eitaa logo
فقه سیاسی
116 دنبال‌کننده
322 عکس
212 ویدیو
129 فایل
فقه سیاسی : تدبیر زندگی مردم بر اساس گذاره های شرعی ادمین @Aminm01
مشاهده در ایتا
دانلود
5️⃣2️⃣ روایات متعاضد تشکیل حکومت 🔸 این اولین روایت در کتاب غیبت نعمانی است. این روایت سند محکمی ندارد ولی چون این روایت تنها نیست و متعاضد هستند مشکلی ندارد. 🔸امام علیه السلام می‌فرمایند: مثل این‌که من پیش قومی هستم که از مشرق خروج کرده‌اند، حق را مطالبه می‌کنند ولی به آن‌ها نمی‌دهند، سپس دوباره طلب می‌کنند و به آن‌ها داده نمی‌شود، وقتی این‌طور می‌شود شمشیر به دست می‌گیرند، حکومت زمان عقب نشینی می‌کند و خواسته‌شان را می‌پذیرد، ولی آن‌ها قبول نمی‌کنند، کأن خواسته‌ی خودشان را بالا می‌برند، و شمشیر را زمین نمی‌گذارند تا این‌که به صاحب شما می‌دهند. بعد می‌گوید کشته‌های آن‌ها شهید هستند و اگر من درک می‌کردم آن زمان را خودم را نگه می‌داشتم برای صاحب این امر. @fegh_siasi
6️⃣2️⃣ بررسی سیره عملی معصومین علیهم السلام 🔸 در مسأله‌ای مثل مسأله‌ی بحث ما که گفتگو از جواز یا وجوب مشروعیت تشکیل حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت است، هم باید به روایات نگاه شود، هم سیره‌ی عملی معصومین علیهم السلام . ما در طول تاریخ دو رفتار از معصومین علیهم السلام می‌بینیم؛ نسبت به بسیاری از قیام‌ها موضع سلبی داشتند، 🔸 مثل خیلی از قیام‌های بنی‌الحسن، قیام‌های اهل بصره، قیام‌های اهل خراسان و امثال این‌ها،اما نسبت به برخی دیگر لسان، لسان تأیید بوده اگر‌چه خودشان هم ورود نکردند، مثل قیام زید و قیام حسین بن علی بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب که معروف است به شهید فخّ که در بین مدینه و مکه، بنی عباس، آن‌ها را به شهادت می‌رسانند و کشته‌های این‌ها در برخی از روایات شهید به حساب آمده‌اند. @fegh_siasi
9️⃣2️⃣ بررسی ضرر تشکیل حکومت 🔸 برخی می‌گویند اگر در زمان غیبت حکومت تشکیل شود ضررهای جانبی آن زیاد است به گونه‌ای که ضررهایش بیشتر از فوائد آن است. 🔸ما در طول تاریخ حکومت‌هایی شیعی داشتیم که زمامدارانش شیعه بودند و از علما هم استفاده می‌کردند، صفویه، آل بویه، سربداران و ... در این حکومت‌ها ما می‌بینیم که خدمات خیلی خوبی شده است، به اسلام ، به مردم، به ایران پس نباید بگوییم که این حکومت‌ها ضررشان از نفعشان بیشتر بوده. @fegh_siasi
0️⃣3️⃣ حدود اختیارات حاکم 🔸 نکته‌ی دیگر در حکومت اسلامی، روشن شدن حدود اختیارات حاکم است. 🔸نباید تصور شود که حاکم می‌تواند در تمام شئون زندگی مردم دخالت کند. پس باید دقیقا حوزه و گستره‌ی شریعت را مشخص کرد آن هم به صورتی که نه افراط بشود و نه تفریط. @fegh_siasi
4️⃣1️⃣ مشروعیت حکومت در عصر غیبت 🔸نکته‌ای که جناب سبزواری دارد این است که نمی‌گوید من می‌گویم، بلکه می‌گوید امامیة می‌گوید: «أن عقیدة الامامیة أن الفقیه الجامع للشرائط یقوم مقام الامام فی کل ما له من المناسب و الجهات الا مختصات الامامة مثل عصمة» و مانند عصمة یا علم غیب و ...،اگر منظور ایشان از این نسبت این است که امامیه معتقد است، ما در این نسبت حرف داریم و درست نیست. 🔸یعنی بگوییم تمام فقهای امامیه این اعتقاد را دارند، ولی اگر بگوییم ایشان این را نمی‌خواهد بگوید بلکه می‌خواهد بگوید مقتضای باور آن‌ها این است، ولو ممکن است به این مقتضای باور، فتوا نداده باشند به نظر ما این مطلب درست می‌شود و حرف درستی است. @fegh_siasi
7️⃣2️⃣ گرفتن حکومت از باطل 🔸روایت دیگری، در نهج البلاغه است که حضرت علیه السلام می‌فرمایند: من چندین بار از رسول خدا (صل الله علیه و آله) شنیدم: « لن تُقدَّس اُمة لا یؤخذ للضعیف فیها حقه من القوی غیر متتعتع » 🔸 هیچ امتی به پاکی به مکرمت نمی‌رسد مگر این‌که حقش از قوی گرفته شود و اگر بخواهد حق گرفته شود یک شکل کاملش این است که حکومت، حکومت حقه‌ای باشد. و خود این گرفتن حکومت از باطل خودش یک گرفتن حق است. @fegh_siasi
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا مردم زمان شاه دین دار تر بودند؟ @fegh_siasi
9️⃣1️⃣ رسالت دولت 🔸 یک روایتی که به نظر من خیلی فصل الخطاب است روایت امام رضا علیه السلام است. در این روایت امام می فرمایند: «لا نجد فرقة من الفرق ولا ملة من الملل بقوا و عاشوا الا بقیم ورئیس (پس این ضرورت تشکیل حکومت) و لِما لابد لهم منه فی امر الدین و الدنیا فلم یجز فی حِکمة الحکیم ان یترک الخلق مما یعلم انّه لابد له منه و لا قوام لهم الا به، فیقاتلون به عدوهم، یقسمون فیئهم، یقیم لهم جمعهم و جماعتهم، یمنع ظالمهم من مظلومهم و منها أنّه لو لم نجعل لهم اماما قیما امینا حافظا مستودعا لدرست الملة و ذهب الدین و قیدت السنن و الاحکام»یعنی می‌خواهند رسالت دولت را هم بیان کنند، 🔸 رسالت دولت این است که ملت ،یعنی امت اسلامی و دین حفظ بشود، سنن و احکام هم اجرا شود. @fegh_siasi
2️⃣2️⃣ مقام بیان شریعت 🔸 برخی اصالتِ بودنِ امام، در مقامِ بیانِ شریعت را درست کرده‌اند و می‌گویند: خلافش نیاز به قرینه دارد، لذا دائره‌ی شریعت را هم گسترش داده‌اند، لذا اگر امام علیه السلام فرمودند: فلان غذا را بخور برای معده‌ات خوب است، این افراد در رساله‌ هایشان می‌نویسند: خوردن فلان غذا مستحب است چون امام علیه السلام، فرموده‌اند، اما برای ما، در این‌گونه روایات که جنبه‌ی تاریخ دارد یا جنبه‌ی تغذیه دارد، این اصل تمام نیست. 🔸 بله در مسائلی که جنبه‌ی خاصی ندارد یا قرائنی وجود دارد این اصل را می‌پذیریم. @fegh_siasi
8️⃣2️⃣ مشروعیت تشکیل حکومت 🔸 در ارتباط با مشروعیت و عدم مشروعیت تشکیل حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت، نتیجه این شد که ما در مقابل ادله‌ای که مقتضی مشروعیت است، مانع عقلی که لازم دائم باشد، نداریم. 🔸 ادله نقلی را هم بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مانعی وجود ندارد و اصلا ادله با هم تعارض هم ندارد و نیاز به مرجحات هم نیست؛ بنابراین در مقابل ادله‌ی مقتضی مخصوصا دلیل عقلی مانعی وجود ندارد، لذا ما معتقدیم باید قائل شد به مشروعیت. @fegh_siasi
9️⃣2️⃣ بررسی ضرر تشکیل حکومت 🔸 برخی می‌گویند اگر در زمان غیبت حکومت تشکیل شود ضررهای جانبی آن زیاد است به گونه‌ای که ضررهایش بیشتر از فوائد آن است. 🔸ما در طول تاریخ حکومت‌هایی شیعی داشتیم که زمامدارانش شیعه بودند و از علما هم استفاده می‌کردند، صفویه، آل بویه، سربداران و ... در این حکومت‌ها ما می‌بینیم که خدمات خیلی خوبی شده است، به اسلام ، به مردم، به ایران پس نباید بگوییم که این حکومت‌ها ضررشان از نفعشان بیشتر بوده. @fegh_siasi
0️⃣3️⃣ حدود اختیارات حاکم 🔸 نکته‌ی دیگر در حکومت اسلامی، روشن شدن حدود اختیارات حاکم است. 🔸نباید تصور شود که حاکم می‌تواند در تمام شئون زندگی مردم دخالت کند. پس باید دقیقا حوزه و گستره‌ی شریعت را مشخص کرد آن هم به صورتی که نه افراط بشود و نه تفریط. @fegh_siasi
4_5969985214087168829.mp3
5.22M
🔴 حوزه‌ها خوابند علامه : 💢 این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم 💢 حوزه ها خوابند ... 💢 رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ... _ تفسیر سوره طور / اسفند۹۵ ✅ @feghheakbar
🔺 "فامیل‌سالاری مصدق" 📚 کتاب مصدق در آینه تاریخ، صفحه ۴۶ @fegh_siasi
به بهانه ۶ فروردین 🔴 | وقتی امام آرزوی مرگ کرد‼️ 👇متن کامل پیام حضرت امام در عزل در ادامه می‌آید: بسم الله الرحمن الرحیم 🔻جناب آقای منتظری 🔹با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمه‌ای برایتان می‌نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشته‌اید که نظر تو را شرعاً بر نظر خود مقدم می‌دانم؛ خدا را در نظر می‌گیرم و مسائلی را گوشزد می‌کنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید. 🔹 شما در اکثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگیری‌ هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال‌ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می‌گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب به آنها نمی‌دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدین‌تر می‌دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می‌دادید که او را نکشید. 🔹از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمی‌باشید و به طلابی که پول برای شما می‌آورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمد الله از این پس شما مساله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود می‌دانید -که مسلماً منافقین صلاح نمی‌دانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی می‌شوید که آخرتتان را خراب‌تر می‌کند-، با دلی شکسته و سینه‌ای گداخته از آتش بی‌مهری‌ها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت می‌کنم دیگر خود دانید: @madare0120 1⃣ سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال‌ها نریزد. 2⃣ از آنجا که ساده‌لوح هستید و سریعاً تحریک می‌شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد. 3⃣ دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند. 4⃣ نامه‌ها و سخنرانی‌های منافقین که به وسیله شما از رسانه‌های گروهی به مردم می‌رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون‌های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. 🔹 و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده‌لوح می‌دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل‌کرده که مفید برای حوزه‌های علمیه بودید و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید مسلما تکلیف دیگری دارم و می‌دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی‌کنم. و الله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی می‌دانستم. و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی‌صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. 🔹سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشم‌پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته‌ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی‌دارم. 🔹من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می‌افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته‌ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغ‌های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می‌کنند نگردند. از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام. یکشنبه ۶۸/۱/۶ روح‌الله الموسوی الخمینی ⁦⁦@fegh_siasi
⭕️ عراق و اردن را انگلیسی‌ها اختراع کردند.مرزها را سیاستمداران انگلیسی،بعد از ج ج اول،در نقشه‌ای خالی کشیدند.حدود عربستان،کویت وعراق را یک کارمند دولت انگلیس در1922تعیین کرد و مرزهای میان مسلمانان ومسیحیان را فرانسه بین سوریه و لبنان،و روسیه بین ارمنستان وآذربایجان شوروی کشید. 👤 🔺ســــرآهنگ | SarAhang @fegh_siasi
🔴وقتی میگیم دقیقا از چی حرف میزنیم ؟ ق 🔴و اما چه کسانی مسبب امضای برجام شدند؟! @fegh_siasi
🔰از همان اول به کلمه "منوپل" ایراد گرفتند (درس های دیروز برای سیاست امروز) دکتر موسی نجفی ✅در تاریخ نهضت دخانیه یا همان قیام تحریم تنباکو ( به سال ۱۲۷۰ هجری شمسی مطابق ۱۳۰۹ هجری قمری) در زمانی که بین علمای دینی و دولتیان جلسه ای برای فیضله یافتن قرارداد رژی گذاشتند اتفاق جالبی رخ داد که کاش این نحوه غیرت و سخت گیری در مسائلی مثل برجام و یا هر نوع قراردادی با خارجیان رخ دهد ۰ تاریخ بیداری ایرانیان در صفحه ۵۰ در گزارش،این جلسه می نویسد : 🔵شروع به خواندن امتیاز نامه کردند اولین کلمه منوپل بود اولیای شریعت نخست از معنی این کلمه پرسش نمودند ؟ جواب گفته شد این کلمه لفظی است فرنگی و بر حسب وضع این لغت در اصل معنی انحصار و امتیاز است منوپل خرید و فروش تنباکو یعنی انحصار معامله تنباکو و توتون مملکت به شخص صاحب امتیاز به طوری که معامله این اجناس مخصوص او باشد ۰ 🔴پس از شرح و تفسیر این کلمه ، علما فرمودند که این نخستین الزامی است که در این امتیازنامه برخلاف شریعت و اصول مسلمه ملت واقع شده بنای حک و اصلاح باشد این کلمه اول باید حک شود . @fegh_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ماجرای وحشتناک قطع دست کودکان توسط بلژیکی‌ها! ♦️این تصویری واضح از علل پیشرفت غرب است؛ پیشرفت در سایه جنایت، بردگی ، کشتار و استعمار! ⭕️ به احتمال زیاد این ملعون یهودی بوده.. این خونخواری تااینحد از یهود بر می آید که‌در روز عید فصحشان با خون بچه های مظلوم غیر یهودی نان درست می کنند ومی خورند خدواند در کشور ما نفوذی های یهود را باانتخاب اصلح در 1400 ریشه کن کند @howzehenghelabi @fegh_siasi
هدایت شده از محسن قنبریان
4_5792168658885150460.pdf
11.76M
➕ویرایش نهایی برنامه همکاری جامع (۲۵ساله) ایران و چین ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
گزارش-راهبردی-ایران-چین.pdf
1.55M
➕گزارش راهبردی ایران و چین ☑️ @m_ghanbarian
شیعیان حجاز -یا به‌قول وهابیون، عربستان- با محوریت بررسی استان قطیف قطیف، نام استانی توی منطقه شرقی سرزمین حجاز هست که بیشتر جمعیت این استان رو شیعیان تشکیل می‌دن. شیخ نمر باقر النمر از علمای شیعه که سال ۱۳۹۴ش اعدام شد، از اهالی شهر عوامیه‌ی همین استان بود. این منطقه به‌خاطر وجود علما و مدارس متعدد دینی، به «نجف صغری»‌ مشهوره. استان قطیف در شمال منطقه‌ی شرقی حجاز قرار گرفته و از جنوب با استان احساء همسایه‌ست. شرق این استان هم به سواحل خلیج فارس می‌رسه و اگه بدونید با این مختصات، بخش مهمی از نفت دولت سعودی که حجاز رو عربستان خونده، توی این استان قرار داره، به موقعیت استراتژیک یا راهبردی این استان پی می‌برید :) این استان شامل سه شهر قطیف، سیهات و صفوی هست. جزیره بزرگ تاروت در خلیج فارس در ۵ کیلومتری قطیف قرار داره. این استان و به طور کلی منطقه شرقی به خاطر وجود منابع نفت همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده. در سال ۱۴۳۱ق./۲۰۱۰م. حدود ۵۲۴،۱۸۲ نفر، جمعیت این استان بوده. حدود ۱۵ درصد از جمعیت حجاز رو شیعیان تشکیل می‌دن که بیشتر از دو میلیون نفر هستن و اکثرشون هم توی منطقه شرقی -از جمله در استان قطیف- زندگی می‌کنن. تفاوت شیعیان احساء و قطیف از ابتدای سال ۱۹۷۰ خیلی از شیعیان احساء از روستاها به شهر مهاجرت کردن؛ ولی شیعیان قطیف غالباً توی روستاها باقی موندن. تفاوت بین شیعیان این‌دو استان به میزان تحمل -از نوع حق یا باطل- شیعیان احساء مربوطه. مثلا شیعیان احسا با اهل تسنن بُر می‌خورن ولی قطیفی‌ها، نه! شیعیان احساء از لحاظ سیاسی انگیزه ندارن و مذهب رو از سیاست و تجارت جدا می‌دونن یا در حالت خوش‌بینانه، اینطور وانمود می‌کنن؛ ولی مسائل سیاسی برای شیعیان قطیف دارای اهمیته. نفت حجاز در دست شیعیان پس از تشکیل دولت وهّابی و از زمانی که نفت در منطقه قطیف یافت شد، تلاش برای اسکان بیشتر اهل سنّت توی این منطقه شروع شد. بالاخره وهابیا استاد این کارا هستن و از شام گرفته تا پاکستان و جاهای استراتژیکی که رویش اسلام وجود داره، میرن و وهابیت رو به‌عنوان اسلام معرفی می‌کنن، دیگه توی منطقه‌ی تحت حکومت‌شون دیگه جای خود داره! موقعیت استراتژیک قطیف به‌دلیل وجود نفت، توجّه مضاعف سعودی‌ها رو به دنبال داشت. و در مقابل، وضع اقتصادی نامناسب شیعیان در مقطعی که درآمد نفت سعودی بسیار بالا رفته بود، عامل جدّی‌تری برای بالا گرفتن اعتراضات شیعیان بود. شیعیان نه‌تنها در امور سیاسی هیچ‌گونه مشارکتی نداشته و ندارن، بلکه در امور اقتصادی هم زمینۀ مناسبی برای رشد یا در دست گرفتن مشاغل مهم رو همیشه نداشتن. شیخ حسن صفار و تَوفیق السَیف، دو تن از رهبران فکری شیعه دوره جدید بودن از لحاظ اثرگذاری روی کویت و جوونای سعودی! نوشته‌های صفّار، نقش مهمّی در فراهم کردن زمینۀ تحول سال‌های ۱۹۷۶-۱۹۸۲م. داشت. توی همون سال‌ها که اوایل دهه ۶۰شمسیِ ما محسوب می‌شد و در ماه محرم سال ۱۴۰۰قمری، تظاهرات گسترده‌ای از سمت حدود هفتادهزار نفر از شیعیان در نقاط مختلف حجاز برگزار و به درگیری با نیروهای دولت سعودی منجر شد. شاید از نظر شما زیاد و بزرگ نباشه ولی باتوجه به سرکوب و خفقان مدام شیعیان از سمت دولت سعودیِ حجاز، این ماجرا در نوع خودش به‌عنوان یک انتفاضه در تاریخ حرکت انقلابی شیعیان قطیف و حوالیَش شناخته می‌شه. این فعالیت‌های سیاسی تا چندسال بعد ادامه داشت ولی با سرکوب‌ها و درگیری ایران با جنگ و مشکلات داخلی و غفلت از شیعیان حجاز، کم‌کم خاموش شد. طی سال‌های بعد به تدریج، روش اصلاح‌طلبانه جای روش انقلابی پیشین رو گرفت و پس از اون، مشی رهبران شیعه در استان‌های شرقی از جمله قطیف، در چهارچوب نوعی گفت‌وگو و تعامل برای گرفتن امتیازات بیشتر از دولت تعریف شد. توی همون سال‌ها، یک فرد استثنایی به‌نام شیخ نمر باقر النمر که مثل رهبران دیگه فکر نمی‌کرد، پس از تحصیلات حوزوی و تدریس علوم اسلامی توی قم و دمشق، سال ۲۰۰۳ میلادی برگشت به استان قطیف و با زنده کردن شور انقلابی توی خطبه‌های نماز جمعه و اظهارنظرهاش، می‌خواست جون تازه‌ای به پیکر شیعه‌های حجاز ببخشه که متاسفانه با کم‌کاری دستگاه دیپلماسی ام‌القرای شیعیان جهان یعنی ایران، دولت سعودی مثل آب خوردن و بدون ترس از اقدامات واکنشی شیعیان جهان، یه انقلابی شناخته‌شده رو به‌راحتی اعدام کرد. بعد از شیخ نمر، فعلا کسی نتونسته مثل او، زیر میزِ کنار اومدن با وهابیون سعودی به بهانه‌ی امتیازگیری بزنه. پ‌ن: بیابد ازین به بعد بجای به‌کار بردن کلمه‌ی «عربستان» درمورد سرزمین پیامبر که یه عده وهابی این اسم رو گذاشتن، از کلمه‌ی اصیل و اسلامی «حجاز» استفاده کنیم. DordNevesht