eitaa logo
مدرسه فقه هنر
176 دنبال‌کننده
254 عکس
38 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
1️⃣6️⃣ 📌هیچ هنری، به‌عنوان اولی، مصداق افساد نیست. 🎙حجت‌الاسلام‌ابراهیم نیکدل 🟢 افساد به لحاظ لغوی و در استعمالات روایی، در برابر صلاح است. صلاح هم معمولاً در مواردی است که عمل صحیح و درستی در میان باشد؛ مراد از افساد در اینجا، همان حرمت تکلیفی است. 🔴 چه‌بسا یک هنر فی حدّ نفسه اشکالی نداشته باشد؛ ولی به‌خاطر عناوین دیگری، آن کار حرام باشد. عنوانی که هم بر فعل هنرمند و هم بر فعل مسئول اجازه و ترویج هنر صادق است، عنوان اشاعه فحشا است. 🔹اگر این عنوان در میان باشد، دیگر هیچ هنری، فی حد نفسه اشکال نخواهد داشت؛ زیرا نفس هنر، موجب اشاعه فحشا نمی‌شود بلکه حتی موجب افساد نیز نمی‌گردد. 🛑اینکه متدیِّنین ما با بعضی از هنرها مانند موسیقی و هنرهای نمایشی را خیلی به رسمیّت نمی‏شناسند، چون تفریح و شادی و بعضی از مسائل را قبول ندارند.... ❇️ مفسده‌هایی که بر افعال مترتب می‌شوند با یکدیگر متفاوت هستند. هر مفسده‎ای که ترتبش حرام نیست؛ یعنی این‌طور نیست که بگوییم هر چیزی که مفسده دارد تحقق آن در شرع حرام است، خیر. ⛔️ بعضی از مفسده‌ها از نظر شارع مقدس حرام نیست که باید نسبت به آنها، صرفاً ارشاد کرد و به مردم گفت که اگر این مفاسد محقق شوند دود آن به چشم خودتان می‎رود. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13742 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🟢حاج شيخ علی اکبر برهان هفته ای یک شب سینه زنی میکردند و می فرمودند: 🕋 من هر چه دارم از همان روضه ها و سینه زنی هایی است که برای اهل بیت گرفته ام. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، برگزار می کنند: 2️⃣1️⃣دوازدهمین 🖍 عنوان: «نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی» 🔵 ارائه دهنده: دکتر حسین خالق‌پرست (قاضی دیوان عدالت اداری و مدرس دانشگاه) ♦️ناقدین: 1️⃣دکتر وحید آگاه (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه) 2️⃣دکتر سید محسن قائمی (مدرس حوزه و دانشگاه علامه ) 🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: 7️⃣ شهریورماه1403، ساعت 7️⃣1️⃣ 🛑به صورت مجازی🛑 🌐 ورود از طریق 1️⃣لینک جلسه: https://B2n.ir/w48459 2️⃣یا از طریق بارکد درج شده در پوستر ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢حدیث زیبای : 🖊 أحْمَدَ بْنِ عِمْرَانَ اَلْبَغْدَادِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا قَالَ حَدَّثَنَا قَالَ حَدَّثَنَا قَالَ حَدَّثَنَا عَنِ 🕋 عنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إنَّ الخُلُقُ . 🟢عمران بغدادى گفت روایت كرد برای ما ابو الحسن از ابو الحسن از ابو الحسن كه گفت حروایت كرد برای ما که حسن از حسن از حسن كه: 💠نیکوترین نیکو، خُلق نیکو است. 📚الخصال، ص ۲۹ 1️⃣ابو الحسن اولى محمد بن ابراهيم ششترى است 2️⃣و دومى على بن احمد تمار 3️⃣و سومى على بن محمد واقدى است 1️⃣و اما حسن اولى حسن بن عرفه 2️⃣و دومى حسن بصرى 3️⃣و سومى امام حسن مجتبى عليه السّلام است. ⚫️شهادت کریم آل الله، امام مجتبی (علیه السلام) را محضر حضرت ولی عصر تسلیت عرض میکنیم⚫️ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
2️⃣6️⃣ 📌اصل در هنر، استحباب است. 🎙آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی 🟢 اگر ما هنر را به معنای عام آن در نظر بگیریم به‌گونه‌ای که منطبق بر فعل انسان شود و بتواند موضوع برای علم فقه قرار بگیرد؛ یعنی آن را دانش یا مهارتی در نظر بگیریم که انسان به کمک آن، احساسات و اندیشه‌ها و باورهایش را در قالب زیبا به مخاطب عرضه می‎کند به‌گونه‌ای که مخاطب تحت‌تأثیر و مجذوب زیبا آفرینی هنرمند می‏شود؛ 🔴در این صورت، نه‌تنها به قاعده اولیه اباحه در فعل آدمی، مباح است؛ بلکه می‎توانیم استحباب آن را نیز ثابت کنیم. ☑️ دلیل بر استحباب، برخی روایات مانند روایت «إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ یُحِبُّ الْجَمَالَ، وَ یُحِبُّ أَنْ یَری أَثَرَ النِّعْمَةِ عَلى‏ عَبْدِه‏» و نظایر آن است. 🔶 دررابطه‌با عناوین جدیدی که بر موضوعات هنر بار می‌شوند، باید گفت: عناوین مستحدث در واقع همان موضوعات مستحدث هستند. 🔹موضوع مستحدث خودش فی‌نفسه، حکم حرمت ندارد، بلکه باید از جهت انطباق با آن عناوین و اقسام چهارگانه‌ مورد بررسی قرار بگیرد. 🟠سه مرجع (برای تشخیص عناوین محرّم ) می‎توانیم ذکر کنیم؛ یعنی سه احتمال در اینجا وجود دارد: خود فقیه، عرف مردم یا نوع مکلّفین، و سوم، شخص مکلّفین. ⭕️ مصداق‌شناسی با موضوع‌شناسی متفاوت است. به نظر ما، موضوع‌شناسی فقهی، به عهده فقیه است. اینکه گفته می‌شود موضوع‌شناسی، کار فقیه نیست نیز به نظر من مخدوش بوده و قابل‌پذیرش نیست. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13749 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، برگزار می کنند: 2️⃣1️⃣دوازدهمین 🖍 عنوان: «نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی» 🔵 ارائه دهنده: دکتر حسین خالق‌پرست (قاضی دیوان عدالت اداری و مدرس دانشگاه) ♦️ناقدین: 1️⃣دکتر وحید آگاه (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه) 2️⃣دکتر سید محسن قائمی (مدرس حوزه و دانشگاه علامه ) 🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: 7️⃣ شهریورماه1403، ساعت 7️⃣1️⃣ 🛑به صورت مجازی🛑 🌐 ورود از طریق 1️⃣لینک جلسه: https://B2n.ir/w48459 2️⃣یا از طریق بارکد درج شده در پوستر ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🌹🌹مژده به علاقمندان رشته هنر🌹 🌹 📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣 (وابسته به مدرسه فقه هنر) با امکان تحصیل همزمان و ❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️ برای سال تحصیلی 1403-1404در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رسانده‌ا‌ند از طریق مصاحبه ورودی طلبه می‌پذیرد. ✅ عناوین رشته‌ها: 1️⃣ فقه هنر 2️⃣ حکمت هنر 3️⃣ هنر اسلامی امتیازات: 🏢 موقعیت مکانی مناسب و امکانات آموزشی. 📚مجهز به دومین کتابخانه تخصصی هنر در کشور. 💳 پرداخت کمک هزینه تحصیلی. 🖌 استفاده از اساتید مطرح و با سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه. 🏢قم، خ هنرستان، نبش کوچه 20، مدرسه اسلامی هنر. ☘️مهلت ثبت نام: ۵ شهریور تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱ ۰۹۱۰۰۵۸۸۰۴۷
🎤هر مکتبی هیاهو می خواهد 🕋سید الشهدا را این گریه ها حفظ کرده است و مکتبش را این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده؛ ✅این سینه زنیها و این دستجات و عرض میکنم اینها حفظ کرده اگر فقط مقدسی بود و توی اتاق و توی خانه می نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می خواند و تسبیح میگرداند نمانده بود چیزی. 🛑هیاهو میخواهد هر مکتبی هیاهو می خواهد. 🟢 باید پایش سینه بزنند هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد تا پایش گریه کن نباشد تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود. 🎤بیانات امام خمینی قدس سره، ۱۳۵۸/۰۴/۱۷ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
3️⃣6️⃣ 📌خیال‌انگیزی در آثار هنری، مصداق کذب نیست! 🎙حجت‌الاسلام سید مهدی احمدی‌نیک ❇️کذب ناظر به این است که به چیزی که واقعیت ندارد، واقعیت بدهید، یا یک خلاف واقع را به‌صورت واقع نشان بدهید. ⛔️مشکل می‎توان گفت که اگر کسی خیال‌پردازی بکند و مثلاً یکی از ارزش‌های اخلاقی را در قالب یک داستان و اثر هنری ارائه کند، دروغ‌گو تلقی شود؛ به‌خصوص که استفاده از خیال، یکی از ارکان یک اثر هنری است. 🛑بنابراین بسیار بعید است که کذبی که در فرهنگ اسلامی، حرام بوده و یک ضدارزش تلقی می‌شود بر چنین مواردی صادق باشد. 🔵 اضافه‌کردن هر نکته‌ای به قصه در هنرهای نمایشی، به ویژه اگر اینها در راستای القای یک ارزش اخلاقی یا تثبیت یک باور ایمانی یا بیان یک واقعیت در قالب هنر و آرایه‎های هنری باشند، چه در قالب استعاره و ایهام در هنرهای نقاشی، مجسمه سازی و …، بسیار بعید است که مصداق کذب باشد، به‌خصوص که اینگونه موارد و افزودنی‎ها به‌منظور جذاب کردن کار، امری لازم به شمار می‌آیند، 🟢این‌گونه امور، نه تنها مورد نهی شارع نیستند بلکه به نظر می‌رسد حتی مورد توصیه نیز باشند. 🌐https://isoa.ir//?p=13754 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
گزارش اجمالی دوازدهمین 📌عنوان: «نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی» 🎙ارائه دهنده: دکتر حسین خالق‌پرست. 🎤ناقدین: 1️⃣دکتر وحید آگاه. 2️⃣دکتر سید محسن قائمی. 🖋دبیر جلسه: نواب حضرتی. ⏰زمان: 7 شهریورماه 1403 بازی مرکب مجموعه نمایشی است ساخت کشور کره جنوبی و توسط هوانگ دونگ هیوک کارگردانی شده است و در بستر نمایش خانگی نت فیلیکس در ۹۰ کشور با بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده ترین مجموعه‌های نمایش خانگی شناخته شده است. 🛑آقای دکتر وحید آگاه: 1️⃣ این مقاله محتوای بزرگ را در جملات کوتاه نوشته و به صورت ساده و مفید بیان کرده است 2️⃣اگر استبداد اکثریت اشاره شده در مقاله را حذف کنیم چه جایگزینی برای آن داریم این در مقاله اشاره نشده و رها شده است. 3️⃣غلبه فرم بر محتوا پاشنه آشیل حقوق ایران است و عدالت هم یک طرفش برابری و یک طرفش آزادی است و این مقاله گرایشش به سمت برابری است که صحیح نیست. 🛑دکتر سید محسن قائمی: 1️⃣ استفاده همزمان از متن فیلم و مباحث حقوقی یک اسلوب علمی مناسب در این مقاله است. 2️⃣شرح مختصر از فیلم در مقدمه مقاله لازم است تا مخاطب مقاله منحصر به بینندگان فیلم نشود . 3️⃣این فیلم اشاره به نظام حکومتی کشور کره است ولی در این نوشتار اشاره و توجهی به نظام حقوقی و حکومتی کره نشده است 4️⃣در بسیاری موارد نگاه فردگرایانه و انسان به انسان صورت گرفته نه نقد بر نظام سرمایه‌داری. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🟢متقی هندی به سندش از نقل کرده که گفت: 🕋«پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) همیشه حسن (علیه‌السّلام) را می‌گرفت و او را به خود می‌چسبانید، آن گاه می‌فرمود: 🟢«اللّهم انّ هذا ابنی و انا احبّه فاحبّه و احبّ من یحبّه؛ بار خدایا! همانا این فرزند من است و او را دوست دارم، پس تو نیز او را دوست بدار و نیز هر کس که او را دوست می‌دارد دوست بدار.» 📚متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال، ج۱۳، ص۶۵۲. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh