eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
971 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸فَأَلْقی عَصاهُ فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبِینٌ«32» 🔹پس عصای خود را بیفکند،پس ناگهان آن عصا آشکار شد. 🔸وَ نَزَعَ یَدَهُ فَإِذا هِیَ بَیْضاءُ لِلنّاظِرِینَ«33» 🔹و دست خود را(از گریبانش)بیرون آورد،پس ناگهان آن دست برای تماشاگران و درخشان نمود. ✅نکته ها: ♦️مراد از کلمه ی «نَزَعَ» در اینجا،بیرون آوردن دست از جیب و گریبان است. ♦️اژدها شدن عصا،ده مرتبه ونورانی شدن دست موسی علیه السلام،پنج مرتبه در قرآن آمده است. ♦️در اوّلین مرحله ای که موسی عصا را رها کرد به صورت مار کوچکی درآمد،چنانکه در سوره نمل آیه ی 10 آمده: «جَانٌّ وَلّی مُدْبِراً» ،ولی در برابر طاغوتِ گردنکش،به صورت اژدها در آمد و این شاید به خاطر آن باشد که برای هر مخاطبی باید حرفی زد وعملی انجام داد. ✅پیام ها: 1- انبیا چون وابسته به الهی است،نیاز به تمرین ندارد و لازم نیست تدریجی باشد. «فَإِذا هِیَ» (یعنی عصا ناگهان مار شد) 2- در برابر افراد سرکش باید کاری چشمگیر و انجام داد. «ثُعْبانٌ مُبِینٌ» 3- معجزات انبیا و روشنگر است،نه وهم و خیال. «مُبِینٌ» 4- در کنار معجزه ای آور،دست و نورانی،رمز و محبّت است. «ثُعْبانٌ - بَیْضاءُ» 5-برای تأثیر کلام حقّ،از همه ی شیوه های صحیح بیم و امید استفاده کنید. «ثُعْبانٌ - بَیْضاءُ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔸قالَ لِلْمَلَإِ حَوْلَهُ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِیمٌ«34» یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ بِسِحْرِهِ فَما ذا تَأْمُرُونَ«35» قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ ابْعَثْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِینَ«36» یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحّارٍ عَلِیمٍ«37» 🔹(فرعون)به اشرافیان اطرافش گفت:همانا این مرد،ساحری کاردان است. 🔸او می خواهد با سحرش شما را از سرزمینتان آواره کند،پس چه رأی و دستور می دهید؟ گفتند:به موسی و برادرش 🔹فرصت بده و در تمام شهرها افرادی را برای گردآوری(ساحران)اعزام کن.تا هر ساحر ماهری را نزد تو بیاورند. 🔸فَجُمِعَ السَّحَرَهُ لِمِیقاتِ یَوْمٍ مَعْلُومٍ«38» 🔹پس ساحران در موعدِ روزی معلوم،گردآوری شدند. 🔸وَ قِیلَ لِلنّاسِ هَلْ أَنْتُمْ مُجْتَمِعُونَ«39» 🔹و به مردم گفته شد:آیا شما نیز جمع می شوید؟ ✅نکته ها: *فرعون با موسی چند نوع برخورد کرد: ⭕️الف:تحقیر: «أَ لَمْ نُرَبِّکَ فِینا وَلِیداً» آیا ما تو را بزرگ نکردیم. ⭕️ب:استهزا: «لَمَجْنُونٌ» تو دیوانه هستی. ⭕️ج:تهدید: «مِنَ الْمَسْجُونِینَ» تورا زندانی می کنم. ⭕️د:تهمت سحر: «لَساحِرٌ عَلِیمٌ» تو ساحر هستی. ⭕️ه:تهمت توطئه: «یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ» تو قصد شورش داری. 🔹*در آیات مربوط به گفتگوی موسی با فرعون،حرفی از هارون نیست و این به خاطر آن است که موضع رسمی باید از طرف رهبر تعیین شود. *🔸مراد از جمله «فَما ذا تَأْمُرُونَ» ،فرمان مشورتی است.چون مشاوران نظر خود را در قالب امر و فرمان می گفتند.مانند: «أَرْجِهْ وَ أَخاهُ» به موسی وبرادرش فرصت بده وبه زندان نیفکن. 🔹*حضرت موسی و فرعون در مورد زمان و مکان مراسمِ مقابله ی ساحران با موسی،با یکدیگر به توافق رسیدند. «لِمِیقاتِ یَوْمٍ مَعْلُومٍ» 🔸*از مردم خواسته شد تا در مکان و زمان موعود حاضر شوند،زیرا این حضور و اجتماع باعث می شد تا موسی و هارون احساس تنهایی کنند و ساحران نیرو گیرند و غوغاسالاری تبلیغاتی به راه اندازند. *🔹اطرافیان بی اراده و متملّق،حتّی در کلمات تقلید می کنند.جمله های «لَساحِرٌ عَلِیمٌ» و «یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ» در این دو آیه از زبان فرعون است،ولی در سوره ی اعراف آیات 109 و 110،همین کلمات از زبان اطرافیان اوست و حتّی حرفی کم و زیاد نکرده اند. ✅پیام ها: 1- طاغوت ها خود را با تأکید و قاطعیّت بیان می کنند. «إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِیمٌ» ( «إِنَّ» ،حرف«لام»و جمله ی اسمیّه همه نشانه ی تأکید است.) 2- فرعون برای آن که ساحران را در مبارزه با موسی و تحریک کند،از موسی به عنوان«ساحر علیم»یاد کرد. «لَساحِرٌ عَلِیمٌ» 3- دروغگو کم است.فرعونیانی که به موسی نسبت می دادند؛ «لَمَجْنُونٌ» اکنون او را ساحری و آگاه می خوانند: «لَساحِرٌ عَلِیمٌ» 4- وطن دوستی و انگیزه ی مالکیّت،از انسان هاست و فرعون برای تحریک مردم علیه موسی این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت:او شما را آواره و مالکیّت شما را لغو خواهد کرد. «یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ» 5-دروغ،تزویر وعوام ،شیوه ی است.(کلمه ی «أَرْضِکُمْ» ،برای عوام فریبی وکلمه ی «بِسِحْرِهِ» دروغی واضح بود.) 6- طاغوت ها هنگام قدرت و تسلّط،همه را از آن خود می دانند، «أَ لَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ»[12]ولی هنگام احساس خطر مردم را به صحنه می کشند. «أَرْضِکُمْ» 7- طاغوت ها به زیردستان خود و از آنها راه و چاره می طلبند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» فرعونی که به موسی می گوید:اگر معبودی غیر از من بگیری تو را زندان می کنم،امروز محتاج اطرافیان است. 8-زمان فرعون،دوران رواج سحر و بوده است. «سَحّارٍ عَلِیمٍ» 9- اگر متخصّصین، نباشند در فرعون ها در می آیند. «یَأْتُوکَ» 10- همایش و کارشناسان،سابقه ی طولانی دارد. «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحّارٍ عَلِیمٍ» 11- طاغوت ها برای رسیدن به خود،از کارشناسان استفاده می کنند ما چرا استفاده ی خوب نکنیم؟ «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحّارٍ عَلِیمٍ» 12- فرعون تمام خود را بکار گرفت. «بِکُلِّ سَحّارٍ» 13- زمان و مکان در تبلیغی مؤثّر است. «یَوْمٍ مَعْلُومٍ» 14- برای طاغوت ها جلب افکار و حضور مردم در صحنه مهم است. «هل انتم مجتمعون» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
جلسه دوم 👇👇👇
لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَهَ إِنْ کانُوا هُمُ الْغالِبِینَ«40» به این امید که اگر ساحران غالب شدند از آنان پیروی کنیم. فَلَمّا جاءَ السَّحَرَهُ قالُوا لِفِرْعَوْنَ أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبِینَ«41» قالَ نَعَمْ وَ إِنَّکُمْ إِذاً لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ«42» 🔸پس همین که ساحران(از شهرها به نزد فرعون)آمدند به او گفتند:آیا اگر ما پیروز شویم داریم؟ فرعون گفت:آری،در این صورت(علاوه بر پاداش)حتماً شما از مقرّبان دربار خواهید بود. ✅نکته ها: *موسی و هارون چون ایمان داشتند در یک طرف ایستادند و داشتند،امّا فرعون و همه ی اشراف و ساحران در طرف دیگر قرار گرفتند و دلهره داشتند و این جاست که نقش ایمان و قدرت آن روشن می شود.از سؤال ساحران که پرسیدند: «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبِینَ» تردید آنان استفاده می شود و از تشویق وجایزه بزرگ فرعون؛ «قالَ نَعَمْ وَ إِنَّکُمْ إِذاً لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ» دلهره ی او استفاده می شود. ✔️شاید شرط گرفتن مزد،نشانه ی تنگ نظری،بخل و بودن فرعون باشد،زیرا معمولاً مردم با افراد سخاوتمند و دست و دل باز شرط پول نمی گذارند،زیرا می دانند که او خود با معرفت و سخاوتی که دارد همه چیز را در نظر می گیرد. پیام ها: 1- فرعون ادّعای خدایی داشت،امّا با ی حضرت موسی کار به جایی رسید که همه تابع ساحران شدند و حرف اوّل و آخر را حرف ساحران غالب دانستند. «لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَهَ» 2- فرعون با دیدن معجزه ی موسی،به پیروزی ساحران نداشت. «إِنْ کانُوا هُمُ الْغالِبِینَ» («انْ»حرف شرط و نشانه ی شک است) 3- به فکر خودشان هستند که بگیرند وکاری به حقّ و باطل بودن آن ندارند. «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً» شعار انبیا در تمام کارهایشان «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» [13]بود،ولی ساحران حتّی برای یک حرکت توقّع اجر داشتند. «لَنا لَأَجْراً» 4-👈انسانی که خدایی ،به درهم فرعون چشم دارد؛ «لَنا لَأَجْراً» ولی همین که خدایی شد،تمام هستی نزد او کوچک است و جانش را به راحتی فدا می کند.چنانکه در آیه ی 50 می خوانیم: «لا ضَیْرَ إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» 🔸دلار آمریکا 5- گاهی مقام و اعتبار از مال تر است. «إِنَّکُمْ إِذاً لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ» قالَ لَهُمْ مُوسی أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ«43» فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِیَّهُمْ وَ قالُوا بِعِزَّهِ فِرْعَوْنَ إِنّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ«44» (روز موعود فرارسید و همه ی ساحران جمع شدند،)موسی به آنان گفت:بیفکنید آنچه را می خواهید بیفکنید.پس(ساحران) ها و عصاهای خود را(به زمین)افکندند و گفتند:به عزّت فرعون سوگند که قطعاً ما پیروزیم. پیام ها: 1- مردان خدا به غلبه ی حقّ و سحر ایمان داشته واز موضع و با سخن می گویند،نه از روی ضعف و ترس. «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ» 👈وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني کَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتي قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلي وَ لکِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي 2- به مخالفان فرصت دهید تا در راه عقیده و هدف خود تلاش و حرکت کنند، «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ» ،آنگاه محکم ومنطقی پاسخ آنان را بدهید. 3- کافر از درون متزلزل است و در ظاهر می دهد.ساحران در پیروزی خود داشتند و در آیات قبل می گفتند: «إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبِینَ» ولی در حضور فرعون،با خودشیرینی و تملّق گفتند: «بِعِزَّهِ فِرْعَوْنَ» وبه پیروزی می کردند و به اصطلاح جنگ راه می انداختند. «إِنّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ» 🔹فَأَلْقی مُوسی عَصاهُ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ«45» 🔸سپس موسی عصایش را افکند،پس ناگهان(اژدهایی شد و)هر چه را به نیرنگ ساخته بودند بلعید. فَأُلْقِیَ السَّحَرَهُ ساجِدِینَ«46» قالُوا آمَنّا بِرَبِّ الْعالَمِینَ«47» رَبِّ مُوسی وَ هارُونَ«48» آنگاه ساحران بی اختیار به درافتادند.گفتند:ما به پروردگار جهانیان ایمان آوردیم.پروردگار موسی و هارون. نکته ها: *ساحران همین که اژدها شدن عصا را دیدند فوراً ایمان آوردند.در روایات آمده است: 👈هنگامی که امام زمان علیه السلام نیز کند،متخصّصان شرق و غرب به حضرت ایمان خواهند آورد،چون آنان عظمت کار را از دیگران درک خواهند کرد. پیام ها: 1- معجزه امری و برق آساست،نه تدریجی و تمرینی. «فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ» 2- سحر و جادو یک دروغ عملی و به دور از است.( «یَأْفِکُونَ» از«افک»به معنای ساختگی و دروغ است) 3- افراد ،در برابر حقّ طفره نمی روند و تسلیم می شوند. «فَأَلْقی»
4-قدرِ زر زرگر شناسد،قدرِ گوهر گوهری.(ساحرانی که بودند معجزه را از سحر بازشناختند وچنان تحت تأثیر قرار گرفتند که بی اراده به سجده افتادند،با اینکه فرعونیان نیز حضور داشتند،ولی ایمان نیاوردند). «فَأُلْقِیَ السَّحَرَهُ» 5-👈 از انسان،قدرت تغییر موضع در یک لحظه است. «فَأُلْقِیَ» 6- سجده،مظهر حقّ پرستی وتسلیم است که در طول تاریخ سابقه داشته است. «ساجِدِینَ» 7تمام هستی،تحت تدبیر خداوند در یک حرکت تکاملی است. «بِرَبِّ الْعالَمِینَ» 8- جلو سوء استفاده را باید گرفت.برای این که فرعونیان،«ربّ العالمین»را به معنای انحرافی تفسیر نکنند،ساحران گفتند: «رَبِّ مُوسی وَ هارُونَ» 10- ساحران،به اصول دین اقرار کردند،توحید: «آمَنّا بِرَبِّ الْعالَمِینَ» نبوّت: «رَبِّ مُوسی وَ هارُونَ» معاد: «إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ إِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذِی عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ لَأُقَطِّعَنَّ أَیْدِیَکُمْ وَ أَرْجُلَکُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّکُمْ أَجْمَعِینَ«49» 🔸فرعون(که به خشم آمده بود)گفت:آیا قبل از آن که به شما اجازه دهم به او ایمان آوردید؟ بی شک او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است.پس به زودی کیفر خود را خواهید دانست.حتماً دست ها و پاهایتان را از چپ وراست قطع خواهم کرد،وهمگیِ شما را به دار خواهم آویخت. 🔹قالُوا لا ضَیْرَ إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ«50» إِنّا نَطْمَعُ أَنْ یَغْفِرَ لَنا رَبُّنا خَطایانا أَنْ کُنّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ«51» 🔸ساحران گفتند:باکی نیست،ما به سوی پروردگارخود بازمی گردیم.ما امید داریم که پروردگارمان خطاهای ما را ببخشد،چرا که ما نخستین ایمان آورندگان هستیم. نکته ها: *همین که ساحران معجزه ی موسی را دیدند،به افتادند و سجده کردند،در این جا فرعون برای فریبی به تحلیلی دست زد وگفت: این یک توطئه ی از پیش ساخته است، شما شاگرد موسی بوده اید و این شب بازی را برای سقوط من به راه انداخته اید. از آن که ساحران در کشور پراکنده بودند و دستشان به موسی نمی رسید تا شاگردش باشند، علاوه بر این که آنان به عزّت فرعون پیروزی خورده بودند. *در بعضی تفاسیر می خوانیم:فرعون دست و پای ساحران را قطع کرد و به درختان خرمای بلند آویخت و حضرت موسی بر آنان می گریست. پیام ها: 1- در نظام طاغوتی،مردم آزادی ندارند. «آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ» 2- طاغوت ها می خواهند حتّی بر مردم مسلّط باشند. «قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ» 3- دروغگو کم حافظه است. «لَمَجْنُونٌ - عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ» 4- بدترین ای که قدرت،کارایی و توازن انسان را می گیرد،قطع دست و پا از چپ و راست است. «مِنْ خِلافٍ» 5-به طاغوت ها اطمینان نکنید،آنان همه را برای خودشان می خواهند.(فرعون که ساعتی پیش وعده داده بود آنان را از مقرّبان خواهد کرد،اکنون همه را به قتل تهدید می کند). «لَأُصَلِّبَنَّکُمْ» 6-👈 یکی از آثار ایمان به معاد، در برابر طاغوت هاست. «لا ضَیْرَ إِنّا» 7- ایمان به معاد،افق روشن برای آینده است. «إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» 8-شهادت در راه خدا،ضرر و نیست. «لا ضَیْرَ إِنّا» 9- 👈کسی که ایمانش بر اساس باشد،متزلزل نمی شود. «لا ضَیْرَ إِنّا» (ساحران که معجزه را شناختند،در برابر تهدیدات فرعون استقامت کردند). 10- هم سِحر گناه است و هم در استخدام فرعون ها درآمدن. «خَطایانا» 11- طمع در مادّیات،منفی ولی در معنویّات،مثبت است. «نَطْمَعُ أَنْ یَغْفِرَ لَنا» 12- بخشش،از شئون ربوبیّت الهی است. «یَغْفِرَ لَنا رَبُّنا» 13- آرزوی عفو باید با بازگشت واقعی همراه باشد. «آمَنّا - نَطْمَعُ» 14- سابقه و پیشگامی در ایمان،یک است. «أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ» 15- 👈حسن ،بزرگ ترین سعادت است.کسانی که تمام عمرشان در انحراف بودند،با جرقّه ای در یک لحظه دگرگون شده «إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» و از اوّلین مؤمنان شدند. «کُنّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ» 16- توطئه،توطئه گر را رسوا می کند.(فرعون با سرمایه گذاری بسیار،ساحران رادعوت کرد تا موسی را رسوا کنند،ولی با ایمان آوردن ساحران،فرعون خود شد). «کُنّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹وَ أَوْحَیْنا إِلی مُوسی أَنْ أَسْرِ بِعِبادِی إِنَّکُمْ مُتَّبَعُونَ«52» فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِینَ«53» 🔸و به موسی وحی کردیم که بندگان مرا شبانه(از مصر)کوچ ده،زیرا شما تعقیب خواهید شد.پس فرعون(از این حرکت آگاه شد و)به شهرها مأمور فرستاد تا مردم را گردآورند. نکته ها: *کار حضرت موسی به بخش تقسیم می شود: بخش اوّل، فرعون و اظهار معجزه بود. بخش دوّم،گرویدن به او و فراز و نشیب های گوناگون بود. بخش سوّم، دادن طرفداران و مؤمنین و تعقیب آنها از سوی فرعون و کفّار بود که به عبور مؤمنین از دریا و غرق شدن کفّار انجامید. *بنی اسرائیل برای فرعونیان منافعی داشتند که فرعون از مهاجرت آنان جلوگیری می کرد و حضرت موسی مأمور شد تا شبانه آنها را از مصر کوچ دهد. پیام ها: 1- 👈بعد از نپذیرفتن ،نوبت الهی است که با فرمان کوچ دادن به موسی شروع و پس از تعقیب فرعونیان،با غرق و هلاکت آنان خاتمه می یابد. «وَ أَوْحَیْنا إِلی مُوسی أَنْ أَسْرِ» 2- تمام حرکات انبیا حتّی زمان هجرت،از طریق بوده است. أَوْحَیْنا ... 3- برای مبارزه با فرعون،از تاریکی شب نیز استفاده کنید. «أَسْرِ» 4- یا جامعه فاسد را کنیم ویا از آن گرفته وهجرت کنیم. «أَسْرِ» 5-👈انبیا تنها پند و نمی دهند،ایجاد های بزرگ و رهبری آنها از کارهای دیگر آنان است. «أَسْرِ بِعِبادِی» 6- یکی از مراحل نهی از منکر، از جامعه ی فاسد است. «أَسْرِ بِعِبادِی» 7-👈 خداوند بندگان خود را از نجات می دهد. «أَسْرِ بِعِبادِی» 8-طاغوت ها دست به پراکنی و تبلیغات منفی در شهرها می زنند. «فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِینَ» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹إِنَّ هؤُلاءِ لَشِرْذِمَهٌ قَلِیلُونَ«54» وَ إِنَّهُمْ لَنا لَغائِظُونَ«55» وَ إِنّا لَجَمِیعٌ حاذِرُونَ«56» فَأَخْرَجْناهُمْ مِنْ جَنّاتٍ وَ عُیُونٍ«57» وَ کُنُوزٍ وَ مَقامٍ کَرِیمٍ«58» 🔸(تبلیغات فرعونیان درباره ی موسی ویارانش این بود:)همانا اینها گروهی اندکند.که نسبت به ما خشم ونفرت دارند.ما همگی آماده ی دفاع هستیم. لذا آنان را(به گمان تعقیب بنی اسرائیل)،از باغ ها و چشمه ها و گنج ها و جایگاه نیکو(و قصرهای مجلّل)،بیرون کردیم. 🔹کَذلِکَ وَ أَوْرَثْناها بَنِی إِسْرائِیلَ«59» فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِینَ«60» (تدبیر ما)این چنین بود که(بعد از غرق کردن فرعونیان،)بنی اسرائیل را وارث آنها قرار دهیم.پس هنگام طلوع خورشید،سپاه فرعون به تعقیب آنان برخاستند. نکته ها: *کلمه ی«شرذمه»به معنای گروهی است که از اصل جدا شده باشد.فرعون در خود،مخالفان را گروه کوچکی معرّفی می کرد.امّا در تفاسیر از ابن عباس روایت کرده اند:افرادی که با حضرت موسی حرکت کردند حدود 600000 نفر بوده اند،و فرعون به این جمعیّت زیاد می گوید: «إِنَّ هؤُلاءِ لَشِرْذِمَهٌ قَلِیلُونَ»[14] *فرعونیان در تبلیغات،خود را گروهی متّحد می دانستند، «إِنّا لَجَمِیعٌ حاذِرُونَ» ولی بنی اسرائیل را «قَلِیلُونَ» می خواندند،نه«قلیله»،یعنی آنان گروه گروه بوده و با هم متّحد و منسجم نیستند و ما خیلی زود آنها را قلع و قمع می کنیم.غافل از آنکه انسجام آنان به قدری است که با یک اشاره وفرمان حضرت موسی،همگی شبانه هجرت کردند. پیام ها: 1-👈 طاغوت ها حرکت های را ناچیز می انگارند. «لَشِرْذِمَهٌ قَلِیلُونَ» 2-👈 منحرف کردن مردم،شیوه ای طاغوتی است. «لَشِرْذِمَهٌ قَلِیلُونَ» 3- طاغوت ها بدانند که مورد تنفّرند. «وَ إِنَّهُمْ لَنا لَغائِظُونَ» 4- بغض و خشم نسبت به طاغوت ها و تبرّی از آنان، ی ایمان به خداست. «وَ إِنَّهُمْ لَنا لَغائِظُونَ» 5-کاخ ها ابدی نیست،ظلم کلید زوال قدرت است. فَأَخْرَجْناهُمْ ... 6- فرعونیان در مصر دارای بودند. «وَ کُنُوزٍ وَ مَقامٍ کَرِیمٍ» 7-👈 یکی از های الهی،جایگزین کردن مستضعفان به جای مستبکران است. «کَذلِکَ وَ أَوْرَثْناها بَنِی إِسْرائِیلَ» 8-ثروت ها،کاخ ها و باغ های فرعونیان،به بنی اسرائیل رسید.«اورثنا» 9- 👈خروج فرعونیان به دنبال بنی اسرائیل،یک الهی برای غرق شدن آنان بود. «فَأَخْرَجْناهُمْ - فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِینَ» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹فَلَمَّا تَرَءَا الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَبُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِىَ رَبِّى سَيَهْدِينِ ترجمه 🔸پس زمانى كه دو گروه همدیگر را دیدند، یاران موسى گفتند: (ما به دام افتادیم و) آنان به ما دست خواهند یافت. موسى به آنان گفت: چنین نیست، قطعاً پروردگارم با من است و مرا هدایت خواهد كرد. نکته ها شاید آوردن «اصحاب موسى» به جاى بنى اسرائیل، رمز آن باشد كه حتّى یاران نزدیك موسى از اینكه دریا در جلو و سپاه فرعون در تعقیب آنان هستند، دغدغه ها داشتند. گرچه هر حركت و قیام و تصمیمى، شناخت و بصیرت لازم دارد، ولى لازم نیست انسان در گام اوّل نسبت به تمام مراحل آگاهى داشته باشد. چنانكه حضرت موسى تا لحظهاى كه دریا را در جلو و دشمن را پشت سر خود دید خبر از برنامه نداشت، امّا ایمان به هدایت الهى همواره در او بود. و لذا فرمود: «اِنّ معِىَ ربّى سیَهدین» ✔️پيام ها 1- 👈رهبران آسمانى، در دلى آرام دارند و مایهى آرامش دیگران نیز هستند. «كلاّ اِنّ معِىَ ربّى» 2- به وعدههاى الهى داشته باشیم. (خداوند در آیه ى 15 این سوره به موسى فرمود: «انّا معكم مستمعون»، در این آیه موسى به مردم مىگوید: خداوند وعده داد و او با ماست). «كلاّ اِنّ معِىَ ربّى» 3-👈هنگام برخورد با دشمن، (حتّى زمانى كه در یك طرف دریا و در طرف دیگر سپاه دشمن است،) نشوید و به خدا توكّل كنید. «اِنّ معىَ ربّى» 4- پیامبران واسطه ى فیض و رحمت خداوند مىباشند. «اِنّ معىَ ربّى سیهدین» (با توجّه به اینكه هدایت پیامبر، واسطهاى براى هدایت مردم است) 5 - انبیا تحت حمایت ویژهى خداوند هستند. «اِنّ معِىَ ربّى» 6- هدایت از شئون ربوبیّت است. «ربّى سیهدین» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔸فَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الْآخَرِينَ وَأَنجَيْنَا مُوسَى وَمَن مَّعَهُ أَجْمَعِينَ ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ترجمه 🔹پس (به دنبال این تلاقى،) به موسى وحى كردیم كه عصایت را به دریا بزن. دریا شكافت و هر پاره اى مثل كوهى بزرگ گردید. آنگاه گروه دیگر (لشكر فرعون) را به آنجا نزدیك كردیم. و موسى و هر كه را با او بود، همگى را (از دریا عبور و) نجات دادیم. سپس گروه دیگر را غرق ساختیم. البتّه در این ماجرا، (عبرت و) نشانه روشنى است و بیشتر آنان ایمان آورنده نبودند. و همانا پروردگارت شكست ناپذیر و مهربان است. ✔️نکته ها كلمه ى «اِنفلاق» به معناى شكافته شدن، «فِرق» به معناى قطعه و «طَود» به معناى كوه مىباشد. گویا در اثر شكافته شدن رود بزرگ نیل كه همچون دریاست، آب در دو طرف خشكىِ ایجاد شده چنان روى هم انباشته شد كه همانند دو كوه بلند گردید. پيام ها 1- كارهاى انبیا با اراده ى پروردگار و وحى الهى است. «فاوحینا...» 2- خداوند كارهایى را به دست خود انجام مىدهد تا مردم به آنان توجّه كنند و از آنان اطاعت نمایند. «فاوحینا الى موسى أنِ اضرب» (آرى، طبیعت و مظاهر آن، با ارادهى خداوند در اختیار بندگان خاصّ ومقهور آنان است.) 3- با ى خداوند، یك عصا روزى اژدها مىشود و سبب ترس دشمنان مىگردد و یك روز كلید رحمت و باز شدن راه براى مؤمنان مىشود. 4- با ارادهى خداوند، یك عصا گاهى سبب آب از سنگ است: «اِضرب بعصاك الحجر»(15) و گاهى سبب خشك شدن دریا. «اِضرب بعصاك البحر» 5 - همه ى هستى و فعل وانفعالات آن، با ى خداوند است. «أوحینا - أزلفنا - أنجینا - أغرقنا» 6- نجات و در سایه ى همراهى با انبیاست. «أنجینا موسى ومن معه» 7- خداوند یاران خود را در سختترین شرایط از بن نجات مىدهد. «أنجینا موسى ومن معه» 8 - شكافته شدن دریا و غرق شدن فرعونیان، نشانه ى و الهى و مایه ى پند است. «اِنّ فى ذلك لآیةً» 9- 👈سنّت الهى در طول تاریخ، یارى و سركوب است. «لآیة» آرى، نشانه و عبرت بودن یك حادثه، زمانى است كه آن حادثه یا مشابه آن در طول تاریخ تكرار شدنى باشد. 10- خداوند با بیان تاریخ گذشتگان، به پیامبر اسلام دلدارى و درس صبر مىدهد. «ما كان اكثرهم مؤمنین» 11- پندپذیران كم هستند. «لآیة و ما كان اكثرهم مؤمنین» 12- پیامبر اسلام تحت حمایت ویژه ى خداوند است. «ربّك» (خطاب به پیامبر است كه همان گونه كه ما مخالفان موسى را نابود كردیم، با همان عزّت و قدرت مىتوانیم مخالفان تو را نیز نابود كنیم.) 13- كفر مردم، ضررى به خداوند نمىزند. «ما كان اكثرهم مؤمنین - اِنّ ربّك لهو العزیز الرّحیم» 14- مربّى، هم باید قدرتمند باشد و هم مهربان. «اِنّ ربّك لهوالعزیز الرّحیم» 15- مهلتى كه خداوند به كفّار مىدهد از ضعف و ناتوانى نیست، بر اساس مهر و رحمت است تا شاید توبه كنند. «العزیز الرّحیم» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ قَالُواْ نَعْبُدُ أَصْنَاماً فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ أَوْ يَنفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ قَالُواْ بَلْ وَجَدْنَآ آبَآئَنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ قَالَ أَفَرَءَيْتُم مَّا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ أَنتُمْ وَ آبَآؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ ترجمه 🔸(اى پیامبر!) سرگذشت ابراهیم را بر مردم بخوان. آن گاه كه به پدرش (عمویش آذر) و قومش گفت: شما چه مىپرستید؟ گفتند: بتهایى را مىپرستیم كه همواره ملازم آنهاییم. ابراهیم گفت: آیا هر گاه آنها را مىخوانید (یا دعا مىكنید) سخن شما را مىشنوند؟ یا به شما سود و زیانى مىرسانند؟ بتپرستان گفتند: (نه) بلكه پدرانمان را یافتیم كه اینگونه (پرستش) مىكردند. ابراهیم گفت: آیا در آنچه مىپرستید اندیشه و نگاه (عمیق) كردهاید؟ شما و پدران پیشین شما (دقّت كردهاید)؟ نکته ها بعد از حضرت موسى كه بیش از 130 مرتبه در قرآن آمده، نام حضرت ابراهیم، بیش از دیگر پیامبران در قرآن آمده است. بر اساس روایات مراد از كلمه ى «أَب» در این آیه، آذر عموى ابراهیم است. زیرا امكان ندارد كه پدرِ پیامبرى همچون ابراهیم كافر باشد. از نظر لغت نیز به مربّى و جدّ و پدر زن نیز «أَب» گفته مىشود. در آیه 133 سوره بقره مىخوانیم كه فرزندان یعقوب به پدرشان گفتند: «نَعبُد الهك و اله آبائك ابراهیم و اسماعیل و اسحاق» با اینكه یعقوب فرزند اسحاق است، در این آیه هم به جدّ (ابراهیم) و هم به عمو (اسماعیل)، أَب گفته است. تقلید از اهل علم و دانشمندان، گاهى وسیله ى تكامل و رشد و ترقّى است؛ «فسئلوا اهل الذكر»(16) و «فبِهُداهم اقتده...»(17) ولى از عوام وسیله ى تحجّر و جمود است. «انّا وَجَدنا آباءنا» زیرا پایبندى بىچون و چرا به سنّتها و آداب ملّى و قومى، سبب تخدیر جامعه و سدّ راه فكر و نوآورى و مانع شناخت حقیقت است. چون حضرت ابراهیم مورد ستایش همهى گروههاى یهودى و مسیحى است، بیان تاریخ او براى اهلكتاب زمان پیامبر و همچنین مسلمانان، درسآموز خواهد بود. كلمه ى «رأیتم» از ریشه ى «رأى» و «رؤیت» است. بنابراین «رأیتم» هم شامل دیدن با چشم مىشود و هم نگریستن با عقل. 16) نحل، 43 ؛ انبیاء، 7. 17) انعام، 90. پيام ها 1- پیامبر اسلام مأمور حفظ تاریخ انبیاى قبل از خود است. «واتلُ علیهم» 2- سرگذشت حضرت ابراهیم علیه السلام مهم و مفید است. («نبأ»، به خبر مهم گویند) 3- سنّتها و حاكم برتاریخ، ثابت است. بنابراین تاریخ دیروز مىتواند براى امروز درس باشد. «واتلُ علیهم نبأ ابراهیم» 4- 👈در نهى از ، از خودىها شروع كنیم. «لابیه» 5 - در نهى از منكر، سن شرط نیست. «قال لابیه» 6- در نهى از منكر، شرط نیست. «قال لابیه و قومه» (با توجّه به اینكه آن زمان حضرت ابراهیم در شرایطى بود كه عمویش او را طرد كرد.) 7- در نهى از منكر، از نترسید. «قال لابیه و قومه» 8 - در دفاع از حقّ، مراعات را نكنید. «قال لابیه» 9- خداوند با بیان این كه نزدیكترین بستگان ابراهیم بت پرست بودند و از او اطاعت نكردند، پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله را دلدارى مىدهد. «لابیه و قومه - نعبد اصناما» 10- در شیوه ى تبلیغ، وجدانها را با سؤال بیدار كنید. «ما تعبدون» (با آنكه ابراهیم علیه السلام مىدید كه آنها چه چیزهایى را مىپرستند، ولى براى اینكه آنان را به تفكّر وادار كند ووجدانشان را بیدار نماید، از آنان پرسش نمود.) 11- انسان، موجودى است ، اگر حقّ را پرستش نكند به باطل رو خواهد كرد. «ما تَعبدون - نَعبُد اصناما» 12- قرآن كریم در نقل تاریخ، نقاط حساس و سازنده را مطرح مىكند. «ما تعبدون» (قرآن در مطالبى كه از تاریخ نقل مىكند، به تعداد و نام و زمان و مكان اشاره ندارد، بلكه پیام و محتواى عبرت انگیز را بیان مىكند.) 13- در نهى از منكر، از منكرات مهم شروع كنید. «ما تعبدون» (آرى مهمترین منكر، شرك به خداوند است.) 14- هر عبادتى ارزش ندارد، نوع معبود و مقدار شعور مهم است. «نعبد اصناماً» 15- پرستش، یك خواست لحظهاى نیست، بلكه در عمق جان انسان ریشه دارد. «عاكفین» 16- بدتر از انحراف، به انحراف است. «فنظلّ لها عاكفین» («نظلّ» یعنى همیشه بت مىپرستیم و «عاكفین» یعنى بر پرستش آن ملازم هستیم.) 17- استدلال و ، اوّلین گام تبلیغ است. «هل یَسمعونكم - او یَنفعونكم» 18-👈 انگیزه ى پرستش، یا خیررسانى است، یا دفع شرّ و بتها هیچ یك را ندارند. «ینفعونكم او یضرّون» 19- با افراد عادّى، استدلال روشن و قابل فهم داشته باشید. «هل یَسمعونكم اذ تدعون او یَنفعونكم او یَضرّون» 20- در عقاید، ممنوع است. «وَجَدنا آبائنا» 21- گاهى آداب ورسوم نیاكان، مانعى بر راه عقل ومنطق است. «وَجدنا آبائن 22- سابقه، دلیل حقّانیّت نیست. «وَجدنا آبائنا»
23- بتپرستان نیز بىاثر بودن بتها را باور دارند، فقط گرفتار نیاكان خود هستند. «بل وَجَدنا آبائنا» 24- تعصّب و قوم گرایى است. «وَجدنا آبائنا» 25- جهل و سادهاندیشى، بستر و زمینهى انحراف است. «أفرأیتم ماكنتم تعبدون» (شرك مبناى علمى و برهانى ندارد) 26- تدبّر و تعقّل براى انسان، یك ضرورت است. «أفرأیتم ما كنتم تعبدون» 27- مناظره، بحث واحتجاج، میان افكار گوناگون لازم است. «أفرأیتم ماكنتم...» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹فَإِنَّهُم عَدُوٌّ لِّى إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ أَلَّذِى خَلَقَنِى فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِى هُوَ يُطْعِمُنِى وَيَسْقِينِ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ وَالَّذِى يُمِيتُنِى ثُمَّ يُحْيِينِ وَ الَّذِى أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِى خَطِيئَتِى يَوْمَ الدِّينِ ترجمه 🔸البتّه این بتها دشمن من هستند (و من دشمن آنها)، مگر پروردگار جهانیان (كه محبوب من است). همان پروردگارى كه مرا آفرید و همو راهنماییم مىكند. او كه مرا (هنگام گرسنگى) طعام مىدهد و (هنگام تشنگى) سیرابم مىنماید. و هر گاه بیمار شوم، همو مرا شفا مىبخشد. او كسى است كه مرا مىمیراند، سپس زندهام مىكند. او كسى است كه امید دارم روز جزا خطاهاى مرا ببخشد. ✔️نکته ها جز خدایى كه ربّ العالمین است، همه ى معبودها دشمن ما مىشوند، زیرا بتها در قیامت به سخن در آمده، علیه بتپرستان شكایت خواهند كرد. چنانكه قرآن مىفرماید: «كلاّ سیَكفرون بعبادَتهم و یكونون علیهم ضِدّا»(18) روز قیامت بتها از بتپرستان تنفّر مىجویند و با آنان ضدّیت دارند و بدین وسیله عداوت آنها روشن مىشود.(19) خطاى انبیا، ترك اولى است، و گرنه خداوند حضرت ابراهیم را با صفاتى مثل برگزیده ستایش نموده است. «اِنّا اَخلصناهم بخالصَة ذِكرَى الدّار»(20) 18) مریم، 82. 19) تفسیر كبیرفخررازى. 20) ص، 46. ✔️پيام ها 1- معبودهاى خیالى و دروغین، دشمنان اندیشه، سعادت وتكامل بشریّت هستند. «عدوّ لى...» 2- ابتدا باید به جهان و جهان آفرین توجّه كرد و سپس توجّه به خویشتن. «ربّ العالمین - خلقنى» 3- در شیوه ى تبلیغ، گاهى لازم است خود را به جاى دیگران قرار دهیم. «عدوّ لى» و نفرمود: «عدوّ لكم» 4- آفرینش انسان از بزرگترین الطاف الهى است.«الّذى خلقنى» 5 - كسى حقّ هدایت دارد كه آفریده باشد. «خلقنى فهو یهدین» زیرا تدبیر و هدایت از آفرینش جدا نیست. 6- آفریدن و هدایت كردن، نشانهى آن است كه او ما را دوست دارد، نه بتها. «عدوّ لى الاّ ربّ العالمین الّذى خلقنى فهو یهدین» 7- هدایت، از شئون ربوبیّت است. «ربّ العالمین - فهو یَهدین» 8 - نعمت هدایت (بعد از خلقت)، بزرگترین نعمتهاست. «خلقنى فهو یَهدین» 9- آفریدن یك بار است، ولى هدایت در هر لحظه و همیشه است. («خلقنى» به صورت ماضى و «یهدین» به صورت مضارع و استمرار آمده است) 10- سیر شدن و سیراب شدن انسان، كار خداست. آب و نان وسیله است. «یُطعِمنى و یَسقین» 11- توجّه به نعمتهاى معنوى، بر توجّه به نعمتهاى مادّى مقدّم است. ابتدا فرمود: «فهو یَهدین ...»، آنگاه فرمود: «یُطعِمنى و یَسقین ...» 12- در پیدایش بیمارى، خود ما مقصّریم. «مَرِضتُ» و نفرمود: «أمرَضَنى» 13- شفا از خداست. دارو وسیله است وتأثیر آن نیز به اراده اوست. «فهو یَشفین» 14- شفاى روح و شفاى جسم در كنار هم لازم است. «فهو یهدین - فهو یَشفین» 15- در سخن و خطابه، آهنگین بودن كلمات یك ارزش است. «یَهدین - یَسقین - یَشفین - یُحیین» 16- در جهان بینى الهى، مرگ پایان كار نیست، یكى از مراحل زندگى است. «یُمیتنى ثم یُحیین» 17- همه كارهى هستى خداست. (توحید افعالى) «یَهدین - یَسقین - یَشفین - یُحیین» 18- مرگ نیز نعمت است. «والّذى یُمیتنى...» مرگ در ردیف نعمتها آمده است. 19- هر كجا زمینه شرك وجود دارد، شركزدایى لازم است. (در نعمت هدایت، اطعام و شفا، سه بار كلمهى «هو» به كار رفته است، ولى در خلقت و مرگ و حیات، این كلمه به كار نرفته، شاید به این خاطر كه خلقت و مرگ را همه به خدا نسبت مىدهند و جاى شرك نیست، ولى ارشاد و اطعام و شفا به مردم، دارو، پزشك و غذا نسبت داده مىشود. لذا قرآن براى زندهنگاه داشتن روحیّه توحید، كلمهى «هو» را بكار برد، یعنى همهى كارها بدست اوست). 20- یكى از فلسفههاى عبادت، تشكّر از خداوند است. (ابراهیم به عمو و قوم خود فرمود: «ما تعبدون» چه چیزى را مىپرستید؟ گفتند: بت. حضرت ابراهیم در این آیات، فلسفهى عبادت خدا را بیان مىكند). «خلقنى - یهدین - یُطعمنى - یَسقین - یَشفین - یُمیتنى و یُحیین» 21- هیچ كس از الطاف الهى بى نیاز نیست. «اطمع اَنیَغفر...» در جایى كه حضرت ابراهیم خلیلاللّه خود را نیازمند مغفرت الهى بداند، تكلیف ما روشن است. 22- عفو الهى، فضل اوست نه استحقاق ما. «اَطمع» آرى، به اعمال خود تكیه نكنیم، زیرا ابراهیم نیز به عفو الهى چشم دوخته، نه پاداش كار خود. 23- امید و رجا، یك ارزش است. «اَطمع» 24- ربوبیّت خداوند سبب دلبستگى به عفو و مغفرت اوست. «ربّ العالمین... اَطمع اَن یَغفر لى» 25- طلب مغفرت، شیوهى انبیاست. «یَغفرلى» 26- اگر لطف خاصّ او نباشد، انسان در هر مرحلهاى باشد جایزالخطا است. «خطیئتى» 27- جلوهى مبدء و معاد در كلام انبیا آشكار است. «خَلقنى... یوم الدین» 28- نیازهاى مادّى و معنوى انسان از آغاز تا پایان زندگى، به دست خداوند است. «خلقنى... یوم الدّین»
تفسیر سوره قصص ایه 78 الی 84 منزل اقای ارمانفر👇👇👇
✔️قَالَ إِنَّمَآ أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِى أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَكْثَرُ جَمْعاً وَلَا يُسْئَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ ترجمه (قارون در جواب) گفت: همانا این (ثروت فراوان) به واسطه دانشى كه نزد من است، به من داده شده، آیا او نمىدانست كه خداوند، قبل از او از میان نسلها، كسانى را كه از او نیرومندتر و مالاندوزتر بودند، كرده است؟ و (در آن هنگام حتّى) از گناهان مجرمان (هم) سؤالى نمىشود؟! نکته ها 👈سؤال: با اینكه در آیات بسیارى از قرآن مىخوانیم كه سؤالِ قیامت از همه كس؛ « 🔹فلنسئلنّ الّذین أُرسل الیهم و لنسئلنّ المرسلین»( اعراف، 6.)، از همه چیز؛ 🔸«ولتسئلنّ عما كنتم تعلمون»(نحل، 93.)، از همه حال؛ 🔹«اِنْ تُبدوا ما فى أنفسكم أو تُخفوه یُحاسبكم به اللّه»(بقره، 284) 🔸و از همه جا؛ «اِنْ تَك مثقال حبّة مِن خَردَلٍ فَتكن فى صَخرةٍ أو فى السموات أو فى الارض یأتِ بها اللّه»( لقمان، 16.) خواهد بود، پس چرا در این آیه آمده است: «لا یسئل عن ذنوبهم المجرمون»؟! 👈پاسخ: آیاتى كه دلالت بر سؤال دارد، مربوط به قیامت است؛ ولى آیه اخیر، اشاره به زمان نزول الهى در دنیاست كه در آن هنگام دیگر مهلتى براى سؤال و جواب وجود ندارد. ✔️پيام ها 1- غرور علمى، گاهى آنچنان انسان را مىسازد كه دیگر نقش هیچ كس یا هیچ چیز را ندارد. «انّما أوتیته على عِلمٍ عندى» 2- به خود نازیدن، اخلاق است. «على عِلمٍ عندى» 3- ثروت و قدرت را الهى بدانیم، نه محصول علم و تلاش خود. (مردم مىگفتند: این خداوند است كه به تو ثروت داده است، قارون مىگفت: خودم بر اساس علم، آن را پیدا نمودهام.) «احسن اللّه - على عِلمٍ عندى» 4- آشنایى با تاریخ، بهترین درس است. «أولم یعلم... من قبله» 5 - قلع و قمع گردنكشان، از خداوندى است. (قدرت و ثروت، مانع نزول قهر الهى نیست.) «أهلك من قبله» 6- قدرت وثروت، نیست. «أهلك... أشدّ منه قوّة و أكثر جمعا» 7- دست بالاى بسیار است. «من هو أشدّ منه» 8 - هشدار! اگر الهى فرا رسد، دیگر براى سؤال و جواب و چون و چرا نخواهد بود. «لایُسئل عن ذنوبهم المجرمون» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِى زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَآ أُوتِىَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ترجمه (روزى قارون) با تمام تجمّل خود در میان قومش شد، (با دیدن این صحنه) آنان كه خواهان زندگانى دنیا بودند (آهى كشیده و) گفتند: اى كاش مثل آنچه به قارون داده شده، براى ما نیز بود. براستى كه او بهرهى بزرگى (از نعمتها) دارد. 👈پيام ها 1- قدرت و در دست انسانهاى غافل، سبب ، وتجمّلگرایى است. «فخرج على قومه فى زینته» 2- به كشیدن ثروت، صفتى است. «فخرج على قومه فى زینته» 3- قارون صفتان، خود را از دیگران مىدانند. «على قومه» 4- اشرافىگرىِ ، مىتواند فرهنگ مردم را تغییر دهد. «على قومه فى زینته... یا لیت لنا...» 5 - ظواهرِ زیباى دنیا، دامى براى و انحراف كوتهفكران است. «قال الّذین یریدون الحیاة الدّنیا» 6- آرزوى قارون شدن، آرزوى دنیاپرستان كم است. «یریدون الحیاة الدّنیا یالیتلنا...» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً وَلَا يُلَقَّاهَآ إِلَّا الصَّابِرُونَ ترجمه و (امّا) كسانى كه علم و آگاهى (واقعى) به آنان داده شده بود، گفتند: واى بر شما! پاداش الهى براى كسانى كه ایمان آورند و كار شایسته انجام دهند (از این مال و ثروت)، بهتر است، و (البتّه) جز صابران، آن (پاداش) را دریافت نخواهند كرد. ❇️نکته ها قارون، خود را عالم وكسب ثروت را به واسطهى علم خود مىدانست؛ «اوتیته على علم عندى» امّا خداوند در این آیه مىفرماید: علم حقیقى با مالاندوزى سازگار نیست. 🔹پيام ها 1- دلباختگان دنیا سزاوار و نكوهشاند. «ویلكم» 2- خداوند از بنىاسرائیل بهخاطر برخورد با دلباختگان دنیا مىكند. «قال الّذین اوتوا العلم ویلكم...» 3- علم# واقعى، انسان را به سوى و تقوى و صالح سوق مىدهد. «قال الّذین اوتوا العلم ویلكم ثواب اللّه خیر» 4- آگاه كسى است كه زرق و برق دنیا او را نسازد و دنیاگرایان را كند. «قال الّذین اوتوا العلم ویلكم ثواب اللّه خیر» 5 - علما باید مردم را از به دنیا برحذر دارند. «قال الّذین اوتوا العلم ویلكم ثواب اللّه خیر» 6- اگر چیزى را از كسى مىكنیم، در صورت لزوم و توان، از آن را به او عرضه نماییم. «ثواب اللّه خیر» 7- ایمان و عمل صالح، زمانى آفرین است كه انسان بر آن باشد. «آمن و عمل صالحاً و لا یلقّاها الاّ الصّابرون» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ ترجمه ❇️پس ما، او و خانهاش را به زمین فرو بردیم و هیچ گروهى نبود كه او رادر برابر خداوند یارى كند و خودش نیز نمىتوانست از خویش دفاع نماید. 👈نکته ها انسان مىتواند در دو حركت كند: قوس صعودى كه به رسد و قوس نزولى كه به فرو رود. ✔️پيام ها 1- نتیجه ، است. «فبغى علیهم... فخسفنا به» 2- ، گاهى مأمور خداوند است. «فخسفنا به و بداره الارض» 3- سرانجام ، ، و هلاكت است. «فخسفنا به و بداره الارض» 4- ثروت، وسیلهى نیست. «ما كان من المنتصرین» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْاْ مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَ يْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَايُفْلِحُ الْكَافِرُونَ ترجمه و همان كسانى كه موقعیّت دیروز او (قارون) را آرزو مىكردند (با دیدن صحنه هلاكت او) مىگفتند: واى! (بر ما) گویا خداوند، (رزق و) روزى را بر هركس از بندگانش كه بخواهد، گشاده و یا تنگ مىگرداند، (و) اگر خداوند بر ما منت ننهاده بود، هر آینه ما را نیز (با او) به قعر زمین برده بود، واى! گویى كافران، رستگار نمىشوند. ✔️پيام ها 1- در برخورد با مسائل، زود نكنیم. (آنان كه دیروز مىخوردند اى كاش مثل قارون بودند، امروز مىگویند: چه خوب شد كه ما او نبودیم) «تمنّوا مكانه بالامس یقولون - و یكأنّه...» 2- هرگز نخواهیم كه مانند ثروتمندانِ و غافل باشیم. «تمنّوا مكانه... و یكأنّ» 3- به جاى تمنّاى ثروت دیگران، به دادههاى الهى باشیم. «تمنّوا مكانه... یبسط الرّزق... و یقدر» 4- همه ، به نیست. «تمنّوا مكانه» 5 - گاه، مستجاب دعا و برآورده نگردیدن آرزو، بزرگترین و منت الهى بر انسان است. «تمنّوا مكانه... منّ اللّه علینا» 6- حوادث، سبب بیدارى و تغییر پندارها و خواستههاى است. «لولا أن منّ اللّه علینا» 7- ثروتى كه انسان، آن را از جانب و براى او ، او را به مىرساند. «لایفلح الكافرون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِى الْأَرْضِ وَ لَافَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ترجمه (ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مىدهیم كه خواستار برترى و فساد در زمین نباشند و سرانجام، (رستگارى) از آن پرهیزكاران است. ✔️نکته ها این آیه به منزله داستان قارون است كه هر گونه ثروتاندوزى و ، مایهى هلاكت در دنیا و شقاوت در آخرت مىشود. 👈بر اساس روایات، حضرت علىعلیه السلام، این آیه را براى تاجران بازار تلاوت مىفرمود. امام خمینىقدس سره بنیانگذار جمهورى اسلامى نیز در پایان درس اخلاقشان براى طلاّب و فضلاى حوزهى علمیّهى به آن عنایت داشتند. در حدیث مىخوانیم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند بر دیگرى خود را برتر ببیند، جزو كسانى است كه ارادهى علوّ در زمین دارند. چه بسیارند كسانى كه در تهیه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نامگذارى فرزند، كارى مىكنند كه در جامعه داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روایت، این افراد برترى در زمین دارند و از بهشت محرومند. پيام ها 1- سراى آخرت بس است. (كلمهى «تلك» براى بیان عظمت است) 2- هرگونه ، ممنوع است. «لا یریدون علوّاً» 3- منشأ ، برترىجویى است. «لایریدون علوّاً... و لا فسادا» 4- پرهیزكار كسى است كه ارادهى وبرترى بر دیگران ندارد. «لایریدون علوّاً... والعاقبة للمتّقین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَآءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُواْ السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ترجمه هركس نیكى آورد، براى او (پاداشى) بهتر از آن خواهد بود، و هر كس بدى آورد، پس كسانى كه كارهاى ناروا انجام دهند، جز (به اندازه) آنچه كردهاند، مجازات نمىشوند. ✅پيام ها 1- كار ، مطلوب و پسندیده است، از هر و به هر مقدار كه باشد. «مَن جاء بالحسنة» 2- مهمتر از انجام كار نیك، به رساندن آن به صحنهى است. «جاء بالحسنة» (چه بسیارند كسانى كه كارهاى خوبى انجام مىدهند، ولى به واسطه گناه، منّت گذاشتن، عُجب و یا تحقیر دیگران، آن را از بین مىبرند و نمىتوانند كار خوب خود را به قیامت برسانند.) 3- انسانها در راه زندگى خود آزادند. «مَن جاء بالحسنة - مَن جاء بالسیئة» 4- حتّى در گفتار، سخن خویش را از كنیم. (ابتدا كلمه «الحسنة» آمده، سپس «السیئة») 5 - در نظام سراسر لطف الهى، پاداش نیكىها بیشتر از خود هر چند به مرحله عمل و در حالت اندیشه و طرح باقى بماند، ولى كیفر كار بد به اندازه كار بد و به شرطى است كه از درجهى فكر و اندیشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. «عملوا السیئات» 6- كار نیك دیگران را فراموش ، حتّى اگر یك عمل ساده باشد، «الحسنة» ولى بدكاران را وقتى جزا دهیم كه بركار بد خود اصرار داشته باشند. «ما كانوا یعملون» 7- خداوند پاداش نیكىها را با خود مىدهد، ولى در كیفر با خویش رفتار مىكند. «فله خیرٌ منها - لایجزى... الاّ ما كانوا یعملون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
منزل اقای قبادی جلسه آقایان👇👇👇
سوره 26. شُعراء آيه 84, 85 👈وَاجْعَلْ لِّى لِسَانَ صِدْقٍ فِى الْأَخِرِينَ وَاجْعَلْنِى مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ ترجمه و در میان آیندگان نام نیكى براى من قرار بده. و مرا از وارثان بهشت پر نعمت قرار ده. ✔️نکته ها در آیهى 108 سورهى صافّات كه ماجراى اسماعیل مطرح شده است مىفرماید: «و تَرَكنا علیه فى الآخرین» یعنى قربانى در مراسم حج را یك سنّت واجب قرار دادیم و به خاطر تسلیم بودن ، نام نیك براى او به جاى گذاشتیم و این گونه دعایش را كه مىگفت: «واجعل لى لسان صدق فى الآخرین»، مستجاب كردیم. در آیهى 50 سورهى مریم نیز به دنبال حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب مىفرماید: «و جَعلنا لهم لسان صِدق عَلیّاً» ما نام بلند و نیكو براى آنان قرار دادیم حضرت السلام فرمود: نام نیك، از دارایى و سرمایه بهتر است.(23) در روایات از لسانِ صدق و نیك، به وجود مبارك حضرت محمّدصلى الله علیه وآله وعلىعلیه السلام تعبیر شده است.(24) بعضى سخن پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله را كه فرمود: «أنَا دَعوة أبى ابراهیم» یعنى من اثر دعاى پدرم ابراهیم هستم. دلیل این نكته دانستهاند. بنابراین مراد از لسانِ صدق در آیندگان، انبیایى از نسل او هستند كه مكتب توحیدى را زنده نگاه داشتهاند و این آرزو با مقام پیامبرى همچون ابراهیمعلیه السلام، تناسب بیشترى دارد. در روایات مىخوانیم: هر گاه انسان از دنیا رفت، اعمالش بسته مىشود مگر كسى كه صدقهى جاریهاى به جاى گذاشته باشد. مانند: وقف یا كتاب مفیدى كه از او به جاى مانده باشد و یا صالحى كه براى او دعا كند.(25) در روایات آمده است: هر انسانى در بهشت و دوزخ جایگاهى دارد و هنگامى كه وارد دوزخ شود، خانهى بهشتى او را به دیگران مىدهند و آنان وارث مىشوند.(26) 23) تفسیر نورالثقلین. 24) تفسیر كنزالدقائق. 25) وسائل، ج6، ص293. 26) تفسیر نورالثقلین، ج2، ص31. ✔️پيام ها 1- بقاى نام مكتب و نیك را از او بخواهیم. «واجعَل لى» 2- ستایشى ارزش دارد كه باشد، نه از روى تملّق. «لسان صدق»🔹 3- آیندگان را به حساب آوردید و آیندگان را در نظر بگیرید. «لسان صِدقٍ فى الآخرین»🔸 4- اتفاق نظر یهود و نصارا و مسلمانان بر ابراهیم، نمونهى استجابت دعاى اوست. «لسان صِدقٍ فى الآخرین» 5 - انسانهاى بزرگ، هم دنیوى مىخواهند و هم اُخروى. «لسان صِدق فى الآخرین»🔹 6- انسان، بعد از مرگ نیز از دعاى خیر دیگران و سنّتهاى حسنهاى كه بنا نهاده بهرهمند مىشود. «لسان صِدق فى الآخرین» 7- به طرحهاى مدّت قناعت نكنیم. «لسان صدق فى الآخرین»🔸 8 - نعمتهاى بهشتى، در برابر اعمال ما موهبتى بىرنج است. «ورثة جنّةالنّعیم» زیرا ارث، به مالى گویند كه بدون رنج و تلاش به دست آید. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 86-89 وَاغْفِرْ لِأَبِى إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّآلِّينَ وَلَا تُخْزِنِى يَوْمَ يُبْعَثُونَ يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ✔️ترجمه (ابراهیم در ادامهى دعاهایش گفت:) پدرم را ببخش كه بى شك او از گمراهان است. و روزى كه همه مبعوث مىشوند، مرا خوار مگردان. روزى كه مال و فرزندان براى انسان نفعى ندارند. مگر كسى كه با روح و قلب پاك به سوى خدا آید. ✔️نکته ها مشهور آن است كه مراد از پدر، عموى ابراهیم است و به گفتهى قرآن، مؤمن نباید در حقّ كافر دعا كند. بنابراین اگر حضرت ابراهیم براى عموى كافرش دعا كرد، به خاطر این بود كه به او وعدهى دعا داده بود، زیرا هنوز به آوردن او داشت. «سَأستغفر لك ربّى»(27) لكن همین كه یقین كرد او ایمان نمىآورد، از عموى خود تبرّى جست. «و ما كان استغفار ابراهیم لابیه الاّ عن مَوعدة وَعدَها ایّاه فلمّا تبیّن له أنّه عَدوٌّ للَّه تبرّأ منه»(28) 👈روحِ ، روحى است كه از وابستگى به دنیا وآلودگى به شرك، كفر، نفاق، تكبّر و همهى امراض قلبى پاك باشد وچون خداوند دربارهى منافقان مىفرماید: «فى قلوبهم مَرض» پس قلبِ سلیم، قلب مؤمن است. درحدیث مىخوانیم: قلب سلیم، قلبى است كه در آن شرك نباشد.(29) پیامبراكرمصلى الله علیه وآله در نمازش این دعا را مىخواند: «الّلهم لاتخزنى یوم القیامة» پروردگارا! مرا در قیامت خوار و رسوا مكن.(30) سؤال: در روایات مىخوانیم: انفاق مال و صدقهى جاریه و اولاد صالحى كه براى والدین دعا كنند، براى قیامت انسان مفید هستند، پس رابطهى آیهى «لایَنفع مال و لابَنون» با این روایات چیست؟ پاسخ: مراد این آیه، مال و فرزندى است كه در خط الهى قرار نگیرند. بنابراین دنیا مانند كلیدى است كه با حركتى درب را قفل و با حركت دیگرى درب را باز مىكند. مال در دست افراد صالح، سبب قرب ودر دست ناهلان سبب گناه مىشود. مال را كز بهر دین باشى حَمول نعم مالٌ صالحٌ گفت آن رسول چیست دنیا از خدا غافل شدن نى قُماش ونقره وفرزند و زن آب در كشتى هلاك كشتى است آب در بیرون كشتى، پشتى است(31) 27) مریم، 47. 28) توبه، 114. 29) تفسیر نورالثقلین. 30) تفسیر فرقان. 31) بیان السعاده. ✔️پيام ها 1- محبّت و دعا دربارهى بستگان، همراه با نهى از منكر و انتقاد از اشتباهات آنان باشد. «قال لابیه و قومه ما تعبدون ... واغفر لابى» 2- بند و بستهاى دنیوى در بى اثر است و جز قلب پاك، هیچ چیز كارایى ندارد. «خَطیئتى یوم الدّین ... قلب سلیم» 3- بیم و امید باید در كنار هم باشند. «اَطمع أن یَغفر لى - لاتُخزِنى یوم یبعثون» 4- انسان در هر مرحلهاى كه باشد نباید از قیامت باشد. «لاتُخزِنى...» 5 - در قیامت، دیگران نیز از ما آگاه مىشوند. «لا تُخزِنى» زیرا رسوایى در جایى است كه دیگران از خصوصیّات رفتار و افكار ما آگاه شوند.🔹 6- خوارى ورسوایى، از حالات در قیامت است. «لا تُخزِنى» حضرت ابراهیم از میان همهى مشكلات روز قیامت، رسوا نشدن را مطرح مىكند.🔸 7- در قیامت، تحقیر و خوارى و خزیان، از عذاب دوزخ است. «لا تُخزِنى» در جاى دیگر مىخوانیم: «انّك مَن تُدخل النّار فقد اَخزیتَه»(32) 8 - آنچه در دنیا ارزش است، در آخرت بىارزش مىشود. «لاینفع مال ولابنون» «مال» جلوهى مسائل مادّى و «بَنُون» (فرزندان) جلوهى مسائل عاطفى است، یعنى در قیامت مال و فرزند و مقام و شهرت و مدرك و... نجاتبخش نیست. 32) آلعمران، 192. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃