حوزه علمیه تمدن ساز
استاد #دینانی :
با این که #امام_خمینی دارای قدرت سیاسی و انقلابی بودند اما کسانی نامه ها نوشتند و جلوی پخش تفسیر عرفانی-فلسفی سوره حمد امام را گرفتند.
با این که کتاب های عرفانی امام چاپ شده اما امام در این کتاب حرف هایی می زند که من جرأت بیان آن را ندارم.
کسانی که خود را پیرو خط امام می دانید و مخالف عرفان هستید بروید همین کتاب را بخوانید!
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 حوزه علمیه، تک بعدی است ⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی ♦️ کانال فلسفه
🔴 حوزه علمیه، تک بعدی است
⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی
علامه #جوادی_آملی:
از رسول اکرم(ص) و نیز امام صادق(ع) رسیده است: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة و ما خلا هنّ فهو فضل»
اسلام همزمان چند مطلب را به جامعه بشری آموخته است:
مطلب اول:
دعوت به فراگیری علم و لزوم برنامهریزی. اینکه چه علومی باید فرا گرفته شود و چه رشتههایی باید تحصیل شود. این طور نیست که بفرماید: «العلم فریضة» و نفرماید چه بخوانید، بلکه چه بخوانید را هم فرموده است. نمیشود اصل علم را واجب بداند امّا رشته علم را تعیین نکرده باشد.
مطلب دوم:
آنچه ضرورت آن همزمان با تحصیل علم، مسلم است، برنامه تحصیلی حوزههاست:
«إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة وما خلا هنّ فهو فضل.»
تفسیر، حکمت و کلام، آیه محکمه است.
فقه، سنت قائمه است.
اخلاق و حقوق، فریضه عادله است.
دانشپژوهان حوزههای ائمه (علیهم السلام) این اعضا و عناصر سهگانه بودند.
حالا حوزهها تکبعدی شده است.
حوزه امام صادق(ع) چند رشته تخصصی داشت.
کسانی که از خارج به حوزه امام صادق(ع) وارد میشدند و صحبتی با ایشان داشتند، اگر از قرآن میپرسیدند، حضرت به حمران بن اعین ارجاع میداد و اگر در فقه شبهه و پرسشی داشتند، میفرمود: با زراره مناظره کنید و اگر در امامت و سایر مسائل کلامی شبهه میکردند، میفرمود: با هشام بن الحکم گفتوگو داشته باشید. وقتی آن شخص به امام میگفت: با خود شما میخواهم مناظره کنم، نه با حمران بن اعین، امام میفرمود: اگر بر حمران پیروز شوی، بر من هم پیروز میشوی.
امام صادق به شاگردان خود فرمود:
هرکس با هر کسی مناظره نکند. یکی از شما میتواند، یکی نمیتواند، یکی پرواز میکند، اوج میگیرد و یکی نمیتواند اوج بگیرد. امام آنچه را که به معارف الهی برمیگشت و پرسش از آنها بود، به هشام بن الحکم محوّل میکرد.
این برنامهریزی حوزه علمیه امام صادق(ع) بود. این حدیث تثلیث، هم از رسول اکرم(ص) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است و برنامه درسی حوزه امام صادق(ع) براساس این سه رشته بود.
🌿 بایستههای نشریات حوزوی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 بیاناتی از علامه #جوادی_آملی راجع به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه #طباطبایی
🔸 آن کس می تواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و به مقتضای زمان سخن بگوید که شاگرد اصول فلسفه باشد.
🔸 متاسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است؛ از همین رو شاگردانی چون شهید #مطهری کمتر تربیت می شود ...
🔸 اصول فلسفه که تقریبا ۶۰ سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود.
🔸 کتابی که علنی با مسایل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۲ #ردمخالفان 💎 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اثر آیت الله #اعرافی 🔴 تیشه ای بر
#معرفی_کتاب ۲
#ردمخالفان
💎 بررسی #فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اثر اسلام شناس و متفکر ارجمند آیت الله #اعرافی (مدیر حوزه های علمیه کشور)
🔴 تیشه ای بر ریشه ی مخالفان ( اعم از تفکیف و غیر آن)
در مقدمه این کتاب (ص۱۳و۱۴) آمده:
فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اهمیت و سابقه دیرینی در #اندیشه بشری دارد
و مواضع گوناگونی در مورد آن اتحاذ شده است.
اثر پیش رو در تلاش است تا از منظری فقهی به این بحث چالشی نظر افکند.
فلسفه از دیربار موافقان و مخالفانی داشته و این موضع گیری ها معمولا با #تکفیر و تحریم هایی همراه بوده است.
این پژوهش در صدد استخراج حکم فقهی فلسفه ورزی (اشتغال به فلسفه و تفکر فلسفی) و تعلیم و تعلم آن (فلسفه آموزی) و پیش از آن توجه به حکم فقهی تأملات عقلانی و نظری و روش قیاسی خارج از محدوده فلسفه های موجود است.
این کتاب در سه فصل ساماندهی شده است؛
🔸 فصل اول
به کلیات پژوهش می پردازد که شامل «مفهوم شناسی»، «بیان مسأله» و «پیشینه پژوهش» است.
🔸 فصل دوم،
«ادله ممنوعیت» را در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» مطرح و بررسی می کند.
🔸 فصل سوم
نیز به بررسی «ادله جواز» در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» می پردازد.
در بخشی از این کتاب آمده است:
«همان طور که در (بیان مسأله) گفته شد، پژوهش حاضر در صدد بررسی فقهی سه سطح از فعالیت و رفتار اختیاری مکلفان یعنی (فلسفه ورزی)، (آموزش فلسفه) و ((یادگیری فلسفه)) در چهار قلمرو (تأملات عقلانی)، (فلسفه #یونان ی)، (فلسفه اسلامی) و (کاربرد روش فلسفی در فهم دین) است.
به این منظور، دیدگاه های مخالفان، طبقه بندی و سخنان آن ها باز سازی و حتی در مواردی برای مستدل سازی برخی از ادعاها (که به شکل فقهی مستدل نشده اند) درباره حرمت (تأملات عقلانی)، (فلسفه ورزی) و (یادگیری فلسفه) در قلمرو (فلسفه یونانی) ، (فلسفه اسلامی) و (کاربرد این روش در فهم دین) به دلیل های (قواعد عامه)، (#روایات)، و (شهرت بین اصحاب) استناد کرده ایم
و به رغم تلاش، دلیل قرآنی قابل توجهی بر ممنوعیت (حرمت یا کراهت) تأملات عقلانی، فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، در متون مخالفان نیافته ایم.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اصول_و_زوائد
🔴 بیانات فوق العاده مهم و راهبردی علامه شهید #صدر و علامه سید کمال #حیدری راجع به زوائد علم #اصول
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
علامه محمدحسین #حسینى_طهرانى :
جای بسی تأسف است که
معارف دینی ما آن طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛
و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛
و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛
اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده
و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند.
📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 به منزله تنگه احد در جنگ احد
آیت الله #حایری_شیرازی:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است».
اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود،
اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
20130921141233-9605-36.pdf
394.3K
💎 فرازی از کتاب ارزشمند
"بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی"
اثر آیت الله #اعرافی
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
4_614109233029316637.pdf
441.8K
#سیرمطالعاتی فلسفه و عرفان استاد علی #امینی_نژاد (عضو مجمع عالی حکمت اسلامی و مدرس اسفار و شرح قیصری حوزه علمیه قم)
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
4_6048644662485320496.docx
891K
💎 #پایان_نامه
🌴 عنوان ۱۳۰۰۰ پایان نامه تصویب و ثبت شده حوزه علمیه
🍃 جهت ایده گرفتن برای انتخاب موضوع
⭕️ با قابلیت جستجو
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
علامه #جوادی_آملی:
تا فلسفه در حوزه زندانی است، بسیاری از سوال ها بی پاسخ می ماند.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده تکان دهنده
علامه #حیدری:
حوزه ها دربخش کوچک دین(فقه اصغر) عقل گرایند ولی دربخش اعظم آن(فقه اکبر وجهانبینی وعقاید و...) اخباری اند.
http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
#رهبرمعظم انقلاب :
فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند.
ما باید در مقابل فلسفه های انحرافی و غلط، خودمان را در حال آماده باش نگاه داریم.
http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e