eitaa logo
فاطمیه‌ی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
6.5هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
595 ویدیو
11 فایل
©تنها صفحه‌ی رسمی دفتر آیت الله العظمیٰ وحیدخراسانی ☑️قم صفائیه کوی۲۳ 📞 +982537475 تلگرام T.me/Fatemyeh_ValiAsr سروش Sapp.ir/Fatemyeh_ValiAsr اینستاگرام Instagram.com/Fatemyeh_ValiAsr سایت WahidKhorasani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۰ 💠 ﴿...قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ...﴾ [التوبه۸۳۝] خدای متعال خطاب به پیامبر می‌فرماید: «بگو متاع دنیا اندک است...» *** 🌌 یعنی متاع دنيا را با زينت آسمانِ آن به ستارگان و خورشيد و ماه‏ها و سياره‏هاى محيّرالعقول و تمام اين كهكشان‌ها که نه آغازش معلوم است و نه انتهایش، تمام این عرصه‌ی غیر قابل تصور را قرآن شمرده است. 💡 همین قرآن نسبت به حکمت می‌فرماید: ﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا¹﴾؛ «[خدا] به هر كس كه بخواهد مى‌بخشد و به هر كس حكمت داده شود، به يقين خيرى فراوان داده شده است.» 🔍 خوب دقت کنید چه خبر است. ❇️ این حکمتی که بزرگ‌ترین گوهر در خزینه‌ی خداوند است، این حکمتی که اینقدر نزد خدا عزیز است، صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم آن و عليه‏السلام آن است و چنین حكمتى حكمت مطلقه‏اى است كه خداوند مطلق آن حكمت را شمرده است. ‼️ عقل اینجا متحیر است؛ خدایی که می‌فرماید: همه‌ی دنيا به وجود مطلقش قليل است، هم او می‌فرماید: حكمت آن هم مطلق حکمت، خير كثير است. 🔆 و رسول خدا می‌فرماید: «هر كس دنبال اين حكمت باشد، كه گمشده‌ی هر مؤمن و مطلب و مقصود هر انسان است، بجز از طريق و راه عليه‏السلام نمى‏تواند به آن برسد...² ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. سوره‌ی بقره، آیه ۲۶۹. ۲. «أَنَا مَدِينَةُ الْحِكْمَةِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الحِکْمَة فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا.» (امالی الشیخ الطوسی، ص۴۸۳) 📚 برگرفته از کتاب «به یاد اول مظلوم روزگار»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۱ 💠 ﴿أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ﴾ [یونس۲۶۝] *** 💡 احادیث باید با قرآن و قرآن باید با احادیث، توأم شود، تا مطالب روشن گردد. 👈🏻 حدّ این است: ﴿إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء.¹﴾ 👈🏻 اما حدّ دیگری دارند، آن حدّ این است: ﴿أَلاَ إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ.²﴾ 🥇 مقام آنها، برتر از مقام علماست؛ علما در مرتبه‌ی هستند؛ ولی اولیاء به جایی رسیده‌اند که ﴿لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ﴾، عاقبت هم این است: ﴿لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الآخِرَةِ.³﴾ ❇️ حال قرآن را بگذارید کنارِ این فراز از دعای ندبه «اَيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي إِلَيْهِ‏ يَتَوَجَّهُ‏ الْأَوْلِياءُ...⁴»؛ اولیاء خدا وقتی به این مرتبه رسیدند، تازه لیاقت پیدا می‌کنند که به توسط به خدا توجه کنند. 🔆 یا صاحب الزمان، تو ! اما وجه اللهی که تمامی اولیاء خدا به واسطه‌ی آن وجه به توجه می‌کنند. ‼️ این کلمه بُهت آور است؛ اگر اولیاء بخواهند به خدا توجه کنند، باید به وسیله‌ی او باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او می‌ترسند. (سوره‌ی فاطر، آیه ۲۸) ۲. دوستان خدا هرگز هیچ ترسی (از حوادث آینده عالم) و هیچ حسرت و اندوهی (از وقایع گذشته جهان) در دل آنها نیست. (یونس، آیه ۶۲) ۳. در زندگی دنیا و در آخرت، شاد و مسرورند. (یونس، آیه ۶۳) ۴. کجاست وجه الله که اولیای الهی به او رو می‌آورند؟ (المزار، مشهدی، ص۵۷۹) 📚 برگرفته از کتاب فدک نحله‌ی خاتم، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‍ ‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۲ 💠 ﴿وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا وَ لا تُخاطِبْني‏ فِي الَّذينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ.﴾ [هود۷۳۝] «و زير نظر ما و [به] وحى ما كِشتى را بساز و درباره‌ی كسانى كه ستم كرده‌اند با من سخن مگوى، چرا كه آنان غرق شدگان هستند.» *** فرمودند: 🚢 من در میان شما همانند هستند، کسی‌ که سوار بر این کشتی شود نجات می‌یابد و هرکس از ایشان تخلّف ورزد هلاک می‌شود.¹ در این روایت اهل بیت به «سفینه‌ی نوح»، تمثیل شده‌اند؛ تمثیل از پیامبر اکرم است و آن حضرت حکیمی است که به نصّ قرآن به غرض تعلیم کتاب و حکمت مبعوث شده است.² 🤔 وقتی چنین حکیمی سخن می گوید، باید دانشمندان عالم تأمل کنند که در سفینه‌ی نوح چه خصوصیتی بوده، بعد که همه‌ی خصوصیات جمع شد، باید تمام آنها را در مورد این مَثَل، منطبق کنند... ❇️ این روایت دلالت بر دارد و هر چه هست در اینجاست که باید دید سفینه‌ی نوح چیست؟ 🔰 آن سفینه مبدئی دارد، منتهائی دارد، وسطی دارد؛ قهراً در «مَثَل» باید همه‌ی آنچه در مورد مُمَثَّل‌ٌ بِه³ است، به دقت درآورد، بعد آن وقت فقهِ حدیث روشن می‌شود که چه نسبتی بین «اهل بیت» او و «سفینه‌ی نوح» است. 👌🏻 حدیث سفینه از چهار جهت بر عصمت اهل بیت علیهم‌السلام دلالت دارد: 1⃣ از جهت آنکه صُنع سفینه‌ی نوح به اشراف عین اللّٰه و بوده است: ﴿بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا﴾ و قاعده‌ی مماثلت چنین اقتضاء می‌نماید که اهل بیت نیز دارای مقام عصمت باشند. 2⃣ از جهت مبرّا بودن صنع نوح از نقص و خلل به تناسب مصنوع با صانع معصوم. 3⃣ از جهت آنکه حرکت و سکون سفینه‌ی نوح با «بسم اللّٰه» به قاعده‌ی مماثلت دلیل بر آن است که حرکت و سکون اهل بیت علیهم‌السلام نیز به امر الهی بوده و به اسم خدا حرکت و به اسم خدا توقف می‌نمایند: ﴿بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَ مُرْسَاهَا.⁴﴾ 4⃣ از جهت ذیل حدیث سفینه که فرمودند: «مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ» که دلالت دارد بر اینکه اهل بیت در تمام امور مدار بشریت بوده و تخلّف از ایشان سبب هلاکت است و لازمه‌ی این امر عصمت اهل بیت علیهم‌السلام است...* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. معجم الأوسط، طبرانی، ج۲، ص۲۲. ۲. اشاره به آیه ۱۶۴ سوره‌ی آل عمران. ۳. آنچه که پیرامون او مَثَل آورده شده، ممثلٌ به است. ۴. ﴿وَ قَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَ مُرْسَاهَا﴾؛ «و [نوح] گفت: در آن سوار شويد. روان شدن و لنگر انداختنش به اسم خداست، بى‌گمان پروردگار من آمرزنده‌ی مهربان است.» (هود: ۴۱) *برای مطالعه‌ی دقیق این مطلب به کتاب «فدک نحله‌ی خاتم»، بخش دوم، فصل سوم مراجعه شود. ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‍ ‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۳ 💠 ﴿وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا ...﴾ [الزمر۹۶۝] «و زمين به نور پروردگارش روشن گردد.» ---------------------------------------- ⁉️ آن ربّ الارض که زمین به نورش اشراق می‌شود، کیست؟ ☀️🌙 الآن زمین در روز به اشراق شمس و در شب به اشراق قمر مستشرق و روشن است ولی روزی خواهد آمد که زمین به روشن می‌شود. ❇️ مفضّل گوید: شنیدم که علیه‌السلام در بیان آیه‌ی ﴿وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ‏ بِنُورِ رَبِّها﴾ فرمودند: «ربّ الارض» همان است. ⁉️ پرسیدم هنگامی که ظهور کند چه می‌شود؟ ✨ حضرت فرمود: مردم از نور خورشید و ماه بی‌نیاز می‌شوند و نور حضرت ایشان را کفایت می‌کند. امام در اینجا بیانش این است که در آن روز طوری می‌شود که مردم از نور شمس و قمر مستغنی می‌شوند. 🌤 این چه حقیقتی است این چه سرّ مرموزی است که وقتی از مرحله‌ی غیب به مرحله‌ی شهود بیاید، علاوه بر اینکه اشعه‌ی نفسانیّه‌ی او تمام جواهر معادن انسانیت را که: «النَّاسُ‏ مَعَادِنُ‏ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ»، همه را از قوه به فعلیت می‌رساند، اشعه‌ی جسمانی او هم در آنجا کار شمس و قمر می‌کند؟ ‼️ معرفتِ یک چنین ذات مقدّسی از توان ادراک ما خارج است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎙 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۶/ دی/ ۱۳۷۴ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‍ ‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۴ 💠 ﴿إِنَّ الله يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.¹﴾ [النحل۰۹۝] -------------------------------------- ⁉️ مگر می‌شود گفت در جاهلیت و قبل از بعثت اوضاع بشر چگونه بوده؟! 👿 مردمی غوطه‌ور در خرافات و موهومات، مردمی که در لجنزارِ متعفّن گناه و انحرافات دست و پا می‌زدند، مردمی به دور از انسانیت که با خلق و خوى درندگى و صفات حيوانات خو گرفته بودند. ☠ اینان کارشان به جايى رسيده بود كه دختران را زنده به گور می‌کردند، به چيزهاى باطل افتخار می‌کردند، از عدل جدا شده و حقوق يكديگر را از بين می‌بردند، قدرتمندان را بر ناتوانان مسلط نموده... 🗿 چنین مردم و چنین امتی در منتهی درجه‌ی وحشی‌گری، ملّتی که صبح از حلوا و خرما خدا درست می‌کردند و بر آن سجده می‌کردند و ظهر هم آن خدا را می‌خوردند! ❇️ چنین امتی را صلی‌الله‌علیه‌وآله به اينجا رساند که: ﴿شَهِدَ اللهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ.²﴾ 💚 و چنین دينی و چنین کتابی آورد که به و و به نزدیکان فرمان می‌دهد و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند... 💔 ما غافليم که پيغمبر اسلام که بود و چه کرد و چه آورد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. خدواند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می‌دهد و از فحشا و منکر و ستم نهی می‌کند. خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکر شوید. (النحل، آیه۹۰) ۲. خداوند گواهی می‌دهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش گواهی می‌دهند درحالی‌که قیام به عدالت دارد، معبودی جز او نیست، که عزیز و حکیم است. (آل عمران، آیه ۱۸) 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔸 وارث علم لدنی مجتبی ست 🔸 مظهر اسما حُسنای خداست 🔸 رابع آل عبا روح رسول 🔸 نور چشم مرتضی قلب بتول 🔸 نام او باشد حسن در آسمان 🔸 وصف او هرگز نیاید در بیان 📃 بخشی از سروده‌ی آیت الله العظمی وحید خراسانی در مقام حضرت امام مجتبی علیه‌السلام ◻️ علیه‌السلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🌺 علیهماالسلام زینت اهل بهشت است. 💠 قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: «لما استقر اهل الجنة فی الجنة قالت الجنة: یا رب الیس وعدتنی ان تزیننی برکتین من ارکانک؟ قال: الم ازینک بالحسن والحسین؟¹» 📍هنگامی که اهل بهشت در بهشت مستقر شدند، بهشت به خدا عرض می‌کند: خدایا مگر به من وعده نداده بودی که مرا به دو مخلوق بسیار بزرگت زینت دهی؟ خدا می‌فرماید: که مگر تو را به و علیهماالسلام زینت نداده‌ام؟ 🎤 کلام فقیه: 🌳 آن بهشتی که خانه و کاشانه‌ی تمام انبیا و اوصیا و اولیای خداست مزین به وجود است؛ خدای متعال به واسطه‌ی او و برادرش بهشتش را زینت کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج۳، ص۲۶۵_۲۶۶ و تذکرة‌ الخواص ابن جوزی. 📚 برگرفته از کتاب زینت عرش خدا، آیت الله العظمی وحید خراسانی. ◻️ علیه‌السلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۵ 💠 ﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ...﴾ [الإسراء۶۲۝] (ای رسول ما) حقّ خویشاوندانت را بپرداز. -------------------------------- 🌴 از ابوسعید خدری روایت شده: هنگامی که بر صلی‌الله‌علیه‌وآله آیه‌ی ﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ﴾ نازل شد، ایشان سلام‌الله‌علیها را فراخواند و را به او اعطا کرد.¹ 💢 بعد از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، شجره‌ی عدوان که غاصب حق وصی رسول الله بود، دست تعدّی به جانب فدک گشود و وکیل فاطمی را بیرون کرد و حبیبه‌ی خدا به احیای فدک در جمع زنان هاشمیان در مسجد النبی حاضر شد و خطابه‌ای آفرید که منشور جاویدِ و و شناسای و گردید؛ زان پس قباله‌ی فدک را از آنان بازستاند و خلیفه‌ی به ناحق اعتراف کرد به حق فاطمه علیهاالسلام...² 💔 ولکن همان شجره باز طغیانی دیگر نمود و در کوچه‌ی بنی‌هاشمیان راه را بر عصمت حق بربست و قباله را درید و با دست و لگد بر صورت و سینه‌ی ماه عالمیان کوبید... ❇️ اینک ماییم و دفاع از حقّ صدیقه‌ی طاهره که به حکمِ صدق و طهارت، صاحب است و مصونیت از خطا و خطیئت. ⁉️ مگر نه این است که آیه‌ی کریمه‌ی ﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ﴾، به حکم مسلّم الهی و روایات و تفاسیر وارده در کتب شیعه و اهل سنت، بر اعطای سرزمین فدک به آن حضرت دلالت دارد؟ ⁉️ مگر نه این است که سرزمین فدک، سه سال در دست آن حضرت و وکلای ایشان بوده و قاعده‌ی مسلمه‌ی «ید» بر ملکیّت آن حضرت بر فدک دلالت می‌نماید؟ ⁉️ مگر نه این است که فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها یگانه وارث خاتم پیامبران است و اموال آن حضرت به دختر طاهره و مطهره‌ی نبوی به ارث می‌رسد؟ ✅ پس اگر بر فرض فدک به آن حضرت اعطا نگشته و شهادت شهود پذیرفته نشده، لااقل از باب «ارث» باید فدک را به ایشان بازگرداند... 👊🏻 ولی خلیفه اول به حدیث ساختگی «لانُوَرِّث مَا تَرَکنَاهُ صَدَقَة»؛ ما [انبیاء] چیزی به ارث نمی‌گذاریم و آنچه باقی می‌گذاریم صدقه است، تمسّک نمود.³ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. مسند ابویعلی، ج۱، ص۳۳۴. ۲. مراجعه شود به کتاب الاختصاص، ج۱، ص۱۸۳. ۳ـ در مقدمه‌ی کتاب منهاج الصالحین اثر آیت الله العظمی وحید خراسانی به شش دلیل کلام جعلی ابوبکر رد شده است؛ ج۱، ص ۲۵۸-۲۸۸. 📚 برگرفته از کتاب فدک نحله‌ی خاتم، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyh_ValiAsr
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۶ 💠 ﴿قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي...﴾ [طه ۲۵_۲۹] ---------------------------------- 🛐 علیه‌السلام وقتی به نماز می‌ایستاد، آنچنان روح او مجذوب خدا می‌شد و چنان مستغرق در دریای معرفت بود که عالَم در مقابل او محو بود؛ فقط اثبات، بود. ☝️🏻 در عین حال خدا خواست نشان بدهد که امام کیست... ❇️ آن کسی است که جنبه‌ی "یلی الحقی" او را از جنبه‌ی "یلی الخلقی" غافل نکند و جنبه‌ی "یلی الخلقی" او را از جنبه‌ی "یلی الحقی" غافل نکند، در عین استغراق در ، را زیر نظر داشته باشد. 🙌 مسکینی وارد مسجد شد، از مردم درخواست کمک کرد، کسی اعتنا نکرد، به طرف آسمان دست برداشت و گفت: بارالها! در مسجد پیغمبرت آمدم و در خواستِ کمک کردم، ولی کسی اعتنا نکرد. 💍 قلب عالم امکان در رکوع بود، دستش را دراز کرد، آن مسکین آمد و انگشتر را از انگشت بیرون آورد. 🤲🏻 صلی‌الله‌علیه‌وآله به اباذر فرمود: به مسجد برویم. وقتی به مسجد وارد شد، چشمش به این منظره افتاد، دست به دعا برداشت؛ گفت: «بارالها! موسی بن عمران از تو خواست گفت: پروردگارا، سينه‌ام را گشاده گردان و كارم را براى من آسان ساز... و براى من دستيارى از كسانم قرار ده¹؛ بارالها، من هم از تو می‌خواهم: ﴿رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي... وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي.﴾» ✨ جبرئیل نازل شد: ﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ²*﴾ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. سوره‌ی طه، آیات ۲۵ تا ۲۹. ۲. ولىّ شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‌اند؛ همان كسانى كه نماز برپا مى‌دارند و در حال ركوع زكات مى‌دهند. (المائده، آیه ۵۵) 📚 * منابع شیعی این واقعه: مجمع البیان، ج۳، ص۳۶۱؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۱۹۵. منابع سنی: تفسیر الثعلبی، ج۴، ص۸۱؛ شواهد التنزیل، ج۱، ص۲۳۰ و بسیاری دیگر. 🎙 حضرت آیت الله‌ العظمی وحید خراسانی 📆 ۵/ آذر/ ۱۳۸۸ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🌌 آن که خدا در قرآن فرموده: ﴿سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى‏﴾، 🌌 آن شبی که رفت تا آنجایی که ﴿فَدَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ‏ قَوْسَيْنِ‏ أَوْ أَدْنى﴾، همه‌ی اعیان رجال مثل حاکم نیشابوری، مثل طبری، اساطین اهل سنت نقل کرده‌اند که پیغمبر فرمود: خدا درباره‌ی علیه‌السلام در آن شب سه کلمه به من وحی کرد. ⁉️ آن سه کلمه چیست؟ 👈🏻 این کلمه را می گویم برای هر مسلمانی: 🔸 کلمه‌ی اول علی است، 🔸 کلمه‌ی دوم علی است. 🔸 کلمه‌ی سوم على‏ قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ است. 🎙 حضرت آیت االله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱/ شهريور/ ۱۳۸۷ ◻️ ☑️ @Fatenyeh_ValiAsr
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۷ 💠 ﴿وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ.¹﴾ [الانبیاء۷۸۝] --------------------------------------- 📿 اهل معرفت، آنها كه در عرفان خداوند از کمّل هستند، منتهای سير را می‌دانند. 💖 مداومت به این ذکر در سجده، قلوب مستعدّین سير إلی اللّٰه را نورانی می‌کند. 🐳 -علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام- در زندانِ شكم ماهی گفت: ﴿لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ.﴾ 💚 علیه‌السلام در دعای عرفه بعد از اين جمله، يازده جمله‌ی ديگر اضافه كرد؛ معنايش اين است كه يونس در مرتبه‌ی اول و علیه‌السلام در رتبه‌ی دوازهم است و فوق اين عدد ديگر رتبه نيست. ❇️ تمام مراحل شهور كه باطن اين آيه است، در دعای عرفه طی شده است؛ در حقیقت امام حسین علیه‌السلام به یونس علیه‌السلام می‌فرماید: تو چنین گفتی: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»، ولکن مراتب دیگر مانده كه من بیان می‌کنم: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ‏ إِنِّي‏ كُنْتُ‏ مِنَ‏ الْمُسْتَغْفِرِينَ‏، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ...²» 🌊 هر یک از اين جمله‌ها اقيانوسی از معارف الهی‌ می‌باشد كه هزاران جبرئیل و میکائیل و اسرافیل در اين دريای بی‌پايان مستغرق است. ✨ چه کسی درک می‌کند وقتی آن حضرت می‌فرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ»، چگونه را طی می‌نماید؛ از توحيد در مقام احديّت، توحيد در مقام الوهيّت، توحيد در مقام ربوبيّت، تا به توحيد در مقام محبت رسیده و می‌فرماید: تَرَكْتُ الْخَلْق طُرّاً فِي هَوَاكَا و أيتمت العيال لكى أراكا فـلو قـطّعتنى فى الحبّ إربا لما حنّ الفؤاد إلى سواكا³ ‼️ تمام عرفای اولين و آخرين در «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» اول او وامانده‌اند، تا چه رسد به مراحل بعدی که آن حضرت در بیانش طی کرده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. و صاحب ماهی [حضرت یونس] را [یاد کن] زمانی که خشمناک [از میان قومش] رفت و گمان کرد که ما [زندگی را] بر او تنگ نخواهیم گرفت، پس در تاریکی‌ها [ی شب، زیر آب و دل ماهی] ندا داد که: معبودی جز تو نیست، تو از هر عیب و نقصی منزّهی، همانا من از ستمکارانم. (ترجمه‌ی آیه ۸۷ سوره انبیاء) ۲. دعای امام حسین در روز عرفه (مصباح، کفعمی، ص۳۶۲۹) ۳. ای خدا از همه کس و از همه چیز در راه تو گذشتم و برای ملاقات تو از همه‌ی وابستگان چشم پوشیدم. ای خدا اگر در راه محبت تو پاره پاره شوم، دل من به سوی غیر تو تمایل نخواهد کرد. (منتهی الآمال، ج۱، ص۶۹۹) 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۵/ اسفند/ ۱۳۸۰ ◻️ علیه‌السلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۸ 💠 ﴿يَهْدِي اللُه لِنُورِهِ مَنْ يَشَاء...﴾ [النور۵۳۝] خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت می‌كند... ------------------------------- ✨ علیه‌السلام فرمود: این «نُورِهِ» فرزند من است.¹ ✨ اینجا بیان عاجز است؛ بالاترین کلمه، کلمه‌ی است، این کلمه اعظم کلمات است؛ این است که خدا در قرآن بیانی که نسبت به خودش دارد این است که: ﴿الله نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ.²﴾ ✨ کلمه‌ی «نور» دارای این عظمت است؛ البته همه‌ی این کلمات به نحو اجمال است، این «نور» هنگامی که اضافه شود، تارةً اضافه می‌شود به اسم ظاهر و تارةً به اسم غیر ظاهر یعنی به ضمیر؛ حال اگر نور به «اللّٰه» اضافه شود یک حساب دارد، اگر نور اضافه شود به «هو» حساب دیگر دارد. ⁉️ چرا از امام زمان تعبیر می‌شود به «نوره»؟ ✨ سرّش این است که «هو» اشاره به غیب مطلق است و این ذات قدوس غیبی در اثر این غیبتِ دامنه‌داری که برای هیچ یک از انبیاء و اوصیاء چنین بلیه‌ای پیش نیامده است، جای او به آنجا رسیده که خدا او را به مقام مطلقِ خود اضافه کرده است. ✨ گذشته از این که «نور اللّٰه» ولیّ عصر است، همچنین اوست نور مضافِ به آن «غیب مطلقی» که در ﴿قُلْ‏ هُوَ الله أَحَد﴾ است؛ آن نور مضاف به ضمیر «هو» در ﴿يَهْدِي الله لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ﴾، علیهماالسلام است. ✅ این مقام امام زمان است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. تفسیر برهان، ج۴، ص۷۲. ۲. خدا نور آسمانها و زمين است. (سوره نور، آیه ۳۵) 🎙 بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۵/ دی/ ۱۳۷۵ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
◼️سوگوارانه در عزای شهادت مولی‌الموحدین، امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه ◼️از چهارشنبه ۱۸ رمضان‌المبارک به مدت سه شب|| ساعت ۲۲ رسمی ◼️دفتر آیت‌الله‌العظمی وحیدخراسانی ◼️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 | ◼️ شب نوزدهم ماه رمضان وقتی ضربت به سر او خورد جبرئیل بين زمين و آسمان فرياد زد: تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى... اين ندای جبرئيل بود اما خود او، افتاد به محراب غرقه به خون، گفت: "فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه" 🎙 بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۵/ تیرماه/ ۱۳۹۱ ◼️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr