eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
520 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه : مگر بدون فلسفه و کلام و جهان بينى قوى مى توان آن پنجاه اشکالی را که درباره اثبات خدا مطرح است پاسخ داد؟! 📙 حوزه و روحانیت در آثار آیت الله جوادى آملی، ص۲۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه : موقع خطر، فلاسفه و متکلمان به دفاع از اسلام برخاسته‌اند. دشمن نمی‌آید بگوید: «نماز مسافر، چرا باید قصر باشد؟». می‌آید می‌گوید: «عقل بشر، کامل شده و دیگر نیازی به دین ندارد. خاتمیت، یعنی کمال عقل بشر» ♦️ کانال حوزه و فلسفه : ✅ @feghheakbar
به نظر می‌رسد که باید بیشتر برای خودمان، برنامه‌هایمان و اهدافمان وقت بگذاریم و عمق گیری کنیم؛ وقت را در حیطه مدیریت کنیم و به مسائل و مشکلات خود، بیشتر تمرکز کنیم و از بیشتر بهره‌مند شده و سیر تکاملی پیدا کنیم و برای رفع کاستی‌های حقیقی خود، بیشتر همت گماریم؛ چراکه، خربزه آب است.
استاد : روزی در شهرستان قم با تاکسی به محل درس می‌رفتم که راننده تاکسی سؤالی پرسید. سؤال راننده درباره نماز مسافری بود که سفرش مقدمه شغلش باشد؛ مانند معلمی که سفر می‌کند تا به محل تدریس‌اش برسد. آیا نماز چنین مسافری قصر است یا تمام؟ بنده عرض کردم، فتوای مشهور فقها، این است که نماز چنین مسافری تمام است؛ ولی برخی نیز به نماز قصر فتوا داده‌اند. ایشان پرسید حالا نمی‌توان فتوا داد که این مسافر، نماز نخواند و نمازش ساقط گردد؟! گفتم نماز از هیچ مکلفی در هیچ حالتی ساقط نمی‌شود؛ هرچند ممکن است نمازش، شکسته یا نشسته گردد. راننده تاکسی گفت: مگر نه این است که دین، قرائت‌های مختلف دارد؛ پس اگر یک قرائت این است که نماز مسافر، قصر است و قرائت دیگر، تمام است؛ پس چرا قرائت سومی، مبنی بر نماز نخواندن نباشد؟! این پرسش، به شدت مرا تکان داد که عجبا، مسأله قرائت‌های مختلف از دین که به تعبیر استاد ، شیطانی‌ترین شبهه دینی در طول تاریخ بشریت بوده، چگونه به راننده تاکسی نیز سرایت کرده است. در فرصت کوتاهی توانستم با زبان ساده به او بفهمانم که تعدد فتوا با قرائت‌های مختلف از دین تفاوت دارد و اینکه تعدد فتوا، زاییده اجتهاد است و اجتهاد، خود مبتنی بر روش‌شناسی و معینی است. نباید از تعدد فتوا، نتیجه هر فهم سقیم و نادرستی از دین را داشت. همانگونه که از اختلاف پزشکان، نباید به نظری خارج از روش‌شناسی پزشکی روی آورد. دیدگاه قرائت‌های مختلف از دین، در واقع، به معنای نفی مدرن گونه دین و حقایق و معارف و احکام و ارزش‌های دینی است. @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فرزند (صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل می کردند: کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد (ع) در عقاید را نمی فهمند. و همانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول و عقاید حقه، بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 📔 نقدی بر تهافت فلاسفه، اثر علامه سید جلال الدین (کتاب سال حوزه)، ص ۷۷-۸۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 ما به یک نیازمندیم، نه به یک صرفا مدرس و محقق خارج اصول با پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، می‌بایست یک و جایگزین ایشان در ریاست قوه قضائیه بشود. ما در قوه قضائیه به یک نیازمندیم نه صرفا یک محققِ‌مخلص ... ما به کسی نیازمندیم که حق مردم را از شبکه‌های رانت و فساد و از مفسدان کلان و مفسدان میانی بگیرد نه به یک صرفا مدرس خارج. چرا که برخی فقط و صرفا به درد تالیف و تدریس انتزاعیات خارج اصول و فلسفه‌اصول و غیره می‌خورند، نه به درد و ، و . ✍ امین دهقانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطری که بین طلبه‌ها می‌بینم این است: هرچه جریان می‌گوید را تعبداً می‌پذیریم، و خیال می‌کنیم این است، اما هرچه جریان می‌گوید را نقد می‌کنیم. _ دکتر عبدالحسین ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 لوازم عمامه، بسیار بسیار سنگین است. انقلاب: ما غالباً به این دوستانى که عمامه سرشان می‌گذارند عرض می‌کنیم که این عمامه‌ی شما وزن کمى دارد، چند سیر، به‌هرحال سبک است، امّا در معنا نخیر، اگر انسان بخواهد این بار را به معناى واقعى کلمه متحمّل بشود، بسیار بسیار سنگین است. 🗓۱۳۶۸/۱۲/۲۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 خطر فلسفه غرب برای طلبه و دانشجوی کم بهره از حکمت و علم اسلامی حجت‌الاسلام‌ دکتر در مناظره‌ای با دکتر بیژن عبدالکریمی [دارای تفکرات التقاطی] چند سال پیش در دانشگاه ادیان: «طرح مباحث برای طلبه کم‌بهره از حکمت و علم اسلامی، او را تبدیل به «عبد آبق‍ی»‍ می‌کند که دیگر هیچ‌گاه تعلق فکری به خاستگاه حوزوی‌اش نخواهد داشت». .......................................... 🔳 حتما چهار مطلب زیر را مطالعه فرمایید: 👇👇👇👇 ▫️ ۱. خطر التقاطی شدن طلاب در بیان رهبری ▫️ ۲. زمان ورود به فلسفه غرب ▫️ ۳. فلسفه غرب؛ چه‌زمانی؟/ استاد عبودیت ▫️ ۴. تا در فلسفه اسلامی قوی نشده‌اید وارد فلسفه دین نشوید/ استاد خسروپناه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 امروز بايد به درد طلاب رسید و آن‌ها را برای مبارزه با ماتراليست‌ها و ماديين بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفه حقه اسلامیه را بدان‌ها آموخت. 📗 علامه ، مهرتابان، ص۱۰۶ ◻️ 👈 ضرورت برقراری دروس خارج فلسفه در مسجد اعظم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 برای علاقمندان به آموزش اصطلاحات و عبارات فلسفی_کلامی به 👇👇👇 @Englishphilosophy
🔸 اگر كسى بخواهد علم پيشرفت كند با تنبلى نمى تواند، بايد وقت صرف كرد و تلاش نمود. 🔸 صِرف داشتن منابع غنى كافى نيست، ابزار و آمادگى ذهنى لازم است. 📔 علامه ، مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۴و۱۰۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
‍💢 متاسفانه همیشه هجوم فرهنگی از سوی دشمن بوده است و ما فقط حرکتی انفعالی انجام داده ایم 💢 نباید به اسفار و شفا اکتفا کرد 💢 باید تلاش کرد تا علامه طباطبایی های دیگری ساخته شوند 💢 با تنبلی نمی‌توان علم را پیشرفت داد. علامه : متأسفانه هميشه هجوم فرهنگى از سوى دشمن بوده است و ما فقط براى مقابله و دفع آن حركتى انفعالى انجام داده ايم. با اين حال جاى شكر باقى است كه اين حركت در قم، به وسيله مرحوم علامه (رحمه الله) و پيشنهاد و همكارى امثال مرحوم شهيد (رحمه الله) انجام شد و به طرح مسائل عقلى كه در جهان غرب مطرح شده پرداخت و موجب شد كه طلاب جوان حوزه علمیه با مسائلى غير از و سنّتى نيز آشنا شوند. بتدريج، در اثر ارتباط با دانشگاه ها، زمينه فعاليت فرهنگى وسعت يافت و معلوم شد كه اگر وجود مجتهد و فقيه جامع الشرايط براى پاسخگويى به نيازهاى فقهى ضرورت دارد، وجود كسانى كه بتوانند جوابگوى شبهات اعتقادى و ساير مسائل باشند نيز ضرورت دارد. اكنون حركت فرهنگى در جامعه ما، بحمدالله، تحقق پيدا كرده است و روحانيان بايد آن را پی گيرى كنند و همانگونه كه امثال مرحوم علامه و شهيد به اسفار و شفا اكتفا نكردند، و نگفتند كه با وجود اسفار و شفا به چيز ديگرى نياز نداريم، بلكه آستين ها را بالا زدند و مشكلات را مطابق زمان پاسخ دادند؛ اكنون نيز روحانيان نبايد فكر كنند كه هر چه مرحوم علامه طباطبایی و شهيد مطهری نوشته اند حرف آخر است. نه، آن‌ها نيز مانند بقيه انسان بودند؛ بايد تلاش كرد تا علامه هاى ديگرى ساخته شوند. خداوند علم را وقف يك نفر يا يك نسل نكرده است و به هر كسى، به نسبت خود، عقل، فراست و هوش داده است. بايد كارى كرد كه هر روز نظرات بهتر و پخته ترى ارائه دهيم، بخصوص كه نيازها نو به نو مطرح مى شود. امروز مسائل جديدى مطرح مى شود كه در عصر مرحوم علامه مطرح نبوده است. گروهى از روى خامى و يا شايد خودخواهى، فكر مى كنند كه با خواندن همين كتب فلسفه رايج به هر سؤالى كه مطرح شود، مى توان پاسخ داد و ديگر نيازى به تحقيقات بيشتر نيست. خير، چنين نيست؛ مستشكلان نيز بشرند و از عقل برخوردارند. به فرض اينكه ۹۹% از آنچه در كتابهاى فلسفى نوشته شده باطل باشد ولى، دست كم، يك درصد از آن مطالب صحيح است. به دليل وجود همان ها ارزش دارد كه انسان آن كتابها را مطالعه كند. اگر كسى بخواهد علم پيشرفت كند با تنبلى نمى تواند، بايد وقت صرف كرد و تلاش نمود. صِرف داشتن منابع غنى كافى نيست، ابزار و آمادگى ذهنى لازم است. 📔 مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۴ و ۱۰۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 یخرجون من دین الله افواجا ... بخوانید: 👈 لوازم عمامه، بسیار بسیار سنگین است.@feghheakbar
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است. 🔸 چه کسی می‌تواند حرف جهانی بزند و جهان را اصلاح کند و حرف حضرت حجت (عج) را به جهان برساند؟ 🔸 طرح و اندیشه "حرم تا جمکران" یا طرح و اندیشه "حرم و جمکران تا جهان"؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیا وقت آن نرسیده که بعد از این همه سال با این همه شتاب و تغییر شرایط .... متن دیگری متناسب با شرایط و زمان و با اتقان و دقت ارایه شود؟!! فاصله بین شیخ طوسی و ابن ادریس ( معروف به دوران رکود؛ ۱۲۰ سال) خیلی کمتر از فاصله نسل حاضر با شیخ انصاری ( ۱۷۰ سال) است. 📋 استاد سید علی حسینی خراسانی (مدرس خارج فقه و اصول)، نشریه علمی-فرهنگی خشت اول، ش۱۳و۱۴، ص۲۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 شبهه عبائیه نائینی یا شبهه کانت و هگل؟! 💢 وقتی علوم عقلی در حوزه رایج نباشد. ‍💢 همینکه رفتند دانشگاه کم کم این سجاده‌ها کنار می‌رود. علامه : 🔸 در مسايل علمی که مربوط به حوزه ‌های علميه است امروز شبهه ما شبهه عبائيه نيست که مرحوم آقای نائينی و اين‌ها ذکر کردند که در اصول هست بلکه امروز شبهه ما شبهه کانت و امثال کانت است که شکّاکيت را در دانشگاه‌ها نشاندند؛ نه امروز شمر آن شمر ۱۴۰۰ ساله است، بلکه شمر نتانياهو است و نه شبهه امروز ما شبهه عبائيه مرحوم نائينی است؛ شبهه، شبهه کانت است، شبهه هگل است. 🔸 وقتي علوم عقلي در حوزه رايج نباشد، ما به دنبال همان شبهه عبائيه می‌گرديم که اگر آدم عبايی داشت، نمی‌داند اين جرقه‌ای که شد، يا خاک يا گِلی شد، اين به کدام قسمت عبا خورد و اين‌ها! شبهه ما شبهه کعبی نيست شبهه کانت است. 🔸 این ها بچه‌های مسلمان هستند، تا دبيرستان‌ اند اهل نماز جماعت هستند، دعای توسل هستند، دعاي کميل هستند، همينکه رفتند دانشگاه کم‌ کم اين سجاده‌ها کنار می ‌رود، برای اينکه شبهه کانت جلو می ‌آيد. ما همانطوری که بايد بدانيم الآن شمر ما نتانياهو است، بايد بدانيم شبهه ما هم شبهه عبائيه مرحوم آقای نائينی نيست؛ شبهه، شبهه کانت است 🔸 و اين علوم عقلی چه به عنوان فلسفه، چه به عنوان کلام، چه به عنوان اخلاق، اين‌ها بايد کاملاً مطرح بشود که آدم بتواند با دست پُر جواب اين دانشگاهی‌ها را بدهد. _ درس خارج فقه ۹۵/۰۸/۱۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
نام کانال حوزه و فلسفه به "حوزه علمیه تمدن‌ساز" تغییر پیدا کرد.
حوزه و طلاب چاره‌ای جز قوی شدن ندارند. اگر حوزه قوی نشود، هلك (نفسه) و اهلك (الدين). کانال تحت عنوان "حوزه‌علمیه تمدن‌ساز" و با استفاده از بیانات علمای جامع، با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. ان شاءالله. بسم الله الرحمن الرحیم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : 🔸 اگر حوزه ناکارآمد باشد، در قتل عام فرهنگی شریک است. 🔸 قم اگر می خواهد رهبری شیعه را داشته باشد باید ۱۰۰ برابر امروز عمل کند. 🔸 اگر قم دچار جمود و درجازدن بشود، طبیعتا کل جهان شیعه گرفتار این بیماری خواهد شد. 🔸 ده‌ها هزار طلبه و استاد جمع شدند و عمرشان را وقف کردند، اگر این‌ها درست مدیریت نشوند به تدریج ممکن است مرجعیت صوری و اسمی در قم باشد و مرجعیت واقعی در جاهای دیگری باشد. 🔸 حوزه ضعیف، حوزه یک‌بعدی، نمی‌تواند به وظیفه شرعی خودش عمل کند و در برابر خداوند و ولی‌عصر مسئول است. 🔸 چرا در برابر فرمان الهی تحول و اصلاح درست نظام آموزشی و پژوهشی حوزه اقدامی صورت نمی‌گیرد؟! ✅ @feghheakbar
💢 نیاز امروز به عالمانی که درد این قرن و نیاز این قرن را بدانند. استاد شهید : امروز ما به خواجه نصیرالدین‌‌ها، بوعلی سیناها، شیخ انصاری‌ها احتیاج داریم، ‌اما خواجه‌ نصیرالدین و بوعلی و شیخ انصاری قرن چهاردهم، یعنی همان خواجه نصیر و همان بوعلی و همان شیخ انصاری با همه آن مزایای فرهنگی، به علاوه اینکه باید به این قرن تعلق داشته باشد و درد این قرن و نیاز این قرن را احساس نماید. 📔 نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر، ص۷۸ ✅ @feghheakbar