eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
3.8هزار دنبال‌کننده
46 عکس
2 ویدیو
10 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 📚 آیة الکرسی (۱ آیه یا ۳ آیه؟!) مطابق با فتوای جدید (مدّ ظله العالی) 🔑✅ : در هر جایی که آیة الکرسی گفته شود آیه اول (تا «و هو العلی العظیم» )، مراد است مگر در جایی که به آن دو آیه بعدی (تا «هم فیها خالدون»)، تصریح شده باشد. منبع برای انتشار اساتید: دروس خارج فقه مقام معظم رهبری، ۱۳۸۵/۱۲/۱۴، درس۱۵۶ / استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 1177476 و 1219523 و 1297828 و 1272156 / سایت رسمی احکام جامع (سراج) نکته‼️ از این پس به عنوان پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و فتوای امام راحل مطرح نشود. (فتوای امام خمینی (رحمة الله علیه): احتیاط واجب آن است که آیة الکرسی تا «هم فیها خالدون» خوانده شود.) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 🔰 متن معظم له: (دقیق و بدون تغییر از بیان مقام معظم رهبری) 📄 منبع و تاریخ: دروس خارج فقه ، درس 156 ، المسالة الرابعة: التصویر ، جلسه 156 ، 1385/12/14 📖 (ابتدای شروع جلسه) : 💠 قال ابوذر «رضی ‌اللّه‌ عنه» : … قُلت : و أیّ آیة أنزلها اللّه علیک أعظم؟ قال «صلّی اللّه‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم» : آیة الکرسی. در ادامه ی سؤالات، جناب ابوذر می‌پرسد: یا رسول الله! کدامیک از آیه‌ هایی که خدای متعال بر تو فرستاده بزرگ ‌تر است؟ مراد بزرگی کمّی نیست. چون معلوم است کدام آیه در قرآن بلندتر و بزرگ ‌تر از دیگر آیات است، بلکه مراد عظمت مضمونی و محتوایی است. حضرت (صلّی‌ اللّه‌ علیه‌ و آله) می‌فرمایند : آیة الکرسی. شاید وجهش این است که آیة الکرسی شامل ده موضوع توحیدی است. از اول آیة الکرسی، تا «و هو العلی العظیم» ، همین آیه اول، که به نظر ما آیة الکرسی همین آیه اوّل است، آنجایی که بإطلاقه بگویند آیة الکرسی، همین آیه اول مراد است. مگر تصریح کرده باشند به آن دو آیه بعدی، تا «هم فیها خالدون». در این آیه اول ده موضوع توحیدی و معرفتی وجود دارد که دقت در اینها و ملاحظه ی اینها بسیار مهم است. عظمت و بزرگی آیه به آن موضوعی است که در آن آیه مطرح شده است، هرچه آن موضوع با اهمیت‌ تر باشد، آیه عظمت بیشتری پیدا می‌کند. آن چیزی که مربوط ذات اقدس الهی و مربوط به توحید پروردگار، صفات و اسماء الهی است، طبعاً اهمیتش بیشتر است. 📜 یکی از اعضاء دفتر مقام معظم رهبری میگفت پس از پایان یکی از جلسات درس خارج معظم له، عرض کردم حضرت آقا اگر اجازه دهند این آقا پسر (4 یا 5 ساله) آیة الکرسی را در محضرتان قرائت کند؟ آقا اجازه فرمودند و او شروع به قرائت آیة الکرسی نمود ... تا "هم فیها خالدون" قرائت نمود. حضرت آقا ضمن تشویق کودک، (به این عضو دفترشان، به صورت شوخی) فرمودند: شما معتقد به آیات الکرسی هستید نه آیةالکرسی. (کنایه از اینکه آیةالکرسی یک آیه است نه بیشتر.) ✅ نکته: البته قرائت ۲ آیه ی بعد هم از لحاظ اخلاقی بسیار کار خوبی است.
✨‏﷽✨ 👆موضوع عکس:👆 مقدار آیة الکرسی در نمازهای مستحبی وارده یا اعمال مستحبی دیگر. ۱ آیه یا ۳ آیه؟ 🔰 به عنوان ، امشب (شب ۱۱ رجب الاصب) نمازی با فضیلت بسیار که رجائاً خوانده می شود، ۱۴۴ آیة الکرسی دارد. 💠 ۱۲ رکعت (۶ نماز دو رکعتی) و در هر رکعت بعد از حمد ۱۲ بار آیة الکرسی. ⬅️ همچنین روز ۱۵ ، ابتدای اعمال ام داوود که ۱۰ مرتبه آیة الکرسی وارد شده است. و بسیاری از دیگر در این ماه که دستور به قرائت آیة الكرسى در آن ها شده است. ☘☘☘☘☘ 📢 کانال رسمی احکام جامع👇 @ahkam_sraj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆تصویر بالا با کیفیت👆 ✅توجه: به دلیل سهولت در دانلود برای شما عزیزان و عدم مصرف زیاد از اینترنت، تصویر با کیفیت پایین و متوسط بارگزاری شد. در صورت نیاز به و ، میتوانید به سایت رسمی احکام جامع رجوع نمایید.
✨﷽✨ 📚 مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: اواخر سال 1399 🔒سؤال: آیا اعتکاف حتما باید در مسجد جامع انجام شود و یا می شود در مسجد محل معتکف شد؟ ❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...) اعتکاف در مساجد دیگر، غیر از مساجد چهارگانه ـ مسجد الحرام، مسجد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم)، مسجد کوفه و مسجد بصره ـ به قصد رجاء مطلوبیت (به امید این که مطلوب خداوند واقع شود) مانعی ندارد؛ و مختص به مسجد جامع نیست. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 985214 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ و شماره سوال: 950633 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۱۱/۲۶ 🔑✅ فتوای جدید: اعتکاف در یکی از مساجد چهارگانه (مسجدالحرام، مسجد النبی «صلی الله علیه وآله» ، مسجد کوفه و مسجد بصره) بیشتر فضیلت دارد امّا در همه مساجد جامع می توان اعتکاف کرد. در مساجد غیر جامع هم که در آن نماز جماعت برپا میشود و دارای امام عادلی است، اعتکاف به قصد رجاء صحیح است. منبع برای انتشار اساتید: ۱. رساله ی نماز و روزه، فصل سوم: اعتکاف، شرایط اعتکاف، شرط چهارم، ص151، م993 ۲.اجوبة الاستفتائات، چاپ جدید (هنوز منتشر نشده)، س850 ۳. تفاوت فتاوا، بخش اعتکاف، ردیف 174 ۴. جزوه ارسالی از تهران، م1479 ۵. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1325219 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ سوال شماره: 1329063 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ✅ تفاوت های فتوای سابق با فتوای جدید: تفاوت اول: فتوای سابق (که نظر مرحوم امام هم همین است): اعتکاف در مساجد جامع فقط به نیت رجاء اشکال نداشت و به نیت ورود جایز نبود. فتوای جدید: در مساجد جامع هم میتوان معتکف شد. تفاوت دوم: فتوای سابق: در غیر مساجد جامع اعتکاف رجاء اشکال نداشت فتوای جدید: در غیر مساجد جامع اعتکاف رجاء اشکال ندارد، به شرط آنکه دارای امام عادل باشد. (لذا اگر امام فاسق یا مجهول الحال باشد و وی را نشناسیم و از طرق صحیح، یقین به عدالت وی پیدا نکنیم، اعتکاف صحیح نیست، حتی رجائا) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مشاهده مانع پس از وضو یا غسل مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ از فتوای سابق: دوشنبه، ۱۳۹۸/۰۹/۰۴ 🔒سؤال: اگر بعد از وضو و یا غسل، مانعی در و یا غسل دیده شود، چه وظیفه ای داریم؟ ❌فتوای سابق: اگر بعد از وضو چيزى كه مانع از رسيدن آب است در اعضاى وضو ببينيد و ندانيد موقع وضو بوده يا بعد پيدا شده در صورتى که احتمال بدهيد بعد از وضو پيدا شده وضوى شما صحيح است. ولى اگر در وقت وضو ملتفت و متوجه آن مانع نبوده‌ايد احتياط واجب آن است كه دوباره وضو بگيريد و اگر ملتفت بوده‌ايد وضو صحيح است. 1. رساله آموزشی(چاپ قدیم) ، ج۱ ، فصل دوم: طهارت، درس ۱۵: وضو(۳) ، شرایط وضو«۱» ، شرط هشتم، ص۷۰ ، م۸ 2. استفتاء از دفتر معظم له، باب طهارت، م۶۹ 3. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) در تاریخ: ۱۳۹۸/۰۸/۰۴ 4. استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۲۷۶۲۵۵ ، تاریخ: ۱۳۹۱/۰۷/۲۴ 🔑✅ فتوای جدید: اگر ندانید مانع موقع غسل یا وضو وجود داشته يا بعد از وضو یا غسل ایجاد شده است، غسل و وضو و نماز صحيح است. منبع برای انتشار اساتید: 1. درس خارج صلاة الجماعة، جلسه ۳۶، قاعده فراغ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۹/۰۴ 2. رساله آموزشی، (چاپ جدید) ج۱ ، فصل دوم: طهارت، درس ۱۵: وضو(۳) ، شرایط وضو«۲»، شرط هشتم 3. جدول اختلاف فتاوی، ارسالی از تهران 4. درختواره فقهی، دیدن مانع در اعضای وضو، پس از نماز 5. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ و ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ 6. آرشیو استفتائات جديد، احکام طهارت، فصل: وضو، عنوان: وجود مانع در اعضای وضو 7. استفتاء از معظم له: شماره سوال: ۱۳۰۴۳۶۲ ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ شماره سوال: ۱۲۶۵۷۰۴ ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: چنانچه شخصی در غفلت و بدون وارسی و مشاهده کردن اعضاء (مثل خواب آلودگی یا عجله یا عدم عادت به وارسی و...) یا در تاریکی، وضو یا غسل انجام دهد و بعد از وضو یا غسل مانعی در اعضاء ببیند که نداند قبل از وضو و غسل بوده یا بعد از آن حاصل شده: مطابق فتوای سابق: بنابر احتیاط واجب وضو و غسل باطل است و نماز خوانده شده بنابر احتیاط اعاده شود. مطابق فتوای جدید: وضو و غسل صحیح است. 📸 برای مشاهده ی عکس نوشته ی فتوای سابق و فتوای جدید معظم له می توانید اینجا را کلیک نمایید. نکته‼️ ظاهرا در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری، طبق مبنای مرحوم امام بیان می شده و چون معظم له فتوایی نداشتند، به صورت احتیاطی این مساله ذکر می شد و در استفتائات و کتب فقهی معظم له نظر خود حضرت آقا بیان نمی شد. لذا عبارت "فتوای سابق" ، "فتوای جدید" ، "عدول" و... با تسامح بیان شده است. 🔖شایان ذکر است، می توانید متن کامل درس خارج معظم له درباره ی این موضوع (قاعده ی فراغ) را در فایل زیر مشاهده نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
درس خارج مقام معظم رهبری، درس 36 - قاعده فراغ.pdf
175.8K
✨﷽✨ 👆موضوع فایل:👆 📝 تقریر درس خارج مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی)، صلاة الجماعة، جلسه ۳۶، تاریخ: ۴ آذر ۱۳۹۸، ادامه ی بحث قاعده ی فراغ
✨﷽✨ 📚 حکم مسافرت در ایام با وجود یا خواندن در سفرهای مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: اگر مسئولان محترم، در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، مردم را از سفر نهی کنند، آیا مسافرت کردن، سفر معصیت خواهد بود و در چنین سفرهایی، نماز را باید تمام خواند؟ ❌فتوای سابق: (فتوای غلطِ منتسب به معظم له) چنانچه بر اساسِ تدابیر ستاد ملّی و وزارت بهداشت، برای جلوگیری از گسترش بیماری، رفتن به مسافرتِ غیرضروری، ممنوع باشد، اجرای این تدبیر بر همه لازم است و رفتن به چنین مسافرتی، جایز نبوده و نماز در این گونه سفرها، تمام است. 🔑✅ فتوای جدید: به طور کلی، ملاک در اینگونه امور قوانین و مقررات و مصوّبات ستاد کرونا می باشد. حکم نماز در این سفرها: (که منع قانونی دارد و ما بدون ضرورت برویم) با وجود سایر شرایط، نماز شکسته است. منبع برای انتشار اساتید: 1. جلسه ی استفتاءات تهران 2. همسان سازی‌ها، همسان سازی 26 و 30 و 34 و 35 3. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1155792، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۲۶ شماره سوال: 1156032، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۲۶ شماره سوال: 1210191، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ شماره سوال: 1213555، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ شماره سوال: 1233404، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ شماره سوال: 1250283، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ✅ نکته ای مهم: در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری از ابتدا بر همین بوده، و کلمه ی فتوای سابق که با تسامح در بالا بیان شده، در واقع فتوای معظم له نبوده و نیست، ولکن سال گذشته به طور سهوی توسط بعضی از اعضای استفتائات، در پیام رسان ها و سایت رسمی معظم له قرار گرفت و بعد از تذکر سریعا حذف گردید. ولی متاسفانه این نظر کماکان در بسیاری از سایت ها، خبرگزاری ها و پیام رسان ها موجود است و به مقام معظم رهبری نسبت داده می شود که صراحتاً اعلام می گردد این نظر کاملا غلط بوده و اساتید موظف به پاسخگویی طبق متن فوق (فتوای جدید) می باشند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨‏﷽✨ موضوع عکس:👆👆 حکم در ایام با وجود / یا خواندن در سفرهای ☘️☘️☘️☘️☘️ 📢📢📢📢📢 برای انتخاب روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:👇 سایت / آپارات / تلگرام / ایتا / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (برادران) / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (خواهران) / فتاوای جدید (عدول) مقام معظم رهبری 📢 کانال رسمی احکام جامع
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆تصویر بالا با کیفیت 👆 ✅توجه: به دلیل سهولت در دانلود برای شما عزیزان و عدم مصرف زیاد از اینترنت، تصویر با کیفیت پایین و متوسط بارگزاری شد. در صورت نیاز به و ، میتوانید به سایت رسمی احکام جامع رجوع نمایید.
✨﷽✨ 📚 وظیفه بانوان و در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: وظیفه ی بانوان و بانوانی که بچه شیر می دهند در ماه مبارک رمضان چیست؟ آیا و و هم دارد؟ ❌فتوای سابق: زن باردار یا شیرده اگر بر اثر روزه ترس ضرر بر خود یا جنین یا بچه داشته باشد و ترس وی هم دارای منشأ عقلایی باشد واجب نیست که روزه بگیرد و افطار روزه بر او واجب است. در این حالت: اگر ضرر برای جنین یا بچه بوده: برای هر روز باید یک مُد طعام (یعنی تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعدا بجا آورد و اگر تا رمضان سال بعد امکان قضای روزه را داشت ولی قضا نکرد باید یک کفاره دیگر هم (یعنی یک مد طعام تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر بدهد اما اگر عذرش تا رمضان سال بعد ادامه داشت، قضای روزه ها و پرداخت یک کفاره کافی است. اما اگر روزه برای خود زن حامله یا شیرده ضرر داشته (یا ضرر برای زن و جنین یا بچه، هر دو بوده) : چنانچه بعد از ماه رمضان عذرش برطرف شد باید روزه ها را قضا کند و کفاره ای ندارد ولی اگر عذرش تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت و در سراسر این مدت روزه برای خود زن ضرر داشته باشد روزه ها قضا ندارد و پرداخت یک کفاره (یعنی یک مد طعام تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر، کفایت می کند. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم)، س745 تا 747 و س806 2. رساله آموزشی، ج1، فصل چهارم: روزه، درس 63: روزه (6)، عنوان 11: فدیه، مورد اول: موارد فدیه، ص267 3. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص355 4. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 563570 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ شماره سوال: 1093720 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ شماره سوال: 881026 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ شماره سوال: 881728 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ 🔑✅ فتوای جدید: الف. زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. ب. اگر زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دایه، با اجرت باشد یا بدون اجرت) به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، می ترسد روزه برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً بگیرد، اما اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط فدیه واجب است. شایان ذکر است در دو مساله فوق اگر تا ماه رمضان سال بعد روزه را نگیرد، در صورتی که کوتاهی کرده باشد، علاوه بر قضا، کفارۀ تاخیر هم واجب می شود ولی اگر به خاطر عذر، قضا را انجام نداده باشد، کفاره تاخیر ندارد و چنانچه این عذر، ترس ضرر برای فرزندش باشد، قضای روزه ها را هر زمان که بتواند باید انجام دهد و اگر عذر، ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می شود و باید برای هر روز یک فدیه دهد. منبع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص142، م953 و 954 و 955 2. اجوبة الاستفتائات (چاپ جدید)، س806 3. رساله آموزشی، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 63 : روزه (6)، عنوان 11: فدیه، مورد اول: موارد فدیه، م3 ، 4 و 5 4. احکام روزه " احکام موضوعی(1) " مقام معظم رهبری، ص80 ، س200 5. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1221489 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ شماره سوال: 1221452 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ شماره سوال: 1342991 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۰۲ شماره سوال: 1345588 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۰ شماره سوال: 1345444 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۰ شماره سوال: 1346319 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۲ ✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: 1. طبق فتوای جدید، اگر زن باردار می‌ ترسد که روزه برای جنین ضرر داشته باشد: الف) زایمانش نزدیک است: علاوه بر قضاء، باید فدیه بدهد ب) زایمان او نزدیک نیست: علاوه بر قضاء، بنا بر احتیاط واجب باید فدیه بدهد. 2. خانمی که روزه برای خودش ضرر دارد، (نه جنین یا رضیع) و طبق وظیفه اش روزه را افطار کرد، در صورتی که تا ماه مبارک رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده: مطابق فتوای سابق: حکم مریض را دارد و فدیه و کفاره ندارد. مطابق فتوای جدید: بنابر احتیاط یک مدّ طعام فدیه به فقیر داده شود. 🔖شایان ذکر است، می توانید احکام نموداری روزه زن باردار و شیرده را در پیام بعدی مشاهده نمایید👇👇👇 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
📚 احکام نموداری روزه زن بارداری یا شیرده: ✅ برای اطلاع از لینک زیر را وارد نمایید: http://sraj.ir/fa/index.php/2017-05-04-06-08-40/1815-2021-04-16-04-35-10
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @fatava_jadid
♦️با توجه به سؤالات اساتید محترم "جدول مبالغ وجوهات" بدین شرح تقدیم می گردد. (مدّ ظله العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 با وجود مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: زن شیردهی که شیرش کم است اگر بتواند از یا شیر استفاده کند، آیا لازم است این کار را بکند و روزه های ماه رمضانش را بگیرد؟ ❌فتوای سابق: اگر استفاده از شیر خشک برای تغذیه ی نوزاد ضرر و مشکلی ندارد، بنا بر احتیاط واجب روزه بگیرد. 1. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص355 2. چند سایت معروف فقهی (از نام بردن اسامی سایت ها و مراکز پاسخگویی معذوریم) 🔑✅ فتوای جدید: اگر شیر زن کم است و روزه برای بچه دارد، روزه بر زن واجب نیست، هر چند بتواند بچه را با سیر کند، البته اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگری که او را بدهد اجرت بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و بگیرد. 1. آرشیو سؤالات پژوهشی، روزه و اعتکاف، کد استفتاء: 988765 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ شماره سوال: 1222831، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ شماره سوال: 1346254، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۲ نکته‼️ ظاهرا در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری، طبق مبنای مرحوم امام بیان می شده و در کتب یا عباراتی که از معظم له احتیاط وجوبی آمده، سهو و خطا می باشد و فتوا همان است که بیان شد و بر پاسخگویان گرامی لازم است طبق متن جدید پاسخ دهند. لذا عبارت "فتوای سابق" ، "فتوای جدید" ، "عدول" و... که در بالا آمده، با تسامح بیان شده است. پ.ن : امکان این نکته هم وجود دارد که بگوییم: ظاهر عبارت تحریر الوسیله و العروه الوثقی احتیاط وجوبی است نه استحبابی، زیرا در مساله 9 تحریر الوسیله، جداگانه مرضعه را مطرح می کنند و می فرمایند "و الاحوط ..." و همچنین عبارت العروه الوثقی ابتدا اصل حکم را بیان میفرمایند که پنجمین فردی که روزه بر او واجب نیست مرضعه هست ولی در مقام جزئیات این حکم و بیان تفصیلی حکم، نظر خودشان را به صورت احتیاط بیان میفرمایند، بله در رساله مرحوم امام (موجود در نرم افزار جامع فقه) احتیاط مستحب فرموده اند ولی در رساله محشی، احتیاط واجب است و عبارت استفتاء هم ممکن است در مقام بیان اصل جواز افطار برای مرضعه باشد نه جزئیات و بیان تفصیلی آن؛ بلکه ممکن است از باب این که دادن به دایه لازم نیست باشد، ولی به هر حال این احتیاط در مورد وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو. با این بیان که فرموده اند: احوط آن است که در روزه نگرفتن اقتصار شود به صورت عدم وجود "من یقوم مقامها فی الرضاع" و دیگر اسمی از شیر خشک یا شیر گاو یا... نبرده اند؛ یعنی حتی اگر احتیاط واجب هم باشد فقط مربوط به صورت وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو و... 🔖برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید درباره مساله مذکور، اینجا را لمس نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با 🔒سؤال: در جایی منتشر کرده اند: طبق نظر جدید آیت الله مکارم ، "صحت روزه زن مستحاضه، مشروط به غسل استحاضه نمیباشد." آیا این کلام صحیح است؟ در حالی که فتوا این نبوده و بنا بر احتیاط واجب، غسل را شرط صحت روزه می دانستند. لطفا فتوای جدید را بیان نمایید و اگر تفصیلی دارد، با تفصیلات بفرمایید. 🔑✅ پاسخ: روزه زن مستحاضه صحيح است. مستحاضه قليله نيازی به غسل کردن ندارد ولی مستحاضه کثيره در صورتي روزه او صحيح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که مي خواهد فردای آن را روزه بگيرد به جا آورد و همچنين غسل های روزی را که روزه است (بنابر احتياط واجب). 1. استفتاء از نماینده ی معظم له و رئیس هیئت استفتائات (یکشنبه 21 فروردین 1401) 2. استفتاء از سایت معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری : 140101200079 ، تاریخ: یکشنبه 21 فروردین 1401، ساعت: 14:57 3. سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات 4. توضیح المسائل، ص78، م418 5. احکام بانوان، ص78، م231 6. العروة الوثقی، ج1، کتاب الطهاره، فصل فی الاستحاضه، ص274، م12 توجه‼️ فتوای معظم له نظر جدیدی نیست؛ بلکه همان عبارتی که در رساله آمده صحیح می باشد. 💠پ.ن: 1️⃣ مستحاضه قليله: کلا نيازی به غسل کردن ندارد؛ لذا برای روزه وظیفه ای ندارد. (حتی وضو در صحت روزه، شرط نمی باشد.) 2️⃣ مستحاضه متوسطه: معظم له متوسطه را از اساس قبول ندارند. (برای توضیحات بیشتر به توضیح المسائل، م۴۰۴ مراجعه نمایید.) 3️⃣ مستحاضه کثيره: برای صحت روزه لازم است: الف. بنابراحتیاط واجب غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگيرد به‌جا آورد. ب. بنابراحتیاط واجب غسل‌های روزی را که روزه است را انجام دهد. لذا اگر مستحاضه کثیره غسل های مربوط به نمازش را انجام دهد، غسل دیگری برای صحت روزه لازم نیست. شایان ذکر است این حکم مخصوص روزه‌ی ماه رمضان و قضای آن می‌باشد. 📢 نکته❗️ این که لازم است غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگيرد به‌جا آورد (بنابراحتیاط واجب) ، فقط بخاطر روایت ابن مهزیار نیست، زیرا این روایت ابهامش از این حیث، خالی از اشکالاتی که دفع از آن امکان ندارد، نیست. بلکه بخاطر استفاده از روایات باب استحاضه است که می گوید: زمانی که نماز این زن صحیح نباشد، در حکم حیض است (لذا روزه اش هم صحیح نیست) پس جای تامل و احتیاط وجود دارد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 📖 نماز و روزه رهبر معظم انقلاب منتشر شد+تیزر 📘رساله‌ و شامل آخرین فتاوای در سه باب فقهی نماز، روزه و اعتکاف و با ۱۰۰۸ مسئله شرعی گردآوری و مدتی قبل منتشر شده است.   📝یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و تمایزات این اثر، و مسائل آن است به گونه‌ای که فهم مطالب آن برای عموم مخاطبین امکان پذیر شده است. همچنین برای تسهیل در فهم مسائل دشوار، برخی کلمات و عبارات فقهی نیز در پاورقی توضیح داده شده است. 📜در همین راستا در انتهای کتاب نیز فصل مستقلی جهت توضیح و برخی آورده شده که خواننده را برای فهم بیشتر و راحت‌تر مسائل شرعی کمک می‌کند. همچنین در بیان برخی مسائل شرعی مانند و که برای توضیح آنها در بیشتر رساله‌های عملیّه از و مقادیر قدیمی همچون فرسخ استفاده می‌شود، با تحقیقی بدیع و دقیق مقیاس متناظر آن اصطلاحات با متر و کیلومتر مشخّص شده است. ✅ معظّمٌ‌ له این رساله را مورد تأیید و عمل به آن را مُجزی اعلام کرده‌اند که متن دست‌خط و مهر و امضای ایشان در پشت جلد کتاب منتشر شده است. ✅ برای و از طریق: رهبر معظم انقلاب (مدّظلّه العالی) اینجا را کلیک نمایید. اینجا را کلیک نمایید. ✅ شایان ذکر است برای و استفاده میتوانید PDF را دانلود و استفاده نمایید. فایل در ذیل تقدیم اساتید میگردد.👇 🆔 @fatava_jadid
نماز و روزه.pdf
778.3K
📘 اصلی 👆 ✅ مطابق با فتاوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی (دام ظلّه العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 وظیفه و برای در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: وظیفه ی پیرزنان و پیرمردانی که بخاطر سن و ضعف بدن، توانایی روزه ندارند یا روزه برایشان سخت و دشوار است در ماه مبارک رمضان چیست؟ آیا ، و هم دارد؟ ❌فتوای سابق: كسى كه به واسطه پيرى نمى‌تواند‏‏ روزه بگيرد، يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست، ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يك مُدّ - كه تقريباً ده سير است - گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. شایان ذکر است كسى كه به واسطه پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روزهايى را كه نگرفته به‌جا آورد. 1. تحریر المسائل (توضیح المسائل عربی مقام معظم رهبری) ، الفصل الرابع: الصوم، ص298 ، موارد الفدیه، مورد اول، قبل از م1031 2. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، ج1 ، درس63 : روزه (6) ، ص266 ، مورد 11 : فدیه، مبحث اول، قبل از م1 3. آموزش مصور احکام، ص350 ، مورد دوم 4. سایت ادمین، بخش سوالات نمایندگی ها، استفتاء شماره: 1113172 5. توضیح المسائل، مسألة 1725 و 1726 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 998810 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ شماره سوال: 1103005 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۰۲ شماره سوال: 883055 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ شماره سوال: 248278 ، تاریخ: ۱۳۹۱/۰۴/۲۹ شماره سوال: 1153564 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۱۹ 🔑✅ فتوای جدید: پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مدّ طعام (مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه ها را بگیرند. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص142 ، م957 2. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، ج1 ، درس63 : روزه(6) ، مورد 11 : فدیه، مبحث اول: موارد فدیه، م1 3. تفاوت فتاوا ، فصل روزه 4. همسان سازی‌ها، بخش اختلاف فتوای حضرت آقا و حضرت امام (ره) 5. جزوه ی ارسالی سال 1400 منتشر از دفتر تهران 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1240339 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ شماره سوال: 1220512 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ شماره سوال: 1220187 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ شماره سوال: 1343189 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۰۳ شماره سوال: 1346882 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ شماره سوال: 1348614 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: 1. اگر پيرمرد و پيرزنى اصلا توانايى روزه ندارند (نه اینکه توانایی داشته باشند ولی همراه با مشقت و سختی باشد) : مطابق فتوای سابق: فدیه ندارد. مطابق فتوای جدید: بنابر احتیاط واجب برای هر روز، یک مدّ طعام فدیه به فقیر داده شود. 2. در هر صورت (چه توانایی روزه در ماه مبارک رمضان را نداشته باشند و چه مشقت و سختی برایشان داشته باشد) چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگيرند: مطابق فتوای سابق: بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روزه هايى را كه نگرفته به‌جا آورد. مطابق فتوای جدید: قضای روزه ها لازم نیست، گرچه بهتر و احتیاط مستحب است قضاى آنها را بگيرند. 💠 از خداوند متعال خواستاریم سایه ی بزرگترهای خانواده را همراه با سلامتی، عزت و کرامت از سر ما کم و کوتاه نفرماید. 🙏 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ ✅ با توجه به سوالات اساتید گرانقدر از ادمین محترم کانال، به اطلاع عموم اساتید می رساند فتوای پیرامون عدم عدول درباره ی ی بانوان کاملا صحیح بوده و مورد تایید دفتر معظم له در قم و نماینده و رئیس هیئت استفتائات ایشان می باشد. ‼️ در 3 مرتبه از نماینده ی ایشان سوال شد و هر 3 بار با تاکید فرمودند "فتوا عوض نشده" ؛ در نتیجه همان متنی که در این کانال آمده است (چند پیام قبل تر) مورد تایید می باشد. 💠 و به احترام اساتیدی که اصرار بر عدول معظم له داشتند، استفتائی مجدد از معظم له انجام شد که تصویر آن تقدیم عزیزان می گردد. 🔖پ.ن : 1️⃣ تا یقین به فتوای فقیهی نداشته ایم، حق عمل یا پاسخگویی خلاف فتوای سابق نداریم (هر زمان رسما اعلام شد، برایمان حجت می باشد.) 2️⃣ در مورد مذکور، نهایت امر اگر استادی یا مکلفی شک داشته باشد که فتوا عوض شده یا خیر، اولا استصحاب فتوای سابق جاری است و ثانیا میتوان به احتیاط عمل نمود. (یعنی مطابق فتوای سابق) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در حال در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: اگر فردی در حال برای شستشوی دهان یا مضمضه (گرداندن آب در دهان) که هنگام وضو مستحب است، و یا خنک کردن دهان و با اعتماد به اینکه آب فرو نمی رود) عمداً آب وارد دهان خود کند ، اما بی‌اختیار آب فرو رود آیا روزه باطل است و باید آن را قضا نماید؟ ❌فتوای سابق: اگر براى خنک شدن يا بى‌جهت مضمضه کند و بى‌اختيار فرو رود قضاى روزه بر او واجب است ولى کفاره واجب نيست ولى اگر فراموش كند كه روزه است و آب را فرو دهد، يا براى وضو مَضمَضه كند و بى اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست. 1. تحریرالمسائل (توضیح المسائل عربی مقام معظم رهبری) ، الفصل الرابع: الصوم، ص302 ، م1046 2. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 64 ، روزه (7) ، مورد 12 ، ص270 ، م8 3. استفتاء از دفتر معظم له، باب روزه، م80 4. احکام روزه (احکام موضوعی 1) ، ص104 ، م266 5. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص358 6. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 151014 ، تاریخ: ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ شماره سوال: 550025 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۳/۲۸ شماره سوال: 522758 ، تاریخ: ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ 🔑✅ فتوای جدید: اگر روزه دار هنگام وضو با اطمینان به اینکه آب از حلق فرو نمی رود، کند و آب بی‌اختیار فرو رود، درصورتی که این کار برای وضویِ نماز ِواجب باشد، روزه‌ صحیح است ولی اگر برای وضویِ نماز غیر واجب باشد و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن باشد و آب بي اختيار فرو رود، بنابر احتياط واجب روزه باطل است و بايد قضاي آن روز را بگیرد. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله نماز و روزه، ص137 ، م909 2. تفاوت فتاوا، مبطلات روزه 3. پاسخهای آماده، بخش روزه 4. جزوه روزه، م125 5. مستندات استفتائات (دستخط) ، روزه، فرو بردن آب هنگام مضمضه، م1 6. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 64 ، روزه (7) ، مورد12 ، م8 7. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) ، در تاریخ: 4 اردیبهشت 1400 8. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1227920 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ شماره سوال: 1338673 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ شماره سوال: 1339177 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ شماره سوال: 1339282 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ شماره سوال: 1331277 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 📽 موضوع فیلم :👆 📚 در حال ✅ موارد بطلان روزه بخاطر مضمضه ✅ موارد مستحب مضمضه ✅ موارد مکروه مضمضه ‼️ پیشنهاد دانلود 🔄 ✅ نکته: بخاطر سهولت در دانلود و کم شدن حجم، کیفیت فیلم به صورت پایین قرار داده شد. برای دانلود فیلم فوق با کیفیت بالا و HD به سایت رجوع نمایید. ☘☘☘☘☘ 📢📢📢📢📢 برای انتخاب روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:👇 سایت / آپارات / تلگرام / ایتا / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (برادران) / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (خواهران) / 📢 کانال رسمی احکام جامع
✨﷽✨ 📚 در ماه مبارک قبل از اذان ظهر مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: اگر کسی در ماه مبارک رمضان به مسافرت برود، حکم روزه اش چگونه است؟ آیا مجاز به افطار روزه می باشد؟ ❌فتوای سابق: هرگاه روزه‌ دار بعد از ظهر مسافرت نماید باید روزه‌ ی خود را تمام کند، اما اگر پیش از ظهر مسافرت نماید روزه‌ اش باطل است، ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد نمی‌تواند روزه را افطار کند و اگر پیش از آن افطار کند بنا بر احتیاط کفاره (افطار عمدی روزه‌ ی ماه رمضان) بر او واجب است. البته اگر از حکم مسأله غافل بوده کفاره ندارد. 1. اجوبة الاستفتائات، ص177 ، با استفاده از س798 2. رساله آموزشی، درس 64 : روزه (7) ، مورد 15: احکام روزه مسافر، ص272 ، م2 3. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1090689 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ شماره سوال: 1083685 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۱/۳۱ شماره سوال: 997453 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ شماره سوال: 990476 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ شماره سوال: 989712 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ شماره سوال: 774164 ، تاریخ: ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ 🔑✅ فتوای جدید: اگر روزه دار پیش از ظهر مسافرت کند، در ­صورتی­ که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزه ‌اش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است (مثلا سحری خواب مانده و تصمیم گرفته است خودش را مسافر کند) ، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله نماز و روزه، احکام روزه مسافر، ص140 ، م938 2. احکام نماز مسافر جامع، احکام روزه مسافر، م338 و 348 3. رساله آموزشی (چاپ جدید)، درس 64 : روزه (7) ، مورد 15: احکام روزه مسافر، ص272 ، م2 4. تفاوت فتاوا، فصل قضای روزه 5. جزوه ارسالی اختلاف فتاوا از طرف دفتر معظم له در سال 99، ش37 6.استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1349639 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ شماره سوال: 1349951 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ شماره سوال: 1350493 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ شماره سوال: 1352765 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ شماره سوال: 1353815 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ شماره سوال: 1359020 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ __________________________ 🔰 تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: کسی که بخواهد قبل از ظهر به مسافرت برود: ❌ مطابق فتوای سابق: باید روزه بگیرد و اگر بخواهد قبل از اذان ظهر مسافت شرعی را طی کند، با رسیدن به حدّ ترخص روزه باطل می شود و می تواند افطار نماید و بعد از ماه رمضان قضا کند و کفاره ندارد. ✅ مطابق فتوای جدید:اگر از قبل تصمیم سفر داشته باشد: مثل فتوای سابق می باشد. (روزه می گیرد و بعد از رسیدن به حدّ ترخص می تواند افطار نماید و بعدا یک روز قضا دارد) ➖ اگر در تصمیم سفر بگیرد (از شب قبل تصمیم سفر نداشته باشد) : بنا بر احتیاط واجب نباید افطار کند و روزه را تا مغرب ادامه دهد و بعد از ماه رمضان قضای آن را بگیرد. ( یعنی بنابر احتیاط واجب حق افطار ندارد، اگر چه از حد ترخص عبور نماید و به مسافت شرعی برود) لذا بنابر احتیاط واجب باید در سفر تا اذان مغرب امساک داشته باشد، و بعد از ماه رمضان هم قضای این روز را بگیرد. 💠 چند نکته: 1️⃣ حکم فوق درباره کسی است که موقع اذان ظهر به وطن یا جایی که قصد اقامت ده روزه کرده، مستقر نشود. اما اگر مکلف به سفر می رود و لکن قبل از ظهر به وطن و یا جایی که اقامت ده روز کرده برسد، چنانچه مبطلی انجام نداده باشد، لازم است نیت روزه نماید و روزه ی آن روز صحیح می باشد. (چه از شب قبل قصد سفر کرده است و چه در روز قصد کرده باشد.) لذا اگر صبح سفر کند و قبل از اذان ظهر برگردد، روزه صحیح است. 2️⃣ اگر کسی در ماه مبارک رمضان بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه ی خود را نگه دارد. (چه از شب قبل قصد سفر کرده است و چه در روز قصد کرده باشد.) 3️⃣ اگر از شب قبل تصمیم سفر نداشته، در سفر باید نیت روزه داشته باشد. (نه نیت امساک) 4️⃣ ملاک نیت، تا اذان صبح می باشد (تصمیم قبل از اذان صبح یعنی نیت از شب قبل). 5️⃣ آنچه ذکر شده مربوط به کسی است که به سفر غیر کاری می رود و الا اگر به سفر کاری برود، تفصیلاتی دارد که می توان با بیان مقدار این سفرها حکم مسأله را جویا شد. 6️⃣ بعد از ماه مبارک، بنا بر احتیاط واجب قضا دارد؛ نه بنا بر فتوا. 7️⃣ با توجه به اینکه این حکم (لزوم نیت سفر از شب قبل، و قضای روزه ی آن) مبنی بر احتیاط واجب است، می توان در این مورد به مجتهد جامع الشرایط دیگری که قصد سفر از شب قبل را لازم نمی داند رجوع کرد. لذا با رجوع به مرجع فالاعلم که فتوا داشته باشد - با رعایت شرایط مربوطه - مشکل مرتفع می شود. برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید اینجا را کلیک نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: آیا میتوان در نذر کرد که قسمتی از روزه ماه مبارک رمضان را در سفری که کمتر از ده روز است بجا آورد؟ : روزه غیر ماه مبارک را در ماه مبارک نمی توان گرفت؛ بنابر این روزه چه باشد چه در ماه مبارک نمی تواند بگیرد؛ همچنین روزه در ماه مبارک رمضان در حتی با صحيح نیست. 1. سایت نمایندگان، بخش سوالات نمایندگی ها، استفتاء شماره: 683853 و استفتاء شماره: 1002982 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 683853 ، تاریخ: ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ شماره سوال: 451694 ، تاریخ: ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ شماره سوال: 866687 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ شماره سوال: 340681 ، تاریخ: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ شماره سوال: 984610 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ شماره سوال: 575740 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۵/۳۰ شماره سوال: 1002313 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ 🔑✅ : در ماه رمضان نمی توان غیر از را نیت کرد، مگر در مورد که نمی تواند روزه رمضان را بگیرد ولی نذر کرده است در سفر بگیرد که در این صورت او در ماه رمضان صحیح است. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص124 ، م807 2. جزوه ارسالی اختلاف فتاوا از طرف دفتر معظم له در سال 99 3. کتاب تفاوت فتاوا، فصل نیّت 4. احکام روزه، م 807 5. پاسخهای آماده دفتر استفتائات، فصل روزه 6. سایت رسمی معظم له، احکام روزه، س 224 و 222 7. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1228689 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ شماره سوال: 1223413 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۸ شماره سوال: 1223087 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ شماره سوال: 1353242 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۵ شماره سوال: 1354662 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ 💠 نکته: البته روزه نذر در ماه رمضان، روزه ی رمضان حساب نمی شود و باید بعداً آن را قضا کند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid