eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
داشتن مسکن متناسب با نیاز، هر فرد و خانواده ایرانی است. "دولت است" با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. 📄 اصل ۳۱ قانون اساسی
🌺 صلوات شیخ اکبر بر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ◻️ ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛ بخش سوم آن به صلوات بر حضرت فاطمه زهرا (س) اختصاص دارد؛ صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَرة الیقین، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر، المجهولةِ بِالْقَبرِ، قُرّةِ عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام. 📔 مناقب ابن عربی (صلوات بر چهارده معصوم)، بخش سوم 🔶 این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده. معانی این بیانات برای کسانی که در و به ویژه کار نکرده باشند، مبهم خواهد بود.
مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را فقه و اصول دانستند در حالی که آیه محکمه مربوط به خداشناسی، امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و فریضه عادله و هم سنت قائمه مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید. 🍃 علامه ، در جمع حوزویون مشهد/ مرداد۹۸ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
استاد : اگر و و و دیگر حکما را معرفی کرده و به جهان بشناسانیم، ها و ها و ها سر جایشان می‌نشینند. ⭕️👈 مطالعه کامل مطلب ........................................................
💢 نقد اعتباری بودن (ناواقع‌گرایی) اخلاق نزد اکثر مکاتب فلسفی غرب در شاخه فرااخلاق در ذیل فلسفه اخلاق، مباحثی از جمله واقع گرایی یا ناواقع گرایی اخلاقی و عام گرایی یا خاص گرایی اخلاقی، مطرح می شود، که مکاتب فلسفی غرب عمدتا به صراحت در دسته ناواقع‌گرایان و خاص‌گرایان شمرده می‌شوند. الف: واقع گرایان بر این باورند که مطلوبیت ولزوم در گزاره های اخلاقی و خصوصیات اخلاقی، صرف نظر از سلیقه فرد یا خواست و توافق جمع، واقعیت نفس الامری دارند، اما ناواقع گرایان این امور را صرفا وابسته به سلیقه فرد یا توافق جمع می دانند که هیچ گونه نفس الامریتی در ورای آن ندارند. ب: عام گرایان اخلاقی بر این اعتقادند که ما می توانیم یک اصول و قواعد عام و کلی را برای عمل اخلاقی در نظر بگیریم، اما خاص گرایان به منحصر به فرد بودن تصمیمات اخلاقی و بی فایده بودن اصول اخلاقی تاکید دارند. تجسم اخلاق که از مصادیق بارز تجسم اعمال است را می توان به عنوان دلیلی بر اثبات واقع گرایی اخلاقی و عام گرایی اخلاقی قلمداد کرد، با این بیان: همان طور که با اثبات «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» بودن روح و نیز «حرکت جوهری» در حکمت متعالیه صدرایی بسیاری از مسائل فلسفه نظری دگرگون شده، بسیاری از مسائل اخلاقی نیز متحوّل گشته است. روی این مبنا اخلاق در پیدایش، پرورش و ساختار حقیقت انسان نقش دارد؛ یعنی کاری را که انسان انجام می دهد در آغاز، «حال» است ولی بعد «ملکه» می شود و سپس به حالت «صورت جوهری» ظهور می کند و چون به صورت جوهر در می آید، نفس برای آن به منزله «مادّه» و این صورت برای آن به منزله «صورت» می شود و جمعاً یک واقعیّت را تشکیل می دهند. در این جا توجه به این نکته مهمّ است که دیگران، اخلاق را از مرحله «حال» به مرحله «ملکه»، منتقل کرده گفته اند: اخلاقی را که انسان فراهم می کند «دیر زوال» و از ملکات نفسانی است؛ ولی حکمت متعالیه بر اساس حرکت جوهری، تبیین و تثبیت کرده است که انسان هر کاری که می کند در واقع با آن کار، حقیقت خود را می سازد و با همان هم محشور می شود. در هر حال نقشی که مسئله حرکت جوهری و جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن نفس دارد، در علم اخلاق خیلی کارساز است. چرا که بیان می کند که انسان نه تنها با حرکت کیفی بلکه با حرکت جوهری، وصفی را می پذیرد. نفس در مراحل اخلاق، عین همان خلق می شود. حیوانات بیانگر اوصاف انسانی اند؛ اگر انسان بخواهد غضب خود را خوب بشناسد، باید به حیوانات درنده بنگرد و اگر مایل باشد شهوت خویش را بنگرد، به بهائم شَهَوی نگاه کند و اگر درست بررسی کند، می بیند که حقیقت غضب، همان درنده خویی درنگان است و واقعیّت شهوت همان شهوت جویی چرندگان؛ و انسانی که متحرک بالشهوة است، با اشتها و میل حرکت می کند؛ نه این که با اراده وعقل زندگی کند: «بل یرید الإنسان لیفجر أمامه». بنابراین، حیوان های شهوتران، آینه خوبی هستند تا انسان، اوصاف شهوت بازی و هوس مداری خود را در آینه آنها به خوبی بررسی کند؛ زیرا اگر این اوصاف، کامل شود همان بهیمه یا درنده می شود و اگر برای موجود زنده ی این حقیقت به منزله صورت شود، حقیقتاً همان را داراست؛ خواه سخن بگوید و خواه سخن نگوید؛ خواه با دو دست و دو پا و خواه با دو پا یا دو بال حرکت کند؛ یا حیوان باشد ولی سخن بگوید. چون حقیقت حیوانیّت، همان ملکه نفسانی است و آن نفسی است که منشأ این گونه آثار است. در مورد همه انسان ها این حقیقت ثابت است که اگر کسی در مسائل اخلاقی به جایی برسد که اخلاقِ فضیلت یا رذیلت برای او ملکه شود و کم کم صورت نوعیه او را بسازد، او حقیقتاً حیوان یا فرشته و یا شیطان می شود. زیرا انسان در سر چهار راه قرار دارد واقعاً به سمت بهیمه یا فرشته یا شیطان شدن یا درنده خویی حرکت می کند. 🔸 و سرِّ سقوط دنیای غرب این است که بینش اخلاقی آنان در حدّ بینش اعتباری سلیقه و رسم و عادت و ... است؛ زیرا برای آنها روشن نشده است که واقعاً اخلاق، حقیقت انسان را می سازد. ✍ امین دهقانی، فرازی از مقاله «اخلاق جهان‏شمول و جاودانه؛ براهین اثبات واقع‌گرایی و عام‌گرایی اخلاقی با تکیه بر اندیشه علامه جوادی آملی»
بنده یک سال تمام از صبح تا شب در کتابخانه تک و تنها می‌نشستم و کل آثار امام و نوشته های امام و سخنان امام را بررسی کردم و جمع بندی کردم و دسته بندی کردم تا این منظومه (کتاب منظومه فکری ) شکل گرفت. یک سال تمام بدون اینکه یک نفر به بنده کمک کند. بعد ساختاری را تعریف کردم که چهارده بار ویراست شد؛ مدام مطالعه می‌کردم می‌دیدم که این ساختار باید تغییر پیدا کند، تا در نهایت این منظومه فکری شد. بعد از این مرحله خدمت دوستان دادیم و کمک کردن در تدوین. بنابراین گمان نشود که چند مدخل به دوستان داده شده که مقاله ای نوشته بشود، خیر ... یک کار جدی و اساسیِ منظومه ای شد. _ استاد @feghheakbar
ٰ💢 آفت نگاه‌های تک‌بعدی 🔸 انگلیسی‌ها ضرب المثلی دارند با این مضمون: "کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمیشناسد" باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی به گونه‌ای واقع‌بینانه درباره خوبی لندن قضاوت کنی. مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی و را با هم مقایسه کنید، تا این حقیقت را بهتر دریابید. حافظ، به دلیل آنکه غیر از شیراز شهر دیگری را ندیده بود، جز سفری کوتاه به یزد و ...، حتی فهم درستی از فرهنگ آن عصر شیراز هم به دست نمی‌دهد. اما سعدی که ده‌ها شهر بزرگ آن روزگار را از نزدیک دیده بود و در سفر و حضر با مردمان بسیاری زندگی کرده بود، نسبت به حافظ نگاه اجتماعی به مراتب دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تری دارد. 🔸 تک منبعی بودن، انسان را متعصب و خشک و غیرمنعطف بار می‌آورد. کسی که فقط منابع اصیل اسلامی (آیات و روایات) را دیده باشد، به طور قطع و یقین فهم درستی از خود آن آیات و روایات هم ندارد. 🖊 احمدحسین شریفی
🌿 معرفی این کتاب را اینجا بخوانید.
💢 کلیساهای خانگی خطری خاموش در کلان شهرها كلیساهای خانگی، منازلی هستند كه كشیشان مسیحی و یا افراد مرتد تازه جذب شده، مالكیت و یا اجاره آنها را در اختیار دارند. این محل‌ها از سوی سازمان‌های كلیسایی با مبالغ قابل توجّهی به اجاره در آورده می‌شوند تا توسّط مالك، امورات جذب در آنها صورت بگیرد؛ این مكان‌ها عمدتآ شاهد رجوع جوانان تازه جذب شده هستند. همچنین برخی از كتب، سی‌دی‌ها و جزوات شب‌نامه‌ای و وبلاگ‌های اینترنتی، از این اماكن تهیه و توزیع و بروزرسانی می‌شوند. ▫️ بیشترین آمار در خصوص كلیساهای خانگی مربوط به شهرهای مشهد، تهران، كرج و رشت است. ▫️ فقط ۲۰۰ کلیسای خانگی در سال ۸۹ در مشهد مقدّس کشف شد! برای این کلیساها شبانانی مخصوص (مربی، کشیش) تربیت می شوند. کلیسای خانگی، از مهمترین ابزار مسیحیت تبشیری برای جذب افراد هست. @antihalghe
11.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 خطر جهالت علمی کسانی که حتی یک مقاله در حیطه علوم انسانی اسلامی حاضر نیستند مطالعه کنند، اما راساً با علوم انسانی اسلامی مخالفت می‌ورزند. _ بیانات استاد