eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
971 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
روز پانزدهم.pdf
152.7K
🔰دعای روز پانزدهمدهم ✍ارسالی از حجت الاسلام باقرپور روحانی مستقر شهر @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ✋چهار نکته در دعای روز ماه مبارک ❇️اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ 👈و آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَی (فِی) دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِیَّتِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِین ← 1️⃣👈اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ 👈خدایا کاری کن که من با موافق باشم، اگر قرار است برای ریاست جمهوری یا انتخابات مجلس شورای اسلامی رای گیری کنند، اگر خوب است من با او موافقت کنم و اگر بد است به او رای ندهم و باند و باند بازی نباشم و دنبال منافع خودم نباشم 👌بلکه هر جا خدا را دیدم به او رای بدهم و همیشه به کسی بدهیم که اهل نماز شب و اهل خلوت با خدا و در پی خدمت به خلق باشد. 2️⃣👈و جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ با این افراد رفاقت نکنیم 💐خدایا کاری کن که من با رفیق نشوم، با اهل دود و دم رفیق نشوم، با هم رفیق نشو، اگر پسر عموی شما سگ بغل می کند با او رفیق نشو ، حالا چون از ارحام است و رحم باید کرد در حد یک تلفن و سلام و احوال پرسی با او رابطه داشته باشید؛ با رَحِم باید و علیک کرد، ولی اگر اهل تقوی نیست با او رفیق نشو. با کسانی که متدین هستند رفیق شو. 🌷با چه کسی مجالست کنیم؟ حواریون از حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) سئوال کردند که با چه کسی مجالست کنیم؟ فرمود: 1. « من یُذَکِّرکُم اللهُ رُویَتَه » کسی که نگاه به او شما را به یاد خدا بی اندازد. به دنبال دوستانی باشید که شما را به یاد خدا می اندازند؛ حتی شما حق نداری با هر عالمی رفاقت کنی! حدیثی از امام صادق (علیه السلام) وارد شده است که از حضرت سوال کردند که آیا حدیث « النَظَرُ اِلی وَجه العالِم عِبادة » درست است؟ حضرت فرمودند؛ درست است اما کلیت ندارد، بعد حضرت قیدی به آن اضافه نمودند که؛ نظر به عالمی عبادت است که « هُو العالمُ الذِی إذا نَظَرت إِلَیهِ ذَکَّرک الآخِرَة » عالمی که وقتی به او نگاه می کنی تو را به یا خدا بیاندازد « وَ مَن کَان خلافُ ذلک » و اگر عالمی بود که وقتی به او نگاه می کنی تو را به یاد آخرت نمی اندازد « فَالنظُر اِلیه فِتنَة » نظر کردن به او هلاکت است . با عالمی که شما را به شک می اندازد رفیق نشوید. ❇️چند خصلت باید در باشد در حدیث آمده است با عالمی همنشین شوید که شما را از چند امر به چند امر دعوت کند: از شک به یقین، از ریاکاری به اخلاص، از رغبت به دنیا به زهد از دنیا 👌مثل مرحوم شیخ حسین زاهد که وقتی در محضر او بودی و او را می دیدی رغبت انسان نسبت به دنیا کم می شد؛ اگر ریاکار بودی خالص می شدی، اگر اهل شک بودی اهل یقین می شدی. ❇️گرفتاری در برزخ به خاطر ممانعت از تحصیل در حوزه مرحوم آیت الله آقا شیخ محمد تقی (ره) کتابی دارد به نام «سیر المنازل» و در آن کتاب آورده است که پدر و مادر من راضی نبودند من طلبه بشوم؛ من فرار کردم و به و اصفهان و نجف رفتم و سالها زحمت کشیدم و به در جه اجتهاد رسیدم و پدر و مادرم مرحوم شده بودند، در عالم خواب و رویا ایشان را دیدم که به من می گفتند: ما در این عالم گرفتار هستیم و به ما می گویند: شما چرا به پسرتان می گفتید که طلبه نشو. آن آخوندی هم که به شما می گوید؛ طلبه نشو او هم در قیامت گرفتار است و جهنمی می شود. ❇️خاطره 🍀سید مهدی خرازی پدر آیت الله خرازی برای من نقل کرد: بعضی از اهل علم به من می گفتند؛ شنیده ایم که پسرت را می خواهی طلبه کنی! این کار را نکن؛ ایشان به آیت الله خوانساری جریان را می گوید؛ تا مجبور شود فرزندش را به حوزه بفرستد و طلبه شود. هم اکنون فرزند ایشان یکی از بزرگان حوزه است و به درجه اجتهاد رسیده و دارای آثار و برکات فراوانی است. ❇️ادامه حدیث سه ویژگی همنشینی در کلام حضرت عیسی (ع) از حضرت مسیح سئوال شد که « مَن نُجالس » با چه کسی همنشین شویم؛ حضرت فرمودند: اول- کسی که دیدن او شما را به یاد خدا می اندازد «مَن یُذَکِّرُکُم الله رؤیَتَه» دوم- کسی که کلام او بر علم شما بی افزاید « مَن یزید فِی عِلمِکُم مَنِطِقُه» سوم- کسی که عمل او رغبت شما را نسبت به آخرت زیاد کند « مَن یَرغبکُم فِی الآخره عَمَله » با کسی مجالست کن که یک پله از تو بالاتر است؛ اهل نماز شب و یاد خدا باشد 3️⃣👈و آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَی (فِی) دَارِ الْقَرَارِ خدایا مرا با خوبان رفیق کن و به رحمت خودت مرا در بهشتت جای بده! 4️⃣👈بالَهِیَّتِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِین به خدایی خودت قسم که این دعاهای مرا مستجاب کن و در بهشتت جای بده، تازه اگر من را به جهنم بردی با دوری تو چه کنم؟! @fatemi5
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅چهار نکته درباره 1️⃣👈 در ركوع بايد به مقدار ، بدن آرام باشد. 2️⃣👈اگر نمازگزار پيش از آن كه به مقدار ركوع خم شود و بدن آرام گيرد، عمداً را بگويد، نمازش باطل است. 3️⃣👈اگر پيش از تمام ‏شدن ذكر واجب، عمداً سر از بردارد نمازش باطل است. 4️⃣👈بعد از تمام شدن ذكر ركوع، بايد بايستد و بعد از آن كه بدن آرام گرفت به سجده رود، و اگر عمداً پيش از ايستادن يا پيش از آرام گرفتن بدن به سجده رود، نمازش باطل است. 5️⃣👈 به رکوع یعنی: چنانچه کسی پس از خواندن حمد و سوره یا تسبیحات اربعه، رکوع را فراموش کند و بنشیند پس از آن به یاد آورد که رکوع را به جا نیاورده باید دوباره قیام کند؛ سپس به رکوع برود و نمی‌تواند به حالت خمیده و نیم‌ خیز درآمده و رکوع به جا آورد. 📗 : ۱. توضيح المسائل مراجع م ١٠٣٠ و ۱۰۳۲ و ۱۰۳۳ و ۱۰۴۰ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ⭕️تفسیر سوره ابراهیم 👌جلسه شانزدهم 🔰یثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَهِ وَ یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ وَ یَفْعَلُ اللّهُ ما یَشاءُ«27 ابراهیم » 🔰خداوند در زندگی دنیا و در آخرت،اهل ایمان را با کلام(و عقیده ی حقّ و)ثابت، پایدار قرار می دهد و خدا ستمگران را(به حال خود رها کرده،توفیقشان را گرفته) گمراه می کند و خداوند آنچه بخواهد(طبق عدل و حکمت خود)انجام می دهد. ✍️پیام ها: 1-بهره مندی از امدادهای الهی،وابسته به راهی است که انسان انتخاب می کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا» 2-اگر یاری خداوند نباشد،انسان در برابر وسوسه ها و هوس ها و طاغوت ها از پا درمی آید و سقوط می کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا» 3-اهل ایمان از نظر منطق،محکم و استوارند و در برابر مکتب های مادّی می ایستند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا» 4-انسان اگر ایمان آورد،خدا او را بیمه می کند و اگر به درخت خبیثه و مکتب باطل دل دهد،خدا او را رها می کند. یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا ... یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ 5-پذیرش مکتب های باطل،ظلم به خود و مکتب است. «الظّالِمِینَ» 6-قهر الهی به راهی وابسته است که انسان انتخاب می کند. «یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ» ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ⭕️تفسیر سوره ابراهیم جلسه شانزدهم (آیه 27) ✍️نقش ایستادگی و مقاومت در جامعه يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمينَ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ ما يَشاء خداوند كسانى را كه ايمان آورده‏اند، در زندگى دنيا و در آخرت با سخنى استوار كه آن را پذيرفته‏اند بر ايمانشان پايدار مى‏دارد و ستمكاران (كفرپيشگان) را در گمراهى مى‏افكند و آنان را از دستيابى به حيات پاك دنيا و آخرت محروم مى‏كند. و خدا هركارى كه بخواهد انجام مى‏دهد. ✅رفتارهای تبلیغی: 1. نقش مهم و اساسی مقاومت و ثبات قدم در دین و آرمانهای اسلامی را تبیین کنید. در آيه‏ى قبل بيان شد كه ناپاكان هم‏چون درختى هستند كه ثبات ندارد و در اين آيه بيان شده كه مؤمنان پاك نهاد، ثبات قدم دارند؛ يعنى شخصيّت آنان متزلزل و بى‏قرار نيست و هر روز به رنگى در نمى‏آيند. در اين آيه و آيات قبل بر نقش «ثبات و عدم ثبات» تأكيد شده است كه يكى از عوامل پيروزى مردان بزرگ است و اصولًا مؤمنان راستين را از ثبات و استقامتشان در برابر حوادث سخت مى‏شناسند. آرى؛ پيشرفت هر برنامه‏ى فردى يا اجتماعى، در سايه‏ى ثبات و استمرار و استقامت ممكن است. انسان در زندگى همواره در معرض لغزش‏ها قرار دارد؛ لغزش‏هايى كه بر اثر هواى نفس يا وسوسه‏هاى شيطانى پديد مى‏آيند و يا قدرت‏هاى ستمگر بر او تحميل مى‏كنند. اما خدا مؤمنان را در كوران اين حوادث ثابت‏قدم مى‏دارد و به وسيله‏ى دليل و برهان و عقايد صحيح، در دنيا و آخرت از لغزش‏هاى آنان جلوگيرى مى‏كند. ✅ مقصود از «آخرت» در اين آيه: 1. يا هنگام مرگ است كه شيطان مى‏خواهد انسان را گمراه سازد ولى خدا جلوگيرى مى‏كند. 2. يا هنگام پرسش‏هاى فرشتگان بعد از مرگ است كه خدا انسان را بر خط ايمان ثابت قدم مى‏دارد. 3. يا رستاخيز و هنگام حساب‏رسى و عبور از صراط جهنّم است كه خدا انسان را از لغزش و فرو افتادن به درون دوزخ نگه‏مى‏دارد. البته آخرت تجسّم اعمال ما در دنياست، پس اين لغزش‏هاى دنيايى انسان است كه در آخرت نمود مى‏يابد. ✅نقش ثبات و استقامت‏ در ميان تمام صفاتى كه در آيات فوق براى شجره طيبه و شجره خبيثه ذكر شده بيش از همه مساله ثبات و عدم ثبات به چشم مى‏خورد، و حتى در بيان ثمره اين شجره در این آیه به ثبات قدم میپردازد. به اين ترتيب اهميت فوق العاده مساله ثبات و نقش آن مشخص مى‏شود. در بيان عوامل پيروزى مردان بزرگ سخن بسيار گفته‏اند ولى از ميان همه آنها در رديف اول مساله استقامت و پايمردى را بايد نام برد. بسيارند كسانى كه از هوش و استعداد متوسطى برخوردارند و يا ابتكار عمل آنها كاملا متوسط است، ولى به پيروزيهاى بزرگى در زندگى نائل شده‏اند كه پس از تحقيق و بررسى مى‏بينيم دليلى جز ثبات و استقامت ندارد! از نظر اجتماعى پيشرفت هر برنامه مؤثرى تنها در سايه ثبات امكان پذير است، و به همين دليل تمام كوشش تخريب كنندگان براى از ميان بردن ثبات به كار مى‏رود. و اصولا مؤمنان راستين را بايد از ثبات و استقامتشان در برابر حوادث سخت و طوفانهاى زندگى شناخت. 🔴به بپیوندید👇 @fatemi5
تفسیر ابراهیم-رهبری.pdf
106.2K
پنج جلسه چهارم آیات ۲۷- ۳۶ سوره ابراهیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹‍ ‍ شانزدهم ماه مبارک رمضان 🌹اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ 🌹خـدايا مـرا در اين مـاه به همراهۍ و همسويے با نيكان توفيق ده، و از همنشينے با بدان دور بدار و به حق رحمتت بہ خانہ آرامـش جايم ده، و بہ پرستيدگے ات اى پرستيده جهانيان ✅ باتوضیح مختصرحجت‌الاسلام فاطمی ✅تهیه و تنظیم :مهدی جوانبخت ─═इई🌸🌲🌸ईइ═─ @a_fatemi24 📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🔻دوستانِ خداوند🔻 ✍️ دوستانِ خداوند، خالی از و هستند، و به مقامِ و پذیرش رسیدند. 😌 اونها پیشاپیش، هر اتفاق و تقدیری رو پذیرفتند. و جریانِ هستی رو، با تمامِ فراز و فرودهاش تسلیم هستند: 🕋 ألَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ (یونس/۶۲) 💢 آگاه باشید! که دوستان و اولیای خدا، نه ترسی بر آنهاست، و نه اندوهگین می‌شوند. 😨😰 ترس، برای کسی است که نمی‌پذیره، و همیشه در فکرِ حفظِ خودش هست. 👈 امّا اون کسی که جان و مال و همه چیزش رو به فروخته، و تمامِ وجودش رو تسلیمِ کرده، دیگه از چی بترسه؟! ⁉️ 🤔 برای از دست دادن چه چیزی نگران باشه؟! ☝️ این یک درسِ بزرگ برای همه‌ی ماست. و ، یک بیماری نفسانی است که جلوی رشدِ آدم رو می‌گیره.😔💔 نشاطِ آدم رو میکُشه. سرزندگی و شادابی رو از آدم می‌گیره.😔 میاره‌. ❌ خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر بترسند، محفوظ می‌مونند. ابداً اینطور نیست. 👈 چون ذاتِ این دنیا، از ناامنی ساخته شده. هر لحظه، ممکنه یه اتّفاقی بیفته. 👈 توی این برای هیچ چیز، هیچ تضمینی وجود نداره. تار و پودِ دنیا اینطوری بافته شده. ☝️ تنها راهِ برخورداری از حقیقی، فهمیدنِ همین مساله، و پذیرفتنِ ناامنیِ دنیاست. ❌ معنای این جمله که اولیاء خداوند، هیچ ترس و اندوهی ندارند، این نیست که اونها دردسر و بلا و مصیبت نمی‌کشند، 👈 بلکه به معنای و پذیرشی است که در وجودشون معجزه میکنه، و اونها رو در امنیتی الهی فرو می‌برَه. اونها از اینه که آماده‌ی پذیرشِ هر اتفاقی هستند. و جریانِ حیات رو با تمامِ ماجراهاش پذیرفتند.😌 👈 چون خوب میدونند که هیچ کس با کشیدنِ حفاظ‌های ذهنیِ موهوم به دورِ خودش، محفوظ نمی‌مونه. 👈 چون جریانِ زنده‌ی هستی، کارِ خودش رو در هر وضعیت و موقعیتی به پیش می‌بره. ✔️ تنها حفاظتِ واقعی، پناه خودِ است. ✔️ و پناهِ خدا، پذیرفتنِ جریان زندگی است، نه فرار از اون. 😇😌 این تسلیم و پذیرش و رام بودن، حقیقی به ارمغان میاره، و ترس‌های روانی رو از وجودِ آدم می‌گیره. ═इई🌸🌲🌸ईइ═─ @a_fatemi24 📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🔻حفظ کردنِ خدا🔻 ✍️ یکی از مفاهیمِ پر کاربرد در قرآن است. 👈 در اصل از ماده‌ی «وقایه» است. «وقایه»👈 به معنایِ حفظ کردن چیزی است از هر خطری که به آن صدمه بزند، و برایش مُضِرّ باشد (تفسیر المیزان). ↶ پس در اصل به معناىِ حفاظت، صیانت، نگهدارى و... است. ❌ در اکثر ترجمه‌های قرآن، معمولاً رو به پرهیزکاری ترجمه کردند، ولی معنای دقیقی برای نیست. مثلاً این آیه رو دقّت کنید:👇 🕋 ان تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹) اینجا اگر بخوایم فعل "تَتَّقُوا اللهَ" رو به پرهیزکاری ترجمه کنیم، ترجمه‌ی آیه این میشه: ☜ اگر از خدا پرهیز کنید.. بعضی قرآنها اینطوری ترجمه می‌کنند: ☜ اگر از خدا بترسید... ❌ نه ترس و نه پرهیزکاری، هیچکدوم معنایِ نیست. حالا بیاید آیه رو با همون کلمه‌ی حفاظت و صیانت ترجمه کنیم:👇 🕋 ان تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹) 💢 اگر خدا را [برای خود] حفظ کنید، او به شما قدرتِ تشخیصِ حق از باطل را عطا می‌کند. این به معنای آیه نزدیکتره. پیامبر اکرم به ابوذر غفاری فرمود: ⚡️ احْفَظِ اللهَ، یَحْفَظْکَ. 💢 خدا را حفظ کن، تا خدا تو را حفظ کند. (بحارالانوار، ج۷۴، ص۸۷) 😌 حفظ کردنِ خدا، یک هنر است. چطور وقتی با کسی دوست هستیم، تلاش می‌کنیم که او رو برای خودمون نگه داریم و با ندانم‌کاری او رو از دست ندیم... همینطور هم باید حواسمون باشه خدا رو برا خودمون نگه داریم.👌 ❌ نباید اجازه بدیم با ندانم‌کاری و حماقت، نظرش از ما برگرده و ما رو ترک کنه.. نباید بذاریم ما رو به خودمون واگذار کنه! ☝️ "اِتَّقُوا اللهَ" یعنی خدای خودت رو با عشق و اخلاص صیانت کن. حفظش کن. نگهش دار. ☝️ اگر بتونی رو برای خودت نگه داری، او هم تواناییِ شناختِ حق از باطل رو به تو عطا می‌کنه. 👈 یجعَل لَکُم فُرقاناً. فُرقان☜ یعنی قدرتِ تمیز و تشخیص بین حق و باطل. ✔️ یعنی اون کسی که رو داره، نورِ خِرَد رو داره. قدرتِ تشخیص داره. دیگه فریبِ هیچ دروغ و نیرنگی رو نمی‌خوره. ✔️ کسی که رو داره، به آگاهی میرسه، به میرسه. چون رو در وجودِ خودش و با خودش همراه داره.😇 پس عزیزِ دلم!! ✅ اگر رو داری، خوب حفظش کن و احترامش رو نگه دار. ❌ و اگر هنوز او رو نداری، چنان خودت رو براش جذاب و خواستنی کن، تا به سمتت بیاد و رفیق راهت بشه. اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. 🔴به بپیوندید👇 @fatemi5
روز شانزدهم.pdf
130.6K
🔰دعای روز شانزدهم ✍ارسالی از حجت الاسلام باقرپور روحانی مستقر شهر @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ❇️جلسه هفدهم (آیه 28 تا 30) ⭕️عوامل هلاکت جوامع ✅أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ ✅ آيا به سران كفر ننگريسته‏اى كه سپاس نعمت خدا را به ناسپاسى تبديل كردند و قوم خود را در پى خويش به سراى هلاكت درآوردند؟ ✅جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ به دوزخ كه به آن درمى‏آيند و به آتشش مى‏سوزند و آن بد قرارگاهى است. ✅وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصيرَكُمْ إِلَى النَّارِ. آنان براى خدا همتايانى قرار دادند تا مردم را از راه او گمراه سازند و بدين‏وسيله از آنان بهره برند. اى پيامبر، به آن بگو: از دنيا بهره بريد ولى بدانيد كه بازگشت شما به سوى آتش است. ✍️رفتارهای تبلیغی: 1. نقش سردمداران کفر را در گمراه سازی جامعه اسلامی بیان کنید. 2. نعمت نظام اسلامی را به عنوان نعمت بزرگی که نباید کفران شود مثال زده و گریزی بزنید به انتخابات به عنوان یکی از راههای عملی شکر این نعمت. 👌دو عامل بسیار مهم در هلاکت اقوام و جامعه مؤثر است: 1. تبدیل نعمت‌های الهی: اگر جامعه‌ای نعمت‌های الهی را تبدیل بکند و کفران بکنند خودبه‌خود جامعه را به سمت هلاکت پیش می‌برند. در دنیا هلاکت اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی و در آخرت وروددر دوزخ خواهند شد مثلاً در بحث نعمت‌های اقتصادی اگر داده‌ها و ثروت‌های اقتصاد تبدیل بشود به ربا و حرام‌خواری یا مثلاً در عرصه سیاسی نعمت استقلال و آزادی تبدیل بشود به تکیه به دشمن یا در عرصه فرهنگی فرهنگ غربی جای فرهنگ اسلامی را بگیرد . «بوار» به معناى بى‏رونقى و كساد شديدى است كه به هلاكت كشيده شود. 😡كفّار و مشركان نعمت‏هاى بزرگ الهى را به كفر تبديل كردند؛ یعنی: الف: به جاى نعمت توحيد، شرك را برگزيدند. ب: نعمت فطرت پاك را رها كردند و به تقليد از نياكان گمراه خود پرداختند. ج: خرافات را بر وحى الهى ترجيح دادند. د: در برابر نعمتِ رهبران آسمانى، ناسپاسى كردند و از طاغوت‏ها پيروى كردند. 😇مصادیق نعمت در این آیه شامل همه نعمتها میشود. اما در برخى از احاديث آمده است كه مقصود از نعمت در اين آيه نعمت وجود پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) است كه مردم آنان را رها كردند و به سراغ ديگران رفتند و منظور از ناسپاسان، بنى اميه و بنى مُغيرة و يا كفّار عصر پيامبر هستند. «نحن و اللَّه نعمت اللَّه التى انعمها على عباده» (به خدا سوگند نعمت‏هايى كه تبديل شدند، وجود ما بود. مردم ما را رها كردندو به سراغ رهبران ديگر رفتند.) كفران و ناسپاسى نعمت‏ها دو گونه است: الف) ناسپاسى زبانى، يعنى به جاى شكر نعمت خدا با ناشكرى و ناسپاسى در برابر خدا سخن بگويد. ب) ناسپاسى عملى، يعنى بهره‏گيرى انحرافى و سوء استفاده از نعمت و به كار بردن آن در راه هدفى كه براى آن آفريده نشده است. براى مثال، خدا انواع انرژى‏ها را در اختيار بشر گذاشته تا در راه رفاه و سعادت خود مصرف كند، ولى در عصر ما نسبت به اين نعمت ناسپاسى مى‏شود و آن را در راه ساختن جنگ افزارهاى مخرّب و نابودى بشريت به كار مى‏برند و كره‏ى زمين را به سرزمين هلاكت و جهنّمى سوزان تبديل مى‏كنند. 2. نگاه غیر توحیدی در جامعه: 🌱بعضى در آفرينش جهان، براى خداوند شريك قايل‏اند و بعضى در نعمت‏ها براى خدا شريك مى‏پندارند. داشتنِ سلامتى و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود يا قدرت‏ها مى‏شمارند، اما بسيار زود درمى‏يابند كه به گمراهى رفتند. آيه سی ام، در حقيقت يكى از اقسام كفران و ناسپاسى نعمت‏ها را بيان مى‏كند، كه برخى افراد به جاى اين كه مردم را به توحيد فرا خوانند، شبيه‏سازى و شرك‏آورى مى‏كردند. 🌱لذا از بدترين انواع كفران نعمت، شريك قرار دادن براى خدا و گمراه كردن مردم‏ است. برای خدا همتایانی قرار دادن، یعنی رواج شرک در جامعه با هدف گمراه کردن مردم از راه خدا. البته آن‌هایی که برای خدا شریک قرار می‌دهند تا گمراهی در جامعه ایجاد بکنند، ثمراتی شاید داشته باشد ولی بازگشت آن‌ها به سوی جهنم است. 🌱همچنین رهبران ناسپاس كافركيش، ممكن است با گمراه ساختن مردم، بتوانند چند صباحى به رياست و حكومت برسند، اما اين بهره‏اى ناچيز از زندگى اين دنياست و در مقابل، آتش ابدى را براى خود فراهم كرده‏اند. اگر جامعه به سمت آلودگی رفتاری پیش برود، گرچه منشأ آن شرک است، شاید بعضی برخوردار بشوند ولی بازگشتشان به آتش است. 🌱همچنین باید توجه داشت که گاهى خدا به افراد مشرك و ناسپاس مهلت مى‏دهد تا در دنيا كام‏ياب شوند و بر گناه و شرك خود بيفزايند و مستحق آتش دوزخ گردند؛ پس هر رفاهى در دنيا نشانه‏ى مهر خدا نيست. @fatemi5
⭕️هفدهم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ «اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال و اقض لی فیه الحوائج و الامال یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال یا عالماً بما فی صدور العالمین صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین.» ✍️خدایا من را راهنمایی کن تا اعمال انجام دهم. برخی در این ماه وقت سحر بلند نمی‌شوند و نماز صبح خود را اول وقت نمی‌خوانند. ❌باید سحر بلند شوید و دعا بخوانید، خودتان دعا را بخوانید نه اینکه از رادیو گوش بدهید. دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانید و از خدا بخواهید که شما را با بلاهایی مانند سیل و زلزله عذاب ندهد
❇️ «ایمان و عمل صالح فقط اعتقاد به خدا و خواندن نماز و گرفتن روزه نیست.» لذا مصادیق عمل صالح را بسیار گسترده می‌دانند. مثلاً اعمالی مانند شرکت در انتخابات، تبلیغ، کار و کارگری، فعالیت اقتصادی، تدریس و درس‌آموزی،حضور در راه‌پیمایی نه دی را از مصادیق عمل صالح می‌دانند. ✅همچنین در جای دیگر، «تربیت جسم و جان خود، یعنی درس خواندن، کار کردن و بیکار نگشتن، یعنی رفتار خود را با انسانها - با خانواده و با بیگانه - رفتار شایسته قرار دادن، یعنی گذشت، کمک و تواضع.»را از مصادیق عمل صالح ست ✅شمولیت و گستره مفهوم عمل صالح نسبت به مصادیق بسیار را می‌توان به وضوح در بیانات ایشان دید. استفاده از کلماتی مانند «هر کاری» و «هر کسی» نشانگر این مطلب است. به عنوان مثال، موضوع حماسه اقتصادی، عرصه‌ای است که «هرکسی که در این زمینه اقدام و عمل بکند، قطعاً مصداق «وَ عَمِلوا الصالِحات» خواهد بود.
❇️عمل صالح، دو جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است: 1-باید خود عمل ، فی نفسه، خوب باشد به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود. مورد نیاز باشد 2- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد.