🍃 به نظر، مطالعه این سه جلد و امثال آن برای ما حوزویان به ویژه کسانی که قصد دارند در آینده ملبس شوند، ضروری است.
_ مقالات (۳جلدی) آیت الله شجاعی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 خطر جریانهای سکولار در حوزه جدی است/ نهادهای امنیتی با قدرت برخورد کنند.
مرحوم آیت الله #ممدوحی:
خطر نفوذ جریان های سکولار در فضای حوزه های علمیه بسیار جدی است.
از قدرت مند ترین بازوهای دشمنان ما برای نفوذ جریان های سکولار هستند. بازویی قوی تر برای دشمنان جهت تحقق این مساله سراغ نداریم.
این خطر واقعا جدی است و باید به فکر بود.
سکولاریسم عجیب فضای حوزه را فرا گرفته و اگر با آنها قدرت مند برخورد می شد کار به اینجا کشیده نمی شد.
نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید با قدرت با این جریان ها برخورد کنند که متاسفانه این مساله مشاهده نمی شود
👇👇👇
https://rasanews.ir/fa/news/432499/%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🍃 به نظر، مطالعه این سه جلد و امثال آن برای ما حوزویان به ویژه کسانی که قصد دارند در آینده ملبس شون
توصیه آیت الله صدیقی به اهل سلوک برای مطالعه کتاب مقالات آیت الله شجاعی
👇👇👇
http://www.soltanahmadi.ir/3876/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9%DB%8C.html
ما فقیه و مجتهد را فقط برای غسل و وضو و این سری مسائل نمی خواهیم، این سری مسائل با آن محورهایی که هست با منافع بزرگ استعمار نمیتواند تضاد پیدا بکند فقط اسلام اینها نیست،
ما فقیه میخواهیم و مرجع میخواهیم که در همهی جبههها حاضر باشد و بتواند جامعه را رهبری کند و بتواند ملت را به طرف سعادت بکشاند و از منجلاب ذلت و نکبت مردم را نجات بدهد همانگونه که پیامبر عالیقدر اسلام(ص) چنین کردند.
🗓 شهید هاشمی نژاد (سخنرانی تحت عنوان مرجعیت و رهبری)
@shahid_hashemi_nejad
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #خسروپناه:
چرا علوم پایه و دقیق در غرب جدید و معاصر رشد می کنند؛ ولی در جهان اسلام به افول می گرایند؛
زیرا روز به روز عقلانیت سینوی سیر نزولی و عقلانیت صوفیانه سیر صعودی در جهان اسلام پیدا می کند؛ ولی این فرایند در غرب سیر معکوس داشته است.
پس با رشد و حاکمیت فرقه های صوفیانه در جهان اسلام، عقلانیت کل نگرانه غیراستدلالی پیش می رود و نه تنها به حقایق مادی و جزئی وقعی نمی نهد و آن را نازلترین مرتبه هستی می یابد، بلکه حتی عقلانیت شخص محورانه او نمی تواند به دفاع قابلی نسبت به آموزه های دینی بپردازد.
متأسفانه با شبهاتی که غزالی در کتاب تهافت الفلاسفه به فلسفه سینوی وارد کرد و بر اثر اصالت دادن به عرفان و تصوف، فلسفه سینوی با دو کارکردش به حاشیه رفت؛ هرچند شیخ اشراق، میرداماد و ملاصدرا با ارائه فلسفه و مدل عقلانی خود توانستند با ترکیب عرفان و فلسفه و دل و عقل، یکی از کارکردهای فلسفه سینوی یعنی دفاع از الهیات اسلامی را احیا کنند؛
بنابراین می توان گفت عقلانیت تصوف از مهمترین عوامل رکود علوم تجربی در جهان اسلام بوده است و به صورت کلاسیک این آسیب جدی را غزالی رقم زده است.
⭕️ پ ن:
استاد سید جلال الدین #آشتیانی کتابی تحت عنوان " نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی" نگاشته اند که به عنوان یکی از کتب سال حوزه معرفی شد و توسط انتشارات بوستان کتاب چاپ شده است.
البته قبل از استاد آشتیانی، جناب ابن رشد نیز در رد غزالی کتاب تهافتالتهافت را نوشته است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#امام_خمینی:
فلسفه را وقتی که ملاحظه می کنیم فلسفه اسلامی با آن فلسفه قبل از اسلام زمین تا آسمان فرق دارد
- تصویر صفحه اول کتاب در آمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی (۳جلدی) استاد فنایی #اشکوری / نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
آیت الله العظمی #سبحانی:
فلسفههای غربی موجب شک و تردید در ذهن میشود.
با تقویت فلسفه و کلام در حوزه علمیه، مانع اثرگذاری #فلسفه_غرب شویم.
👇👇👇
hawzahnews.com/detail/News/408718
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 لطفا در نظرسنجی شرکت فرمایید: 👇
(ویژه حوزویان)
EitaaBot.ir/poll/jlefi
💎 باید این عرفان عملی را، این حالت سلوک را توی طلبهها راه انداخت ... اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقی راه میافتد.
#رهبرمعظم انقلاب:
در بخش تهذیب، من حرف دارم. در بخش تهذیب، کارهائى که به من گزارش شده، کارهاى تهذیبى نیست.
مثلًا فرض کنید برگزارى اردوهاى فلان- که حالا اسامى آنها یادم نیست، اما توى گزارشها بود- ربطى به تهذیب ندارد. ...
البته حفظ قرآن و حدیث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذیب، اینها نیست؛ تهذیب یک فکر دیگرى میخواهد. باید فکر کرد، مطالعه کرد؛
والّا خیلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نیستند.
بایستى راههاى تهذیب را پیدا کرد. درس اخلاق مهم است. ...
اول، خود قم؛ خود قم احتیاج دارد؛ شهرستانها جداست. مزرعهى اصلى اینجاست، مرکز اصلى اینجاست؛ اینجا احتیاج دارد به تهذیب اخلاق. به نظر من باید معاونت تهذیب را وادار کنید فکر دیگرى بکنند.
باید این عرفان عملى را، این حالت سلوک را توى طلبه راه انداخت.
ما همت کنیم، طلبه را اهل نماز شب کنیم؛ این خیلى کمک میکند. برنامه ریزى کنید که از میان پنجاه هزار طلبه ى حوزهى قم- حالا با حذف یک عده خیلى پائینترها و یک عده خیلى پیرترها- اقلًا سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند.
اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه می افتد. بنابراین لازم است نظام جامع در همهى این زمینهها تهیه شود.
🍃 در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم/ سال ۱۳۸۹
arefane.blog.ir :منبع
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 لعن #ملاصدرا توسط یک مدعی کم سواد و واکنش ملاصدرا به سخنان او / بخشی از سریال ملاصدرا
#امام_خمینی:
چیزى را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافى نمودند، تو مىخواهى با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنى! البته نخواهى از آن چیزى ادراک کرد- رحم الله امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره.
📚شرح چهل حدیث، ص۳۸۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بیانات فوق العاده مهم #امام_خمینی راجع به ضرورت #تزکیه_و_سلوک در حوزه 👇👇👇👇👇
✳️ #تزکیه_و_سلوک
علامه #جوادی_آملی:
اگر سیر آفاقی که همان تعلیم و تعلم و در محدوده ی علم حصولی است، به سیر انفسی که دیدن جمال غیبی خدا با بصیرت دل است منتهی نشود، هرگز سالک از سیر آفاقی خود طرفی نمی بندد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 لطفا در نظرسنجی شرکت فرمایید: 👇 (ویژه حوزویان) EitaaBot.ir/poll/jlefi
تنها ۱۵درصد (👆)
________________________
تذکر علامه #حسینی_طهرانی:
و ما چون از علت این کلام رائج در بین دسته ای از عامیان متلبّس به لباس اهل علم که:
«در امور اخلاقیّه نیازی به استاد نیست و از توسل به حضرات معصومان، و از استمداد حضرت صاحب الزمان ، معضلات راه سیر و سلوک حلّ می گردد »
تفحصّ به عمل آوردیم،
معلوم شد که جان و روح را بسیار سرسری می گیرند؛ و بدان وقعی نمی نهند؛ و برای آن ارزش و اعتبار معتنابهی قائل نیستند؛
فلهذا در بین گفتارشان زیاد دیده می شود که : این مسئله از مسائل اخلاقی است ، نه از مسائل فقهی. و این راجع به اخلاق است، نه علم .
و یا به جهت آنستکه چون خود را تهی دست می یابند؛ و برای مراجعه عوام نمی خواهند اظهار عجز و نادانی کنند؛
لذا در مسائل فقهیه فوراً جواب میدهند، و اما در مسائل توحیدیّه و عرفانیّه چون جواب ندارند، میگویند:
با توسل به حضرت بقیّة الله ارواحناه فداه این مسائل حلّ می گردد.
فَضَلُّوا و أضَلُّوا عن سَواء الطِّریقِ .
📒 کتاب سرّالفتوح، اثر علامه طهرانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 باید این عرفان عملی را، این حالت سلوک را توی طلبهها راه انداخت ... اگر این شد، به نظر من حوزه از
💢 #تزکیه_و_سلوک
💎 #اساتید_سیر_و_سلوک
🔴 لیست شاگردان "توثیق شده" آیت الله سعادت پرور (پهلوانی تهرانی)؛ 👇👇👇
http://jalasateostad.mihanblog.com/post/115
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 چه بهانه ای برای سکوت و مماشات و انفعال و تقیه کردنهای بی مورد و درجازدن و تکرار مکررات ؟!
#امام_خمینی :
من مجدداً تاکید میکنم که دنیا امروز تشنۀ حقایق و احکام نورانی اسلام است و حجت الهی بر همۀ علما و روحانیون تمام گردیده است.
چرا که وقتی جوانان کشورهای اسلامی برای دفاع از مقدسات دینی خود تا سر حد شهادت پیش رفتهاند و برای بیرون کردن متجاوزان، خود را به دریای حوادث و بلا زدهاند و زندانها و شکنجه ها را به جان خریدهاند و همچون مسلمانان شجاع و مبارز و عزیزان حزب الله لبنان و سایر کشورها مقاومت کردهاند و به جهاد علیه متجاوزان برخاستهاند،
چه حجتی بالاتر از این
و چه بهانهای برای سکوت و مماشات و در خانه نشستن و تقیه کردنهای بیمورد مانده است؟
_ ۱۳۶۶/۰۵/۰۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۱۹
#فلسفه_دین
💎 «آسیب شناسی دین پژوهشی معاصر» - تحلیل دین شناسی #شریعتی، #بازرگان و #سروش
نویسنده: عبدالحسین #خسروپناه
تعداد صفحات: ۶۶۹
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
🆔 @PoiictNews
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۹ #فلسفه_دین 💎 «آسیب شناسی دین پژوهشی معاصر» - تحلیل دین شناسی #شریعتی، #بازرگان و #سر
#معرفی_کتاب ١٩
#فلسفه_دین
💎 «آسیب شناسی دین پژوهشی معاصر» - تحلیل دین شناسی #شریعتی، #بازرگان و #سروش
نویسنده: عبدالحسین #خسروپناه
تعداد صفحات: ۶۶۹
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر به سه گفتمان دین شناسی مهندس بازرگان، دکتر شریعتی و سروش می پردازد. این سه شخصیت به نحوی در اندیشه دینی معاصر تأثیرگذار بوده اند، بنابراین ارائه تحقیق مستقلی که به ارزیابی این سه گفتمان فکری بپردازد لازم می باشد.
کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر ضمن تدوین چیستی دین پژوهی و آسیب شناسی و روش شناسی آن، عناصر اصلی سه گفتمان دین شناسی بازرگان، شریعتی و سروش را تبیین، تحلیل و ارزیابی می کند.
این کتاب با روش درون و برون دینی به بیان آسیب های دین پژوهان معاصر می پردازد که شامل فصول:
ادبیات آسیب شناسی دین پژوهی معاصر،
چیستی آسیب شناسی،
تبیین مفهوم مغالطه،
مفهوم و ضرورت آسیب شناسی دینی،
چگونگی مسأله سازی در آسیب شناسی دین پژوهی،
گستره دین پژوهی معاصر،
روش شناسی آسیب شناسی دین پژوهی معاصر،
گونه های جریان های دین پژوهی ایران معاصر میباشد.
و در بخش دوم به آسیب شناسی دین پژوهی بازرگان می پردازد،
و در بخش سوم و چهارم به آسیب شناسی دین پژوهی دکترشریعتی و سروش می پردازد.
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
🆔 @PoiictNews
◾️ شهادت امام حسن عسکری (ع) تسلیت
💎 وصول به خدا حاصل نمی شود مگر با مَرکب قرار دادن شب (نمازشب)
آیت الله #جوادی_آملی:
بيان نوراني امام عسکري(سلام الله عليه) اين است که:
«إنّ الوصول الي الله سفرٌ لا يُدرك الاّ بالامتطاء الليل»؛
وصول به خدا و نِيل به مقام قُرب الهي يک راه طولاني است و پیمودن این راه طولانی مرکب ميخواهد و بهترين و راهوارترين مرکب اين سفر، نماز شب است. سفر با مركب قابل طي است و بدون وسيله نقليه آدم سفر طولاني را چطور طي كند؟
فرمود اين راه، راه طولاني است اين سفر، سفر طولاني است «إنّ الوصول الي الله سفرٌ» كه اين بدون مركب نميشود مركبش هم نماز شب است.
🍃 جلسه اخلاق
👈 کامل بیانات ایشان در مورد روایت فوق؛
http://www.portal.esra.ir/Pages/Index.aspx?kind=2&lang=fa&id=NzMzNg%3D%3D-8uWjMoN3O4c%3D
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رئیسجمهور بعد از ۷ سال معطل کردن کشور به اروپا و آمریکا و برجام، بلاخره به حرف رهبرمعظم (نگاه به درون) رسید. و اعتراف و اذعان به دیر فهمی کرد.
_ ۳۶ ثانیه
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 رئیسجمهور بعد از ۷ سال معطل کردن کشور به اروپا و آمریکا و برجام، بلاخره به حرف رهبرمعظم (نگاه به
البته این اعتراف و اذعان ایشان نمیتواند فرضیهی دست نشانده و نفوذی بودن او را به طور کامل منتفی کند ... مرکز آمار هم در حدّ و اندازه و در قد و قوارهای نیست که درخواست تمدنی_انقلابی از او داشته باشیم، و گرنه درخواست میکردیم به واکاوی و تحقیق در مورد "حسن روحانی" و "سیدصادق شیرازی" بپردازد. البته دست نشانده و نفوذی بودن سید صادق شیرازی صراحت و ظهور بسیار بالایی دارد.
امروز صدر تا ذیل باورهای اسلامی، در معرض تشکیک قرار گرفته، و شیاطین هر روز راههای جدیدی را برای تخریب اعتقادات مردم ابداع میکنند؛ حال، مسئولیت مقابله با این جریان فکری بر عهده چه کسانی است؟
آیا انجام چنین کاری از دستگاههای اجرایی، یا سپاه و ارتش ساخته است ؟! آیا کسانی غیر از روحانیت این تکلیف را بر عهده دارند؟!
بزرگترین مسئولیت در نظام اسلامی را مقابله فکری با کسانی دانست که اعتقادات مسلمانان را تخریب میکنند.
_ علامه #مصباح_یزدی
منبع: http://mesbahyazdi.ir/node/7105
eitaa.com/mesbahedustan
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 زمان پرداختن به فلسفه غرب
استاد عبدالرسول #عبودیت (شاگرد علامه #مصباح_یزدی و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی):
🔸 تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ #فلسفه_غرب برود که او را به #شکاکیت میکشاند.
وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را میگیرد و اشتباهاتشان را فرو میگذارد.
🔸 تا وقتی انسان صاحبنظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکاکیت را قبول کرده، باور نمیکند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم #حقیقت را گفته باشند.
🔸 بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع میکنند، در روح خود قبول میکنند که فلسفه اسلامی یاوههایی است که فیلسوفان جزم گرا بافتهاند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند
👈 با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه #غرب چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند.
🔸 کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست.
🍃 فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
دیدگاه اساتید دانشگاه سوربن فرانسه در خصوص توهین به پیامبر اکرم(ص)، انحراف انقلاب فرانسه، حاکمیت صهیونیزم براروپا و غربگرایی در دولت ایران ، مفاد سومین یادداشت حسن #رحیم_پور_ازغدی در صفحه شخصی اوست.
https://twitter.com/rahimpourazqadi
١) سال گذشته چند استاد دانشگاه سوربن میهمان بنده بودند. از تولد یک نسل روشنفکر فرانسوی سخن گفتند که کتمان و سرکوب میشود؛ گلیست، کاتولیک، ضدآمریکایی، آنتی صهیونیزم، طرفدار انقلاب ایران و گرایش به شرق، منتقد وجه ماسونی اخلاق گریز و دین ستیز انقلاب فرانسه که هایجک شد.
٢) به نقش ولتر، کندورسه، میرابو، دانتون و... در انقلاب فرانسه و نقش فرانکلین و پل جونز و...در تدوین قانون اساسی آمریکا توجه میدادند که همه فراماسون بودند. و کارکرد لژ فرانسه و انگلیس در انحراف انقلاب مشروطه و تشکیل رژیم پهلوی.
٣) گفتند در اتاق پشتی دمکراسی، لایه اول و دوم حکومت فرانسه در قبضه ماسونها و صهیونیستهاست و اسلام ستیزی کنونی، ریشههای صلیبی و قرون وسطایی دارد. ماکرون تنها یکی از میوههای آن است. سرکوب و سانسور تظاهرات ملیونی پاریس علیه همجنسبازان تا جلیقه زردها، برای پیشگیری از انقلاب دوم فرانسه است.
۴) پرسیدند چرا جمهوری اسلامی، دشمنان خود را نمیشناسد؟ آیا نمیدانید شبکه ایرانی ماسونها هنوز فعال است؟ تعجب میکردند که شارلی ابدو با حمایت دولت فرانسه به پیامبرتان فحش میدهد و دولتمردان ایران در ملاقات با آنان از خنده ریسه میروند!
۵) براستی چرا در اروپا، منطق به طِقطِق افتاد؟ آزادی بیان اعتراض به صهیونیزم، بد و آزادی فحاشی به اسلام، خوب است. عمل داعشی ضد شرق، خوب و ضد غرب، بد است. گویا مدرنیته، سخت افزار دارد و نرم افزار ،کم آورده. پس غرب باوران حکومت ایران، دیر رسیدهاند، سهمشان، ازدواج با یک جسد!
🆔 t.me/seraaj24
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
⭕️ آیا این همه دستاورد مثبت در حکومت دینی نباید دیده شود؟
بسم الله الرحمن الرحیم
حدود سه دهه است که جناب عبدالکریم سروش نقدهایی بر اسلام و شیعه و حکومت اسلامی در ایران وارد میکند؛ حکومتی که خود ایشان در آغازش مسئولیتهایی داشت و با چندین محافظ نظامی به امور دانشگاهی می پرداخت و استادان با گرایش به چپ و مخالف با اندیشه اش را اخراج می کرد و برخوردهای خشونت آمیز دوست دیرین و همراهش اکبر گنجی نسبت به بانوان را می دید و هیچ اعتراضی نمیکرد؛ اینک چه شده است که سروش مرتب به حکومت اسلامی خرده می گیرد که حکومت دینی کارنامه مثبتی در ایجاد ایمان و عشق و تعهد در دل مومنان نداشته است؛
حال از ایشان و مریدانش سوال می کنم آیا حکومت های سکولار در دنیایی ظلمانی امروز عشق و ایمانی در دل انسانها ایجاد کرده اند؟
آیا این همه جنایت ها نسبت به سیاهپوستان و مردم مظلوم در آمریکا، اروپا، آفریقا، افغانستان، عراق، لیبی و غیره را سروش نمی بیند؟ آیا این همه خرید و فروش اسلحه و بمب های شیمیایی و کشتار جمعی و قتل عام انسان های بی گناه در دولت های سکولار را نمی بیند یا اینکه اینها را مصداقی از ایمان و تعهد و عشق به انسانها می داند؟ پس چرا این همه سکوت؟ از چه هراس دارد آیا می ترسد از واشنگتن اخراجش کنند؟
من برای ارزیابی حکومت اسلامی ایران نسبت به مقوله ایمان و عشق فقط به یک مثال بسنده می کنم:
وقتی مقام معظم رهبری طرح مواسات و کمک به نیازمندان را در خصوص پدیده کرونا مطرح کرد؛ همه مجموعه های ستاد فرمان اجرایی امام و بنیاد مستضعفان و کمیته امداد در سه ماهه اول، حدود ۵ میلیون بسته غذایی برای محرومان توزیع کردند؛ اما از سوی مردم متدین ایران اسلامی ۲۵ میلیون بسته غذایی به نیازمندان اعطا شد. کجای دنیا چنین پدیده مبارکی تحقق یافت؟
امروز در ایران هزاران گروه جهادی ولایی و معتقد به حکومت اسلامی به صورت خودجوش و با هزینه های شخصی در مناطق محروم کشور مشغول خدمت رسانی هستند؛ پزشکان جهادی هر هفته به صورت رایگان بیماران در مناطق محروم را طبابت میکنند. معماران جهادی به طراحی ساختمان هایی برای افراد بی سرپناه می پردازند. طلاب و روحانیت جهادی در کنار فعالیتهای فرهنگی به ساختمان سازی و توزیع غذا اشتغال دارند و ده ها گروه و افراد خیرخواه دیگر که همگی انقلابی و ولایی و معتقد به حکومت اسلامی هستند.
آیا سروش تاکنون از خود پرسیده است که وقتی سیل و زلزله و هر بلای طبیعی و یا جنگی در این سال های انقلاب اسلامی اتفاق می افتاد؛ به چه دلیل میلیون ها نفر بسیج میشدند و عاشقانه و مومنانه و متعهدانه از کشور دفاع می کردند؛ آیا معلول ولایت مداری مردم نیست؟
آیا این همه دستاورد مثبت در حکومت دینی نباید دیده شود؟ حکومت های قبل از انقلاب اسلامی بخش های عظیمی از سرزمین ایران را از دست دادند؛ بحرین، بخشی از بلوچستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و غیره در حکومت های سکولار از دست رفت؛ اما آیا حکومت اسلامی با وجود جنگ های جهانی علیه او، یک وجب از خاکش را از دست داد؟ آیا مردم مومن و معتقد به حکومت اسلامی و عاشق به یکدیگر اجازه دادند آسیبی به این مملکت وارد شود؟
اینها دستاوردهای حکومت اسلامی و ولایت مداری است که نتیجه پیوند ناگسستنی بین مردم و رهبری است و این همان معنای ولایت در اسلام است.
آری مردم ایران، مومن و متعهد و عاشق اند اما این اوصاف ارزشمند در پرتو حکومت ولایی و دینی ظهور می کند؛ نه در حکومت سکولار.
توصیه این مسکین به حق طلبان این است که تاریخ معاصر ایران و جهان را بخوانند تا دستاوردهای مثبت حکومت اسلامی در برابر این همه عنادها و دشمنی های جهانی را بهتر بدانند.
والسلام علی من اتبع الهدی
✍ عبدالحسین خسروپناه
۲۸مهر ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
⭕️ شبهه دیگری از جناب عبدالکریم سروش درباره دین و روحانیت
بسم الله الرحمن الرحیم
ان الذین یکفرون بالله و رسله و یریدون ان یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نؤمن ببعض و نکفر ببعض و یریدون ان یتخذوا بین ذلک سبیلا اولئک هم الکافرون حقا و اعتدنا للکافرون عذابا مهینا
شبهه دیگری که جناب عبدالکریم سروش مطرح میکند؛ درباره دین و روحانیت است و میگوید: «روحانیت فقه پوسیده را ابزار قدرت قرار داده و دین را از نقش آفرینی اصلی خود باز داشته است تنها الهامی که از دین گرفتهاند این است که احکام جزایی (قصاص، دست بریدن، سنگسار و...) را وسط جامعه بیاورد.»
ایشان در این عبارت چهار ادعا را مطرح کرده است:
اول اینکه فقه پوسیده است و دوم اینکه روحانیت با فقه پوسیده ابزار قدرت ساخته است سوم اینکه روحانیت دین را از نقش آفرینی اصلیش بازداشته است و چهارم اینکه تنها الهامی که روحانیت از دین گرفته آوردن احکام جزایی در جامعه است؛
هر چهار ادعای سروش محل تأمل است:
ادعای اول اینکه فقه پوسیده است پاسخ این است که به چه دلیل فقه پوسیده است آیا منصفانه است که پشت سر هم ادعاهای بی دلیل ارایه کنند. فقه شیعه مبتنی بر اجتهاد در قرآن و سنت است اجتهاد به تعبیر اقباللاهوری موتور محرک تشیع است. اجتهاد اجازه نمیدهد که فقه پوسیده شود. فقیهان در طول تاریخ با روش اجتهاد، مرتب مسائل جدید را با قواعد اصولی و قواعد فقهی پاسخ میدهند این که می بینیم امروز فقه پزشکی، فقه بانکداری، فقه مالیات، فقه سیاسی، فقه فرهنگ و سایر فقه های تخصصی در حوزه علمیه شکل گرفته، نشان از فقه اجتهادی پویا دارد و به هیچ وجه پوسیده نیست.
ادعای دوم اینکه فقه، ابزار قدرت سیاسی قرار گرفته است؛ پاسخ این است که این مطلب چه اشکالی دارد وقتی قوام حکومت سیاسی به قوانین اجتماعی آن است؛ قوانین اجتماعی در حکومت اسلامی نیز برگرفته از احکام فقهی و مبتنی بر اجتهاد است. پس همانگونه که قوانین هر حاکمیتی، ابزار قدرت آنها است؛ قوانین اجتهادی نیر ابزار قدرت حکومت اسلامی در ایران است.
ادعای سوم این بود که روحانیت، دین را از نقش آفرینی اصلیش بازداشته است.
این سخن هم ناتمام است چون حقیقت اسلام عبارت است از عقائد و احکام شرعی و اخلاق اسلامی؛ به هیچ وجه روحانیت تنها بر احکام شرعی بسنده نکرده و بر عقائد و اخلاق اسلامی نیز تاکید دارند.
پیش فرض جناب سروش از ادعایش این است که احکام شرعی بخشی از حقیقت دین نیست لذا این گونه درباره روحانیت و نقش آفرینی دین سخن می گوید.
حال از ایشان سوال میکنیم که نقشآفرینی اصلی دین چیست؟ پاسخش طبق سخنان دیگرش، این است که نقش آفرینی دین در تجربه دینی یعنی احساس دینی است این ادعا قطعاً باطل است چون نقشآفرینی اصلی دین، موحد شدن و تقرب به خدا از طریق عقاید و احکام شرعی و اخلاق شرعی است علاوه بر اینکه گسترش مناسک حسینی در تقویت تجربه دینی مومنان بسیار موثر است و اما عجیب این است که جناب سروش با همین هم مخالفت می کند.
ادعای چهارم این بود که روحانیت تنها احکام جزایی مانند قصاص و دست بریدن و سنگسار و غیره را از دین الهام گرفتند؛ این هم نسبت ناروایی است که به روحانیت می دهد. روحانیت تاکید بر جریان سه ساحت دین اسلام یعنی عقائد و احکام و اخلاق در جامعه است و احکام جزایی هم بخشی از دین به شمار می آید.
اگر سروش این مطلب را قبول نداشته باشد مصداق نؤمن ببعض و نکفر ببعض میشود و مشمول آیات سوره نساء می گردد که خداوند سبحان ایمان به بعض دین و کفر به بعض دین را مصداق کفر می شمارد.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
چهار آبان ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir