eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
967 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
منبرک فاطمی
موضوعات دهه اول محرم ◾️شب اول https://eitaa.com/fatemi222/9445 ◾️شب دوم https://eitaa.com/fatemi22
◾️شب هشتم 1️⃣👈احکام+امر به معروف https://eitaa.com/ahkam31/974 2️⃣👈ویژگی چهارم یاران امام؛ امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/4609 3️⃣👈حضرت علی اکبر https://eitaa.com/fatemi8/564
پست موقت تبلیغاتی🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 کمک فوری برای جراحی قلب نوزاد دو ماهه ▪️سید علی اصغر متولد اردیبهشت امسال است خانواده اش دهم اردیبهشت ماه امسال با تب بالا او را به بیمارستان می‌برند و دکتر تشخیص مشکل قلبی می‌دهد. مشکل او نبود شاهرگ اصلی قلب و وجود یک سوراخ در قلبش است. دکتر گفته اگر جراحی‌ نشود، جانش را از دست می‌دهد. پدرش کارگر و مادرش خانه‌دار است و این خانواده توان تامین مالی برای درمان و عمل قلب فرزندشان را ندارند.
6037997750012677
(به نام خیریه و گروه جهادی حضرت علی ابن ابیطالب)
✍️مقامات معنوی در زیارت عاشورا 🔸ما در زیارت عاشورا چیزی حدود 18 دعا می‌کنیم که متناسب با آن، هیجده مقام را از خدا می‌خواهیم. 🔸درخواست‌های انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است. 🔻ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، 18 مقام را از خدا درخواست می‌کنیم که بعضی از آنها بقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمی‌توانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد. 🔺اینها خواسته‌های بزرگی است و انسان از آنها درجات سلوک را یاد می‌گیرد، چون از پایین شروع می‌شود و به بالا می‌رسد. و اما بعضی از آن مقام‌ها:👇 ۱- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرهًْ ، مع امام منصور(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام انبیا و اولیا آرزویش را داشته‌اند). ۲_ شباهت زندگی ما به زندگی معصوم اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد... ۳- مقام شهادت و مماتی ممات محمد و آل محمد (چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهم‌السلام، با شهادت بوده). ۴_ رسیدن به مقام محمود ان یُبِلِّغنی المقام المحمود در قرآن آیه‌ای داریم که به پیامبر می‌گوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت. خود شفاعت شدن، یک مقامی ‌است که به هر کسی نمی‌رسد. اما یک مقامی‌هست که از شفاعت‌ شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعت‌کردن است و ما در این فراز، این را از خدا می‌خواهیم. ۵_ مقام قربهًْ‌الی‌الله باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولی ‌خدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن می‌شود. انی اتقرب الی‌الله... اللهم انی اتقرب الیک... ۶_ مقام دوستی و نزدیکی به اهل‌بیت انی اتقرب الی‌الله و الی رسوله و الی. .. این مقام نیز، امتداد مقام قربهًْ الی‌الله است. اللهم اجعلنی فی مقامی‌ هذا ممن تناله منک صلوات و رحمهًْ و مغفرهًْ ما در زیارت عاشورا، خیلی از این مقام‌ها و خواسته‌ها را به‌صورت لامکان و لازمان می‌خواهیم. یعنی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمی‌کنیم. https://eitaa.com/fatemi222/14309
«أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ خدایا شفاعت حسین را روز ورود در صحنه محشر به من روزى کن »
✋موانع شفاعت 4دردی که اهل جهنم از آن می‌نالند!! آیات منحصر به فرد قرآن ، آیات 42 الی 46 سوره ی مدثر می باشد که در آن تصویری از گفتگوی دو گروه بهشتیان و جهنمیان ترسیم شده ست . 🟩سوال بهشتی ها از اهل جهنم 🔹مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ : (سپس به آنها متوجه شده مى‏گویند) چه چیز شما را به دوزخ درآورد. 🔸قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. 🔸وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ : و به فقیر و تهیدست طعام نمى‏دادیم 🔸وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ : و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مى‏كردیم. 🔸وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ : و روز جزا را تكذیب و انكار مى‏كردیم. 🔹حَتَّىٰٓ أَتَىٰنَا ٱليَقِينُ : تا مرگ ما در رسيد 🔹فَمَا تَنفَعُهُمۡ شَفَٰعَةُ ٱلشَّـٰفِعِينَ :از اين رو شفاعت‏ شفاعت‏ كنندگان به حال آنها سودى نمى ‏بخشد ✍️مباحث بیشتری درباره شفاعت در لینک زیر👇 https://eitaa.com/fatemi222/14254
1ـ بی توجهی به نماز نکته ی اولی که از این آیات فهمیده می شود این است که قیامت این دو گروه کاملا از هم جدا نیستند ، بلکه بهشتیان می توانند حال و روز جهنمیان را ببینند و یا با آنها مثل آیات مورد نظر گفتگو داشته باشند : مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ : (سپس به آنها متوجه شده مى‏گویند) چه چیز شما را به دوزخ درآورد .(42 ، مدّثر) در این آیات سوالی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند این است که چه چیز باعث شد که رحمت الهی شامل آنها نشود و عاقبت آنها به آتش جهنم ختم شود ؟ جهنمیان اولین عاملی که به آن اشاره می کنند ، این نکته است: قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.(43 ، مدّثر) در این جا به واسطه ی این تقدم می توان به نقش مۆثر نماز در جلوگیری از هلاکت اشاره نمود ؛ چرا که اگر نماز می خواندند و به یاد خداوند بودند دیگر باعث غفلت ایشان از خدا و دستورات الهی نمی شد . قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اِنَّ الْعَبْدَ اِذا صَلَّى الصَّلاةَ لِوَقْتِها، وَحافَظَ عَلَیْها اِرْتَفَعَتْ بَیْضاءَ نَقِیَّةً، تَقُولُ: حَفَظْتَنى حَفَظَكَ اللّهُ، وَاِذا لَمْ یُصَلِّها لِوَقْتِها، وَ لَمْ یُحافِظْ عَلَیْها رَجَعَتْ عَلَیْهِ سَوْداءَ مُظْلِمَةً، تَقُولُ: ضَیَّعْتَنى ضَیَّعَكَ اللّهُ.(محجّة البیضاء، ج 1، ص 350) امام صادق علیه السلام فرمود: هنـگامى كه بنده اى سر وقت به نماز بایستد و مراقب آن باشد ،به صـورت پـاره اى نـور سفید بـالا مى رود و مى گـوید: تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند، ولى وقتى نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد آن نماز بصورت لكه سیاه و تاریكى بر مى گردد و مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع نماید. ✍️شش مبحث مرتبط با نماز در لینک زیر👇 https://eitaa.com/fatemi222/4701
2ـ دستگیری نکردن از مستمندان وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ : و به فقیر و تهیدست طعام نمى‏دادیم.(44،مدّثر) در این جا مراد از اطعام به عقیده ی مفسرین ،زکات واجب می باشد چرا که ترک اعمال مستحب ، مستوجب عقوبت اخروی نمی شود. امام على علیه السلام فرمود: شما را سفارش مى كنم كه به یاد مرگ باشید و غفلت از آن را كم كنید. چگونه غافلید از چیزى كه از شما غافل نیست، و به كسى (ملك الموت) طمع بسته اید كه شما را مهلت نمى دهد؟! مشاهده مردگان ، خود، براى پند آموختن ، بسنده است؛ مردگانى كه به گورهایشان حمل شدند ، بى آن كه سوار بر مركَبى باشند، و در گورهایشان فرود آورده شدند ، بى آن كه [به اختیارِ] خود فرود آیند مسلماً انسانی که به یاد خدا نمی افتد ، به یاد بندگان او هم نخواهد بود . رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أرضُ القِیامَةِ نارٌ ما خَلا ظِلَّ المُۆمِنِ ؛ فإنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ .( الكافی : 4 / 3 / 6 ، ثواب الأعمال : 169 / 9.) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: سرزمین قیامت سراسر (گرما) آتش است، مگر سایه مۆمن؛ زیرا كه صدقه اش بر او سایه مى افكند. ✍️مباحث بیشتر در باره گره گشایی و انفاق در لینک زیر👇 https://eitaa.com/fatemi222/6543
3ـ همنشینی با اهل باطل عامل سوم همنشینی با اهل باطل است . در جامعه ی ما نیز متأسفانه اخیراً بین جوانان این امر شیوع بیشتری داشته است . 🔸وكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ : و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مى‏كردیم. از مصادیق همنشینی با اهل باطل می توان به مهمانی های شبانه، لهو و لعب و یا همچنین چت های خلاف شرعی که در مسائل مختلف میان جوانان شایع شده اشاره کرد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آن كه به خداوند و روز قیامتْ ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید . هركس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود در جایی داریم که حضرت رسول اللّه صلی الله علیه و آله می فرمایند : مَن كانَ یُۆمِنُ بِاللّه ِ وَ الیَومِ الآخِرِ فَلا یُۆاخِیَنَّ كافِرا ، و لایُخالِطَنَّ فاجِرا، و مَن آخى كافِرا أو خالَطَ فاجِرا كانَ كافِرا فاجِرا .(بحارالأنوار : ج 74 ص 197 ح 31) آن كه به خداوند و روز قیامت ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید. هر كس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود . ✍️رفاقت https://eitaa.com/fatemi222/11601
4ـ غفلت از معاد و فراموشی مرگ و عامل چهارم و اخری که باعث خلود در جهنم می شود از یاد بردن معاد و مرگ می باشد . وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ : و روز جزا را تكذیب و انكار مى‏كردیم.(مدّثر،46) با توجه به آموزه های دینی روشن است انكار معاد و روز حساب و جزا، تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل ساخته ، و انسان را براى ارتكاب گناه با جرأت مى‏كند. در این جا است که امام علی علیه السلام می فرمایند : تو گویى آبادگران [و ساكنان] دنیا نبوده اند، و گویى همیشه آخرت ، سراى آنان بوده است! جایى را كه وطن خود مى پنداشتند، خالى كردند و در جایى وطن گزیدند كه از آن مى رمیدند [و آن را خانه خود نمى پنداشتند] به دنیایى كه از آن جدا مى گشتند، سرگرم شدند و آخرتى را كه به آن منتقل مى شدند ، تباه نمودند، و [اكنون ،] نه از كار زشتى مى توانند برگردند، و نه بر كار نیكى مى توانند بیفزایند . به دنیا اُنس گرفتند؛ ولى دنیا آنان را گول زد، و به دنیا اعتماد كردند؛ ولى دنیا آنان را به خاك افكند. (نهج البلاغة: الخطبة 188) ✍️یادی از محاسبه قیامت در لینک زیر👇 https://eitaa.com/fatemi222/8004
شش مقام معنوی https://eitaa.com/fatemi222/14532 چهار مانع شفاعت https://eitaa.com/fatemi222/14534 جايگاه نماز https://eitaa.com/fatemi222/14536 اطعام فقرا https://eitaa.com/fatemi222/14537 همنشینی با اهل باطل https://eitaa.com/fatemi222/14538 غفلت از معاد https://eitaa.com/fatemi222/14539
🔸چقدر نام تو زیباست اباعبدالله 🔸حرمت عرش معلّاست اباعبدالله 🔸زائر کرببلا حق شفاعت دارد 🔸قطره در کوی تو دریاست اباعبدالله 🔸هر کسی داد سلامی به تو و اشکش ریخت 🔸او نظر کرده ی زهراست اباعبدالله 🔸🔸ادامه شعر👇 https://eitaa.com/fatemi222/4765
◾️شب هشتم محرم الحرام 1️⃣👈احکام+نماز https://eitaa.com/fatemi222/14307 2️⃣👈شرایط و موانع شفاعت https://eitaa.com/fatemi222/14540 3️⃣👈حضرت علی اکبر https://eitaa.com/fatemi8/564 ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
⁉️ بی نمازها، جواب امام حسین علیه‌السلام را چه می دهند؟! 🔹 سید الشهدا علیه‌السلام در سخت ترین شرایط و در حین جنگ، نماز را در اول وقت اقامه کرده و هیچ چیز نتوانست مانع نماز اول وقت ایشان شود، نفرمود اول جنگ و بعد نماز؛ او این درس را از پدر بزرگوارش على علیه‌السلام آموخت. ✨ امام حسین علیه‌السلام در ظهر عاشورا ۲ رکعت نماز خواند که این دو رکعت نکات زیادی دارد: 1⃣ امام می توانست در خیمه رود و نماز بخواند، اما نرفت، 2⃣ می توانست فرادا نماز بخواند و نخواند، 3⃣ می توانست نماز را به وقت دیگری موکول کند که نکرد، 4⃣ چرا امام برای آب درخواست نکرد ، اما برای نماز درخواست توقف جنگ را داد *⃣ و صدها چرای دیگر 🔹 نماز ظهر عاشورا شاید ۲ دقیقه بیشتر طول نکشید و بیش از ۳۴ بند بیشتر نداشت (۷ آیه حمد و ۵ آیه توحید که در۲ رکعت می شود ۲۴ آیه + ۲ رکوع و ۴ سجده و ۳ بند در تشهد و سلام آخر) ✍ به گواهی تاریخ، هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا که ۳۴ جمله بیشتر نداشت، ۳۰ تیر به سوی امام حسین علیه‌السلام پرتاب شد یعنی تقریباً در برابر هر کلمه ای یک تیر. ❇️ این یعنی اقامه نماز؛ و ما، در زیارتنامه امام مى‏گوییم: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاهَ» شهادت مى‏دهیم که تو اقامه گر نماز بودى. ⁉️ حال آیا ما هم اهل اقامه نماز هستیم؟ ⭕️ کسانی که اهل نماز نیستند یا اهل اقامه آن؛ جواب امام حسین علیه‌السلام را چه می دهند؟  🕋فهرستی مطالب نماز https://eitaa.com/fatemi222/4701 در ثواب نشر مباحث نماز شریک شویم
خدایا من یاغی نیستم! مرحوم ‌آخوند کاشی یکی از مقدمات دین، این است انسان در باطن خود به یاد خدا باشد و دینداری او فقط در ظاهر نباشد و اگر انسان خداوند را فراموش نکند گر چه لغزشهایی داشته باشد، بالاخره در مسیر هدایت قرار می گیرد وبه سعادت می رسد. خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ /حشر19 از آن کسان مباشيد که خدا را فراموش کردند روزی مرحوم آخوند کاشی مشغول وضو گرفتن بودند، شخصی باعجله آمد، وضو گرفت و داخل مسجد شد و به نمازایستاد، چون مرحوم کاشی خیلی مؤدّب وضو می‌گرفت و همه آداب و ادعیه ی وضو را به جا می‌آورد؛ تا وضوی آخوند تمام شود، آن فرد نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود و هنگام خروج با ایشان رو به رو شد، مرحوم کاشی پرسیدند : - مرحوم آخوند: چه کاری انجام دادی!؟ -گفت : هیچی، - مرحوم آخوند: تو هیچ کار نمی‌کردی!؟ - نه! -مرحوم آخوند: مگر نماز نمی‌خواندی!؟ -نه! - مرحوم آخوند : من خودم دیدم داشتی نماز می‌خواندی. -نه آقا اشتباه دیدی! - مرحوم آخوند: پس چه کار می‌کردی!؟ - آن شخص یک جمله گفت که تأثیر عجیبی بر مرحوم آخوند کاشی گذاشت. گفت : فقط آمده بودم بگویم خدایا من یاغی نیستم و بیاد شما هستم، همین... این جمله در مرحوم آخوند خیلی تأثیر گذاشت، بطوریکه تا مدّت ها هر وقت از احوال آخوند می‌پرسیدند، ایشان با حال خاصی می‌فرمود: من یاغی نیستم، خدایا من و دوستانم یاغی نیستیم! بنده ایم و اگر اشتباهی کردیم به لحاظ جهل بوده، لطفا همین جمله را از ما قبول کن. 🕋فهرستی مطالب نماز https://eitaa.com/fatemi222/4701 در ثواب نشر مباحث نماز شریک شویم
سلام مبحثی که در شب نهم محرم انشالله بیان خواهد شد انشالله یک پیام و کلی از زیارت عاشورا خواهد بود که در واقع می‌گوید که انسان نباید و منفعل در جامعه باشد. روح کلیه که بر زیارت عاشورا مسلط است این است که انسان خود را در یکی از دو خط باید ببیند یا در مسیر حق فعال باشد که اگر در این مسیر فعال نبود طبیعتاً در مسیر مقابل و باطل قرار خواهد گرفت و خط فکری سومی نخواهد بود.. 🍃🌹🍃 @fatemi222
سلام مبحثی که در شب تاسوعا مطرح میشود در رابطه با امر به معروف نهی از منکر میباشد. و موضوعات زیر بیشتر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 👇 ۱_بی تفاوتی در جامعه چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد. ۲_افول غیرت دینی چه مراحلی دارد. ۳_میزان و دلایل تاکید قرآن و اهل بیت بر امر به معروف و نهی از منکر چیست ۴_شرایط امر به معروف و نهی از منکر چیست ۵_روش‌های موثر در امر معروف و نهی از منکر چیست 6-مراحل امر به معروف و نهی از منکر 7_ ارزش و ثواب امر به معروف و نهی از منکر به چه میزانی هست این‌ها مواردی خواهد بود که انشالله با تفصیل در خدمت شما خواهیم بود البته یک مجموعه‌ای ‌ هم که جمع آوری شده لینکش در پایین در خدمت شما هست. 🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/4609
1⃣👈مبحث اول اولین تاثیر ترک امر به معروف و نهی از منکر و بی‌تفاوتی در جامعه کمرنگ شدن ارزش‌هاست. .بدحجابی کم کاری تجمل پرستی تیجه چه اتفاقی در جامعه می‌باشد. 2⃣👈مرحله دوم آن مظلومیت اولیای الهی است. به چه دلیل حضرت زهرا سلام الله علیها مظلوم شد. نتیجه ساز و آواز و مفاسد در مدینه و سکوت مردم مظلومیت حضرت سیدالشهدا علیه السلام شد. مراجعه به کتاب واجب فراموش شده در باره مدينه که مركز معروف ترين رقّاصان شد👇 https://eitaa.com/fatemi5/3586 چه زمانی ما گرفتار لعنت الهی خواهیم شد👇 https://eitaa.com/fatemi5/3609 3⃣👈تسلط اشرار و در نهایت عذاب الهی یکی دیگه از اثرات بی‌تفاوتی در جامعه می‌باشد. توضیح بیشتر در لینک زیر می‌باشد https://eitaa.com/fatemi5/3588 واما افول غیرت دینی در بین مردم که ۵ مرحله دارد👇
🔺مرحله اول افول غیرت دینی عدم تنفر از گناه است _ در روایت انسان‌های ساکت به مرده‌های زنده نما تشبیه شده‌اند . _و انسانی که راضی به گناه دیگران باشد شریک گناه اوست همچنان که قاتل ناقه حضرت صالح یک نفر بود اما همه شریک جرم شدند چون ساکت بودند.... 🔺مرحله دوم سکوت در مقابل گناه است لعن الذین کفرو من بنی اسرائیل کانولایتناهون عن منکر. قوم حضرت شعیب ۴۰ درصد گناهکار بودند اما ۶۰ درصد خوب ساکت بودند و عذاب همه آنها را در بر گرفت. 👈اصل داستان "عذاب قوم شعیب https://eitaa.com/fatemi5/3185 🔺سوم توجیه گناهان؛ ترک جهاد به بهانه زنهای رومی ،منافقین در احزاب گفتند خانه‌های ما دیوار ندارد ، روابط دختر و پسر آزاد ا و می‌گویند دل‌ پاک باشه. عروسی‌های پر گناه و می‌گویند یک شب هزار شب نمی‌شود 🔺چهارم؛هجمه به غیرتمندان انجام می‌شود . مگر فضول شدی، پیغمبر که نشدی غم امت بخوری، موسی به دینش عیسی به دینش، تهمت سحر و جادو می‌زنند و اباذر تبعید و عمار بواسطه کتک به مرض فتق گرفتار می‌شود. 🔺پنجم و در مرحله آخری جای معروف و منکر عوض می‌شود. اگر کسی محجبه باشد او متحجر خواهد بود انسان‌های بدحجاب علامت بدحجابی اون‌ها علامت روشنفکری خواهد بود انگار که حیوانات که برهنه‌تر هستند باکلاس‌تر هستند. 🍃🌹🍃 @fatemi222
میزان تاکید قرآن در بحث امر به معروف و نهی از منکر 👇
🦋با نام و نشان خدا و عرض سلام امر به معروف و نهی از منکر ( خواستگاه امام حسین علیه السلام) در قرآن 🔺 اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْھٰی عَنِ الْمُنْکَرِ اراده ام بر این تعلق گرفته که ( امت پیامبر را) وادار سازم به معاریف قرآن و فرمان خدا و آنها را باز بدارم از ناپسندهای اسلام ( فرازی از وصیتنامه امام حسین علیه السلام هنگام خروج اجباری از مدینه النبی) 🌺 معنا شناسی: امر به معروف یعنی، مردم را به کار نیک وا داشتن (با زبان و باور قلبی و عمل ) پس، امر به معروف در جهت مناسب سازی زیست انسانی است نهی از منکر یعنی مردم را از کارها و انجام های زشت و ناخوشایند، بازداشتن. واژه « امر» و مشتقات آن (۲۴۹) بار در (۶۱ ) سوره و (۲۲۷ ) آیه آمده است. اما واژه «نکر» و مشتقات آن ( ۳۷ ) بار در (۲۶ ) سوره و (۳۷) آیه ذکر شده است . ما در اینجا به بعضی از آیات اشاره می کنیم: 1⃣👈 « وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر ... » [آل عمران ۱۰۴] باید از میان شما ،جمعی دعوت به نیکی ، و امر به معروف ونهی از منکر کنند!... لذا آمران به معروف و ناهیان از منکر، خودشان: عاملان به معروف و تارکان منکر هستند 🌺 و این یعنی بهزیستی و بهسازی اخلاقی 2⃣👈« یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ ...» [لقمان ۱۷] پسرم ! نماز را بر پا دار، و امر به معروف و نهی ازمنکرکن ،... 3⃣👈 « کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّه » [آل عمران ۱۱۰] . شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده اند ؛(چه اینکه) امر به معروف و نی از منکر میکنید و به خدا ایمان دارید . 4⃣👈« یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر ... » [آل عمران ۱۱۴] به خدا و روز دیگر ایمان می آورند؛ امر به معروف و نهی از منکر می کنند؛... -5⃣ 👈««... یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ ... » [اعراف ۱۵۷] آنها را به معروف دستور میدهد، و از منکر باز می دارد ؛اشیاء پاکیزه را برای آنها حلال می شمرد،... 6⃣-👈« « وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ و .. . » [توبه ۷۱] . مردان و زنان با ایمان ، ولی ( ویار و یاور ) یکدیگرند؛ امر به معروف و نهی از منکر می کنند؛ نماز را بر پا میدارند و... . 8⃣👈«- « ... اْلآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ » [توبه ۱۱۲] .آمران به معروف ، نهی کنندگان از منکر، وحافظان حدود (و مرزهای ) الهی ،(مؤمنان حقیقی اند)؛ و بشارت ده به( اینچنین) مؤمنان! 8⃣- « الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر... » [حج ۴۱] همان کسانیکه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا میدارند، و زکات می دهند ، و امر به معروف و نهی از منکر می کنند. 🌑 افسوس و صد افسوس و هزار آه و تاسف از این واجب فراموش شده جامعه و تبعات اسفبارتر آن ...😭 خدایا بحق الحسین (ع) به ما توان اقامه معروف و ازاله منکر، در خود و خانواده و جامعه، عنایت فرما🤲 فهرست مباحث تکلیف_بزرگ https://eitaa.com/fatemi5/2772
همچنین از آن حضرت (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل شده که فرموده است: «مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ». [مسلم] یعنی: «هرگاه کسی از شما کار بدی را دید باید آن را به دست خویش تغییر دهد، اگر نتوانست به زبان خود آن را منع کند و اگر نتوانست به دل خود آن را بد بداند و این ضعیف‌ترین مرحله‌ی ایمان است». پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بان می‌‌فرمود که کسی که حاکم را پند داده و با ملایمت و به نرمی او را نصیحت نماید، اجر و پاداش بسیار عظیمی از جانب پروردگار نصیبش می‌‌شود. پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌‌فرماید: «سيد الشهداء حمزة بن عبد الـمطلب، ورجل قام إلى إمام جائر، فأمره ونهاه فقتله». [حاکم] یعنی: «سید و سرور شهیدان حمزه فرزند عبدالمطلب است و مردی که در برابر حاکم ستمگر بپاخاسته و او را (به نیکی) امر نموده و (از بدی) نهی کند و در این را کشته شود». ✊و همچنین 👌 امربه معروف برتر از جهاد https://eitaa.com/fatemi222/7036 👌نهی از منکر از نشانه های شیعیان https://eitaa.com/fatemi222/7037
↩️حضرت على(ع) در نهج البلاغه مطالبى پیرامون شجاعت خود فرموده است, به عنوان نمونه در یکجا مى فرماید: ((والله لو تظاهرت العرب على قتالى لما ولیت عنها. )) سوگند به خدا اگر همه عرب براى نبرد با من, پشت به پشت یکدیگر بدهند, من پشت به آن نبرد نمى کنم! از این رو, طبق روایات, آن حضرت در جنگ ها زرهى مى پوشید که تنها جلوى بدنش را مى پوشانید, از راز این کار پرسیدند, فرمود: ((من در جنگ پشت به دشمن نمى کنم, بنابراین لزومى ندارد که قسمت پشتم به وسیله زره پوشیده باشد!)) سعدى در اشعار خود در شإن على(ع) به همین مطلب اشاره کرده و مى گوید: مردى که در مصاف زره پیش بسته بود تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا در نهج البلاغه در جاى دیگر آمده است: آن حضرت در پاسخ آنان که تإخیر در جنگ صفین را به دلیل ترس على(ع) از جنگ مى پنداشتند فرمود: ((فوالله ما ابالى دخلت الى الموت, إو خرج الموت الى)) سوگند به خدا باک ندارم که من به سوى مرگ بروم یا مرگ به سراغم آید! نیز فرمود: ((والذى نفس ابن ابى طالب بیده لالف ضربه بالسیف إهون على من میته على فراش فى غیر طاعه الله)) سوگند به خداوندى که جان فرزند ابوطالب در اختیار او است, هزار ضربه شمشیر بر من آسان تر و گواراتر است از مرگ در بستر در غیر اطاعت خدا! پس از جنگ احد, پیامبر(ص) با على(ع) که در آن جنگ سخت مجروح شده بود ملاقات کرد و شور و علاقه به شهادت را در سیماى آن حضرت مشاهده نمود; پیامبر به او بشارت داد که در آینده به مقام شهادت خواهى رسید; حضرت على(ع) خشنود شد, پیامبر(ص) از او پرسید: هنگام شهادت چگونه صبر خواهى کرد؟ حضرت على(ع) در پاسخ عرض کرد: ((لیس هذا من مواطن الصبر ولکن من مواطن البشرى) ) چنین موردى از موارد صبر نیست, بلکه از موارد بشارت و شکر است. (یعنى شهادت تبریک دارد نه تسلیت)! در ماجراى جنگ صفین, سپاه کوفه در ادامه جنگ با معاویه سستى مى کردند, حضرت على(ع) در انتقاد از آنها خطبه غرایى ایراد کرد و در پایان فرمود: کار به جایى رسیده که قریشیان مى گویند: ((پسر ابوطالب مرد شجاعى است, ولى به فنون جنگى آگاهى ندارد! خدا خیرشان دهد! آیا هیچ یک از آنها از من با سابقه تر و پیشگام تر در این میدان ها بوده است؟ من آن هنگام در میدان نبرد گام نهادم, که هنوز بیست سال از عمرم نگذشته بود و هم اکنون عمرم از شصت سال گذشته است; ولى کسى که فرمانش را اجرا نمى کنند, طرح و نقشه اى (که به جایى برسد) ندارد.)) یکى از فرازهاى خطبه آن حضرت در کوفه این بود: ((انا وضعت فى الصغر بکلاکل العرب, و کسرت نواجم قرون ربیعه و مضر)) من در دوران نوجوانى, بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم و شاخه هاى بلند و درخت دو قبیله ربیعه و مضر را درهم شکستم! https://eitaa.com/fatemi5/2772