eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
990 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از M. J20
سلام لینک سخنرانی بسیار زیبا درباره مکتب امام حسین ع مناسب جهت ارائه در کانال https://as10.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/fc3db635bb2b9b4c7f61f74c6481d17920532352-144p.mp4
هر شب جمعه که دلتنگ زیارت میشوم  میروم در گوشه ای غرق عبادت میشوم    یا سلامی میدهم از بام خانه بر حرم چون کبوتر راهیه صحن و سرایت میشوم    با دوبال حسرتم پر میكشم تا شهر عشق تا که مهمان تو و گنبد طلایت میشوم   من کبوتر نیستم هستم کلاغی رو سیاه گر بخواهی ام, غلام رو سیاهت میشوم   مثل جون و مثل عابس, مثل مسلم, مثل حر گر دهی رخصت مرا, من هم فدایت میشوم   گر برات کربلایم را به دستانم دهی جان زهرا تا قیامت وامدارت میشوم   چون قسم دادم تو را بر نام زهرا, مادرت مطمئناً شامل لطف و عطایت میشوم
ای فروزنده مه برج و کمالم پسرم                            کردی ای ماه دو تا همچو هلالم پسرم ای جوان رفتی و پیری به سراغم آمد                                   که به یاد الف قد تو، دالم پسرم عالمی داشتم از داشتن چون تو گلی                         بعد تو سیر شدم از همه عالم پسرم سنگدل را خبراز عاطفه هر چند که نیست             دشمنان هم دلشان سوخت به حالم پسرم تیشه عدل کند ریشه صیاد تو را                                  آنکه بشکست ز داغت پر و بالم پسرم ۱ شب جمعه ای بود قافله ای رسید کربلا ، حرم امام حسین مشرف شدند ملا عباس می گوید : رفتم کنار ضریح امام حسین زیارت خواندیم ،رفقاش گفتند ملا عباس برای ما روضه بخوان ، دفتر چه نوحه ام را باز کردم نوحه علی اکبر آمد ، روضه علی اکبر خواندم صدای ناله همه در حرم امام حسین بلند شد مجلس تمام شد آمدیم برای استراحت ، ملا عباس می گوید : در عالم خواب دیدم کسی که در اتاق را می زند بلند شدم در را باز کردم دیدم یک غلامی است گفت : ملا عباس توئی ؟ گفتم بله ، چه کار داری ؟ گفت :بشارت به شما بدهم امام حسین سلام رساندند ، حضرت می خواهد به دیدن اهل این قافله بیاید . ملا عباس می گوید : در عالم خواب دوستان را خبر کردم همه با حالت ادب و احترام منتظر ماندیم طولی نکشید جمال ابی عبدالله نمایان شد خواستم به رسم احترام بلند شویم ، حضرت اشاره کردند فرمود: به حق من حسین بلند نشوید ، شما خسته اید، تازه از راه رسیده اید ، فرمود : ملا عباس می دانی برای چه من به دیدن شما آمدم ؟ من با شما سه کار داشتم : اوّل: آن که هر کس زائر ما باشد به دیدنش می رویم (رحمت خدا بر این ناله ها ) دوّم : یک پیرمردی خیلی آرزوی کربلا داشت موفق نشده همراه شما بیاید ، در جلسه شهرتان خدمت می کند ، سلام مرا به او برسانید . سوّم : ملا عباس اگر شب جمعه کربلا بودید رفقا را به حرم ما آوردید خواستید روضه بخوانید روضه علی اکبر را نخوانید مگر نمی دانید شبهای جمعه مادرم فاطمه ، کربلا مهمان من است ۲. ۱. علی ا نسانی . ۱. کرامات الحسینه ص ۱۵ ، گل واژه های محرم ، ص ۵۵
✅آمرین به معروف و ناهیان از منكر ➖در سوره توبه آیه هاى 111 و 112 مى خوانیم : «خدا از مؤمنان، جانها و مالهایشان را خرید تا بهشت از آنان باشد. آنان رزمندگانى هستند كه در راه خدا مى جنگند، دشمنان خدا را مى كشند و در راه خدا كشته مى شوند.وعده بهشت به آنان در تورات و انجیل و قرآن آمده است و چه كسى بهتر از خدا به عهد خود وفا مى كند.» ➖سپس مى فرماید: «جان دادن و بهشت گرفتن براى شما مبارك باشد و خود را به این معامله بشارت دهید كه رستگارى بزرگى است.» ➖در ادامه مى فرماید: این مؤمنان جان بر كف، هم از لغزش هاى خود توبه مى كنند، هم خدا را مى پرستند و ستایش مى كنند، و هم اهل روزه و ركوع و سجودند. این افرادند كه امر به معروف و نهى از منكر مى كنند و حدود الهى را پاس مى دارند.» ➕با یك نگاه سطحى به این دو آیه، و صفات آمرین به معروف بر همه ما روشن مى شود. ➖آنها افرادى جان بركف و شجاع هستند. فریادشان در روز، با اشك و توبه، و ركوع و سجودشان در شب همراه است. ➖هشدار آنان به خلافكاران، همراه با حفاظت و پاسدارى خودشان از قانون الهى است. ➕آرى ! فوز بزرگى كه خدا در ستایش آنان وعده كرده، مخصوص این گروه از افراد است نه كسانى كه خود خلاف كارند و مقررات و قوانین را زیر پا مى گذارند. مانند كسانى كه از چراغ قرمز رد مى شوند، ولى به بى حجاب تذكر مى دهند.
2⃣امر به معروف در روایات 🔸پیامبر اكرم (ص) فرمود : آمران به معروف، خدا در زمین هستند. 🔸در حدیث دیگر مى خوانیم: «خداوند، دشمن مؤمن بى دین است. پرسیدند یا رسول الله! مگر بى 😳 مى شود؟ فرمود: مسلمانى كه امر به نكند، بى دین است. 🔸حضرت على (ع) فرمود: نهى از منكر، به خاك مالیدن فاسقان است. 🔸امر به معروف و نهى از منكر دو از اخلاق الهى است كه هر كس این دو فریضه را یارى كند، خداوند به او عزت مى دهد. 🔸حضرت على (ع) مى فرماید: امر به معروف و نهى از منكر براى عموم مردم یك است (انگیزه آنان را نسبت به كار خیر زیاد مى كند)، و نهى از منكر براى افراد نابخرد كه گرایش به در آنان زیاد است، وسیله كنترل قوى است. 🔸امام باقر علیه السلام در مقام شكایت مى فرماید: افرادى هستند كه اگر نماز به مال یا جانشان بزند، آن را ترك مى كنند؛ همان گونه كه امر به معروف و نهى از منكر را كه ترین و شریف ترین واجبات است، به همین خاطر رها كردند.» 🔸كسى كه جلو منكر را نگیرد، همانند كسى است كه مجروحى را در كنار رها كند تا بمیرد. 🔸افراد ساكتى كه در برابر خلافكار هیچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند، هستند در میان زندگان. 🔸منكر مثل است كه اگر با نهى شما خاموش نشود، همه چیز را سوزاند. 🔸 اگر اى را دیدى كه به سوى انسان خفته اى مى رود، ولى فریاد نكشیدى، در او شریكى' @fatemi5
3⃣امام صادق (ع) فرمود : 🔹كسى كه بتواند جلوى را بگیرد، ولى نگیرد، دوست دارد كه خداوند متعال معصیت شود. چنین كسى اعلام با خدا كرده است. 🔹آرى! كسى كه گناه را انجام دهد، دین خدا را و دشمنان خدا را دلشاد كرده است. 🔹رسول خدا (ص) فرمود: گروهى هستند كه نه و نه شهید؛ ولى مردم به مقام آنان كه به خاطر امر به معروف به دست آورده اند، مى خوردند.(40) 🔹در قرآن مى خوانیم: «قُوا اَنْفُسَكُم وَ اَهْلیكُم ناراً»، خود و بستگانتان را از آتش حفظ كنید. 🔹روایات ذیل این آیه مى فرماید: «این حفظ باید از طریق امر به معروف و نهى از منكر صورت گیرد.» 🔹اگر مردم در برابر منكر سكوت كنند، خدا همه را با هم خواهد گرفت: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْكُم خاصَّة» هر كس به امر به معروف و نهى از منكر ایمان ندارد، دین ندارد. 🔹لا دین لمن لایدین الله بالامر بالمعروف و النهى عن المنكر. 🔹 دین، امر به معروف و نهى از منكر، و اجراى حدود الهى است. 🔹غایة الدین الامر بالمعروف و النهى عن المنكر و اقامة الحدود 🔹پایه و دین بر امر به معروف و نهى از منكر و اجراى حدود الهى است. 🔹قوام الشریعة الامر بالمعروف و النهى عن المنكر و اقامة الحدود 🔹خداوند راضى نیست كه در زمین معصیتى شود و او همچنان بمانند.(44) 🔹رسول خدا (ص) فرمود: جبرئیل آمد و گفت كه اسلام ده بخش دارد و بخش آن امر به معروف و نهى از منكر است.» 🔹در روایات، به مسلمانى كه نهى از منكر نمى كند، لقب و بى دین داده شده و مورد خداوند قرار گرفته است. 🔹ان الله لیبغض المؤمن الضعیف الذى لا دین له، فقیل من هو؟ قال الذى لاینهى عن المنكر (وسائل 11 ص 399). 🔹در قرآن مى خوانیم: پیامبرانى همچون داوود (ع) و عیسى (ع) به كسانى كه نهى از منكر نمى كنند، فرستاده اند. 🔹- لُعِنَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ بَنِى اِسْرَائِیلَ عَلى لِسَانِ داوُودَ وَ عِیسَى بْنَ مَرْیَمَ ذلِكَ بِمَا عَصَوْا وَ كَانُوا یَعْتَدُونَ *كانُوا لایَتَناهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوه (سوره مائده، آیه 78و79). 🔹امر به معروف و نهى از منكر راه انبیا، صلحا و واجبى بزرگ است كه با انجام آن، ها امن و درآمدها و حقوق مردم ادا مى شود. چند درس از نهى از منكر امام حسین (ع) @fatemi5
4⃣امام حسین (ع) در آخرین لحظه عمر خود، هنگامیكه دید لشكر یزید به خیمه هاى اهل بیت حمله ور شدند. ➖آخرین جمله اى كه به آنها فرمود، این بود: اگر دین ندارید، لااقل در دنیاى خود آزاده باشید.» ➖ این سخن اثر كرد و تا امام زنده بود، از هجوم به خیمه ها دست كشیدند. ما از این جمله آخر، چند درس بگیریم: 1) نهى از منكر واجب است، حتى در لحظه آخر . 2) نهى از منكر واجب است، حتى نسبت به ترین افراد. 3) اگر چند منكر انجام مى شود و ما مى توانیم از یكى از آنها جلوگیرى كنیم، باز هم نسبت به آن واجب است كه اقدام كنیم. 4) افراد خلافكار ممكن است از از منكرات دست بردارند و تحت تأثیر وجدان قرار بگیرند. 5) اگر از دین مردم نمى توان براى نهى از منكر كمك گرفت، از صفات دیگر آنان و از عوامل استفاده كنید. 6) حمایت از از بزرگترین واجبات است.
5⃣نهى از منكر در سخت ترین شرایط پدر، برادر، عمو و ذریه پیامبر (ص) را در پیش چشم امام سجاد علیه السلام شهید كردند و خود او را نیز به اسارت گرفتند و در كوفه و شام گرداندند. 🔹وقتى او را به مسجد بردند و دید كه خطیب روى منبر از یزید ستایش مى كند، یك تنه در حضور یزید فریاد زد: 🔹اى خطیب! تو با این و ستایش، رضاى یزید را به قهر خدا معامله كردى. تو مورد غضب پروردگار هستى. 🔹من باید از این چوبها بالا بروم و جاى این واعظ چاپلوس بنشینم تا بزرگترین ها را كه معرفى اسلام محمدى و اهل بیت پیامبر است، زنده كنم.» 🔹سپس امام به بالاى منبر رفت و با سخنرانى خود، كودتاى فكرى و فرهنگى و عاطفى و سیاسى كرد.(47) 🔹سكوت كافى نیست، حركت و فریاد لازم است. امام صادق (ع) كه در یك مهمانى شركت فرموده بودند، یكى از مهمانها از صاحبخانه با اشاره آب طلبید. او هم آورد. 🔹حضرت به محض آنكه متوجه شد، مجلس را ترك كرد و فرمود: «جلسه اى كه در آن شراب بنوشند، نه تنها نباید خورد كه باید آن جلسه را ترك كرد تا دیگران بفهمند كه شراب خوارى كارى زشت است.»(48) 🔹در تاریخ نوشته اند: بن زید كه در زمان رحلت رسول خدا (ص) فرمانده جنگ شد و در آن هنگام جوانى هیجده ساله بود، روزى به خدمت مولى امیرالمؤمنین(ع) شرفیاب شد و از حضرت كمك خواست. امام فرمود: من كمك نمى كنم. او گفت: 🔹 من همان اسامه، صحابى نزدیك رسول خدایم. فرمود: درست است؛ اما به یاد دارى كه وقتى ما با معاویه درگیر بودیم، تو ساكت نشستى. سكوت تو گناه بود؛ اگر چه با معاویه نبودى، اما با سكوتت وى را همراهى كردى. 🔹بنابراین، منطق سكوت و در عین حال سلامت از گناه، منطق صحیحى نیست. «یكى از نمایندگان مجلس در قبل از انقلاب اسلامى، خدمت امام امت (ره) رسید و گفت: 🔹قانونى مى خواست تصویب شود كه ضد اسلام بود من رأى ندادم. امام با عصبانیت فرمودند: كافى نبود. باید داد و فریاد به راه مى انداختى و مجلس را ترك مى كردى.» 🔹بنابراین، خوبها نباید در برابر انحرافات سكوت كنند. اگر خوبها به میدان بیایند، فضاى آلوده را تغییر مى دهند؛ براى مثال، اگر همه خوبها اول ظهر اذان بگویند، فضا بكلى دگرگون مى شود.
6⃣اهمیت امر به معروف 🔸ناگفته پیداست كه امر به معروف و نهى از منكر از حساب نماز، روزه و حج ؛ زیرا آنها ضررى به منافع و هوسهاى دیگران نمى زنند و لذا كسى با آنها مخالفتى ندارد. 🔸اما نهى از منكر، مخالفت با انحرافات و مردم است و قهراً گروهى در مقابل آن مقاومت مى كنند. 🔸بگذریم كه شناخت معروف و منكر كار هر كس نیست و قدرت برخورد و با افراد مختلف نیز روان شناسى تبلیغاتى لازم دارد. 🔸اما امر به معروف زمانى مؤثر است كه آمران به معروف و ناهیان از منكر، از و خوى عالى، اطلاعات كافى، آموزشهاى لازم برخودار باشند. 🔸از سوى دیگر، دولت و مردم از هر گونه حمایت هاى قانونى و مالى دریغ نكنند؛ براى مثال مسیر همه فیلمها و برنامه هاى صدا و سیما زنده كردن خوبیها در جامعه و محو كردن منكرات باشد. 🔸 بعلاوه، مردم باید امر به معروف را یك اسلامى بدانند و نه دخالت و . 🔸در شعارهاى در و دیوار نیز جملاتى باشد كه مردم را به سوى و نور دعوت كند و فضاى جامعه، اسلامى و فضاى رشد خوبیها و محو بدیها باشد. 🔸به فرموده روایات، امر به معروف حتى از در راه خدا مهمتر است؛ زیرا جهاد در تمام عمر یكى دوبار صورت مى گیرد؛ ولى این واجب الهى شب و روز در برابر چشم مردم جلوه گیرى مى كند. 🔸اگر امر به معروف و نهى از منكر نباشد، جامعه اسلامى بیمه نمى شود و هر روز اگر هنرمندى مثل یك گوساله طلائى درست كند، مى تواند نسل ما را مورد تهاجم فرهنگى خود قرار دهد. 🔸 به گفته همه علما، امر به معروف و نهى از منكر از واجبات است و آن قدر اهمیت دارد كه امام حسین (ع) فرمود: هدف من از رفتن به كربلا، امر به معروف و نهى از منكر است. 🔸با امر به معروف تمام واجبات در جامعه عملى مى شود. 🔸 با نهى از منكر، از همه مفاسد جلوگیرى مى شود. اگر یك مسلمان هر روز به یك معروف امر و از یك منكر نهى كنند، سیماى جهان عوض مى شود. 🔸اگر روزى كه و آمریكا، مسلمانان منطقه اى را بمباران مى كنند، یك میلیارد فریاد بلند شود، آنها عقب نشینى خواهند كرد. 🔸ما هنوز مزه اتحاد و ایمان و فریاد را به طور كامل نچشیده ایم. آرى از یك قطره آب كارى بر نمى آید؛ همین كه قطرات فراوان به صورت جویها و جویها به صورت رودخانه پشت سدى قرار گیرند، وسیله اى براى تولید برق مى شوند و منطقه اى را روشن مى كنند. 🔸مرحوم شهید مطهرى مى فرماید: «در قرآن، قبل از آیه امر به معروف ، مسأله مسلمانان مطرح شده است؛ یعنى اگر خواستید جلو مفاسد را بگیرید، باید قدرت داشته باشید و قدرت زمانى دارید كه متحد باشید.» 🔸مرحوم شیخ مى فرماید: اگر امر به معروف و نهى از منكر نیاز به قدرت و ولایت و حكومت داشت، واجب است كه به سراغ تشكیل قدرت رویم و حكومت تشكیل دهیم.» 🔸مفاسد دیروز دروغ و غیبت بود كه از فردى صادر مى شد و فرد دیگرى او را منع مى كرد؛ ولى مفاسد امروز، شكل دیگرى دارد. امروز، مسلمانان خود را در برابر بزرگترین توطئه ها مى بینند كه اگر از تخصص و تكنولوژى و قدرت و وحدت و اقتصاد كافى برخوردار نباشند، همه چیزشان دستخوش تهاجم قرار مى گیرد. 🔸بنابراین، تشكیل اسلامى براى نهى از منكر هاى اجتماعى و جهانى، یك ضرورت است.
7⃣هدف نهائى 🔹هدف از امر به معروف، انجام گرفتن خوبیها و هدف در نهى از منكر، كردن منكرات است. البته، منظور برخورد سطحى و بى نتیجه نیست. 🔹قرآن مى فرماید: اگر در مجلسى به آیات الهى توهین مى شود، جلسه را به عنوان ترك كنید تا مسیر بحث عوض شود. (حَتَّى یَخُوضُوا فى حَدیثٍ غَیرِه). 🔹بنابراین، اگر با ترك مجلس بحث ها عوض نشد، باید چاره دیگرى اندیشید؛ چون در قرآن هدف را تنها و ترك جلسه ندانسته، بلكه تغییر مسیر بحث دانسته است. لذا براى رسیدن به این هدف،از هر راه ممكن باید استفاده كرد. 🔹در بعضى روایات مى خوانیم: گناهكار را دهید تا خلاف را ترك كند. (حَتَّى یَتْرُكَه) 🔹اگر با تذكر و آزار ترك نكرد، مسؤولیت ما تمام نمى شود؛ بلكه از راههاى دیگر باید به نتیجه برسیم. در آیات جنگ، هدف برطرف شدن فتنه معرفى شده است. (وَ قاتَلُوهُم حَتَّى لاتَكُونَ فِتْنَة) 🔹بنابراین، باید تا رسیدن به این هدف، مبارزه را به شكلهاى مختلف ادامه داد. این، مربوط به هدف است. 🔹اما مقدار تلاش: عباداتى مثل نماز و روزه و حج، اعمالى صد در صد است و مقدار و زمان آن كاملاً روشن است؛ اما امر به معروف و نهى از منكر مقدار خاصى ندارد و نظیر مراجعه به پزشك است كه نمى توان گفت هر مریض در عمر خود به چه تعداد پزشك مراجعه كند و براى هر پزشك چند دقیقه صرف كند؛ یا براى خرید دارو چه مبلغى در نظر بگیرد. 🔹 هدف، سالم شدن مریض است و صرف زمان و مبلغ و مقدار تلاش، هیچ اندازه اى ندارد. لذا انبیا مى گفتند: تمام توان خود را براى اصلاح بكار مى بریم.
8⃣واجب عینى یا كفایى 🔸 : «آیا مثل دفن مرده است كه با اقدام بعضى، كفایت مى كند یا مثل اقامه نماز است كه بر هر فردى عیناً واجب است ؟». 🔸هر كدام از نظریه ها طرفدارانى دارد. در اینجا، نكاتى وجود دارد كه شاید بیان آنها مفید باشد؛ براى مثال: 1) از نظر «انكار قلبى» بر فرد فرد مردم است كه قلباً از گناه باشند؛ ولى از نظر «اقدام عملى و بیانى» همین كه بعضى اقدام كنند، از دیگران ساقط مى شود. 2) اگر مراد ما از معروف، احیاى تمام خوبیهاى است، باید تمام مردم كنند؛ اما اگر مراد احیاى نماز، روزه، حج و ... است، اقدام گروهى كافى است. 🔻 همچنین، اگر مراد از منكر برچیده شدن تمام مفاسداز تمام جامعه است، باید تمام مردم به پا خیزند؛ درست مثل كردن كه اگر هدف ما نظافت همه خیابان ها، بازارها، مدارس، كوچه ها و خانه هاست، این كار مربوط به همه مردم مى شود؛ ولى اگر هدف از نظافت، قسمت هاى جلو چشم و حساس است، قیام بعضى كافى است. 🔺امر به معروف و دعوت به حق، مخصوص یك گروه نیست. در جامعه، از نقش افراد نشویم. اگر یك فوتبالیست در میدان بازى در برابر چشم دیگران از خدا یاد كند و برنامه هاى نماز جماعت را در میدان ورزشى احیا كند؛ و اگر یك دانشگاهى در وسط درس كلام خود را قطع كند و به نماز اول وقت بایستد؛ و اگر مجریان سیما سخن و برنامه هاى خود را قطع كنند و در اول وقت به نماز بایستند، فرهنگ نماز اول وقت ترویج مى شود. ♦️خاطره روزى كه شاه از ایران فرار كرد، امام خمینى در اطراف پاریس بود. صدها خبرنگار و فیلمبردار گرد ایشان جمع شدند تا سخنان ایشان را به طور مستقیم به دنیا مخابره كنند. 🔺آن روز، مهمترین روز در تاریخ ایران و آن پیام هم سخن امام بود. همین كه امام روى صندلى نشست و چند كلمه اى با دنیا سخن گفت، ناگاه از فرزند عزیزش كه در كنار ایشان بود، پرسید: آیا اول نماز شده است؟ گفت: بله، الان اول وقت نماز است. 🔺امام سخن خود را كه در تمام دنیا به طور مستقیم پخش مى شد، قطع كرد و به سراغ نماز رفت. همه خبرنگاران و فیلمبرداران متحیر شدند كه چرا ناگهان سخن قطع شد. به آنان گفته شد: امام در اول وقت، سخنى با خدا دارد، نه با مردم»
9⃣یك نمونه قرآنى از نهى از منكر 🔻حضرت ابراهیم همین كه خود را بت پرست دید، به او گفت: این مجسمه هایى كه شما پابند عبادت آنها شده اید، چه معنا دارد. 🔺در این بیان بسیار كوتاه، به چند اصل مهم در امر به معروف و نهى از منكر پى مى بریم : از جمله : 1 - كسى كه امر به معروف مى كند، باید از و كفایت خاصى برخوردار باشد. 2 - در امر و نهى شرط سنى وجود ندارد (قالَ ِلاَبیه). 3 - امر و نهى را از نزدیكان شروع كنید. (قالَ ِلاَبیه). 4 - در نهى از منكر، ابتدا از منكرات نهى كنید (ما هذِهِ التَّماثیل). 5 - در امر و نهى، مردم را به و شخصیت خودشان متوجه سازید (اَنْتُم لَها عاكِفُون) 6 - در نهى از منكر، گاهى باید یك نفر در برابر گروهى قرار گیرد (ِلاَبیهِ و قَوْمِه). 7 - در امر و نهى با شیوه سؤال، را بیدار كنید. (ما هذِهِ التَّماثیل). 8 - در امر و نهى، قاطعیت و داشته باشید. (اَنْتُم وَ اباءَكُم). این اصول و درسهایى بود كه در نگاه نخست به ذهنم آمد. شاید شما اگر فكر كنید و یا به تفاسیر مراجعه كنید، مطالب دیگرى نیز فرا گیرید.
منبرک فاطمی
قسمت دوم امر به معروف و نهی از منكر 👇
قسمت دوم امر به معروف و نهی از منكر 👆
نام زینب در شئون زندگی گل می کند در دل عشاق ایجاد تحول می کند مهدی زهرا که خود رمز توسل با خداست در مقام ذکر با زینب توسل می کند بالا نرفت آنکه به پای تو پا نشد آقا نشد هرآنکه گدای شما نشد مقصود از تکلم طور از تو گفتن است موسی نشد هر آنکه کلیم شما نشد روز ازل برای گلوی تو هیچ کس غیر از خدای عز و جل خونبها نشد در خلقتش زمین و مکانهای محترم بسیار آفرید ولی کربلا نشد .... ما گندم رسیده ی شهر ری توایم شکر خدا که نان تو از من جدا نشد یک گوشه می رویم و فقط گریه می کنیم حالا که کربلای تو روزی ما نشد *داداش* داغ تو اعظم است تحمل نمی شود در حیرتم چگونه قد نیزه تا نشد شاعر:علی اکبر لطیفیان ایام شهادت ابی عبدالله و شهدای کربلا ، روضه،روضه ی عمه ی سادات حضرت زینب یااباعبدالله؛ وارد کوفه شدن کنیز ام حبیبه اومد گفت خانم یه مشته زن و بچه اومدن،لباسا همه پاره،پای برهنه،خیلی گرسنه اند، ام حبیبه یه زنبیل پر از نان و خرما کرد گفت ببر،کنیزه اومد تو کاروان خرماها رو دادن،بچه ها همه گرسنه" خانم کلثوم اومد نون و خرماها رو از دست بچه ها گرفت انداخت تو زنبیل گفت صدقه بر ما حرامه ...." برگشت، (قدیمیا وقتی کارد به استخوانشون میرسید به دو نفر توسل میکردن بعد از عاشورا،یکی حضرت صغری،یکی هم روضه ام حبیبه)گفت نون و خرماها رو برگردون،ام حبیبه تعجب کرد گفت مکه تو نگفتی اینا گرسنه ان،چند روزه غذا نخوردن؟گفت خانوم،تا نون و خرماها رو دادم دست بچه ها یه خانمی اومد گرفت انداخت تو زنبیل گفت صدقه بر ما حرامه" بلند شد از جا گفت صدقه فقط به یه خانواده حرامه"اونم بنی هاشمیان ...." اومد خود ام حبیبه با گریه زنبیلای نان و خرما رو آوردن از بچه ها سوال کرد بزرگ شما کیه؟همه یه خانم قد خمیده رو نشدن دادن؛همه زینب و نشون دادن ..." اومد ام حبیبه،گفت چرا این نان و خرماها رو نزاشتید بچه ها بخورن؟گفت صدقه بر ما حرامه" گفت خانم جان صدقه نیست نذره ...."گفت ام حبیبه نذرت چیه؟گفت نذر من اینه هر کاروانی اومد تو این شهر نان و خرما نذر می کنم،نذرم اینه یه دفعه دیگه خانمم زینبو ببینم ..." یه موقع زینب صدا زد ام حبیبه" نذرت قبول شد ... من زینبم ...." گفت اگه تو زینبی چرا قدت خمیده؟چرا موهات سپید شده؟باورم نمیشه تو زینبی ،اون زینبی که من میشناسم"هیچ موقع از حسین جدا نمیشد ..." یه موقع عقیله ی بنی هاشم حضرت زینب صدا زد ام حبیبه اون سری که بالا نیزه ست سر حسینه ...." حسین ....... لذا چند روز اهل بیت ابی عبدالله رد تو یه خرابه ای نگه داشتن،نه بامی نه در " ده هزار نفر نوشته مرحوم اشتهاردی شهر رو محاصره کرده بودن گفتن الان جیگر بچه های حسین رو میسوزونیم"چی کار کردن؟شروع کردن غذا پختن ...." بچه ها زینب و میگرفتن،عمه ما گرسنمونه ...." زخانه ها بوی طعام می آید ..... اینم برا شهدا،شهدای مدافع حرم زینبی؛ دارن حرکت می کنن،یه موقع زینب دید شمر و زجر ابن قیس و سنان و دیگر نانجیبا دارن به رباب میخندن ...." آخ آخ ..... یه نگاهی کرد حضرت زینب دید رباب دستاشو داره تکون میده ،اما خوابه ...."گفت خانم جان،رباب،همسر برادر بیدار شو ببین این نانجیبا دارن بهت میخندن ....." گفت خانم جان خوابم برد ؛ خواب علی اصغر و دیدم..... خواب دیدم علی اصغر تو بغلمه،دارم براش لالایی می گم ..... دستمو تکون میدادم ........." حسین .......... غم عشقت بیابون پرورم کرد ....... هوای وصل بی بال و پرم کرد ...... ای دل .....ای دل ..... به ما گفتی صبوری کن صبوری صبوری، طرفه خاکی بر سرم کرد ...... دلم را هر چه میخواهی بسوزان تنم را هرچه میخواهی بلرزان ولی در کوچه های کوفه و شام .... به پیش چشم نامحرم مگردان ... حسین . @fatemi5
سؤال: گوش دادن به موسیقی که دارای مجوز وزارت ارشاد است، چه حکمی دارد؟ جواب: هر موسیقی که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کرده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است و اگر اینگونه نباشد، گوش دادن به آن به تنهایی اشکال ندارد.
سؤال: آیا رعایت احکام تجوید (مثل مد ّلازم و ادغام ) در نماز لازم است؟ جواب: لازم نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که مدّ لازم و عدم وقف بر حرکت و وصل بر سکون و ادغام در حروف یرملون رعایت شود.
منبرک فاطمی
قسمت دوم امر به معروف و نهی از منكر 👇
قسمت دوم امر به معروف و نهی از منكر 👆