✍️مقامات معنوی در زیارت عاشورا
🔸ما در زیارت عاشورا چیزی حدود 18 دعا میکنیم که متناسب با آن، هیجده مقام را از خدا میخواهیم.
🔸درخواستهای انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است.
🔻ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، 18 مقام را از خدا درخواست میکنیم که بعضی از آنها بقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد.
🔺اینها خواستههای بزرگی است و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد، چون از پایین شروع میشود و به بالا میرسد.
و اما بعضی از آن مقامها:👇
۱- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم
ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرهًْ ، مع امام منصور(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند).
۲_ شباهت زندگی ما به زندگی معصوم
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
۳- مقام شهادت
و مماتی ممات محمد و آل محمد
(چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده).
۴_ رسیدن به مقام محمود ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت.
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد. اما یک مقامیهست که از شفاعت شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم.
۵_ مقام قربهًْالیالله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولی خدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود.
انی اتقرب الیالله... اللهم انی اتقرب الیک...
۶_ مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
انی اتقرب الیالله و الی رسوله و الی. ..
این مقام نیز، امتداد مقام قربهًْ الیالله است.
اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمهًْ و مغفرهًْ
ما در زیارت عاشورا، خیلی از این مقامها و خواستهها را بهصورت لامکان و لازمان میخواهیم.
یعنی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمیکنیم.
https://eitaa.com/fatemi222/14309
«أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ
خدایا شفاعت حسین را روز ورود در صحنه محشر به من روزى کن »
✋موانع شفاعت
4دردی که اهل جهنم از آن مینالند!!
آیات منحصر به فرد قرآن ، آیات 42 الی 46 سوره ی مدثر می باشد که در آن تصویری از گفتگوی دو گروه بهشتیان و جهنمیان ترسیم شده ست .
🟩سوال بهشتی ها از اهل جهنم
🔹مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ : (سپس به آنها متوجه شده مىگویند) چه چیز شما را به دوزخ درآورد.
🔸قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.
🔸وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ : و به فقیر و تهیدست طعام نمىدادیم
🔸وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ : و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مىكردیم.
🔸وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ : و روز جزا را تكذیب و انكار مىكردیم.
🔹حَتَّىٰٓ أَتَىٰنَا ٱليَقِينُ : تا مرگ ما در رسيد
🔹فَمَا تَنفَعُهُمۡ شَفَٰعَةُ ٱلشَّـٰفِعِينَ :از اين رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودى نمى بخشد
✍️مباحث بیشتری درباره شفاعت در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/14254
1ـ بی توجهی به نماز
نکته ی اولی که از این آیات فهمیده می شود این است که قیامت این دو گروه کاملا از هم جدا نیستند ، بلکه بهشتیان می توانند حال و روز جهنمیان را ببینند و یا با آنها مثل آیات مورد نظر گفتگو داشته باشند : مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ : (سپس به آنها متوجه شده مىگویند) چه چیز شما را به دوزخ درآورد .(42 ، مدّثر)
در این آیات سوالی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند این است که چه چیز باعث شد که رحمت الهی شامل آنها نشود و عاقبت آنها به آتش جهنم ختم شود ؟
جهنمیان اولین عاملی که به آن اشاره می کنند ، این نکته است:
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.(43 ، مدّثر)
در این جا به واسطه ی این تقدم می توان به نقش مۆثر نماز در جلوگیری از هلاکت اشاره نمود ؛ چرا که اگر نماز می خواندند و به یاد خداوند بودند دیگر باعث غفلت ایشان از خدا و دستورات الهی نمی شد .
قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اِنَّ الْعَبْدَ اِذا صَلَّى الصَّلاةَ لِوَقْتِها، وَحافَظَ عَلَیْها اِرْتَفَعَتْ بَیْضاءَ نَقِیَّةً، تَقُولُ: حَفَظْتَنى حَفَظَكَ اللّهُ، وَاِذا لَمْ یُصَلِّها لِوَقْتِها، وَ لَمْ یُحافِظْ عَلَیْها رَجَعَتْ عَلَیْهِ سَوْداءَ مُظْلِمَةً، تَقُولُ: ضَیَّعْتَنى ضَیَّعَكَ اللّهُ.(محجّة البیضاء، ج 1، ص 350)
امام صادق علیه السلام فرمود: هنـگامى كه بنده اى سر وقت به نماز بایستد و مراقب آن باشد ،به صـورت پـاره اى نـور سفید بـالا مى رود و مى گـوید: تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند، ولى وقتى نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد آن نماز بصورت لكه سیاه و تاریكى بر مى گردد و مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع نماید.
✍️شش مبحث مرتبط با نماز در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/4701
2ـ دستگیری نکردن از مستمندان
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ : و به فقیر و تهیدست طعام نمىدادیم.(44،مدّثر)
در این جا مراد از اطعام به عقیده ی مفسرین ،زکات واجب می باشد چرا که ترک اعمال مستحب ، مستوجب عقوبت اخروی نمی شود.
امام على علیه السلام فرمود: شما را سفارش مى كنم كه به یاد مرگ باشید و غفلت از آن را كم كنید. چگونه غافلید از چیزى كه از شما غافل نیست، و به كسى (ملك الموت) طمع بسته اید كه شما را مهلت نمى دهد؟! مشاهده مردگان ، خود، براى پند آموختن ، بسنده است؛ مردگانى كه به گورهایشان حمل شدند ، بى آن كه سوار بر مركَبى باشند، و در گورهایشان فرود آورده شدند ، بى آن كه [به اختیارِ] خود فرود آیند
مسلماً انسانی که به یاد خدا نمی افتد ، به یاد بندگان او هم نخواهد بود .
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أرضُ القِیامَةِ نارٌ ما خَلا ظِلَّ المُۆمِنِ ؛ فإنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ .( الكافی : 4 / 3 / 6 ، ثواب الأعمال : 169 / 9.)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: سرزمین قیامت سراسر (گرما) آتش است، مگر سایه مۆمن؛ زیرا كه صدقه اش بر او سایه مى افكند.
✍️مباحث بیشتر در باره گره گشایی و انفاق در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/6543
3ـ همنشینی با اهل باطل
عامل سوم همنشینی با اهل باطل است . در جامعه ی ما نیز متأسفانه اخیراً بین جوانان این امر شیوع بیشتری داشته است .
🔸وكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ : و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مىكردیم.
از مصادیق همنشینی با اهل باطل می توان به مهمانی های شبانه، لهو و لعب و یا همچنین چت های خلاف شرعی که در مسائل مختلف میان جوانان شایع شده اشاره کرد.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آن كه به خداوند و روز قیامتْ ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید . هركس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود
در جایی داریم که حضرت رسول اللّه صلی الله علیه و آله می فرمایند : مَن كانَ یُۆمِنُ بِاللّه ِ وَ الیَومِ الآخِرِ فَلا یُۆاخِیَنَّ كافِرا ، و لایُخالِطَنَّ فاجِرا، و مَن آخى كافِرا أو خالَطَ فاجِرا كانَ كافِرا فاجِرا .(بحارالأنوار : ج 74 ص 197 ح 31)
آن كه به خداوند و روز قیامت ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید. هر كس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود .
✍️رفاقت
https://eitaa.com/fatemi222/11601
4ـ غفلت از معاد و فراموشی مرگ
و عامل چهارم و اخری که باعث خلود در جهنم می شود از یاد بردن معاد و مرگ می باشد .
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ : و روز جزا را تكذیب و انكار مىكردیم.(مدّثر،46)
با توجه به آموزه های دینی روشن است انكار معاد و روز حساب و جزا، تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل ساخته ، و انسان را براى ارتكاب گناه با جرأت مىكند.
در این جا است که امام علی علیه السلام می فرمایند :
تو گویى آبادگران [و ساكنان] دنیا نبوده اند، و گویى همیشه آخرت ، سراى آنان بوده است! جایى را كه وطن خود مى پنداشتند، خالى كردند و در جایى وطن گزیدند كه از آن مى رمیدند [و آن را خانه خود نمى پنداشتند]
به دنیایى كه از آن جدا مى گشتند، سرگرم شدند و آخرتى را كه به آن منتقل مى شدند ، تباه نمودند، و [اكنون ،] نه از كار زشتى مى توانند برگردند، و نه بر كار نیكى مى توانند بیفزایند .
به دنیا اُنس گرفتند؛ ولى دنیا آنان را گول زد، و به دنیا اعتماد كردند؛ ولى دنیا آنان را به خاك افكند. (نهج البلاغة: الخطبة 188)
✍️یادی از محاسبه قیامت در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/8004
شش مقام معنوی
https://eitaa.com/fatemi222/14532
چهار مانع شفاعت
https://eitaa.com/fatemi222/14534
جايگاه نماز
https://eitaa.com/fatemi222/14536
اطعام فقرا
https://eitaa.com/fatemi222/14537
همنشینی با اهل باطل
https://eitaa.com/fatemi222/14538
غفلت از معاد
https://eitaa.com/fatemi222/14539
🔸چقدر نام تو زیباست اباعبدالله
🔸حرمت عرش معلّاست اباعبدالله
🔸زائر کرببلا حق شفاعت دارد
🔸قطره در کوی تو دریاست اباعبدالله
🔸هر کسی داد سلامی به تو و اشکش ریخت
🔸او نظر کرده ی زهراست اباعبدالله
🔸🔸ادامه شعر👇
https://eitaa.com/fatemi222/4765
◾️شب هشتم محرم الحرام
1️⃣👈احکام+نماز
https://eitaa.com/fatemi222/14307
2️⃣👈شرایط و موانع شفاعت
https://eitaa.com/fatemi222/14540
3️⃣👈حضرت علی اکبر
https://eitaa.com/fatemi8/564
✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
⁉️ بی نمازها، جواب امام حسین علیهالسلام را چه می دهند؟!
🔹 سید الشهدا علیهالسلام در سخت ترین شرایط و در حین جنگ، نماز را در اول وقت اقامه کرده و هیچ چیز نتوانست مانع نماز اول وقت ایشان شود، نفرمود اول جنگ و بعد نماز؛ او این درس را از پدر بزرگوارش على علیهالسلام آموخت.
✨ امام حسین علیهالسلام در ظهر عاشورا ۲ رکعت نماز خواند که این دو رکعت نکات زیادی دارد:
1⃣ امام می توانست در خیمه رود و نماز بخواند، اما نرفت،
2⃣ می توانست فرادا نماز بخواند و نخواند،
3⃣ می توانست نماز را به وقت دیگری موکول کند که نکرد،
4⃣ چرا امام برای آب درخواست نکرد ، اما برای نماز درخواست توقف جنگ را داد
*⃣ و صدها چرای دیگر
🔹 نماز ظهر عاشورا شاید ۲ دقیقه بیشتر طول نکشید و بیش از ۳۴ بند بیشتر نداشت (۷ آیه حمد و ۵ آیه توحید که در۲ رکعت می شود ۲۴ آیه + ۲ رکوع و ۴ سجده و ۳ بند در تشهد و سلام آخر)
✍ به گواهی تاریخ، هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا که ۳۴ جمله بیشتر نداشت، ۳۰ تیر به سوی امام حسین علیهالسلام پرتاب شد یعنی تقریباً در برابر هر کلمه ای یک تیر.
❇️ این یعنی اقامه نماز؛ و ما، در زیارتنامه امام مىگوییم: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاهَ» شهادت مىدهیم که تو اقامه گر نماز بودى.
⁉️ حال آیا ما هم اهل اقامه نماز هستیم؟
⭕️ کسانی که اهل نماز نیستند یا اهل اقامه آن؛ جواب امام حسین علیهالسلام را چه می دهند؟
🕋فهرستی مطالب نماز
https://eitaa.com/fatemi222/4701
در ثواب نشر مباحث نماز شریک شویم