eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.2هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
688 ویدیو
14 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 فرهنگ پویا: نقش تعلیم و تربیت و تاثیر آن بر اخلاق و معنویت را توضیح بفرمایید. 🔹 تعلیم و تربیت نقش قابل توجهی در اخلاق و معنویت دارد‌؛ مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به رشد اخلاق و معنویت در جامعه کمک کند، اصلاح نظام تعلیم و تربیت است. قرآن کریم رسالت اصلی انبیاء را تعلیم و تربیت ذکر می‌کند. 🔸 وجود دین که محصول تلاش انبیاء الهی در جامعه است، برای رشد اخلاق و معنویت است. چنین رسالتی به عهده دین قرار داده شده و قرآن نیز هدف انبیاء را تعلیم و تربیت ذکر می‌کند. 🎙 گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر ساجدی 🆔 @farhang_puya
❗️دو رسالت مهم نظام آموزش و پرورش 🖌 حجت‌الاسلام دکتر ساجدی: 💯 اگر بخواهیم تعلیم و تربیتی داشته باشیم که به تعالی اخلاق و معنویت منتهی شود، باید نظام آموزش و پرورش به معنای عام کلمه به‌گونه‌ای باشد که بسترساز رشد اخلاقی باشد. این نظام دو رسالت و را بر دوش دارد. در مقایسه میان این دو رسالت، هدف تربیت بسیار مشکل‌تر از هدف تعلیم قابل دست‌یابی است. 📚 ما برای این کار باید ابتدا نگاهی عالمانه‌‌ به ساز و کارهایی داشته باشیم که می‌تواند مقدمات علمی لازم را در اخلاق و معنویت جامعه فراهم کند. سپس توجه به ساز و کارهای لازم برای تحقق بخشیدن عملی به اخلاق و معنویت در جامعه داشته باشیم. 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: با چه مکانیسم و ساز و کاری رشد اخلاقی در جامعه اتفاق خواهد افتاد؟ 🔺 در آغاز باید وضعیت فعلی جامعه را بشناسیم و ببینیم مردم و جوانان جامعه ما از لحاظ اخلاقی و معنویت در چه وضعیتی هستند. همان‌گونه که برای درمان یک بیماری ابتدا باید وضعیت فعلی بیمار را ارزیابی کرد و دید که او در چه وضعیتی است. 🔻 ما نیز باید گروه‌های مختلف جامعه را در گروه‌های مختلف سنی فرهنگی و اجتماعی طبقه‌بندی کنیم و وضعیت آن‌ها را از جهت اخلاق و معنویت بررسی کنیم؛ چراکه تحقق اخلاق و معنویت در افراد مختلف تفاوت دارد و مخاطبین و متربیان متفاوت از یکدیگر هستند. 🎙 گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر ساجدی 🆔 @farhang_puya
❓مبنای ما برای تحلیل و نقد اخلاق و معنویت چه باید باشد؟ 🖌 الهام عباسی: ✅ اگر میخواهیم وضع موجود، انحرافات و کج‌روی‌ها را در تحقق اخلاق و معنویت تحلیل و نقد کنیم، «گام دوم» به ما یک مبنای اساسی می‌دهد. جمع میان جمهوریت و اسلامیت؛ یعنی نباید تصویری که به دست می‌دهیم اصول را در تضاد با آزادی، عاملیت، تکثر و حق انتخاب مردم تعریف کند. ❇️ جامعه‌ی اخلاقی باید نیت اخلاقی داشته باشد. نیت با پافشاری متحجرانه بر اصول و قدرت قاهره به دست نمی‌آید و از این طریق هر چه به دست آید، تظاهر است؛ اما این جمع و رواداری، این سعه و گشایش اصول به روی کثرات عالم متوقف بر احیای «حکمت عملی» است. ❗️متوقف بر به صحنه کشانیدن فقه و علوم انسانی و فلسفه است. باید به جامعه و عرف نگاه کرد و با آن‌ها و برای آن‌ها سخن گفت. ما هنوز نظریه فرهنگی نداریم! 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 👈 الْأَيَّامُ صَحَائِفُ آجَالِكُمْ فَخَلِّدُوهَا أَحْسَنَ أَعْمَالِكُمْ 🗓 هر روز صفحه‌ای از عمر شماست، پس آن را با بهترین عمل خود جاویدان کنید. 📙 غررالحكم، ص ١١۵ 🆔 @farhang_puya
💢 نقش انگلیس در بالیوود 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: آیا تهاجم فرهنگی غرب توانسته است بر رشد معنوی جامعه اثری داشته باشد؟ 💢 غرب خیلی تلاش می‌کند جلو این رشد را بگیرد. حتی عده‌ای تحت تاثیر قرار گرفته و غرب‌زده و متاسفانه تابع کفر شدند و دیگر نسبت به دین مشتری نیستند! ♨️ اگر یادتان باشد، حضرت آقا (دامت برکاته) نسبت به کار دشمن علیه ارزش‌ها و رویکرد جامعه به معنویت هشدارهای جدی دادند و فرمودند: «تهاجم فرهنگی غرب جدی است!» مدتی بعد آقا این هجمه دشمن را تذکر دادند و از تعبیر شبیخون فرهنگی استفاده کردند و در زمان دیگر فرمودند: «». 💥 حضرت آقا هر دفعه این حمله دشمنان به ارزش‌های دینی و انقلابی را با عبارات و کلمات معناداری بیان فرمودند. کأنه مشخص است که دشمن دارد وارد خانه می‌شود و آن‌ها با ما یک جنگ جدی فرهنگی دارند! 🎙 گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر آقاتهرانی 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: تاثیر تعلیم و تربیت اقتصادی و اخلاق و معنویت در جامعه را توضیح بفرمایید. 💰 در بحث‌های اقتصادی به عنوان تاثیر تعلیم و تربیت اقتصادی بر عملکرد نظام اقتصادی مطرح است و این بحث به بیانیه‌ای در سال ۱۹۸۳ در آمریکا به عنوان «یک ملت در خطر» بر می‌گیردد. 📰 گروهی از محققان اقتصادی برای دولت ریگان مطالعه‌ای را انجام داده و گفتند: «نظام اقتصادی آمریکا با محصولات ضعیف در مواجهه با نظام اقتصادی و مستحکم آلمان و نظام اقتصادی ژاپنی در معرض خطر است. اگر اقتصاد آمریکا نتواند با این اقتصاد مقابله کند، اقتصاد آمریکا هژمونی و هویت خود را از دست خواهد داد». 🔰 در آن مطالعه دلیل برتری ژاپن و آلمان را در برخی از و این دو کشور بیان کردند. 🎙 گفتگو با دکتر محمدجواد توکلی 🆔 @farhang_puya
⭕️ نقطه آغاز هندوئیسم مدرن 🗿 نقطه آغاز هندوئیسم مدرن به تاسیس فرقه «برهموساماج» برمی‌گردد. فعلاً کاری به تفصیل این فرقه و حمایت‌های وسیع استعمارگران از آن ندارم، اما جالب اینجا است که کمی بعد از شکل‌گیری، از دل این فرقه فردی به نام «کشاب چاندرا سن» ظاهر می‌شود و مدعی تأسیس نظام دینی نوین می‌شود. او اسم این نظام دینی را «ناواویدهان» می‌گذارد و مدعی بود که این همان دین جهانی است. ↙️ «کشاب سن» کمی پیش از اعلام این ایده و در سال ۱۸۷۰ با حمایت استعمارگران به انگلیس سفر کرده و با ماکس مولر، پدر دین‌شناسی تطبیقی که همکاری نزدیکی با کمپانی هند شرقی نیز داشته، ملاقات می‌کند. 🔰 در همین سفر است که «کشاب سن» دکترین خود را با عنوان «عشق برای پادشاه» مطرح نمود. ✍️ حجت‌الاسلام حسین عرب 🆔 @farhang_puya
💠 علم نافع دانش هویت‌ساز است 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (عليه‌السلام): 👈 المَسجونُ مَن سَجَنَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ ⛓ زندانى [واقعى] كسى است كه دنيايش او را از آخرتش باز داشته باشد. 📙 کافی، ج ٢، ص ۴۵۵، ح ٩ 🆔 @farhang_puya
📌 ایده دین جهانی کشاب سن 🔘 کشاب سن برای اینکه ایده دین جهانی‌اش کمی ملموس‌تر جلوه کند و در میان طبقات عمومی نیز مرید پیدا کند، با طراحی از پیش تعیین شده، فردی به نام «راما کریشنا» را انتخاب کرد. 🔻 راما کریشنا خادم یکی از معابد خدای کالی بود که رفتارهای دیوانه‌وار و حتی غیر اخلاقی خود را حاصل شهودات عاشقانه‌اش با کالی که خدایی مونث بود، معرفی می‌کرد. 🖇 کشاب سن، فردی به نام «ویوِ کاناندا»، یکی دیگر از اعضای برهموساماج را که در کالج‌های وابسته به استعمارگران انگلیسی درس خوانده بود، در کنار راما کریشنا قرار داد و بدین ترتیب و به تعبیر برخی پژوهشگران غربی، دیوانه‌ای مذهبی را در قالب حکیمی باوقار به دنیا معرفی کرد. 🖌 حجت‌الاسلام حسین عرب 🆔 @farhang_puya
⭕️ شریعت و طریقت مدرن 🖌 دکتر محمد محمدی‌نیا: 🔹 ادیان الهی هر دوی شریعت و طریقت را به دین‌داران عرضه می‌دارند. اگرچه دین حقیقی نزد خدا یک دین و آن اسلام است، اما ادیان الهی هر یک با بهره‌ای که از تعالیم انبیاء و اولیای الهی برده‌اند، به قدر و مرتبه خود شریعت زندگی و طریقت معنوی شدن را به بشر می‌آموزند. 🔸 انسان و جامعه ناگزیر از شریعت و طریقت است. در اوایل دوره مدرن این صدا شنیده می‌شد که تاریخ انسان از دوره‌ی دین عبور کرده و در مسیر ترقی به مرحله‌ی بی نیازی از دین رسیده است. گذشت زمان نادرستی این داعیه را نشان داد. دئیسم در پیدایش داعیه‌ی بی نیازی از شریعت و طریقت وحیانی در غرب نقش اساسی را به عهده دارد. 🆔 @farhang_puya
💠 عرفان حقیقی 🖌 سید عبدالمجید اشکوری: 💡 عرفان حقیقی، عرفانی است که همه ابعاد و ساحت‌های وجودی انسان را در نظر بگیرد، هیچ کدام را فراموش نکند و یا هیچ یک را فدای دیگری نسازد. 🔰 بر این اساس و با حکم این قاعده که «هر چیز را با کمک ضدش بشناس»، می‌توان گفت عرفانی که نگرش مثبتی به مناسبات اجتماعی، سیاسی، حکومتی و اقتصادی انسان نداشته باشد، به همان میزان از حقیقت عرفان و عرفان حقیقی دور است. 🔺 یا هر عرفانی که نگرش مثبت و هدفمند به بعد مادی انسان و غرائز و امیال این جهانی اول نداشته باشد و این بعد وجودی انسان را به کلی نادیده بگیرد به همان میزان از عرفان حقیقی فاصله دارد. 🆔 @farhang_puya
💠 انقلاب اسلامی مبتنی بر تعالیم وحیانی 🖌 محمد جعفری: 🔆 بدیهی است که انقلاب اسلامی ایران که مبتنی بر تعالیم وحیانی مترقی الهی است، اندیشه اصیل معنوی در دنیای حاضر باشد. رواج و رشد دیانت ناب و جنبش‌های انقلابی عدالت‌محور همه از برکات این نظام اسلامی در چند دهه اخیر است. ✅ انقلاب اسلامی نه‌تنها داعیه‌دار معنویت الهی و رشد ارزش‌های اخلاقی در آحاد انسان‌هاست، بلکه مدعی بسط و امتداد این ارزش‌ها به زندگی اجتماعی و نهادهای مدنی جامعه است. 🆔 @farhang_puya
🔹 معنویت سکولار و مدرن! ✍ محمد جعفری: ⚡️ معنویت سکولار و مدرن پیش و بیش از آن‌که یک نوع جهان‌بینی و برنامه زندگی باشد، یک برگ برنده برای رونق بیشتر بازار مدرنیته و جذابیت بصری و تنوع ویترین آن است. این معنویتی، هم از نظر معرفتی دچار مشکل و ضعف جدی‌اند و هم از بعد اجتماعی و فرهنگی آسیب‌های جدی را وارد می نمایند. 🆔 @farhang_puya
📌 راه حل قرآن برای مشکلات 💠 حضرت آیت‌الله جوادی آملی: 📖 راه حلی که قرآن می‌دهد؛ یکی «مراقبت از خود» و دیگری «یاد خدا» است. انسان باید مواظب جلسات، خواندنی‌ها، شنیدنی‌ها، خوردنی‌ها و پوشیدنی‌های خود باشد. مواظب باشد چه سخنی را می‌شنود و چه می‌گوید. ❗️دقت کند که در کنار سفره غذای حلال یا حرام می‌نشیند؟ لباسی را که بر تن می‌کند باید گذشته از حلال بودن، لباس شهرت نباشد. گاهی شخص لباسی می‌پوشد تا مشهور شود و هنگامی که از کوی و برزنی می‌گذرد، لباسش جلب توجه کند؛ این نشان می‌دهد که او گرفتار است. ⚠️ اگر انسان مواظب جلسات علمی خود باشد و سخنی جز برای رضای خدا و به سود جامعه اسلامی نگوید، به تدریج زمینه فراهم می‌شود تا به یاد خدا دل ببندد. 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام موسی كاظم (عليه‌السلام): 👈 يَنبَغي لِلعاقِلِ إذا عَمِلَ عَمَلاً أن يَستَحيِيَ مِنَ اللّه ِ ❇️ سزاوار است خردمند، هنگامى كه دست به كارى مى زند، از خداوند شرم كند. 📙 تحف‌العقول، ص ٣٩٨ 🆔 @farhang_puya
💠 اسیر دام تو هر کس نشد ، گرفتار است و از کمند تو هر کس که جَست از ما نیست "غلام دولت آنم که پایبند رضاست" کسی که از سر کوی تو رَست از ما نیست کبوتری که نشد جلد دانه و دامت - و غیر بام تو جایی نِشست از ما نیست امیر عشق ؛ ز حبل المتین گیسویت کسی که رشته ی خود را گُسست از ما نیست قسم به حرمت نانی که خوردم از کرمت هر آنکسی که نمکدان شکست از ما نیست مباد خاطرت آزرده حضرت سلطان رعیتی که شکر خورده است از ما نیست ✍ شاعر: محمود مربوبی 🆔 @farhang_puya
❗️کی شود دریا ز پوز سگ نجس؟! 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام جعفر صادق (عليه‌السلام): 🔘 از میان دو رفیق، هر کدام که بیشتر اهل نرمش است و مدارا می‌کند، اجر بیشتری دارد و بیش از دیگری محبوب خداوند می‌باشد. 📙 کافی، بخش ایمان و کفر، باب الرفق، حدیث ۱۵ 🆔 @farhang_puya
⭕️ غربی‌ها فرهنگ ندارند 🆔 @farhang_puya
💎 گدایی حضرت 💠 علامه مصباح‌یزدی (ره): 💥 من هيچ کاری سراغ ندارم که از عنايت حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) حل نشود، گدایی در خانه حضرت معصومه خيلی فايده دارد. 📅 ١٨ آبان ١٣٩۴ 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله وسلم): 🔆 هر که دختر داشته باشد، خداوند در پی یاری، کمک، برکت و آمرزش اوست. 📙 مستدرک‌الوسائل، ج ١۵، ص ١١۵ 🆔 @farhang_puya