eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اگر شد (آشنای راه، قسمت ۳) 🆔 @farhang_puya
♦️همسر رضاخان را هم امربه‌معروف کرد! 🔴در عید نوروز سال ۱۳۰۶ ش( ۲۷ رمضان ۱۳۴۶ق) که زوّار فراوانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) حضور‌ داشتند، خانواده پهلوی بدون حجاب کامل(در آن زمان هنوز کشف حجاب نشده‌ بود) در حرم مطهر حضور به هم رساندند‌. این عمل و جسارت به ساحت مقدس حرم مطهر سبب خشم مردم می‌شود و روحانی‌ای به نام سید ناظم واعظ، مردم را به امر به معروف و نهی از منکر فرا می‌خواند. 📎خبر به مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد تقی بافقی می‌رسد و ایشان نخست به خانواده رضاخان پیام می‌دهد که : «اگر مسلمان هستید، نباید با این وضع در این مکان مقدس حضور یابید ‌و اگر مسلمان نیستید، باز هم حق ندارید در این مکان حضور یابید.» پیام موثر واقع نمی‌شود و مرحوم آیت‌الله بافقی شخصاً به حرم می‌آید و به خانواده رضاخان شدیداً اخطار می‌کند که چنان‌چه در حجاب خود تغییر ندهید، بایستی حرم را ترک نمایید. بر اثر تذکر ایشان، همسر رضاشاه و زن‌های درباری حرم را ترک کردند‌. 📚حکایت کشف حجاب، جلد ۱ ، صفحه۸۷ 🆔️ @farhang_puya
🇮🇷 استقلال در ساحت ساختار و هویت 🔻 استقلال‌خواهی در انقلاب اسلامی، معیارها و ارزش‌های غربی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نفی می‌کند. در حالی که حکومت استبدادی پیشین بر «استحاله فرهنگی» پایه‌ریزی شده بود و تحقق آن، در سیطره ارزش‌های غربی برنامه‌ریزی شده بود تا هویت اسلامی-ملی به فراموشی سپرده شود، انقلاب اسلامی با تعمیق خودباوری فرهنگی زمینه تقویت پایه‌های ایمانی مردم و نسل‌های خودباور را فراهم نمود. ♦️ افزون بر این، انقلاب اسلامی با دگرگون ساختن نگرش زن مسلمان نسبت به خود و محیط پیرامون خویش او را به بازیابی جایگاه و نقش واقعی زن ایرانی در خانواده و جامعه فراخواند. ✍محمدجواد نوروزی 🆔 @farhang_puya
🔰وظایف‌و ویژگی‌های روحانیت در بیان شهید مطهری 1️⃣روحانیت باید در حفظ مساجد کوشا باشد، امامت جماعت باید محفوظ بماند. روضه‌ها و ذکر مصیبت‌‌ها باید محفوظ بماند؛ اما لازم است اصلاح شوند و تحریفات‌ و جعل‌ها و دورغ‌ها از‌ آن‌ها حذف و پیراسته شود‌. 2️⃣روحانیت در حفظ و تداوم انقلاب نقشی اساسی برعهده دارد و باید با کوشش همه جانبه، جایگاه شایسته خود را حفظ کند و در صف اول حرکت مردم همچنان به هدایت آن‌ها ادامه دهد. 3️⃣ خصوصیات بزرگی چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگی به قدرت‌ها و مهم‌تر از همه احساس مسئوولیت‌ در برابر توده‌ها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است و چه عزتی بالاتر از این که روحانیت با کمی امکانات، تفکر اسلام ناب را بر سرزمین افکار‌ و اندیشه‌‌ مسلمانان جاری ساخته است‌ و نهال مقدس فقاهت در گلستان حیات و معنویت هزاران محقق به شکوفه نشسته‌. ✒️عبدالله پوراحمد 🆔 @farhang_puya
📚 تشکیل پژوهشگاه نرم‌افزاری؛ لازمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی 🔶 ما از خانه مدرن دنیای امروز باید بیرون بیاییم و برویم خانه جدید و تمدن جدید بسازیم. تمدن جدید نرم‌افزار خود را می‌خواهد، علم می‌خواهد و تمام علوم به‌ویژه علوم انسانی مربوط به خود را می‌خواهد. لذا باید این کارها را انجام دهیم: 🔷 نرم‌افزارهای تمدن جدید را باید تولید کنیم. این بزرگترین کاری است که باید انجام شود. برای تولید این نرم‌افزار باید یک پژوهشگاهی از نخبگان حوزه و دانشگاه تشکیل شود و از آنها حمایت هم بشود، تا اقتصاد اسلامی، روان شناسی اسلامی و سایر علوم اسلامی را تولید کنند این کار باید با حوصله و بدون هیچ دغدغه باشد. برای این کار باید دولت هم مجوزش و هم هزینه آن را بدهد. به نظر من پیش فرض گام دوم این است که مجلسی باید باشد که این بحث را تعقیب و نظارت کند. این مجلس باید انقلابی، معتقد به اسلام و دغدغه تولید علم داشته باشد اگر این گونه نباشد نمیتوان به تمدن اسلامی رسید. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود نبویان 🆔 @farhang_puya
💠معماری مردم پسند ♦️معماری باید مقیاس انسانی داشته باشد. یک معمار هیچ وقت نمی‌آید یک سالن سینما بسازد و اسم آن را اتاق خواب بگذارد. مقیاس اتاق خواب همچنین وقتی وارد راهرویی می‌شویم که فقط یک در دارد، ابتدای ورودش بسته است. جایی که دیوارش ضخیم نباشد در آن طاقچه می‌سازند. اندازه‌ها مشخص و براساس منطق است، نه هوس و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. 🔗مثال‌های بسیاری برای مردم‌وار کردن بنا و در نهایت اسلامی کردن آن‌ها می‌توان زد که از آن جمله، کاربرد اعداد قدسی در بناهاست‌؛ چرا که این اعداد ارتباط مستقیم با اعتقادات مردم داشته و مورد علاقه مردم هستند. رعایت آن نیز اثر معماری را مردم پسند می‌کند. اصل مردم واری یعنی رعایت خواسته‌های مردم، چه عاطفی، چه مذهبی و چه اقتصادی؛ این‌ها جزء نیازهای اولیه مردم است، چه در باغ سازی، چه در ساختن مساجد و مدارس و چه در خانه و یا در هر بنایی دیگر. ✍مهندس رضا دهشیدی 🆔️ @farhang_puya
❤️ عشق به وطن🇮🇷 💠 پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله) : عشق به وطن نشانگر ایمان است. 📚 الخزائن، صفحه ۴۸۷ 🆔 @farhang_puya
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت اول 📌 در مکاتب غربی تعاریف فراوانی از آزادی ارائه شده است؛ اما همه‌ی آن‌ها تقریبا در یک نقطه با هم مشترکند و آن، لحاظ انسان مداری در تعاریف آزادی است؛ یعنی تعریف از آزادی براساس تفکر اومانیستی(بشر گرایانه) مطرح شده؛ زیرا اساس و مبنای آزادی از نظر آن‌ها وابسته به خواست افراد است. در اینجا به دو نمونه از این گونه تعاریف از آزادی اشاره می‌کنیم: 1️⃣ بارون دومنتسکیو(۱۶۸۹-۱۷۵۵):«آزادی آن است که افراد آنچه را باید بخواهند و بکنند و آنچه را موظف به خواستن آن نیستند مجبور نباشند انجام دهند.» 2️⃣ توماس هابز(۱۵۸۸-۱۶۷۹م):«منظور من از آزادی آن است که در برابر هر کاری که انسان طبق قانون طبیعی می‌خواهد انجام دهد، بدون ضرورت، ممانعتی وجود نداشته باشد؛ یعنی مانع و رادعی بر سر راه آزادی طبیعی نباشد، الا آن‌چه برای خیر جامعه و دولت ضرورت دارد.» در عبارت دیگر می‌گوید:«آزادی نبود موانع بیرونی است، انسان آزاد کسی است که در اموری که به واسطه‌ی قدرت و ادراکش قادر به انجام کار است، از آنچه میل به انجام آن دارد بازداشته نشود.» ✍گردآوری: سیدعبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
💢 بر حذر باش از دنیا 💠 حضرت مولانا امیرالمومنین علی (علیه السلام) : دنیا برای هیچ نوشنده‌ای زلال نمی‌شود و به هیچ یاری وفا نمی‌کند. 📚 عیون‌الحکم و المواعظ، صفحه ۲۳ 🆔 @farhang_puya
💠 راه دیگری پیدا کنید (آشنای راه، قسمت ۴) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت اول 📌 در مکاتب غربی تعاریف فراوانی از آزادی ارائه
❔ تفاوت مفهوم آزادی در مکاتب غربی و اسلام 🔹 قسمت دوم 💠 اما آزادی از دیدگاه اسلام عبارت است از: رها شدن از بردگی و اطاعت غیرخدا و آزادی در هر چیزی که خداوند آن را مباح کرده است. اگر واژه‌ای چند معنا و کاربرد پیدا کند، راه مغالطه و سوء‌استفاده استفاده برای سفسطه‌گران و فرصت‌طلبان هموار می‌گردد. این دو جنبه‌ای بودن در واژه‌ی عشق نیز یافت می‌شود؛ عشق گاهی افلاکی و مقدس و گاهی خاکی و هرزه است. حال اگر در میان نوجوانان پاک و احساساتی، کسی عشق و عاشقی را بستاید و آن را هدف آفرینش و مورد تأیید انبیا و عارفان معرفی کند؛ ولی نگوید که میان عشق عرفانی و عشق مجازی تفاوت بسیاری هست، این امر سفسطه، مغالطه و خیانت است. همین مطلب درباره‌ی آزادی نیز درست است. ستایش و تعریف از آزادی در صورتی درست است که مراد خود را آز آزادی بیان کنیم. 📘 استاد مطهری بارها این خطر سوء‌استفاده از آزادی را یادآور شده‌اند: «بزرگ‌ترین تیشه‌ای که بر ریش‌ ی اخلاق زده شده [است] به نام آزادی و از راه همین تفسیر غلطی است که از آزادی شده است. در پناه آزادی، آزادی را می‌کشند. چنان که گفته‌اند ای آزادی به نام تو در دنیا چه جنایت‌ها که نشد.» ✍گردآوری: سیدعبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
⭕️ مشروعیت حکومت 💢 بحث از مشروعیت حکومت‌ها، از دیرباز جزء اساسی‌ترین مباحث فلسفی سیاسی به شمار می‌رفته است. هر نظام حکومتی برای این‌که بتواند حقانیت حاکمیت خود را به اثبات برساند، ناچار به بازشناسی مبانی مشروعیت نظام سیاسی خود است تا با پشتیبانی از آن بتوانند تصرف در امور عمومی و اجتماعی را بر عهده بگیرد. حال باید دید در سیستم حکومت اسلامی و در نظامی که شالوده آن را توحید و توجه به مبانی و موازین الهی تشکیل می‌دهد، منشاء مشروعیت حکومت و ولایت حاکم چیست و اساساً دین در برخورد با این مسئله چه موضعی دارد؟ 🔚اگر ما مدعی آن هستیم که ولایت فقیه، ولایتی منتسب به امام معصوم است، در مقام تحلیل و تبیین این ادعا مواجه با دیدگاه دیگری می‌شویم که منشاء مشروعیت حاکم را نه انتصاب به مقام عصمت و انتصاب از ناحیه امام زمان (عج)، بلکه رای و اقبال مردم می‌داند و مشروعیت را مترادف با مقبولیت معنا می‌کند. درست همان‌گونه که در حقوق غربی می‌بینیم، شالوده حکومت چیزی جز قرارداد اجتماعی نیست و رای اکثریت به هر سمتی که رود، حتی اگر حکومت جائر و خودکامه باشد؛ تنها به این دلیل که مردم می‌خواهند، حقانی و مشروع جلوه می‌کند. ✍ عاطفه خرمی 🆔 @farhang_puya