🔰بحث اول پیامهای غدیر ست.
۱_پبام شایسته سالاری
یعنی فردی که بیشترین فضیلت را دارد باید سالار باشد.
چه فردی از حضرت علی علیه السلام شایسته تر؟
https://eitaa.com/fatemi222/3806
👇👇
این متنو بخونید متوجه می شوید که چرا فقط حیدر امیرالمومنین است👌👌👏👏👏👏
✳️ ویژگی های غیرقابل کتمان و مختص امیرالمومنین علی علیه السلام که مورد تایید همه مسلمانان و همه فرقه های اهل سنت نیز هست
🚩 حداقل ۱۰ ویژگی که هیچ زن و مردی دیگری صاحب آنها نیست و همه مُعترف به این خصوصیات هستند:
1️⃣_ تنها نوزاد متولد شده در کعبه و خانه خدا
2️⃣_ اولین مرد ایمان آورنده به رسول گرامی اسلام
3️⃣_ تنها داماد پیامبر اسلام و همسر حضرت زهرای مرضیه که نسل پیامبر هم در سلب ایشان قرار گرفت
4️⃣_تنها رزمنده ای که فاتح خیبر لقب گرفت
5️⃣_ صاحب ذوالفقار که فرشتگان برای او سرودند لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
6️⃣_ تنها مومنی که لیلة المبیت به نام او نام گرفت و در جای پیامبر خوابید
7️⃣_ تنها پدری که خداوند فرزندانی همچون حسن و حسین را به او عطا کرده است که سید الشباب اهل الجنه هستند
8️⃣_ تنها مردی که در جریان مباهله همراه پیامبر بود و در قرآن نفس پیامبر خطاب شد
9️⃣_ تنها خلیفه مسلمین که در محراب مسجد و در حین نماز به شهادت رسید
🔟_ صاحب غدیر است با هر تفسیری که برای کلمه «مولا» داشته باشند باز هم صاحب روز غدیر فقط حضرت علی علیه السلام است
🍃
🌸🍃 #منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔰اعتراف صریح اهل سنت
🔹ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه درباره خلافت و ولایت حضرت علی (علیه السلام) صریحا اعتراف نموده است، آن جا که می گوید انه افضل البشر بعد رسول الله با لخلافه من جمیع المسلمین علی (علیه السلام)
🔹 بعد از رسول خدا، افضل بشر و اولی به امر خلافت از جمیع مسلمانان بوده است.
ابوحنیفه:
در جنگ میان علی و مخالفان او حق به جانب علی بود.
شافعی:
ایشان در جواب فردی که به او گفت: در این مساله با علی بن ابی طالب مخالفت نمودهاید، گفت: این مسئله را از علی با سند و دلیل ارائه کن تا پیشانی بر خاک بگذارم و اظهار خطا کنم و از رایم برگردم و به رای علی تمسک جویم.
فضایل امام علی (ع) از زبان خلفا و علمای اهل سنت - کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام
https://imamali.wiki/content/7/%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA
🔻موضوع : #قانون_مداری_در_سیره_امام_علی(ع)
🔰بسم الله الرحمن الرحیم –
🔻خداوند در قرآن می فرماید : فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ فِیَما اخْتَلَفُوا»
🔺خداوند، پیامبران را برانگیخت؛ تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانی، که به سوی حق دعوت میکرد، با آنها نازل نمود؛ تا در میان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوری کند(آیه 213 بقره)
🔻قانون گرایی در سیره امام علی (ع) در عرصه های گوناگون حیات اجتماعی بروز یافته است که به برخی اشاره میشود:
1-جلوگیری از سوء استاده وابستگان و اطرافیان :
🔺از مواردی که معمولاً حریم قانون شکسته می شود موردی است که وابستگان و اطرافیان کسی که در رأس امور قرار می گیرد، از قدرت و مقام وی سوء استفاده نمایند.
🔻یکی از دختران امام علی (علیه السلام) گردنبندی را با اجازه کلیددار از بیت المال به عاریت گرفت، تا در عید فطر به گردن نماید. حضرت وقتی از ماجرا باخبر شد کلیددار را مورد عتاب قرار داده، گردنبند را به بیت المال باز گرداند و خطاب به دخترش فرمود: اگر اجازه نمی گرفتی، دست تو اولین دستی بود که در بنی هاشم قطع می گردید (التهذیب شیخ طوسی ، ج 10، ص 151)
داستان عقیل که درخواست بیشتر از بیت المال کرده بود و امام آهن گداخته برایش آورد مشهور است(إرشاد القلوب ، ج۲، ص۲۱۶)
2- قانون گرایی در تقسیم بیت المال:
🔺امام علی(ع) در تقسیم بیت المال بین عرب و غیر عرب، سفید و سیاه و فقیر و غنی فرقی قایل نمی شد.
« وقتی طلحه و زبیر به این تقسیم اعتراض کردند فرمود: آیا سابقه شما بیش تر است یا من؟ آیا شما به پیامبر (ص) نزدیک ترید یا من؟ آنها گفتند شما، حضرت فرمود: به خدا سوگند من و کارگری که برای من کار می کند در سهم گرفتن از بیت المال یکسان هستیم.»( .بحار، ج 41، ص 116)
🔻وقتی حضرت در تقسیم بیت المال بین غیر عرب(موالی) و عرب یکسان برخورد کرد و عده ای اعتراض کردند فرمود: «همه قرآن را خواندم و در آن برای فرزندان اسماعیل (عربها) بر فرزندان اسحاق (غیر عربها) به اندازه این چوب برتری نیافتم.( تاریخ یعقوبی، ص۸۲ )
3- قانون گرایی در قضاوت :
🔺 در دین اسلام کسی که عهددار منصب قضاوت می شود، باید بین دو طرف دعوا از همه جهت مساوات را رعایت نماید. در اجازه ورود، در جواب سلام، در جایگاههای قرار گرفتن آنان، در سخن گفتن، در ادای احترام به آنان، در گوش دادن به سخنان آنان و حتی مستحب است که قلبا نیز آنها را مساوی بداند.
🔺در دوران خلافت خلیفه دوم ، یک فرد یهودی علیه امیر مؤمنان (علیه السلام) شکایت کرد و کار به محکمه کشید. عمر بن خطاب، امام علی (علیه السلام) را در دادگاه با کنیه «ابوالحسن» خطاب قرار داد. حضرت از این گونه خطاب نسبت به خود ناراحت شد واعتراض کرد و فرمود: مرا با کنیه مورد خطاب قرار دادی [و بدین سبب مرا بر او ترجیح دادی] و رعایت مساوات میان من و مدعی را نکردی، در صورتی که مسلمان و یهودی در پیشگاه حق و از نظر قانون مساوی اند.»( النظام السیاسی فی الاسلام، ص ۲۱۰)
https://eitaa.com/fatemi222/2332
#ابلاغآیاتبرائت
#۱۵روزشادآسمانی۱۰تا۲۵ذیالحجة
#فضیلتامیرالمومنینعلیهالسلام
🌸۱۰#ذیالحجة «ابلاغآیاتبرائت»
💠يک سال پس از فتح مکه در ذیحجة سال نهم هجری آيات نخست سورهی برائت نازل شد و مشرکين را بين دو امر مخيّر کرد: يا اسلام بياورند و یا این که از مکه و مراسم حج خارج شوند!
🔹بَرَآءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِٓ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ... (سوره توبه/۱)
🔸این [اعلامِ] بیزاری و لغو پیمان از سوی خدا و پیامبرش به كسانی از مشركان است كه با آنان پیمان بستهاید...
❓امّا اين پيام توحيدی و بیانیّه تطهير شدن مکه از لوث وجود کفّار و مشرکین را چه کسی ابلاغ کند؟
🌀برخی پيشنهاد دادند ابوبکر برای رساندن اين آيات به مکه مناسب است؛ چون در جنگها هيچ مشرکی از دستِ او زخمی برنداشته و مشرکان مکه از او کينهای ندارند!
رسول اکرمصلیاللهعلیهوآلهوسلم ابوبکر را فراخواند و آيات اول سورۀ برائت را به او سپرد و فرمان داد تا به مکه برود و این آيات را برای شرکتکنندگان در مراسم حج قرائت کند.
امّا چیزی نگذشت که جبرئيل خدمت پيامبر اکرم رسيد و عرض کرد:
🔹يا محمّد! إنّه لا يُؤَدّي عَنكَ إلاّ أنتَ أو رجل مِنك؛
🔸 ای محمد! کار (رسالت) تو را يا خودت باید انجام بدهی و یا کسی که از تو باشد! (یعنی مانند خودت باشد).
🔹 پیامبراکرم فرمودند: «لا یَنبَغي لِأحَد أن یُبَلِّغَ هذا اِلّا رَجُلٌ مِن اَهلِي»
🔸 احدی سزاوار نیست که این آیات را ابلاغ کند مگر مردی از اهل خودم !
بلا فاصله رسول خدا صلوات الله علیه امیرالمومنین سلام الله علیه را برای ابلاغ آیات برائت به سوی مکّه اعزام کرد. حضرت علی علیه السلام به امر پیامبر اکرم در بین راه مکه آن آيات را از ابوبکر گرفت و در موسم حج شرکت کرد و با شجاعت و صلابت در ميان مشرکين ايستاد و چندين بار و در روزهای متوالی آن آيات را با صدای بلند قرائت کرد. و ابوبکر از میان راه به مدینه بازگشت اين جريان در روز دهم ماه ذیالحجه اتفاق افتاده است و اميرالمؤمنين علیه السلام در روزهای ۱۱و ۱۲ و ۱۳ ذیالحجه نيز همان آیات سورۀ برائت که معنایش برائت و بیزاری خدا و رسول خدا از مشرکین بود را در جمع مشرکين و کفار و همۀ شرکت کنندگان در مراسم حج قرائت نمودند.
💠حضرت علی علیه السلام جريان ابلاغ آيات سورۀ برائت را چنين نقل فرمودند: هنگامی که به مکه آمدم تا آيات سورۀ برائت را بر مشرکين بخوانم، هيچکس در مکه نبود، مگر آنکه دوست داشت مرا تکه تکه کند و هر تکهای از بدن مرا بر سر کوهی بگذارد! حتی اگر در اين راه جان و مال و خاندانش را نابود سازد! (در چنین شرایط خطرناکی آیات را ابلاغ کردم)
و پس از آنکه مأموریتم را انجام دادم، همگی با تهديد پاسخ مرا دادند و زن و مرد آنان به من اظهار دشمنی و کينه توزی میکردند، اما من با پايداری پاسخ آنان را دادم ...
#درراهنشرمعارفایامغدیریهتلاشکنیم
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
موضوع: #فضایل_ویژه_امیرالمومنین(علیه_السلام)1
-بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام
🔺ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است!
برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. طبق آیه مباهله (انفسنا و انفسکم) امام علی، جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛ یعنی امیر المومنین ( علیه السلام) نیست . (الفصول المختاره، ص۳۸)
2. اولین کسی که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد حضرت علی علیه السلام بود. (تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید .
3. در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد. (مستدرک حاکم، ج3، ص483)
4. خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است. (بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111)
5. رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶)
6. مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند. (السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵)
7. شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت. (الجمل،ص355)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #فضایل_ویژه_امیرالمومنین_علیه_السلام_2
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام
🔰پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود. (مناقب خوارزمی، ص ۳۲)
🔰برخی ازفضایل ویژه امام علی (علیه السلام) را ذکر میکنیم:
1. ایشان پدر همه ائمه علیهم السلام است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند. (صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2. امام (علیه السلام) «قسیم النار و الجنة» مىباشد،عدهاى آن را چنین معنى کرده اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عدهاى گفته اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده اى را به آتش مى فرستد و عده اى را به بهشت داخل مى نماید. (کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰)
3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است . (انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد. (وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
منبرک فاطمی
🔻موضوع : #قانون_مداری_در_سیره_امام_علی(ع) 🔰بسم الله الرحمن الرحیم – 🔻خداوند در قرآن می فرماید :
عظمت اجرایی در قانونگرایی
🌺 کجای قرآن از علی(ع) گفته است!!! الفضل ما شهدت به الاعدا
♦️روزی معاویه «لعنةاللهعلیه» وارد مکه شد، گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند : آیا می دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می کند؟
♦️معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟!
♦️گفتند: آیات را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر می کند و ما از این قضیه شاکی هستیم!
♦️معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم.
♦️ معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید!
بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت:
♦️ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟!
🌺ابن عباس گفت :
معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟
"انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد" این آیه برای کیست معاویه؟
معاویه گفت :
رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است!
ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟!
🌺ابن عباس گفت : "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" بگو این آیه برای کیست معاویه؟
معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون" معاویه این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم!
ولی حتما این را باید بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم" معاویه بگو این آیه در حق کیست؟
معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید،
ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟
ابن عباس گفت : "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا" بگو ببینم این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : پیغمبر فرمود ؛ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید.
ولی باید همین را تفسیر کنی؟
🌺ابن عباس گفت : "کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم" این آیه برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : این قصه قصه ی علم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند،
ولی لازم است حتما این را بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ" بگو به من که این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند،
ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع" این آیه برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم !
آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک" این آیه دیگر برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم!
ولی این را حتما باید بازگو کنی؟
🌺ابن عباس گفت : "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم" معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟
معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است
ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را !
🌺 ابن عباس از جا بلند شد و گفت:
معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟!
معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان "اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها
ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است!
معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟!
🌺ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود:
زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر!
معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت:ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود...
ــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
❓چرا عید غدیر از همهی اعیاد بالاتر است؟
🔻 رهبر معظم انقلاب در ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
فرمودند :
🦋 اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که #عید_غدیر عیداللهالاکبر و از همهی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ 🤔
👌خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئلهی #غدیر به مسئلهی دیگری قابل تطبیق نیست.
🌴 همین آیهی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سورهی مائده است، با غیر مسئلهای در وزن و اهمّیّت و اندازهی مسئلهی غدیر، قابل تطبیق نیست.
🌴 امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند.
❓ چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...
این تعبیر دربارهی نماز، زکات و جهاد نیامده است.
👌 پس این یک قضیّهی دیگری غیر از احکام فرعی است.
❓ آن قضیّه چیست؟
👌 قضیّهی رهبری جامعهی اسلامی؛ قضیّهی نظام حکومت و امامت در جامعهی اسلامی.🌹
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
✅ حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای (مد ظلّه العالی):
🔹️غدیر در آثار اسلامی ما به «عیداللهالاکبر»، «یوم العهد المعهود» و «یوم المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است.
این تعبیرات که نشان دهندهی تأکید و اهتمامی خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسألهی 👌 ولایت است.
آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است.
❗️والّا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند، لیکن حاکمیت -چه در مرحلهی قانونگذاری و چه در مرحلهی اجرا - در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگی دارد.
👈 اگر آنها افراد بیانصافی بودند، مسلمانان همان وضعی را پیدا میکنند که شما امروز در کوزوو، دیروز در بوسنی و هرزگوین، دیروز و امروز در فلسطین و در جاهای دیگر شاهدش بودهاید و هستید - ما هم در ایران مسلمان عریق و عمیق خودمان، سالهای متمادی همین را مشاهده میکردیم -
👈 اما چنانچه حکام، قدری با انصاف باشند، اجازه خواهند داد که این مسلمانان به قدر دایرهی خانهی خودشان - یا حداکثر ارتباطات محلهای - چیزهایی از اسلام را رعایت کنند؛ ولی اسلام نخواهد بود! ⚠️
🗒۱۳۷۸/۰۱/۱۶
#غدیر
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🌹 #غدیر آمده است که بفهماند که سیاست به همه مربوط است.✌️
چراغانی و مدّاحی خوب است اما مسئله #غدیر، اقامه عدل است.✌️
غدیر آمده است که بفهماند که #سیاست به همه مربوط است، در هر عصری باید حکومتی باشد با سیاست، منتها سیاست #عادلانه که بتواند به واسطه آن ... راه را باز بگذارد (یعنی آرام کند) برای اینکه صاحب افکار؛ که صاحب افکار، افکارشان را با دلگرمی و با آرامش ارائه بدهند.
✌️ زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسئله این نیست.
مسئله این است که به ما یاد بدهند که
👈 چطور باید #تبعیت کنیم،
👈به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست،
👈غدیر در همۀ اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این #حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد.🌹
📚صحیفه امام خمینی (ره)، ج 20، ص 112
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
#امام_شناسی
🔸مسئولیتهای اجرایی که بشر دارد با مسئولیتهای اجرایی امام (۲) فرق اساسی دارد:
1⃣ مسئولیتی که انسان دارد یک مسئولیت محدود و ناقص است.
👈درحالیکه مسئولیت امام همه جانبه و فراگیر است.
💫در زمان ظهور مسئولیت اجرایی امام بوسیله خدا تعیین میشود و امام بدون کوچکترین نقصی مسئولیتش را انجام میدهد.
▫️مسئولیت اجرایی بشر درصد موفقیتش کم است.
مسئولین اجرایی غیر امام، در آنچه که بشر نیاز دارد، یا تشخیص اشتباه میدهند یا ناقص.
هر جور هم تشخیص دهند نمیتوانند اجرا کنند و نمیتوانند عملیاتی کنند.
2⃣ در زمان غیبت، انتصاب مسئولین بوسیله مردم است
👈 ولی امام منصوب از طرف خداست.
🔹در حدیث غدیر پیامبر میفرماید:
💫امام از طرف خداست.
👌خیلی فرق است اینکه خدا تعیین کند.
💥این ۲ فرق خیلی مهم است و نشاندهنده این است که:
💫 امام یک شخصیتی است که با یک توان بسیار عظیم است.
💫امام جایگاه قائم مقام خدا برای هدایت دارد.
💫پیغمبر انذار کننده است و ابلاغ میکند و امام ، هادی و هدایت کننده است.
💫هر چی خدا خلق بکند، امام صورت خلق را تعیین میکند.
💫بوسیله امام است که خوب یا بد میشویم ( بواسطه امتحانی که دادیم).
💫همه مصنوعاتی که در عالم است، از زیر دست امام خارج شدند و امام به این شکل درست کرده.
💫امام عمل کننده به اراده خداست.
💫نقطه اولیه خلق با خداست ولی شکل دادن به آن با امام است.
💫شیعه و سنی و یهودی و ... همه مصنوع امام هستند.
👈صنعت امام و نه مخلوق امام.
🔸هیچ فرقی بین کاری که خدا برای مخلوق می کند و آنچه امام برای مخلوق می کند نیست،
چرا که امام به اراده خدا کار می کند و مجری اراده خداست.
💫اگر گفتیم خدا و امام فرقی ندارد این کفر است، اما اگر گفتیم فرقی بین خدا و امام درباره مخلوق نیست این توحید است.
💥#منبرک_فاطمی
@fatemi222