eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.2هزار دنبال‌کننده
223 عکس
66 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌چرا ادعا می‌کنید که عملکرد انجمن حجتیه در قبال انقلاب، ریاکارانه بوده؟ ✍پاسخ 1⃣انجمن حجتیه در دوران قبل از انقلاب، قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت را نادرست می‌دانست و متدینین را از همکاری برای پیروزی انقلاب نهی می‌کرد. تا جایی که سیدحمید روحانی محقق تاریخ پژوه، از قول شیخ محمود حلبی نقل می‌کند که می‌گفت تا جایی که توانستم اعضای انجمن را از تأثیرپذیری از افکار تخریبی خمینی بازداشتم. 2⃣پس از پیروزی انقلاب، آنها در بیانیه‌های رسمی خود را وفادار به نظام جلوه دادند، و پیام تبریک به امام فرستادند، ولی چنانکه در یادداشت‌های پیشین گذشت، در خفا به حضرت امام (ره) توهین می‌کردند. 3⃣این توهین‌ها بر کدام مبنا بود؟ اگر آنها حکومت دینی و شخص امام خمینی (ره) را حق و مشروع می‌دانستند، پس معنای توهین‌های متعدد به حضرت امام چه معنایی داشت؟ 4⃣این توهین‌ها نشان می‌دهد که آنها در حقیقت، هیچ اعتقادی به حقانیت حکومت دینی در عصر غیبت نداشتند و تمام بیانیه‌های آنها ریاکارانه بوده است. 5⃣جالب اینکه، سیدحسن افتخارزاده که به دلیل سخنان ساختارشکنانه نسبت به نظام و مسوولان، محاکمه و تبعید شد، رسماً اعلام کرد که انتقادات اعتقادی به نظام و برخی مسوولان داشته و از سخنان خود توبه نکرده و نمی‌کند. 6⃣روشن است که انتقادات اعتقادی او، صرفاً درباره همان مشروعیت حکومت است و گرنه او نمی‌توانست نسبت به خداباوری مسوولان نظام یا اسلام و تشیع آنها انتقاد داشته باشد. 7⃣حاصل آنکه، هرگز نباید بر اساس بیانیه‌های رسمی انجمن حجتیه، آنها را گروهی نادم و پشیمان از تفکرات خود نسبت به قبل از انقلاب دانست، بلکه این بیانیه‌ها را می‌توان در راستای عملکرد فریبکارانه جهت ساختن سپر در برابر واکنش انقلابیون دانست، چنانکه به همین دلیل، آنها با تعطیلی جشن نیمه شعبان سال ۱۳۵۶ با دستور حضرت امام خمینی (ره) همراهی کردند. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
موضوع: 🔅شبهات حکومت دینی🔅 🔮با حضور: حجت الاسلام دکتر محمدحسین فاریاب ⏰زمان: یکشنبه ۱۴ بهمن ماه ساعت ۲۰:۰۰ 📍بستر: ایتا کانال یادداشت های اعتقادی_فاریاب https://eitaa.com/Faryab110 با همکاری موسسه کلامی احیا(همدان) لطفاً پرسش‌های خود را به این آیدی بفرستید: @zohgraph
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع لایو: شبهات حکومت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد مرگ تازه آدم بیدار میشه نهج البلاغه، حکمت 64. ▫️ أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِیَام 🌖مردم دنیا مانند سوارانى خفته‌‏اند که کاروانشان در حرکت است (و ناگاه به مقصد می‌‏رسند، و آن‌گاه بیدار می‌‏شوند). .________________________ 🎤آیت الله @nahjol_balagheh 🆔@faryab110
📌 انجمن حجتیه بعد از اعلام تعطیلی چه فعالیت‌هایی داشت؟ ✍️ پاسخ 1️⃣چنانکه پیشتر گفتیم، شاخصه اصلی انجمن حجتیه، دیدگاه خاص آن در مسأله مهدویت بود که بر پایه آن، قیام برای تشکیل حکومت و برپایی حکومت دینی در عصر غیبت را جایز نمی‌دانستند. ولی آنها مبانی فکری دیگری نیز داشتند که بر اساس آن، اعتقادات خاصی پیدا می‌کردند. 2️⃣به طور کلی، انجمن حجتیه در مسایل فکری، وامدار مکتب تفکیک بود که شاخصه اصلی این مکتب، تقابل با فلسفه، ضدیت با عقل فلسفی و تاکید بر استفاده‌ی از آیات و روایات بود. البته اینطور نبود که هر کسی پیرو مکتب تفکیک باشد، از آرمان انجمن حجتیه دفاع کند. 3️⃣با توجه به این نکته، رهبران اصلی انجمن حجتیه، بسیار شدید با فلاسفه برخورد می‌کردند. برای نمونه، علامه سیدمحمدحسین تهرانی با یک واسطه‌ی موثق نقل میکند که شیخ محمود حلبی می‌گفت من به دلیل اشتغالات مهم نمیتوانم از تهران به قم بروم و گرنه میدیدید که چگونه کمر «المیزان» را از وسط خرد می‌کردم. (کتاب تفسیر شریف المیزان نوشته‌ی فیلسوف بزرگ جهان اسلام، مرحوم علامه طباطبایی است) 4️⃣همچنین دکتر قندهاری از بزرگان انجمن حجتیه (در کلیپ تصویری که از او منتشر شده) به فلاسفه طعنه می‌زند که آنها خودشان با هم مشکل دارند. آنگاه با استناد به روایتی از امام رضا علیه السلام در مسأله اراده، ضمن نام بردن از جمعی از فلاسفه و متکلمان (مانند علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی) دیدگاه آنها را در این مسأله، مساوی با شرک قلمداد می‌کند. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌انجمن حجتیه پس از اعلام تعطیلی، چه فعالیت‌هایی را انجام داد؟ ✍ پاسخ 1⃣یکی از فعالیت‌های مهم انجمن حجتیه، تاسیس مدارس غیرانتفاعی جهت تربیت دانش آموزان با تفکرات خاص خود بود. پیش از انقلاب نیز آنها با همکاری برخی افراد متدین که اداره دبیرستان علوی تهران را در دست داشتند، روی تربیت دینی دانش آموزان آن مدرسه تأثیرگذار بودند. آنها برخی از همین دانش آموزان را جذب می‌کردند و پس از تعلیمات خاص، آنها را به جرگه‌ی آموزگاران خود در می‌آوردند. 2⃣برخی دلسوزان نظام که نسبت به گسترش فعالیت انجمن حجتیه در مدارس نگران بودند، در مجلس شورای اسلامی خواستار قانونمند شدن مجوز تأسیس مدارس غیرانتفاعی شدند که حاصل آن، تصویب مصوبه‌ای در سال ۱۳۶۶ بود که یکی از بندهای آن در بحث شرایط موسس مدارس چنین بود: عدم وابستگی به رژیم گذشته و عدم وابستگی به گروهک‌های منحرف و غیرقانونی مانند منافقین و انجمن حجتیه. 3⃣این بند از سوی شورای نگهبان، خلاف شرع و قانون اساسی شمرده شد و در پایان در سال ۱۳۶۷ با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، نام انجمن حجتیه از این مصوبه حذف و اجازه تأسیس مدارس غیرانتفاعی به انجمن حجتیه نیز داده شد که آن‌ها نیز در این مسیر پرتلاش ظاهر شدند. 4⃣همگرایی با تجمعات علیه نظام جمهوری اسلامی از فعالیت‌هایی است که گاه از اعضای انجمن حجتیه گزارش شده است. چنانکه وزیر اطلاعات دولت دهم، حضور آنها در جریان فتنه سال ۱۳۸۸ را اعلام کرد. عبدالکریم سروش که به تصریح خودش، قبل از انقلاب در انجمن حجتیه وارد شده بود، در مصاحبه ای ویژه که رجانیوز نیز آن را منعکس کرد، تصریح به حضور برخی افراد انجمن حجتیه در فتنه سبز (به قول سروش، جنبش سبز) می‌کند. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید. 🆔@faryab110
448_275_4.mp3
3.77M
مناجات شعبانیه حاج مهدی سماواتی
📌با وجود سابقه ی بد انجمن حجتیه در موضع‌گیری های خود نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، چرا برخی از مراجع تقلید به مناسبت درگذشت آقای افتخارزاده پیام تسلیت فرستادند؟ ✍پاسخ 1⃣انجمن حجتیه، قبل از انقلاب تلاش‌های خوبی در مقابله با ترویج بهاییت و گسترش اندیشه مهدویت داشتند، به همین دلیل مراجع تقلید نیز اجازه استفاده از وجوهات شرعی برای چنین فعالیت‌هایی را داده بودند. هرچند مسیری که اعضای انجمن، برای این منظور در پیش گرفته بودند، نادرست بود. پس از انقلاب نیز، ارتباط خوبی با نظام جمهوری اسلامی نداشتند و توهین‌های متعددی نسبت به مسوولان نظام و شخص حضرت امام خمینی داشتند. 2⃣پیام تسلیت به معنای تأیید کامل فرد مرحوم شده نیست، چنان‌که وقتی ما نیز به بازماندگان یک انسان تسلیت می‌گوییم، به معنای تأیید کامل او نیست. 3⃣با دقت به محتوای پیام تسلیت برخی مراجع تقلید به دست می‌آید که آن‌ها صرفاً در پی پررنگ کردن جنبه مثبت فعالیت‌های افتخارزاده بوده‌اند و هرگز در پی تأیید کامل او نبوده‌اند و اساساً معنای پیام تسلیت، تأیید مطلق فرد مرحوم شده نیست. 4⃣به شخصه، معتقدم که اگر انحرافات فرد مرحوم شده، چنان برجسته است که کارهای مثبت او را زیر سوال می‌برد، صدور پیام تسلیت در اینجا ضرورتی ندارد. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید 🆔@faryab110