eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.5هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
762 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📰 بنی صدر و سخنرانی ۱۴اسفند ۵۹ 🖋 حميده طرقی اردکانی ⚫️ اوج رسوايی او برای نابودی نظام، حادثه 14 اسفند 59 (سخنرانی به مناسبت سالگرد درگذشت مصدق) در دانشگاه تهران در ميدان آزادی بود. منافقين كه در اين فرمان بيش از پيش به ائتلاف سياسی با بنی‌صدر دست زده بودند، با آمادگی كامل در اين مراسم شركت كردند. فضای فرهنگی نامناسب و شعارهای تند و تحريك‌کننده، زمينه را برای ايجاد محيطی ملتهب و خشن فراهم كرده بود. ✔️ پس از طرح شعارهای تند از سوی طرفداران بنی‌صدر يا همان منافقين، خط تنش‌زايی در سطح مسئولان ارشد نظام تعقيب می‌شد و به طور مكرر بنی‌صدر از طرفدارانش يعنی گارد فراقانونی رياست جمهوری و منافقين كه آنها را مردم خطاب می‌‌كرد، می‌خواست با مخالفان که درواقع مردم حزب‌اللهی بودند، برخورد نمايند. ✔️ با شدت گرفتن اختلافات مسئولان در نوروز 60، هيئتی از سوی حضرت امام خمينی، مسئول رسيدگی به اختلافات پيش آمده شد و به روزنامه‌ها اخطار داده شد كه از انتشار مواردی كه باعث آشوب می‌شود، خودداری كنند؛ امان شروع كار اين هيئت، هيچ تأثيری در جلوگيری از توسعه تحريكات و اغتشاشات نداشت. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
[Forwarded from نشریه فرهنگ پویا] با سلام خدمت مخاطبین محترم کانال نشریه فرهنگ پویا با توجه به احتمال فیلتر شدن تلگرام ما را در پیام رسان های داخلی دنبال کنید سروش: @farhang_puya ایتا: https://eitaa.com/farhang_puya با ما همراه باشید 🆔 @farhang_puya
[ Photo ] 🌸یشاپیش ولادت سه نور ولایت بر شما مبارک🌸 ماه میلاد سه پرچم دار عشق دلبر و دلداده ودلدارعشق ماه میلاد سه ماه عالمین سیدسجاد و عباس وحسین (ع)🌷 #مناسبت 🆔 @farhang_puya
🔶 شبکه ملی اطلاعات... #عکس_نگاشت 🆔 @farhang_puya
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: ✅ ذروة سنام الإسلام الجهاد في سبيل اللَّه لا يناله إلّا أفضلهم. ✅ اوج مسلمانى جهاد در راه خدا است كه جز مسلمانان برجسته بدان نرسند. 📚 نهج الفصاحه، 1619 🆔 @farhang_puya
🔰 دستاوردهای انقلاب اسلامی ايران برای قدرت‌های شرقی 🖊 دكتر سيداحمد رهنمايی ⚪️ امواج برخاسته از نفوذ انقلاب اسلامي در شرق به‌ويژه در روسيه، نظريه‌پردازی سياسس چون الکساندر دوگين بزرگ‌ترين ايدئولوگ کاخ کرملين، فيلسوف روسيکی و مشاور پوتين را بر آن داشته است که بگويد: وقت آن رسيده است که به اصالت و هويت شرقی زمينی خودمان بازگرديم و ريشه‌های حقيقت شرقی خويش را بازيابيم. ✳️ انقلاب اسلامی خواستار بازگشت به انديشه شيعی است همان‌طور که در روسيه هم بازگشت به انديشة مسيحی ارتدوکسی وجود دارد. ايران و روسيه هر دو تئوری‌های ليبراليسم، کمونيسم، ناسيوناليسم و فاشيسم را دوست ندارند و در فلسفة سياسی‌شان به آن اعتقاد ندارند. هر دوی ما به فرهنگ انتظار اعتقاد داريم. ✳️ ايرانيان در انتظار امام مهدی هستند و در انديشه مسيحی ارتدوکس هم ما منتظر بازگشت عيسی مسيح هستيم. بنابراين انتظار بين اين دو کشور مشترک است؛ همان‌طور که نگاه ما به شيطان مشترک است؛ چنان‌که هر دوي ما امپرياليسم را شيطان و دشمن خود مي‌دانيم. 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⁉️ گفت و گوی پویا با علامه مصباح یزدی ❓پویا: چرا اطاعت از قوانين دولت اسلامی واجب است؟ ✅ حضرت آيت الله مصباح يزدی: امام می‌فرمايد: عمل كردن به قوانين دولت اسلا‌می شرعاً واجب است. اين وجوب از كجا آمده؟ چون او می‌گويد، واجب است. اگر او نگويد چه وجوبی دارد؟! نظام ما اعتبارش از طرف خدا است و رعايت‌ قوانينش وجوب شرعی دارد. ✅ وقتی در مجلس شورای اسلا‌می تصويب شد و شورای نگهبان هم تأييد كرد كه فلا‌ن مبلغ بايد ماليات بدهيد، پرداخت آن ماليات مثل پرداخت خمس و زكات واجب می‌شود، زيرا دولت اسلا‌می آن را تعيين كرده و دولت اسلا‌می مورد امضای ولی فقيه است، او هم مورد تأييد خدا و پيغمبر است. ✅ اين سلسله مراتب، وجوب شرعی می‌آورد. اما اگر اين نباشد، همان فرهنگی رايج می‌شود كه در همه جای دنيا وجود دارد: فرار از ماليات، نوعی زرنگی است! در صورتی‌ كه اين مقام وجود نداشته باشد، مقررات مجلس شورای اسلا‌می اگر به اتفاق آراء هم تصويب شود، وجوب شرعی نخواهد داشت. 📃 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📽 سينمای استراتژيک ✒️ علی‌اصغر سياحت هويدا 🔴 سينما دارای سه بخش است: هنر، رسانه و صنعت. هر چند هر سه وجه درهم تنيده شده و لزوما نمی‌توان گفت که يک فيلم تنها يک وجه دارد، بلکه اين روزها کارگردانان در تلاش هستند تا هر سه وجه را با هم داشته باشند، هر چند گاهی اسير ماديات می‌شوند و از سفارت استراليا يا از سرمايه‌دار اماراتی کمک می‌گيرند تا بودجه ساخت فيلم را به دست آورند. 🔵 از طرفی، کيفيت فيلم را متناسب با گيشه تهيه می‌کنند تا اثر فروخته شود. اما در ده سال اخير بلکه بيش‌تر، کارگردانان و آثار آن‌ها رنگ و بوی ديگرد يافته است. وقتی شما ميوه بارور درخت فلسفه را وارد سينما بکنی، محصولی را ارائه می‌دهد که در انسان‌های امروزد می‌توان مشاهده کرد. 🔴 وظيفه سينمای استراتژيک از اين قرار است که با مبنا قرار دادن ايدئولوژی‌های کشور مهاجم به کشور هدف حمله کند و تفکرات و برنامه‌ريزی و اساس فکری آن را به حاشيه براند و ضمن ترسيم جهان‌بينی و ايدئولوژی كشور مهاجم در قالب نمادها و إلمان‌ها رويكردی را در فيلم و سريال خود در پيش گيرد كه در نهايت مخاطب ناخودآگاه همان رويكرد را در زندگی خويش اجرا مي‌كند. 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💐 چهارم شعبان سالروز میلاد حضرت عباس علیه السلام و روز جانباز مبارک باد. 💐 #مناسبت 🆔 @farhang_puya
💠 امام على عليه السلام: ✳️ من راقَهُ زِبرِجُ الدُّنيا مَلَكَتهُ الخُدَعُ ✳️ هركه زيور دنيا، او را خوش آيد، فريب ها اختياردار او خواهند گشت. 📜 غررالحكم، حدیث 8170 🆔 @kheybar_net
⚠️ دنيای فوق خشونت برای كودكان ✒️ مريم صدرا 🔶 من دراكولارا دوست دارم؛ چون خون زن‌ها را می‌مكد.» اين جمله را يك پسر 11 ساله به زبان آورده است! 90 درصد از دانش‌آموزان 12 ساله سراسر جهان با شخصيت‌های خشنی چون «ويرانگر» و «رميو» آشنايی دارند. هر پنج دقيقه يك‌بار يك كودك آمريكايی به دليل ارتكاب جرم خشونت بار دستگير می‌شود. 🔸 بيش‌ترين تأثير تماشای برنامه‌های خشن، حساسيت‌زدايی و ترس آفرينی در كودكان است. تماشای مكرر خشونت در برنامه‌های تلويزيونی، خلق و خوی بی‌رحمانه‌ای در كودكان به وجود می‌آورد. آن‌ها با مشاهده برنامه‌های خشن از دنيای واقعی می‌ترسند و همواره اين ترس را دارند كه ممكن است مورد حمله‌ای خشونت بار واقع شوند. 🔶 يك آمار مهم درباره محتوای برنامه‌های تلويزيونی آمريكا نشان می‌دهد كه 30 درصد از محتوای اين برنامه‌ها خشونت محض است و سهم برنامه‌های آموزشی و معمايی فقط 4 درصد است10 و بقيه را كمدی ها و برنامه هايگی تخيلی كه البته گاهی هم حاوی خشونت هستند تشكيل می‌دهند. 📃 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @kheybar_net
❌ تفسیر غلط از دین و قرآن ✒️ هادی قطبی ✔️ حكم تكفير و دايره احكام و افتای وهابيون هر چند بيش‌تر به مظاهر شرك نزد اينان - مانند توسل، شفاعت، تبرّك و... - بازگشت ميكند، اما اين بيراهه ناشی از تفسير و بدفهمی مباحث توحيدی است. ✔️ كج‌فهمی از واژگانی چون اله، شرك و عبادت و در پی آن دعا و شفاعت و بدعت، مبانی تفكر اينان را تشكيل می‌دهد. عالمان شيعی و پيشتر و بيشتر از آن‌ها اهل‌سنت، تفكر وهابيان و به طور عمده محمدبن عبدالوهاب را مورد نقد و بررسی قرار دادهاند. ⚫️ خشونت و تعصب اين عده، آنقدر بيوجه و منطق است كه از ميان وهابيون نيز گروهی به انتقاد برخاسته‌اند و اكنون وهابيان را به دو شاخه سلفی‌های متعصب و تندرو و وهابی‌های معتدل و اهل گفت و گو تقسيم كرده است. هر چند فراگيری وهابيت سلفی بيش از گروه ديگر است، اما قرائن نشان از «پايان تاريخ» اين گروه تندرو می‌دهد. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @kheybar_net
🔰 علوم جديد چارچوب فکر اسلامی مطالعه کنند ⁉️ گفت و گو پويا با دكتر محمد فنائی اشکوری ❗️پويا: نقش مؤسسات حوزوی و دانشگاهی مثل مؤسسه امام خمينی(ره)، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در اين موارد چيست؟ ✅ دکتر فنايی اشکوری: به نظر بنده، فلسفه وجودی چنين مؤسساتی همين است. فلسفه وجودی اين مؤسسات اين است که علوم اسلامی را با توجه به فضای جديد و نيازهای جديد ما مورد پژوهش قرار دهند و از طرف ديگر، علوم جديد را در فضای اسلامی و با چارچوب فکر اسلامی مطالعه کنند. ✅ اسلامی شدن علوم، حاصل اين دو نوع مطالعه و دو نوع نگاه است: نگاه‌مان به علوم اسلامی چگونه باشد و به علوم جديد چگونه بنگريم. بنابراين کار اصلي نظري، به عهده چنين نهادهای است. اين نهادها هرچند فوايد و برکات بسياری داشته‌اند، اما تا رسيدن به اين هدف اصلی فاصله زيادی دارند. ✅ محصول عمده اين‌گونه مؤسسات، فارغ‌التحصيلانی است که مشغول تدريس در اين مؤسسات هستند و عمده فرصت‌ و انرژی آن‌ها صرف امور جاری اين مؤسسات می‌شود. تعداد زيادی از نيروهای اين مؤسسات هم جذب نهادها و سازمان‌های ديگر می‌شوند و به کارهايی می‌پردازند که گاهی تناسبی با آموخته‌هايشان ندارد. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @kheybar_net
🌸امشب كه در بهشت وا مى گردد هر درد نگفتنى دوا مى گردد از يمن ولادت امام سجاد(ع) حاجات دل خسته روا مى گردد 🌷میلاد امام سجاد علیه السلام مبارک🌸 🆔 @kheybar_net
💠 وقتی در مجلس شورای اسلا‌می (قانونی) تصويب شد و شورای نگهبان هم تأييد كرد كه فلا‌ن مبلغ بايد ماليات بدهيد، پرداخت آن ماليات مثل پرداخت خمس و زكات... #علامه_مصباح #عکس_نگاشت 🆔 @kheybar_net
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: 🔶 إنّ المؤمن ينضي شيطانه كما ينضي أحدكم بعيره في السّفر. 🔸 مؤمن شيطان خود را لاغر مى كند چنان كه يكى از شما اشتر خود را در سفر لاغر ميكند. 📚 نهج الفصاحه، 817 🆔 @kheybar_net
⚠️ رهبری و دوران اصلاحات ✒️ سمیه طاهریان ☑️ با انتخاب سید محمد خاتمی در خرداد ۷۶ با حمایت‌های مالی کارگزاران، طیفی از تجدید نظر طلبان که مدعی اصلاح طلبی بودند، قوه مجریه را عهده گرفتند. هدف این گروه تجدیدنظر در اصول انقلاب اسلامی و ارایه تفسیر جدید و انحرافی از اندیشه امام بود. ⚫️ در این اوضاع ارائه تعاریف جدیدی از دموکراسی، مردم سالاری، حقوق بشر، جامعه دینی و... که در سایه هوشمندی امام خامنه‌ای به دست آمد، هجمه نظری ایدولوژیک مدعیان اصلاح طلبی را به یک فرصت بی‌بدیل بدل کرد تا مفاهیم بلندی همچون مردم سالاری، جامعه مدنی نبوی و اصول‌گرایی اصلاح‌طلبانه؛ در خدمت تحکیم مبانی انقلاب و اندیشه امام قرار گیرند. 🔴 هنر مدیریتی مقام معظم رهبری زمانی زیباتر رخ می‌نمایاند که اوضاع بحرانی و طوفانی همچون حوادثی چون قتل‌های زنجیره‌ای، توسعه و تضاد درون نظام، اصلاح قانون مطبوعات و ارسال توهین نامه نمایندگان اصلاح طلب و شبه کودتای ۱۸ تیر را به یاد آوریم که چطور فضای سیاسی جامعه ملتهب می‌ساخت. 📃 نشریه فرهنگ پویا ۲۲ 🆔 @kheybar_net
♻️ صف آرایی در برابر شخصیت‌ها 🔻 تشنج آفرینی در داخل کشور تضعیف نیروهای پیرو خط امام، با سخنرانی بنی‌صدر در ۱۷شهریور ۵۹ آغاز شد و با سخنرانی در میدان آزادی در روز عاشورا که با سوت و کف نیروهای غیر مذهبی و اهانت به ساحت مقدس عزای حسینی همراه بود، تا اول تیر ۶۰ ادامه یافت. 🔴 ۱۷ شهریور، در میدان شهدای تهران‌، بنی‌صدر با متهم کردن شخصیت‌های بزرگ انقلابی به انحصار طلبی کوشید تا افکار عمومی را از بانیان انقلاب بیزار کند و قدرت را در سلطه خود قرار دهد. در نوک پیکان این حمله، حزب جمهوری اسلامی قرار داشت که شخصیت‌هایی چون آیت اللّه خامنه‌ای عضو آن بودند. 🔺 شهید بهشتی در پاسخ به اتهام اعلام کرد: اگر منظور رئیس جمهور از اقلیتی که نام می‌برد حزب جمهوری اسلامی باشد، باید گفت مواضع حزب در قبال رئیس جمهور مجلس، دولت و انقلاب گویای این مطلب است کجا رئیس جمهور طرح و پیشنهادی مجلس و یا دولت فعلی دادند و این طرح تصویب و یا رد و اصلاح قرار نگرفته. 📄 نشریه فرهنگ پویا ۶ ۶۰ 🆔 @kheybar_net
[ Photo ] ❌ تشنج‌آفرینی توسط رئیس جمهور... #فتنه #عکس_نگاشت 🆔 @kheybar_net
❓عبدالاعلى گوید: ✅ قلْتُ لَهُ مَا الْكِبْرُ فَقَالَ أَعْظَمُ الْكِبْرِ أَنْ تَسْفَهَ الْحَقَّ وَ تَغْمِصَ النَّاسَ قُلْتُ وَ مَا سَفَهُ الْحَقِّ قَالَ يَجْهَلُ الْحَقَّ وَ يَطْعُنُ عَلَى أَهْلِهِ 💠 به امام صادق (ع) عرض کردم: تکبر چیست؟ فرمود: بزرگترین تکبر این است که حق را سبک شمارى و مردم را پست دانى، گفتم سبک شمردن حق چیست؟ فرمود: در برابر حق نادانى کند و باهل حق طعنه زند. 📚 اصول کافى جلد3 صفحه: 424 🆔 @farhang_puya
🔰 برسی چهار آیه حجاب سوره نور ✒️ علی اکبرعالميان ✅ برای وجوب حجاب و حدود آن، به چهار آيه که صراحت بر آن دارند، تمسک شده است. اين چهار آيه عبارتند از: آيه 30 سوره نور و آيات 59، 23 و 33 سوره احزاب. 💠 در آيه سي‌‌ام سوره نور، خداوند خطاب به پيامبر اسلام (ص) مي‌فرمايد: «به زنان باايمان بگو چشم‌های خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و دامان خويش را حفظ کنند و زينت خود را جز آن مقدار که نمايان است آشکار نسازند و روسری‌های خود را بر سينه خود افکنند ( تا گردن و سينه با آن پوشيده شود) و زينت خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان و ساير افراد محرم‌شان... . در اين آيه به چهار موضوع در رابطه با حجاب و حفظ حريم عفّت تصريح شده است؛ 1⃣ اول آن‌که زنان بايد ديدگان خود را از نگاه به نامحرمان ببندند، 2⃣ دوم آن‌که زنان بايد دامن خود را از هرگونه عوامل بی‌عفّتی حفظ نمايند، 3⃣ سوّم آن‌که زنان بايد زينت خود را جز آن مقدار که به طور قهری آشکار است، آشکار نسازند. 4⃣ چهارم آن‌که آنان بايد روسری‌های خود را بر سينه خود بی‌فکنند. ⚪️ در آيه 59 سوره‌ احزاب نيز خداوند به پيامبر تأکيد می‌کند: ای پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو که جِلْباب‌ها (روسری‌های بلند) خود را بر خويش فرو افکنند. اين کار براد اين‌که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است. 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔎 برسی کوتاه بر شعارهای لیبرالیسم 🖋 اسماعيل چراغی كوتيانی 🔴 ليبراليسم عبارت است از«نوعی ايدئولوژی و گونه‌ای جهان‌بينی که فرد را برپايه ارزش‌های اخلاقی می‌شمرد. و همه افراد را دارای ارزش برابر می‌داند.از اين رو فرد بايد در انتخاب هدف زندگی خود آزاد باشد.» درباره پيشينه ليبراليسم بايد گفت که برپايه فردگرايی به تدريج مجموعه‌ای از انديشه‌های‌ سياسی، حقوقی و اقتصادی شکل گرفت و پايه‌های غرب جديد را بنا نهاد. 🔵 شعارهايی چون برابری، حقوق بشر، آزادی فردی، حق مالکيت و تساهل، همگی برخاسته از فردگرايی است. از اين نگاه، چون درجهان هيچ حقيقت اخلاقی وجود ندارد و اساسا برای شناخت ارزش‌ها هيچ ملاک ومعياری در دست نيست، ارزش‌های انسانی جز بر پايه تمايلات افراد قابل تعريف وتوصيف نخواهد بود؛ 🔴 پس چاره‌ای نيست جز آن‌که افراد آزادانه و به طور برابر به دنبال خواسته‌ها و اميال خويش باشند. براساس اين نگرش، بشر بايد آزادی خود را در طبيعت و جامعه تجربه کند وخود بر سرنوشت خويش حاکم شود. و اين انسان است که حقوق خويش را تعيين می‌کند، نه اين‌که تکليفی از مافوق برای او تعيين شود. در اين ديدگاه انسان حق دارد، نه تکليف. 📃 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
آثار باستانی که توسط زنان مسلمان ساخته شد 🖊 مهيا زاهدين لباف 🔶 در رابطه با حضور زنان ترديدی نيست که نقش مهمی را به عنوان حاميان هنر و معماری ايفا کرده‌اند. «جُشيه» مادر رومی المنتصر خليفه عباسی، قبه‌ای هشت‌ضلعی به نام «قبه الصليبيه» را بر روی رودخانه سامرا ساخت، اين قبه، قديمی‌ترين آرامگاه اسلامی باقی مانده است. 🔷 کاخ بانو «نوشتوق المظفری» که ساخت آن در حدود سال 1388 به اتمام رسيد، و يکی از مهم‌ترين بناهای قرون وسطی در اورشليم و از آثار تاريخی هنر اسلامی می‌باشد که يک زن نقش مؤثری در ساخت آن داشته است. 🔍 بررسی آثار تاريخی به جرئت می‌توان گفت که زنان در دوران حکومت‌های ترک - مغول، از قرن سيزدهم به بعد در مقايسه با جامعه قديم عرب يا ايرانی، از منزلت بيشتری برخوردارد است. 🔶 از قرن چهاردهم به بعد تصوير ملکه‌ها و شاهزاده‌خانم‌های بر تخت نشسته همانند مردان در نقاشی‌ها به چشم می‌خورد. در ترکيه عثمانی، مهرماه دختر سليمان کبير، سفارش ساخت دو مسجد يکی در «اسکودار» و ديگری در «اورنه قاپی» را به سنان داد. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❌ از #کوی_78 تا #رای_88 💢 از کوچه‌های سال 78 نقشه‌ها را کشیدند تا برگه‌های سال 88 واژه فتنه نوشته شود... 💢 88 یک خیمه بازی بود که سناریوی آن از قبل نوشته شده بود، حال چه تماشاچی رای بدهد یا ندهد...
💠 امام على عليه السلام: ✅ فقْرُ الحُمقِ لا يُغْنيهِ المالُ ✅ فقرِ بى خردى را ثروت برطرف نمى كند 📜 غررالحكم حدیث 6549 #حدیث 🆔 @farhang_puya