eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
523 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معرفی آثار استاد سیدعلی طباطبایی 🔸 بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی در کانال اندیشه حکیمانه: http://eitaa.com/ostadtabatabai ✍ پ‌ن: کتاب های استاد طباطبایی در حیطه های مختلف بسیار پرمغز و غنیمت‌اند. می‌توان از این کتب بهره‌ها بُرد و به تحصیل‌کردگان هم هدیه داد. برخی از آن‌ها که : ▫️ _ انسان در حال شدن ▫️ _ انسان کامل ▫️ _ شرح موضوعی نهج البلاغه ▫️ _ حضور و مراقبه ▫️ _ تجلی اعظم
افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛ مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، . معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما ، نه خیر خواه. آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه «نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»  را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود. 📚 علامه ، تفسیر موضوعی، ج۱۱ (مراحل اخلاق در قرآن)، ص۲۵۸ @Islamicphilosophy_ir
🔎مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی ✍علیرضامحمدلو ▫️مقام مسئولی توییت زده که حجاب یک مساله فرهنگی است و ورود دولتی و قضایی اشتباه است. بزرگواری هم گفته که راه حل ماجرا در قضیه موسوم به ، ورود مردمی است نه دولتی. اهل دغدغه ای هم اشاره کرده که تا مقتدر نباشیم و احترام به قانون را از دولت و ساختارهای رسمی شروع نکنیم، عنان کار از کف می‌رود. تحلیلگری هم قضایا را یک برساخت رسانه‌ای و خوانده و شیوه مواجهه را نیز بر همین پاشنه و سیاق، تجویز کرده است. ▫️باید اذعان داشت که در حتی مفاهیم بسیط نیز صورت مرکب پیدا می‌کنند. هویت و حجاب هم بعنوان مفاهیم آوانگارد این بدون شک چنین حکمی‌ خواهند داشت. نکته بعدی اینکه بنطر می‌رسد وقتی یک مساله، مسری شد و از چارچوب علمی و پارادایم عملیاتی خود جدا گردید، دیگر نگاه های تک سویه رنگ می‌بازد. شاید در فهم اولیه و اجمالی بتوانیم حجاب را یک نماد و ارزش دانسته و در چارچوب اخلاق و فرهنگ تحلیل کنیم، اما با لنز عینیت و مبتنی بر ، تفکیک این مساله فرهنگی از حواشی سیاسی و امنیتی و اجتماعی، جز نظریات تک ساحتی، برونداد دیگری نخواهد داشت. ▫️اساسا و محاسباتی یعنی ندیدن پیچیدگی های مسائل چندضلعی با نتایج و امتدادهای ماتریسی و چندسویه که نادیده گرفتن بخشی از ماجرا، مساوی تحلیل های کاریکاتوری و رفتارهای رادیکال و جدا شدن از دوستان و کج فهمی از نقشه بیگانگان خواهد بود. بعنوان نمونه در ماجرای مسمومیت مدارس، یک مساله هویتی و نماد ایدئولوژیک مثل تحصیل و حجاب دختران، لایه ای امنیتی پیدا می کند یا در اغتشاشات سال گذشته، شعار زن زندگی آزادی، توسط سرویس های جاسوسی بیگانه تغذیه و هدایت می‌شود. ▫️در واقع نه می شود ضلع هویت بخش و مبانی فرهنگی و معرفتی حجاب و عفاف را نادیده گرفت و نه می توان داده‌های ناظر بر نقش ۹ کشور بیگانه در حوادث اخیر را فراموش کرد. بگذریم که ترک فعل های ساختاری و بازیگری های منفی و منفعلانه نیز کم اثر نبودند و پازل دشمن را کامل کردند. 🔻اما چه باید کرد؟ 1⃣اقتدار فراموش شده: از آنجایی که هویت در جهان عینیت، هم در حدوث و هم در بقا متاثر از قدرت و در سایه اقتدار شکل و صورت می‌یابد، نمی شود که نقش بی‌بدیل قانون را ندید و به بهانه فرار از تنش یا یک تجربه تلخ، سیاست را و شاهد بازاری ترجمه کرد. اگر ساختارها و ادارات دولتی بعلاوه پاساژها و و تفریحی، مساله حجاب را بطور هوشمندانه جدی بگیرند و ظرفیت های قانونی تشویق و تنبیه و تعلیق را با اعلام و ابلاغ قبلی و شفاف، فعال کنند، بی‌حجابی های معدود ولی پرسروصدا میدان جولان و را بطور حداکثری از دست خواهند داد. 2⃣بازیگری فرهنگ: آنچه که از مدل نقش جهان اصفهان هم پیداست، میز گفتگو و همچنین فضاسازی برای تاثیر و تعمیق فرهنگی بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر بتوانیم ساز و کارهای جهاد تبیین و کارفرهنگی خلاقانه و موثر را در و فضاهایی با ترافیک جمعیتی بالا فراهم کنیم به تدریج در ذهنیت و بافت‌ فرهنگی جامعه به یک خواهد انجامید. سرودها و نماهنگ های رونق گرفته نیز فناوری مناسبی بشمار می‌روند. 3⃣ افکارعمومی و نقش مردم: در امتداد نقش حد و مرزساز قانون و تبیین بازیگری فرهنگ، نقش مردم و افکارعمومی گره‌گشاست. برطبق آمار و نظرسنجی های معتبر، عموم مردم ما با حجاب همسازند و معدود مخالفت‌ها و ضعف و زاویه‌ها نیز تا حد زیادی با ولی گسترده و فاقد تنش، تا حد زیادی قابل جبران است. در حکمرانی مردم سالار بایستی اکثریت موافق را یک فرصت تلقی نمود و بخشی از راه حل دانست. 4⃣ مدیریت رسانه‌: سیالیت و سرایت بدحجابی جز با رسانه و مجاری مجازی اتفاق نمی‌افتد. نظارت موثر بر فضای مجازی و کنترل شبکه خانگی مسموم و ضدعفاف از طرفی و ، افق‌گشا، پیشران و قهرمان‌طور از زن مسلمان محجبه در رسانه های رسمی و ضریب بخشیدن به پروتکل‌های مثبت و موثر دولتی و مردمی در مواجهه با بدحجابی می تواند برساخت‌های رسانه‌ای و و قلدری‌های کاذب را کنترل و حداقلی نماید. 5⃣ پیوست امنیت: نمی شود ژست فرهنگی گرفت و عوامل و نتایج ضدامنینی مساله حجاب را ندید گرفت. نمی توان به لایه معرفتی حجاب توجه نمود اما از ساحت نمادین و هویت بخش حجاب در ادبیات موافقین و مخالفینش غافل شد. اینکه حجاب را بهانه ای برای عملیات ناامن سازی قرار می‌دهند، دال بر این است که در هر اقدام فرهنگی و قانونی برای حجاب بایستی پیوست های امنیتی و را نیز در نظر گرفت تا اسیر اتفاقات نشویم و خطاهای احتمالی، تمارض ها و شبیه‌سازی‌های هدایت شده و مشکوک، ابتکار عمل را از دست حاکمیت خارج نکنند. @mirkhalili
علامه : 🔸 برخی از عبارات نهج البلاغه به مراتب از "لا تنقض الیقین بالشک" سنگین تر است. لاتنقض الیقین بالشک را یک طلبه بعد ۸ سال با استاد استصحاب برایش روشن می شود. ولی "کل قایم فی سواه معلول" را یک طلبه درس خارج خوان نمی تواند ترجمه کند تا چه رسد به شرح. 🔸 ما درس خوان زیاد داریم ولی عالم ربانی نه. چون درس هایی که می خوانیم مال چه کنیم و چه نکنیم است ولی علومی که در مورد جهان شناسی و انسان شناسی و رابطه انسان با جهان است نمی خوانیم.  این ها در و نیست این ها در قرآن و نهج البلاغه است. 🔸 موعظه با اخلاق فرق دارد. سخنرانی و موعظه، علم نیست. ، علم است علم فلسفی است. اخلاق یعنی عقل نظری را بدانی و مراتب آن و زیرمجموعه آن را بدانی. تجرد روح و نفس و مراتب آن (عقل و وهم و خیال) را اثبات کنی. عقل عملی و زیرمجموعه آن را بدانی. تفاوت عقل نظری (بخش اندیشه و جزم) و عملی عملی (بخش انگیزه و عزم و اراده) را بدانی. 🔸 مومن آبرویش مال خودش نیست. مال خداست. می شود اولیا دم از قاتل فرزند خود بگذرند اما مساله ی آبرو مال خود ما نیست مال خداست و امانت خداست. مومن در مساله آبرو امین الله است. آدم نباید حرفی بزند تا دیگران بخندند. این ذلت است. امام علی علیه السلام به فرزندش می فرماید: مبادا در جمع کاری کنی یا حرفی بزنی که دیگران بخندند. این کار تو را کوچک می کند. 🌿 فرازهایی از جلسه اخلاق ۱۹ بهمن ۹۶ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
♻️ محاکمه در آمریکا، ول گشتن در ایران! چرا؟ 🔰 حمید رسایی: وقتی برخی مسئولین در کنار میز خدمت (!) یک میز تجارت هم به واسطه فرزندان و دامادها و برادران تشکیل داده‌اند و از مواهب این اطلاعات در راستای آن تجارت بهره می‌برند، از کجا معلوم که اولویت‌شان، همان منافع اقتصادی خانوادگی‌شان نبوده باشد؟! مردم چه حالی پیدا می‌کنند وقتی می‌بینند که در آمریکا ترامپ را محاکمه می‌کنند ولی برخی مسئولین کشور ما هر بلایی سر اقتصاد و سیاست و فرهنگ بیاورند، باز هم راست راست راه می‌روند و طلبکار مردم و انقلاب هم می‌شوند و دستگاه عریض و طویل قوه قضاییه است! همین وضعیت مسکن در زمان ریاست جمهوری که ۸ سال رها شد و وزیر مسکن آن، و وزیر بعدش، مسکن مهر را به تمسخر گرفتند و بعد از گذشت ده سال نتیجه سوء مدیریت‌های دولت در بخش مسکن، وضعیت کنونی است که در جامعه شاهدیم. وضعیت اسفناک اجاره بها که هر ساله به صورت تصاعدی در حال افزایش است. قیمت خرید مسکن که نجومی شده و خانه‌دار شدن برای جوانان و خانواده‌های بدون مسکن عملا به یک رؤیای دست نیافتنی تبدیل شده است و در این بی‌سر و سامانی وضع مسکن جیب دلالان مسکن روز به روز و پرتر می‌شود و ! چقدر خانواده‌ها به خاطر مشکل عدم دسترسی به مسکن و حتی عدم توانایی در پرداخت اجاره مسکن، زندگی‌شان از هم پاشیده و چه معضلاتی که در جامعه ایجاد شده ... آیا کسی نباید جوابگوی این معضلات ایجاد شده باشد؟! تحریم هست و به سهم خود، تأثیر هم دارد. ولی سؤال این است که چرا در سایه تحریم‌ها و بدخواهی دشمنان انقلاب، برخی آقازاده‌ها و سرمایه‌داران و افراد دارای نفوذ، می‌شوند؟! آیا ما وظیفه نداریم سؤال کنیم و این جماعت را به چالش بکشیم! @rasaee
💢 علنى كردنِ‌ خوبی‌ها حجت الاسلام محسن قرائتی: 🔸 با اينكه كار خير هر چه مخفى تر باشد، پاداش آن بيشتر است، ولى گاهى بايد براى رضاى خدا كارهاى خير را علنى كرد؛ البته حساب تظاهر به خوبی‌ها براى خدا، از ريا و خودنمايى جداست. اگر مى‌بينيم گناه علنى كيفر بيشترى دارد، براى آن است كه جامعه را براى فساد آماده مى‌كند. اگر مى‌بينيم كه نماز جماعت و تظاهر به خير اجر بيشترى دارد، به خاطر همين زمينه سازی هاست. روزه گرفتن در ماه رمضان از غير ماه رمضان آسانتر است و اين به خاطر فضايى است كه در ماه رمضان به وجود مى‌آيد. در قرآن از ما نورهاى دسته جمعى كه ارتش اسلام انجام مى‌دهد، و از اين طريق دشمن را مرعوب مى‌كند، با تظاهر قدرت، ارعاب دشمن مى‌كند، به عمل صالح تعبير شده است (ر.ک: توبه/۱۲۰). 🔸 اكنون كه افراد فاسد، گناه خود را علنى انجام مى‌دهند، چرا اهل ايمان كارهاى خود را مخفى مى‌كنند؟ زنان بى‌حجاب خود را در خيابانها به نمايش مى‌گذارند؛ اما زنان با حجاب در مساجد بزرگ كنار خيابان، پشت ديوارهاى ضخيم و دور از چشم مردم به عبادت مى‌ايستند. بايد خوبی‌ها در معرض ديد قرار گيرد تا فضاى جامعه، فضاى معروف شود. 📗 محسن قرائتی، امر به معروف و نهی از منکر ، ص۲۳۶ ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 @Islamicphilosophy_ir
در ادامه ارتباط علمی با طلبه ایرانی؛ 💢 روایت نبوی روی تیشرت اندیشمند غربی ▫️به نقل از حساب توئیتری میثم غلامی، یکی از طلاب فرهیخته در حال ترجمه کتاب دین و اخلاق (Ethics and Religion) اثر هَری گِنسلِر (Harry J. Gensler) می باشد و گنسلر به پاس قدردانی از این طلبه ایرانی، این روایت را روی تیشرت چاپ کرده و پوشیده و عکسش را برای او فرستاده است! 🔸 گفتنی است هری جی گنسلر (متولد 1945) استاد فلسفه دانشگاه اسكرانتون است؛ وی نویسنده کتاب های منطق: تحلیل و ارزیابی استدلال ها (1989) ، منطق نمادین: سیستم های کلاسیک و پیشرفته (1990)، اخلاق رسمی (1996) و درآمدی بر معاصر است.
💢 اگر حوزه، حوزه نهج‌البلاغه شد این را می‌فهمد. 💢 این‌ها با نصیحت حل نمی شود. ▫️ حیات عمل و ارتباط ضروری عمل با عامل (رجوع کنید به مقاله تجسم اعمال صفحه ۱۶۷ و ۱۶۸) _ علامه ....................................................... ✍ پ‌ن حوزه علمیه تمدن ساز: نهج‌البلاغه دارای ابعاد فلسفی دقیق و قویمی است، هر طلبه‌ای باید در مسائل فلسفی، حداقل در سه حیطه زیر مجتهد شود: ۱_ عین الربط بودن خلق نسبت به خالق (در هستی شناسی و خداشناسی) ۲_ تجسم اعمال (در معاد شناسی و انسان شناسی) ۳_ انسان کامل (در انسان شناسی) سه مساله فلسفی-عرفانی فوق در فهم معارف دینی و نیز پاسخ به شبهات نقشی بسزا دارد. ✅ @feghheakbar
💢 ایران را برای مفسدین ناامن کنیم 🔸 سوت‌زنی بدون اعمال مجرمانه 🔹نمایندگان مجلس در جلسه علنی مواد ۱۴ و ۱۵ طرح از افشاگران فساد را تصویب کردند. 🔹مصوب شد که اگر گزارشگر فساد مدارک را از طریق اعمال مجرمانه به‌دست آورده باشد، مشمول حمایت و پاداش این قانون نمی‌شود. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 خاطره جالب استاد آقاتهرانی از عشق و علاقه پروفسور آنتونی (استاد فلسفه آمریکایی و نویسنده ۱۵۰ کتاب فلسفی) به امام علی (ع) 💢 حل یکی از قدیمی‌ترین مشکلات با حدیث امام علی(ع) 🔶 امام علی(ع) از نگاه پرویس: ⭕️ آیا شیعیان می‌دانند که امام علی، کله‌ی بزرگ فلسفه است؟ ⭕️ Do you know, l love lmam Ali?! (بیش‌ازده‌بار) در این ویدئو استاد مرتضی آقاتهرانی دانش‌آموخته دانشگاه‌های آمریکا، خاطره گفت‌وگوی خود با یکی از اساتیدش در آمریکا درباره امام علی(ع) را بیان می‌کند. ✅ @Islamicphilosophy_ir
علامه : حقّاً انّه لَظلم عظیم أن يفرق بين الدین الالهى وبين الفلسفة الالهيه. 📔 رساله على(ع) و فلسفه الهى، ص۷ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فقه فقط احکام عملی نیست، فقه اکبر معارف اسلامی است. بعضى از شبهاتِ امروز، همان شبهات قدیمى است که لباس نو به آن می‌پوشانند، این [نوع شبهات‌] هست امّا بعضى اوقات هم شبهات جدیدى است؛ این‌ها را باید بشناسیم، اینها را باید بدانیم؛ این‌ها کارهاى حوزه‌هاى علمیّه است و حوزه‌هاى علمیّه به این کارها باید وارد بشوند. معناى این، آن نیست که ما فقاهت را کنار بگذاریم؛ نه، این عین فقه است. فقه فقط احکام عملى نیست؛ «فقه الله الاکبر» معارف اسلامى است؛ معارف اسلامى شبهه دارد. 🗓 بیانات در اوّلین جلسه‌ درس خارج فقه در سال تحصیلى جدید ؛ ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فلسفه احکام، پشتوانه احکام ضرورت پرداختن، تحقیق و تبیین به عنوان پشتوانه احکام، روز به روز روشن‌تر و حیاتی‌تر می‌شود. استخراج و استنباط از استخراج خود احکام، سخت ‌تر است، که البته دارای حساسیت‌های منحصر به خود است، مانند: تسلط بر انسان شناسی، هستی شناسی و معادشناسی، و آشنایی مطلوب به دانش روز و قریحه بالا برای در امان ماندن از التقاط. الیوم کمتر سوال می‌شود که "چه‌کنم؟" و عمده سوالات از "چرا بکنم؟" است ... سوالات از چرایی است، نه چیستی. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
🍃 بیان درباره علیه السلام فلم يكن اقرب اليه قبولا فى ذلك الهباء الا حقيقه محمد (ص) المسماه بالعقل و اَقربُ الناسِ اليه على بن ابى طالب رضى الله عنه امامُ العالَم و سرُّ الانبياء اجمعين‏. 📚 فتوحات مکیه، باب۶، بحث هباء ✅ @Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چگونه نهج البلاغه امام علی (ع) منشأ مسلمان شدن فیلسوف غربی می شود؟ 🔸 وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا به استاد فلسفه بی خدایش ترجمه «نهج البلاغه» امام علی (ع) را هدیه می دهد... این استاد (گری کارل لگنهاوزن) با خواندن نهج البلاغه چنان شیفته شخصیت امام علی (ع) می شود که او را شایسته الگو بودن می یابد. 🔸 جذابیت تصویر دقیق نهج‌البلاغه از خدا برای این فیلسوف. 🔸 این پایان ماجرا نیست، آن دانشجو (اکبر نوجه دهی) بعدها در دفاع مقدس به شهادت می رسد و آن استاد که مسلمان شده و نام محمد برای خود انتخاب کرده است سرانجام استاد «فلسفه دین» حوزه علمیه قم می شود. 🍀 این سرگذشت را از زبان خود استاد لگنهاوزن بشنوید⚡️ ✅ @Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 کانال زمینه‌های کاری در حوزه الهیات و فلسفه 👇👇👇 @theologyjob
💢 سبب ازدیاد طلاق در اروپا که افکار عمومی را مُشوش کرده، نبود پوشش و حجاب در زنان است. مردان به واسطه معاشرت با زنان بدحجاب، نسبت به همسر خود بی میل می شوند و زنان هم به واسطه معاشرت با مردانی که موافق میل آن ها هستند، از همسر خود روی می گردانند و محبت صادقانه به عنوان اساس رابطه خانوادگی در اروپا نادر است. _ لئو تولستوی، فیلسوف شهیر روسی پوشش و عرفان @Islamicphilosophy_ir
علامه : «برای ما حوزويان هيچ چاره‌‌ای نيست مگر اينکه نهج‌البلاغه را کنار قرآن کريم مثل رسائل و مکاسب درس بخوانيم، چون حوزه وقتی انقلابی می‌ماند که با نهج البلاغه زندگی کند» _ درس اخلاق ۹۷/١٠/١٣ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : امروزه همه چیز در "قالب مباحث علمی" قرار گرفته و افرادی با علم فلسفه در راستای این شبهات تحقیق می کنند. وظیفه اصلی پاسخ به این شبهات به عهده حوزویان است. ✅ @feghheakbar
💢 ۳ نکته راهبردی آیت الله سیدحسن سعادت : ۱. فلسفه غرب، حرف مفیدی برای ارائه به انسان ها ندارد، ، در بسیاری موارد بیش از آن که معادلات ذهنی و عقلی ما را حل کند، به مجهولات ما اضافه کرده و در مجهولات ما را رها می کند اما فلسفه اسلامی، اگر موضوعی را خراب می کند، خودش هم آن را می سازد و انسان را در جهل مرکب نمی گذارد و انسان را رو به کمال می برد. توصیه می کنم، جوانان مراقب باشند تا فلسفه غرب آنان را فریب ندهد ۲. از جوانان می خواهم که فلسفه اسلامی را خوب بخوانید؛ البته خواندن شما نباید مانند خواندن حوزه های امروزی باشد؛ متأسفانه حوزه های علمیه امروزی، مانند دانشگاه ها درس می خوانند، در حالی که ما خودمان باید به سراغ استاد خوب فلسفه باشیم و مطالب را بیاموزیم. بنده با ادامه این روند در حوزه های علمیه، می ترسم روزی برسد که طلاب ما و دیگر جوانان، برای فهم و خواندن فلسفه اسلامی، به سراغ مستشرقان غربی و اروپایی بروند. ۳. چندی پیش دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتم که از ایشان پرسیدم از وضع حوزه های علمیه مطلع هستید؛ ایشان فرمودند «شنیده ام که «شرح منظومه علامه سبزواری» را از دروس حوزه حذف کرده اند که خوب نیست.»؛ به مقام معظم رهبری عرض کردم که اگر لازم می دانید، خودتان دستور دهید تا کتاب «شرح منظومه علامه سبزواری» به دروس رسمی حوزه بازگردد که ایشان در پاسخ فرمودند «بنا ندارم در امور حوزه ها دخالت کنم و دخالت هم نمی کنم» ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar