هدایت شده از 🎥 کانال جنگ رسانه ای🇮🇷
🔴 تحلیلی متفاوت درباره موضع گیری انقلابی رئیس جامعه مدرسین وواکنش آملی لاریجانی؛
مواظب مرجفون وکاسبان جهادومبارزه باشید
#حجت_الاسلام_رحمت_الله_معظمی
به نام خدا
پس ازاینکه عالم مجاهدآیت الله یزدی برای کمک به امام خامنهای واردمیدان شد وباهدف ازبین بردن تردید درموردصحت یاعدم صحت نامه آملی لاریجانی خطاب به حضرت آقا،ومقابله باقدرت طلبان،هزینه دفاع ازولایت وروشنگری علیه جریان پیچیده قدرتطلب رابه جان خرید،دوباره زمینه برای عدهای محافظهکار وچالش گریزفراهم شده تاباسخنان چندپهلو،علیه جریان حزب اللهی واردمیدان شوند.
بایدازاین افرادوجیه الناس پرسیدچرابه جای دلسوزی برای وحدت!ونگرانی ازاختلاف،به فکر مظلومیت رهبرمعظم انقلاب وامت اسلامی نیستید؟
چرابه فکرمشکلات اقتصادی مردم ورانت خواری ها وافزون طلبی هانیستید؟
اگراین افشاگری انجام نمیشد،شما ازاساس،نامه را انکارکرده وکسانی که مدعی نوشتن نامه بودندرا افراطی وتندروخطاب میکردید!
خودآقای آملی لاریجانی باواکنش به آقای یزدی هم اصل نوشتن نامه به امام خامنه ای رابرای همه مسجل کردوهم نارضایتی شدید وی ازبرخی نهادها ورسانه ملی درباره روشنگری درباب فساد رابه اثبات رساند.
دراین گونه قضایابایدبه جای اصراربرسکوت وتمام شدن قضیه،به تنویرافکار ودفاع ازطرفی که حق با اوست بپردازیم واین منافاتی باحفظ وحدت برای جلوگیری ازسواستفاده دشمن ندارد.
وحدت به معنای سکوت درمقابل توطئه نیست،اینگونه اظهارنظرهاکمک مستقیم به آقای آملی لاریجانی بوده وبه هیچ وجه خدمت به انقلاب نیست.
آنگونه که ازتعالیم اسلام فهمیده میشود، دراینگونه قضایا بایدابعاد ماجرا رابه صورت واضح برای مردم و حق جویان،باز کنیم؛یعنی مردم بایدمطلع شوندکه آیا آملی لاریجانی خطاب به رهبرعزیزمان نامهای نوشته یانه اگرنوشته، محتوای نامه چه بوده ودلیل نوشتن نامه بااین لحن وسیاق چیست؟
دراینجا با دونظرمتفاوت فقهی و نظایرآن روبهرونیستیم بلکه یک طرف مدعی است که طرف دیگر نامهای ناشایست خطاب به امام المسلمین نوشته وقصدفشاربه نظام اسلامی دارد. وضمن آن،به تجمل واشرافیگری وی نیزاعتراض داشته است.
ازطرفی فرد مقابل که ریاست قوه قضاییه را برعهده داشته، ازجانب جامعه ونخبگان مورد سوال واقع شده که چرا درچند ماه تصدی رئیس جدید قوه،این میزان برخورد بامفسدان ودزدان صورت گرفته وچرا این رویکرد درزمان ریاست وی نبوده است؟
وقتی نامهای اینچنین موهن،خطاب به رهبرانقلاب نوشته شده،باید نویسنده هزینه اهانت به نائب امام رابپردازد اما اگر نوشته نشده، آقای آملی نبایدفقط رفتن به نجف را انکارکندبلکه بایدبه صورت مشخص اصل نامه را تکذیب کرده وتکذیب به شکل اطمینان آوری برای افکارعمومی تاییدشود.
نکته دیگراینکه بامقایسه طرفداران دوطرف منازعه مشخص میشودکه ماهیت اصلی قضیه چیست.
ببینیدچه کسانی وباچه استدلال هایی! به دفاع ازآملی لاریجانی پرداخته وعلیه رئیس جامعه مدرسین براق شده اند وچه کسانی ازموضع گیری های آیت الله یزدی حمایت کرده اند.
این تلقی که منازعه اخیرموجب سواستفاده اصلاح طلبان میشود ناشی ازبی اطلاعی است،برعکس،واکنش عجیب رسانه های اصلاح طلب وغرب زده هابه اقدام انقلابی آیت الله یزدی ناشی ازانگیزه قوی این جریان برای جلوگیری ازتخریب وجهه آملی لاریجانی است وبه خوبی مشخص است که ارتباط تنگاتنگ جریان اصلاح طلب باجریان حوزوی مدافع آقای آملی لاریجانی موضوعی دارای سابقه وعقبه است!
این ترس که نبایداظهارنظرآیت الله یزدی درجامعه منتشر میشدسخن محکمی نیست،چراکه اولاخبرنامه آملی لاریجانی درفضای عمومی منتشرشده وثانیا اگرتکلیف انسان روشنگری باشد،شعاع این روشنگری مانندبقیهِ موارد مربوط به انقلاب،آحاد مردم هستند.
این ماجراسایزکوچک اتفاقی است که درزمان امام خمینی(ره)رخ داد،زمانی که امام دستورفرمودند که نامه مبارک ایشان خطاب به آقای منتظری رسانهای شود،هاشمی رفسنجانی باایجاد اجماع میان لایه های اول ودوم مدیریتی ازانتشار رسمی نامه وامتثال امرامام جلوگیری کرده و موجب صدماتی به نظام اسلامی شد که اثرآن تادوران اصلاحات باقی بود وهنوز هم برخی درانتساب این نامه به امام تشکیک می کنند.
وجه شبه این دوموضوع ترس ازاطلاع رسانی به مردم است.
مطلب بسیارمهم و راهبردی اینکه با حضور سیدابراهیم رئیسی یک ساختارکاملا مهندسی شده درسطح کشورکه بنای آن به اول انقلاب بازمیگردد درحال متلاشی شدن است که مهمترین عامل فسادهای گسترده موجودهم اینان هستند.
آقای آملی بایدپاسخ دهد که علت سکوت وی دردوران ریاست قوه قضائیه نسبت به باندهای فسادمشخصاکدام گزینه است؟:
بی اطلاعی؟ ملاحظات؟ ویا ارتباط؟
خلاصه اینکه آقای آملی لاریجانی بایدپاسخگوی پرسشهای مهم افکارعمومی نسبت به عملکرد خود درقوه قضاییه ودرفضای سیاسی جامعه باشد وجبهه حزب الله نیزباید باصراحت لهجه ازرئیس انقلابی جامعه مدرسین حمایت منطقی ومستدل داشته باشد.
@Moghavemat_Qom
علامه #جوادی_آملی:
حوزه بايد آيه محكمه داشته باشد، فريضه عادله داشته باشد، سنّت قائمه داشته باشد.
ما همه اينها را در فقه و اصول خلاصه كرديم.
آيه محكمه، تفسیر میخواهد، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه می خواهد. مطمئن باشيد آنها علمی تر است.
كلمات نهجالبلاغه [خطبه های توحیدی و فلسفی آن] مثل «لا تنقض» نيست كه با هفت، هشت سال درس خواندن حل شود، اين يك جان كَندن علمی می خواهد.
🍃 دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم ۹۶/۰۱/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 امام صادق (ع) اولین موسس مدارس فلسفى مشهور در جهان اسلام
ميرعلى هندى از اندیشه وران معاصر سنى درباره امام صادق (ع) :
هو اول من اسَّس المدارس الفلسفيه المشهوره فى الاسلام ...
📘 بررسی فقهی فلسفه ورزى، آیت الله #اعرافی، ص۱۸۸
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی:
حکمت متعالیه اسفار یک دریایی است مبتنی بر مسایل بسیار محکم و سنگین و وزین قرآنی و انسانی که همه ناظر به یک حقیقتند.
مرحوم آخوند #ملاصدرا اسفارش را حکمت متعالیه نامیده است، این اصطلاحی است که جناب خواجه در شرح اشارات شیخ الرئیس به آن اشاره کرده است که اگر علوم عقلی پشتوانه اش مشاهدات و سیر و سلوک نباشد ،حکمت است، فلسفه است ولی متعالیه نمی گویند.
آنگاه متعالیه می گویند که علاوه بر برهان ، وجدان هم همراهش باشد.علاوه بر دانایی ،دارا هم باشد که خودش رسیده و چشیده باشد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #دینانی:
انسانهای یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت میشوند.
انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتابهای یک اندیشه را بخواند.
انسانهای همه کتابی و بیکتابی خطرناک نیستند و میتوان با آنها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادى_آملى:
امروزه تفکیک، دغدغه اصلى نيست
زيرا در بعضی مراکز علمی و دانشگاهى، خدا را مورد انکار و نقد قرار مى دهند
ولى شايد روزى در بعضی نوشته ها به مساله تفکیک بپردازیم.
🍃 به نقل از استاد رضایی تهرانی
✅ @feghheakbar
🔴 نکته:
آیت الله جوادی آملى در فصل پايانى کتاب وزين "منزلت عقل در هندسه معرفت دينى" صفحاتى به معرفی و نقد دقیق تفکیک مى پردازند.
و ما همان قسمت از کتاب (یعنی فصل چهارم از بخش دوم) را در اختیار شما قرار می دهیم.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
4_614109233029316642.pdf
714.6K
💢 نقد علامه #جوادی_آملی بر مکتب تفکیک
(منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#جزوه_خوانی #مدرک_گرایی
#مثله_کردن_کتب_و_منابع_اصیل_فلسفه
#فهم_کاریکاتوری
#دکتراهای_کاغذی
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد.
عبدالرسول #عبودیت :
🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
🔸 اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای #طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا بهسر میبرند یا به آنها اعتنا نمیشود یا اینکه تکفیرشان میکنند؛ همهی اینها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچوقت فیلسوف نخواهد شد.
🔸 من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه.
🔸 دانشجویی میگفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند. همچنین دانشگاه آنها خیلی از دانشجو کار میکشد. وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا اینقدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. اینها کار را خراب کرده است. قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روشهای قبل برگردند.
🔸 نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند در دانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
🔸 میگویند فلسفه اسلامی به چه دردی میخورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار میآید؟ مرحوم امام میگوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهمتر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیدهاش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمیشود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهمترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کمفایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفههای مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست.
🍃 در گفتگو با مباحثات
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 وصلهای ناجور و ناهماهنگ
استاد #محمدرضایی (بعد از بیان دیدگاه ماخر و تلخیص آن در ۶ بند و سپس بیان دیدگاه شبستری و تلخیص آن در ۶ بند) :
... همانطور که مشاهده میکنید، وی [مجتهد شبستری] این نظریات را #دقیقا از شلایر ماخر گرفته است؛
البته شلایر ماخر نظریه تجربه دینی را با توجه به معضلات و مشکلات عصر و فرهنگ خود مطرح کرده؛ ولی جناب آقای #شبستری، نظریه تجربه دینی را بدون توجه به انگیزههای روییده در بستر و فضای فرهنگ مسیحیت، آن را از بستر خود جدا کرد و در فضا و فرهنگ اسلامی که فاقد آن انگیزههاست، مطرح ساخته که وصلهای ناهماهنگ شده است.
اینک به انگیزهها و ادله شلایر ماخر در طرح مبحث تجربه دینی اشاره میکنیم: ...
📔 کلام جدید با رویکرد تطبیقی، محمدرضایی، با مقدمه آیت الله العظمی #سبحانی (فصل چهارم، تجربه دینی، صفحات ۱۱۳تا۱۱۶)
♦️ کانال فلسفه اسلامی در تلگرام:
✅ t.me/feghheakbar
شهید علامه #مطهری:
روحانيت ما خيال مىكند مسئوليتش فقط ابلاغ چند مسأله فرعى است،
آنهم مسائلى كه هزارها بار زير و رو شده و فقط به شكل سنتى و تكرار مكرر است
و از باب اينكه تعبداً تقليد ميت جايز نيست و مردم تعبداً بايد از سلفى به خلفى مراجعه كنند،
و حال آنكه مسئوليت اصلىاش ايجاد رشد و لياقت و اعطاى شناخت اسلام و فرهنگ اسلامى و سرمايههاى اسلامى و تاريخ اسلام و معرفى مكتب اسلام به صورت يك مكتب و يك ايدئولوژى و جهانبينى اسلام است.
📚 يادداشت های استاد مطهرى، ج۴، ص ۴۸۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 مداحان را باید سر جای خود نشاند
انتقاد ابراهیم فیاض از مداحمحوری:
مسجد جای تفکر و علم است. این را پیغمبر(ص) فرموده است...
مردم فقیرند، ولی با این وجود برای حسینیه پول میریزند، مساجد ویران و حسینیهها آباد هستند.
این ها از عوارض مداح محوری است و مداحان انحرافات دینی بسیاری به خاطر #عوامزدگی به وجود آوردهاند و علما را کنار گذاشتهاند.
در تهران هم متاسفانه برخی از مداحان به مراجع روشنفکر و متمدن ما تعرض کردهاند که نیازی به اسم بردن نیست و مردم اطلاعات لازم در این زمینه را دارند. این کار را میکنند تا مراجع عقب نشینی کنند، با این کار برای مراجع حد تعیین میکنند. داشتند سیاست تعیین میکردند، حتی میخواستند برای مقامات نظام در سیاست هم تکلیف تعیین کنند. این نشان داد که مداحی اوج میگیرد تا جای علما را بگیرد. منظورم این است که مداحها تا اینجا پیش رفتند.
مداحان باید سر جای خود بنشینند، آن ها پامنبری هستند و باید جایگاه خود را بدانند. منبر برای علما است. متاسفانه این حرکت یعنی مداح محوری با #روحانیت هم شروع شد، یعنی عده ای از روحانیون در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بودند. وضعیت به گونهای شد که کم کم مداح جای روحانی روی منبر نشست و تاریخ و قرآن گفت.
اسلامی هم که توسط این عده رواج یافت، اسلام #تمثیلی و #تشریعی_ادبیاتی و #استقرایی بود. نتیجهاش این شد که مداحان بعد از این موضوع سوار کار شدند و متاسفانه چنین وضعیتی رخ داد.
هشدارها و تذکرات زیادی سر کلاس مردم شناسی دین که مرتبط با این بحثها بود دادم که دختر یکی از مسئولان فرهنگی صدای من را ضبط کرد و به پدرش داد. پدرش هم برد و در شورای انقلاب فرهنگی پخش کرد و به گوش معاون فرهنگی دانشگاه تهران رسید و او مرا تهدید کرد که اگر بخواهی ضد مداحان و برخی منبری هایی که زمینه چنین وضعیتی را فراهم کردهاند حرف بزنی ما تو را به دادگاه معرفی میکنیم. مسبب بخشی از این وضعیت صدا و سیماست.
مبنای این گونه مداحیها #اخباریگری است.
اخباریگری در دوره صفویه به وجود آمد و باعث نابودی صفویه شد، چون فساد زیادی ایجاد کرد.
فقط می گفتند ولایت داشته باشید و همین برای شما بس است.
اولین هیئتهایی که با غلظت به راه افتادند و در مسائل سیاسی هم وارد شدند، ضد دین عمل کردند و سفارت #انگلیس بانی آن بود. کار سفارت انگلیس در این زمینه بسیار قوی بوده است. سفارت انگلیس در این گونه فعالیتها سابقه زیادی دارد، به همین خاطر بود که مشروطه بعداً ضد اسلام و ضد فقها شد و فقیهی مثل #شیخ_فضل_الله_نوری را بالای دار بردند.
بحث بسیار پیچیده است؛ این دیدگاه(مداح محوری) اسلام فقاهتی عقلانی که مبدأ آن مراجع هستند را کنار میزند. الان باید منابع دست فقها و علما باشد که این گونه نیست و دست مداحان است. این مشکلات همان طور که صفویه را نابود کرد می تواند برای نظام ما هم خطرناک باشد. میخواهند اسلامیتی که مبنای عقلانیت دارد را از بین ببرند و جنگ شیعه و سنی را به وجود آورند. کشتاری که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این تفکر است.
(به جای جمهوری مداحان) من عبارت پادشاهی مداحان را می پسندم، اینها پادشاهی میکنند که خیلی خطرناک است و اصلاً مبدأ پادشاهی همین مداحی است. مداحان در آن زمان هم بودند. فردی بنام ذبیحی در دوران شاهنشاهی وابسته به دربار بود. مداحی هم وجود داشت، اما این مداح ها اسلام سکولار را دوست داشتند و ترویج می دادند. ما باید عالم محور و فقیه محور باشیم و این کار اصیل و درست است و گرنه نظام #جمهوری_اسلامی بر باد فنا میرود.
باید به نوعی #کلام و علم کلام اسلامی برگردیم که در آن چارچوبهای عقلانی و پدیداری وجود داشته باشد همان کارهایی که آقای #مطهری انجام میداد و مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله مفتح در سال ۶۳_۶۴ می فرمایند که همین اسلام کلامی و اجتهادی خیلی مهمتر از اجتهاد علما است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 گروهی در حوزه علمیه، اسلام را با نگاه مارتین لوتری معنا می کنند
💢 نفوذی های استکبار در حوزه دو جریان متحجران (شیرازیها) و سکولارها را درست کرده اند
عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اجلاسیه سراسری اساتید حوزه علمیه خراسان:
🔹 آمریکایی ها ۶۰ موسسه را مسئول کردند تا موضوع انقلاب اسلامی و راه مقابله با آن را مطالعه کنند و خروجی های آن نیز قابل توجه است که یکی از این موسسات، موسسه ای است که راهکارهایی برای مقابله با انقلاب اسلامی ارائه می دهد و همین موسسه در یادداشتی می نویسد اشتباه کردیم که در تاثیرگذاری بر انقلاب اسلامی متمرکز بر دانشگاه ها شدیم در حالی که بخش عظیمی از نیروی نظام جمهوری اسلامی در حوزه های علمیه تربیت می شوند و ما باید به فکر اثرگذاری و اصلاح حوزه های علمیه باشیم.
🔹 از سال ۲۰۰۵ رده های نفوذ فکری در حوزه های علمیه را به وسیله استکبار دیدیم که دو شاخه متضاد را در این نهاد انقلابی درست کرده اند، آنان در این مسیر، دو جریان متضاد ضدهم یعنی #متحجران و #سکولارها که هر دو کوبنده انقلاب اسلامی هستند را به راه انداخته اند.
🔹 یک گروه متحجرین هستند که تلقی آنان از دین داری احکام فردی عبادی است و در قم جریان #شیرازی پرچمدار این حرکت است که یکی از بزرگان #شیرازی_ها در آستانه محرم علیه شهید #مطهری سخن گفت و در پایان بر این تاکید کرد که خدا شهید مطهری را لعنت کند که ضمن تحریف عاشورا، حماسه حسینی نوشت.
🔹 در زمان علی بن ابی طالب(ع) نیز عده ای تلقیشان از دین داری غلط بود و باید در حوزه های علمیه نسبت به این موضوع حساس باشید الان گاهی می گویند فلان شخص خیلی هیئتی خوبی است، چون در طول ده شب از مسائل سیاسی سخن نگفت و صرفا به مسائل دینی پرداخت، در صورتی که تقرب به امام حسین(ع) را همه ما با ۳۰ بار تبری می خوانیم.
🔹 در جامعه دین دار ما فکری هست که دین داری منهای انقلاب را ترویج کنند، اولین گروهی که برابر امام راحل(ره) ایستادند همین افراد متحجر و کسانی بودند که تلقیشان از دین داری غلط بود و در حوزه علمیه قم ضمن تدریس فلسفه، سخن سیاسی می زنند و مرجعیت را آلوده کردند.
🔹 گروه دوم در حوزه ضد این ها یعنی سکولارها هستند که روشنفکرند و دین را متناسب با روز، اما با نگاه و دید مارتین لوتری معنا می کنند، من معتقدم همه ما طلاب باید تاریخ مارتین لوتر را بخوانیم چراکه او دید بعد از رنسانس مردم دین را در تضاد با علم می بینند و علم واقعیت هایی را به آنان نشان می دهد که دین تحمل نمی کند و ادعا کرد به تدریج دین در سرازیری سقوط است که علم جای آن را می گیرد
🔹 الان در قم کسانی را داریم که کاملا با موضع روشنفکری با جامعه رفتار می کنند، مقام معظم رهبری در این زمینه بیان می کنند که متحجران می خواهند انقلاب نابود شود و کاری که مدرسین و اساتید حوزه باید بدان توجه داشته باشند ویروس هایی است که وارد حوزه می شود و در این زمینه بدترین بیماری، بیماری بی درد است که انسان انگیزه درمان نیابد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 مدار تنگ فقه و اصول
علامه #جوادی_آملی:
در بیان اهل بیت(ع) آمده، حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد؛
اگر همه علوم مورد نظر ائمه(ع) را صرفا در فقه اصول ببنیم کافی نیست؛
زیرا باید اخلاق و کلام و فلسفه و تفسیر داشته باشیم تا به سنت قائمه برسیم.
🍃 بیانات در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم ۹۵/۲/۳۰
♦️ کانال فلسفه اسلامی
✅ @feghheakbar
#امام_خمینی:
بدان تا بدین حال هستی و این رذیله خودنمایی در تو است، تو کافر بالله هستی و در سلک منافقان محسوب میشوی
گرچه به خیال خود مسلمی و مؤمن به خدایی
📗 کتاب گرانسنگ شرح چهل حدیث، فصل دوم