eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
979 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️کریم بودن به این که از اینکه شخص نیازمند اظهار نیاز کند، فرد کریم یا از روی نشانه‌های موجود پی به نیاز طرف مقابل می‌برد و یا طبع کریمانه و او این نیاز را درک کرده و به یاری او می‌رود. 👈 البته کار در همین مقطع باقی نمی‌ماند. چون بسیاری از مردم متوجه نیاز نیازمندان می‌شوند، اما باید اقدام کرده و قبل از اینکه شخص عزت‌نفس خودش را زیر پا بگذارد به یاری او می‌رود. 👈 امام حسن علیه السلام این‌گونه به مردم نیازمند کمک می‌کردند که به کریم بودن شناخته شده‌اند. 👈چون عزت‌نفس مردم برای ایشان ارزش و جایگاه والایی داشت و به آن توجه می‌کردند؛ 👈بنابراین صبر نمی‌کردند تا فرد محتاج دهان باز کند و نیازش را بگوید، بلکه پیش از گفتن او به کمکش می‌رفتند و با نوعی برخورد بزرگوارانه و دوستانه نیازش را برطرف می‌کردند.
❇️چرا به امام حسن مجتبی(ع)،کریم اهل بیت می گویند؟ ✍ امام حسن مجتبی (ع) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار بودند 🔹و با خرابه ‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و 🔹در این حرکت جز خداوند را مدنظر نداشتند. 🔹 هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌ رفتند و آن‌ها را به دعوت می ‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند. 🔹امام حسن مجتبی (ع) توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال در راه خدا می ‌بخشید. 🔹مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و بسیار بزرگ و بی‌ نظیری ثبت کرده‌ اند. 🔹آن حضرت در طول عمر خود بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند. @fatemi222
✋داستان ✍در حديثي آمده كه امام حسن - عليه السلام- هيچ‏گاه سائلي را نكرد و در برابر درخواست او «نه» نگفت، و چون به آن حضرت عرض شد: چگونه است كه هيچ‏گاه سائلي را رد نمي‏كنيد؟ 👌 پاسخ داد: «اني لله سائل و فيه راغب و انا استحيي ان اكون سائلا و ارد سائلا و ان الله تعالي عودني عادة، عودني ان يفيض نعمه علي، و عودته ان افيض نعمه علي الناس، فاخشي ان قطعت العادة ان يمنعني المادة» ! 👌(من سائل درگاه خدا و راغب در پيشگاه اويم، و من شرم دارم كه درخواست كننده باشم و سائلي را رد كنم، و خداوند مرا به معتاد كرده، معتادم كرده كه نعمتهاي خود را بر من فرو ريزد، و من نيز در برابر او معتاد شده‏ام كه نعمتش را به مردم بدهم، و ترس آن را دارم كه اگر عادتم را ترك كنم اصل آن نعمت را از من دريغ دارد). 👈امام - عليه السلام- به دنبال اين گفتار اين دو را نيز انشا فرمود: «اذا ما اتاني سائل قلت مرحبا بمن فضله فرض علي معجل و من فضله فضل علي كل فاضل و افضل ايام الفتي حين يسئل» (هنگامي كه سائلي نزد من آيد بدو گويم: خوش آمدي اي كسي كه فضيلت او بر من فرضي است عاجل.و كسي كه فضيلت او برتر است بر هر فاضل، و بهترين روزهاي جوانمرد روزي است كه مورد سؤال قرار گيرد، و از او چيزي درخواست شود). @fatemi222
✍ابن كثير از علماي اهل سنت در البداية و النهاية روايت كرده كه امام - عليه السلام- 🔸 غلام سياهي را ديد كه گرده ناني پيش خود نهاده و خودش ‏اي از آن مي‏خورد و لقمه ديگري را به سگي كه آنجا بود مي‏دهد. 🔸امام - عليه السلام- كه آن منظره را ديد بدو فرمود: تو در اين كار چيست؟ 🔸پاسخ داد: «اني استحيي منه ان آكل و لا اطعمه» (من از او شرم دارم كه خود بخورم و به او نخورانم!) 🔸امام - عليه السلام- بدو فرمود: از جاي خود برنخيز تا من بيايم! سپس به نزد آن غلام رفت و او را با آن باغي كه در آن زندگي مي‏كرد از وي خريداري كرد، آنگاه آن غلام را آزاد كرده و آن باغ را نيز به او بخشيد! @fatemi222
✋انفاق همراه با راهنمایی و ارشاد ✍روزی عثمان در کنار مسجد نشسته بود، مرد فقیری از او مالی خواست. 🔹عثمان پنج درهم به وی داد. آن فقیر گفت: مرا نزد کسی کن که کمک بیش تری کند. 🔹عثمان به امام حسن و حسین(ع) اشاره کرد، وی پیش ایشان رفت و درخواست کمک نمود. 🔹 امام مجتبی(ع) فرمودند: درخواست کردن از دیگران نیست، مگر در سه مورد: 👈 دیه ای به گردن انسان باشد که از پرداخت آن عاجز است، 👈یا بدهی و دِینی کمرشکن داشته باشد که توان ادای آن را ندارد، 👈 و یا فقیر و درمانده گردد و دستش به جایی نرسد. 🔹 کدام یک از این موارد برای تو پیش آمده است؟ 🔹عرض کرد: اتفاقاً گرفتاری من یکی از همین سه چیز است. 👈آن گاه حضرت دینار به وی داد و به پیروی از آن حضرت، امام حسین(ع) چهل و نه دینار به وی عطا کردند. 🔹فقیر هنگام برگشت از کنار عثمان گذشت، عثمان گفت: چه کردی؟ 🔹 جواب داد: تو کمک کردی؛ ولی هیچ نپرسیدی پول را برای چه منظوری می خواهم؟ اما امام حسن(ع) در مورد مصرف پول از من سؤال کرد، آن گاه پنجاه دینار عطا فرمودند. عثمان گفت: این کانون و حکمت و سرچشمۀ نیکی و فضیلت هستند. نظیر آن ها را کی می توان یافت؟ @fatemi222
✋القاء اندیشه در قالب احسان ✍گاهی حضرت با انفاقش در جامعه یک ایده و فکری را ترویج می کردند. 🔹مثل اینکه بهتر است هدیه در مقام سخاوت، بهتر از اندازۀ خود هدیه باشد: 👈«قَالَ أَنَسٌ حَیتْ جَارِیةٌ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِی(ع) بِطَاقَةِ رَیحَانٍ، فَقَالَ لَهَا: أَنْتِ حرَّةٌ لِوَجهِ اللَّهِ، فَقُلْتُ لَهُ: فِی ذَلِک؟ فقَالَ: أَدَّبنَا اللَّهُ تَعَالَی، فَقَالَ : «وَ إِذا حُییتُمْ بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْها» وَ کانَ أَحْسَنَ مِنْهَا إِعْتَاقُهَا. وَ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِی(ع): 🌹إِنَّ السَّخَاءَ عَلَی الْعِبَادِ فَرِیضَةٌلِلَّهِ یقْرَأُ فِی کتَابٍ محْکمٍ وَعَدَ الْعبَادَ الْأَسْخِیاءَ جِنَانَهُوَ أَعَدَّ لِلْبخَلَاءِ نارَ جَهَنَّم 👈انس می گوید: کنیزی دسته گلی برای امام حسن(ع) هدیه آورد. 👈حضرت فرمودند: (در مقابل) شما را در راه خدا آزاد کردم، پس من اعتراض کردم و گفتم: به خاطر دسته گلی کنیز بخشیدی؟ 👈 امام فرمودند: خدای بلندمرتبه ما را این گونه تربیت کرده و فرموده است: هرگاه شما را تحیت و سلامی گفتند، شما به تحیت و سلامی بهتر یا مانند آن پاسخ دهید که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید. و احسن از دسته گل، آزادی کنیز است. امام در شعری فرمودند: 👈بذل و بخشش برای بندگان خدا امر لازمی است که در قرآن کریم خوانده می شود. خدا بهشت خود را به بندگان بخشنده وعده داده، و جهنم را برای افراد بخیل مقرر فرموده است. کسی که دست هایش برای بینوایان بخشنده نباشد، مسلمان [کامل] نخواهد بود.» @fatemi222
اما نکاتی در باره انفاق در قرآن 👇 سلام چرا به امام حسن مجتبی علیه السلام کریم اهلبیت گفته میشه؟ https://eitaa.com/fatemi222/6534 داستان‌هایی از کرامت امام مجتبی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/6539 هفت اثر انفاق در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/6543 انفاق و دفع بلا در کتاب سه دقیقه در قیامت https://eitaa.com/fatemi222/6556 پاداش انفاق در دنیا https://eitaa.com/fatemi222/6557 اولویت بندی احسان https://eitaa.com/fatemi222/6559 قارون و قوس نزولی https://eitaa.com/fatemi222/6560 هفت روش انفاق https://eitaa.com/fatemi222/6563 مثلِ قارون https://eitaa.com/fatemi222/6561 اولویت‌بندی در احسان https://eitaa.com/fatemi222/6559 سه محبوب فاطمه https://eitaa.com/fatemi222/6558 پاداشِ دنیائیِ انفاق https://eitaa.com/fatemi222/6557 بررسی اعمال https://eitaa.com/fatemi222/6556 انفاق و دفع بلا در کتاب سه دقیقه در قیامت https://eitaa.com/fatemi222/6556 پاداش اخروی و فرجام نیک https://eitaa.com/fatemi222/6553 مقام معنوی ثروتمندان ؛ https://eitaa.com/fatemi222/6550 انفاق همراه با راهنمایی و ارشاد https://eitaa.com/fatemi222/6541 ده عامل شدن از نگاه قرآن کریم https://eitaa.com/fatemi222/5575 پرداخت https://eitaa.com/fatemi222/5529 پاداش دنیایی انفاق https://eitaa.com/fatemi222/5323 چهار ویژگی پرداخت صدقه https://eitaa.com/fatemi222/5150 -انفاق پنهانی وگذشت و بخشش امام سجاد (علیه السلام ) https://eitaa.com/fatemi222/393 عوامل افزایش رزق https://eitaa.com/fatemi222/4803 انفاق پنهانی: https://eitaa.com/fatemi222/4529 نکاتی در و https://eitaa.com/fatemi222/2844 معامله با خدا https://eitaa.com/fatemi222/1149
✋اثرات انفاق کردن در زندگی ⭕️هر عمل صالح و نیکویی که انسان انجام می دهد علاوه بر پاداش و اجر معنوی نزد خداوند متعال، دارای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز در جامعه است. ⭕️ خداوند برای تمامی اعمال صالح انسان پاداش تعیین نموده است چرا که این اعمال، در جامعه و در هدف خدمت به مردم انجام گرفته و نتایج مثبت و ارزنده ای را در جامعه خواهد داشت، به همان نحو که اعمال و رذایل اخلاقی تاثیر منفی و نامناسب را در افراد دارد. ⭕️یکی از این اعمال نیکو که دارای آثار و نتایج گوناگون و قابل بررسی در اجتماع انسان هاست، و بخشش دارایی ها و اموال مادی و غیر مادی افراد جهت تامین و رفع نیاز های فقرا و محرومان جامعه است. 👈انفاق از جمله اعمالی است که قران برای آن اثرات و نتایج شایسته ارزنده ای را ذکر نموده و انسان های توانمند را به انجام آن دعوت نموده است. انفاق دارای اثرات فراوانی در زمینه های معنوی، فردی و اجتماعی است. به برخی از این آثار توجه کنید: 👇👇
۱) تزکیه و طهارت نفس 🔹انفاق موجب پاک شدن از بسیاری از اخلاقی است؛ چنان‌که وجود این ویژگی برای زکات دادن، که خود گونه‌ای از انفاق به شمار می‌رود، 🔹تصریح شده است: «خُذ مِن اَمولِهِم صَدَقَةً و تُزَکّیهِم بِها وصَلِّ عَلَیهِم…»؛ 🔹همچنین مفسران مراد از«یَتَزَّکی» را در آیه ۱۸ سوره لیل پاک شدن انفاق کننده از گناهان و طهارت نفس او دانسته‌اند. 🔹 دنیا دوستی، مال دوستی و از جمله رذایلی است که با انفاق کردن از انسان دور می‌شود. @fatemi222
۲) آرامش روحی 👈پیامد دیگر انفاق، آرامش روحی انفاقگر در دنیا و آخرت است: 🌹 «اَلَّذینَ یُنفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ‌اللّهِ… لا خَوفٌ عَلَیهِم ولا هُم یَحزَنون» 🌹 «خوف» را نگرانی از آینده و «حزن» را ناراحتی و اندوه از گذشته معنا کرده‌اند. 🌹 به نظر شماری از مفسران مراد از «تَثبیتـًا مِن اَنفُسِهِم» 🌹 در آیه ۲۶۵ سوره بقره آرامشی است که پس از ﷼انفاق برای انفاق کننده و انفاق شونده و در پی آن برای حاصل می‌شود @fatemi222
۳) جبران و افزایش اموال 🔸خداوند کمبود مادی را که بر اثر انفاق در مال انفاق کننده پدید می‌آید، می‌کند: 🔹«و ما اَنفَقتُم مِن شَیء فَهُوَ یُخلِفُهُ» مفسران مراد از «یُخلِفُه» را در این آیه جبران اموال در دنیا یا ثواب و پاداش اخروی دانسته‌اند. 🔸آیه ۲۷۲ سوره بقره نیز همین‌گونه تفسیر شده است : «و ما تُنفِقوا مِن خَیر یُوَفَّ اِلَیکُم...» 🔸خداوند افزون بر جبران سرمایه انفاق شده، گاه ﷼چند برابر آن را به انفاق‌گر می‌دهد: 🔹«مَن ذَا الَّذی یُقرِضُ اللّهَ قَرضـًا حَسَنـًا فَیُضـعِفَهُ لَهُ اَضعافـًا کَثیرَةً واللّهُ یَقبِضُ و یَبصُـطُ» 🔸مراد از«واللّهُ یَقبِضُ و یَبصُـط» این است که قبض و بسط به دست خداست و او توانایی آن را دارد که در عوض آنچه از مال انفاق کننده کم می‌شود چند برابر آن را بدهد؛ چنان‌که آیه ۲۶۸ سوره بقره نیز به این مطلب اشاره دارد @fatemi222
بهلول گنابادی مورد فوق رو در مکه تجربه کرد بعدا داستانش رو پیدا میکنم 👆
۴)تقرب به خداوند ✍به تصریح آیات قرآنی ( خداوند انفاق‌گران را دوست دارد. 👈انفاق موجب قرب و نزدیکی انسان به خدا می‌شود: 🌹«ومِنَ الاَعرابِ مَن… و یَتَّخِذُ ما یُنفِقُ قُرُبـت عِندَ اللّهِ… اَلا اِنَّها قُربَةٌ لَهُم» مراد از در آیه، نزدیکی در رتبه و مقام شخص به خداوند است، هرچند برخی مفسران مراد از را طلب ثواب و پاداش الهی دانسته‌اند. 👈مقام و درجه مؤمنانی که در راه خدا انفاق می‌کنند با دیگران نیست: 👈«لاَیَستَوِی القـعِدونَ مِنَ المُؤمِنینَ غَیرُ اُولِی الضَّرَرِ والمُجـهِدونَ فی سَبیلِ اللّهِ بِاَمولِهِم...» 👈 ، بلکه مقام آنان برتر است: «فَضَّلَ اللّهُ المُجـهِدینَ بِاَمولِهِم… عَلَی القـعِدینَ دَرَجَة» 👈 قرآن مؤمنانی را که همراه با اعمالی مهم چون هجرت و جهاد به انفاق کردن اقدام کنند، دارای برتر از دیگران نزد خداوند برشمرده است: 🌹«اَلَّذینَ ءامَنوا و هاجَروا وجـهَدوا فی سَبیلِ اللّهِ بِاَمولِهِم و اَنفُسِهِم اَعظَمُ دَرَجَةً عِندَاللّه» @fatemi222
✋مقام معنوی ثروتمندان ؛ 🔹 ثروتمندان مؤمن برابر 👇 ➖وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ *37 سوره سبأ ♦️مالها و فرزندانتان، آن ]فضیلتی[ نیست که شما را به ما گرداند، مگر کسانی که ایمان آوردند و کار نیك و شایسته کردند؛ پس اینانند که بدانچه کردند، پاداشی دو چندان دارند و ایشان در کوشك های بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند 72 سا ) 🔺 نزد امام باقر علیه السلام از شیعه سخن گفتیم. 🔺گویا وی آنچه را از ما درباره آنان شنید، خوش نمیداشت؛ فرمود: ای ابو محمّد! 🔺 هرگاه مؤمن ثروتمند و باشد و همواره از جانب او به اطرافیانش خیر برسد، خداوند پاداشِ انفاق نیکش را و مالها و فرزندانتان، آن « : برابر عطا میفرماید؛ که او، خود، در کتابش فرموده است.... و ایشان در کوشكهای بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند 🔸ذَكَرْنَا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْأَغْنِيَاءِ مِنَ اَلشِّيعَةِ فَكَأَنَّهُ كَرِهَ مَا سَمِعَ مِنَّا فِيهِمْ، قَالَ: يَا بَا مُحَمَّدٍ إِذَا كَانَ اَلْمُؤْمِنُ غَنِيّاً رَحِيماً وَصُولاً لَهُ مَعْرُوفٌ إِلَى أَصْحَابِهِ، أَعْطَاهُ اَللَّهُ أَجْرَ مَا يُنْفِقُ فِي اَلْبِرِّ أَجْرَهُ مَرَّتَيْنِ ضِعْفَيْنِ، لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ : وَ مٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنٰا زُلْفىٰ إِلاّٰ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً فَأُولٰئِكَ لَهُمْ جَزٰاءُ اَلضِّعْفِ بِمٰا عَمِلُوا وَ هُمْ فِي اَلْغُرُفٰاتِ آمِنُونَ . 🔺ببینید امام باقر ع شدند از دست اینها که علیه مندان شیعه حرف می زدند. 🔺 مومن ثروتمند پیش خدا دو برابر از او پذیرفته می شود. البته فقراء با نیت و به این مقام معنوی ثروتمندان می رسند. نیت دست فقراء را باز کرده است. @fatemi222
۵) امنیت اجتماعی ✍از جمله آثار خوشایند گسترش انفاق در جامعه، نقش مهم آن در گسترش امنیت و سلامت جامعه است، 🔸آن‌چنان که آن را از لوازم حیات اجتماعی شمرده‌اند. 🔸گاه این ویژگیِ انفاق را از آیه ۳۸ سوره محمد برداشت کرده‌اند. 🔸.مفسران مراد از هلاکت را در آیه ۱۹۵ سوره بقره: 🌹«واَنفِقوا فی سَبیلِ اللّهِ ولا تُلقوا بِاَیدیکُم اِلَی التَّهلُکَة» 🔸غلبه دشمنان بر مسلمانان بر اثر خودداری از صرف مال در راه جهاد و به طور کلی از انفاق کردن در راه خدا دانسته‌اند که در نهایت به ضعف مسلمانان و گسترش در جامعه می‌انجامد @fatemi222
۶) رحمت و بخشش الهی ✍انفاق کردن در راه خدا در شمار اعمالی است که رحمت خداوند و آمرزش گناهان را در پی دارد: 🌹 «سَیُدخِلُهُمُ اللّهُ فی رَحمَتِه» ، «قالَ اللّه… لئِن اَقَمتُمُ الصَّلوة… و اَقرَضتُمُ اللّهَ قَرضـًا حَسَنـًا لاَکَفِّرَنَّ عَنکُم سَیِّـاتِکُم» 🔹آیات ۱۰۲ ـ ۱۰۳ سوره توبه درباره ابولبابه و یارانش نازل شده که پس از ارتکاب گناه، توبه کرده و از خداوند عفو طلبیدند. 🔹 خداوند ضمن پذیرش توبه آنان به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)فرمان داد تا برای شدن آنان بخشی از اموالشان را بگیرد: 🌹 «وءاخَرونَ اعتَرَفوا بِذُنوبِهِم خَلَطوا عَمَلاً صــلِحـًا وءاخَرَ سَیِّئـًا عَسَی اللّهُ اَن یَتوبَ عَلَیهِم اِنَّ اللّهَ غَفورٌ رَحیم خُذ مِن اَمولِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وتُزَکّیهِم...» 🌹هرچند بیشتر مفسران مراد از «صدقه» را در این آیه، واجب دانسته‌اند، با توجه به حدیثی که در شأن نزول آیه نقل شده برخی مفسران بر آن‌اند که بخشی از این اموال و بخشی دیگر کفاره بوده است. @fatemi222
۷) پاداش اخروی و فرجام نیک 👈انفاق مالی یا غیر مالی، هرچند کوچک باشد بر خداوند نیست: 🌹«و ما تَفعَلوا مِن خَیر فَاِنَّ اللّهَ بِهِ عَلیم»، 🌹 «و ما اَنفَقتُم مِن نَفَقَة اَو نَذَرتُم مِن نَذر فَاِنَّ اللّهَ یَعلَمُهُ…» 🌹 کم‌ترین انفاق در پرونده اعمال انسان نوشته می‌شود: 🌹«ولا یُنفِقونَ نَفَقَةً صَغیرَةً ولا کَبیرَةً ولا یَقطَعونَ وادِیـًا اِلاّ کُتِبَ لَهُم» 🌹 تا وی را بهتر از آنچه انفاق کرده، پاداش دهد: 🌹«لِیَجزِیَهُمُ اللّهُ اَحسَنَ ما کانوا یَعمَلون» 👈در آیات متعددی از قرآن‌ کریم به پاداش اخروی انفاق تصریح شده؛ از جمله با چون: «اجراً عظیماً» ، «اجر کبیر» ، «اجر کریم» «رزق کریم» ؛ همچنین در آیه ۲۶۱ سوره بقره انفاق‌کنندگان اموال در راه خدا را مانند دانسته که ۷ خوشه برویاند و در هر خوشه ۱۰۰ دانه باشد: 🌹 «مَثَلُ الَّذینَ یُنفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّة اَنبَتَت سَبعَ سَنابِلَ فی کُلِّ سُنـبُلَة مِائَةُ حَبَّة…» 👈 مفسران از این آیه چنین استفاده کرده‌اند که پاداش اخروی انفاق (یا خصوص انفاق برای جهاد، به نظر برخی مفسران) ۷۰۰ برابر کار خیر یا حتّی بیش از آن است: 🌹 «واللّهُ یُضـعِفُ لِمَن یَشاءُ» 👌انفاق‌گران در آخرت از بهشت و نعمتهای بهشتی بهره‌مند خواهند شد: 🌹«جَنّـتٌ تَجری مِن تَحتِهَا الاَنهـرُ خــلِدینَ فیها…»؛ همچنین در برخی آیات با تعابیری دیگر به پاداش خروی اشاره شده است؛ مانند: 🌹آیه۲۲ سوره رعد: «لَهُم عُقبَی‌الدّار» @fatemi222
انفاق و دفع بلا در کتاب سه دقیقه در قیامت 👇
🔰در مـیان روزهـایی که اعمال آن‌ها انجام شد، 🔺یـکی از روزهـا بـرای من خاطره ساز شد. چون در آن وضــعیت، مــا بــه اعـمال آگـاه مـی‌شدیم . یــعنی اتــفاقات و عـلت بـرخی وقـایع را مـی‌فهمیدیم. چـیزی کـه امـروزه به اسم بیان مـی‌شود، اصـلاً آنـجا مـورد تـأیید نـبود، بـلکه تمام اتـفاقات زنـدگی به واسطه برخی رخ می‌داد. ⭕️روزی در دوران بـا اعـضای سـپاه بـه اردوی‌ رفـتیم. کـلاس‌های روزانه تمام شد و برنامه اردو بـه شـب رسـید، نـمی‌دانید کـه چقدر بچه‌های‌هـم دوره را کـردم. بیشتر نیروها بودند و داخـل خـوابیده بودند، من و یکی از رفقا مـی‌رفتیم و بـا کـردن ، آن‌ها را از خواب بیدار می‌کردیم! 🔹برای همین یک کوچک، به من و رفیقم دادند و ما را از جدا کردند. ➕شـب دوم اردو بـود کـه بـاز هـم بقیه را کردیم و سـریع بـرگشتیم خـودمان که بخوابیم. 🔹 البته بـگذریم از ایـنکه هرچه و اعمال خیر داشتم، به خــــــاطر ایـــــن کـــــارها از دادم! 🔹وقـتی در اواخر شب به چادر خودمان برگشتیم، دیدم‌ یــــک نــــفر ســــر مـــن خـــوابیده! مـن یک مخصوص برای خودم آورده بودم و با‌ دو عدد پتو، برای رختخواب قشنگ درست کرده بودم. 🔻چادر ما نداشت و متوجه نشدم چه کسی جای مـن خوابیده، فکر کردم‌ یکی از بچه‌ها می‌خواهد من را کـند، لـذا همینطور که پایم بود، جلو‌ آمـــدم و یـــک بــه شــخص خــواب زدم! 👈یـکباره دیـدم آقا... که امام جماعت اردوگاه بود از جا پرید و را گرفته و داد می‌زد: کی بود؟ چی شد؟ ➖وحـشت کـردم. سـریع از چـادر آمـدم بیرون. بعدها فهمیدم که حاج آقا جای خواب نداشته و بچه‌ها برای ایـنکه مـرا اذیت کنند، به آقا گفتند که این جای‌حــــــاضر و آمــــــاده بــــــرای شـــــماست! 👈امـا لـگد خیلی بدی زده بودم. بنده خدا یک دستش بــه قــلبش بــود و یــک دســتش بــه پـشتش! 🔺حـاج آقا آمد از چادر بیرون و با گفت: الهی بـشکنه، مـگه من چیکار کردم که اینجوری لگد زدی؟ جـلو رفـتم و گفتم: حاج آقا کردم. ببخشید. من بـا کسی دیگه شما را گرفتم. اصلاً حواسم نبود‌ که پوتین پایم کردم و ممکن است شدید شود. خـلاصه اون شـب خـیلی خواهی کردم. بعد بـه حـاج آقـا گفتم: شرمنده، شما بروید بخوابید، من تـو مـاشین مـی‌خوابم، فقط با اجازه خودم رو‌ برمی‌دارم. چـراغ بـرداشتم و رفتم توی چادر، همین که بالش رو‌ بـرداشتم، دیـدم یـک به بزرگی کف دست زیر بالش من قرار دارد! حـاج آقـا هـم داخـل شـد و هر طوری بود عقرب رو کـشتیم. 🔻حـاجی نـگاهی به من کرد و : جان مرا نـجات دادی، امـا لگدی زدی، هنوز درد دارم. من هـم رفـتم داخـل ماشین خوابیدم. روز بعد اردو تمام شد و برگشتیم. 🔺روز بـعد، مـن در حـین در باشگاه ورزش‌های‌رزمـی، پـایم شـکست. اما نکته جالب توجه این بود کـه مـاجرای آن روز در نامه عمل من، کامل و با شرح‌ نوشته شده بود. 🔺جوان پشت میز به من گفت: آن عقرب بود که تـو را بکشد، اما که آن روز دادی، تو را به عقب انداخت! 🔺هـمان لـحظه فـیلم مربوط به آن صدقه را دیدم. یام افتاد عصر همان روز، من زنگ زد و گفت: فلانی کـه هـمسایه ماست، خیلی مشکل مالی دارد. هیچی بـرای خـوردن نـدارند. اجازه دارم از پول‌هایی که کنار گذاشتی مبلغی به آن‌ها بدهم؟ 🔺 گفتم: آخه این پول‌ها بـرای خـرید اسـت. امـا عیب نداره. هر چقدر‌ مـی‌خواهی بـه آن‌هـا بـده. جوان گفت: ➖صدقه تـو را عـقب انـداخت. امـا آن روحانی که لگد خورد؛ ایـشان در آن روز کاری کرده بود که باید این ضربه را‌ مـی‌خورد. 🔺ولی به نفرین ایشان، پای تو هم شکست.بـعد به اهمیت صدقه دادن و خیرخواهی برای مردم اشاره کرد.(۱ الـبته ایـن نکته را باید ذکر کنم: «به من گفته شد که صـدقات، ، نـماز جماعت و اهل بیت عـلیه الـسلام و حـضور در جـلسات دینی و هر کاری‌کـه بـرای رضای خدا انجام دهی جزو مدت عـمرت حـساب نـشده و بـاعث طـولانی شـدن .» ۱. آیـه ۲۹ سـوره فـاطر مـی‌فرماید: 🔺«کسانی که کتاب الـهی را تـلاوت مـی‌کنند و نـماز را بر پا می‌دارند و از آنـچه بـه آن‌هـا روزی داده‌ایـم پنهان و آشکار انفاق مـی‌کنند، تجارت(پرسودی) را امید دارند که نابودی وکساد در آن نیست.» یـا حدیثی که امام باقر علیه السلام فرموده‌اند: صدقه دادن، بلا از بلاهای دنیا را دفع می‌کند و صدقه دهــــنده از مــــرگ بــــد رهــــایی مـــی‌یابد. @fatemi222 •┈••✾🍃💞🍃✾••┈•
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻پاداشِ دنیائیِ انفاق🔻 ✍ آیات ۲۶۱ تا ۲۷۴ سوره بقره، در مورد موضوعِ هست. ☝️ اگر کسی این ۱۴ تا آیه، و بقیه آیاتی که در قرآن درباره هست رو به دقّت بررسی کنه، این نکته رو به خوبی متوجّه میشه که از نظر قرآن کریم: 👈 یعنی مشارکت دادنِ کاملِ دیگران، در تمام نعمتهایی که خدا به انسان داده. یعنی هرچی که خدا بهت داده (مال و ثروت، قدرت، فکر و...)، دیگران رو هم شریک کنی.❤️😊 در بخشی از این آیات می‌فرماید، به نفعِ خودتونه: 🕋 مَا تُنفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنفُسِکُمْ (بقره/۲۷۲) 💢 آنچه را که از دارائی‌های نیکو می‌کنید، به سودِ خودتان است. و بعد در ادامه می‌فرماید، نه تنها به سودِ خودتون هست، بلکه نتیجه‌اش کاملاً به خودتون میرسه: 🕋 وَ مَا تُنفِقُوا مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ (بقره/۲۷۲) 💢 و آنچه را که از دارائی‌های نیکو می‌کنید، به طور کامل به شما بازگردانده می‌شود. تُوَفّی👈 یعنی چیزی را بطور کامل دریافت کردن. یُوَفَّ إِلَیْکُمْ👈 یعنی نتیجه‌ی بطور کامل به خودتون برمی‌گرده. 🎁 یعنی غیر از اون پاداش الهی، که خدا در قیامت، به خاطرِ به انسان میده، یه پاداشِ دنیایی هم میده.. و نتایجِ اجتماعیِ حاصل از ، عایدِ خودِ انسان میشه.🙂 ☝️ کسی که تلاش میکنه، فرصت‌های مناسبِ زندگی رو برای دیگران ایجاد کنه، در حقیقت، در درجه‌ی اوّل داره به خودش خدمت میکنه. وقتی با ، سطحِ رفاهِ عمومی، سطحِ فکر، شعور، آگاهی و... در همه‌ی افراد جامعه بالا میره، این به سودِ خود انفاق کننده است.😇 📌 مثلاً فرض کنید با و کمک‌های مردمی، مدارسِ بیشتری در کشور ساخته بشه. وقتی با این و کارهای خیر، سطحِ فرهنگ و آگاهیِ مردم بیشتر بشه، این سودش به خودِ انفاق کننده میرسه. 🧕🧔 چون خودش و خانواده‌اش، در یک جامعه‌ی فرهنگی و مترقّی، بهتر رشد می‌کنند. 🌸🍃🌸 @fatemi222
✋سه محبوب فاطمه (علیها السّلام) ✍حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند: 🌹حُبِّبَ اِلَیَّ مِن دُنیاکم ثَلاثُ: تِلاوَةُ کِتابِ اللهِ، وَ النَّظَرُ فی وَجهِ رَسُولِ اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ الله؛ 🌹از دنیای شما سه چیز در نظر من دوست داشتنی است: خواندن کتاب خدا، قرآن، نگاه به سیمای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم، انفاق در راه خدا. وقائع الایّام، حدیث 295 ✍شرح حدیث: از نگاه عارفان بصیر دنیا به سوی آخرت جاوید است. پس نباید دل به آن بست و دنیا را دوست داشت. ولی همین دنیای و فریب دهنده و بی وفا می تواند ی آباد ساختن آخرت و تأمین سعادت گردد، به شرط آن که انسان فریفته ی آن نشود و دل به آن نبندد و آن را وسیله و پلی برای رسیدن به بهشت قرار دهد. 👈این سه چیز که در نظر دختر پیامبر محبوب و دوست داشتنی است، جلوه هایی است که انسان را آخرتی و بهشتی می کند. تلاوت کتاب خدا روشنگر دل و دیده است. قرآن حیات روشن دلهاست قرآن فروغ و شمع محفلهاست عطر دل انگیزش صفا دارد درسی ز اخلاص و وفا دارد. انس با این کتاب مقدس و خواندن آیات وحی رشته های وابستگی به دنیا را قطع می کند و مسلمانان را آخرتی می سازد. نگاه به چهره ی نورانی و الهی حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم نیز، وابستگیهای مادی را می کاهد و عشق به آخرت را در دل پدید می آورد. 👈انفاق در راه خدا نیز نشان وارستگی انسان از وابستگی به مادیات است و با انفاق خالصانه و بی ریا می توان بهشت را خرید و به رضای خدا رسید. 👈اگر این سه چیز از این دنیای دون در نظر حضرت فاطمه (علیها السّلام ) دوست داشتنی است، برای پیروان او نیز می تواند سرمشق و الگو باشد. خوشا آنان که «دنیا» را وسیله ی سعادت «آخرت» می سازند. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋اولویت‌بندی در احسان🔻 ⚡️ قرآن کریم در چند جای مختلف، مسلمانها رو به و در راه خدا تشویق کرده. یه نمونه‌اش این آیه است:👇 🕋 وَ اعْبُدُوا اللهَ وَ لَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَ بِذِی الْقُرْبَی وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینِ وَ الْجَارِ ذِی الْقُرْبَی وَ الْجَارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ. (نساء/۳۶) 💢 و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید! 💢 و به پدر و مادر خود، نیکی کنید؛ 💢 همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان، 💢 و همسایه نزدیک، و همسایه دور، 💢 و دوست و همنشین، 💢 و واماندگان در سفر، 💢 و بردگانی که مالک آنها هستید. ✨✨✨✨✨ 👌 ابتدای آیه صحبت از و است.👈 وَ اعْبُدُوا الله...👈 خدا را بپرستید. 🍃 بعد قرآن در ادامه می‌فرماید، این و شما باید یک خیری هم داشته باشه. ❌ یعنی فقط به نماز و روزه نیست❗️ ✅️باید اهل باشید❗️ ✔ 👈 کسی است که اهل و باشه. ✔ 👈 کسی است که و نفعش به دیگران برسه. 🍃 در دنباله‌ی آیه، برای کردن به دیگران، اولویت‌بندی هم مشخص میکنه. یعنی در کردن هم اولویت داریم. بعضی‌ها مقدّم هستند.❤️ ⚡️ اولویت در کردن به دیگران، به این ترتیبه:👇 1⃣ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا👈 پدر و مادر، که در احسان از همه مقدّم‌ترند. 2⃣ وَ بِذِی‌الْقُرْبَی👈 خویشاوندان و فامیل‌ها. 3⃣ وَ الْیَتَامَی👈 ایتام و کودکان بی سرپرست. 4⃣ وَ الْمَسَاکِینِ👈 فقرا و مساکین. «مسکین» از ریشه «سُکن»، به کسی گفته میشه که انقدر فقیر و تهی دسته که نمیتونه از مَسکن و خانه خود خارج بشه. یعنی فقر او رو از پا در آورده و خانه نشین کرده. 5⃣ وَ الْجَارِ ذِی الْقُرْبَی👈 همسایه نزدیک 6⃣ وَ الْجَارِ الْجُنُبِ👈 همسایه دور 7⃣ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنبِ👈 یعنی كسى كه کنارِ آدم و هم صحبتِ آدم باشه. حالا يا در سفر از ساير رفقا به آدم نزديكتر باشه، و يا در غیرِ سفر، منزلش ديوار به ديوار آدم باشه، و يا در محلّ کار رفیق آدم باشه. خلاصه در یک جایی هم صحبت و همنشین آدم باشه. 8⃣ وَ ابْنِ السَّبِیلِ👈 یعنی در راه مانده. کسی که در سفر فقیر شده. ممکنه در شهر و وطن خودش وضع مالی‌اش خوب باشه. ولی الان توی مسافرت گیر کرده و پول نداره. 9⃣ وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ👈 بردگان. یعنی کنیز و غلام و خدمتکار و... ، ، ، ، ، @fatemi222
🏴🍃﷽🏴🍃 ✍ قوسِ نزولی وعدم انفاق 📣📣 قابل توجه اونهایی كه؛↶ ✔️ باید از مالشون تو استفاده کنند، ولی نمی‌کنند... ✔️ بايد كنند، ولی نمی‌كنند... ✔️ باید و پرداخت کنند، ولی نمی‌کنند... ✔️ باید از زیر دستاشون، از مغازشون که وضعِ مالیِ خوبی نداره..... ✔️ از نزدیکشون، یا از گرفتارشون، دستگیری کنند، ولی نمی‌کنند... 👇👇👇 🔔خدا بعضی وقت‌ها، زمین🌎 رو، مامورِ و عذاب میکنه. 🕋 فخَسَفْنَا بِهِ وَ بِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا کَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَ مَا کَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِینَ.(قصص/۸۱) 💢 پس ما، او و خانه‌اش را به زمين فرو برديم 💢و هيچ گروهى نبود كه او را در برابر قهر خداوند يارى كند و خودش نيز نمى‌توانست از خويش دفاع نمايد. 👆تا با این زلزله‌ها،🌎 از بین نرفتیم....😱 زودتر یه کاری بکنیم....❗️ 🔚مال و ثروت، وقتی خوبه که؛ به دردِ و و آخرتِ آدم بخوره.💰😍 🏴🏴 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ 🔻مثلِ قارون🔻 📣.. اونهایی كه باید از مال و ثروتشون در راه خیر استفاده کنند، ولی نمی‌کنند... 📣.. بايد كنند، ولی نمی‌كنند... 📣.. باید خمس و زکات پرداخت کنند، ولی نمی‌کنند... 📣.. باید از محرومین و فقرا دستگیری کنند، ولی نمی‌کنند... 📣.. اونهایی که باید.. ☜ از زیر دستاشون، ☜ از فامیل نزدیکشون که دستش خالیه، ☜ از شاگرد مغازشون که وضعِ مالیِ خوبی نداره، ☜ یا از همسایه‌ی گرفتارشون، دستگیری کنند، ولی نمی‌کنند... ❗⚠️حواسشون باشه.⚠️❗ 👈 خدا اینجور آدمها رو، 👑 مثل قارون، ⚰ به گور می‌بره، ❌💰❌ و از مال و اموالشون هیچ خیری نمی‌بینند...😔 🕋 فَخَسَفْنَا بِهِ وَ بِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا کَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَ مَا کَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِینَ. 💢 سپس ما، قارون و خانه‌اش را در زمین فرو بردیم، 💢 و کسی را نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کند، 💢 و خودش نیز نمی‌توانست خودش را یاری دهد. 🌴سوره قصص، آیه ۸۱🌴 🔔 اون مال و ثروتی خوبه، که به درد قبر و قیامت و آخرتِ آدم بخوره.💰😍 ، ، ، ، ، . @fatemi222
✋ روش های انفاق در فرهنگ اسلامی 1. قرض الحسنه 🔹خداوند برای ترغیب مؤمنان به انفاق، تعبیر قرض دادن را به کار برده که همه این موارد را دربرمی گیرد: 👈انفاقات واجب و مستحب مانند زکات، خمس، نفقه واجب النفقه، صدقه مستحب، صله رحم، احسان به فقرا و ایتام و سادات، اعتلای کلمه دین، مصارف حج و زیارت و سوگواری برای اهل بیت (علیهم السلام)، کمک به اهل علم و نشر کتب علمیه و سایر مصارف خیریه که هر یک در حدّ خود، عبادتی بزرگ و دارای ثواب بسیار است. 👈سر تعبیر به قرض از انفاق، آن است که کار خیر نزد خداوند ضایع نمی شود و همان گونه که ادای قرض لازم است، خداوند در برابر و کارهای خیر، پاداش عنایت می فرماید. 2. صدقه 👈امام مجتبی (ع) همه اموال خود حتی کفش های خود را در راه خدا صدقه دادند. ابن عساکر به سندش از عامر نقل کرده که گفت: انّ الحسن بن علی قاسم اللَّه تعالی ماله مرّتین حتی تصدّق بفرد نعله حسن بن علی اموالش را دوبار با خدا تقسیم نمود، حتی این که به یک عدد از نعلینش صدقه داد. 3. وقف 🔹وقف از دیگر روش های انفاق است. وقف یعنی حبس ثروت و قرار دادن منافع آن برای شخص، اشخاص، عناوین یا جهات به دو صورت انجام می شود: وقف خاص و وقف عام. در وقف خاص، موقوف علیهم اشخاص معین و محدودی هستند که در عرض یک دیگر یا در طول هم به ترتیب، از منافع عین استفاده می کنند. 🔹امام مجتبی (ع) فرموده اند: «برای آخرت خود چنان عمل کن که فردا خواهی مرد و برای دنیای خود چنان عمل کن که گویا همیشه زنده هستی». 🔹اگر مردم به این حدیث توجه داشته باشند و آن را درک کنند، دل کندن از دنیا برای آن ها آسان می شود. درک این حدیث کندن از دنیا و توجه به عمل وقف را برای انسان ها آسان می کند و آن وقت توجه به عمل وقف افزایش خواهد یافت. 🔹امام مجتبی (ع) در حدیثی دیگر فرموده اند: «برای توسعه آخرت خود قبل از مرگ تلاش کنید.» توجه و درک این حدیث نیز در تلاش برای وقف مؤثر است. 4. رسیدگی به محرومان رسیدگی به محرومان، یکی دیگر از روش های انفاق است که در سیره معصومان (علیهم السلام) زیاد به آن سفارش شده است. ابن مسعود از پیامبر (ص) نقل می کند: در شب معراج، دیدم بر سومین در دوزخ نوشته شده: «هر کس می خواهد در روز قیامت عریان نباشد، باید بدن های را بپوشاند و هر کس می خواهد در آن روز، تشنه نماند، باید تشنگان را در دنیا سیراب کند و هر کس مایل است در روز قیامت گرسنه نباشد، باید گرسنگان را در این دنیا غذا دهد. 👈روزی مردی فقیر از امام مجتبی (ع) درخواست کمک کرد. آن حضرت چیزی در دست نداشتند و چون نمی خواستند آن فرد را برگردانند، او را به سوی بارگاه خلیفه راهنمایی کردند تا خلیفه را در سوگ دخترش تسلیت بدهد و بدین وسیله، ای دریافت دارد. آن حضرت همدرد محرومان، همراه ضعیفان، هم نوای فرشتگان و هم آوای کروبیان بود. 👈به حضرت عرض شد: چرا هرگز نیازمندی را ناامید برنمی گردانید، اگرچه سوار بر شتر باشید؟» فرمود: 👈خود من هم نیازمند درگاه خداوند هستم و دوست دارم که خداوند مرا محروم نگرداند و شرم دارم درحالی که نیازمند هستم، نیازمندان را ناامید کنم. عادت خداوند این است که نعمت هایش را بر من ارزانی بدارد و عادت من هم این است که نعمت هایش را به بندگانش عطا کنم، می ترسم که اگر از این عادت خود دست بردارم، خداوند هم دست از عادت خود بردارد. 5. میهمان نوازی 👈میهمان نوازی، یکی از خصلت های خوب انسانی است که در مکتب اسلام به آن سفارش زیادی شده است. 🔹پیشوایان دینی ما نیز با برخورد انسانی و عاطفی با میهمانان خود، به ما می آموزند که باید میهمانان را گرامی داشت. 🔹امام مجتبی (ع) همواره از مهمانانش پذیرایی می کرد، حتی اگر آنان را نمی شناخت. امام به پذیرایی از بینوایان علاقه زیادی داشت. 🔹 ایشان تهی دستان را به خانه خود می برد و به گرمی از آنان پذیرایی می کرد و به آن ها لباس و پول می بخشید. 6. یاری کردن مؤمن 🔹انفاق به مادیات محدود نمی شود، بلکه هر چیزی را در بر می گیرد. که بتواند برای دیگران سودمند باشد امام مجتبی (ع) درباره انفاق دانش می فرمایند: 🔹دانش خویش را به مردم بیاموز و علم دیگران را یاد بگیر؛ زیرا در این صورت، دانش خود را پایدار کرده ای و آنچه را نمی دانستی، فراگرفته ای 7. زکات 👈زکات یکی از واجبات دین مبین اسلام است که در واقع آزمونی مالی و وسیله ای برای طهارت مادی و معنوی مسلمانان و ابزاری در جهت ریشه کن کردن فقر در جامعه اسلامی محسوب می شود. 👈در روایات متعددی، بر این نکته تأکید کرده اند که مسیر بی نیازی معیشتی مردم از زکات می گذرد و یکی از علت های اصلی تشریع زکات آن است که رفع نیاز از تهی دستان شود. 🔹امام مجتبی (ع) می فرماید:زکات دادن هرگز موجب کم شدن مال نمی شود @fatemi222