eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
538 ویدیو
90 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1094771112.mp3
745.2K
💢 سیر تحصیل هرمی؛ تحول حوزه در اندیشه علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فراخوان دیدگاه های اصلاحی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم ▫️ «هم اندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم»، از سوی مرکز مدیریت حوزه و چند نهاد حوزوی فراخوان شد. ▫️ مهلت ارسال: ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ▫️ اطلاعت بیشتر در: https://hawzahnews.com/xbT3n@feghheakbar
💢 تحقیر امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی شهید استاد : 🔸 گاهى ما امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنيم، ولى نه تنها به اين اصل ارزش نمى‏ دهيم بلكه ارزشش را پايين مى ‏آوريم. 🔸 الآن در ذهن عامه مردم، به چه مى‏ گويند امر به معروف و نهى از منكر؟ يك مسائل جزئى، نمى‏ گويم مسائل نادرست (بعضى از آنها نادرست هم هست)، ولى اينها وقتى در كلّش واقع شود زيباست. 🔸 مثلًا اگر امر به معروف و نهى از منكرِ كسى فقط اين باشد كه آقا! اين انگشتر طلا را از دستت بيرون بياور، اين در جاى خودش درست است، حرف درستى است. اما نه اينكه انسان هيچ منكرى را نبيند جز همين يكى، جز مسأله ريش، جز مسائل مربوط به مثلًا كت و شلوار. 🔸 حال وقتى كه نهى از منكر ما در اين حد بخواهد تنزل كند، ما اين اصل را پايين آورده‏ ايم، حقير و كوچك كرده‏ ايم. 🔸 آن آمر به معروف و ناهى از منكرهايى كه در كشور سعودى هستند، آبروى امر به معروف و نهى از منكر را برده‏ اند؛ فقط يك شلّاق به دست گرفته كه كسى مثلًا [كعبه يا ضريح پيغمبر را] نبوسد. اين ديگر شد نهى از منكر! 🔸 ولى حسين را ببينيد! امر به معروف و نهى از منكر، كار او بود از بيخ و بن. به تمام معروف‌هاى اسلام نظر داشت و فهرست مى ‏داد، و نيز به تمام منكرهاى جهان اسلام. مى‏ گفت: اولين و بزرگترين منكر جهان اسلام خود يزيد است. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى۱و۲)، ج‏۱۷، ص: ۱۵۸-۱۵۶- با تلخیص و ویرایش جزئی
💢 گشت ارشاد لازم است، اما با دو تتمیم. حجاب فرمان خداست (بخوانید) و گشت ارشاد هم ضروری است، اما باید راجع به گشت ارشاد دو تتمیم صورت گیرد تا تکمیل گردد؛ ۱. تعمیم یابد؛ از مسئولان تا کف خیابان ۲. مقول به تشکیک شود؛ از جرائم شدید (مانند رانت و اختلاس) به جرائم ضعیف
💢 دریغ از داشتن یک دیده‌ی "سبب سوراخ کن" در دانشگاه های ما روانشناسی غربی، جامعه شناسی غربی، انسان شناسی غربی، مدیریت غربی، اقتصاد غربی، فلسفه های مضاف غربی و علوم انسانی غربی تدریس و تدرّس می‌شود و شما نیز توان ورود در این مسائل و حل آن ها را ندارید. از دیدن ریشه مشکل و حل آن و دادن جایگزین قویم و رصین عاجزید و در پی اصلاح سطح مساله هستید. سال هاست که ملیون ها دانشجوی ایرانی از آب مسموم (علوم انسانی غربی) است و شما کماکان در پی هستید! اگر شاگردان و زیرمجموعه علامه طباطبایی و نیز مدیرانی همچون علی اکبر رشاد (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه) (که همگی خود ساخته و با برنامه اختصاصی خود پیش رفته‌اند) از حوزه گرفته شود، حوزه توانی برای ابراز وجود در عرصه وسیع علوم انسانی ندارد.
💢 هشدار می‌دهم و اتمام حجت می‌کنم شهید علامه : من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهی، به رهبران عظيم‌‌‌‌‌الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌‌‌‌‌شان احترام فراوان قائلم، می‌دهم و بين خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر انديشه‌‌‌‌‌های بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روی سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد، خطری است که کيان اسلام را تهديد می‌کند. راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست. مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‌‌‌‌‌ای آب له‌‌‌‌‌له می زنند، از نوشيدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد؟! اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافی در زمينه‌‌‌‌‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‌‌‌‌‌ايم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آب‌های آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بيشتر اين جويها خواجه چرا می‌دود تشنه در اين کويها راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينه‌‌‌‌‌ها با زبان روز است. حوزه‌‌‌‌‌های علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعی يافته‌‌‌‌‌اند بايد به مسئوليت عظيم علمی و فکری خود آگاه گردند، بايد کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نيست. 📚 مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۶ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
دراینکه لیدرهای آشوب های اخیر آموزش دیده هستند تردید نداریم، اما اینکه تمامی معترضان رو عضو در فرقه نحس رجوی و یا کومله و‌ دموکرات بدانیم است. این ها نسلی رها شده هستند که هیچ کس برنامه ای برایشان نداشت. آنها هویت خود را در شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای ساختند. | ✍ علی اکبر رائفی پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 راهکار برای امیدوار کردن مردم شما بیست تا از مفسدان اقتصادی که با اموال مردم خیانت و چپاول کردند به عنوان مفسد فی‌الارض تیرباران کنید ... آیا این‌ها جرمشان از کسی که ۴کیلو هروئین حمل و نقل می‌کرد کمتر است؟! پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيش‏تر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌کرد، رهايش می‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌کرد، مجازاتش می‌کردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
1_752062855.mp3
2.54M
رهبر انقلاب: انگیزه هایی وجود دارد که روحیه انقلابی قم را کمرنگ کنند.
💢 عقبه‌های معرفتی و چالش‌های فرهنگی علم مدرن / استاد 👈 مطالعه متن
💢 پانزدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های قبل توسط مجمع عالی حکمت اسلامی تولید می گردد. جهت اطلاع، به سایت مجمع رجوع شود. 🍃 تهیه محصولات (مکتوب و صوتی) مجمع: 02537842658 https://hekmateislami.com/ 🆔 @mediahekmat@Islamicphilosophy_ir
وضعیت امروز جامعه به این دلیل است که دانشگاهیان ما در بستر علم سکولار تحصیل کرده‌اند و علم اقتصادی که بر اساس سکولار تدریس شده هیچ وقت نمی‌تواند خروجی اسلامی داشته باشد. موضوع در حوزه هنوز جدی نشده است و هنوز خروجی از علم دینی نداشته‌ایم مثلاً علم اسلامی را تدوین و به جامعه علمی معرفی کنیم تا جواب محکمی به کسانی باشد که می‌گویند علوم انسانی اسلامی نداریم و شدنی نیست. البته علوم فراوانی در حوزه در فرآیند تولید است، ولی هنوز یکی را پیش نبرده‌ایم و نظام سازی نکرده‌ایم. وقتی حوزه می‌خواهد برنامه‌ریزی کند باید با این نگاه برنامه‌ریزی کند. آموزش برنامه‌ریزی به طلاب ضروری است. یک طلبه باید مدیر باشد و جامعه را راهبری کند؛ مگر می‌شود بدون آشنایی با نظام برنامه‌ریزی جامعه را اداره کنیم. _ استاد علی اکبر /بهمن ۱۴۰۰ _ متن کامل: b2n.ir/b40726 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
🏴 سالگرد رحلت عارف و علامه کبیر (رضوان الله تعالی علیه) را گرامی می‌داریم. ✍ حوزه تمدن‌ساز: علامه ذوالفنون حسن زاده آملی گرچه جامع بسیاری از علوم بود، ولی به جهت توجه و تاکیدشان بر معرفت نفس و علم النفس، می توان ایشان را فیلسوف نفس و انسان شناسی دانست؛ از آنجا که مرکز ثقل علوم انسانی، انسان است، لذا می‌توان آثار ایشان را به عنوان منبع و مرکزی برای اسلامی کردن علوم انسانی و امتداد آن‌ها قلمداد کرد. / به روح طاهرش صلواتی هدیه نماییم.
لزوم بازنگری در استاد
پند حکیمانه سعدی به مسئولان قضایی ذوالنون مصری پادشاهی را گفـت: «شـنیده ام فلان عامل را که فرستاده ای به فلان ولایت درازدسـتی می‌کند و ظلم روا می‌دارد. گفت: «روزی سزای او بدهم.»، گفت: بلی روزی سزای او بدهی که مال از رعیت تمام ستده باشد. پس به زجر و مصادره از وی بازستانی و در خزینه نهی درویش و رعیت را چه سود دارد؟ پادشاه خجل گشت و دفع مضرت عامل بفرمود در حال. سر گرگ باید هم اول برید نه چون گوسفندان مردم درید بخوانید: یکی از وظایف حوزه در قبال ضعف‌های قوه قضائیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک چنین یک‌لاقباهایی، کرسی و تدریس و و را در کشور گرفته اند ... حوزه علمیه چه برنامه ای برای نفوذ سازمان‌مند در این نقاط حیاتیِ علم و فرهنگ و قضاوت، در دست دارد؟
در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:‌ اول: کار تکراری بسیار صورت می‌گیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربی‌ها دست به کار شده‌اند و به آن‌ها پاسخ داده‌اند اما ما بی‌خبریم. دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمی‌شود بلکه هستند که بار دیگران را بر دوش می‌کشند. مهم‌ترین بار زمین مانده دو چیز است: «فقه نظام» و دیگر «فلسفه‌های مضاف». _ استاد 👈 صوت جلسه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
آیت الله : معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها؛ همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد. کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است.
دادستانِ بسیط آیا این بسائط می‌توانند داد مردم را از شبکه‌های رانت و فساد (بانک، خودرو، بورس و مسکن) بستانند؟! مدعی‌العموم و مدافع‌العموم کیست؟! 👈 ببینید
💢 تفاوت فقیه مُنزوی با فقیه اجتماعی در بیان استاد فقیه و مجتهد، کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان بینی اش در فتواهایش زیاد تاثیر دارد. اگر فقیهی را فرض کنیم که همیشه در گوشه خانه و یا مدرسه بوده و او را با فقیهی مقایسه کنیم که وارد جریانات زندگی است، این هر دو نفر به ادله شرعیه و مدارک احکام مراجعه کنند، اما هر کدام یک جور و یک نحو به خصوص استنباط می کنند. 📚 مجموعه آثار ج۲۱، ص۲۹۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 وصف درس فلسفه توسط مرحوم آیة الله دکتر مهدی حائری یزدی آقای خمینی خصوصاً و اختصاصاً در منزل خودشان به من درس می‌دادند و گاهی هم در مدرسه دارالشفاء. بنده یک دوره کامل منظومه تنها پیش ایشان خواندم. (چند روزی آقای لطف‌الله صافی به درس آمد ولی ادامه نداد). فلکیات را ایشان گفتند که اباطیل است و تدریس نکردند. می‌گفتند اسفار را نخوانده‌اند، اما آن را با حاج میرزا خلیل کمره‌ای مباحثه کرده‌اند. هرچه بود حدّت و جودت فهم خود ایشان بود که می‌توانست از عهده تدریس اسفار برآید، زیرا اسفار سطح آن بسیار شیوا و روان است و عمق فوق‌العاده پیچیده و پیل افکن دارد. ایشان علاقه‌ای به فلاسفه مشاء و منطق نداشت. درس اسفار ایشان بیشتر جاذبه عرفان داشت. عرفان هم پیش آقای شاه‌آبادی به خوبی خوانده بودند و دائماً هم مشغول مطالعه کتب ابن عربی و غیره بودند. لذا به اسفار هم از نظر ابن عربی نگاه می‌کردند، نه از نظر ابن سینا و فارابی. به کلمات ابن سینا و فارابی که می‌رسیدند به کلی ناراحت می‌شدند و با توان سرشار عرفانی از تنگناهای فلسفه خارج می شدند. بعد از تمام شدن منظومه با دو سه نفر از رفقا، مثل آقای شیخ محمد فکور که یزدی احمد‌آبادی بود و بسیار فاضل، پیش آقای خمینی اسفار را شروع کردیم. ۱۰ سال طول کشید که اسفار را خواندیم. در این دوره آقای سید‌رضا صدر و آقای شیخ عبدالجواد سدهی اصفهانی حضور داشتند. آقا به بنده توصیه کردند که در درس اسفار آقای میرزای آشتیانی شرکت کنم، اما بنده از روی غرور نپذیرفتم و گفتم که دیگر هیچ احتیاجی به خواندن اسفار ندارم. زیرا تقریباً همه اسفار را خوانده و یک بار هم با مرحوم فکور یزدی بحث کرده‌ام. اما چون کتاب شفای ابن سینا را نخوانده بودم، به اتفاق دوست عزیز آقای سید عزالدین زنجانی، امام جمعه زنجان، به منزل آقای آشتیانی رفتیم و از اول الهیات کتاب شفا را نزد آقای میرزا مهدی آشتیانی شروع کردیم. 📄 نامۀ فرهنگ، ش ۱۷ (بهار۷۴)، ص۱۰۲
💢 وظیفه فلسفه، جهانی کردن دین و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است. _ علامه @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطری که بین طلبه‌ها می‌بینم این است: هرچه جریان می‌گوید را تعبداً می‌پذیریم، و خیال می‌کنیم این است، اما هرچه جریان می‌گوید را نقد می‌کنیم. _ دکتر عبدالحسین ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
بنده یک سال تمام از صبح تا شب در کتابخانه تک و تنها می‌نشستم و کل آثار امام و نوشته های امام و سخنان امام را بررسی کردم و جمع بندی کردم و دسته بندی کردم تا این منظومه (کتاب منظومه فکری ) شکل گرفت. یک سال تمام بدون اینکه یک نفر به بنده کمک کند. بعد ساختاری را تعریف کردم که چهارده بار ویراست شد؛ مدام مطالعه می‌کردم می‌دیدم که این ساختار باید تغییر پیدا کند، تا در نهایت این منظومه فکری شد. بعد از این مرحله خدمت دوستان دادیم و کمک کردن در تدوین. بنابراین گمان نشود که چند مدخل به دوستان داده شده که مقاله ای نوشته بشود، خیر ... یک کار جدی و اساسیِ منظومه ای شد. _ استاد @feghheakbar
یک روايتى كه بدون سند و يا ضعيفى كه در آن نهى از فلسفه شده است، از اين سوء استفاده كرده و از اين نام بهره بردارى غلط نموده اند و آن گاه هر طرز تفكّر و تعقّلى را محكوم می کنند كه از خواندن فلسفه نهى شده است. آخر كسى به آنان نمی گوید: كدام فلسفه؟! آيا فلسفه مادّيّين و دهريّين و حكماى قبل از اسلام از ايرانيان و مصريان و هنديان و يونانيان؟ و يا فلسفه اسلام كه يك دنيا درخشش دارد، و يك دنيا عظمت و ابَّهت و جَلال دارد؟ كتابهاى صدر المتألّهين شيرازى رضوان الله عليه حقّاً موجب فخر عالم تشيّع و بلكه عالم اسلام است؛ تحقيقات و تدقيقات اين راد مرد بزرگ در زواياى و ، مشكل گشاى اساسى راه معرفت و پيشرفت است. پس چقدر ناجوانمردى است كه از اسم فلسفه و تشابه لفظى آن با فلسفه اسلام بخواهيم با تردستى جا بزنيم؛ و آن طرز مَنْهى را بدين طرز پسنديده و معروف قالب كنيم. 📚 امام شناسى علامه ، ج۵، ص ۱۸۹ ✅ @feghheakbar