eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
336 دنبال‌کننده
374 عکس
80 ویدیو
219 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ادامه‌ی شرح و تبیینِ مرحوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ مرحوم در (ج٣/ص۳۹۸) بحث مفصَّلی را درباره‌ی امکانِ در ارائه می‌کند؛ ایشان می‌فرماید: مرحوم نه تنها احتیاط در عبادات را مشکل می‌داند، بلکه قول به عدمِ امکان ِ در را نیز تقویت می‌کند، در حالی که مبنای ایشان در کتاب‌های فقهی و رساله‌های علمیِ‌شان این نیست. 🔷️ در ادامه ایشان می‌فرماید: البته نقل شده است که "أقواهما" در نسخه‌ی اصلی رسائل نبوده است. و به گمان هم باید این گونه باشد، زیرا ما نمی‌توانیم قبول کنیم که اصولی‌ای مانندِ امکانِ احتیاط در را انکار کند. 🔶️🔸️ مبنای اشکالِ در امکانِ در این است که اگر در وجوبِ نماز یا هر عمل عبادیِ دیگری شکّ داشته باشیم نمی‌توانیم کنیم، زیرا یقین به وجودِ امرِ شرعی نداریم تا بتوان آن را در انجامِ آن عملِ عبادی قصد کرد. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (رضوان الله علیه) در نصایحی به طلّاب می‌فرمودند: "طلّابِ جوان -که آینده‌ی و به دستِ آن‌هاست- ابتدا باید به اهمّیّت دهند و با جدّیّتِ کامل بخوانند و اگر در ایامِ تعطیل فرصتی برای بر آنان حاصل شد [به زیارت] بروند، و انشاللّه خداوند بر توفیقات آنان می‌افزاید." ✴️@fegh_osoul_rafiee
✳️ درس‌های حقیر در مدرسه‌ی علمیه‌ی عباسقلیخان در ساعت مقرَّر برگزار خواهد شد: 📖 شیخ انصاری (تنبیهات برائت) ⏰ ساعت ۷:۱۵ 📖 مرحوم مظفر ⏰ ساعت ۱۰ 📖 شیخ انصاری (شروط متعاقدین) ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ بعید نیست تدریسِ در حدِّ کتابِ مرحوم مظفَّر یا مرحوم برای باحثینِ که قصدِ ندارند ضروری باشد.
✅ ادامه‌ی شرح و تبیین 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ مرحوم در (ج٣/ص۴۰۰) بعد از توضیحِ چراییِ عدمِ امکانِ در -که مرحوم نیز آن را تقویت کرده است- می‌فرماید: انصاف این است که چنین مطلبی سزاوار نیست بر قلمِ جاری شود، چه برسد به آن که ایشان آن را تقویت کرده باشد و چنین سُخَنی را اختیار کند. 🔷️🔸️ در نقدِ نظریه‌ی عدم امکانِ در در می‌آورد: چهار مرتبه دارد: ۱- ۲- ۳- ۴- 🔸️ این چهار مرتبه عقلاً ترتیبی است؛ یعنی به گونه‌ای است که در صورتِ امکانِ هر مرتبه‌ای، مرتبه‌ی بعدی صحیح نیست، اما در صورتی که سه مرتبه‌ی اول متعذّر باشد بی‌اشکال است، و عقل نیز آن را حَسَن و نیکو می‌شمارد. 🔹️ همچنین اگر قرار باشد حقیقتِ تنها با تحقّق یابد در نیز باید بی‌اعتبار باشد. 🔶️🔹️ ایشان در ادامه توهّمی را بیان و دفع می‌کند: 🔹️ اما توهّم این است که قیاسِ با درست نیست، زیرا امر شرعی در -در هر حال- یقینی است، اما در تنها محتمل است. 🔸️ و دفعِ ایشان نیز این است که اگر شما را معتبر می‌دانید فرقی بین و نیست، زیرا مکلّف در هر دو صورت در حینِ انجامِ عمل، هیچ یقینی به این که عملش مصداقِ مامورٌ به است نداشته و امکان ندارد؛ پس، در نیز جز امکان ندارد. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) نقل می‌فرمودند: "زمانی که ما در کربلا بودیم آقا شیخ عبدالله مامقانی (رضوان الله علیه) در قیدِ حیات بودند و گفته می‌شد که ایشان [در هر] شبانه‌روزی چهار ساعت می‌خوابد، ولی [خودِ ایشان] در کتابِ رجالش نوشته است: تالیفِ این کتاب سه سال طول کشید، و من در این‌ مدّت [در هر] شبانه‌روزی سه ساعت می‌خوابیدم." ✴️@fegh_osoul_rafiee
یکی از شاگردانِ مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) درباره‌ی اهتمام ایشان به لزومِ ارتباطِ مستمرِّ طلّاب و روحانیّون با از ایشان نقل می‌کند: "حدودِ سال ۱۳۵۲ روزی به همراهِ حجّت الإسلام و المسلمین... بیست دقیقه قبل از درس خدمتِ آقا مُشرَّف شدیم ایشان [به آقا] گفت: بعضی از آقایان اِصرار دارند مرا به یکی از شهرها و بخش‌های کاشان ببرند تا روحانیِ آن شهر باشم. آقا فرمودند: آیا آن جا دارد؟ ایشان گفت: نه، ندارد. آقا فرمودند: به جایی که ندارد نروید. بنده عرض کردم: اگر امثالِ ایشان برای هدایت و ارشادِ مردم از قم بیرون نروند چه کسی باید به دادِ مردم برسد؟ ایشان با نارضایتی از گفتارم تنها فرمودند: هَذا مَا عِندی." ✴️@fegh_osoul_rafiee
حجت الإسلام ری‌شهری (رضوان الله علیه) در مورد توصیه‌های مؤکَّد آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) می‌نویسد: آیت الله بهجت در دیداری که پیش از سفر حجّ در تاریخ ۱۳۸۵/۹/۲ با ایشان داشتم پس از احوال‌پرسی بدون مقدمه تاکید کردند: "حداقل هر روز یک ساعت درس و بحث فقه و اصول داشته باشید. این‌مطلب را به آقای خامنه‌ای هم گفته‌ام. هر مسئولیتی دارید این کار را رها نکنید". در ادامه‌ی دیدار نیز این رهنمود را تکرار کردند. همچنین وقتی به ایشان عرض کردم: "توصیه‌ای برای بهره‌برداری از حجّ بفرمایید". فرمودند: "از خدا بخواهید موفق شوید به این مطلب فقه و اصول". جالب توجه این که پس از بازگشت بنده از سفر حجّ نیز در دیداری که به تاریخ ۱۳۸۵/۱۱/۱۲ با ایشان داشتم مجدداً همین توصیه را تکرار فرمودند. (زمزم عرفان؛ ص۶۴) ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامه‌ی تصحیح، شرح و تبیینِ مرحوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇