هدایت شده از منبرک فاطمی
بر نیزهها از دور میدیدم سرت را
بابا! تو هم دیدی دو چشم دخترت را؟
چشمانم از داغ تو شد باغ شقایق
در خون رها وقتی که دیدم پیکرت را
ای کاش جای آن همه شمشیر و نیزه
یک بار میشد من ببوسم حنجرت را
بابا تو که گفتی به ما از گوشواره
همراه خود بردی چرا انگشترت را
با ضرب سیلی تا که افتادم ز ناقه
دیدم کبودیهای چشم مادرت را
یک روز بودم یاس باغ آرزویت
حالا بیا با خود ببر نیلوفرت را
هدایت شده از منبرک فاطمی
بنال ای دل نوا دارد رقیه
به هر دردی دوا دارد رقیه
مرض او را ز پا انداخت ،امّا
مریضان را شفا دارد رقیه
سه ساله کودک و این اوج عزّت؟
مدال مرحبا دارد رقیه
بیا یا فاطمه اندر خرابه
عزای بی ریا دارد رقیه
بدور از دیدهٔ بیگانه امشب
سخن با آشنا دارد رقیه
ز دست ساربان و زجر و خولی
به بابا شکوه ها دارد رقیه
ز خونین چهره میبوسید و می گفت
غم بی انتها دارد رقیه
بیا ای یار پیشانی شکسته
که با مهمان صفا دارد رقیه
چه با جا آمدی ای جان جانان
ببین جا در کجا دارد رقیه
از آن روزی که افتادی به مقتل
دل پر ماجرا دارد رقیه
دلم در قتلگاه و جسمم اینجاست
وطن در کربلا دارد رقیه
بمیرم از چه لبهایت کبود است
بگو محشر به پا دارد رقیه
پدر بر چهره ام یک دم نظر کن
رُخ زهرا نما دارد رقیه
به جرم عاشقی جان بر لب آمد
شکایت زاشقیا دارد رقیه
خدا خواهد اگر ،می میرم امشب
که هر شب این دعا دارد رقیه
هدایت شده از منبرک فاطمی
✅سکینه و رقیه علیهما السلام: الگوهای دختران شهید
سکینه علیها السلام خواهر حضرت «علی اصغر» همراه سایر زنان و دختران در کربلا حضور داشت. نام اصلی او آمنه و امینه و... است و لقب سکینه را مادرش «رباب » به او داده. وقتی امام حسین علیه السلام برای آخرین وداع به خیمه گاه آمد، سکینه علیها السلام شدیدا گریه می کرد. امام او را به سینه چسباند و میان چشمانش را بوسه زد; اشک هایش را پاک کرد و با محبت زیاد او را ساکت کرد. و اشعاری را با او زمزمه کرد که مطلع آن چنین است.
سیطول بعدی یا سکینة فا علمی
منک البکاء اذا لحمام دهانی;
ای سکینه! بدان که بعد از من گریه های طولانی خواهی داشت، آنگاه که مرگ من فرا برسد.»
امام وقتی با آنان و دختران خداحافظی کرد، به پدر عرض کرد:
«یا ابت استسلمت للموت؟
ای پدر! آیا تسلیم مرگ شده ای؟»
امام حسین علیه السلام فرمود:
«کیف لا یستسلم من لا ناصر له و لا معین;
چگونه کسی که یار و کمکی ندارد، تسلیم مرگ نشود؟»
سکینه به پدرش پیشنهاد کرد:
«یا ابة! ردنا الی حرم جدنا...;
ای پدر! ما را به حرم جدمان برگردان.»
امام پاسخ داد: «هیهات لو ترک القطا لنام;
هرگز ممکن نیست. اگر پرنده قطا به حال خود رها می شد، آرام می خوابید.»
زنان با شنیدن سخن امام گریه سر دادند و امام آنان را ساکت کرد و به دشمن حمله کرد.
حضرت سکینه علیها السلام در علم و معرفت و ادب، کم نظیر بود و همواره مورد توجه امام حسین علیه السلام بود.
@fatemi5
هدایت شده از منبرک فاطمی
عشق کاری به قیل و قال ندارد
عاشقی حرف جز کمال ندارد
شاه عشّاق که مثال ندارد
باغ او میوهای کال ندارد
نخلهای علی نهال ندارد
غیر راه علی مسیر ندیدم
داخل خانهاش صغیر ندیدم
سر بلندند؛ سر به زیر ندیدم
من در این خانه غیر شیر ندیدم
شیر بودن که سنّ و سال ندارد
چون شده حیدری تبار؛ رقیّه
هست اعجوبهی وقار؛ رقیّه
مثل عمّه شد استوار؛ رقیّه
گرچه دیده سه تا بهار؛ رقیّه
در کمالات؛ او مثال ندارد
بر رخ او خدا نقاب کشیده
روی او پردهی حجاب کشیده
جای چشمانش آفتاب کشیده
صورتش به ابوتراب کشیده
حیف در زندگی مجال ندارد
خوشی از عمر خویش دیده؟ ندیده
نازدانهست ناسزا نشنیده
پابرهنه به روی خار دویده
گرچه کودک، ولی شدهست خمیده
او الفباش غیر دال ندارد
مثل یک شیشهی بلور، شکسته
همچو خشتی که در تنور شکسته
سنگ خورده ولی غرور شکسته
زیورش را کسی به زور شکسته
نزن او با کسی جدال ندارد
بر سرش ریخت آسمان خرابه
زخمها خورد از زبان خرابه
معجر پاره؛ تازیانه؛ خرابه
آه؛ پروانه در میان خرابه
جای سالم به روی بال ندارد
بین انظار رفت مسخره کردند
سر بازار رفت مسخره کردند
دست به دیوار رفت مسخره کردند
کوچه هر بار رفت مسخره کردند
معجر پاره قیل و قال ندارد
زجر ولکن نبود؛ حرمله میزد
دخترک را بدون فاصله میزد
گردنش را گرفت سلسله میزد
گفت جاماندهام ز قافله میزد
طفل ترسیده که سؤال ندارد
کنج ویرانه غصّه دور و برش ریخت
خشتها بالشی به زیر پرش ریخت
دختر شاه بود و موی سرش ریخت
گریهها وقت دیدن پدرش ریخت
خواهشی او جز وصال ندارد
هدایت شده از منبرک فاطمی
آن بلبلم که سوخته شد آشیانه ام
صیاد سنگدل زده آتش به خانه ام
بال و پرم ز سنگ حوادث شکسته شد
از بس که شمر شُوم زده تازیانه ام
چون شمع آب شد تنم از بس گریستم
ترسم که سیل اشک کند سر به نیستم
زان ساعتی که رفتی و دیگر ندیدمت
جویای گنج بودم و ، ویران نشینم شدم
دستم نمی رسید ببوسم تو را ز نی
از دور گرد خرمن تو خوشه چین شدم
ویرانه و داغ ، زخم زبان ، طعنه ی بی کسی
این کوه را تن چون کاه چون کشم
پای تو و که برسر چشمان خود نهم
دست تو کو خار ز پایم برون کشم
هدایت شده از منبرک فاطمی
بابای من بابای من
بشنو دگر آوای من
من دختر افسرده ام
سیلی ز دشمن خورده ام
از سر پریده هوش من
خون می چکد از گوش من
بابای من بابای من
بابای من بابای من
بر زخم دل نمک زدند
هر شب مرا کتک زدند
عمرم دگر کوتاه شده
تنم دگر سیاه شده
بابای خوب و مهربان
بابای من بابای من
حالا که آمدی پدر
دیگر مرا با خود ببر
هدایت شده از منبرک فاطمی
اى عمه بیا تا که غریبانه بگرییم
دور از وطن و خانه، به ویرانه بگرییم
پژمرده گل روى تو از تابش خورشید
در سایه نشینیم و به جانانه بگرییم
لبریز شد اى عمه دگر کاسه صبرم
بر حال تو و این دل ویرانه بگرییم
نومید ز دیدار پدر گشته دل من
بنشین به کنارم، پریشانه بگرییم
گردیم چون پروانه به گرد سر معشوق
چون شمع در این گوشه کاشانه بگرییم
این عقده مرا مى کشد اى عمه که باید
پیش نظر مردم بیگانه بگرییم
سؤال: اگر پیش از امام جماعت و به صورت غیر عمدی، از سجده یا رکوع سر برداریم، باید منتظر شویم تا امام هم برخیزد یا برگردیم؟ آیا دو سجده محسوب نمی شود؟
جواب: اگر بدانید که در صورت برگشت، به سجده یا رکوعِ امام جماعت می رسید، باید برگردید و با او همراه شوید و اشکال ندارد
سؤال: آیا میشود اضافه خرج مراسم محرم را در فاطمیه خرج کرد؟
جواب: اگر نذر خاص نشده باشد که در مراسم محرم مصرف شود، و یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد.
سؤال: آیا وضو گرفتن با آبی که برای نوشیدن مهیا شده - مانند آب سرد کن - صحیح است؟
جواب: صحیح نیست، مگر آن که از رضایت صاحب آب، مطلع باشد و اگر وقف است وضو گرفتن با آن، خلاف جهت وقف نبوده و با اجازه متولی وقف باشد
سؤال: قسمتی از پای من به علت شکستگی در گچ است و نمی شود آن را باز کرد، در مورد غسل چه وظیفهای دارم؟
جواب: باید غسل جبیره ای انجام دهید، به این صورت که بعد از شستن سر و گردن و شستن مقداری از بدن ــ حتی انگشتان پا ــ که در گچ نیست، به نیت غسل دست تر روی گچ بکشید و اگر به دلیلی ــ مانند نجس بودن گچ ــ ممکن نیست روی گچ دست تر بکشید، روی آن پارچه یا پلاستیک قرار دهید - به نحوی که جزئی از این جبیره محسوب شود - و روی آن دست تر بکشید و در صورتی که گچ بیشتر از حد معمول محل شکستگی را گرفته و برداشتن آن ممکن نیست، بنا بر احتیاط واجب تیمم هم بنمایید.
😳 تا حالا دیدید؟ بعضیا چون یه کم برای امام حسین عزاداری میکنن، دیگه از #قیامت و حساب و کتابِ #قیامت نمیترسن، میگن:↶
😇با عشق به امام حسین میپریم تو #بهشت.
❌اشتباه نکنید❌
⚠️به هیچ وجه #شفاعت اولیاى الهى، چراغ سبز براى انجام #گناه نیست🔔
🏴اگر هیأت بری، گریه کنی و سینه بزنی😩
ولی از خدا نترسی↶
❌جلوی زبونت رو نگیری،
❌هر وقت دلت خواست #دروغ بگی،
❌پولت رو تو راهِ #حرام خرج کنی،
❌نگاهت به #نامحرم باشه،
❌سر پدر و مادرت داد بزنی، اونا ازت ناراضی باشن و ......
☝️روز #قیامت در امان نیستی و باید تاوان کارهایی رو که کردی پس بدی😱
☝️این حرفِ من نیست، حرفِ خودِ امام حسین است:
💢لا یأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا؛
✨کسی در قیامت در امان نیست، مگر کسی که در دنیا از خدا بترسد.
📚مناقب، ابن شهرآشوب، ج۴،ص۶۹
@talangoremazhabi
بسم الله الرحمن الرحیم
شب سوم: موانع تحول روحی: 1 . ترس
سیر بحث:
▪️اصل تحول، تحول روحی در انسان هست و انبیاء #مأمور به تحول در افراد و جوامع هستند.
❌تزکیه یعنی #تحول. تحول یعنی #لذت بیشتر، #منافع بیشتر، #قدرت بیشتر. تحول یعنی گذشتن از
گرایشهای که لذت کمتری دارند؛
💢تحول روحی مقدمۀ تحول اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. سپس به طرح موضوع موانع تحول میپردازیم و اینکه موانع تحول درونی هستند یعنی یک #گرایش دیگر نمیگذارد شما گرایش به برترین ها را پاسخ دهی.
➕اولین مانع برای تحول روحی، #ترس هست.
سبک زندگی ما، به ما نشان میدهد که آیا ما آدم #شجاعی هستیم برای تحول یا نه؟! #کارمندی سبک زندگی هست که آدمها را ترسو بار میآورد برخلاف تجارت.
⬅️سپس به نقش #مادران در ترسو تربیت کردن فرزندان و همچنین نقش نظام آموزش و پر و رش که
در س خواندن در آن مبتنی بر ترس از کسر #نمره و حضوروغیاب هست در نابود کردن خلاقیت و
قدرت نوآوری فرزندان اشاره میشود.
⏪ در ادامه به ترس #سیاسیون که مانع تحول افرینی آنها میگردد میپردازیم. و در آخر شجاعت در میدان جنگ و سیاست را به عنوان صفت برجسته
47
اباعبدالله طرح میکنیم.
و حضرت رقیه را به عنوان دختر تحول افرین اباعبدالله که از پدر شجاعت را دریافت کرده معرفی میکنیم.
⬅️متن سخنرانی
↩️نقش #انبیاء در تحول #روحی انسانها ؛
⏪ تزکیه یعنی تحول ما گفتم اصل تحول، تحول روحی در انسانها هست.
✅انبیاء هم آمدهاند تا در #انسانها تحول #روحی ایجاد کنند همانطور که #قرآن میفرماید"
یکی از اصلیترین مأموریتهای پیامبر خاتم تزکیه مردم هست.
💠لقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الَمُؤَمِنینَ إلذَ بَعَثَ فیهلمْ رَسُول ا مِنَ أَنَفُسِهلمْ یَتَلُوا عَلَیْهلمْ آیاتِهِ وَ یُزَک یهلمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الَکِتابَ وَ الَحِکَمَۀَ وَ إلنَ کانُوا «
آلعمران ، (» مِنَ قَبْلُ لَفی ضَل الٍ مُبین 164 )
👈 در فرآیند #تزکیه آدمها متحول میشوند.
➕❌تحول یعنی توانایی #لذت بیشتر بردن، #منافع بیشتری را کسب کردن؛ به وسیله مبارزه با گرایشهای که #لذت #کمتری دارند و👇
➕ #فعال کردن #گرایشهای که لذت بیشتری دارند اما #پنهان ترند این یعنی تحول. ما در تحول دنبال لذت بیشتر، منفعت بیشتر، قدرت بیشتر هستیم.
•🖇➕➕ شاید برخی ها #مقاومت کنند و بگویند که آقا #یعنی چه لذت بیشتر منفعت بیشتر، قدرت بیشتر بگو تحول روحی برای مقرب شدن به خداست؟
➕➕اگر کسی واقعا متحول شد، #راه_تحول هم که در یک جمله بیان کردیم.
#مبارزه با #هوای نفس یعنی #گرایشهای سطح پایین یعنی لذت کمتر برای رسیدن به #گرایشهای عالی انسانی و الهی یعنی لذت بیشتر.
❌درست هست که تو مقرب میشوی، اما شما وقتی #مقرب شدی یعنی چه؟ یعنی به #منبع #قدرت، منفعت و لذت وصل شدی.
https://eitaa.com/fatemi5/1262
⭕️ خدایی که #خالق #لذت هست، خودش چقدر لذت بخشتر هست؟ خدایی که خالق قدرت هست، خودش چقدر #قدرتمند هست؟ خدایی که #خالق منفعت هست، خودش چقدر منفعت بخش تر هست؟ تحول یعنی اینکه شما #وصل به خالق لذت و منفعت و قدرت شوی.
•📌 آیا مقرب شدن به نفع تو نیست؟ لذت بخشتر نیست؟ موجب قوی شدن تو نمیشود؟
💢گاهی وقتی ما میگویم نتیجه #تحول_مقرب شدن هست. شاید برای برخی این ادبیات، نتواند پاسخگو باشد.
بلکه اگر با ادبیات واقع بینانه تر سخن بگوییم آدمهای #منفعت طلب، #لذت طلب را هم میتوان به #تقرب دعوت کرد.
تحول روحی، مقدمه تحول اجتماعی، سیاسی ...
• ↩️بعد آدم که #تحول روحی پیدا کرد، #قوی شد. میتواند خودش #دنیا را تکان دهد.
➕ پیامبر ص #شخصیتی بود که در دوران کوتاه 23 سال #آنچنان تحولی در جامعه خودش پدید آورد که در #جهان بینظیر هست؛
و همۀ ناظران بین المللی #انگشت به دهان مانده اند.
➕➕❌حالا #چطور پیامبر چنین تحولی شگفتی انگیزی در حوزه #اقتصاد، #اجتماع، #سیاست، شیوه کسب درآمد و سبک زندگی گذاشت؟
💦امام صادق ع در وصف پیامبر میفرماید:
خداوند ابتدا پیامبرش را با #محبت خودش ادب کرد سپس فرمود تو دارای اخلاق بزرگی هستی بعد فرمود حالا بیا سیاست و مدیریت جامعه را به تو بدهم
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ عِبَادَهُ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً مُؤَيَّداً بِرُوحِ الْقُدُسِ لَا يَزِلُّ وَ لَا يُخْطِئُ فِی شَيْءٍ مِمَّا يَسُوسُ بِهِ الْخَلْقَ فَتَأَدَّبَ بِآدَابِ اللَّه ... .
➕ آدمی که #تحول روحی، در #خودش پدید آورده است. #میتواند #تحول سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بیافریند؛ بنابراین اصل تحول، تحول روحی هست. #بعدش #نوبت به تحولات دیگر میرسد که به دست کسانی رقم میخورد که خودشان متحول شده اند.
https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅موانع تحول اگرچه در وجود انسان میل به تغییر وضعیت و بهبود زندگی فعال هست؛ و انسانها دائما تلاش میکنند برای بهتر شدن زندگی خودشان؛
👈اما همیشه برای تغییر و تحول #موانعی هم از همین جنس گرایشهای انسان وجود دارد که مقابل میل به بیشتر و بهتر
و بادوامتر سینه سپر میکند و میگوید سر #جایت بنشین!
•↩️ هیچکسی از تحول بدش نمیآید. گاهی برای اینکه این حس خودش را آرام کند، میافتد به #تنوع طلبی که خیلی بد هست؛
♦️ اما ما گفتیم که یکی از اهداف تحول بیشتر، بهتر، بادوامتر هست؛
اما ماجرا ازآنجا آغاز میشود که #موانعی در مسیر تحول روحی هست.
https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅ اولین #مانع برای تحول روحی، #ترس هست.
برای تغییر باید #شجاعت داشت. شجاع نباشی اصلا #دنبال # تغییر نمیروی نه در درون خودت، نه به دنبال تغییر وضعیت بیرونی و #جامعه هم نیستی.
↩️تا تهدیدی از #بیرون میشوی؛ میگویی ولمان کن تو رو خدا بگذار زندگی خودمان را بکنیم.
•
💥 ترس از تغییر وضعیت، #ترس از دست دادن #منافع موجود، ترس از دست دادن همین #لذت کم، #بزرگترین مانع برای قدم برداشتن انسان در مسیر تغییر و تحول هست.
⛩کارمندی سبک زندگی که آدمها را #محتاط و #ترسو بار میآورد
• آدمهای ترسو، نه تنها وضعیت روحی و بیرونی خودشان را تغییر نمیدهند بلکه سعی میکنند که وضعیت #موجود را حفظ کنند.
💎ترس بیش ازاندازه، آدم را اهل #احتیاط بیش ازاندازه میکند. بعضیها #عادت دارند محتاطانه زندگی کنند. حاضر نیستند پا در مسیر #تغییر بگذارند
ادامه دارد👇👇
https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅تعارض بین دو گرایش، ریشۀ شکل گیری مانع برای تحول روحی
•👌 ما بنا داریم امشب و شبهای پیش رو دربارۀ برخی از #موانع تحول روحی سخن بگوییم.
👈چرا آدمها بااینکه دوست دارند #کس دیگری شوند، زندگی و اوضاع #روحی خودشان را
#بهتر کنند،
💧 باز سر جای #خودشان ایستادند و در #جا میزنند و حاضر نیستند عوض شوند؟
•⬅️ برای بیان #موانع تحول روحی دوباره باید #سری بزنیم به #درون انسان، در #درون انسان،
تمایل ات متنوع و متعدد هستند که #تمایلات متعدد و متنوع گاهی باهم #متعارض و
متضاد هستند.
👈 البته گاهی هم نه باهم #همکاری میکنند، #گروه تشکیل میدهند علیه
گرایشهای دیگر #خیز برمیدارند.
• ♦️#تعارض بین دو گرایش، #ریشۀ شکل گیری #مانع برای #تحول روحی هست. نظیر اینکه
شما علاقه دارید که #غذای #کمتری بخورید تا سالمتر تا اینکه #هیکل بهتری پیدا کنید
اما یک #علاقه دیگری مقابل علاقه به #سلامتی و #خوش هیکلی قد علم میکند به نام
لذت غذای #خوشمزه.
•❌ آدمها اکثرا تا به #موانعی برمیخورند سریع #بیخیال تغییر و تحول میشوند. خصوصا اگر مانع زورش زیاد باشد.
➕تحول روحی، #یعنی گذشتن از یک #گرایش و مهربانی کردن به یک #گرایش دیگری که #فعال نیست. حالا چقدر #تمرین میخواهد آدم از خودش بخواهد بیا از این گرایش #قوی که بیدار هست به #نفع یک گرایش که آلان بیدار نیست و در وجود تو ضعیف هست اما اگر بیدار شود هم تو را قویتر میکند هم به تو لذت بیشتری میدهد بگذار؟!
ادامه دارد👇👇
https://eitaa.com/fatemi5/1262
• ✅سبک زندگی ما، به ما نشان میدهد که آیا ما آدم شجاعی هستیم برای تحول یا نه؟!
مثلا عرض میکنم کسی که زندگی #کارمندی دارد، به قول خودشان یک #نان بخور و میری دربیاوریم بس است دیگر.
⏪ مدل زندگی کارمندی انسانها را محتاط و ترسو میکند. درحالیکه در دین ما به شدت نهی شده از زندگی #کارمندی.
•
👈 عمار ساباطی میگوید به امام صادق علیه السلام گفتم
مردی است که تجارت میکند؛ آیا روا است که خود را اجیر و کارمندی و خود را استخدام کنم یا آنچه تجارت کسب میکند، به دست آورد
: فرمود »؟
نباید خود را اجیر و کارمند سازد؛
بلکه باید از خدا روزی بخواهد و تجارت کند؛ که اگر خود را اجیر سازد، روزی را از خویش بازداشته است.
الكافي عن عمّارِ السّاباطيِ :قلتُ لأبي عبدِ اللّه ِ عليه السلام :
➕ الرّجُلُ يَتّجِرُ ، فإنْ هُو آجَرَ نَفسَهُ اُعطِيَ ما يُصِيبُ في تجارتِهِ ، فقالَ: لا يُؤاجِرْ نفسَهُ، و لكنْ يَسترزِقُ اللّه َ عزّ و جلّ و يَتَّجِرُ، فإنّهُ إذا آجَرَ نفسَهُ حَظَرَ على نفسِهِ الرِّزْقَ
➕الكافى ـ به نقل از عمّار ساباطى ـ : به ابو عبد اللّه (امام صادق عليه السلام )عرض كردم:شخصى مى تواند تجارت كند، با اين حال اگر خودش را اجير [ديگرى ]سازد، به اندازه اى كه خودش تجارت كند ، به او داده مى شود.
فرمود: اجير نشود؛ بلكه از خداوند بزرگ روزى طلبد و دست به تجارت زند؛ زيرا اگر اجير شود ، مانع روزى خود شده است.
• ✔️استاد کل اقتصاد به شما میگوید اگر کارمند بشوی راه روزی را به روی خودت بستی.
✳️حالا شما ببین در کشور ما چه فرهنگی هست؛ که همه دوست دارند کارمند بشوند. نه تاجر.
https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅در کشورهای #اروپایی اکثر بچه های بااستعداد یهودیها، رشته اقتصاد را انتخاب میکنند.
👈از بچگی یاد میگیرند که #چطور تجارت کنند. در مدرسه باید به بچه ها آموزش داده شود؛
⏪باید بچه ها اهل حساب وکتاب تجارت بشوند.
الان جدیدا در برخی از مدارس، اول سال به بچه ها یک اعتبار یا سرمایۀ اولیه میدهند و این بچه ها در #طی سال تحصیلی، با آن سرمایه کار میکنند.
حتی میز و صندلی خودشان را هم باید بخرند و اگر خرابش کنند، آخر سال که میخواهند #بفروشند، مدرسه به قیمت پایینتری از آنها میخرد.
https://eitaa.com/fatemi5/1262
❇️الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :
مَنْ آجَرَ نفسَهُ فقد حَظَرَ على نفسِهِ الرِّزْقَ.
امام صادق عليه السلام :كسى كه خود را اجير [ديگرى ]كند، مانع روزى خود شده است.
❇️و في روايةٍ اُخرى : و كيفَ لا يَحْظرُهُ ، و ما أصابَ فيهِ فَهُو لربِّهِ الّذي آجَرَهُ ؟ 0
در روايتى ديگر آمده است: چگونه مانع روزى خود نشده ، حال آن كه دسترنجش از آنِ كار فرمايى است كه او را اجير خود كرده است؟!
🖍هر کس خود را اجیر سازد، #روزی را از خویش بازداشته است؛ و چگونه روزی را از خود بازندارد، درحالیکه آنچه وی به دست آورد، از آنکسی است که او را به #اجیری گرفته است
❎ امیرالمؤمنین )ع( به امام حسن )ع( فرمود: تا میتوانی #مزدبگیر نباش، بلکه خودت #تولید کن، خودت #تجارت کن و پولت دست خودت باشد؛
👌 یعنی یا تاجر باش یا تولیدکننده و کارفرمای خودت باش )
إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَيْنَ اللَّه ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَلْ ؛
نهج البل اغه، نامه 31 )
✅تجارت شغلی برای تحول خواهی
• بعد به جای زندگی کارمندی چه زندگی معرفی شده است؟
زندگی تاجرانِ .
📌 بعد زندگی تاجرانِ بازهم دو جور داریم.
تاجر ترسو،
تاجر جسور و شجاع:
❌❌«التاجر الجبان محروم و التاجر الجسور مرزوق» رو به لحاظ لغت معنی کنیم باید بگیم: کسی که خرید و فروش میکنه اگر بترسه محرومه و اگر جسارت داشته باشه مرزوقه.
نمیگیم نترس باشه. نه! شاید بترسه اما بر ترسش با انجام دادن اونکاری که ازش میترسه غلبه میکنه و جلو میره. خطر میکنه.
بخوایم امروزیش کنیم باید بگیم: تاجری که ریسک میکنه مرزوقه و تاجری که ریسک نمیکنه محرومه.
یعنی یکی از مواردی که پیامبر توی موفقیت کسبوکار روش تاکید داره ریسک پذیری و جسارت داشتنه. انگار خدا از آدم ترسو خوشش نمیاد.
•
⬅️تجارت شغلی هست که میتوان برای آدمهای #تحول خواه معرفی کرد. بعد شما میبینید که آدمهای تاجر چقدر در زندگی اقتصادی خودشان موفق بودند نسبت به آدمهای #کارمند.
•⭕️ ما نمیخواهیم به کارمندان #محترم بی #احترامی کنیم. میخواهیم بگوییم هر #شغلی چه اقتضائاتی دارد.
❌با چشم باز دختر به داماد خودمان بدهیم. اگر داماد #کارمند بود بگوییم شرمنده احتمال زیاد شما، نمیتوانی زیاد دختر بنده را خوشبخت کنی. چرا؟
📌چون سبک زندگی شما تاجرانِ و جسورانه نیست که مروزق و پر رزق و روزی باشید
https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅فرزندان را ترسو بار نیاورید
• ترس از تغییر #نباید داشت. فرصت تغییر را باید داد. ترس این #فرصت را از آدم میگیرد.
❌❌مادران محترم خواهش میکنم فرزندان را #ترسو بار نیاورید. ترس بیجا، فرزندان را نابود میکند.
انگاری بنزین ریختی روی بچه ات داری با دست خودت آتش میزنی به دار و ندارت.
✔️بچه های ترسو، هرگز فرصت #تغییر یا تحول را برای خودشان پدید نمیآورند.
➕•➕ سفیان ثوری خدمت حضرت صادق رسید دید رنگ آن جناب #تغییر کرده. عرضکرد آقا چه شده.
فرمود من گفته بودم بالای پشت بام نروند. همین که وارد شدم دیدم یکی از کنیزانم که پرستار یکی از بچه های من است.
بالای نردبان است و بچه هم با او است..
همین که #چشمش بمن افتاد لرزه بر اندامش افتاد #متحیر شد بچه از دستش افتاد بزمین و مرد.
👈من از #مردن بچه رنگم تغییر نکرده از #ترسی که بر کنیز وارد کردهام این طور شدم با اینکه #دو مرتبه باو فرموده بود ناراحت نشو باکی نداشته باش ترا در راه خدا آزاد کردم.
رُوِيَ أنَّهُ دَخَلَ سُفيانُ الثَّورِيُّ عَلَى الصّادِقِ عليه السلام فَرَآهُ مُتَغَيِّرَ اللَّونِ، فَسَأَلَهُ عَن ذلِكَ، فَقالَ : كُنتُ نَهَيتُ أن يَصعَدوا فَوقَ البَيتِ ، فَدَخَلتُ فَإِذا جارِيَةٌ مِن جَوارِيَّ مِمَّن تُرَبّي بَعضَ وُلدي قَد صَعِدَت في سُلَّمٍ وَالصَّبِيُّ مَعَها ، فَلَمّا بَصُرَت بِي ارتَعَدَت وتَحَيَّرَت وسَقَطَ الصَّبِيُّ إلَى الأَرضِ فَماتَ ، فَما تَغَيَّرَ لَوني لِمَوتِ الصَّبِيِّ وإنَّما تَغَيَّرَ لَوني لِما أدخَلتُ عَلَيها مِنَ الرُّعبِ . وكانَ عليه السلامقالَ لَها : أنتِ حُرَّةٌ لِوَجهِ اللّه ِ ، لا بَأسَ عَلَيكِ ـ مَرَّتَينِ ـ حديث .
منقول است كه سفيان ثورى بر امام صادق عليه السلام وارد شد و رخسار ايشان را دگرگونه يافت. دليل آن را جويا شد و حضرت صلي الله عليه و آله فرمود: آنها را از اين كه بالاى بام بروند، نهى كرده بودم، ولى هنگام ورود ديدم، كنيزى از كنيزكان من كه يكى از فرزندان مرا پرورش مى دهد، از نردبان بالا مى رود، در حالى كه كودك را هم در آغوش دارد. همين كه مرا ديد به لرزه افتاد و سرگشته شد و كودك به زمين سقوط كرد و مرد.
دگرگونى رخسارم ، نه به سبب مرگ كودك كه به سبب رعبى است كه آن كنيز را فرا گرفت. امام عليه السلام، پيشتر دو بار به آن كنيز فرموده بود: تو در راه خدا آزادى و هيچ باكى بر تو نيست.
•➕ ببینید چقدر موضوع #ترساند #بیجا اهمیت دارد. گاهی اوقات مادری را میبینید که #هزاران بار در دوران تربیتی بیجا فرزندش را ترسانده، او #ترسو بار میآید دیگر نمیتواند #ریسک کند درجایی که باید ریسک کند.
👌 دیگر این بچه تحول خواه نیست در#جا میزند#رکود #مطلق هست.
از بس تحول خواه نیست آدم حالت تهوع میگیرد از این شخصیت ترسو و بزدل. #مادری میتواند نسل تحول خواه تربیت کند که ا ول بچه را بیجا نترساند.
💎➕➕نابودی خلاقیت و نوآوری در نظام آموزشی مبتنی بر درس خواندن با #ترس از نمره نظام آموزشی که دانش آموزان را از ترس نمره وادار به درس خواندن میکند، از ترس #حضوروغیاب آنها را سر کلاس میآورد این نظام آموزشی #نمیتواند خلاقیت و نوآ وری دانش آموزان را شکوفا کند.
♦️این نظام آموزشی #فلج هست. در چنین نظام آموزشی #تولید👌#علم معنا ندارد. ترس را بگذار کنار حالا خودت درس بخوان ببین چقدر تحول و خلاقیت پیدا میکنی!
https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅اولین ویژگی مدیران تحول افرین
• اولین ویژگی مدیران تحول افرین، #شجاعت هست.
امیرالمومنین در نامه به #مالک اشتر فرمود:
وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِکَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُکَ الْفَقْرَ، وَلاَ جَبَاناً يُضْعِفُکَ عَنِ الاُْمُورِ، وَلاَ حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَکَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ؛ فَإِنَّ الْبُخْلَ وَالْجُبْنَ وَالْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى، يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللهِ.
یکی اینکه ترسو نباشد
https://eitaa.com/fatemi5/1262
⏪ حالا چرا یا امیرالمؤمنین با آدم ترسو مدیران جامعه مشورت نگیرند؟
✔️چون آدمهای ترسو، امور را #تضعیف میکنند. قدرت #ریسک پذیری تو را #کم میکنند. مرتب میگوید شاید نشوید.
👈احتیاط کنید. ما که #نمیتوانیم، این کار که #نمیشود، ورد زبان این مشاورین ترسو هست.
اصلا فرصت #پرواز را به شما نمیدهد.
✅چگونه مدیران جوان، تحول افرین میشوند؟
• بعد فرمود با #جوان مشورت بگیر. جوان تحول خواه هست. تحول #افرین هست. به مدیران جامعه میفرماید:
👌 وقتی در کارهای خودت میخواهی برنامه ریزی کنی، #اول با #جوانها مشورت کن بعدا با پیرترها. این آیا برعکسِ برداشت عمومی جامعه نیست؟
😳 بابا این جوان #ناپخته است، من چرا باید با او مشورت کنم؟
معمولا اگر جوان را به خاطر نیرو و قدرت بدنی یا آن فداکاری ای که دارد، به کار میگیرند؛ ولی امیرالمؤمنین میفرماید که در
مقام مشورت اول با جوان مشورت کن.
چرا این را میفرماید؟
حضرت خودشان توضیح میدهند و میفرمایند:
💦 برای اینکه او حرفهای #تازه به #ذهنش میرسد. #افق #جدید باز میکند.
دوتایش ممکن است خیلی پرت باشد، ولی دوتایش تو را از فسیل بودن درمیآورد.
• ➕➕حضرت در #ادامۀ روایت، میفرماید:
بعدش با #پیرها مشورت کن، آنها نظرات اصلاحی و تکمیلی میگویند.
بالاخره تجربه هم #ارزش دارد و آن پختگی ای که یک پیر پیدا کرده است را نمیخواهیم #حذف کنیم.
باید اینها را با #همدیگر جمع کرد.
➕ إذَا احتَجتَ إلَى المَشورَةِ في أمرٍ قَد طَرَأَ عَلَيكَ فَاستَبدِهِ بِبِدايَةِ الشُّبّانِ ؛ فَإِنَّهُم أحَدُّ أذهانا ، وأسرَعُ حَدسا ، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذلِكَ إلى رَأيِ الكُهولِ وَالشُّيوخِ لِيَستَعقِبوهُ ويُحسِنُوا الاِختِيارَ لَهُ ؛ فَإِنَّ تَجرِبَتَهُم أكثَرُ .
❌امام على عليه السلام ـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ : هرگاه به مشورت نيازمند شدى ، نخست ، از مشورت با جوانان آغاز كن؛ زيرا ذهن آنان ، تيزتر و حدس آنان ، سريع تر است . پس مسئله را به ميان سالان و پيرمردان ، واگذار تا در آن نقّادى كرده ، بهترين را برگزينند؛ چرا كه تجربه آنان ، بيشتر است .
•⭕️ جوانگرایی یکی از #محسّناتش این است که انسان را از #ایستایی و از تحجّر نجات میدهد.
👌 ذهن جوان ذهن #خلاقی است. این خلاقیت اینقدر ارزش دارد که او را در #اولویت قرار میدهد نسبت به پختگی ذهن یک پیر پُر تجربه.
⬅️یک مدیر نباید از این محروم بشود. پس ببینیم آیا این مدیر، یک جمعی از جوانان را در کنار خودش قرار داده یا نه؟
•💦 البته ممکن است ما جوانهایی داشته باشیم که دچار #تحجر شده باشند و آن تفکر پویا را نداشته باشند.
🌲 یک جوانی که در #پایان نامۀ خودش یا در پژوهشهای خودش، #چشمش را به دهان #غربیها دوخته و مرعوب آنها شده است، یا در حوزه های مطالعات دینی، هیچ #احساسی برای انداختن طرح نویی در او وجود ندارد، خُب این دیگر به ❌« معنای واقعی کلمه جوان نیست، آن #پویایی و خلاقیت در او وجود ندارد. »
•
♦️➕❌فاسد نبودن برای یک مدیر، کافی نیست.
الان مقام معظم رهبری دارند برای ما یک #فصل تازهای را باز میکنند.
💎فاسد نبودن و #مبارزه با فساد کافی نیست. اتفاقا در همین بحث هم ایشان در باب عدالتخواهی این را فرمودند. ما الان زمینه و بستر داریم برای ایجاد تحول.
مجلس شورای اسلامی باید انتهای سال اول بگوید: ما با قوانینمان چه تحولی را در جامعه ایجاد کردیم؟
• 💎فقط هنر نیست که جلوی فساد را بگیرند. این کافی نیست. باید یک گام جلوتر بیایند و این #نگاه #صدقه تحوّلی دارد همین را به ما میگوید. 12
https://eitaa.com/fatemi5/1262