eitaa logo
منبرک فاطمی
6.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
976 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️عزاداری و بر مصیبت های امام حسین (ع) هدف برگزاری مراسمات ماه محرم الحرام نمی‌باشد . 👈بلکه این عزاداری ها، بزرگی دارند که برخی از اهداف عزاداری محرم را می‌توان اینگونه توصیف کرد. 👇👇👇
◾️فلسفه و آثار عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام 🔹اقامه عزا و عزاداری برای سالار شهیدان علیه السلام و فراوانی دارد که به چند نکته از آن اشاره می کنیم: 1️⃣تعظیم شعائر الهی 🔹خداوند در قرآن می فرماید: وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب ؛ 🔹هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد ، این کار نشانه‌ی تقوای دلها است. (سوره حج آیه 32) 🔹"شعائر" جمع "شعره" به معنى علامت و است ، بنابراین شعائرالله به معنى نشانه هاى پروردگار است که شامل سر فصلهاى آئین الهى و هاى کلى و آنچه در نخستین برخورد با این آئین چشمگیر است که انسان را به یاد خدا مى اندازد. 🔹می توان گفت قیام حضرت سیدالشهدا و شهادت ایشان از ترین شعائر الهی است و تعظیم آن از مؤکدترین فرمایشات خداوند است. 🔹 امام حسین علیه السلام با خود، خاندان و یاران باوفایش و اسارت زنان مطهره خاندانش بزرگترین ، راهنما و نشانه است به سوی خداوند تبارک و تعالی و به جرات هیچ نماد مصوری عظیم تر از عاشورا برای به سمت خدا نیست. 🔹 که همه و همه از کوچک و برگ و مرد و زن و جوان و پیر، از هر دین و نژاد و مسلکی را به خود می کند. 🔹 یکی را با شهادت شیرخواره خود، یکی را با شهادت خود، یکی را با خاندانش، یکی را با دلاوری عباسش، یکی را با قطعه قطعه شدن علی اکبرش، یکی را با قیامش و... همه و همه را به خود جلب می کند. 2️⃣مودت اهل بیت علیهم السلام 🔹در قرآن آمده است: قُل لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 🔹بگو من از شما اجری نمی خواهم جز مودت با نزذیکانم. (سورة الشورى، آیة 23) 🔹در مسند أحمد بن حنبل از منابع اهل سنت و همچنین در بسیاری از منابع شیعه آمده است: عن ابن عباس قال: 👈لما نزلت (قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى) قالوا: یا رسول الله من قرابتک الذین وجبت علینا مودتهم قال:علی وفاطمة وابناهما . 🔹از ابن عباس روایت شده: آن هنگام که آیه (قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى) نازل شد، گفتند: 👈یارسول الله چه کسانی نزدیکان شمایند که مودت آنها بر ما واجب است، ایشان فرمودند:علی و فاطمه و پسرانشان(علیهم السلام). فضائل الصحابة، ابن حنبل: 2: 669 ح1141. 🔹"مودت" به معنی محبت و به قول برخی از علما، محبت کردنی و آشکار است. مسلما عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام یکی از های اصلی مودت به اهل بیت علیهم السلام می باشد که در قرآن به آن امر شده است. 3️⃣ذکر ایام الله 🔹در سوره ابراهیم آیه 5 آمده است: 👈و لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکّر هم بایام الله ؛ 🔹ما موسی علیه السلام را با آیات خود فرو فرستادیم (و دستور دادیم) قومت را از تاریکی‌ها به نور بیرون آر و "ایام الله" را به آنان یاد آوری کن. 🔹روز عاشورا از اصلی و بارز ایام الله است که در آن حضرت ثارالله(امام حسین علیه السلام ) در راه جامعه اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید و عزا برای آن روز از مصادیق اصلی ذکر ایام الله است. 4️⃣فراموش نشدن واقعه کربلا و مصائب اهل بیت علیهم السلام و راه زینب سلام الله علیها 🔹یکی از اصلی ترین دلایل دستور به عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام بالاخص امام حسین علیه السلام و فراموش نشدن مصائب ایشان بخصوص واقعه اسفبار کربلاست. 🔹 اقامه عزا در محرم هر سال به طور جدی باعث تازه شدن یاد این واقعه و زدودن فراموشی از آن می شود. 🔹چه بسا اگر این عزاداری ها در طول سالیان انجام نشده بود حال از آن واقعه عظیم در خاطرها نمانده بود. 🔹سندی بر این مدعا را می توان شهادت بن زکریا علیه السلام دانست که ایشان نیز شبیه حضرت سیدالشهدا به شهادت رسیدند اما کمتر کسی اکنون با شهادت این پیامبر بزرگ الهی آشنایی دارد. 🔹گفته می شود پادشاه در زمان حضرت یحیی علیه السلام مى ‏خواست با زنى از همسران خویش ازدواج کند و یحیى او را از این کار بازداشت و به تحریک آن زن، سر از تن یحیى جدا کرد.(آفرینش و تاریخ ، ترجمه کدکنی، ج1، ص 43) 🔹برخى گفته‏ اند: خداوند، تنها از این جهت بخت را به سرکوبى فرزندان اسرائیل فرستاد که یحیى بن زکریا را کشتند. (الکامل ابن اثیر، تارجمه، ج3، ص117) https://eitaa.com/fatemi222/3928
5️⃣زنده شدن و پیام عاشورا و حفظ نهضت عاشورا 🔹امام حسین علیه السلام در وصیت نامه ای که به برادرشان محمد بن حنیفیه می نویسند از قیام خود را این گونه عنوان می فرمایند : 🔹إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لا بَطَرًا وَ لا مُفْسِدًا وَ لا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی (صلی الله علیه وآله وسلم) أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ المُنْکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی عَلِی بْنِ أَبیطالب 🔹من از روی خودخواهی و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، بلکه قیام من برای اصلاح در امّت جدّم است، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به و روش جدّم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم. 🔹بدون شک اقامه عزای اباعبدالله علیه السلام از راههای اصلی حفظ پیام ایشان و عمل به آن یعنی امر به معروف و از منکر است و مسلما بدون زنده داشتن یاد مصایب آن حضرت، پیام آن حضرت نیز زنده نمی ماند. 6️⃣زنده شدن اسلام راستین 🔹در فاصله کمتر از نیم قرن از رحلت پیامبر صلی الله علیه و اله زمام حکومت مسلمانان به دست معاویه و پس از آن پسرش یزید(علیهما العنه) افتاد و امام حسین علیه السلام حاضر به بیعت با یزید که علنی شرابخواری می کرد نبود و همین باعث شد که یزید ایشان را وادار به انتخاب جنگ یا بیعت با وی کند و ایشان همانطور که گفته شد برای اصلاح در امت جد بزرگوارشان صلی الله علیه و اله و امر به معروف و نهی از منکر در مقابل سپاه یزید کردند و زیر بار ظلم و بیعت با او نرفتند. 🔹این مهم پیامی خواهد بود برای تمام مسلمانان و آزادگان جهان که هیچ گاه به هیچ قیمتی زیر بار ظلم و انحراف نروند. به راستی اگر اباعبدالله علیه السلام در مقابل یزید نبود چه بسا چیزی جز فساد به نام دین تا کنون باقی نمانده بود. کما اینکه مشاهده می شود در کشورهای مسلمانی که قائل به آل امیه بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله هستند ظلم و فساد بی حد سردمداران به ظاهر مسلمانشان در بلاد خودشان و همچنین سایر بلاد اسلامی، در سوریه و فلسطین بر علیه مسلمانان آتش مشهود است. 🔹و حاکمانی که الحرمینند، در کنارش کازینوهای فساد و فحشا را مدیریت می کنند. و مسلما عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام یک راه اصلی زنده شدن اسلام راستین است. 7️⃣شرط ایمان به خدا 🔹ناراحتی و حزن برای سیدالشهدا علیه السلام یکی از نشانه های مومن است و مسلما یکی از راههای ابراز این ناراحتی و غم بزرگ است، لذا بزرگان دین حزن و گریه برای اباعبدالله الحسین را یکی از شرایط مومن دانسته اند. 🔹پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله وسلم) فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً؛ 🔹براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و در دلهاى مؤ منان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556 https://eitaa.com/fatemi222/3930
8️⃣شرط گی 🔹حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: 🔹رحم الله شیعتنا! خلقوا من فاضل طینتنا و عجنوا بماء ولایتنا، یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا؛ 🔹خداوند شیعیان ما را مورد لطف خاص خویش قرار دهد. آن ها از زیادى سرشت ما خلق شده اند و وجودشان را با آب ما سرشته اند و [به همین دلیل ] در شادى ما شادان و در غم و غصه ما غمناکند. (شجره طوبى ج 1 ص 3) 🔹در این حدیث حزن و ماتم در حزن و ماتم اهل بیت علیهم السلام از شرایط گی دانسته شده است و مسلما عزاداری(طبق دستور اهل بیت علیهم السلام ) یکی از راههای اصلی ابراز این حزن و ماتم است. 9️⃣آشنایی بیشتر با اهل بیت علیهم السلام و اصحاب ایشان 🔹مجالس عزاداری که با احادیث و اشعار بسیاری از فضایل اهل بیت علیهم السلام همراه است موجب آشنایی بیشتر با شخصیت ایشان و یاران صادقشان شده و در نتیجه تأسی از ایشان را برای مستمعین به همراه خواهد داشت. 0⃣1️⃣آشنایی با معارف دین ، قرآن و اهل بیت علیهم السلام 🔹یکی از نقاط بارز جلسات روضه خوانی و عزاداری های آن است که در این جلسات مومنین با معارف دین و دستورات قرآن و اهل بیت علیهم السلام آشنا می شوند یا اینکه تذکری برایشان خواهد بود. 🔹مخاطب عزاداری که می شنود امام حسین علیه السلام یک شب را برای خواندن ، قرآن ، دعا و استغفار از سپاه عمرسعد وقت خواست و روز عاشورا در معرض تیرباران دشمن نماز اول وقت خود را ترک نکرد مسلما در حفظ اعمال یاد شده می کوشد. 1️⃣1️⃣حیات طیبه و معنوی 🔹حیات طیبه و معنوی جز از طریق همراهی و معیت با اهل بیت علیهم السلام صورت نمی گیرد و مجالس و محافل عزاداری و انس با اهل بیت علیهم السلام یکی از اصلی ایجاد قرابت معنوی و انس با ایشان و در نتیجه حیات طیبه است. 2️⃣1️⃣استحکام صفوف شیعه و یکپارچگی سیاسی- اجتماعی شیعه 🔹هیئات و دسته جات سینه زنی و عزاداری زیر بیرق اباعبدالله علیه السلام یکی از عوامل اصلی یکپارچگی شیعه در طول سالهای متمادی شده است و این مجالس در مواقع سیاسی و اجتماعی موجب گردهمایی سریع شیعیان در صفوف منظم با شعار "هیهات منا الذله" است. https://eitaa.com/fatemi222/3931
3️⃣1️⃣توسل و تمسک به اهل بیت 🔹پیامبر صلی الله علیه و اله در روز غدیر خم دو عامل را باعث هدایت امت مسلمان دانستند یکی تمسک به قرآن و دیگری اهل بیت علیهم السلام. از برکات اصلی هیئات و مجالس روضه اهل بیت علیهم السلام توسل و تمسک به اهل بیت علیهم السلام و پاسخ به ودیعه رسول الله صلی الله علیه و اله درمیان امت ایشان است. ◀️پیروزی خون به شمشیر در قرآن کریم می خوانیم که کم من فئه قلیله غلبت فئته کثره باذن الله ؛ چه بسا دسته کوچکی به دسته بزرگی پیروز گردند به اذن خدا. و محرم تداعی این آیه و بسیاری از آیات دیگر قرآن است زیرا با وجود اینکه امام و همه یاران ایشان به شهادت رسیدند باز باذن خدا پیروزی نهایی از آنان شد و این وعده الهی محقق شد و خون به شمشیر پیروز شد. ◀️تداعی روحیه جوانمردی و شهادت طلبی مسلما مومنی که با یاد جوانمردی عباس علیه السلام و شهادت طلبی امام حسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان اشک می ریزد همیشه در آرزوی این اخلاق حسنه و این نوع مرگ است و نهایت افتخار خود را در حفظ این روحیه و این سرانجام می بیند. ◀️پیروزی ایران در 8 سال جنگ تحمیلی مقاومت بی نظیر مردم ایران در طول 8 سال دفاع مقدس و پیروزی بر دشمنان شرقی و غربی که در تاریخ ایران بی نظیر است مسلما تداعی ذکر عاشورا و برآمده از هیئات عزاداری و اعتقاد به پیروزی حق علیه باطل است که امام حسین علیه السلام آن را به اثبات رسانیده است. ◀️شناخت شمر و یزید زمانه عزاداری که بر شمر و یزید و سپاهیانشان لعنت می فرستد ناخودآگاه به دنبال شناسایی شمر و یزید زمانه خود می رود و این باعث می شود که همیشه در برابر کفر و فساد و باطل جبهه بگیرد یا اینکه حداقل خود را از آنان جدا کند. ◀️ظهور انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل اصلی انقلاب اسلامی ایران را می توان قیام امام حسین علیه السلام و در پی آن زنده نگه داشتن پیام این قیام و هیئات و دستجات عزاداری دانست. مردمی که بیعت با حاکم فاسد را تقبیح می کنند هیچ گاه زیر بار ظلم حاکم فاسد نخواهند رفت و همین مقدمه اصلی ظهور انقلاب اسلامی ایران بود. ◀️هم نوایی و نزدیکی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در زیارت ناحیه مقدسه از قول امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده است:«فلاندبنک صباحا و مساء و لابکین علیک بدل الدموع دماً»؛ یا ابا عبدالله!هر صبح و شما برایت با صدای بلند گریه می کنم و به جای اشک خون گریه می کنم. بنابر همین یکی از راههای هم نوایی و نزدیکی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام است. ◀️گریه بر سر بریدن انسانیت آنچه در عزاداری ها نهفته گریه بر امامی است که مصداق اصلی انسان کامل است. کربلا نماد زبح و سر بریدن انسانیت و عقل محض توسط جهل و عناد محض است. به همین جهت این روحیه باعث می شود هرجا شرایط مشابهی پیش آمد و هرجا ظلمی به مظلومی رفت عزادار ساکت ننشیند همانطور که سیدالشهدا علیه السلام همین را خواسته اند، آنجا که می فرمایند: «او سمعتم بغریب او شهید فاندبونی» یا هنگامی که از غریبی یاشهیدی(خبری) شنیدید، برمن "با صدای بلند" گریه نمائید. ◀️شفاعت اهل بیت علیهم السلام، آمرزش گناهان و جایگاه والای اخروی همانطور که در احادیث ذکر شد از آثار عزاداری برای سالارشهیدان شفاعت اهل بیت علیهم السلام و آمرزش گناهان است و جایگاه والایی برای روات احادیث اهل بیت علیهم السلام و عزاداران مصائب ایشان در بهشت و عرش وجود دارد. ◀️جایگاه دین خدا عزاداران در هنگام عزاداری می فهمند که جایگاه حفظ دین خدا آنقدر بالا و والامرتبه است که شخصیت عظیمی همچون امام حسین علیه السلام حاضر شد جان خود و تمام خاندانش را برای حفظ آن از دست دهد و این ارزش والای حفظ دین از انحرافات را می رساند. و ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم... https://eitaa.com/fatemi222/3932
ضرورت عزاداری از دیدگاه روایات در عرصه روایات، رویکرد ویژه ای در بحث عزاداری به چشم می خورد که آن را امری مستحب و پرفضیلت بر شمرده و برای آن اهمیت فراوانی قائل شده است. در اینجا برخی روایات را می آوریم که در چهارچوب عزاداری و گریستن آمده است: 1. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به حضرت زهرا(علیهاالسلام) فرمود: در روز قیامت هر چشمی گریان است مگر آن چشمی که بر حسین گریسته. چنین فردی همیشه خندان خواهد بود و به نعمت های بهشتی بشارت داده می شود. 2. حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) به «ابن شبیب» می فرماید: ای پسر شبیب! محرم، ماهی است که مردم در دوران جاهلیت ستم و قتل را در آن حرام می دانستند، ولی گروهی از مسلمانان، این حرمت را نشناختند، فرزند پیامبر را به قتل رساندند و زنان و فرزندانش را به اسارت بردند. اگر خواستی بر کسی بگریی، برای حسین بن علی گریه کن؛ زیرا او را مانند گوسفند ذبح کردند. هم چنین هیجده تن از اهل بیت او را که در روی زمین، کسی شبیه آنان نبود، به شهادت رسانیدند. این مصیبت چنان بزرگ است که آسمان ها و زمین در شهادتش گریسته اند. روز عاشورا، چشم های ما را خون بار کرد، دل های ما را سوزاند، اشک ما را روان ساخت و عزیزان ما را خوار کرد. سرزمین کربلا تا روز قیامت برای ما سختی و بلا بر جای گذاشت پس بایستی گریه کنندگان بر کسی مانند حسین گریه کنند و بدانید که گریستن بر حسین، گناهان انسان را می ریزد و انسان را پاک می کند. ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع) 3. امام رضا(علیه السلام) در حدیث دیگری فرموده است: هر کس مصایبی را که بر ما روا داشته اند به یاد آورد و بر آن بگرید، در قیامت همراه با ما خواهد بود. هرکس به یاد مصایب ما بگرید و دیگران را بگریاند در روزی که همه چشم ها گریان است، چشمان او گریان نخواهد بود. هم چنین هر کس در جلسه ای بنشیند که در آن مجلس، امر ما برپا داشته می شود، در روزی که دل ها می میرد دل او زنده می شود. 4. امام صادق(علیه السلام) به فرزند بزرگوارشان فرمود: فرزندم! 10 سال در ایام حج در سرزمین منی با وقف اموال و دارایی ام، مجلس عزا برای من برپا دار تا گریه کنندگان برای من بگریند. 5. هم چنین امام صادق(علیه السلام) به «عبدالله بن حمّاد» فرمود: به من خبر رسیده است که گروه ها و دسته هایی از پیرامون کوفه و جاهای دیگر و گروهی از زنان در نیمه شعبان، به آرام گاه جدم، حسین بن علی می روند و بر او نوحه سرایی می کنند و قرآن می خوانند. همچنین گروهی به بیان داستان شهادت و بعضی دیگر نیز به مرثیه سرایی می پردازند آیا چنین است؟ حمّاد پاسخ داد: آری، من خود شاهد چنین مجلسی بوده ام. حضرت فرمود: خدای را سپاس که گروهی از مردم را علاقه مند قرار داد تا به مدح و ستایش ما بپردازند و برای ما عزاداری کنند. دشمنانِ ما را مورد اعتراض و طعن قرار می دهند و کارهای زشت آن ستم کاران را آشکار می سازند. 6. امام صادق(علیه السلام) در جایی دیگر به «مسمّع» فرمود: ای مسمع! تو که اهل عراق هستی آیا قبر جدم حسین را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر؛ زیرا من اهل بصره هستم و در همسایگی ما یکی از هواداران خلیفه زندگی می کند که پیرو هوا و هوس نفسانی اوست. هم چنین دشمنان ما از ناصبی و جز آن فراوان هستند. ترس آن دارم که به خلیفه اطلاع دهند و جان من در خطر افتد. امام فرمود: آیا مصایب کربلا را به یاد نمی آوری؟ عرض کردم: چرا به یاد می آورم. فرمود: آیا شیون و ناراحتی نمی کنی؟ گفتم: چرا، به خدا سوگند! گریه می کنم. حضرت فرمود: خدا گریه ات را بپذیرد! آگاه باش که تو از کسانی هستی که برای مصایب ما اظهار ناراحتی می کنند و تو از کسانی هستی که در شادی ما شاد و در اندوه ما، اندوهناک اند. سپس فرمود: سپاس خدایی را که ما اهل بیت را به رحمت ویژه اش نواخت و بر دیگران برتری بخشید. ای مسمع! از زمان کشته شدن امیر مؤمنان علی زمین و زمان می گرید و گریه فرشتگان هنوز ادامه دارد. بی تردید، این سخنان، نشان دهنده جایگاه والای گریستن بر شهیدان کربلا و مصایب اهل بیت(علیهم السلام)است. البته این گونه عزاداری به زمان و مکان ویژه ای محدود نمی گردد، بلکه امامان معصوم(علیهم السلام)هماره پیروان خود را به زنده نگه داشتن این سنت پسندیده، در هر شرایطی سفارش کرده اند تا فرهنگ مبارزه با ستم گران و یاد و خاطره جانبازی و رشادت همه شهیدان اسلام جاوید بماند.
🔹این کلام آقای قاضی است که: «اگر کسی بخواهد به مقام توحید برسید إلا و لابد راهی جز سیدالشهدا أباعبدالله الحسین ندارد.
منبرک فاطمی
◾️شب اول محرم ۱۴۰۰ 👇👇
◾️شب اول محرم ۱۴۰۰ 🔹احکام و اعمال محرم 🔹چرا عزاداری از اول دهه https://eitaa.com/fatemi222/3913 🔹موضوع: 🔸تاریخ عزاداری https://eitaa.com/fatemi222/3919 🔸فلسفه عزاداری https://eitaa.com/fatemi222/3926 🔹روضه https://eitaa.com/fatemi5/316 👆👆
باسمه تعالی
🔰جایگاه خانواده در اسلام/ دستی که پیامبر اکرم(ص) آن را بوسید 🔹تشکیل خانواده از یکسو رابطه و نزدیکی با حلّ مشکلات خانوادگی و نابسامانیهای شخصی مردم دارد، و از سوی دیگر نیز پیوند روشنی با حلّ مشکلات اجتماعی دارد. 🔹اسلام آیینی اجتماعی است و خانواده یک کوچک است؛ لذا در مقیاس وسیع جامعه، مقیاسی کوچک به نام خانواده قرار دارد، به نحوی که اگر در واحدهای بزرگ اجتماعی و کل جامعه انسانی بیندیشیم خانواده به شدت خود نمایی می کند. 🔹نهاد خانواده آنچنان از بالا برخوردار است که سالم یا ناسالم خانواده تأثیر بسیار عمیقی در پرورش اخلاقی، یا رشد رذائل دارد؛ به گونه ای که باید زیربنای اخلاق انسان در آنجا نهاده شوداینچنین است که نه تنها در و خانواده آبرومندی متولّد شد، بلکه پرورش و نموّ و رشد او نیز، در محیطی مملوّ از کرامت و بزرگواری تحقّق یافت. 🔰تعریف خانواده از دیدگاه اسلام 🔹بدیهی است انسان یک موجود است که برای زندگی دسته جمعی آفریده شده است.در این میان باید نهاد و علقه و رابطه روحی حاکم بر آن را، نخستین سنگر زیر بنای جامعه بشری بر شمرد. 🔹 اصل زندگی انسان در این اجتماع «کوچک»، جزو وجود اوست و هرگز از او جدا نمی گردد؛ در این صورت مربوط به روابط حقوقی افراد و وظایف زن و شوهر در برابر یکدیگر، همواره باید ثابت و ابدی باشد؛ 🔹 زیرا جامعه انسانی با تمام تحوّلات و تغییراتی که دارد، هرگز از اصل «اجتماعی بودن» تفکیک نمی شود؛ لذا قوانینی که برای حفظ اجتماعی فرد تنظیم می گردد، هرگز تغییر نخواهد پذیرفت. 🔹اینچنین است که پدر و مادر به کودکان و بالعکس، یک علاقه فطری و طبیعی است و حقوق متقابل اعضای خانواده که بر این اساس وضع می گردد باید و ابدی باشند. 🔰خانواده؛ نهاد فطری در جوامع انسانی 🔹گفتنی است اساس اسلامی را و غریزه ثابت و پایدار انسان تشکیل می دهد، درست است که فرم و قیافه اجتماع در هر عصر دگرگون می شود، ولی انسان بیست ویکم از نظر فطرت و روحیه و غریزه و تمایلات ثابت طبیعی مثل همان انسان قرن است و انسانیّت و مشخّصات و روحیّات هر دو از نظر کلّی یکی است و هرگز غرایز و مشخصّصات وجودی آنها نمی یابد. 🔹لذا وقتی انسان از تشکیل خانواده و زندگی اجتماعی که در نهاد و او است بگیرد در واقع از منحرف شده و گرفتار عکس العملهای منفی شدید می شود، زیرا رهبانیت بر خلاف اصول فطرت و طبیعت انسان است و زیادی به بار می آورد. 🔹اسلام روی همین جهت برای اجتماع ، ضرورت تشکیل مقدس خانواده و قوانین ثابت در باب روابط خانوادگی، ومانند آنها ، وضع نموده است؛ قانون مربوط به هزار و چهارصد سال پیش در این گونه مسائل و مسائل دیگری که براساس و غرایز انسانی است، با یک واقع بینی خاصّی که مبتنی بر شناخت انسان و ارزیابی غرایز او وضع شده است، خانواده را به عنوان از آیات بزرگ خدا در جوامع انسانی بنیان نهاد. 🔹حال می توان این پرسش را مطرح کرد که به راستی چه کسی محبت و مودّت را در میان زن و مرد، پدر و مادر و فرزند، اقوام و بستگان، و بطور کلّی در همه انسان ها آفرید؟ 🔹چه کسی میان جنس زن و مرد در جامعه انسانی برقرار کرد؟ به طوری که با همه حوادث پیچیده ای که در جوامع از نظر و میر و تولّد نوزادان رخ می دهد این تعادل در چارچوب تشکیل خانواده همچنان حفظ می شود! 🔹آری خداوند با مقولۀ و از طریق ایجاد جاذبه و کشش قلبی و روحانی ، بر مبنای آیۀ شریفۀ قرآن کریم « وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ و در میانتان و رحمت قرار داد»، تعمیق پیوند میان همسران را تداوم بخشید. 🔹از سوی دیگر اسلام انجام وظایف زن در محیط خانه و مسئولیت مرد در بیرون از خانه را به فطرت و وجدان و خواست آنان موکول نموده است،به گونه ای که اکنون چهارده قرن از طلوع اسلام می گذرد و همین مقرّرات در میان مسلمانان و زنان و جاری بوده است و آنان همواره این و ظایف طبیعی را انجام داده اند و در مواقع نیز توانستند از حقوق شرعی خود نیز استفاده کنند. @fatemi222
🔰جایگاه در قرآن 🔹باید این واقعیّت مهمّ تاریخی را در نظر گرفت که نظام بعد از نزول قرآن و اسلام در چه سطحی قرار گرفت. 🔹تأمل در آیات قرآن ی حاکی زیاد به ، احترام و اکرام پدر و مادر، و نیز توجه به تربیت فرزندان است ، 🔹 این بخاطر آن است که جامعه بزرگ انسانی از کوچکتری به نام«خانواده » تشکیل می شود، همانگونه که یک ساختمان بزرگ از غرفه ها و سپس از سنگها و آجرها تشکیل می گردد. 🔰ضرورت و اهمیّت تشکیل خانواده 🔹اهمیت تشکیل خانواده و جایگاه آن تا به آن پایه است که قرآن کریم ، یک تقریبا عمومی و برای از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده مسأله و نداشتن امکانات مالی را رد می کند و می فرماید: 🔹 از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید چرا که «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد». 🔰اهمیت مشورت در خانواده 🔹هم چنین در تبیین جایگاه خانواده همین بس که مسأله «مشورت» در تشکیل خانواده، از مهم ترین مسائلی است که اسلام آن را با دقّت و خاصّی مطرح کرده و در آیات قرآن و روایات اسلامی و تاریخ پیشوایان بزرگ اسلام جایگاه ویژه ای دارد. 🔹لذا در قرآن مجید حتّی در امور مربوط به نظام خانواده (اجتماع کوچک) دستور به داده شده است؛ از جمله در باز گرفتن کودک از قبل از فرا رسیدن دو سال کامل اشاره به اصل مشورت می کند، و می فرماید: 👈« فَانْ ارادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهما؛ «واگرآن دو (پدر و مادر)، با رضایت یکدیگر و مشورت بخواهند کودک را (زودتر از دو سال) ازشیر بازگیرند، گناهی بر آنها نیست.» 👈 و این دلیل بر اهمیت فوق العاده مشورت در مسائل مربوط به نهاد خانواده است. 🔰سرپرستی خانواده در قرآن 🔹جایگاه سرپرستی در نظام خانواده از اهمیت فراوان برخوردار است زیرا خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است و همانند یک اجتماع بزرگ باید و سر پرست واحدی داشته باشد، 🔹 زیرا رهبری و سرپرستی دسته جمعی که زن و مرد آن را به عهده بگیرند مفهومی ندارد در نتیجه مرد یا زن یکی باید «رئیس» خانواده و دیگری «معاون» و تحت نظارت او باشد، قرآن در اینجا تصریح می کند که سرپرستی باید به مرد داده شود، لذا می گوید: « الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ؛ مردان سرپرست و نگهبان زنانند». 🔹تأکید قرآن کریم بر این مسأله نشان می دهد مرد در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن های زندگی، و پرداخت و تامین زندگی آبرومندانه همسر و فرزند، این حق را به او می دهد که وظیفه به عهده او باشد. 🔹البته ممکن است زنان در جهات فوق بر شوهران خود امتیاز داشته باشند ولی قوانین به تک تک افراد و نفرات نظر ندارد بلکه نوع و را در نظر می گیرد، و شکی نیست که از نظر کلی، مردان نسبت به زنان برای این کار آمادگی بیشتری دارند، اگر چه زنان نیز وظائفی می توانند به عهده بگیرند که اهمیت آن انکار ناپذیر است. @fatemi222
🔰خانواده،منشا اصلی و امنیت 🔹قرآن سرچشمه و امنیّت را تشکیل زندگی صحیح خانوادگی می شمرد، در آنجا که می فرماید:» 🌹وَ مِنْ آیاتِهِ انْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ انْفُسِکُمْ ازْواجاً لِتَسْکُنُوا الَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً انَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُوْنَ 🔹یکی از آیات و نشانه های عظمت خدا این است که از جنس شما برای شما آفرید تا آرامش خویش را در کنار آنها پیدا کنید، و در میان شما محبّت و دوستی و رحمت قرار داد، در این نشانه های بسیاری است برای کسانی که اندیشه می کنند!» 🔹تأکید قرآن مجید بر بنای خانواده بر اساس و اخلاق انسانی و ضرورت ارتقای دوستی در درون خانه و خانواده به نیکی کردن نسبت به اعضای خانواده و نیز همه خویشاوندان در راستای تحکیم نهاد خانواده بر ضرورت سلامت خانواده در پرتو قرآن به عنوان بزرگ ... از جمله موارد مهم در کلام آسمانی است که از جایگاه رفیع نهاد مقدس خانواده حکایت می کند. @fatemi222
🔰جایگاه و اهمیت نهاد خانواده از دیدگاه روایات 👇👇👇
🔹واکاوی ، نشان می دهد تشکیل خانواده ، اساس و سنگ نظام خانواده و نظام خانواده نیز جامعه بشری است. 📌تشکیل خانواده و مهمترین بنا درعالم هستی 🔹جالب این است که در روایات اسلامی تشکیل خانواده مخصوصاً به یک بنا تشبیه شده آنهم بنائی محبوب نزد خدا چنان که در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم: 👈«ما بُنِیَ بَناءٌ فِی الاسْلامِ احَبُّ الی اللَّه مِنَ التَّزْوِیِج؛ بنائی در اسلام نزد خدا محبوبتر از تزویج نیست. 🔹اهمیت این مسأله تا به آن پایه است که در حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه السّلام می خوانیم: 👈«بهترین آن است که میان دو نفر برای امر ازدواج کنی، تا این امر به سامان برسد»! ✍دستی که پیامبر اکرم(ص) آن را بوسید 🔹اینگونه است که کار کردن برای اهمیت تأمین آسایش برای خانواده اجر نزد خدا دارد، بلکه طبق روایات، پاداشش بیشتر از معمولی است، زیرا جامعه سربلند و عزّتمند و امّت پرتلاش، مایه مباهات پیامبر اسلام و سبب آبرومندی مکتب است. 🔹در حدیثی می خوانیم: رسول خدا صلی الله علیه و آله کارگر مسلمانی را دید که بر اثر کار و تلاش، کف دستهای او شده بود. از وی پرسید: چرا دستت چنین است؟ 🔹 پاسخ داد: بر اثر کارکردن برای زندگی خانواده ام. پیامبر صلی الله علیه و آله بر دست او را بوسه زد و فرمود:«تلک یدٌ لا تَمَسُّها النّارُ؛ این دستی است که آتش جهنم به آن نمی رسد». 🔰لزوم سخاوت مرد در تأمین خانواده 🔹هم چنین وسعت بخشیدن به زندگی جهت تأمین خود و خانواده از های دین مبین اسلام است. 🔹در حدیثی از امام رضا علیه السلام می خوانیم: «صاحب النعمة یجب علیه التوسعة علی عیاله ؛ کسی که از امکانات برخوردار است است به زندگی اش وسعت بخشد». 📌تحکیم و تعالی خانواده های نیازمند در گرو احیای انفاق 🔹و نیز روایات فراوانی در فضیلت و آثار در تحکیم خانواده های نیازمند وارد شده است؛ از جمله در روایتی: 👈 از امام باقر علیه السلام می خوانیم: « کمک کردن به یک خانواده مسلمان و سیر کردن شکم و پوشانیدن آنها و آبرویشان، از حج در نزد من باارزش تر است.» 📌غیرت ورزی و اخلاق گرایی؛ ضرورتی در ساحت خانواده 🔹در تبیین اهمیت نهاد خانواده در آموزه های روایی باید به شدید نسبت به خانواده؛ «الْغِیْرَةُ الشَّدیدَةُ عَلی حَرَمِکَ... ؛ غیرت شدید نسبت به ناموست...» اشاره کرد که دوستی و رضایت خداوند و رسولش را به همراه دارد. 🔹همانگونه که حفظ اعضای خانواده نیز از جمله شمرده شده است؛ 👈پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در این زمینه فرمود: برای تشییع سعد بن معاذ ملائک بی­شماری آمده بودند، ولی او از فشار قبر در عذاب است چون با اش بد رفتاری می کرد. سخن آخر 🔹در خاتمه باید گفت مسأله خانواده براساس الگوها و و ارزشهای صحیح ، از یکسو رابطه مستقیم و نزدیکی با حلّ مشکلات خانوادگی و نابسامانیهای شخصی مردم دارد، و از سوی دیگر نیز روشنی با حلّ اجتماعی دارد. 🔹 امید است نعمتهای پروردگار را به یاد داشته باشیم و خداوند بزرگ را مخصوصاً به خاطر نعمت خانواده ، که به ما مرحمت نموده، حمد و سپاس گوییم . @fatemi222
واما خانواده در گام دوم انقلاب 👇
https://eitaa.com/fatemi222/3946 2-جایگاه خانواده در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/3947 3-جایگاه و اهمیت نهاد خانواده https://eitaa.com/fatemi222/3950 4-نقش خانواده درتحقق_بیانیه گام دوم https://eitaa.com/fatemi222/3958 5-نگاه غرب به خانواده https://eitaa.com/fatemi222/3968 6-نمائی ازخانواده در غرب https://eitaa.com/fatemi222/3971 7-اهداف دشمن درجنگ نرم(زن+خانواده) https://eitaa.com/fatemi222/3972 8-تفاوت دو خانواده ایرانی و غربی https://eitaa.com/fatemi222/3973
🔰نقش در گام دوم انقلاب 📌خانواده‌ در کشاکش روزگار و پستی و بلندی‌های ایام و دوران، باید نگاهشان همواره به باشد و فراموش نکنند که فرزندی که در دامان آنها پرورش می‌یابد، قرار است چه را به دوش بکشد. 📌چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج گر رساند بر فلک، باشد همان دیوار کج 👈چندی می‌گذرد از وارد شدن انقلاب شکوهمند اسلامی به دهۀ پنجم عمر خود و صدور بیانیۀ مهم گام دوم توسط رهبری معظم. 📌هنگامی نقش و ربط آن به این بیانیه را حقیقتاً درک خواهیم کرد که اساسی را مد نظر داشته باشیم: ✔️اول آنکه مخاطب اصلی این بیانیه جوانان اند و طبعاً برای محقق شدن آرمان بزرگی چون ایجاد تمدن نوین اسلامی، می‌خواهیم که «مؤمنانه و متعهدانه» در جهت محقق شدن این تمدن بزرگ حرکت کنند و به تعبیر رهبری حکیم 👈«نگاه انقلابی و روحیۀ انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند». ✔️و دوم آنکه اگرچه آموزشی، رفاقتی و شغلی هر یک تأثیرات بسیار مهم و بر روحیات و عقاید انسان می‌گذارند ولی از جهت و محیطی که نقش سازندگی برای انسان دارد، محیط است. 🔹اساساً در تربیت انسان، و خصوصاً رابطۀ پدر و مادر با فرزند است که نقش را ایفا می‌کند زیرا دوران مقطعی است که ساختار وجودی انسان در آن شکل می‌گیرد. 👈 و همچنین در غالباً روابط بر شدیدترین محبت‌ها است و محبت هرچقدر بیشتر باشد اثرپذیری انسان نیز بیشتر خواهد بود. 👈نتیجه اینکه تربیت در این محیط اگر عمیق و همه جانبه ای باشد تا حد زیادی می‌تواند تأثیرات محیط‌های بعدی را و یا حداقل کم کند. 👌پس از طرفی برای «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای خورشید ولایت عظما (ارواحنا فداه)» که آرمان بزرگ جمهوری اسلامی است، هر به کار نمی‌آید بلکه جوانی کارآیی دارد که برای محقق کردن این آرمان از جمیع جهات آماده شده باشد و به معنای واقعی کلمه «مؤمن انقلابی» باشد و از طرفی عمدۀ تربیت چنین جوانانی باید در شکل بگیرد. 👈به این جهت است که می‌گوئیم خانواده نقش محوری دارد. ❌از اینها گذشته، اگر به خود نیز نیک بنگریم خواهیم یافت که توصیه‌های در آن به هیچ وجه بی یاری به بار نخواهد نشست. ✍در اینجا به دو مورد اشاره می‌کنم: 🔻اولاً: 👈برای افزایش و وجدان اخلاقی در جامعه، باید ابتدا محقق شدن این هدف عظیم را در خانواده‌ها دنبال کنیم و در این میان تک تک خانواده‌ها نقش مستقلی دارند. 👈زیرا این هستند که با وجود آنها تشکیل شده است؛ پس نباید هریک از آنها و جایگاه خویش را در تحقق اهداف بزرگ جامعه فراموش و یا کم بشمرند و همان طور که در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت آمده: 👈 «بنیادی‌ترین تشکیل دهندۀ جامعه، خانواده است که نقشی بی بدیل در تولید، و ارتقای فرهنگ جامعه دارد». 🔺ثانیاً: 👈نقش بسیار خطیر خانواده برای کردن زندگی اسلامی ایرانی در محدودۀ خویش است. 👈در اینکه حکومت وظیفۀ برجسته ای دارد برای همه جانبه با تهاجمات فرهنگی دشمنان که هدفشان ضربه زدن به انقلاب و تهی کردن آن از دینی و ایمانی است، شکی نیست ولی 👈وظیفۀ چیزی از وظیفۀ خانواده‌ها نمی کاهد و آنها باید با روش‌های ظریف و دقیقی که به کار می‌بندد جوانان خود را تا حد زیادی از خوردن از این تهاجمات مصون نگه دارند و نگذارند سبک زندگی درون خانواده رخنه کند. 🔻اکنون در جامعه مشاهده می‌کنیم که بین والدین با فرزندانشان و زمین تا آسمانی وجود دارد و می‌بینیم که بعضاً پدر و مادر معتقد به ارزشهای اسلامی و همچنین ارزشهای انقلابی و ملی هستند ولی فرزندانشان پایبندی به آن ارزشها ندارند. 🔻 این که بین نسل حاضر و نسل قبل رخ داده، قطعاً قسمتی مربوط به آن است که مقولۀ در خانواده‌ها گرفته نشده است که اگر جدی گرفته شده بود این همه اختلاف غیر منطقی می‌نمود. 🔻دقت شود! 👈اصلاً و ابداً نمی‌خواهم شوم که در درون خانواده همه باید یک جور و یک طور عمل کنند؛ خیر! 👈سخنم این است که اسلامی، انقلابی و ملی بالاخره یک سری ثابت دارند که مطلق است و محدود به زمان و مکان و مختص به این نسل و یا آن نسل نمی‌باشد. @fatemi222