eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
719 ویدیو
14 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عدالت، یکی از اهداف انقلاب 🔷 یکی از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی توزیع عادلانه ثروت و درآمد براساس معیارهای اسلامی بوده و هست. 🎙 مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) با اشراف کامل به جایگاه عدالت در اقتصاد لیبرال، نسبت به اهمیت عدالت در اقتصاد ایران چنین می‌فرمایند: «چون دنیای سرمایه‌داری مبتنی بر لیبرال دموکراسی برایش مسئله عدالت، مسئله فرعی و درجه دو و ابزاری است و برای آن‌ها مسئله نفت و سود و پول مسئله اصلی است، موجب می‌شود که ما از عدالت به معنای یک مسئله محوری و اصلی صرف نظر کنیم. 🔶 ما در قالب‌های اقتصادی و در کارکردهای سیاست داخلی و خارجی مان، مسئله عدالت محور است.¹» 🗃 نصرالله انصاری، مقام معظم رهبری، ۱۳۸۳/۰۵/۲۵ 🆔 @farhang_puya
🔍 ریشه بحران‌های اقتصادی ♨️ با اینکه بحران مالی جهانی، از آمریکا شروع شد، ولی چون اقتصاد غرب، وابستگی شدیدی بر آمریکا داشت، بحران به آنجا هم سرایت کرد و اکنون، درصدر مهمترین بحران‌های جهانی قرار گرفته است. 📊 بسیاری معتقدند بحران مالی جهانی حداقل بر شش حوزه مهم اقتصادی شامل موسسات مالی، بازارهای سرمایه، بخش واقعی اقتصاد، قیمت فلزات اساسی، قیمت نفت خام و حجم تجارت جهانی، اثر مستقیم گذاشته است. ✅ با این تفاسیر، هرچه حکومت و دولتی به نظام سرمایه‌داری و به طور خاص، اقتصاد آمریکا نزدیک‌تر و دارای روابط بیشتر باشد، این بحران، بیشتر در آن نفوذ خواهد کرد. 📝 علیرضا هادی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام محمد تقى (عليه‌السلام): 👈 اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ 🔻 مؤمن به سه چيز محتاج است: 1⃣ توفيق الهى، كه كارها را بخوبى به پيش ببرد. 2⃣ واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد. 3⃣ پذيرش نصحيت كسى كه او را پند می‌دهد. 📙 تحف‌العقول، ص ۷۲٩ 🆔 @farhang_puya
💠 خدمت محقق کرکی به حوزه علمیه 🔰 محقق کرکی راه‌اندازی حوزه‌های علمیه و تربیت فقها و متکلمان و طلاب دینی و فرستادن آن‌ها به سرتاسر کشور، هم عالمانی چون شیخ بهایی و علامه مجلسی را پرورش داد و هم روحانیت شیعه را وارد متن زندگی اجتماعی مردم کرد که همین امر باعث شد پس از گذشت پنجاه سال از حکومت صفویان در زمان شاه عباس دوم، اکثریت مردم ایران با مکتب تشیع آشنا شده، به آن رو کنند. 🌐 حتی در پرتو این قدرت سیاسی صفویه، شیعیان ساکن در دیگر کشورها، پشتوانه سیاسی قدرتمندی برای خود پیدا کردند و تفکر شیعی در آن کشورها نیز گسترش یافت. 📝 سیدعبدالمجید پیش‌بین اشکوری 🆔 @farhang_puya
♨️ دو نقطه‌ی امید دشمنان انقلاب ⭕️ «دشمنان ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی فقط به دو موضوع می توانند امید داشته باشند. یکی اینکه یکی از ناکارآمدی نظام را به مردم القا کنند؛ 🔴 یعنی بگویند این نظام نمی تواند خواسته های مردم را برآورده کند و با القای آن به مردم، ارتباط مستحکم مردم با نظام اسلامی را از بین ببرند. دوم دسته بندی و اختلاف ایجاد کنند. این دو نقطه‌ی امید برای صهیونیست ها، آمریکایی ها، استکبار و دشمنان نظام اسلامی وجود دارد. همه متوجه این دو نقطه باشند.¹ ⚠️ «تلاش می‌شود باور جوانان به «اسلام و کارآمدی نظام اسلامی» تضعیف شود و حتی تداوم حیات جمهوری اسلامی، ناممکن القا شود...²» 🎙 سخنان مقام معظم رهبری، ۱۳۸۲/۰۱/۰۱ ، ۱۳۹۵/۰۱/۱۱ 🆔 @farhang_puya
🔆 پیشرفت گام به گام انقلاب ✴️ «هرچند هنوز با وضعیت مطلوب خیلی فاصله داریم اما با وضعیتی که جامعه زمان پیروزی انقلاب داشت، حکومت اسلامی با توفیق بسیار حرکت کرده و حقیقتاً کارایی خود را نشان داده است. ❌ رکود، سکون و سکوت موجب ایجاد جومود، تحجر و کهنگی می‌شود و فقدان کارایی را به دنبال می‌آورد. از این رو اگر نیروهای انقلابی بخواهند کهنگی به وجود نیاید و جامعه دچار ناکامی نشود، باید حرکتی رو به جلو داشته باشند. 🔰 همان چیزی که من از آن به عنوان «اصلاحات انقلابی» پیشرفت و نوآوری بر اساس ارزشهای انقلاب یاد کرده‌ام.¹» 🎙 بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، ۱۳۷۹/۲/۲۳ 🆔 @farhang_puya
✅ تحلیلی از جایگاه ولایت فقیه در اندیشه علامه مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليه‌السلام): 🔰 هر كه عمر خود را در راه چيزى جز آن‌چه او را نجات مى دهد صرف كند، مطلوب خود را از دست داده است 📙 غررالحكم، حدیث ۸۵۳۲ 🆔 @farhang_puya
⭕️ نقاط امیدِ دشمنان انقلاب 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليه‌السلام): ✔️ تو، به ادب خود، ارزش مى‌يابى. پس، آن را با بردبارى زينت بخش. 📙 غررالحكم، حدیث ٣٨١٣ 🆔 @farhang_puya
💠 عدالت از منظر اسلام 🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند (قسمت اول) 🔶 قرب الهی از شایع‌ترین اصطلاحاتی است که در معارف اسلامی به کار رفته است. البته از این اصطلاح در سایر ادیان، حتی ادیانی که خواستگاه توحیدی نیز نداشته‌اند، استفاده شده است. 📜 برای نمونه، بت پرست‌ها که با این اصطلاح آشنا بودند، در توجیه پرستش بت‌ها سخنی داشتند که در آیه شریفه نقل شده است: «آگاه باشید، دین پاک از آن خدا است، و آنان‌که جز او دوستان و سرپرستانی گرفتند، می‌گویند: ما بت‌ها را نمی‌پرستیم، مگر برای اینکه ما را به خدا نزدیک کنند. 💡 همانا خدا میان آنان (مشرکان و موحدان) درباره آن‌چه اختلاف دارند (شرک و توحید) داوری می‌کند. خدا کسی را که دروغگو و کافر و ناسپاس است، راهنمایی نمی‌کند.» 🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند (قسمت دوم) 🔶 مفهوم قرب، مثل بسیاری از مفاهیم دیگر، از امور حسی و روابطی که بین آن‌ها وجود دارد، انتزاع می‌شود. وقتی فاصله بین دو چیز کم باشد، گفته می‌شود که آن دو شیٔ به هم نزدیک هستند و زمانی که فاصله آن دو از هم زیاد باشد، گفته می‌شود که از هم دور هستند. 🔹 بعد از استعمال واژه «قرب» برای قرب مکانی، مفهوم آن به قرب زمانی هم توسعه داده شد؛ یعنی اگر فاصله زمانی دو چیز کم باشد، گفته می‌شود که به هم نزدیک هستند، و اگر فاصله زمانی آن‌ها از یکدیگر زیاد باشد، گفته می‌شود که از هم دورند. 🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند (قسمت سوم) 🔆 اما درباره ماهیت قرب به خداوند، مسلماً با توجه به آن‌چه ما از تعالیم انبیای الهی و پیشوایان معصوم‌مان فرا گرفته‌ایم، که خداوند مجرد است و جسمانی نیست، قرب به خداوند نمی‌تواند به معنای قرب جسمانی، مثل قرب مکانی و زمانی باشد. 💠 البته درک حقیقت این معنا دشوار است، و برخی در صدد تبیین آن برآمده‌اند. یکی از توجیهاتی که در این راستا ارائه شده، این است که در روابط انسان‌ها هم، گاهی قرب به معنای جسمانی که همان قرب مکانی و زمانی است، به کار نمی‌رود؛ بلکه معنایی فراتر از آن، که قرب معنوی است، مورد نظر است. 🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
⭕️ مادر بحران‌های اقتصادی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام حسين (عليه‌السلام): 🔸 ناتوان‌ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد و بخيل‌‌ترين مردم كسى است كه در سلام بُخل ورزد 📙 بحارالانوار، جلد ٩٣، صفحه ٢٩۴ 🆔 @farhang_puya
💠 شناخت خداوند اولین گام در مسیر حیات معنوی 🖌 حجت‌الاسلام علی مصباح: ❇️ در چارچوب جهان‌بینی دینی، هستی از یک منبع سر چشمه می گیرد که همان خداوند است و سرانجام نیز به سوی او باز می گردد؛ «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن». جهان مادی و زندگی انسان در این جهان از هدف معنای مخفی در پسِ این جهان حکایت می‌کند. آن‌گونه که در حدیث قدسی آمده است: ✅ «خداوند جهان را به عنوان مقدمه‌ای برای آفرینش و تکامل انسان آفرید و انسان را برای حرکت تکاملی به سوی کمال حقیقی انسانی (که همان قرب به خداوند است) خلق کرده است: «خلقت الاشیا لأجلل و خلقتک لأجلی». 🔰 شناختن خدا اولین گام در مسیر چنین جریان زندگی معنادار و نخستین حرکت در جهت است. 🆔 @farhang_puya
✔️ علم حصولی و علم حضوری 🔹 در معرفت‌شناسی اسلامی، علم را به دو نوع تقسیم می‌کنند: یکی علم حصولی است که معرفتی مفهومی است و با واسطه‌ی صورت‌های ذهنی به دست می‌آید، در مقابل علم حضوری است که بی واسطه و شهودی است و حاصل ارتباط وجودی میان عالم و معلوم است. ↙️ معرفت به خداوند هم ممکن است حصولی باشد و صرف آشنایی با مفهوم خدا و اثبات عقلانی وجود و صفات او باشد. همین معرفت به نوبه خود می‌تواند از نظر عمق معرفت دارای مراتب بسیاری باشد. 🔻 ممکن است فردی تنها از راه برهان عقلی وجود خداوند را اثبات کند و فقط یک مفهوم ذهنی از او درک کند ولی شخص می‌تواند در این مسیر گام‌های بیشتری بردارد یا صفات و افعال او را نیز اثبات کند. ✍ حجت‌الاسلام علی مصباح 🆔 @farhang_puya
✅ رابطه این جهان و زندگی انسان در دیدگاه شهید مطهری (ره) 💢 شهید مطهری (ره) رابطه این جهان و زندگی انسان با معنایشان را به رابطه پوسته و مغز تشبیه می‌کند. همان‌گونه که مغز غلات درون پوسته آن‌ها مخفی و در عین حال به وسیله آن حفاظت می‌شود موقعیت باطنی هستی نیز به وسیله‌ی ظاهر آن پوشانیده و پاسداری می‌گردد. 🔻 وی در تعبیری رساتر آخرت و جهان پس از مرگ را به معنای واقعی زندگی در این جهان معرفی می‌کند و معتقد است تنها ادیان حقیقی پرده از این رابطه بر می‌دارد و حقیقت هستی و مغزی حیاتی انسانی را آشکار می‌کند. 📝 حجت‌الاسلام علی مصباح 🆔 @farhang_puya
❓چگونگی مسیرهای شناخت خداوند 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليه‌السلام): ✅ دل هاى پاكِ بندگان، نظرگاه خداى سبحان است. پس هر كه دل خويش را پاك گرداند خداوند به آن نظر افكند. 📙 غررالحكم، حدیث ۶٧٧٧ 🆔 @farhang_puya
🔘 معنویت جدید 🖌 محمد جعفری: 💢 دیدگاه‌هایی که معنویت جدید را نه محصول روندهای مدرن و پسامدرن بلکه امری در موازات دینداری نهادینه می‌داند که همیشه در تاریخ وجود داشته است، در تاریخ دینداری چهار دسته فعالیت شبه دینی در کنار دینداری نهادینه و رسمی جریان داشته است: ١. دینداری باطن‌گرا ٢. دینداری جادوگرا ٣. دینداری عامیانه ۴. دینداری اباحه‌گرا 🔺 آن‌چه که جدید است آن است که امروز این انواع دینداری‌های حاشیه‌ای به متن آمده‌اند و خرده فرهنگ‌های نامقبول تبدیل به فرهنگ‌های مقبول شده‌اند و حتی در کشورهای انگلوامریکن، دینداری نهادينه را تبدیل به خرده فرهنگی نامقبول کرده‌اند. 🆔 @farhang_puya
🔦 ریشه‌یابی بحران‌های فرهنگی (بخش اول) 🔎 آن‌چه در تمام این سال‌ها ما را از رشد و غنای فرهنگی بازداشته است و توفیقات کمی را نصیب ما کرده است، به نحوی جدی و دقیق به مجموعه‌ی کلانی بر می‌گردد که در بنیان‌های خود با ما بیگانه است و طرفِ رابطه‌ی آن یعنی ملت را نیز در نسبت با خودش تعریف می‌کند. 📛 به عبارتی چنین دولتی، ملتی را می‌پروراند چه مطالبه‌اش درخواست آزادی و رفاه و توسعه آن هم با غربِ مدرن است. ⚠️ بنابراین می‌پرسد: «چرا باید به کشورهای منطقه کمک مالی و نظامی کنیم؟ چرا بی‌حجابی آزاد نیست؟ چرا روابط زن و مرد محدود به ازدواج است و...» 📝 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
🔦 ریشه‌یابی بحران‌های فرهنگی (بخش دوم) 🔶 درحالی که آن دسته مردمی که هنوز خود را ذیل سرمشق تعریف می‌کنند و ولی‌امر خود را امام می‌دانند نه دولت و از آن‌جا که با مفهوم امت زیست می‌کنند، بین خانواده‌ی خود با آن خانواده‌‌ی عرب مسلمان در کشور همسایه پیوند برادری و خواهری لحاظ می‌کنند. ⁉️ حال در میانه‌ی این تقابل و درحالی که تمام سازوکارها و نهاد‌های داخلی ما تحت الگوی دولت-ملت شکل گرفته است، باید پرسید وضعیت و دغدغه‌ی فرهنگی در چنین شرایطی به کجا خواهد کشید؟! ⚠️ سوم این‌که باید بازگردیم به سخن شهید آوینی که ذکر آن گذشت: «فهم و معنایی که ما از فرهنگ داریم غربی است!» 📝 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
🔦 ریشه‌یابی بحران‌های فرهنگی (بخش سوم) ⚠️ تلقی حقیر این است که ما به سبب وضعیتی که در آن گرفتاریم و شرح آن به اختصار گذشت، خواه ناخواه با همین فهم غربی از فرهنگ زیست کرده‌ایم. ❌ یعنی فرهنگ و در طی این چهار دهه به جای این‌که کاملاً متکی بر مبانی و مقاصد انقلاب اسلامی باشد، رفته رفته به صحنه‌ی نزاعِ قدرت تبدیل شده و چه بسا بارها به یک دعوای فکری میان حزب‌ها تقلیل یافته است و اساساً یک تلقی ابزاری و عقلانی به معنای مدرنش به وجود آمده است. ❎ یعنی در فهمِ برخی انقلابی‌های ما نیز کمیت است که اهمیت دارد. 📝 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya