eitaa logo
فرهنگنامه رجاء
122 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅ فرهنگنامۀ رجاء #wikirajaei ✅ #فرهنگنامه_رجاء، شامل اصطلاحات علمی و ابداعی #حمید_رجایی است. این اصطلاحات در #اندیشنامه_رجاء بکار رفته است. نقل مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. برای آگاهی فراتر، نگاه کنید به: hamid-rajaei.com @tolooemehr
مشاهده در ایتا
دانلود
📚فرهنگنامه رجا یا (ش.ش، زیبایی‌شناسی) ✅ انگاره / پارادایم، الگوی داوری بادوام، شایع و موجه و مورد مراجعه برای رد یا قبول افکار است و شامل الگوهای معرفتی، معرفتی- احساسی و فقط احساسی، الگوهای فکری فردی، گروهی و عمومی می شود. شرط لازم و کافی برای تشکیل یک پاردایم، این است که یک الگوی داوری، مقبول و مورد مراجعه باشد. به دیگر عبارت، هر آن چه رفتار پارادایمی داشته باشد، پارادایم است. ✅ عبارت است از: در چمبره گرفتن داوری‌های معرفتی و زیبایشی، توسط یک الگو برای یک مدت طولانی. پس هر آنچه بتواند مجموعه‌ای از داوری‌های ادراکی یک فرد یا جامعه را در چمبرۀ خود بگیرد و مدت‌ها پایدار بماند، پارادایم است. پارادایم‌های غیر ارتکازی، متکی به رفتار ادراکی و علمی فرد و جامعه هستند: اینکه ایشان چیزی را پارادایم قرار دهند یا نه. ✅ پارادایم ها گوناگون هستند: پارادایم معرفتی، پاردایم زیبایشی، فردی، اجتماعی و… ✅ ، یک سازۀ معرفتی کُنشگر و ناوبرانه است که سرنوشت معرفت های دیگر به آن وابسته است. مانند مکاتب علوم در تعیین منبع، روش، فایده و … ✅ ، یک سازۀ زیبایشی کنشگر است که سرنوشت داوری های دیگر، به آن وابسته است. مانند مُد، سلیقه، عرف و … ♦ در نظریه رجاء، مفهوم پاردایم بسیار عام و مصادیق آن بسیار است. حمید رجایی زمستان ۹۶ 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
📚فرهنگنامه رجا 💠 شکّ خوب (ش.ش) شکّ معرفت‌شناختی است که گاهی آگاهانه و از روی قصد، اعمال می‌شود و حتّی‌المقدور، زیربنایی اندیشه‌ای و نه روان‌شناختی و نه زیبایی‌شناختی دارد. شکّ خوب، اگر چه با اطمینان از صحّت گزاره‌های برهانی، آن‌ها را اصل موضوع قرار می‌دهد، اما همواره برای دستیابی به فهم بهتر، عمیق‌تر و منسجم‌تر یا کشف یک راهکار بهتر، هزینه می‌شود. شکّ خوب، دستیار اندیشمندان خلّاق است و هم بازرس است و هم عسس و نگهبان اندیشه‌ها. 💠 حمید رجایی پاییز 96 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ ، (ش.ش / فرآیندشناسی ) 💠 روشنفکر دینی، عالم و اندیشمندی خلاق است که با دانش تخصصی خود، ها را با های علمی پیوسته در به وامی دارد. او نوفهمی را وارد و می کند. کار او به خلق پرسش، معرفت و نظریه و سازه و پیکره بندی، راهکار، راهبرد و ایجاد برخی در می انجام. 💠 او دشمن معرفتی و در فهم است و اکسیژن حیات او آزادی بیان است و بواعث سلب آن را، یکی از شعوب مهمّ می داند. 💠 منبع داوری و فکری روشنفکران دینی، و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است و پاسخ پرسش های خود را در تلائم با محکمات دین و مستمدّ از معارف اهل بیت علیهم السلام، بدست می آورد. 💠 از جمله صلاحیّت های یک روشنفکر دینی، تقوا و طهارت باطن، علم و مهارت کافی در استنباط معارف از منابع دین و خلاقیت در فهم و مهارت در به تعامل درآوردن نوآورده های معرفتی، شجاعت و احتیاط، در بیان عقاید است. روشنفکری دینی، امروزه باید در فرآیند رخ دهد و بعید است اشخاص بتوانند به خوبی از پس آن برآیند. اما عملاً افراد خاصی در این کار موفق ترند {چرا؟ نیازمند و } 💠 کسانی که معارف اسلامی را نمی دانند، یا با آورده ها و مناسبات جدید علومی و و حوزه مطالعاتی خود آشنا نیستند، نباید وارد حوزه تولید معرفت و روشنفکری دینی بشوند. روشنفکر خودباخته، دارای معنا و مصداق است. 💠 روشنفکران دینی، تقریباً در تمام جوامع اسلامی، آواره و در خطرند و یکی از عوامل بدبختی مسلمان، همین است. مهدی عجل الله تعالی فرجه، سالار و سلسله جنبان روشنفکری دینی است. او امامی غایب و گریزان و خائف و مترقب است. حمید رجایی مهر ماه 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء 💠 / دیدگاه­ های خُفته (ش.ش) 💠 مقبول ارتکازیّ، یک اصطلاح در فرهنگنامۀ رجا است. (اصط.رجا / ش.ش؛ ارتکازی در لغت یعنی در ناخودآگاه ذهن بودن یا به طور ناخودآگاه، مقبول بودن، بسیاری از مقبولاتِ و دانشمندان، ارتکازی است) ❇️ بسیاری از مقبولات و دانشمندان، ارتکازی هستند (نگا. پانوشت 👇) 💠 مثلاً پیش­ تر، دانشمندان، مبتلا به این (مبدَّل) بودند که «اگر اشیاء سنگین و سبک با هم از بلندی، رها شوند، سنگین­ ترها، زودتر از اشیاء سبک به زمین می رسند» این دیدگاه را دانشمندان، شاید به زبان نمی آوردند، اما در ارتکازشان چنین چیزی را پذیرفته بودند و همین، مبنای خیلی دیگر اندیشه ها، واقع می­ شد (گالیله دریافت که این طور نیست) 💠 یا اینکه اساساً همه، ارتکازاً این را اصل موضوع گرفته­ بودند که هندسه­ ای بجز هندسۀ اقلیدسی، متصوَّر نیست (هندسه هذلولی این تصوّر ارتکازی را به هم ریخت) 💠 یا فلاسفه، ارتکازاً باور داشتند که حرکت در جوهر، امکان­ پذیر نیست ( ملّاصدرا آن را بهم ریخت) 💠 یا مثلاً گاه افراد نخبه یک جامعه، زندگی علمی معمول خود را دارند و ارتکازاً پذیرفته­ اند که در جامعۀ ایشان، انقلابی رخ نمی­ دهد (یک اصل موضوع ارتکازی خاصّ) و حال آن که انقلاب در راه باشد. 💠 یا اینکه به طور ارتکازی گمان کنیم که «همواره، یک زاویه، از دو ضلع ساخته شده است» (اگر به نوک مخروط بنگرید درمی­ یابید که زاویه ی با یک ضلع، نیز وجود دارد) و… ❇️ مقبولات ارتکازی، لزوماً غلط نیستند. بلکه در دیواره­ ها و زیرستون­ های اندیشه­‌های ما تعبیه شده­ اند؛ ولی ما به خدمت و خیانت آن­ ها توجّه نداریم. مقبولات ارتکازی را می­ توان دیدگاه های خفته نامید. —--------- پانوشت: 🔅 ارتکازی یعنی در ناخودآگاه ذهن بودن یا به طور ناخودآگاه، مقبول بودن. حمید رجایی تابستان 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 2 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء 💠 پیکره بندی علم، به نحوۀ تنظیم گزاره ها و ابواب یک علم اشاره دارد، که مبتنی بر نظریّات زیرساختی و تعاریف پایه، تعیین غایت، منبع و روش و اولویت های نظری و کاربردی یک علم صورت می پذیرد. 💠 ممکن است دانشمندان، یک علم را چند گونه پیکره بندی کنند. مثلاً جامعه شناسی و اقتصاد سوسیالیمی و لیبرالیسمی دو گونه پیکره بندی می شوند. همچنین علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی روییده در غیر معارف اسلامی به دو گونه پیکره بندی می شود. 💠 نکات مهم ♣ علوم انسانی اسلامی، ممکن است توسط دانشمندان مسلمان، چند گونه پیکره بندی شوند و اگر چه همه بر تعامل علم ساختی منابع معرفت اسلام متّفق باشند. البته همه در محکمات معرفتی، مشابه خواهند بود. بنابراین در تولید علم انسانی اسلامی، نباید یک پیکره بندی واحد را دنبال کرد. ♣ عالمان اسلامی، ممکن است در تبیین نظریّه معرفت شناختی خود اتّفاق نظر نداشته باشند. پیکره بندی ها، نیز متحوّل می شوند. چون نظریّات معرفت شناختی و اولویّت های کاربردی تغییر می کنند. حمید رجایی تابستان 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 2 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء 💠 (ش.ش / جا.ش علم) ✅ سخت زایی ناعلم گرا، عبارت است از مقاومت آگاهانه در برابر حقیقت و انکار و تحریف آن از سرِ آگاهی. یکی خباثت آمیزترین رفتارهای معرفتی انسان ها، همین رفتار است. ✅ سخت زایی ها، همواره علّت معرفت شناختی ندارند. بلکه در نگاه میکروسکپی و دقیق، سخت زایی ها همواره با دخالت ها پدید می آیند. مثلاً غرور و خودبسندگی خفیّ و تعلّق خاطرهای زیانبار و و تاثیر مبادی زیبایشی و... موجب سخت زایی های بسیار می شود. ✅ در هر حال، یک فیلسوف علم، می تواند تصدیق کند که سازه های معرفتی نیز درحدّ چشمگیری می تواند باعث سخت زایی شود؛ اگر چه همین سازه ها به علت ناعلم های میکروسکپی، پایسته و ماندگار می شوند. ✅ اما در جوامع بشری، همواره گروه هایی پیدا می شوند که رسماً در برابر فهم نو، صف می کشند و به خاطر منافعشان آگاهانه بر خلاف آنچه می فهمند رفتار می کنند. قدرت ها و احزاب سیاسی، سازمانهای تجاری بزرگ و به طور کلّی هر مجموعه ای که نفع و سود خود را در "خلاف واقع"، بیابد، با و چالش «سخت زایی ناعلم گرا» مواجه است. توضیح مکمّل: نگا. حمید رجایی تابستان 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 2 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆 Tolooemehr 🔆 📚 Wikirajaei The ✅ ... is a part of 's epistemological theory. He says, in brief, the human knowledge has three periods, in the first period, knowledge is in a arrangement and the relationships among the branches, are not so . Because the branches has no many common identified & united consepts ( with each other) This period is passed away in the west and is passing in the east. ✅ The second period is the galaxy-like period that tha branches of knowledge are in a very strong relationship and the dialogs and the concepts ( s) are very shareable-bodied and make a very grate and expanding galaxy. The thread period, is that this galagy caches the soul and become alive afther it is not so alive and meaning full. After Imam Mahdi's reserction knowledge goes to the thread period. Hamid Rajaei 1998 _____________________________________ Hamid-rajaei.com 👉 Look up these key words: galaxy-like theory , hamid rajaei, in Web pages.
📚 فرهنگنامه رجاء شیوه ای از شیوه های است. در برابر _خطی، در این روش نه در چهارچوب الگوریتمی، بلکه در روش ایجاد اشفتگی هدفمند به مقصود میرسیم. ↙️ زیرساخت فیزیولوژیک: فرآیند یادگیری و طرز تفکر، همراه تسهیل شدن مدارهای خاص و متناسب با هر آموزه است. مغز انسان دارای دو خصیصه تنبلی و پرکاری با هم است. پرکار است در همان مدارها و تنبل است برای ایجاد مدارهای جدید. تفکر جانبی روشی است که با فرار از شیوه منطقی از مدارهای تسهیل شده رها شده و مدارهای جدیدی را بنیان میکنیم. نگاه در تارنمای طلوع مهر بیشتر بخوانید. همچنین نک. و: رجایی، حمید (1395) آفرینندگی، تفکر جانبی و باور دینی در تولید علم، انتشارات شهر من اصفهان. شابک 978-600-96045-8-6
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ (اصط.رجاء ،ش.ش / جامعه شناسی علم) یک کژکارد ذهنی نادرست در فرآیند فهم است. ذهن اندازی، محصول تعمیم، تشبیه و هم حکمی بیجایی است که ما بدون دلیل کافی، حکمی را به پدیدۀ دیگر تعمیم می دهیم. ذهن اندازی ها، زیرساختی در سیستم عصبی ادراکی ما دارند (مثلاً: تنبلی و شوق به فهمیدن در قوای ادراکی ما) بوالفضولی های قوه خیال و استحسانات نیز در ذهن اندازی بسیار موثر است. ✅ مثلاً تقریرات علمی دانشمندان دیندار عصر رنسانس، بی دینی آنان را ذهن اندازی می کرده است. معمولاً جوامع مذهبی و ایدئولوژیک اگر مسئله ای را بدرستی نفهمند و آن را کمی تا قسمتی مخالف آموزه های دین بیابند، کفرگویی را ذهن اندازی می کنند. همچنین بسیاری از دانشمندان به دلیل ذهن اندازی در پژوهش های علمی خود ممکن است به بی دینی رو بیاورند. هر گاه استنتاج علمی به دلیلی غیر علمی (نگا. ) صورت پذیرد، ذهن اندازی رخ داده است. عالمان دین باید هماطور که مراقب حریم دین هستند، مراقب ذهن اندازی های نابجا هم باشند. همینطور دانشمندان علوم طبیعی. ⚠️ با اصطلاح "القاء "اشتباه نشود. حمید رجایی بهار 95 @tolooemehr
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ (اصط.رجاء ،ش.ش / جامعه شناسی علم) یک کژکارد ذهنی نادرست در فرآیند فهم است. ذهن اندازی، محصول تعمیم، تشبیه و هم حکمی بیجایی است که ما بدون دلیل کافی، حکمی را به پدیدۀ دیگر تعمیم می دهیم. ذهن اندازی ها، زیرساختی در سیستم عصبی ادراکی ما دارند (مثلاً: تنبلی و شوق به فهمیدن در قوای ادراکی ما) بوالفضولی های قوه خیال و استحسانات نیز در ذهن اندازی بسیار موثر است. ✅ مثلاً تقریرات علمی دانشمندان دیندار عصر رنسانس، بی دینی آنان را ذهن اندازی می کرده است. معمولاً جوامع مذهبی و ایدئولوژیک اگر مسئله ای را بدرستی نفهمند و آن را کمی تا قسمتی مخالف آموزه های دین بیابند، کفرگویی را ذهن اندازی می کنند. همچنین بسیاری از دانشمندان به دلیل ذهن اندازی در پژوهش های علمی خود ممکن است به بی دینی رو بیاورند. هر گاه استنتاج علمی به دلیلی غیر علمی (نگا. ) صورت پذیرد، ذهن اندازی رخ داده است. عالمان دین باید هماطور که مراقب حریم دین هستند، مراقب ذهن اندازی های نابجا هم باشند. همینطور دانشمندان علوم طبیعی. ⚠️ با اصطلاح "القاء "اشتباه نشود. حمید رجایی بهار 95 @tolooemehr
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🌺 ، تفکر... 🌺🌺 📙 کتاب ⬜️ آفرینندگی، تفکر جانبی و باور دینی ⬜️ اثر ، به بررسی علل معرفت شناختی ضعف خلاقیت و زیرساخت های معرفت شناختی توسعه نیافتگی جهان اسلام و جامعه ایران پرداخته است. ✅ در این کتاب، درباره چیستی و کاربست آن در اندیشه و معرفت دینی، مباحث جدیدی مطرح شده است و به نحوی موشکافانه به مخاطراتی که خلاقیت و برای هم تولید می کنند، پرداخته است. پژوهشی که امروزه کمتر می یابیم و می خوانیم. ✅ بنابراین از امتیازات این اثر، تازگی موضوع و اهمیت آن است. و معرفت دینی در عصر ما، به روشنگری هایی نیازدارد که بتواند گره های کور علل معرفتی عقب افتادگی مسلمانان را بازگشاید و همچنین عوامل درغلطیدن روشنفکران و طالبان تحول و نوآمدی را به ورطه ی بی دینی، التقاط و غرب زدگی واشکافی نماید (همچون ایران پیش از انقلاب و تاحدی اینک، مصر، سوریه و برخی نحله های تندرو در خارج کشور) در این اثر، این کار شده است. نگارنده به علل و عوامل کاستی و فتور تولید نیز پرداخته است. ✅ وی معتقد است اسلام و باورهای دینی، حتما"موجب تعالی و سربلندی و جوشش و خلاقیت است. اما نداشتن یک "نظریه معرفت شناختی" که بتواند تکلیف " ثابت و متحول" را تعیین کند، می تواند بسیار زیانبار باشد و کج فهمی ها و های بدخیمی را در باورها، جریان تحول فهم و درک شرایط پیرامونی موجب شود. باورهای دینی اگر کج فهم شوند و نادرست عمل کنند، بسیار مخاطره انگیزند. همچنین است اگر نوآوری و تحول خواهی ، بدون معیارهای اصولی دین، به پیش بتازد... ✅ در این کتاب به مخاطراتی که خلاقیت برای معرفت دینی، دینداری و دینگزاری ایجاد می کند، پرداخته شده است و راهکارهای معرفتی و تبیین هايي راهگشا ارائه گردیده است، ضمن اینکه مطالب این اثر، مبتنی بر انديشه قرآن و عترت بوده و اصل ولایت مداری در آن به جد دنبال شده است. در سطوری از این اثر به بررسی شناختی اصولگرایی و اصلاح طلبی و نحوه همکاری مفید این دو شیوه ی فکری اشاراتی رفته است. ✅ تلاش مؤلف این بوده است که ضمن نوآوری، دقیق و مؤثر سخن بگوید. البته این تحریر نخست این نگاشته است و امید اینکه در چاپ های بعدی مطالب آن گسترش یابد و اغلاط ویرایشی، از آن زدوده شود. ✅ بخش دیگر نظریات رجایی، در موجود است. این پایگاه، در مدت کوتاهی، بیش از پنجاه هزار خواننده از سراسر جهان داشته است! (آدرس پایگاه طلوع مهر در زیر آمده است) و رجاء و و ...از جمله ابتکارات نگارنده است. مقالات دیگر ایشان، بمرور در حال بارگزاری است. 👈 مطالعه این اثر را به همه علاقمندان رشد علم و خلاقیت و پیشرفت کشور انقلابی مان، توصیه می کنیم. 🔆 پایگاه اینترنتی نگارنده: www.hamid-rajaei.com 🔆 پایگاه در تلگرام: @tolooemehr @farhangerajaei __________________ 👈 برای دریافت توضیح دقیق کلمات هشتک دار، در کانال فرهنگنامه رجاء عضو شوید: @farhangerajaei ____________________ ✅ ، تفکر جانبی و باور دینی در تولید علم، اثر رجایی، حمید (1395) انتشارات شهر من اصفهان. ✅ تلفن سفارش خرید: 09131885393 یا 0989132108322 قیمت 8000 تومان. هزینه پست با خریدار.