هدایت شده از مباحثه فقاهت
تفاوت روایات احمد بن هلال با واقفیه.mp3
2M
🔸 #رجال
💠 تفاوت در برخورد با روایات واقفیه و احمد بن هلال
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3598
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #رجال
💠بررسی نظریهی تعویض السند
👤 #استاد_شهیدی
مراد از نظریه #تعویض سند این است که مثلا شیخ #طوسی در #فهرست نسبت به بعضی از روات فرمودهاند: «اخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» یا «اخبرنا بکتبه و روایاته» که از جملهی این روات #حریز بن عبدالله و سعد بن عبدالله است و بعضی از طرقی که ایشان به این کتب ذکر میکند صحیح هستند، اگر در کتاب حدیثی یک #حدیث با سند #ضعیف به حریز بن عبدالله یا سعد بن عبدالله میرسید به جای این سند ضعیف آن سندی که شیخ طوسی در فهرست به جمیع کتب و روایات سعد بن عبدالله یا حریز ذکر کردند، جایگزین میشود. این را نظریهی تعویض #سند میگویند....
📚 درس خارج اصول، ۱و۲ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3630
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔶 #اصول_کاربردی
💠 بررسی ثمرات بحث از حرمت تجری
📝 از جمله مباحث مهمی که در ذیل بحث از #قطع قابل طرح است و اصولیان در کتب خویش بدان پرداختهاند، مسئله #تجری است. این مسئله از جهات مختلفی قابل بررسی است که یکی از آن جهات، مسئله حکم تکلیفی آن به معنای #حرمت یا عدم حرمت آن است.
ثمرۀ اول
اگر تجری حرام باشد، اتیان مصداق #واجب در ضمن فعل متجریٰبه، در بحث #اجتماع امر و نهی داخل میشود؛ ولی اگر تجری حرام نباشد، حتیٰ بنا بر #امتناع اجتماع #امر و #نهی نیز #امتثال امر مشکلی ندارد و فعل متجریٰبه میتواند مصداق #واجب باشد؛
لذا مرحوم #خویی که قائل به امتناع اجتماع امر و نهی است فرمودهاند....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20503/#ZOsoulK
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰#رجال
💠 مصدر شناسی حدیث رفع
👤#استاد_سیداحمد_مددی
قدیمی ترین #مصدر نقل این حدیث #نوادر احمد #اشعری و #محاسن برقی است که هم عصر بوده اند نوادر متن ۶ فقره ای و محاسن متن ۳ فقره ای روایت را آورده اند.
محاسن از امام کاظم علیه السلام نقل میکند که سندش هم #صحیح است اما از شواهد #حدیث کاملا معلوم است که حدیث برای مقام #تقیه صادر شده است و لسانش لسان #تقیه است مصدر بعدی فقه الرضا علیه السلام است که عبارت (و ما جهلوا) دارد. در کتاب #عیاشی هم آمده است که #کافی از ایشان نقل میکند. مصدر بعدی کافی است....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3628
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
Kashani-14030718-MaziyateTalabegi-Hkashani_Com.mp3
37.95M
🔰 #سخنرانی
💠 مزیت طلبگی
👤#استاد_حامد_کاشانی
سخنرانی بسیار مهم استاد حامد کاشانی برای #طلاب
خصوصا طلابی که دچار مشکل انگیزه هستند گوش بدهند
📆 چهارشنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۳
▪️ مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔶 #رجال
💠 ادلۀ شیعه بودن سکونی
📝 دلایلی را برای شیعه بودن اسماعیل بن ابیزیاد معروف به سکونی میتوان اقامه نمود که دو دلیل مهم آن عبارت است از:
1- محتوای روایات او که موافق احکام و باورهای شیعی و یا نکوهش مخالفان و بزرگان عامه است. این دلیل را مجلسی اول و حاجی نوری برای اثبات شیعه بودن سکونی ارائه کرده و برخی از روایات در این خصوص را آوردهاند.
2- امام صادق علیه السلام از تعابیری برای سکونی استفاده کرده که مخصوص اصحاب شیعی است.
لازم به یادآوری است بر اساس بررسی انجام شده، بیشترین احادیث سکونی در رابطه با مسائل غیر فقهی و کلامی است؛ به عنوان نمونه در کتاب کافی، ۵۹ روایت از او در کتاب ایمان و کفر، ۴۴ روایت از او در کتاب اطعمه و اشربه، و ۳۸ روایت در کتاب المعیشة وجود دارد که از نظر تعداد روایات سکونی، این سه بخش از سایر بخشهای کافی با اختلافی معنادار، پیشی گرفتهاند. بررسیها نشان میدهد ۳۵ درصد احادیث سکونی....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید.👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20436/#ZRejal
#سکونی #اسماعیل_بن_ابی_زیاد #وثاقت #شیعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸#فقه
💠تقدیم روایت مطلق مشهور بر روایت مقید شاذ و اخذ به مطلق
👤#استاد_قائینی
اگر #شاهد در زمان #تحمل شهادت، یکی از شروط را دارا نباشد مثلا مسلمان یا #حر نباشد، اما در زمان #ادای شهادت، واجد آن شرط شود، #شهادت او پذیرفته می شود. این مطلب مطابق نظر مشهور فقهای شیعه و مطلقات پذیرش #شهادت است لکن در مورد رد شهادت عبد، روایت خاص #سکونی وجود دارد که قاعدتا باید #مطلقات را #تقیید زند اما در این مورد مطلقات بر #مقید مقدم می شوند به دلیلی که در ادامه بیان شده است...
📚درس خارج فقه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3660
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #رجال
💠 دو نکته در کلام صاحب منتقی در مساله نقل از یک راوی به صورت باواسطه و بدون واسطه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻گاهی مشاهده میشود که یک #روایت توسط یک #راوی دو #نقل دارد که یکی با واسطه و دیگری بدون واسطه است.
صاحب #منتقی بیان کرده است به جهت دو نکته ممکن است یک راوی که روایتی را بدون واسطه از راوی دیگر نقل نموده، با واسطه نیز نقل کند...
📚درس خارج فقه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3579
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 نمازهای حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
مدتی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها پنج نماز صبح برگزار میشد؛
ابتدا آقانجفی نماز میخواند. آقانجفی بلافاصله با شروع اذان صبح رادیو نماز میخواند و بعداً گروهی تحقیق کردند و گفتند اذان صبح حداقل در برخی فصول سال، قبل از دخول وقت بوده و آقای آذری قمی در حرم اعلام کرد از فلان تاریخ تا فلان تاریخ هر کس بلافاصله بعد از اذانِ رادیو نماز خوانده، نمازش را اعاده کند.
نماز دوّم، نماز مرحوم آسیّد محمدباقر قزوینی بود که بعد از وفاتش آقای گلپایگانی به جای ایشان نماز برگزار میکرد. نماز آقای گلپایگانی اوّلین نمازی بود که یقیناً در وقت برگزار میشد.
سوّمین نماز، نماز حاج آقای والد بود.
نماز چهارم، نماز آسید محمد صدر العلماء....
✅ ادامه مطلب این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20441/#ZJore
#نماز #وقت_نماز #نماز_حرم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰#فقه
💠 دو تصویر برای بیان حق سرقفلی
👤#استاد_شوپایی
صورت اول (که عمده کلمات ناظر به این صورت است) این است که در #اجاره اعیانی مثل مغازه یا کارخانه که به صورت مستمر مثلا سالانه اجاره داده می شود، آیا در این موارد غیر از ملکیة العین (که مربوط به #مالک است) و ملکیة #المنفعه (که مربوط به مستاجرِ در هر سال است)، امر سومی هم به نام #حق #سرقفلی وجود دارد یا نه؟ حق سرقفلی در تصویر اول، عبارت است از این که شخص #حق داشته باشد #عین را اجاره دهد برای مالک به #اجرت معینی...
📚درس خارج فقه، ۲۰ آبان ۱۴۰۰
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3647
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
📌 شماره 106 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20898
✅ مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔 @mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 #اصول
💠 عدم حجیت ارتکاز
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻برخی از معاصرین معتقند که حجیت #سیره شامل #حجیت ارتکاز هم می شود اما اشکال این است که #ارتکاز بما هو ارتکاز چه حجیتی دارد؟
حسن بن علی الوشاء وقتی به امام کاظم علیه السلام گفت آیا وقتی ما سؤال می کنیم، شما موظف به جواب هستید؟ حضرت فرمودند:
الْحُسَینُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاک فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِنْ کنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ فَقَالَ نَحْنُ أَهْلُ الذِّکرِ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ قُلْتُ فَأَنْتُمُ الْمَسْئُولُونَ وَ نَحْنُ السَّائِلُونَ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ حَقّاً عَلَینَا أَنْ نَسْأَلَکمْ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ حَقّاً عَلَیکمْ أَنْ تُجِیبُونَا قَالَ لَا ذَاک إِلَینَا إِنْ شِئْنَا فَعَلْنَا وَ إِنْ شِئْنَا لَمْ نَفْعَلْ أَ مَا تَسْمَعُ قَوْلَ اللَّهِ تَبَارَک وَ تَعَالَى- هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِک بِغَیرِ حِسابٍ. (الکافی جلد۱ صفحه ۲۱۰)
وقتی شخص سؤال می کند، امام موظف به جواب نیست، فضلا از فعل و فضلا از ارتکاز. در صورتی اینها می توانند حجیت پیدا کنند که اتمام حجت از ناحیه دیگری انجام نشده باشد. اگر شارع با آیه یا روایت دیگری حجت را تمام کرده باشد، اگر آن ارتکاز خطا هم باشد، شارع موظف به تصحیح آن نیست.
📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3655
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa