eitaa logo
فاطمیه‌ی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
6.5هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
595 ویدیو
11 فایل
©تنها صفحه‌ی رسمی دفتر آیت الله العظمیٰ وحیدخراسانی ☑️قم صفائیه کوی۲۳ 📞 +982537475 تلگرام T.me/Fatemyeh_ValiAsr سروش Sapp.ir/Fatemyeh_ValiAsr اینستاگرام Instagram.com/Fatemyeh_ValiAsr سایت WahidKhorasani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌📬استفتائات| 🖌 آیا شخص روزه‌داری که بیمار است، می‌تواند آمپول یا سرم تزریق کند؟ 🔰 ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۱ ﴿قُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ‏ لِلَّهِ‏ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ‏.¹﴾ ---------------------------------- ❇️ تمام عالم، در انتظار است؛ چون آدم حامل سرّ ﴿إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ²﴾ است و تمام آدم و آدمیت باز در انتظار و چشم به راه است؛ چرا که و ، نبوّت و رسالت است؛ و باز تمام نبوت و تمام رسالت، در انتظار است؛ چون به خاتمیت، و ، به مقام ثمر می‌رسد. ⁉️ آنجا که هر فکری و هر عقلی کُمیتش لنگ است، این است که باز کیست و چیست که خاتمیت در انتظار اوست و خاتم چشم به راه اوست؟ ⁉️ از از تفسیر این آیه سؤال شد³: ﴿الم *ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ* الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ⁴﴾؛ راوی پرسید: این کیانند؟ 🔰 علیه‌السلام فرمود: «شِيعَةُ عَلِيٍّ»؛ متقین را به عنوان ، که از ماده‌ی است، تفسیر کرد. ⁉️ راوی پرسید: «غیب» در این آیه کیست؟ 🌤 امام صادق علیه‌السلام فرمود: «غیب»، از انظار است. 👈🏻 بعد امام در مقام استدلال به این آیه استشهاد کرد: ﴿فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ‏ لِله فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ‏.﴾ ☝️🏻 جمله‌ی اول این است: ﴿فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ‏ لِله﴾؛ این غیب که است، است؛ این آن غیبی است که «للهِ» است. ✌️🏻 جمله‌ی دوم این است: ﴿فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ﴾؛ ، شخص اول عالم، عصاره‌ی تمام و ، فرمود: ﴿إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ﴾؛ يعنی من که ، مِنَ البدو إلى الختم، در انتظار وجود من بودند، خودِ من، باز در انتظار . امام زمان این است... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. پس بگو غیب فقط به خدا اختصاص دارد. پس منتظر باشید که من هم با شما از منتظرانم. (یونس، آیه ۲۰) ۲. [پروردگار] فرمود: من [از این جانشین و قرار گرفتنش در زمین اسراری] می‌دانم که شما نمی‌دانید. (بقره، آیه ۳۰) ۳. كمال الدين، ص۱۸؛ تفسير نور الثقلين، ج۱، ص۳۱. ۴. اين است كتابى كه در آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است. (البقره، آیات ۱-۳) 📚 برگرفته از کتاب ربانی آیات الله، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‌ 📬استفتائات| 🖌 شخصی در اثر بیماری کلیوی باید در طول روز آب بخورد وگرنه بیماری‌اش شدیدتر شده و ممکن است کلیه‌ی خود را از دست بدهد. حکم روزه‌ی او‌ چیست؟ 🔰 ☑️ @Fatemyeh_valiasr
‌ ‌ 🔰 آیه‌ای از جزء۱۲ ﴿قَالَ سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ الله إِلَّا مَنْ رَحِمَ ۚ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ.¹﴾ گفت: به زودی به کوهی پناه می‌برم تا مرا از آب حفظ کند! (نوح) گفت: «امروز هیچ نگهداری در برابر فرمان خدا نیست، مگر آن کس را که او رحم کند!» در این هنگام، موج در میان آن دو حائل شد و او در زمره‌ی غرق‌شدگان قرار گرفت! -------------------------------- 🚢 حدیثی مشهور از نقل شده که در آن خود را به تشبیه کرده است. ⚓️ این حدیث یکی از دلایل روایی برای اثبات جایگاه ویژه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام در و جامعه‌ی بشری است و اینکه ، سوار شدن بر این کشتی است. 💠 ابوذر غفاری از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، نقل می‌کند که حضرت فرمود: «إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ.» 🔰 مقتضاى مطلق بودن كلمه‌ی «مَنْ» اين است كه غير از خودشان بقيه‌ی افراد، هر كه باشد، امر شده كه به ايشان -اهل‌بيت عليهم‏‌السلام- كند و از تخلف نهى شده است؛ پس آنها پيشوايانى هستند كه خداوند را نموده و رهبران هدايت‏گرى هستند كه بر تمامى امت پيروى از آنها واجب است. 🔥 و مقتضاى تشبيه اين دو كشتى به يكديگر اين است كسانى كه در اين امت -غير از اهل‌بيت عليهم‏‌السلام- وليجه و افراد مورد اعتمادى براى خودشان انتخاب كردند و از اهل‌بيت عليهم‏‌السلام جدا شدند، نگهدارنده‏‌اى از براى آنها نيست. 🌊 مانند اينكه پسر نوح گفت: ﴿سآوى الى جبل يعصمنى من الماء﴾؛ به زودى به كوهى پناه مى‏‌برم كه مرا از آب نگاه دارد و ندانست كه ﴿لا عاصم اليوم من امر الله﴾؛ امروز در برابر فرمان الهى حفظ كننده‏‌اى نيست جز با سفينه‏‌اى كه زير نظر خداوند ساخته شده است... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. سوره هود، آیه ۴۳. ۲. شیخ طوسی، الأمالی، ۱۴۱۴ق، ص۶۳۳؛ حاکم نیشابوری، المستدرک، ج۲، ص۲۷۳ و بسیاری مصادر دیگر. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۳ ﴿هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ام هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ.¹﴾ مگر ظلمت و تاریکی با روشنایی برابر است؟ مگر آنان که نمی‌دانند با آنان که می‌دانند برابرند؟ ------------------------------------- ❇️ صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «علیٌ مع القرآن و القرآن مع علی.²» ⁉️ سوال اینجاست که چه قرآنی با علیه‌السلام است؟ 👈🏻 این همان قرآنی است که خداوند بر نزول آن خودش را حمد نمود و بر آن تبارک فرمود: ﴿تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ.³﴾ 👈🏻 این همان قرآنی است که: ﴿وَلَوْ أَنَّ قُرْآَنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا⁴﴾؛ قرآنی که به آن کوه‌ها از جا کنده می‌شود و مرده‌ها به سخن می‌آیند. 👈🏻 این همان قرآنی است که بیانگر هر چیزی است.٥ 💖 چنین اقیانوسی به تصریح رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله در علیه‌السلام است. ✅ لذا فرمود: «سَلُونِي‏٦»؛ پیش از آنکه مرا از دست دهید از من بپرسید و مرز برای مسئولٌ عنه معیّن نکرد. ⁉️ حالا بشریت قضاوت کند این چنین شخصیتی کجا و آن کسی که می‌گفت: «کُلّ النَّاس أفقَه مِنْ عُمَر۷» کجا؟ این کجا و آن کسی که می‌گفت: «اقیلونی و لست بخیرکم۸» کجا؟ 👊🏻 عقل و فکر این قدر تنزل کند آن کسی که به نصّ قرآن، است را خانه‌نشین کنند و دیگران را سرکار بیاورند... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. آيا نابينا و بينا يكسانند؟ آيا تاريكی‌ها و روشنايى برابرند؟ (الرعد، آیه ۱۶) ۲. المستدرک حاکم، ج۳، ص۱۲۴. ۳. زوال ناپذیر و پربرکت است کسی که قرآن را بر بنده‌اش نازل کرد تا بیم‌دهنده‌ی جهانیان باشد. (الفرقان، آیه۱) ۴. سوره رعد، آیه ۳۱. ۵. وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ. ( النحل، آیه ۸۹) ۶. نهج البلاغه، خطبه ۱۸۹؛ بحار الانوار، ج۱۰، ص۱۲۸. ۷. التذكرة الحمدونية، ج۱، ص۱۲۶؛ شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، ج۱۲، ص۱۵. ۸. من از شما بهتر نیستم؛ بیایید این گردنبند خلافت را از گردن من باز کنید. (الطبقات الکبری، ج۳، ص۱۸۲؛ تاریخ مدینه‌ی دمشق، ج۳۰، ص ۳۰۱) 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
✅ بزرگان اهل سنت بارها اعتراف کرده‌اند در شان پیامبر نازل شده و این حکایت از این دارد که آنان با در اموری برابر هستند. ❇️ و به اعتراف عامّه و خاصّه علیهماالسلام يكى از پنج نفر است كه آيه‌ی شريفه‌ی تطهير در شأن آنان نازل شد.¹ ❇️ در آیه‌ی تطهیر سخن از است، آن هم نه طهارت نوح و ابراهیم و موسی، بلکه سخن از طهارت صلی‌الله‌علیه‌وآله است که متناسب با است. ❇️ آن طهارت، طهارتی است که: ﴿وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى.﴾ ‼️ آن وقت ببینید مقام اهل‌بیت او از جمله مقام حسن بن علی علیهماالسلام چه مقامیست؟ غوغایی است اینجا؛ این است حقانیت . 📌 ۱. المستدرک علی الصحیحین، ج۲، ص۴۱۶؛ سنن الترمذی، ج۵، ص۳۰ و ۳۲۸. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۲/ اسفند/ ۱۳۸۸ ◻️ علیه‌السلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‌ ‌📬استفتائات| 🖌 آیا روزه دار می‌تواند غذا را بچشد تا بفهمد چه طعمی دارد ولی آن را فرو ندهد؟ 🔰 @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۴ ﴿وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَىْ‏ءٍ.¹﴾ ------------------------------------ ❇️ خداوند متعال در شأن علمى كه به كليم خود تعليم فرموده است مى‏‌فرمايد: ﴿وَ كَتَبْنَا لَهُ فِى الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَىْ‏ءٍ²﴾، ولى نسبت به علمى كه به خود حضرت خاتم تعليم فرموده مى‏‌فرمايد: ﴿وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَىْ‏ءٍ.﴾ 🔍 خوب دقت کنید؛ اين كتاب، «تبيان لكل شيء» است؛ در عالم، مفهومی اعم از مفهوم شيء نيست؛ شيء اطلاق دارد؛ با وجود اين، مصدّر به لفظِ «كل» شده؛ ممكن نيست موجودی از ازل تا ابد از دائره‌ی «كل شيء» خارج شود؛ به قدری عنايت به مطلب است كه فرمود: «تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ»؛ كتابی كه است، تمام علم اين كتاب را به داد. ❇️ آن کلام خدا و این هم کلام رسول خدا صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم که فرمود: «انا مدينة العلم و على بابها.³» 🚪دلالت حديث روشن است كه صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم عليه‏‌السلام است؛ پس هر شخص -هر كس كه باشد- نمى‏‌تواند به اين مدينه وارد شود الاّ از اين باب. 👈🏻 به نطق على عليه‏‌السلام درِ اين شهر علم باز و به سكوت او اين در بسته مى‏‌شود. ⁉️ علمى كه نبى اكرم صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم مدينه‌ی آن و على عليه‏‌السلام باب آن است چه علمى است؟ 👈🏻 اين همان علمى است كه حضرت آدم به آن استحقاق خداوند را در زمين پيدا كرد: ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِى بِأَسْمِاءِ هَؤُلاَء إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ.﴾ 🔆 بلکه خداوند متعال علاوه بر تعليمِ پيغمبر اكرم صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم به آنچه بر حضرت آدم و غير او از پيغمبران نازل فرموده، او را به مقتضاى ، به علوم ديگرى نيز مختص گردانيده است؛ همان علمی که مى‏‌فرمايد: ﴿وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَىْ‏ءٍ.﴾ 🌐 پس ببینید چه خبر است؛ نه تنها علم اولین و آخرین و نه تنها علم ما کان و ما هو کائن، بلکه و را به او داده است و به استناد سخن رسول، آن علوم در سینه‌ی است... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. و فرود فرستاديم كتاب قرآن را بر تو كه آشكاركننده و بيان هر چيزى است. (سوره نحل، آيه ۸۹) ۲. و در الواح (تورات) از هر موضوعى براى موسى نوشتيم. (سوره اعراف، آيه ۱۴۵) ۳. عيون أخبار الرضا عليه‏‌السلام، ج۲ ، ص۶۶، ح۲۹۸؛ الخصال للشيخ الصدوق، ص۵۷۴ و مصادر ديگر خاصه؛ و المستدرك على الصحيحين، ج۳، ص۱۲۶؛ المعجم الكبير، ج۱۱، ص۵۵ ومصادر ديگر عامه. 📚 برگرفته از کتاب «به یاد اول مظلوم روزگار»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‌ ‌❇️ عامّه و خاصّه روايت كردند كه صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله فرمود: « و دو آقا و هستند.» 👈🏻 جوانانى كه يكى از آنان حضرت بن مريم علیه‌السلام است. ⁉️ مگر می شود مقام او را درک کرد؟ 🔆 علیهماالسلام شخصیتی است که آقای این جهان و خاتم_پیامبران، او را و نامیده است؛ پس او آقا و سید بر است؛ این است که قابل درک نیست... 📚 برگرفته از کتاب زینت عرش خدا، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ علیه‌السلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۵ 📖 خدای متعال در مورد می‌فرماید: ﴿وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ.¹﴾ ❇️ صلی‌الله‌علیه‌وآله هم در مورد علیه‌السلام می‌فرماید: «عَلِي مَعَ القُرآن وَ القُرآنُ مَعَ عَلِي.²» 🔆 پس معلوم است آنچه است، همه در سینه‌ی علیه‌السلام است؛ فقط مستثناست. 💖 علی علیه‌السلام عالم است و نه تنها علم اولین و علم آخرین و نه تنها علم ما کان و ما هو کائن، بلکه و ، همه در قلب علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزى است بر تو نازل كرديم. (النحل، آیه ۸۹) ۲. علی با قرآن است و قرآن با علی است. (مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۲۴) برگرفته از کتاب «نفس نفیس خاتمیت»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
💠 عن أبیذر -رضى‌الله‌عنه- قال: «قال رسول الله صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم: من اطاعنى فقد اطاع الله و من عصانى فقد عصى الله و من اطاع عليّا فقد اطاعنى و من عصى عليّا فقد عصانى.¹» 🎤 کلام فقیه: 👈🏻 در اين حديث كه صحّت آن مورد تصديق بزرگان عامّه است، به حكم بيان -كه خداوند در قرآن را بيان كرده و دليل عقلى هم بر آن قائم شده- ✊🏻 و عليه‏‌السلام، اطاعت و عصيان صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم، ☝️🏻 و اطاعت و عصيان پيغمبر، اطاعت و عصيان شمرده شده است. ✌️🏻 با توجه به اين كه اطاعت و عصيان در مورد و است و منشأ امر و نهى و است، بنابراين ممكن نيست اطاعت و عصيان على عليه‏‌السلام، اطاعت و عصيان خدا باشد، مگر اين كه اراده و كراهت على عليه‏‌السلام اراده و كراهت باشد. ❇️ كسى كه اراده و كراهت او مظهر اراده و كراهت خداست، بايد به مقام رسيده باشد كه و او، رضا و غضب باشد. ✅ و به مقتضاى عموم كلمه‌ی «مَنْ»، هر كس كه در دايره‌ی و است، بايد سر بر خط فرمان عليه‏‌ا‌لسلام بگذارد، وگرنه خدا و رسول خدا را نموده است؛ ﴿وَ مَن يَعْصِ الله وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَلاً مُّبِينًا.²﴾ ✅ و هر كس از عليه‏‌السلام اطاعت كند، از و خدا نموده است؛ ﴿وَمَنْ يُطِعِ الله وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزا عَظِيما.³﴾ ----------------------------------------- 📌 ۱. . المستدرك على الصحيحين، ج۳ (هر كس مرا اطاعت كند پس هر آينه خدا را اطاعت كرده، و هر كس مرا معصيت كند پس هر آينه خدا را معصيت كرده، و هر كس على علیه‌السلام را اطاعت كند پس هر آينه مرا اطاعت كرده، و هر كس على علیه‌السلام را معصيت كند پس هر آينه مرا معصيت كرده است.)؛ كتاب معرفة الصحابة، ص۱۲۱؛ بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۲۹. ۲. سوره احزاب، آيه ۳۶ (و هر كس عصيان كند خدا و رسول او را، هر آينه گمراه شده‏‌است گمراه شدن آشكارى.) ۳. سوره أحزاب، آیه ۷۱ (و هر كس اطاعت خدا و رسول او را نمايد، پس همانا رستگار شده به رستگارى عظيمى.) 📚 برگرفته از کتاب مقدمه‌ی اصول دین، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۶ ﴿وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ.¹﴾ ----------------------------------- 📖 قرآن و است. 🔍 در تک تک کلماتش دقت کنید؛ درمورد بیست و هشت اسم نام می‌برد، يكی از آن اسماء، روز « » است. 👈🏻 در سوره‌ی مریم می‌فرماید: ﴿وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ.﴾ ⚠️ اين آيه، آيه‌ای است كمر شكن! خداوند به می‌فرمايد: انذار كن آنها را از روز حسرت، آن زمانی كه كار گذشته. ⁉️ عمده اين است كه بفهميم اين حسرت، چه حسرتی است؟ ✌️🏻 فرمود: «اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ‏ سَكْرَةُ الْمَوْتِ‏ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ...²»؛ هنگام مرگ دو چيز جمع می‌شود: يكی ؛ دیگر . آن کلام خداوند و اين هم كلام لسان الله ناطق است. ⁉️ بايد ديد اين حسرت بر چيست؟ هر كس در زندگی خودش نگاه کند چند ورق از عمرش گذشته، چند ورق ديگر باقی است؟ 🗓 اين اوراق هم هر روز تمام می‌شود؛ عاقبت به ورق آخر می‌رسد و آن ورق آخر است كه «اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ‏ سَكْرَةُ الْمَوْتِ‏ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ.» سکرات مرگ عارض می‌شود و سراغ انسان می‌آید؛ آن زمان همه در حسرت هستند؛ خوبان در حسرت، بدان در حسرت، علماء در حسرت، عبّاد در حسرت و... اشقیاء در حسرت حرمان از و سعادتمندان در حسرت ... ⁉️ حالاحسرت بر چیست؟ 💠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام فِي قَوْلِ الله عَزَّوَجَلَّ: «يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ الله؛ قَالَ: قَالَ عَلِيٌّ علیه‌السلام: أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا حَسْرَةُ النَّاسِ يَوْمَ الْقِيَامَة.³» ❇️ اميرالمؤمنين علیه‌السلام فرمودند: «اَنَا جَنْبُ الله»؛ من هستم و من مایه‌ی افسوس مردمان در روز قیامتم که از کوتاهی در پذیرش من حسرت می‌خورند. 😔 نتيجه‌ی اين حالا روشن می‌شود كه اين حسرت بر چيست؛ حسرت بر اين است كه ما علیه‌السلام را ادا نكرديم؛ هر چند حق او ادا شدنی نیست، ولی در حد خودم می‌توانستم خدمتی کنم اما کوتاهی کردم، می‌توانستم قدمی بردارم اما بر نداشتم؛ و بالاترین مصیبت برای هر کسی همین مصیبت حسرت است که می‌توانستم بهره ببرم و نبردم... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. و آنان را از روز حسرت بيم ده، آن زمانی که داوری انجام گیرد. (مريم، آیه ۳۹) ۲. نهج البلاغة، خطبه ۱۰۹؛ بحار الأنوار، ج۶، ص۱۶۴. ۳. تاویل الآیات الظاهرة، ج۲، ص۵۲۰؛ بحار الانوار، ج۳۶، ص۱۵۰ و بسیاری مصادر. 📚 برگرفته از کتاب «نفس نفیس خاتمیت»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
❇️ به اعتراف عامّه و خاصّه، علیهماالسلام يكى از پنج نفر است كه آيه‌ی شريفه‌ی در شأن آنان نازل شد.¹ 💖 او كسى است كه خداوند عالم هر رجس و پليدى را از روح او زدوده و قلبش را به طهارتى مطهّر فرموده كه او باشد و به آن عصمت، شايسته‌ی او و و آئين او گردد. ✨ اختصاص از هر رجس و پلیدی به ثابت می‌کند که مستمد از و از هوی، و اراده‌ی فانی در که غرض از و است، نورٌ علی نوری است که نفوس قدسیه‌ی این به آن منور است. 📌 ۱. منابع شيعه: الخصال ص۵۶۱؛ الأمالى للصدوق، ص۵۵۹. منابع اهل سنت: المستدرك على الصحيحين، ج۲، ص۴۱۶ و ج۳، ص۱۰۸ و ۱۴۶ و ۱۴۷ و ۱۴۸؛ و سنن الترمذى، ج۵، ص۳۰ و ۳۲۸ و ۳۶۱ و... 📚 برگرفته از کتاب زینت عرش خدا، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ علیه‌السلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۷ خداوند در قرآن می‌فرمايد: ﴿يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظيمٌ * يَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى‏ وَ ما هُمْ بِسُكارى‏ وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَديد.¹﴾ --------------------------------- 🌪 همه بیچاره‌اند؛ آن روز غوغا است؛ اهمّیت مطلب از اولین آیه‌ی سوره و خطاب به شخص روشن می‌شود. ⚠️ آن خدایی که تمام عالم وجود در مقابل عظمت او محو است و چیزی را به حساب نمی‌آورد و اصلاً عظیمی در مقابل او نیست، آن ذات قدوس خودش می‌فرماید: است. ⁉️ آن عظمت چه قدر است؟ 💠 یک سوره در قرآن فقط برای زلزله‌ی قیامت نازل شده: ﴿إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها * وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها.²﴾ ✅ خلاصه‌ی بیانِ خدا به این است: می‌فرماید: 🤱 روزی هست که هر مادری از فرزندش غافل می‌شود؛ آن مادری که جانش را فدای فرزندش می‌کند، آن روز، شدّت به حدّی می‌رسد که ﴿تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ﴾؛ هر حاملی در آن روز حمل خودش را می‌گذارد. 🌪 این‌چنین عالم می‌شکافد؛ بعد خدا به پیغمبر می‌فرماید: ﴿وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى﴾؛ تو می‌بینی مردم مست هستند، ولی مست نیستند، بلکه از شدت عذابِ خدا این چنین شدند؛ ﴿وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَديدٌ.﴾ ⁉️ در چنین روزی این زلزله را چه شخصی آرام می‌کند؟ این آتش را چه شخصی خاموش می‌کند؟ 🔴 این زلزله و این غوغا و این دادِ «وانفسا» تمام نمی‌شود، مگر آن وقتی که سلام‌الله‌علیها کنار عرش بیاید و پیراهن پرخون را روی سرش بیندازد. 🤲🏻 بعد نازل می‌شود که هر چه می‌خواهی بخواه؛ آنچه او آورده هیچ پیغمبر و هیچ ولیی نیاورده؛ آنچه او آورده است، پهلو و بازوی شکسته و آن پیراهن خونین است³؛ با این ورود، محشر خاتمه پیدا می‌کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. ای مردم! از عذاب پروردگارتان بترسید که زلزله‌ی رستاخیز امر عظیمی است؛ روزی که آن را می‌بینید به طوری که هر مادر شیردهی، کودک شیرخوارش را فراموش می‌کند و هر بارداری جنین خود را بر زمین می‌نهد و مردم را مست می‌بینی، در حالی‌که مست نیستند؛ ولی عذاب خدا شدید است. (الحج، آیات ۱ و ۲) ۲. سورة الزلزله، آیات ۱ و ۲. ۳. مناقب آل أبی طالب، ج۳، ص ۱۰۸؛ الأمالی، الشيخ الصدوق، ص۶۹؛ روضة الواعظين، ص۱۴۸. 📚 برگرفته از کتاب «حلقه‌ی وصل»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَوَّل مَظْلُومٍ وَأَوَّل مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ ◼️مراسم عزاداری شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام ◼️از شنبه ۱۸ ماه رمضان به مدت سه شب|| ساعت ۲۲ ◼️دفتر آیت‌الله‌العظمی وحیدخراسانی ◼️ باتوجه به محدودیت فضا و جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، درب ورودی پس از تکمیل ظرفیت بسته خواهد شد. ◼️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۸ ﴿فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا.¹﴾ قرآن کریم در بیان ساختن کشتی توسط حضرت نوح و سرگذشت قومش می‌فرماید: «به او وحى نموديم زير نظر ما و به وحى ما كشتى را بساز.» ----------------------------------- 💠 و در حديث متواتر از پيامبر صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم نقل است که می‌فرماید: «مَثَل مانند است؛ هر كه سوار آن شد نجات يافت و هر كه از آن روى گرداند غرق گشت.²» ⛴ از تمثيل حضرت، اهل‌بيتش را به كشتى نوح، استفاده مى‏‌شود همان‌طور كه كشتى نوح به دست حضرت نوح عليه‏‌السلام و زير نظر خدا و وحى او ساخته شد و سبب نجات امتش گشت، همچنين اين امت با كشتى‏‌اى است كه ساخته شده با دست و (پيامبران)، تحت اشرافِ نظر و او است و آن کشتی به تصریح صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌باشد. 🔰 و صد البته كشتى‏‌اى كه صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم آن را ساخته و نظر الهى (عين الله) بر آن نظارت داشته و ظرافت‏‌هايى كه در ساختش به كار برده، به بوده است كه و ، دائر مدار به آن و ورزيدن از آن است. ❇️ همچنين اين روايت دلالت مى‏‌كند بر عليهم‏‌السلام؛ زيرا تمسک به كسى كه از خطا و لغزش معصوم نباشد نقض غرض است، كه هدف و غرض از پرتگاه‏‌هاى دنيا و آخرت است (و تمسك به غير معصوم نقض اين غرض است) و كسى كه تمسک به او نجات است و تخلف از او هلاكت است، حتما از جدا نمى‏‌گردد و باطل به سوى او نمى‏‌آيد. 💯 پس امر به تمسک و نهى از تخلف به مقتضاى مطلق بودن تمسک و تخلف، دليل است بر اينكه كشتى نجات اين امت بر راه راست جارى است و انحرافى از راستى و حق ندارد... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. ما به نوح وحی کردیم که کشتی را در حضور ما و مطابق وحی ما بساز. (مؤمنون، آیه ۲۷) ۲. بصائر الدرجات، ص۳۱۷، باب۱۳؛ عيون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۷ و...؛ مصادر عامه: مستدرک على الصحيحين، ج۲، ص۳۴۳ و ج۳ ص۱۵۱؛ مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۶۸؛ معجم الصغير، ج۱، ص۱۳۹ و بسیاری مصادر دیگر. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
✍🏼 حسكانى حنفى از اعلام قرن پنجم هجرى، از مجاهد كه از بزرگان تابعين و اعلام مفسّرين است نقل مى‏‌كند كه: ❇️ براى عليه‏‌السلام است كه براى احدى از صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌وسلم مثل آنها نبوده است. ❇️ و هيچ منقبتى براى اصحاب پيغمبر نبوده، مگر آن كه عليه‏‌السلام با آنها بوده است.¹ 📌 ۱. شواهد التنزيل، ج۱، ص۲۴. 📚 برگرفته از کتاب «به یاد اول مظلوم»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◾ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr