🔆 اخلاق اسلامی
🌐 یک علت این که امام بزرگوار ما یک کلمهاش در این فضای عظیم عمومی کشور، در شدت و محنت، در همهی حالات اثر شگفتآوری میگذاشت، معنویت او بود، صفای باطن او بود، ارتباط و اتصال او به خدا بود، اشکهای نیمه شب او بود. فرزند امام - مرحوم حاج سید احمد - همان وقت در زمان حیات امام به من گفت: نیمه شب که امام بلند میشود، از بس که گریه میکند، این دستمالهای معمولی برای پاک کردن اشکش کفاف نمیدهد؛ مجبور است اشک چشمش را با حوله پاک کند؛ اینقدر اشک میریزد.
📿 آن مرد پولادین، مردی که حوادث و لطماتی که به سمت او سرازیر میشد که یک ملت را تکان میداد و او را تکان نمیداد، آن مردی که عظمت و هیمنهی قدرتهای جهانی در نظر او هیچ و پوچ بود، آن مرد در مقابل عظمت الهی، در حال دعا و استغاثه، آنجور اشک میریخت. اینها خیلی قیمت دارد. این فرصت را قدر بدانید.
🎙 بیانات امام خامنهای (مدظلهالعالی) ۳/ ۸ /۱۳۸۹
#شماره_40 | #اخلاق
🆔 @farhang_puya
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی
(قسمت اول)
📖 پیرو آموزههای قرآنی، اخلاق و معنویت از آموزههای دینی و وحیانی سرچشمه میگیرند تا بنا به اقتضائات طبیعی خود، زمینه را برای تحقق و اجراء و بسط عدالت فراهم آورند. قرآن برای این دست از آموزهها در رابطه با برپایی قسط و عدل ارزش بسزايی قائل است به گونهای که تحقق قسط و عدالت را رهین همین آموزهها دانسته، این آموزهها را علت زمینهساز عدالت برشمرده است.
✴️ از این منظر، مخاطب اصلی قرآن مردمی هستند که با پیروی از مکتب و آیین پیامبران و تمسک جستن به کتب آسمانی و متخلق شدن به اخلاق الهی و ملتزم گشتن به الزامات معنوی ناب و به کار گرفتن میزان و معیاری روشن برای تشخیص حق از باطل و درست از نادرست، نسبت به برپایی عدالت قیام میکنند. بدین ترتیب تحقق عدالت راستین جز از طریق اخلاق و معنویت میسر نخواهد گشت. در واقع بشر ثمره پایدار پایبندی به موازین اخلاقی و گرایش درست به معنویت ناب را در تحقق عدالت خواهد چید.
📇 سید احمد رهنمایی
#شماره_40 | #اخلاق
🆔 @farhang_puya
💠 حوزه کارخانه سازندگی
🔷 حوزه علمیه باید کارخانه سازندگی انسان، سازندگی فکر، سازندگی کتاب، سازندگی مُطَلب،سازندگی مبلغ، سازندگی مدرس، سازندگی محقق، سازندگی سیاستمدار و سازندگی رهبر باشد. حوزه علمیه باید به جایی برسد که همیشه ده [یا] بیست نفر شخصیت آماده برای رهبری داشته باشد که اگر هر کدام از اینها در مقابل زبدگان این امت بگذارند بر او متفق شوند که برای رهبری صلاحیت دارد. حالا حوزه علمیه این کارها را میتواند بکند یا نمیتواند بکند؟
🔶 همهی ما در اینجا خودمانی هستیم سابقه آخوندی و حوزوی من از بسیاری از شما بیشتر است شاید اگر ادعا کنم از اکثر شماها بیشتر است خیلی گزافه نباشد چون میبینم ماشاالله اغلب شما از من جوانتریند. من نسبت به مسائل روحانیت علاقه عمیقی از نوع علاقه انسان به نفس و متعلقات خودش دارم. مسئله، مسئله یک شییٔ خارجی نیست که دربارهاش بحث کنیم. من که نگاه میکنم میبینم حوزه ما این طوری نیست.
📅رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
#حوزه_علمیه
#شماره26و27
🆔 @farhang_puya
🔖 عوامل پیشرفت جامعه
(قسمت اول)
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار میآورد؛ این، بیگمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویت، البته با دستور و فرمان به دست نمیآید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند؛
🔺 اما اولاد خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضد معنویت و اخلاق به شیوه معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنمیها مردم را با زور و فریب، جهنمی کنند.
⭕️ ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضد معنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را به چشم خود میبینیم.
📝 محمدحسین علیجانزاده روشن
#شماره_40 | #جامعه
🆔 @farhang_puya
اعتدال در کلام علامه مصباح «قسمت۱»
🔸 سوال: با روی کار آمدن دولت جدید(دولت یازدهم) یکی از شعارهای محوری که در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه مطرح شد؛ شعار اعتدال بود. امیدواریم با عنایت به اهمیت مبانی نظری این موضوع به ما کمک کنید تا با ابهامزدایی از این مفهوم حدود اعتدال مطلوب و مورد قبول اسلام دقیقاً مشخص شود.
➕حقیقت این است که الفاظ و نیز مفاهیمی که محکی این الفاظ هستند در بسیاری از موارد خارج از ابهام نیستند و ارائه تعریفی دقیق، جامع و مشخص که حدود آن مفهوم را نشان بدهد به طوری که در تطبیق با مصادیق کارساز باشد و اشتباهی پیش نیاید بسیار مشکل است. نه تنها مفهوم بلکه قضایا و گزارههای که در محاورات به کار میرود و حتی به صورت بدیهی تلقی میشود گاه خالی از ابهام نیست و به همین دلیل در بسیاری از گفتگوها و بحثها مغالطاتی واقع میشود مانند اینکه واژهای را که با مشترک لفظی است و دو معنای نزدیک به هم دارد به کار میبرند.
🔚 همچنین در عرف عام و عرف خاص فلاسفه یا متشرعه و نیز در مباحث اخلاقی و هستی شناختی، معرفت شناختی و امثال اینها اختلافهایی وجود دارد به طوری که ممکن است در هر کدام قید خاصی برای معنا لحاظ شود که در آن فضا مفهوم برای طرفین بحث روشن است اما کسی که از خارج و بحث نگاه میکند به خاطر ذهنیت خاص خودش ممکن است معنای عامتر یا خاصتر از آن بفهمد. گاه مفاهیمی که بار فلسفی، ارزشی و مانند آن دارند وارد فضای سیاسی میشوند و گزارههایی که اصولا گزاره سیاسی نیست در موضعگیریهای سیاسی استفاده میشود.
🎙 علامه مصباح در مصاحبه با نشریه#فرهنگ_پویا| #شماره_25
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
اعتدال در کلام علامه مصباح «قسمت۱» 🔸 سوال: با روی کار آمدن دولت جدید(دولت یازدهم) یکی از شعارهای مح
اعتدال در کلام علامه مصباح«قسمت۲»
🔹با صرف نظر از اینکه شعار اعتدال امروز به صورت یک شعار سیاسی مطرح شده و گروهی خاصی به آن استناد میکنند و آن را ترویج میکند و صرف نظر از اینکه این عده چه نیت و چه اهداف سیاسیای دارند که به این وسیله میخواهند آنها را تحقق بخشند یک بحث کاملاً علمی و آکادمیک را در نظر میگیریم و آن این است که اصل مفهوم اعتدال چیست و در چه مواردی به کار میرود؟ دلیل اعتبارش از چیست؟ کجا اعتدال درست است و کجا درست نیست؟ البته یک بحث دیگری را نیز میتوان مطرح کرد که وقتی در فضای سیاسی این واژه استعمال میشود و این شعار داده میشود چه عواقبی دارد یا کسانی که آن را مطرح کردند از این کار نیاتی داشتهاند.
🎙علامه مصباح در مصاحبه با نشریه#فرهنگ_پویا| #شماره_25
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ بنبست مذاکره با آمریکا
🎙 دکتر سعید جلیلی
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
‼️ میخواهند راه مساجد را ببندند
💠 حضرت آیتالله جوادی آملی:
💢 کار شیطان وسوسه است و اگر وسوسه نباشد به مقامی نمیتوان رسید و در کل نظام وسوسه خیر است، مانند اینکه بیماری خیر است و اگر کسی مریض نمیشد، داروها و اسرار عالم کشف نمیشد. اکنون در فضای مجازی در اثر تحریک و شهوت راه فساد را باز کردند و کار پیروان کفر این است که راه مساجد را ببندند.
📚 گردآوری: طلعت معصومی| #شماره_29
#هنر
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی (قسمت اول) 📖 پیرو آموزههای قرآنی، اخلاق و معنویت از آموزههای دینی و و
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی
(قسمت دوم)
📿 از آیه لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط ... [سوره حدید/۲۵] چنین برداشت میشود که تأمین و تنظیم اخلاق و معنویت رسالت پیامبران و اولیاء الهی است، در صورتی که قیام برای قسط و عدالت نقش مهمی است که مردم در جایگاه پیروان صدیق آن بزرگواران باید برعهده بگیرند و پیامبران را در تحقق بخشیدن به آرمانهای مقدس الهیشان یاری رسانند.
❇️ بیانیه گام دوم به موازات سفارش به اموری چون علم آموزی و پژوهش، رونق بخشیدن به اقتصاد، مبارزه با فساد، صیانت از عزت ملی، مرزبندی با دشمن، انتخاب سبک زندگی اسلامی، در اخلاق و معنویت و عدالت تاکید میورزد.
🎙 مقام معظم رهبری در این بیانیه، معنویت را به مفهوم «برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه» و اخلاق را «به معنی رعایت فضیلتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیات نیکو» برشمرده، میفرمایند: «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار میآورد؛ این، بیگمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت.»
📇 سید احمد رهنمایی
#شماره_40 | #اخلاق
🆔 @farhang_puya
🕋 به فدای اسلام
♦️امام خمینی در ۱۶ شهریور سال ۱۳۵۹ در پیامی به مناسبت سالگرد فاجعه خونین ۱۷ شهریور تاکید کردند که انس ملت با شهادت خنثی کننده توطئه دشمنان است. ایشان بر شهادت طلبی مردم ارج نهادند و خطاب به ملت ایران فرمودند: «ملت بزرگ ایران روزهایی چون ۱۷ شهریور در نهضت خود داشت و بهحمدالله با تمام مشکلات و تقدیم شهدای ارجمند به اسلام عزیز و کشور و با فداکاریهای طاقتفرسا از میدان جهاد سرافراز و پیروزمند بیرون آمد و آن کار، جهانیان را به خود جلب نمود.
🔗 دشمنان ما گمان میکردند با توطئههای فرسایشی میتوانند نهضت اسلامی و انقلاب شکوهمند این ملت شهیدپرور را به سردی و سستی سوق دهند. غافل از آنکه قیامی که برای خداست و نهضتی که بر اساس معنویت و عقیده است، عقبنشینی نخواهد کرد. ملت ما اکنون به شهادت و فداکاری خو گرفته است و از هیچ دشمنی و هیچ قدرتی و هیچ توطئهای هراسی ندارد. هراس آن دارد که شهادت، مکتب او نیست.
📖 صحیفه امام، ج۱۳، ص۱۸۸
#شماره_13
#انقلاب_اسلامی
#جمعه_سیاه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
اعتدال در کلام علامه مصباح«قسمت۲» 🔹با صرف نظر از اینکه شعار اعتدال امروز به صورت یک شعار سیاسی مطرح
اعتدال در کلام علامه مصباح«قسمت۳»
🔸 سوال: برای بحث علمی به نظر میرسد ابتدا باید مفهوم اعتدال را روشن شود چگونه میتوان اعتدال را تعریف کرد و این واژه در چه مواردی کاربرد دارد؟
☑️ همانطور که گفتید طبیعت بحث اقتضا میکند که ما اول مفهوم شناسی کنیم و واژه اعتدال را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم حقیقت معنایش چیست همانگونه که عرض کردم ارائه تعریفی دقیق از واژهها و مفاهیم آن کار آسانی نیست و کسانی که میخواهند در مفهوم شناسی دقت کند تنها به جنس و فصل اکتفا نمیکنند مخصوصاً درباره مفاهیم که انتزاعی است و حاکی از یک امر عینی نیست و به اصطلاح از مفاهیم ماهوی نیست بلکه از معقولات ثانیه است.
🔻 در این موارد برای اینکه حقیقت مفهوم دقیق شناخته شود و معلوم شود که منشأ انتزاع آن چیست و چه چیزهایی لحاظ شده تا این مفهوم ساخته و انتزاع شود و ارتباط آن با معنای لغویاش چیست سعی میکنند ابتدا ریشههای معنای لغوی را از کلمات لغویین و از کاربرد هایی که در زبان هستند به دست بیاورند.
🎙علامه مصباح در مصاحبه با نشریه #فرهنگ_پویا| #شماره_25
🆔 @farhang_puya
💠 توصیههای رهبر انقلاب به روحانیون
✓ خطر را بشناسید و در برابرش مقاوم باشید
🔰 روحانیت در دویست سال اخیر در مرکز اصلی همه تحرکات ضد استعماری و ضد سلطه بیگانه قرار داشته و امروزه نیز مهمترین وظیفه روحانیت و حوزههای علمیه شناخت نیازهای زمانه، مجهز شدن به سلاح علمی روز و استدلال و برهان قوی، حفظ استقلال خود، تقویت ارتباط رو در رو با آحاد مردم، فهم سیاسی صحیح، شناخت به موقع خطرات و ایستادگی در مقابل انحرافها، بدعدتها و خرافهها است.
(دیدار با علما و فضلا مشهد۱۳۸۶/۲/۲۶)
📚 بر علم خود بیفزایید
💠 تکلیف ما جامعه روحانیت که بنده هم طلبهای در این مجموعه عظیم روحانی هستم این است که هرچه توان داریم بر استحکام معنوی جامعه علمی روحانیت بیفزاییم علمای محترم در این زمینه عملاً و فکراً و مشیاً زیاً وارد شوند؛ زیرا آبروی روحانیت آبروی اسلام و انقلاب به خصوص آبروی امام است.
(مراسم بیعت طلاب ۱۳۶۸/۴/۴)
📋 به نقل از فائزه فلاطونی
#شماره26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
❌ جامعه کثیف مجازی
🎥 رسانهها و تنوع کارکردهایشان در عصر حاضر به لوازم خانگی تبدیل شدهاند و مردم سرتاسر جهان به راحتی میتوانند به این لوازم دسترسی داشته باشند. بزرگترین مشکل رسانهها نیز همین دسترسی آسان به آنهاست. وسایل ارتباط جمعی هیچ محدودیتی در تمام مراحل زندگی انسانها همراه با محدودیت زمانی و مکانی ندارد و میتواند همه را زیر پوشش خود قرار دهند و بدین وسیله بیشتر به کوچک و بزرگ تأثیر میگذارد.
📡 با توجه به این مسائل همین موضوع باعث شد که افرادی سودجو به راحتی به سوء استفاده بپردازند. با وجود گسترش فیلمها و تصاویر پورنوگرافی در رسانهها و گسترش روسپیخانههای الکترونیک و تعاملی بودن این رسانهها تکلیف کودکانی که در هجوم جدی حضوری رسانهها هستند چه خواهد شد؟ آیا کانون خانواده ها در امان خواهد ماند؟
📝 رسول بابازاده
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 وقتی 17 شهریور را خوب ترسیم نکردیم.
💠 اگر به تصویر با دقت نگاه کنید، نه تنها مردم را از روبرو زدند، بلکه طوری آرایش نظامی کردند که همه را سلاخی کنند و کسی نماند.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
🔰 فوری// پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است.
سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 جوان وظیفه شناس (قسمت اول) 🔸 جوان برای آنکه وظیفهاش را از جهت جوان بودن تشخیص دهد باید فکر کند م
💡 جوان وظیفه شناس
(قسمت دوم)
⭕️ اما مسئله دیگری که پیش میآید این است که من وقتی استعدادهای مختلفی برای کارهای مختلف دارم، کدام اولویت دارد، چون کارهای مختلف با هم تزاحم دارند، مثل این که من بروم در جبهه وطن خودم یا بروم مدافع حرم باشم یا بروم به یک کشور اسلامی دیگری که به من احتیاج دارند در آنجا کمک بکنم. یک معیار این است که ارزش خود کار را فی حد نفسه بسنجم.
📏 معیار دیگر این است که ببینم من کجا بهتر میتوانم کار بکنم. ممکن است فی حد نفسه یکی از کارها متعین باشد، اما آن کار از من برنیاید. فرض بفرمایید اگر یک جای من با زبان اسپانیایی میتوانستم تبلیغ بکنم، خیلی اثر داشت، اما حالا که بلد نیستم اگر بخواهم بروم یاد بگیرم چند سال باید وقت صرف کنم و آخر هم معلوم نیست در این سن بتوانم به مقصود برسم. پس این دو محاسبه است که همیشه باید در کارها داشته باشم.
🔎 اول ارزش خودکار را فی حد نفسه ارزیابی کنم. اگر ارزش آنها متفاوت است، باید آن را که ارزش بیشتری دارد انتخاب کنم. اما اگر ارزش آنها مساوی بود، باید ببینم توان خودم برای کدام یک از آنها بیشتر است و من اگر این کار را انجام بدهم بیشتر در آن پیشرفت میکنم یا آن کار دیگر را. این کلیاتی است که ما برای تعیین اولویتهای نقش جوان در جامعه باید در نظر بگیریم.
🎙 گفتوگو با علامه مصباحیزدی
#شماره_39
#جامعه
🆔 @farhang_puya
❇️ جامعه توحیدی
(قسمت اول)
💠 بازگشت به فطرت
🔻 خداوند به گونهای مقرر کرده که هر کدام از دو جبههی حق و باطل اراده کنند؛ تلاش کنند؛ شرایط را فراهم آورند و جامعهای انسانی را تدبیر کنند نتایجی از تلاششان به دست میآورند و امداد و نصرت خواص الهی نیز برای مؤمنان است.
🔺 اگر غرب مادی میتواند انحرافی بزرگ در گرایش فطری به معنا ایجاد کند و آن را مقدمهی سلطهی بیشتر قرار دهد، ما نیز میتوانیم تاریخ انسان را تغییر دهیم، همچنان که بارها مسیر تاریخ به سوی توحید و عدالت سوق داده شده است.
⭕️ اگر تاریخ نمیخوانیم و تاریخ نمیدانیم، انقلاب اسلامی ایران که هنوز از یاد نبردهایم؛ انقلابی که آغاز انفتاح تاریخی انسان معاصر است. موج جدید معنویتخواهی، به شرط فراهم آمدن مقدمات لازم خواهد توانست به آغوش دین وحیانی بازگردد.نقطهی عطف حرکت معنویت به سوی دین وحیانی، «بازگشت به فطرت» است.
📝 محمد محمدینیا| #شماره_40
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
➕رسانه مربی کودکان
🖥 تلویزیون امروز به عنوان مربی و منبع اطلاعاتی تا حدود زیادی جایگزین والدین و مربیان شده است و مستقیم یا غیرمستقیم الگوسازی میکند. با توجه به بالا بردن قدرت این رسانه در انتقال اطلاعات این خطر وجود دارد که گاه اطلاعات غیرلازم یا مضر مانند خشونت، ترس، پرخاشگری،قانونشکنی و... به کودکان و نوجوانان انتقال یابد و در وجود او ماندگار شود.
◾️تاثیر اینگونه تصاویر بر روی کودکان به حدی است که پسر هشت ساله هندی با دیدن آگهی مربوط به ماشین لباسشویی در تلویزیون که خرسهای سیاه و کثیف اسباببازی را سفید و زیبا میکند برادر یک سال و نیمهاش را که پوست تیره دارد در ماشین لباسشویی میاندازد تا سفید شود و کودک زیر فشار آب و چرخش دستگاه خفه میشود!
📎 نقش موثر مجریان برنامههای کودک را نیز نباید در این زمینه نادیده گرفت. رفتار مجریان محبوب کودکان بر روی ایشان تاثیر میگذارد و میتواند آنها را در مسیر شکلدهی عقاید دینی و باورهای مذهبی یاری کند. از سوی دیگر شخصیتهای کارتونی مانند پینوکیو، پسر شجاع، پلنگ صورتی، تام و جری و دهها شخصیت دیگر به گونهای خاص در ذهن سنینهای مختلف به ویژه کودکان ماندگار شدهاند.
📝محبوبه ابراهیمی
#شماره_8و9
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
♦️سکولاریزه کردن حوزه علمیه، نقشه شیطان
💢 همه ما و همه شما و همه نسلهای آتیه، آنها باید چشم و گوششان را باز کنند که دوباره هی شیطانها نیایند تزریق کنند که آقا، علما را چه به سیاست؟ علما را چه به دخالت در امور مملکتی؟ این یک نقشه شیطانی است که الان هم مشغول پیاده کردن آن هستند و مشغول تبلیغاتش هستند و بنا علیه بر شما ائمه جمعه و جماعت و بر همه ائمه جمعهها و جماعتها در همه قطرهای اسلامی در همه ممالک اسلامی این مطلب لازم است.
🔰 بلکه فرض است که مردم را بیدار کنید و به مردم بفهمانید این معنا را که این نغمه ای که در همه ممالک اسلامی بلند است که علما نباید به دخالت در سیاست بکنند، این یک نقشهی است مال ابرقدرتها مجری اینها هستند که در داخل کشورها هستند. به حرف اینها گوش ندهید و بخوانید به گوش ملت به ملت بفهمد این معنا را که این نغمه، نغمهای است که میخواهم علما را از سیاست کنار بزنند.
📚 صحیفه امام،ج۱۳،ص۴۳۵
#حوزه_علمیه
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❇️ جامعه توحیدی (قسمت اول) 💠 بازگشت به فطرت 🔻 خداوند به گونهای مقرر کرده که هر کدام از دو جبههی
❇️ جامعه توحیدی
(قسمت دوم)
💠 فعال شدن حوزههای علمیه در برابر سیاست دینسازان و معنویت فروشان «دین» و «معنویت» مشترک لفظی میان پدیدههایی است که یک سو آن قلب پاک پیامبر، رسول امین وحی و تعالیم قدس الهی وجود دارد و سوی دیگرش اتاقهای فکر و محافل سیاسی، اطلاعاتی وجود دارند که دین و معنویت «میسازند».
⭕️ حوزهی علمیه موظف است در برابر سیاستهایی که معنویت و عرفان و سلوک را حربهی اهداف دنیوی خود کردهاند، امر معنویت و عرفان را به طور کامل اقامه کند. شخصیت معنوی بزرگان، اسوههای حوزه، مسئولان و مدرسان آن یک ضرورت است. این چهرهی معنوی طبعا ظهور و بروز خواهد داشت و بدون زبان و قلم و درس و بحث، دلها را به سمت خود میکشاند و و به جوانترها چیزهایی میآموزد که گفتنی و خواندنی نیست.
🌐 ما در نبردی که با صورتی از معنویت و عرفان میجنگد، صورتی کامل از معرفت شهودی و معنویت متعهد به دین وحیانی است. با درک درست از شرایط یک مواجههی درست با معنویت نوین جهانی میتوان از زلال را به تشنگان نوشاند تا به توهم سراب آنها را نفریبند.
📝 محمد محمدینیا| #شماره40
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
💢 شما را به خدا لباس پوشیدنتان هم مطلوب باشد
✨ شما را ای روحانیون عزیزی که مسئولیتهای مختلف ولایت فقیه و گوشههایی از اعمال این ولایت فقیه عهده دار شدهاید شما را به خدا سوگند لباس پوشیدنتان، اخلاق و رفتار و معاشرتتان، نشست و برخاست و آمد و شدتان، منزل و ماوایتان همه چیز شما چنان باشد که این مردم ببینند شما کسانی هستید که از علم و معرفت و فقه و عدالت و تقوای اسلامی و آشنایی به مسائل امروز امت اسلام و جهان سهمی مطلوب و مقبول دارید.
🔝 برادران عزیز روحانی در سراسر جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین جمهوری اسلامی آنها که الان همگام و یا پیشگام و پیشتاز نهضتهای انقلابی در کشورهای اسلامی هستید و گاهی به اینجا آمدهاید بدانید وظیفهی ما این است که روی نسل جوان و نوجوان حساسیت همیشگی را داشته باشیم؛ دشمن در صدد شکار کردن این هاست. دشمن میخواهد از دل پاک اینها سوء استفاده کند.
🎙شهید آیت الله دکتر بهشتی
#حوزه_علمیه
#شماره26و27
🆔 @farhang_puya
📡 رسانه و جامعه هویتی
📺 برخی پژوهشگران میرویتز در سال ۱۹۸۵م اظهار داشتند که نخستین تاثیر اجتماعی تلویزیون چگونگی از میان برداشتن رابطه میان فاصله فیزیکی و فاصله اجتماعی و این رسانه از اهمیت و ارزش موقعیت فیزیکی در روابط اجتماعی ما کاسته است. با کمک تلویزیون میتوان در جایی حضور داشت ولی به واقع در آنجا نبود. میتوانیم صحنههای ورزشی، جلسههای دادگاه و سخنرانیهای سیاسی را مشاهده و حتی بدون خارج شدن از خانه خرید کنیم.
🖥 با پیدایش رسانههای الکترونیکی تلویزیون نقشههای قدیمی و هویت ما در پاسخ به انواع جدید موقعیتهای اجتماعی، دوباره طرحریزی و در مواردی دچار ابهام شده است. طی قرن بیستم اطلاعات محیطی و احساس ما درباره مکان به سرعت تغییر یافته و رشد رسانههای الکترونیکی به وضوح نقشی مهم در این زمینه ایفا کرده است. اما هنوز باید هوشیار باشیم. بسیار آسان است که تلویزیون را علت تمام این تغییرات معرفی کنیم و چندان فرقی نمیکند که نسبت به آن موافق یا مخالف باشیم اما فناوری نمیتواند به این آسانی فرهنگ را ایجاد کند.
📝سید حسین ذوالفنون
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 روحانیون باید در صحنه باشند
✔️ روحانیون باید در صحنه باشند باید همه این حرفهای نامربوطی که زده بودند و شما را میخواستند از دخالت در امور جامعه کنار بگذارند... علمای اعلام نباید بروند کنار بنشینند تا مقدرات آنها در آمریکا تدوین شود و یا در شوروی تدوین شود حتی این آخری میگفتند که با قداست اینها مخالف است؛ با قداست اهل علم وارد شدن به حکومت و سیاست مخالف است.
🔻 این قداست در زمان حضرت رسول نبوده؟ حضرت رسول قداست محفوظ نمیمانده؟ حضرت امیر قداست نداشته؟ حضرت سیدالشهدا و امام حسن قداست نداشتند؟ میخواستند چشم و گوش همه ما را ببندد و میخواهند هم.
📚 صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۴
#حوزه_علمیه
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم
(قسمت اول)
1⃣ صبر و پایداری
🔺 یکی از مهمترین وظایف مؤمنین صبر و پایداری است؛ صبر در برابر مشکلات و ناکامیها و پایداری در حفظ و ترویج دین. خداوند به پیامبر گرامی اسلام (ص) دستور به صبر میدهد: «فاستقم کما امرت»؛ پس همانگونه که فرمان یافتهای، استقامت کن؛ و «اصبر علی ما یقولون»؛ در برابر آن چه میگویند شکیبا باش - خداوند به مؤمنین نیز در این مورد توصیههای فراوانی میفرماید.
🔆 در یک جا میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر والصلاة ان الله مع الصابرین»؛ ای افرادی که ایمان آوردهاید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است. - در جای دیگر نیز تأکید میکند: «یا ایها الذین آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر مشکلات (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!
📖 قرآن کریم سوره هود آیه ۱۱۲،سوره بقره آیه ۱۵۳سوره آلعمران آیه ۲۰۰| #شماره_39
#اخلاق
🆔 @farhang_puya