eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
506 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نگاشتن شرح‌کفایه آری یا خیر؟! چند روز پیش یک شرح کفایه جدید چاپ شد و در همین اثنا جایی هم نوشته شده بود که شرح کفایه دیگری نیز توسط مولفی دیگر، در دست چاپ و انتشار است. اما آیا نیازی به این شرح نویسی ها هست؟ آیا فی‌زمانناهذا، نگاشتن امثال شرح کفایه، واجب است یا مستحب یا مباح یا مکروه و یا حرام؟ برای روشن شدن مساله، چند نکته بیان می‌گردد: ۱. تا کنون بیش از ۱۰۰ شرح و تعلیقه بر کتاب کفایةالاصول نگاشته شده است؛ از شرح ۱۰جلدی و عربی علامه غروی اصفهانی (کمپانی) تا شروح فارسی نموداری. ۲. هم‌اکنون مسائل نو پیدای سرسام‌آوری وجود دارد که نه تنها مورد توجه نیست، بلکه از باب "مجهول مطلق لا یخبر عنه" و حتی "مجهول مطلق لا یُسئل عنه"، محققین متدیّن هیچ ادراکی از آن‌ها ندارند که اساسا بخواهند تحقیقی حول آن انجام و به جامعه علمی-فرهنگی کشور و جهان عرضه دارند. (صرفا یک نمونه را اینجا بخوانید) ۳. مرحوم استاد میانجی می‌گویند: روزی به اتفاق برخی از دوستان از محضر مرحوم علامه طباطبایی خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: تدریس آن و صرف عمر در راه آن را، تضییع عمر و حرام می دانم، چون ثمره ای بر آن مترتّب نیست. / بنابراین بر اساس دیدگاه علامه ، وقت گذاشتن برای اموری که ثمره ندارد، حرام است. لذا اگر نوشتن شرح کفایه حرکت پیشبرنده جدی ایجاد نکند و صرفا تکرار مکررات باشد، می‌تواند از مصادیق این بیان علامه بوده و حرمت داشته باشد. (البته روشن است که بحث ما در اینجا نوشتن شرح است نه مطالعه اصول که در حدّ ضرورتش قطعا لازم است) ۴. راهکار چیست؟ با حفظ اصالت و داشتن مبانی قدرتمند در حیطه علوم انسانی اسلامی، باید با فضاهای آکادمیک متصل شد؛ آکادمیک کشوری و بین‌المللی. و این باعث جوشش سوالات فراوان و فهم نیازهای اساسی زمان و شکل گیری مسائل راهبردی و جهت‌دهی تحقیقات به سوی کاربردی شدن، در حیطه های وسیع فلسفه‌های مضاف و تطبیقی، فقه‌های مضاف و تطبیقی و سایر علوم انسانی، خواهد شد. لذا فهم برخی که می‌گویند "طلابی که علاوه بر تحقیقات حوزوی تحقیقات دانشگاهی هم دارند، به جایی نمی‌رسند و کذا"، یک فهم به غایت غلط و علیل و منبعث از جهالت متراکم و ترکیبی است. ✍ کانال حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
💢 نقد محقق عدالت‌خواه، محسن قنبریان بر بیانات اخیر سید احمد خاتمی را 👈 این‌جا بخوانید متن را باید کلمه به کلمه خواند: 👇 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2472
💢 سخنی با امثال حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی ▫️ غارتگران | غارت‌شدگان برای تفصیل بیشتر، مطلب زیر را (به بیانات حجت‌الاسلام قنبریان) می‌افزاییم و ضمیمه می‌کنیم: الیوم، مردمان کشور به دو دسته تقسیم شده‌اند: ۹۹۹ درهزار غارت‌شده و چپاول‌شده ۱ درهزار غارتگر و چپاول‌گر شما اگر تکان بخورید، جیبتان زده شده. و بلکه تکان هم نخورید، جیبت را زده‌اند و خودت هم نمی‌دانی. چهار نمونه‌ی ملموس و عینی را مثال می‌زنیم: ۱. و چپاولگری پیمانکاران ساختمانی (در حیطه ) ۲. و چپاولگری و سودهنگفت صاحبان دو خودرو سازی (در حیطه ) ۳. و غارتگری سطوح عالی بورس (در حیطه بازار سرمایه ) ۴. چپاول و غارت امتیازات و وام‌های کلان توسط صاحبان بانکی (در حیطه ) مافیای واردات و صادرات و غیره هم جای خود دارد ..... مساله تعجب‌آور اینجاست که سردمداران غارتگرِ این عرصه‌ها خیلی‌ هم شناخته‌شده‌اند، ولی آنچنان خیالشان راحت است که در روز روشن به غارت خود ادامه می‌دهند! چگونه در مسائل امنیتی، ریگی را در آسمان پیدا کردید و او را روی زمین آوردید و محاکمه و قصاص علنی کردید اما در این مسائل که ستون فقرات مردم را خورد کرده و آنان را نسبت به شعارها به تهوع انداخته، برخورد بنیادین و اساسی نمی‌شود؟! مگر مردم چقدر قدرت و وقت و انرژی دارند که آتش‌به‌اختیار به مبارزه با این غارتگران بپردازند؟! ✍ حوزه علمیه تمدن ساز
💢 لایو ذخیره شده مفید از حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد اصغری(استادیار دانشگاه باقرالعلوم و رییس دانشکده زبان و فرهنگ ملل) راجع به آزمون‌های معتبر زبان داخلی: 👇 https://www.instagram.com/tv/CTFnMJTolIE/?utm_medium=copy_link ▫️ msrt ▫️ tolimo ▫️ ept
💢 علمایی که از مرجعیت گریزان بودند (۱)
💢 علمایی که از مرجعیت گریزان بودند (۲) ▫️ برای مطالعه موارد بیشتر اینجا کلیک کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آقای قاضی برای همه، هم علمای بزرگ و کوچک و هم برای آحاد مردم‌، واقعا الگوست. انقلاب: مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاص‌الخاص داریم که می‌تواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد، علمای بزرگ و کوچک، هم برای آحاد مردم و هم برای جوان‌ها؛ می‌توانند واقعاً الگو باشند. این‌ها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. _______________________ پ‌ن: ششم ربیع‌الاول رحلت عارف کبیر، سید علی قاضی / 🍃صلواتی به روح مطهر وی هدیه نماییم ✅ @feghheakbar
این یک گذرگاه فوق‌العاده‌ای است؛ گذرگاه خاص‌الخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست. / رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله سید علی قاضی (قدّس سرّه)
علامه : حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند. اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد. حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟ بنابراين فقط با خواندن ادبیات عرب، فقه و اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد. اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است، بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود. گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است. پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد. اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند. با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟ 📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹ ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
شکرگزاری = وفور نعمات، تعالی و پیشرفت ▫️ قَالَ أَمِیرُ الْمُوْمِنِینَ ع: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی عَبْدٍ نِعْمَةً فَشَکَرَهَا بِقَلْبِهِ إِلَّا اسْتَوْجَبَ الْمَزِیدَ فِیهَا قَبْلَ أَنْ یُظْهِرَ شُکْرَهَا عَلَی لِسَانِهِ (بحار، ج۶۸، باب شکر) ▫️ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی عَبْدٍ مِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهَا بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَ اللَّهَ ظَاهِراً بِلِسَانِهِ فَتَمَّ کَلَامُهُ حَتَّی یُوْمَرَ لَهُ بِالْمَزِیدِ (کافی، باب شکر) 🔸 برای مطالعه ۴۰ روایت راجع به اعجاز شکرگزاری اینجا کلیک کنید.
بخش بین‌الملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس، برگزار می‌کنند. @Islamicphilosophy_ir @spasokh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 اسلام‌، ایمانِ‌ بدون عدالت‌ را برنمی‌تابد امام موسی : صد‌ها دستور اسلامی، که‌ عدالت‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌ را در عمقِ‌ عبادات‌ وارد می‌سازد و آن‌ را از جمله‌ شرایط‌ صحیح‌ بودنِ‌ آن‌ها می‌شمارد، به‌ روشنی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ عدالت‌ اجتماعی‌ و عدالت‌ اقتصادی‌ نه‌تنها دو حکم‌ فرعی‌ و دو واجب‌ عادی‌ و معمولی‌ نیستند، بلکه‌ بر پایه‌ عقیده‌ و ایمان‌ استوارند و از آن‌ها جداشدنی‌ نیستند. اسلام‌ ایمانی‌ را که‌ نتیجه‌ آن‌ عدالت‌ در زندگیِ‌ فرد و جامعه‌ نباشد، برنمی‌تابد. از این‌ رو عدالت‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ در اسلام‌ ریشه‌دار، دائمی‌ و فراگیر است، زیرا با طبیعت‌ و هستیِ‌ مؤ‌من‌ درآمیخته‌ و از درونِ‌ فرد و جامعه‌ مسلمان‌ سرچشمه‌ گرفته‌ است. _ برگرفته از سخنرانی امام صدر در نهمین همایش اندیشه اسلامی در الجزایر / ۱۷ تیر۱۳۵۴ / کتاب رهیافت‌های اقتصادی اسلام 🔸 برای عضویت در کانال محقق عدالت‌خواه استاد محسن قنبریان و استفاده از تحلیل‌های متفقّهانه و ظلم‌ستیزانه ایشان، اینجا کلیک کنید.
💢 حکیمانه‌هایی از علامه ▫️ نحوه خنده، حرف زدن و غذا خوردن ما در حضور بچه‌ها باید باشد. هفت سال ابتدایی بچه‌ها نزد پدر و مادر، یک دانشگاه بزرگ و دوره هفت ساله است. ---------------------------------------- ▫️ ما در جامعه چگونه زندگی کنیم؟ دعای ، گذشته از ثوابی که دارد، را هم به ما یاد میدهد. ---------------------------------------- ▫️ مگر مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟! ---------------------------------------- ▫️ بیش از آن مقداری که انسان از حوزه و دانشگاه درس می گیرد از قبرستان باید درس بگیرد؛ این که دستور داریم برویم قبرستان برای عبرت گیری و طلب مغفرت برای گذشتگان است. ---------------------------------------- ▫️ شما دقیق ترین مسائل فلسفی یا فقهی یا کلامی یا اصولی را به بازار عرضه کنید، خریدار ندارد؛ اما وقتی بودید در ، مردم متاثر می‌شوند. ---------------------------------------- ▫️ اگر روحانی باشد، جامعه معطر می شود. ---------------------------------------- ▫️ کسی به وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) عرض کرد که من توفیق ندارم چه کنم؟ حضرت فرمود: «قَد قَیَّدتک ذنوبک» روز ببین چه کردی توفیق نماز شب از تو گرفته شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اهمیت و اوجبِ‌واجبات بودن طلبگی در بیان علامه ------------------------------------------ 💢 برای مشاهده مطالب مهم زیر از بیانات آیت الله مصباح، روی آن‌ها کلیک کنید: 👇👇👇👇 ▫️ ضرورت تخصّص‌گرایی در حوزه؛ بایدها و نبایدها (افراط‌ها و تفریط‌ها) ▫️ آیا وظیفه، صرفا گفتن احکام است. ▫️ بزرگترین نیاز حوزه و جامعه، نیاز به مربی اخلاق است. ▫️ تربیت حوزویان کارآمد. ♦️ حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای منتظری (دادستان کل کشور) اخیرا دستوری برای بررسی یک اهانت احتمالی به یکی از بزرگان حوزه، صادر کردند ... از وی درخواست داریم دستوری هم برای زیر مجموعه خود برای جاری کردن سیره علوی (کلیپ را مشاهده کنید) که زیر پا مانده، صادر کنند. پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيش‏تر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌کرد، رهايش می‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌کرد، مجازاتش می‌کردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳ ( یادآوری۱ | یادآوری۲)
آیت الله : اين‌ها نه تعهدات را قبول دارند، نه امضا را قبول دارند، نه کنوانسيون را قبول دارند. فرمود: "فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ"،( توبه، ۱۲) نه «لا إيمان لهم». فرمود نه تنها ايمان ندارند، أيمان، سوگند، ميثاق، پيمان و امضا را به رسميت نمی‌شناسند. اگر جمعيتی امضای خود را به رسميت نشناسد، چگونه می‌شود با او زندگی کرد؟ سخن از مبارزه با ائمه کفر در اين نيست که اين‌ها کافرند، آن شواهد ديگر و ادله ديگر دارد؛ اما مبارزه با ائمه کفر اين است که اين‌ها زير بارِ امضايشان نمی‌روند. فرمود: "فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ"، نه «لا إيمان لهم» با پیشوایان کفر بجنگید، چرا که آنان را هیچ پیمانی نیست، باشد که (از پیمان‌شکنی) باز ایستند. ما شیعه‌ی حسین بن علی (ع) هستیم بر ما حرام است زیر بار ظلم رفتن. 📔 به کتاب "روابط بین الملل در اسلام" اثر علامه جوادی آملی رجوع شود (کتاب سترگی که مطالعه آن بر هر تحلیل‌گری در مسائل سیاسی و بین المللی و دینی، لازم است)