eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 کتب موفقیت و جای خالی حوزه علمیه از طرفی کمال مطلق خواه و بی‌نهایت‌طلب بودن جوانان و از طرفی هم تغذیه این میل وافر توسط ملیون ها نسخه کتاب انگیزشی غربی (آثار اشخاصی همچون: ناپلئون هیل، ژوزف مورفی، برایان ترسی، جک کنفیلد، شاکتی گواین، راندا برن و ...)، باید حوزه علمیه را به تامل و بررسی وادارد. اکنون گسترش وسیع آثار انگیزشی و موفقیت غربی در جای جای کشور و فضاهای متعدد (مانند پیاده روها، متروها، ترمینال های اتوبوسی و هواپیمایی و ...) به وضوح نمایان است. آثاری که تیراژهای ملیونی پیدا کرده اند. این آثار در کنار برخی از نکات سودمند خود دارای رویکردهای آسیب زایی هم هستند (مانند اومانیست، تکثرگرایی، جایگزینی برخی آداب و بِدَع به جای شریعت و ...). حوزه ی علمیه می بایست در این حیطه‌ی پرمخاطب ورودی جدی، حساب شده و دائمی داشته باشد. و به‌مانند و برتر از نشر نسل نواندیش، یک انتشاراتی با گستره‌ی بالا، فعال نماید. رویکرد آثار حوزه در این ساحت باید لحاظ کردن امور زیر باشد: ۱. ارضای بی نهایت طلبی فطری انسان ها ۲. ترسیم نگرش توحیدی (در هستی شناسی و انسان شناسی) به جای اومانیسم ۳. نشر روایات ابواب تعقل، نظم، دوراندیشی، مشورت، حسن ظن، فال‌نیک‌زدن، برنامه ریزی، استقامت و ... ۴. تبیین اسرارالشریعه (امثال نماز و زکات و ...) به جای مدیتیشن و یوگا ضروری است که حوزه علمیه برای این عرصه کارگروه تشکیل دهد؛ از ایده و نظر تا عمل و چاپ و تولید ... و این کارگروه باید دائمی باشد نه مقطعی. بنده بر اساس آشنایی و مطالعات بیش از پانزده ساله در این حیطه حاضر به همکاری هستم آن‌هم بدون هیچ چشمداتی. فقط باید گروه و نفرات و انتشاراتی هایی را راه انداخت. صدق و زمان شناسی شهید مطهری بود که وی را واداشت دست به نگارش کتاب فارسی داستان و راستان بزند ... الیوم تدریس خارج مشتق‌های تکراری هنر نیست. به ویژه با اغراض پوچ و موهوم، که نه ارزش اخروی دارد و نه وجاهت دنیوی. هشدار و اتمام حجت شهید مطهری را اینجا بخوانید. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز (امین دهقانی) ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حوزه‌ی علمیه باید پایه‌های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ باید این پایه ها ریخته شود؛ و این ممکن نخواهد شد، مگر اینکه با علوم انسانی آشنا باشیم؛ شکی در این نیست. بنابراین در حوزه علمیه علوم انسانی را بخوانند، این‌ها را یاد بگیرند، صورت‌بندی مسائل و عناوین را در این علوم فرا بگیرند؛ بعد برگردند به مبانی اسلامی، ببینند مسائل متناظر آن‌ها با تفکر اسلامی چگونه است و چگونه شکل می‌گیرد. بنابراین من نمی‌گویم علوم انسانی نافع نیست، می گویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است. _ بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم _ استاد شهید
💢 بلند همتی در تحقیقات عقلی و نقلی من و دین‌داری از تقلید؟ هیهات برون‌ آ از دعابات و خیالات خداوندم یکی گنجینه‌ی صدر ببخشودست رخشنده‌تر از بدر چو تقلید است یک نوع گدایی نزیبد با چنین صنع الهی _ علامه
کمک به بنیاد بین‌المللی اربعین: 👇 @b_arbaein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شکست دین‌ها در دنیا زیر سر کسانی است که میان دین و سایر نیازهای بشری جنگ انداختند. 📔 استاد شهید ، پانزده گفتار، بخش اسلام و نیازهای جهان امروز، ص۲۱
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نهادهایی که مسئول مسکن هستند و خودشان زمین احتکار می کنند! ◽️ امام خمینی همان اوایل پیروزی انقلاب
💢 چرا بر سر نیاز مردم لجاجت می‌شود آیت الله در نشست تبیینی الگوی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی: چرا بر سر نیاز مردم لجاجت می‌شود بحث بر سر کمبود زمین و امکانات نیست بحث بر سر سود و منفعت سرمایه دار هاست. تراکم سازی فقط به سود سرمایه گذاران است و سودی برای مردم عادی ندارد. این تراکم سازی ها فقط به سود مافیای مسکن است نه مردم. اجازه بدهید خود مردم خانه بسازند؛ مصالح را ارزان کنید و زمین به مردم بدهید و زیر ساخت رو دولت آرام آرام آماده کند. @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_6433565945.pdf
2.13M
💢 نسخه پی‌دی‌اف زیارت اربعین
💢 در ژاپن اعداد خجالت نمی‌کشند! ... اما در ایران اصل بر آبروداری است. ✍مجتبی لشکربلوکی در ژاپن هر کسی دیپلم داره، مفاهیم اولیه آمار رو به صورت کامل بلده و می‌تونه با نرم‌افزارهای تحلیل آماری کار کنه و نمودار و تحلیل براش کار ساده‌ایه. از سوم ابتدایی تا دیپلم، از دانشکده‌های فنی تا دانشکده‌های علوم سیاسی، حقوق و روانشناسی، حداقل نصف وقت افراد صرف آمار، تحلیل و مدل‌سازی ریاضی پدیده‌ها و رویدادها می‌شه. حتی یک میوه‌فروشی کوچیک محلی هم برید، طرف از کشو چندتا برگه پر از جدول و نمودار درمیاره و می‌گه مثلا فروش گوجه گیلاسی بعد از کرونا، سی درصد کمتر شده، یا نسبت به قبل، مردم بیشتر اول صبح خرید می‌کنن! و بعدش طبق چیزی که به دست آورده برنامه‌ریزی کاری آینده رو انجام می‌ده. در ژاپن ریزترین مسائل هم به صورت آماری بررسی می‌شن. مثلا مدرسه‌ای که من درس می‌دم، هر ماه یه نمودار بهمون می‌دن که چند درصد از کسانی که کلاس آزمایشی میان، واقعا برای ثبت‌نام برمی‌گردن و هر معلم چند درصد در جذب شاگردان آزمایشی موفق بوده. متاسفانه آمار در ایران بسیار ضعیف و نحیفه. خود من بارها در این دام افتادم که مثلا تو لابراتوار گفتم عه چه جالب ایران هم همین طوره! بعد استادم ذوق زده گفته برو آمارشو بیار که با ژاپن مقایسه کنیم! بعد من رفتم دست از پا درازتر برگشتم که ببخشید از بیخ آمارشو نداریم یا صدتا مرکز حرفای مختلف زدن و همدیگه رو نقض کردن!! نه فقط تو نکات منفی، که در موارد مثبت مثل موفقیت‌ها هم اگر کشور آمار درستی ارائه می‌کرد، این همه دست دیگران برای شایعه‌سازی باز نبود. وقتی یک کشوری مثل ژاپن آمار دقیق کوچک‌ترین مشکلاتش رو درمیاره، بعد میاد با سروصدا اعلام می‌کنه، مثل دزدیده شدن سه عدد دوچرخه طی یک سال گذشته در شهر کیوتو، یا اطلاعیه‌های بیشمار پلیس در منطقه ما که یک فرد مزاحم پیدا شده که خانمی که داشته تو بالکن لباس پهن می‌کرده رو دید می‌زده، به همه اعلام کردن اگر آدم مشکوک چشم‌چران دیدین فورا با پلیس تماس بگیرید. اگر چنین آمارهایی رسما و با سروصدا اعلام می‌شه، کاملا قابل استناده و پلیس و دولت برای اطلاع‌رسانی عمومی این کارو می‌کنن. این به معنای غرق شدن جامعه در دزدی و فساد نیست مثلا. به معنای اینکه «ببین دیگه چه خبره که خودشونم می‌گن» نیست!! تحلیل و تجویز راهبردی آنچه خواندیم از زینب بهرامی است که همزمان در ژاپن هم دانشجوی دکتراست و هم معلم مدرسه بزرگسالان. چهار نکته کلیدی و مهم: «در ژاپن عدد محترم است.» اول آن که عدد تولید می‌شود؛ آن هم مستمر، منظم و با کیفیت. در کشوری که عدد وجود دارد دیگر نمی‌توان گفت که همه مردم از این طرح راضی‌اند! یا نمی‌شود گفت که شرایط بهتر یا بدتر شده است یا نمی‌توان گفت که عملکرد ما نسبت به قبلی‌ها بهتر بوده است، مگر اینکه همراه با یک فکت آماری قابل اطمینان باشد. دیگر کشور با حدس و گمان و حرفِ روی هوا اداره نمی‌شود. «در ژاپن اعداد خجالت نمی‌کشند!» هر واقعیتی که لازم باشد اندازه‌گیری و افشا می‌شود. در ایران اما اصل بر آبروداری است. به همین خاطر است که ما یعنی عموم جامعه و تحلیل‌گران، اطلاعات دقیقی در مورد تعداد دقیق ایرانیان خارج از کشور، میزان فرار سرمایه، میزان رضایت جامعه از حاکمیت و روسپیان خیابانی و غیرخیابانی نداریم. چرا چون در ایران اعداد خجالت می‌کشند! ما ترجیح می‌دهیم ندانیم تا اینکه بدانیم و شرمگین باشیم. ما اعداد را انکار می‌کنیم. ما ترجیح می‌دهیم اعداد را دفن کنیم! ◻️در ژاپن عدد نه تنها محترم است که «عدد به اشتراک گذاشته می‌شود.» در رسانه و اخبار هم پیوسته نمودار، رقم و آمار ارائه می‌شود و نه کلی‌گویی. اعداد در ژاپن امنیتی نیستند؛ دارایی ملی‌اند. مبنای مفاهمه‌اند. اعداد تولید می‌شوند تا بهبود حاصل شود نه اینکه مبنای اداره افکار عمومی باشد! چگونه؟ بخشی از آن که مطلوب است ارائه شود و بخشی از آن که مطلوب نیست منتشر نشود. ◻️«در ژاپن اعداد فهمیده می‌شوند.» ژاپنی‌ها مسلط به فهم جهان از زاویه اعداد، آمار و ریاضیات هستند. بنابراین نمی‌توان مردم را به راحتی فریفت. نمی‌توان یک بار تورم مصرف‌کننده گزارش داد و یک بار تورم تولیدکننده، یک بار تورم نقطه به نقطه و یک بار ... نمی‌توان با اعداد بازی کرد. نمی‌توان آنقدر اعداد را زجر داد که به هر چه می‌خواهی اعتراف کنند! چه باید کرد؟ اول اینکه نسل فعلی و بعدی را توانمند کنیم که از دریچه عدد و رقم جهان را ببینند؛ به عبارتی «اعداد را بفهمند». دوم اینکه مطالبه‌گریِ جمعی کنیم که اعداد در ایران منظم، قابل‌اعتماد و پایدار تولید شوند، نه آنکه یک مرکز دولتی تصمیم بگیرد که از این پس آمار مسکن را منتشر نمی‌کنیم.
ای خدا، من باید از نظر علم از همه برتر باشم، تا مبادا که دشمنان مرا از این راه طعنه زنند. باید به آن سنگدلانی که علم را بهانه کرده و به دیگران فخر می‌فروشند، ثابت کنم که خاک پای من هم نخواهند شد. باید همه آن تیره دلان مغرور و متکبر را به زانو در آورم، آنگاه خود خاضع ترین و افتاده ترین مرد روی زمین باشم. _ شهید چمران ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"عالم زمان‌شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی‌پردازد. به شبهه و می‌پردازد که دانشجویان ما را بی‌نماز می کند. علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
صرفا به عنوان یک مثال، در همین قم از نزدیک پردیسان تا دانشگاه حضرت معصومه صدها هکتار زمین رها و در عین حال مسطح و قابل استفاده وجود داره. اما می بینیم در فلان نقطه داخل محدوده کمربندی آنچنان به برج سازی مشغولند کانّه زمین قحطی هست. با اینکه متخصصین دغدغه‌مند محاسبه کردن اگر آزادسازی زمین صورت بگیره هم هزینه ها کمتر میشه و هم سرعت ساخت و ساز بالا میره. اساسا آپارتمان سازی هزینه های مضاعفی داره و سرعت پایینی هم داره (نوعا چندین سال طول می‌کشه ساختش) امیدواریم این اقدام راهبردی آزادسازی زمین توسط دولت رئیسی صورت بگیره؛ تا هم هرچه زودتر مردم به مقداری رفاه برسند و هم این دولت که اسم جمهوری اسلامی رو یدک می‌کشه، تفاوت بنیادین اندیشه انقلاب اسلامی با دیگر دولت‌ها رو صریحا عیان و آشکار کنه، وگرنه مهر ناکارآمدی خواهد خورد. پس باید این راهبرد رو به اشکال مختلف به گوش رئیس جمهور رسوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خبیثانه ترین تحریف تاریخ به مناسبت این ایام برای اینکه مذاکره تماما ضرر را انجام دهند از امام حسین(ع) هم مایه گذاشتند و آخر هیچ ...
حوزه علمیه تمدن ساز
▫️ کسی که نمی‌‎داند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، مکتب‌ها و ادیان غرب را نشناسد، این
در مسايل علمی که مربوط به حوزه ‌های علميه است امروز شبهه ما شبهه عبائيه نيست که مرحوم آقای نائينی و اين‌ها ذکر کردند که در اصول هست بلکه امروز شبهه ما شبهه و امثال کانت است که شکّاکيت را در دانشگاه ‌ها نشاندند؛ نه امروز شمر آن شمر ۱۴۰۰ ساله است، بلکه شمر نتانياهو است و نه شبهه امروز ما شبهه عبائيه مرحوم نائينی است؛ شبهه، شبهه است، شبهه است. وقتی علوم عقلي در حوزه رايج نباشد، ما به دنبال همان شبهه عبائيه می گرديم که اگر آدم عبايی داشت، نمی ‌داند اين جرقه ‌ای که شد، يا خاک يا گِلي شد، اين به کدام قسمت عبا خورد و اين‌ها! شبهه ما شبهه کعبی نيست شبهه کانت است. اين‌ها بچه ‌های مسلمان هستند، تا دبيرستان‌ اند اهل نماز جماعت هستند، دعای توسل هستند، دعاي کميل هستند، همينکه رفتند دانشگاه کم‌ کم اين سجاده‌ها کنار می ‌رود، برای اين‌که شبهه کانت جلو می ‌آيد. ما همان‌طوری که بايد بدانيم الآن شمر ما نتانياهو است، بايد بدانيم شبهه ما هم شبهه عبائيه مرحوم آقای نائينی نيست؛ شبهه، شبهه کانت است و اين علوم عقلی چه به عنوان فلسفه، چه به عنوان کلام، چه به عنوان اخلاق، اين‌ها بايد کاملاً مطرح بشود که آدم بتواند با دست پُر جواب اين دانشگاهی ها را بدهد. _ آیت الله ، خارج فقه ۹۵/۰۸/۱۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar