردند و گفتن که باید وی نماینده مردم عراق باشد.
📝 سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل از حجتالاسلام رهنمایی
#شماره_25
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🔆 اخلاق اسلامی
🌐 یک علت این که امام بزرگوار ما یک کلمهاش در این فضای عظیم عمومی کشور، در شدت و محنت، در همهی حالات اثر شگفتآوری میگذاشت، معنویت او بود، صفای باطن او بود، ارتباط و اتصال او به خدا بود، اشکهای نیمه شب او بود. فرزند امام - مرحوم حاج سید احمد - همان وقت در زمان حیات امام به من گفت: نیمه شب که امام بلند میشود، از بس که گریه میکند، این دستمالهای معمولی برای پاک کردن اشکش کفاف نمیدهد؛ مجبور است اشک چشمش را با حوله پاک کند؛ اینقدر اشک میریزد.
📿 آن مرد پولادین، مردی که حوادث و لطماتی که به سمت او سرازیر میشد که یک ملت را تکان میداد و او را تکان نمیداد، آن مردی که عظمت و هیمنهی قدرتهای جهانی در نظر او هیچ و پوچ بود، آن مرد در مقابل عظمت الهی، در حال دعا و استغاثه، آنجور اشک میریخت. اینها خیلی قیمت دارد. این فرصت را قدر بدانید.
🎙 بیانات امام خامنهای (مدظلهالعالی) ۳/ ۸ /۱۳۸۹
#شماره_40 | #اخلاق
🆔 @farhang_puya
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی
(قسمت اول)
📖 پیرو آموزههای قرآنی، اخلاق و معنویت از آموزههای دینی و وحیانی سرچشمه میگیرند تا بنا به اقتضائات طبیعی خود، زمینه را برای تحقق و اجراء و بسط عدالت فراهم آورند. قرآن برای این دست از آموزهها در رابطه با برپایی قسط و عدل ارزش بسزايی قائل است به گونهای که تحقق قسط و عدالت را رهین همین آموزهها دانسته، این آموزهها را علت زمینهساز عدالت برشمرده است.
✴️ از این منظر، مخاطب اصلی قرآن مردمی هستند که با پیروی از مکتب و آیین پیامبران و تمسک جستن به کتب آسمانی و متخلق شدن به اخلاق الهی و ملتزم گشتن به الزامات معنوی ناب و به کار گرفتن میزان و معیاری روشن برای تشخیص حق از باطل و درست از نادرست، نسبت به برپایی عدالت قیام میکنند. بدین ترتیب تحقق عدالت راستین جز از طریق اخلاق و معنویت میسر نخواهد گشت. در واقع بشر ثمره پایدار پایبندی به موازین اخلاقی و گرایش درست به معنویت ناب را در تحقق عدالت خواهد چید.
📇 سید احمد رهنمایی
#شماره_40 | #اخلاق
🆔 @farhang_puya
💠 حوزه کارخانه سازندگی
🔷 حوزه علمیه باید کارخانه سازندگی انسان، سازندگی فکر، سازندگی کتاب، سازندگی مُطَلب،سازندگی مبلغ، سازندگی مدرس، سازندگی محقق، سازندگی سیاستمدار و سازندگی رهبر باشد. حوزه علمیه باید به جایی برسد که همیشه ده [یا] بیست نفر شخصیت آماده برای رهبری داشته باشد که اگر هر کدام از اینها در مقابل زبدگان این امت بگذارند بر او متفق شوند که برای رهبری صلاحیت دارد. حالا حوزه علمیه این کارها را میتواند بکند یا نمیتواند بکند؟
🔶 همهی ما در اینجا خودمانی هستیم سابقه آخوندی و حوزوی من از بسیاری از شما بیشتر است شاید اگر ادعا کنم از اکثر شماها بیشتر است خیلی گزافه نباشد چون میبینم ماشاالله اغلب شما از من جوانتریند. من نسبت به مسائل روحانیت علاقه عمیقی از نوع علاقه انسان به نفس و متعلقات خودش دارم. مسئله، مسئله یک شییٔ خارجی نیست که دربارهاش بحث کنیم. من که نگاه میکنم میبینم حوزه ما این طوری نیست.
📅رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
#حوزه_علمیه
#شماره26و27
🆔 @farhang_puya
🔖 عوامل پیشرفت جامعه
(قسمت اول)
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار میآورد؛ این، بیگمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویت، البته با دستور و فرمان به دست نمیآید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند؛
🔺 اما اولاد خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضد معنویت و اخلاق به شیوه معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنمیها مردم را با زور و فریب، جهنمی کنند.
⭕️ ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضد معنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را به چشم خود میبینیم.
📝 محمدحسین علیجانزاده روشن
#شماره_40 | #جامعه
🆔 @farhang_puya
اعتدال در کلام علامه مصباح «قسمت۱»
🔸 سوال: با روی کار آمدن دولت جدید(دولت یازدهم) یکی از شعارهای محوری که در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه مطرح شد؛ شعار اعتدال بود. امیدواریم با عنایت به اهمیت مبانی نظری این موضوع به ما کمک کنید تا با ابهامزدایی از این مفهوم حدود اعتدال مطلوب و مورد قبول اسلام دقیقاً مشخص شود.
➕حقیقت این است که الفاظ و نیز مفاهیمی که محکی این الفاظ هستند در بسیاری از موارد خارج از ابهام نیستند و ارائه تعریفی دقیق، جامع و مشخص که حدود آن مفهوم را نشان بدهد به طوری که در تطبیق با مصادیق کارساز باشد و اشتباهی پیش نیاید بسیار مشکل است. نه تنها مفهوم بلکه قضایا و گزارههای که در محاورات به کار میرود و حتی به صورت بدیهی تلقی میشود گاه خالی از ابهام نیست و به همین دلیل در بسیاری از گفتگوها و بحثها مغالطاتی واقع میشود مانند اینکه واژهای را که با مشترک لفظی است و دو معنای نزدیک به هم دارد به کار میبرند.
🔚 همچنین در عرف عام و عرف خاص فلاسفه یا متشرعه و نیز در مباحث اخلاقی و هستی شناختی، معرفت شناختی و امثال اینها اختلافهایی وجود دارد به طوری که ممکن است در هر کدام قید خاصی برای معنا لحاظ شود که در آن فضا مفهوم برای طرفین بحث روشن است اما کسی که از خارج و بحث نگاه میکند به خاطر ذهنیت خاص خودش ممکن است معنای عامتر یا خاصتر از آن بفهمد. گاه مفاهیمی که بار فلسفی، ارزشی و مانند آن دارند وارد فضای سیاسی میشوند و گزارههایی که اصولا گزاره سیاسی نیست در موضعگیریهای سیاسی استفاده میشود.
🎙 علامه مصباح در مصاحبه با نشریه#فرهنگ_پویا| #شماره_25
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
اعتدال در کلام علامه مصباح «قسمت۱» 🔸 سوال: با روی کار آمدن دولت جدید(دولت یازدهم) یکی از شعارهای مح
اعتدال در کلام علامه مصباح«قسمت۲»
🔹با صرف نظر از اینکه شعار اعتدال امروز به صورت یک شعار سیاسی مطرح شده و گروهی خاصی به آن استناد میکنند و آن را ترویج میکند و صرف نظر از اینکه این عده چه نیت و چه اهداف سیاسیای دارند که به این وسیله میخواهند آنها را تحقق بخشند یک بحث کاملاً علمی و آکادمیک را در نظر میگیریم و آن این است که اصل مفهوم اعتدال چیست و در چه مواردی به کار میرود؟ دلیل اعتبارش از چیست؟ کجا اعتدال درست است و کجا درست نیست؟ البته یک بحث دیگری را نیز میتوان مطرح کرد که وقتی در فضای سیاسی این واژه استعمال میشود و این شعار داده میشود چه عواقبی دارد یا کسانی که آن را مطرح کردند از این کار نیاتی داشتهاند.
🎙علامه مصباح در مصاحبه با نشریه#فرهنگ_پویا| #شماره_25
🆔 @farhang_puya
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ بنبست مذاکره با آمریکا
🎙 دکتر سعید جلیلی
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya