eitaa logo
منبرک فاطمی
6.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
971 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی امام عسکری.pdf
5.04M
📝 #کتاب زیبای ☀️خورشید سامرا☀️ #امام_حسن_عسکری (علیه السلام) 👌توصیه به مربیان ومبلغان جهت دانلود 🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi برای دوستان خودفورواردکنید🙏 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
در شب میلاد تو دارایی ام گشته اینکه مثل تو زهرایی ام از گدایی های پیش اهل بیت افتخارم اینکه سامرّایی ام در گداییِ من و اسم شماست علتی دارد اگر آقایی ام در حرم دیدم شده خیلی شلوغ پیش تنهایی تو تنهایی ام قسمتم کن بازهم کاری کنم دارد از کف می رود کارایی ام بسکه گرم از لحظه ی وصل توام سرد خواهد شد کنارت چایی ام قسمت عالم دو تا شش گوشه شد من در این تکرار، پایینْ پایی ام با تمام خویش سویت آمدم چون فروش عید استثنایی ام سیرتی درشأن درگاهت نشد چون گرفتم صورت از دارایی ام 🔹 🔹 @fatemi5
🤔 ! ❓ چنانچه در اول وقت نماز ظهر را بخوانیم آیا برای نماز عصری که بلافاصله بعد از نماز ظهر خوانده می‌شود، می‌توان اذان گفت؟ ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اذان ساقط است. ✍ آیت الله مکارم: هر نمازى كه با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مى شود اما گفتن اقامه مانعی ندارد؛ فاصله شدن نافله و تعقيب كافى نيست، ولى اگر نمازها را جدا از هم هر يك را در وقت فضيلت خود به جا آورند اذان و اقامه هر دو مستحب است. ✍ آیت الله سیستانی: در فرض سوال اذان از نماز دوم ساقط است. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: از موارد سقوط اذان است. ✍ آیت الله وحید: اگر در صحرایِ عرفات و در مسجد نباشید می توانید اذان بگویید و در آن دو مورد در مواردی نمی‌توانید. ✍ آیت الله فاضل: اگر برای نماز ظهر، اذان گفته باشید و نماز عصر را بلافاصله بعد از اذان ظهر بخوانید (و فاصله بین دو نماز نیفتد) گفتن اذان برای نماز عصر صحیح نیست و اذان ساقط است و تنها اقامه را بخوانید. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: 0386d35b8eff6cd1bb52ea3e75b92fb7. مکارم، ش: 9506040131. سیستانی، ش: 527611. شبیری، ش: 33128. وحید، ش: 22905. فاضل، ش: 9501746. @fatemi5
امام عسکری علیه السلام و مکارم اخلاقی از آنجا که «امام»، در واقع پیشوا و مقتدای انسان هاست و وظیفه هدایت و ارشاد را به عهده دارد و باید معارف اصیل و ناب الهی را بر مردم بشناساند، امام عسکری علیه السلام نیز این امر مهم را، با توجّه به شرایط ویژه و محدودیت های موجود، به بهترین نحو به انجام رسانید. از آن حضرت علاوه بر روایات فقهی، روایات زیادی باقی مانده است که مشتمل بر مباحث اعتقادی و اخلاقی می باشد که به بعضی از آنها می توان اشاره نمود. ویژگی های شیعه حضرت به شیعیانش می فرماید: «اوصیکم بتقوی اللّه، و الورع فی دینکم، والاجتهاد للّه، و صدق الحدیث، واداءالامانة الی من ائتمنکم من برّ او فاجر، و طول السّجود، و حسن الجوار، فبهذا جاء محمّد صلی الله علیه و آله وسلم ، صلّوا فی عشائرهم و اشهدوا جنائزهم، و عودوا مرضاهم و أدّوا حقوقهم9؛ شما را سفارش می کنم به تقوای الهی و پارسایی در دین خود و کوشش در راه خدا و راستگویی و اینکه امانت هرکسی را که به شما امانتی سپرده است، به او بازگردانید چه آن شخص، نیکوکار باشد یا تبهکار. و سجده ها را طولانی کنید و (برای همسایگان خود) همسایگان خوبی باشید ـ که محمّد صلی الله علیه و آله وسلم این چیزها را آورده است ـ و در قبیله های آنان (اهل سنّت) نماز گزارید، در تشییع جنازه های شان حاضر شوید و مریضان آنان را عیادت و حقوق شان را ادا کنید.» سپس در توضیح می فرماید: «فانّ الرجل منکم اذا ورع فی دینه و صدق فی حدیثه و ادّی الامانة و حسن خلقه مع الناس، قیل هذا شیعیٌّ فیسرّنی ذلک. اتّقوا اللّه و کونوا زیناً و لاتکونوا شیناً، جرّوا الینا کلّ مودّة و ادفعوا عنّا کلّ قبیح، فانّه ما قیل فینا مِنْ حُسْنٍ فنحن اهله، و ما قیل فینا مِنْ سُوءٍ فما نحن کذلک10؛ اگر کسی از شما در دینش ورع داشته و راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، می گویند: «این، یک شیعه است.» و همین مسأله، من را شادمان می کند. از خدا بترسید و تقوای الهی را پیشه خود سازید (و با اعمالتان) زیور و زینت برای ما باشید و مایه زشتی (و بد نامی) ما نباشید. هرگونه دوستی را برای ما جلب کنید و هر بدی را از ما دور سازید. زیرا هر خوبی که در حقّ ما گفته شود، سزاوار آنیم و هر بدی که در حقّ ما گفته شود، شایسته آن نیستیم.» و در انتها می فرماید: «اکثروا ذکراللّه و ذکر الموت و تلاوة القرآن و الصّلوة علی النبی صلی الله علیه و آله وسلم ...؛11 بسیار خدا را به یاد داشته باشید و نیز یاد مرگ را. زیاد قرآن تلاوت کنید و بر رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم صلوات بفرستید. چه اینکه اینها اموری هستند که طبعاً موجب رعایت توصیه های فوق می شود.» همچنین می فرماید: «اورع النّاس من وقف عندالشّبهة، اعبد النّاس من أقام علی الفرائض، ازهد النّاس من ترک الحرام؛ اشدّ النّاس اجتهاداً من ترک الذّنوب12؛ پارساترین مردم کسی است که در شبهات، درنگ کند، عابدترین مردم کسی است که واجبات الهی را انجام دهد، زاهدترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد و کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند.» ارزش تفکّر «لیست العبادة کثرة الصیّام والصّلاة، و انّما العبادة کثرة التفکّر فی امر اللّه13؛ عبادت به زیاد روزه گرفتن و نماز خواندن نیست؛ بلکه عبادت این است که در امر (مخلوقات) خداوند بسیار تفکّر شود.» و چه دقیق فرموده است! چه اینکه اگر آدمی در خلقت الهی و اینکه از کجا آمده، چرا آمده است، به کجا می رود و ...؟ تفکّر کند، طبعاً به شناخت خداوند نزدیک تر می شود و در راستای همان تفکّر، به وظایف بندگی خود عمل می کند. جایگاه مؤمن «المؤمن برکةٌ علی المؤمن و حجّةٌ علی الکافر14؛ مؤمن برای مؤمن، برکت است و برای کافر، اتمام حجّت.» «ما اقبح بالمؤمن أن تکون له رغبة تذلّه15؛ چقدر زشت است برای مؤمن که دلبستگی به چیزی داشته باشد که موجب خواری و ذلّت او شود.» بهترین ویژگی ها «خصلتان لیس فوقهما شی ء: الایمان باللّه و نفع الأخوان16؛ چیزی بالاتر از دو خصلت ایمان به خداوند و رساندن سود به برادران نیست.» حضرت یاری به برادران را چون ایمان به خداوند، جزء بهترین صفات پسندیده می شمارد. بیان شرک آن حضرت در مورد این که «شرک» از حسّاسیت و دقّت ویژه ای برخوردار است، چنین گوشزد می کند: «الاشراک فی النّاس، أخفی من دبیب النّمل علی المسح17 الأسود فی اللّیلة المظلمة18؛ شرک ورزیدن در میان مردم، از حرکت مورچه (که بسیار آرام و نامحسوس است) در شب تاریک بر روپوش سیاه، نهان تر است.» جایگاه تواضع تواضع و فروتنی، از صفات پسندیده ای است که هر انسانی، حُسن آن را درک می کند. تعبیر امام علیه السلام در مورد این صفت پسندیده چنین است: «اَلتَّواضِعُ نِعْمَةٌ لایُحْسَدُ عَلَیْه19؛ تواضع، نعمتی است که کسی بر آن رشک نمی ورزد.» آن حضرت در تبیین جایگاه تواضع در فرهنگ اسلامی و ترغیب به آن می فرماید: «من تواضع فی الدّنیا لإخوا
نه فهو عنداللّه من الصّدّیقین و من شیعة علیّ بن ابیطالب علیه السلام حقّاً20؛ کسی که در دنیا نسبت به برادرانش متواضع باشد، نزد خداوند از صدّیقین به شمار می رود و او از شیعیان واقعی علی بن ابیطالب علیه السلام است.» همچنین درباره بعضی از مصادیق تواضع، می فرماید: «مِنَ التّواضع، السّلام علی کلّ مَنْ تمرّ به و الجلوس دون شرف المجلس21؛ سلام کردن بر هرکسی که از پیش او می گذری و نشستن در جایی که بالای مجلس نیست، از تواضع و فروتنی است.» ناهنجاری های اخلاقی در میان آنچه که از حضرت به ما رسیده، احادیثی وجود دارد که در آنها به امراض روحی و اجتماعی مردم اشاره شده است. امام عسکری علیه السلام شخص دورو را چنین وصف می کند: «بئس العبد، عبدٌ یکون ذاوجهین و ذالسانین، یطری اخاه شاهداً و یأکله غائباً، اِن اُعطی حسده، و اِن ابتلی خانه22؛ چه بد بنده ای است، آن بنده (خدا) که دورو و دوزبان است! در حضور برادرش، او را می ستاید و پشت سر او غیبت و بدگویی23 او را می کند. اگر مورد عطا واقع شود، به او حسد می ورزد و اگر برای او گرفتاری پیش آید، به او خیانت کند.» آن حضرت، شخص دورو را تقبیح نموده و مصداق آن را توضیح می دهد و حالات شخص دورو و دو زبان را با دقّت و ظرافت بیان می کند. و لذا فطرت سالم آدمی بعد از آگاهی از این حالات، از دوروئی بیزار خواهدبود. حضرت، وضعیت شخص کینه توز را چنین بیان می کند: «أقلّ النّاس راحةً، الحقود24؛ شخص کینه توز، کم آسایش ترین مردم است.» اگر نگاهی گذرا به وضعیت روحی اشخاص کینه توز داشته باشیم، به این واقعیت پی می بریم که چنین افرادی همیشه در یک اضطراب روحی قرار دارند و از عدم آرامش و آسایش روحی رنج می برند. آنان از روحی سالم و متعادل برخوردار نیستند. و تنها راه رهایی از این رنج و محنت، به فرموده «قرآن و عترت»، گذشت و چشم پوشی از رفتار دیگران است. امام عسکری علیه السلام خشم و غضب، را کلید هر بدی می داند: «الغضب مفتاح کلّ شر».25 منشأ بسیاری از گناهان، غضب می باشد و اصولاً خشم با خوشرویی و حُسن خلق، در تعارض است. آن حضرت، با این بیان، ریشه و منشأ بدی ها را به ما معرّفی می کند، تا ما برای درمان بدی ها، در فکر راه حلّ اساسی باشیم و علاوه بر توجّه به هریک از بدی ها و پرهیز از آنها، آنها را ریشه یابی کنیم. آن حضرت، شادمانی کردن نزد شخص محزون و غمناک را، بی ادبی تلقّی می کند: «لیس من الأدب، اظهار الفرح عند المحزون»26. اینها، نکاتی هستند که در روابط اجتماعی ما با دیگران، بسیار مؤثّر می باشد و مراعات نمودن آنها تأثیر شگرفی در همدلی، ایجاد محبّت و حفظ دوستی ها دارد.
✍✍✍ریا✍✍✍ از حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) روایت شده: و اما  ریا کار چهار نشانه دارد: 1- هنگامی که کسی نزد اوست به عبادت خدا حریص است 2- در تنهایی تنبل وبی حال است. 3- در همه ی امورش به دنبال ستایش دیگران است 4- با تمامی توان در نیکوکارکردن ظاهرش می کوشد. منبع : تحف العقول، چاپ جامعه مدرسین، ص٢٢📝📚✏️📒 از امام رضا (علیه السّلام) روایت شده: کسی که کار خوبش را مخفیانه (و به دور از ریا) انجام دهد، هفتاد برابر پاداش می گیرد. منبع: مسند،ج1،ص264📒📝📚✏️ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
تواضع در برابر خداوند * محمدمهدی رشادتی امام حسن(ع) فرمود: فای فقیر افقر منی. کدام فقیر و درمانده‌ای از من فقیرتر و درمانده‌تر است؟ از آن حضرت پرسیدند: حالتان چگونه است؟ فرمود: روزگار می‌گذرد و مرا پروردگاری است بالای سرم و آتش جهنم رو به رویم است. مرگ در پی من، حساب بر من خیره گشته و من در گرو عمل خویشم. آنچه را که می‌خواهم نمی‌یابم و آنچه را که خوش ندارم نمی‌توانم از خودم دفع کنم. کارها به دست دیگری است. اگر بخواهد تنبیهم می‌کند و اگر بخواهد از من درمی‌گذرد. پس چه کسی از من فقیرتر و درمانده‌تر است. (فرهنگ سخنان امام حسن(ع)، ص225) از جمله بهترین صفات کمالی، شکسته نفسی به معنای حقیر شمردن و ذلیل و پست دانستن خود در پیشگاه پروردگار است که در مقابل صفت عجب و خود بزرگ‌بینی قرار می‌گیرد. به تعبیر مرحوم نراقی ضد صفت کبر، تواضع است و آن عبارت است از شکسته نفسی؛ بطوری که نگذارد آدمی خود را بالاتر از دیگری ببیند. (معراج‌السعاده ص250) پیامبر(ص) فرمود: با هرکسی دو ملک است که اگر آن شخص، خود را بزرگ شمرد، می‌گویند: خداوندا او را ذلیل کن. و اگر خود را خوار شمرد، می‌گویند: خداوندا او را بردار و بلند کن. مروی است که: خدا به موسی‌بن عمران(ع) وحی فرستاد که ای موسی: هیچ می‌دانی که چرا تو را برگزیدم و به سخن گفتن با خودم اختیار کردم؟ عرض کرد به چه علت؟ فرمود: من ظاهر و باطن همه بندگان خود را دیدم، هیچ یک را ندیدم که ذلت ایشان از برای من چون تو باشد. ای موسی به درستی که تو هر وقت نماز می‌گذاردی رخسار خود را بر خاک می‌گذاردی. در بعضی از روایات وارد شده که چون خداوند به کوه‌ها وحی فرستاد که من کشتی نوح را بر کوهی خواهم گذاشت، همه کوه‌ها گردن کشیدند و خود را بلند کردند مگر «کوه جودی» که خود را حقیر شمرد و با خود گفت که با وجود این کوه‌ها، بر من کجا قرار خواهد گرفت؟ پس کشتی بر آن قرار گرفت. و از جمله نتایج شکسته نفسی آن است که در نزد همه مردم بزرگ و محترم است و همه دل‌ها او را دوست می‌دارند. برخلاف کسی که خود را بزرگ می‌شمارد، که البته از دل‌ها دور و مردم از او تنفر دارند. (همان ص237) حد و مرز شکسته نفسی امام مجتبی(ع) در گفتاری بسیار ارزشمند مرز شکسته نفسی را بطور دقیق بیان می‌دارند تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود: ذم الرجل لنفسه فی العلانیه مدح لها فی‌السریره. انتقاد و مذمت کردن از خود پیش مردم و بطور آشکار، نوعی تعریف از خود است بطور مخفی. (فرهنگ سخنان امام حسن(ع) ص306) باید توجه کرد که این حقیر شمردن و پست دانستن خویش، فقط در پیشگاه خدای متعال و نیز در فکر و نظر خود آدمی، قدر و منزلت داشته و آثار گرانقدر به دنبال دارد. اما اگر این شکسته نفسی پیش این و آن مطرح و تکرار شود، چه‌بسا ممکن است انسان را دچار آفت تعریف و تمجید از خود کند. شاید در دل بگوید: ای مردم بدانید این من هستم که خود را کوچک می‌شمارم یا اینکه ممکن است شائبه ریا و خودنمایی به همراه داشته باشد و یا باعث خوار شدن در نزد مردم شود درحالی که مومن همیشه باید عزت نفس خود را نگهدارد. علی(ع) فرمود: هر کس نفس خویش را خوار گرداند، خداوند گرامی‌اش دارد. برای آدمی همین فضیلت کافی است که نفس خویش را حقیر و بی‌مقدار گرداند. (غررالحکم ج2 ص489-493) یکی قطره ‌باران ز ابری چکید خجل شد چو پهنای دریا بدید که جایی که دریاست من کیستم گر او هست حقا که من نیستم چو خود را به چشم حقارت بدید صدف در کنارش به جان‌ پرورید سپهرش به جایی رسانید کار که شد نامور، لؤلؤ شاهوار بلندی از آن یافت کو پست شد در نیستی کوفت تا هست شد (کلیات سعدی ص264) @fatemi5
از امامت تا نیابت.mp3
32.05M
* از امامت تا نیابت * امام عسکری (علیه السلام) استراتژیست بزرگ * نقش امام عسکری(علیه السلام) در تقویت ارتباط شیعه و نهاد امامت * حجت الاسلام مهدوی ارفع *حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) * در آستانه سالروز میلاد امام حسن عسکری(علیه السلام)-12 آذر 1398 @Asaremahdavi_arfae
جستارهایی از تفسیر قران ۱۵ آذر سوره عنکیوت از آیه ۳۹👇👇
✅وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مُوسی بِالْبَیِّناتِ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ما کانُوا سابِقِینَ«39» ✅و قارون و فرعون و هامان را(نیز هلاک کردیم)؛و به راستی موسی همراه دلایل روشن(و معجزات)به سوی آنان آمد،(ولی)آنان در زمین تکبّر و کردند،و(با این همه)نتوانستند(بر خدا)پیشی گیرند(و از عذاب الهی فرار کنند). ✔️پیام ها: 1- عاقبت ،نابودی است و سرنوشت شوم آنان،درس است. وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ ... 2- سنّت خداوند،اتمام و سپس است. «جاءَهُمْ مُوسی بِالْبَیِّناتِ» 3- های استکبار است؛ 👈قارون مظهر مال پرستی بود 👈و فرعون و هامان مظهر قدرت پرستی، 👈ولی همه ی آنان در ،سرکشی و لجاجت با حقّ مشترک بودند. 👈«وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ - فَاسْتَکْبَرُوا» 4- زر و زور،در برابر عاجز و بی اثر است. «وَ ما کانُوا سابِقِینَ» ✅فَکُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ أَرْسَلْنا عَلَیْهِ حاصِباً وَ مِنْهُمْ مَنْ أَخَذَتْهُ الصَّیْحَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ خَسَفْنا بِهِ الْأَرْضَ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَغْرَقْنا وَ ما کانَ اللّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ«40» ✅پس هر یک(از آنان)رابه(جرم)گناهش گرفتار(عذاب)کردیم،پس بر بعضی از آنان باد شدید ریگ افشان فرستادیم،و بعضی از آنان را ی آسمانی(و بانگ مرگبار)فرا گرفت،و برخی را در زمین فرو بردیم،و بعضی دیگر را غرق کردیم؛وچنان نبود که خداوند بر آنان ستم کند،بلکه خودشان بر خود ستم کردند. ✔️نکته ها: *کلمه ی«حاصب»،به معنای طوفان همراه با سنگریزه یا تگرگ و«خسف»،به معنای فرو رفتن در زمین است. 🖊قوم عاد با طوفان،قوم ثمود با ی آسمانی، 🖊قارون با فرو رفتن در زمین 🖊و فرعون و هامان با غرق شدن در آب به هلاکت رسیدند.آری،گاهی کیفر الهی از مسیر همین عوامل است. 📌پیام ها: 1- در شیوه ی تبلیغ،بعد از بیان مطالب و نمونه ها، بندی و فهرست گویی، مفید و مؤثّر است. فَکُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ ... 2- کیفر هر قومی با گناه آن قوم است. «فَکُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ» 3- تمام کیفرها به واگذار نشده است.(برخی اقوام در همین به کیفر گرفتار شده اند.) فَکُلاًّ أَخَذْنا ... 4- از دادن خدا نشویم که عاقبت گناه،کیفر است. «فَکُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ» 5-دست خداوند برای انواع باز است. «حاصِباً - خَسَفْنا - أَغْرَقْنا» 6- قهر الهی، است. «وَ ما کانَ اللّهُ لِیَظْلِمَهُمْ» 7- سرنوشت هر کس در گرو خود اوست. «کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» 8-تکبّر در برابر حقّ، به است. «کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» 9- زشت تر از ظلم، ظلم است. «کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» @fatemi5
جود و کرامت از کرمش جاودان شده هر چه دخیل هست به سویش روان شده جبریل هم اگر برسد در حریم او حس میکند که وارد صحن جنان شده او ظاهرش بتول، ولی باطنش علی است در پشت آن جمال، جلالی نهان شده از چه تمام فاطمه‌ها عمرشان کم است دنیا چرا به "فاطمه " نا مهربان شده خواهر حریف هجر برادر نمیشود بیهوده نیست اینهمه قدش کمان شده با احترام آمد و با احترام رفت هر آنچه شأن اوست در اینجا همان شده دور و برش فرشته نگهبان معجرش پس ما فدای زینب بی پاسبان شده گاهی میان محمل نامحرمان شهر گاهی میان محمل بی سایبان شده شکر خدا مقام تو زخم زبان نخورد شکر خدا برادر تو خیزران نخورد @fatemi5
✅موضوع: ⚫️مناسبت: وفات حضرت معصومه سلام الله علیها بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها حضرت علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت مضجع منور حضرت معصومه سلام الله علیها می فرمایند: 🔹مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. کسی که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است. 🔹امام رضا ( علیه السلام ) درپاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». ؛ نکته مهم این است که شبیه این حدیث را امام صادق (علیه السلام ) و حضرت جواد علیه السلام نیز گفته اند. 🔳شفاعت گسترده ایشان تنها امام رضا است که از یک مادر (نجمه خاتون) هستند و یکی ار قداستهای قم در روایات بخاطر وجود ایشان در قم است. -▪️ بخاطر مقامات معنوی آن بانوست که حضرت رضا علیه السلام در فرازی از معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی. که همانطور که مقام شفاعت برای حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نقل شده، برای حضرت معصومه نیز نقل شده است. -🔳در جریانی عده ای شیعیان برای به منزل امام کاظم ( علیه السلام ) امدند که ایشان منزل نبودند و حضرت معصومه سلام الله علیها جواب سوالات ایشان را به درستی به صورت نوشته دادند که وقتی امام کاظم متوجه جوابها شدند، فرمودند:(فداها ابوها )واین همان جمله ای است که پیامبر به حضرت زهرا فرمودند. 🔳حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) از لحاظ علمی و مثل مادرش حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه که حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی ( علیه السلام ) را تبیین می کرد، حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی (علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت می شود. - معصومه یعنی اینکه ایشان مراتبی از عصمت را دارا هستند و لقب معصومه را امام رضا علیه السلام به ایشان دادند. چند نکته کوتاه درباره زیارت و نماز: 1. یکی از اهداف زیارت، الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز اشاره کرده است. لذا در فرصت زیارت سفارش به خواندن نماز زیارت شده ایم، یا اینکه اگر در هنگام زیارت نماز جماعت برپا شد، نماز جماعت بر زیارت مقدم شود. 2. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای است لذا می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد. 3. نماز زیارت را می توان به از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود. @fatemi5 @a_fatemi24
✅ ترجمه و شرح حکمت 479 نهج البلاغه: بدترین دوستان 🌹شَرُّ الاِْخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ. لاَن التكليف مستلزمٌ للمشقة، وهو شرٌ لازمٌ عن الاَخ المتَكلّفِ له، فهو شرُّ الاِخوان. ✔️امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمى اشاره كرده كه دوستان خوب و بد را از هم جدا مى كند. مى فرمايد: «بدترينِ برادران (دوستان) كسى است كه براى پذيرايى از او (ناچار باشى) خود را به زحمت افكنى»; (شَرُّ الاِْخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ). 🔸مرحوم سيد رضى بعد از ذكر اين گفتار حكيمانه مى گويد: «تكليف (و تكلف) هميشه با مشقت همراه است بنابراين دوست پر كه انسان را به تكلف وا مى دارد مايه شر است. 🔹 بنابراين او بدترينِ برادران محسوب مى شود»; (قال الرضىّ: لأن التّكليفَ مُستَلزِم للمَشقّةِ، و هو شرٌّ لازِمٌ عن الأخِ المُتَكَلَّفِ لَهُ، فهو شَرُّ الإخوانِ). 👈اصولاً زندگى پرتكلف و پردردسر، هميشه مايه بدبختى و و ناراحتى است بنابراين اگر دوستانى پيدا شوند كه توقع زيادى در پذيرايى يا كمك رسانى دارند و انسان مجبور شود به خاطر آن ها خود را به زحمت بيفكند، دوستان بدى هستند. 👈 دوست باصفا كسى است كه پذيرايى را به جان و دل مى پذيرد و سعى مى كند دوست خود را در آرامش و آسايش قرار دهد اما اگر توقعات زيادى داشت كه به سبب آن، دوستش مجبور بود براى كمك به او يا پذيرايى از او خود را به زحمت بيفكند و گاه حتى وسايل منزل خود را براى اين كار بفروشد چنين دوست خودخواهى لايق دوستى نيست. اولياء الله و پيروان آن ها هميشه اين دستور را در نظر داشتند و دربرابر دوستان خود بى تكلف بودند، به سادگى از آن ها پذيرايى مى كردند و با آن ها انس مى گرفتند. 🔹به عكس، كسانى در گذشته و به خصوص امروز بوده و هستند كه اگر دوستشان پذيرايى سنگين و پرخرجى از آن ها نكند آن را دليل بر مى دانند و از او فاصله مى گيرند، در پشت سر گله مى كنند و در پيش او گاه اظهار مى دارند. ⏪در مجموع، تكلف در پذيرايى از دوستان، عيوب زيادى دارد كه به چهار عيب آن به خصوص مى توان اشاره كرد: 🔸نخست اين كه سبب مى شود دوستان، يكديگر را ملاقات كنند زيرا تشريفات پردردسر به آسانى قابل تكرار نيست. 🔸دوم اين كه طرف مقابل ممكن است توانايى پذيرايى به آن شكل را نداشته باشد و سبب او در آينده شود. 🔹سوم اين كه از زيستى كه مورد تأكيد اسلام است دور مى شوند. 🔹چهارم اين كه اينگونه پذيرايى ها غالباً توأم با و است كه با روح تعليمات اسلامى سازگار نيست. البته تكلف گرچه غالباً در نحوه پذيرايى هاست ولى ممكن است آداب ديگر را نيز شامل شود مانند چگونگى تعارف ها و جلوس در مقابل يكديگر و ساير امورى كه در ديدار دوستان انجام مى شود. ❇️ابووائل می گوید : روزی من و ابوذر به زیارت سلمان رفتیم و برای ناهارنزد او ماندیم . موقع غذا که شد ، سلمان مقداری نان و نمک برایمان آورد و به ما تعارف کرد که بخوریم . ابوذر گفت : اگر با این نان و نمک مقداری سعتر - گیاهی خوشبو - می بود ، بهتر بود و ما بیشتر لذت می بردیم . سلمان از نزد ما بلند شد و بیرون رفت و بعد از چند لحظه با مقداری ازهمان سبزی که ابوذر خواسته بود ، برگشت . وقتی غذا تمام شد ، ابوذر گفت : خدا را شکر که به ما قناعت بخشید ! سلمان گفت : ای ابوذر ! اگر به روزی خود قانع بودی ، آفتابه من به رهن نمی رفت . معلوم شد سلمان برای این که به درخواست ما جامه عمل بپوشاند ، آفتابه خودرا نزد سبزی فروش به رهن گذاشته و مقداری سبزی برای ما تهیه کرده بودتا بعدا پول آن را بدهد . ❇️امام رضاعلیه السلام می فرماید : روزی شخصی حضرت علی علیه السلام را دعوت کرد تا برای ناهار به منزل او برود .حضرت فرمود : به شرطی که سه خصلت را برای من ضمانت کنی ، می آیم : اول : این که از بیرون چیزی نخری ؛ دوم : هر چه در خانه حاضر داشتی ، بیاوری ؛ سوم : بر عیال خود سخت نگیری . ✅چه خوب است تمامی مهمان ها این طور باشند ؛ یعنی قبلا با میزبان و برادر دینی خود شرط کنند در پذیرایی خود را به زحمت نیندازد ؛ هر چه حاضر بود ، بیاورد تا دیگر لزومی به قرض گرفتن و به رهن گذاشتن لوازم خانه نباشد . تمام دردسرهای مهمانی و مخارج بیهوده و اضافی از قانع نبودن مهمان است . ها با نهج البلاغه ۴۷۹ @fatemi5
2.98-08-11selseleh neshast nahjolblaq.mp3
23.46M
🔈سلسه جلسات نهج البلاغه خوانی بامحوریت جهاد و شهادت(جلسه اول) ✅ جهاد مختص دوستان اختصاصی خداست!!( خطبه۲۷) ✅ مجاهد و حزب اللهی واقعی کیست؟! ✅ از کجا بدانیم ایمان واقعی داریم یانه؟! ✅ هر کس اسلحه به دست میگیرد و به جبهه میرود، لزوما مجاهد نیست!! 🆔 @mahdavi_arfae
💢 هشت ویژگی مؤمن ♦️ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ (ع) قَالَ: يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ فِيهِ ثَمَانِي خِصَالٍ وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ، صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ، شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ، قَانِعاً بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ، لَا يَظْلِمُ الْأَعْدَاءَ وَ لَا يَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقَاءِ، بَدَنُهُ مِنْهُ فِي تَعَبٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ. ♦️ امام صادق(ع) فرمودند : شایسته است مؤمن هشت ویژگی داشته باشد: 1⃣ در ناملایمات روزگار، سنگین(باوقار) باشد. 2⃣ در هنگام نزول بلا بردبار باشد. 3⃣ هنگام راحتی شکرگزار باشد. 4⃣ به آنچه خداوند به او داده قانع باشد. 5⃣ به دشمنان خود ظلم نکند. 6⃣ بار خود به دوش دوستانش نیفکند. 7⃣ بدنش از او خسته باشد. 8⃣ مردم از دست او آسوده باشند. 📚 کافی، ج۲، ص۴۷
🌸🌸🌸🌸🌸 ✨ حکمتی از نهج‌البلاغه حضرت علی«ع» 📖 موضوع: «راه شادکردن دیگران» (اخلاق خانواده) ▫▫▫ ⭕امام علیه‌السلام فرمودند : ⬅ ! خانواده ات را فرمان ده كه در به دست آوردن بزرگوارى، و ها در رفع نياز خفتگان بكوشند. ⬅سوگند به كه تمام صداها را مى شنود ! هر كَس دلى را كند، خداوند از آن شادى لطفى براى او قرار دهد ، كه به هنگام چون آب زلالى بر او باريدن گرفته و مصيبت را بزدايد چنان كه شتر غريبه را از دور سازند. ▫▫▫ ‼ نکات : ✅ امام«ع» در ، را چنين تنظيم مى‌فرمايند : ✔كه در بخشى از آن انسان باايمان بايد به و كسب فضايل مشغول باشد، 🔻بر خود بيفزايد، 🔻از ديگران استفاده كند، 🔻 برجسته انسانى را در خود پرورش دهد، 🔻 را دور نمايد و به سوى كمال انسانى سير كند، 📌و در بخش ديگر به دنبال باشد. ✅بنابراين كسانى كه تنها به مى‌پردازند و كارى براى حل مشكلات ديگران انجام نمى‌دهند از دورند. ✅همچنين كسانى كه براى انجام حوائج مردم تلاش مى‌كنند و از آن‌ها نيز بيگانه‌اند؛ ✔➕ كسى است كه هم به اصلاح خويش بپردازد و هم به حل مشكلات مردم توجّه كند. 🚨انسان تا خود را نمى‌تواند به ديگران بپردازد. ✅البته ، تمام فضايل اخلاقى را كه در آيات و روايات و كتب علماى اخلاق وارد شده است شامل مى‌شود؛ ✅از جمله در حديثى از «ع» مى‌خوانيم: 🚨«مكارم اخلاق است : اگر مى‌توانى تمام آن‌ها در تو باشد انجام ده… راوى مى‌كند: آن‌ها چيست؟ امام علیه السلام مى‌فرمایند: ✔« در اظهار يأس از آنچه در دست مردم است و نظر به داشتن (يا راستگو بودن در مقام ابراز شجاعت در برابر دشمنان) و راستگويى و و و پذيرايى از ميهمان وسير كردن و جبران كردن مردم و داشتن در برابر همسايگان و تعهّد داشتن در برابر دوستان و رأس همه آن‌ها ».  ➕اشاره به اين است كه انسان بايد خدماتش به مردم بى سر و صدا و غالبا باشد. ➕آبروی آن‌ها محفوظ بماند و در برابر ديگران نشوند. ✅ امروز، كمك‌رسانى به نيازمندان را تحت برنامه‌هاى محدود، در اختيار دولت‌ها قرار مى‌دهد و افراد، كمتر مسئوليتى براى خود قائلند، در حالى كه در چنين نيست؛ 🔸همه كسانى كه توانايى دارند، در برابر مشكلات ونيازهاى حاجتمندان مسئوليت دارند 🔹تا آن‌جا كه «ص» در حديث معروفى مى‌فرمايند: ✔« به كسى كه جان محمد در دست قدرت اوست كسى كه شب بخوابد و برادر مسلمانش (يا فرمود: همسايه مسلمانش) گرسنه باشد به من (كه پيغمبر اسلام) نياورده است».  ✅ «ع» در ادامه اين سخن به نكته ديگرى پرداخته ، دستور به دل‌هاى افسرده است.  ✅ در احاديث اسلامى نيز درمورد ادخال سرور در به‌طور خاص، يا انسان‌ها به‌طور عام، روايات زيادى وارد شده است؛ 🔸 «ص» می فرمایند : «مَنْ سَرَّ مُوْمِناً فَقَدْ سَرَّنِي وَمَنْ سَرَّنِي فَقَدْ سَرَّ اللَّهَ؛ كسى كه را مسرور كند مرا مسرور ساخته و كسى كه مرا مسرور كند را مسرور كرده است». ✅ از «ع» روايت گويايى در اين زمينه نقل شده است كه خلاصه‌اش اين است: 🔻«هنگامى كه در انسانِ باايمان از قبرش خارج مى‌شود 🔻شخصى (نورانى) از قبر با او برمى‌خيزد و او را به خير مى‌دهد 🔻و در تمام مراحل قيامت با اوست و از ترس و او مى‌كاهد 🔻تا زمانى كه او را وارد مى‌سازد. ❓شخص مؤمن از او مى‌پرسد: تو كه همراه من آمدى و در تمام اين مسير مونس من بودى؟ مى‌گويد: 🔸« من همان هستم كه بر برادرانت در دنيا وارد ساختى. 🔹من از آن آفريده شدم كه تو را بشارت دهم و تنهايى و وحشت تو باشم». 📚حکمت۲۵۷ _ (اخلاقی، اجتماعی) 🙏ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی. @fatemi5
دل هوای روی ماه یار دارد جمعه ها دل هوای دیدن دلدار دارد جمعه ها صبح جمعه چشم در راهیم ما ای عاشقان یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها چشم های منتظر با اشک های عاشقی هر نگاهش حرف ها بسیار دارد جمعه ها آفتابا امرکن تا ابرها ‍پنهان شوند آسمان بر تابشت اصرار دارد جمعه ها بی تو دلتنگیم جان مادرت زهرا بیا بی تو دیگر حالت تکرار دارد جمعه ها دلخوشم با جمله ای سرشار ازعشق و امید: یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها
شعر مناجات با امام زمان(عج) خواستم نزدیک تر باشم به آقایم نشد تا بگیرم دامن لطف تو مولایم نشد خواستم از معصیت دوری کنم، آدم شوم بند ها را وا کنم از دست و پاهایم نشد ندبه های جمعه را هی خواب می مانم ببخش سر به زیرم که میان روضه پیدایم نشد ظاهراً ذکر تو را می گویم اما باطناً در میان عاشقانت باز هم جایم نشد راه دیدار تو اینبار از حرم شد باز، حیف خواستم تا محضر تو با سرم آیم نشد گفتمت یک بار در خوابم بیا، جانِ حسن سر به خاک مقدمت ای یار می سایم، نشد دائماً می چرخم آقا جان به دور معصیت از دو چشم خیس تو هربار، پروایم نشد کربلایم دیر شد، دارم خجالت می کشم آه آقا جان بگو که وقت امضایم نشد؟ وحید محمدی
جز تو به فکر خیمه گاهم هیچ کس نیست بعداز تو آب آور بخواهم هیچ کس نیست پای شریعه لشکرم را دادم از دست جز یک حرم زن، در سپاهم هیچ کس نیست غربت سراغم آمد عباسم که می رفت غیر از علی اصغر، گواهم هیچ کس نیست زیر بغل های مـرا باید بگیری من داغ دیدم عذرخواهم هیچ کس نیست تنها شدم اطرافم اما ازدحام است هم هست یعنی آشنا هم هیچ کس نیست بی دست می شد کــــاش دسـتم را بگیری حالا که بی تو تکــیه گاهم هیچ کس نیست فرقت شکسته با علی فرقی نداری پاشیده تر از جسم ماهم هیچ کس نیست (صابر خراسانی)
*از بچگی هر وقت هر کاری خوبی میکردیم👈بهمون میگفتن : خیر ببینی* خیر ببینی پسرم خیر ببینی دخترم خیر ببینی جوون وقتی صبح از خواب بیدار میشیم ، به همدیگه میگیم : 👈 صبح به خیر. در طول روز به همدیگه میگیم : 👈 روز به خیر. شاید در طول روز ، این کلمه رو چند بار تکرار کنیم ، و برای همدیگه طلب خیر کنیم. ولی واقعاً این *خیر* ی که همه در جستجوی اون هستند، و از خدا میخوان. چیه؟🤔 قران کریم می‌فرماید : همه انسان‌ها شدیداً در پی خیر هستند. همه در جستجوی بهترین‌ها هستند. 🕋 إنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيد. (عادیات/۸) انسان بسیار دوستدار خیر است. ولی هر کس این خیر را در چیزی می‌بیند؟ یکی در خانه‌ی 🏡 خوب یکی در ماشین 🚘 خوب یکی در شغل💺 خوب یکی در همسر و فرزندان 👪خوب وووو ولی واقعاً این خیرِ راستین چیست؟ قرآن کریم می‌فرماید حضرت موسی وقتی خائف و ترسان از بین فرعونیان می‌گریخت ، این جمله رو زمزمه می‌کرد :👇 🕋 ربِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیر. (قصص/۲۴) پروردگارا. من به آنچه از خیر بر من نازل کنی محتاجم یعنی خدایا من نمیدونم خیرم در چیست. ولی اون بهترین رو که خیر من در آن است ، بر من نازل کن. خیلی از ماها ، این آیه رو در قنوت نمازها میخونیم ، و مدام از خدا طلب خیر می‌کنیم. 😔 خیری که حتّی نمیدونیم چی هست. فقط همین قدر میدونیم که اون چیزی که مردم فکر می‌کنند ، نیست خُب 😍 حالا میخوای بدونی خیرِ واقعی چیه؟ یه آیه‌ در قرآن هست که بارها و بارها دیدیم و شنیدیم ، ولی به راحتی از کنارش عبور کردیم. 📢خدا به صراحت این خیر رو در قرآنش به همگان معرفی کرده :👇 🕋 بقِيَّةُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. بقية الله همان خیرِ شماست. اگر از اهل ایمان باشید. ♥این خیر که همه دنبالش هستند ، چیزی نیست جز بقیه‌الله. جز پدر مهربانم👈 امام‌ زمان (عج) اون خیری که همه رهاش کردند ، و به بهای اندکی فروختند.😔 خیرِ واقعی یعنی اهلبیت. ✍در زیارت ‌جامعه‌ کبیره خطاب به اهلبیت میگوئیم :👇 ⚡ انْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ اوَّلَهُ، وَ اصْلَهُ وَ فَرْعَهُ، وَ مَعْدِنَهُ وَ مَاْویهُ وَمُنْتَهاهُ. هر جا صحبت از خیر باشد، شما اهلبیت اوّل و آخر و اصل و فرع و معدن و جایگاه آن خیر هستید. *أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکْ الفرج جزاکم الله خیرا ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌🌹💝🌹💝🌹💝🌹💝🌹 @fatemi5
95-01-09-Aali.mp3
18.06M
🔉 #فایل_صوتی | سخنرانی 🔺 حجة الاسلام والمسلمین عالی ◀ برکت زندگی 📌رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا علیه السلام ✅ #حجت_الاسلام_عالی 🆔 @eitaa_Ostadaali
بسم الله الرحمن الرحیم ⏪ دین گریزی(1) 🔸قرآن نیز یکی از علل اصلی ایمانی را و ضعف معرفتی انسان ها می داند؛ چنانچه حضرت (علیه السلام) به قوم خود می فرماید: (وَ لَکِنِّیَ أَرَاکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردمانی ناآگاه می بینم. 🔸امیر مؤمنان (علیه السلام) نیز درباره علت می فرماید: اگر مردم در موارد و تأمّل می کردند، هرگز به کفر و گم راهی نمی گراییدند.( میزان الحکمة،ج 2، ص 153) 🔸بنابراین، یکی از علل روان شناختی دین گریزی در همه انسان ها، به ویژه جوانان، ضعف معرفتی و عدم تفکر درباره دین است. ⏪برخی از علل دین گریزی عبارتند از: 1. خانواده: خانواده ها با نادرست و خود اغلب زمینه های دین گریزی را فراهم می کنند. 🔸پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کلُّ مولودٍ یُولَد على الفطرةِ فاَبواهُ یَهوّدانهِ او یُمجّسانه»؛هر انسانى که به دنیا مى ‏آید، در ذاتش به خداپرستى گرایش دارد. 🔸 اما پدر و مادر او را از خالق هستى دور کرده، باعث وى از دین‏ مى‏ شوند(من لایحضره الفقیه،ج 2،ص49) 2. دوستان و رفیقان ناباب: 🔸دوستان نقش در زندگی انسانها دارند. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «المرءُ على دینِ .» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 207). 🔸 به همین دلیل است که گاهى یک فرد در مدتى کوتاه گروه زیادى را از دین بى‏زار مى‏ کند. در قیامت نیز اهل دوزخ از دوستان و اطرافیان می باشد: یَا وَیْلَتَا لَیْتَنى لَمْ أَتَّخِذْ فُلانا خَلیلاً لَقَدْ أَضَلَّنی(آیه 228فرقان) 3. مطبوعات و رسانه های جمعی تحت قدرت مستکبرین: 🔸 مستکبران در هر زمانى با شیوه‏ هاى گوناگون تبلیغاتى، و تهمت، و زدن ‏هایى مثل مخالف آزادى، مرتجع و عقب مانده و یا با ترویج شک و ، و استهزاى باورهاى دینى مردم، دین‏گریزى را فراهم کرده‏اند. 🔸مردم را از دین گریزان مى‏ کنند. براى نمونه، هنگامى که علیه ‏السلام مردم را به ترک بت ‏پرستى و پرهیز از کم ‏فروشى دعوت مى‏ کرد، به او مى‏ گفتند: این دعوت تو مخالف با انسان‏هاست. آزادى انسان حکم مى‏ کند هر که را خواست، بپرستد و هرگونه که خواست در اموالش تصرف کند. 4. نداشتن الگوهای مناسب: گاهی بجای اینکه الگوگیری از ،علما ،متفکرین و داشته باشند؛ برخی از بازیگران و فاسق غربی را الگو قرار می دهند که اثر منفی زیادی دارد. @a_fatemi24 @fatemi5
آیات 1 - سؤال از همه افراد: «فلنسئلنّ الذین ارسل الیهم و لنسئلنّ المرسلین» اعراف، 6 به یقین هم از کسانی که پیامبران به سوی آنها فرستاده شدند سؤال خواهیم کرد هم از پیامبران سؤال می‌کنیم . 2 - سؤال از همه اعمال: «و لتسئلنّ عما کنتم تعملون» نحل، 93 یقیناً شما از آنچه انجام می‌دادید بازپرسی خواهید شد . موارد سؤال 1 - از راستی راستگویان: «لیسئل الصادقین عن صدقهم» احزاب، 8 خدا راستگویان را از صدقشان در ایمان و عمل صالح سؤال می‌کند . 2 - از شرک مشرکان: «احشروا الذین ظلموا و ازواجهم و ما کانوا یعبدون من دون اللَّه فاهدوهم الی صراط الجحیم وقفوهم انهم مسئولون» صافات، 22،23 در این هنگام به فرشتگان دستور داده می‌شود ظالمان و هم ردیفانشان و آنچه را می‌پرستیدند «آری آنچه را» جز خدا می‌پرستیدند جمع کنید و به سوی راه دوزخ هدایتشان کنید، آن‌ها را نگه دارید که باید بازپرسی شوند . 3 - از افتراء و دروغ کفار: «و لیسئلنّ یوم القیمه عما کانوا یفترون» عنکبوت، 13 در روز قیامت به یقین از تهمت‌هایی که می‌بستند سؤال خواهند شد . 4 - از نعمتها: «ثم لتسئلنّ یومئذٍ عن النعیم» تکاثر، 8 سپس در آن روز همه شما از نعمت‌هایی که داشته‌اید بازپرسی خواهید شد . روایات 1 - سؤال از همه مردم در قیامت قال رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم : «کلّکم راع و کلّکم مسئول عن رعیته. فالامام یسأل عن النّاس و الرجل یسأل عن اهله و المرأة تسأل عن بیت زوجها و العبد عن مال یسأل» . همه شما نگهبان هستید و همه دربارهٔ آنچه را باید نگهبانی کنید مورد سؤال قرار می‌گیرید. رهبر درباره مردم و مرد درباره خانواده‌اش و بنده به خاطر مال مولای خود مسؤول می‌باشد. (المیزان 8 / 12) 2 - سؤال از چهار امر در قیامت قال رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم : «لا تزول قد ما عبد یسئل من اربع عن عمره فیما افناه و من شبابه فیما ابلاه و من ماله عما اکتسب و فیما انفق و عن حبّنا اهل البیت». هیچ انسانی در قیامت قدم از قدم برنمی‌دارد جز آنکه از چهار چیز از او سؤال می‌کنند، از عمرش که در چه راهی فنا کرده و از جوانی او که در چه مسیری گذرانده و از ثروتش که از چه راهی به دست آورده و مصرف کرده و از دوستی ما اهل بیت . (بحار 7 / 278) 3 - سؤال از اعضاء و جوارح قال الصادق علیه السلام : «انّ السمع و البصر و الفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسؤولاً». قال یسأل السمع عمّا سمع و البصر عمّا نظر الیه و الفؤاد عمّا عقد علیه» . به راستی که گوش و چشم و قلب از همه آنها سؤال می‌شود، امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه می‌فرماید گوش از آنچه شنیده و چشم از آنچه دیده و قلب از آنچه که به آن گره خورده سؤال می‌شود . (کافی 3 / 65) 4 - سؤال از شهرها و بندگان قال علی علیه السلام: «اتّقوا اللَّه فی عباده و بلاده فأنّکم مسئولون حتی عن البقاع و البهائم». از خدا بترسید زیرا شما در قیامت در پیشگاه خدا مسؤول بندگان خدا، شهرها، خانه‌ها و حیوانات هستید . (نهج‌البلاغه خطبه 167)
باسمه تعالی جنین 🔸 مرد نمى‌تواند همسرش را به سقط جنین کند؛ چنان که اطاعت زوجه از زوج در سقط جنین حرام است. 🔸سقط کردن جنین قبل از دمیده شده ، کفاره ندارد، لیکن در سقط کردن آن بعد از دمیده شدن روح بنابر قول مشهور، کفّاره (آزاد کردن برده و در صورت عدم امکان آن، دو ماه روزه گرفتن و در صورت عدم امکان آن، اطعام شصت فقیر) ثابت است، به شرط آنکه جانى مباشر در سقط باشد نه مسبب. 🔸دیه سقط جنین با توجه به میزان آن در ادامه مطرح می شود. 🔸سقط کردن جنین موجب ثبوت دیه بر (کسی که به صورت مستقیم عامل اصلی) سقط است؛ مادر باشد یا غیر مادر. وارث جنین مستحق دیه خواهد بود؛ لیکن اگر مادر مباشر سقط باشد، در فرض بودن از دیه ارث نمى‌برد. دیه جنینى که روح در آن دمیده شده در پسر، دیه کامل و در دختر نصف آن است. 🔸سقط کردن جنین قبل از دمیده شده روح، کفاره ندارد، لیکن در سقط کردن آن بعد از دمیده شدن روح بنابر قول مشهور، کفّاره (آزاد کردن برده و در صورت عدم امکان آن، دو ماه روزه گرفتن و در صورت عدم امکان آن، اطعام شصت فقیر) ثابت است، به شرط آنکه جانى مباشر در سقط باشد نه مسبب. 🔸 مطابق نظر آیت الله خامنه ای، هر مثقال شرعی ¾ مثقال بازاری معادل ۶ / ۳ گرم مى‌باشد. 🔹اگر سقط جنين با كامل پدر و مادر توسط پزشك انجام گيرد، ديه آن به عهده كيست؟ همه مراجع: ديه سقط جنين بر عهده قاتل است و چون اين عمل به وسيله پزشك انجام شده، بر پدر و مادر تكليفى نيست؛ بلكه او ضامن است و اين ديه به پدر و مادر پرداخت مى شود. البته مى توانند از حق خود بگذرند و از او چيزى دريافت نكنند. در هر حال بايد از كار خود توبه كنند. 🔹. ديه سقط جنين چه مقدار است؟ همه مراجع: ديه براى نطفه، ۲۰ مثقال شرعى طلاى سكه دار؛ براى علقه (خون بسته شده) ۴۰ مثقال و براى مضغه (پاره گوشت) ۶۰ مثقال است. اگر استخوان داشته و بدون گوشت باشد، ۸۰ مثقال و اگر گوشت آن را پوشانده و خلقت كامل شده باشد، ۱۰۰ مثقال است. اگر روح در آن دميده شده؛ چنانچه پسر باشد، ۱۰۰۰ مثقال اگر دختر باشد، ۵۰۰ مثقال شرعى طلاى سكه دار ديه دارد. گفتنى است روح در حدود چهار ماهگى، در جنين دميده مى شود. 🔹پرسش :اگر مادر آمپول را به خود تزریق کند، تا جنین نامشروع خود را سقط کند، دیه بر عهده چه کسى است، و به چه کسى تعلّق مى گیرد؟ اگر شوهر ببخشد چطور؟ پاسخ :دیه سقط در این جا بر عهده مادر است. و دیه او به حاکم شرع مى رسد، و در مصارف بیت المال مصرف مى شود. @a_fatemi24 @fatemi5
منبرک فاطمی
بسم الله الرحمن الرحیم ⏪ دین گریزی(1) 🔸قرآن نیز یکی از علل اصلی #بی ایمانی را #جهل و ضعف معرفتی انس
تولا: بسم الله الرحمن الرحیم ⏪ دین گریزی(2) کفار و مخالفین،دستورات دین را و خرافه میدانند که در این باره خداوند می فرماید: إِذَا قِیلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ قَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ : چون به آنان گفته شود پروردگارتان چه چیز نازل کرده است مى گویند افسانه هاى پیشینیان است(آیه 24 نحل) برخی از دلایل دین گریزی عبارتند از : 1. خواسته های : 🔹 عده ای از آن جهت که آموزه های پیامبران با بی بند وباری و ولنگاری ایشان ناهمخوان است و بر زیاده خواهی ها و آزادی های جنسی 🔹ایشان قید و بند می زند مخالف دین هستند. (ارأیت من اتّخذ إلهه هواه: فرقان/43) 2. مشکلات اقتصادی و : 🔹فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از و مردم را به دین نسبت میدهد و ضعف را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین،اشکال را از دین دانسته و این فقر بهانه ای برای دین گریزی میشود ودر روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی میشود. 🔹البته این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و میشود که مقابل اکثر پیامبران،ثروتمندان قرار گرفته اند. 3. سخت گیری زیاد: 🔹 فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است(لاَ یُکَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا) 4. دین را مخالف و علم پنداشتن: 🔹ناسازگار دیدن دین با از عوامل مهم دین گریزی است؛مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث،دیه،قضاوت و... باعث این پندار میشود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود. 5. عملکرد غلط برخی دین: 🔹 با مشاهده کسانی که قول و عملشان یکی نیست و در عین حال، دعوت به دین داری می کنند، از خود می پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعیان آن بدان نمی کنند؟ چون نمی توانند لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دین و مذهبشان، به محض 🔹دیدن خلاف و اشتباه در اعمال و کسانی که به طرف دین دعوت می کنند، آن را به حساب دین می گذارند خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @a_fatemi24 @fatemi5