فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بیانات مهم علامه #جوادی_آملی که با سانسور خبری رو به رو شد:
_ یک طلبه افغانی ۱۰۰ سال پیش یک کفایه نوشت یک قرن ما را به دنبال خودش می کشاند. این[توقف]، ننگ نیست؟!!
_ حوزه ما ۵۰ هزار طلبه دارد اما آیا ۳ نفر ...
_ دلالی!!
🍃 رونمایی از کتاب تحریرالاصول، ۶ دی ۹۷
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 بیانات مهم علامه #جوادی_آملی که با سانسور خبری رو به رو شد: _ یک طلبه افغانی ۱۰۰ سال پیش یک کفایه
🍃 کاملا واضح است که "ننگ بودن" به خاطر "تبعیت ۱۰۰ ساله" از یک طلبه (و درجا زدن ۱۰۰ ساله ) است. و افغانی و غیر افغانی بودن، موضوعیتی ندارد ... و مراد علامه جوادی نیز همین است.
✳️ #تزکیه_و_سلوک
🔴 افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی ...
علامه #جوادی_آملی:
افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛
مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، #نگران_می_شویم.
معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به #ما ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما #خودخواهیم، نه خیر خواه.
آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه
«نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»
را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود.
📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی)، ص۲۵۸
✅ @feghheakbar
🍀 کانال بسیار زیبای شراب توحید؛ 👇
🔴👉 🆔 @Arefane
_ سه پست پایانی این کانال رو مطالعه فرمایید👆
🔴 شاگردان مطرح و قوی آیت الله خویی، ۲ نفر بودند
آيتاللـه خوئى در کنار درس خارج اصول تصميم داشتند يك درس خارج فقه نيز شروع كنند،
ولى آن را مشروط كرده بودند به شركت دو نفر از تلامذه خود و فرموده بودند:
«اگر دو نفر در اين درس حاضر شوند درس را آغاز مىكنم»
آن دو نفر يكى حضرت علامه حسینی طهرانی (رضواناللـهعليه) بودند و ديگرى حضرت آيتاللـه سيستانى (مدّظلّهالعالى)
📗نورمجرد،ص۶۶
✅ @feghheakbar
#سکولاریسم_حوزوی
🔴 نبود غیرت ذاتی و خودجوش، به عافیت طلبی و توجیه گری منجر می شود ...
✅ یک سال پیش، با سند و مدرک گفتم آب قناتهای گندمینه را بدون رضایت و پرداخت خسارت با تونل به قم میبرند ...
خدمت بعضی علما رسیدم ، گفتم مقداری از این آب مال آنهاست ، وضو و غسل را چه میکنید؟ در فکر فرو رفتند!
چند روز بعد گفتند : خب این آب حق آنها است و آنها اولویت دارند که آب را بکشند اما تا آن را از قنات نکشیده اند مال آنها نشده است !
پس این آب مال آنها نیست گرچه حق اولویت آنها را دولت رعایت نکرده باشد! (وضوی ما صحیح است)
✅ در قضیه رعایت نکردن حدود شرعی در بانکها رجوع کردم ، گفتند: اگر یقین کردی رعایت نمیکنند ، پولت را نسپار ، ما که یقین نداریم...
✅در قضیه تورم و ظلم به اقشار مردم رجوع کردیم که این در معنا همان دزدی از مردم است گفتند : ما که نمیدانیم از عمد تورم تولید کرده باشند ، شاید چاره ای نبوده است...
✅در قضیه ده ونک رجوع کردیم، گفتند ما که نیروی قضایی نیستیم و قدرتی نداریم!
✅در قضیه اشرافیت در حوزه رجوع کردیم، گفتند: ما نمیدانیم به چه دلیلی این خرجها را میکنند ، اما ممکن است حجت شرعی داشته باشند!
🔰 نباید انتظار داشته باشیم طلبه بگوید دین از سیاست جداست تا سکولار باشد، سکولاریسم شاخ و دم نداردـ سکولاریسم در جان بعضی ما که به ظاهر طرفدار امام (ره) هستیم هم رسوخ کرده ...
🔰 سکولاریسم یعنی همین که من با توجیهات علمی وضو و حساب بانکی خودم را درست کنم برای بقیه مسائل هم حکومت اسلامی وجود دارد و با یک احتمالاتی خودم را خارج کنم و عافیت طلبانه بروم به مسائل علمی بپردازم و آیت الله شوم!
_ سیدمهدی صدرالساداتی
@s_mm_sadr
✅ @feghheakbar
#ردمخالفان
💎 برداشت صحیح و برداشت غلط از معنای #وحدت_وجود
⭕️ اشتباه فهمیده ای!
من قایل به وحدت وجودم.
اما شک ندارم که شماها در حد خر و یا کمتر از خر هستید.
حال چگونه ممکن است که بگویم شما خدایید؟!!
🔴 عارف بالله آیت الله #ملکی_تبریزی در کتاب وزین #لقاءالله حکایت زیر را نقل می کنند:
گویند: حكیمى [ #ملاصدرا ] در اصفهان بوده كه عادتش بر آن بوده كه به هنگام غذا خوردن به نوكرش دستور می داد كه غذا را به مقدار خوراك خودش و هر كس كه بر سفره او باشد، تهیه كند و با مهمانش هر كه بود، غذا می خورد.
اتفاقاً روزى یكى از طلبه هاى اصفهان كه كارى با حكیم داشت، وقت غذا خوردن حكیم سر رسید، حكیم به نوكرش دستور خرید غذاى دو نفرى داد و خادم نیز غذا براى دو نفر تهیه كرد و آورد.
حكیم به آن طلبه فاضل فرمود:
بسم الله؛ بفرمایید با هم غذا بخوریم.
گفت: نه، من غذا نمی خورم.
حكیم پرسید: غذا خورده اى؟!
گفت: نه.
حكیم فرمود: اگر غذا نخورده اى، پس چرا شركت نمی كنى؟!
گفت: من در غذا خوردن با شما احتیاط می كنم!
حكیم فرمود: از چه نظر احتیاط می كنى؟!
گفت: شنیده ام كه شما قائل به وحدت وجود هستید و این كفر است و مرا جایز نیست كه از غذاهاى شما بخورم، زیرا دست شما با آن غذا تماس می گیرد، غذا را نجس می كند!!
حكیم فرمود: تو از وحدت وجود چه تصور كردهاى كه قائل به آن را كافر می دانى؟!
گفت: براى اینكه كسى كه قائل به وحدت وجود است، قائل است به این كه همه چیز، خداست.
حكیم فرمود:
اشتباه فهمیده اى، زیرا من یكى از قائلین به وحدت وجودم
و من هرگز چنین فكر نمی كنم كه همه چیز خداست.
زیرا یكى از آن همه چیز، جناب شما هستید
و من شک ندارم که شما در حد خر و یا کمتر از خر هستید.
پس کجا می توان کسی قائل به الوهیّت شما گردد؟!!
بیا و غذایت را بخور و این احتیاط ها را كنار بگذار.
📔 ترجمه لقاءالله ۲۲۱ -۲۲۳ . این حکایت را علامه #حسینی_طهرانی نیز در کتاب توحید علمی و عینی نقل کرده
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 موج اسلام گرایی دانشمندان غرب
🍃 در غرب پروفسورها مسلمان می شوند در این جا بی سوادها به اسلام ایراد می گیرند ...
علامه #مصباح_یزدی :
آیا عمر انبیا و ائمه (ع)، به همین ها گذشت؟!
✅ @feghheakbar
💎 نقش اثباتی، دفاعی و تهاجمی بی بدیل فلسفه اسلامی
علامه، #مصباح_یزدی:
فلسفه اولی کلید گنجهای شایگان و پایان ناپذیری است که خوشبختی و بهره مندی جاودانی را نوید می دهد . و ریشه پر برکت شجره طیبه ای است که انواع فضایل عقلی و روحی و کمالات بی کران معنوی و الهی را به بار می آورد . و بزرگترین نقش را در فراهم کردن زمینه تکامل و تعالی انسان ایفاء می نماید .
افزون براین فلسفه کمک شایانی به طرد وساوس شیطانی و رد مکتبهای مادی و الحادی انجام می دهد
و شخص را در برابر کژاندیشی ها و لغزشها و انحرافات فکری مصون می دارد
و او را در میدان نبرد عقیدتی به سلاح شکست ناپذیری مسلح می سازد
و به وی توان دفاع از بینش ها و گرایش های صحیح
و حمله و هجوم بر افکار باطل و نادرست می بخشد .
بنابر این فلسفه علاوه بر نقش اثباتی و سازنده بی نظیر
دارای نقش دفاعی و تهاجمی بی بدیلی نیز هست
و در گسترش فرهنگ اسلامی
و ویرانی فرهنگهای ضد اسلامی فوق العاده مؤثر می باشد.
📗 آموزش فلسفه، ج۱، ص۱۰۳
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند؟! ... این کار هرکسی نیست ... مگر مردم حرف هرکسی را گوش می دهند؟!
علامه #جوادی_آملی:
آنکه نرفت حوزه ضرر کرده، آنکه رفت حوزه و به دنبال نخود سیاه گشته ضرر کرده، آنکه تا نیمه راه رفته ضرر کرده،
آنکه ارث خود را نشناخت و نگرفت ضرر کرده، آنکه ارث خود را یافت مانند سید سود برده است،
سید فهمید که باید وارث انبیا شود، این ارث بردن به قدر پیوند داشتن با انبیا بوده است،
در ارث مال مرگ مورث شرط است، در ارث مرگ وارث شرط است، تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمیرسد تا «موتوا قبل أن تموتو» نشود او را وارث انبیا نمیکنند،
سید با مرگ ارادی از بازیگری، بیراههرفتن و راه کسی را بستن مرد، سید لیاقت پیدا کرد که وارث سلسله انبیا شود.
وظیفه فقیه ترساندن مردم از جهنم است
انما انت مبشر در قرآن نیامده است، بلکه إنما انت منذر آمده است، تأثیر انذار بیش از تبشیر است، خداوند همین میراث را در آیه نفر سهم فقیهان خواند، این راه میراثبری را مشخص کرده است،
ممکن است کسی بیاید فقیه، فیلسوف متکلم و مفسر شود اما منذر نشود،
انذار کار آسانی نیست،
نه به سخنخوانی نه به سخندانی و نه به تألیف و کتاب نوشتن و تدریس است،
مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند،
این کار هر کسی نیست،
وقتی وجود مبارک رسول گرامی از جهنم سخن میگفت، تمام صورتش سرخ میشد مانند اینکه یک فرمانده لشکر از حمله ارتش جرار بیگانه خبر دهد، ترساندن از جهنم کار آسانی است،
مگر مردم حرف هر کسی را گوش میدهند.
فقیه نیامده درس بخواند تا کتاب بنویسد، فقیه آمده درس بخواند تا جامعه را جهنمهراس کند ...
سید تنها فقیه جامد ایستای یک بعدی نبود، مناجاتها و گریهها داشت، نامههای سیاسی داشت،
فقها باید بفهمند وارثان انبیا هستند و تا نمردند چیزی به آنان نمیدهند و مهمترین میراث انبیا انذار مردم است.
🍃 کنگره بزرگداشت سیدکاظم یزدی (صاحب عروةالوثقی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#امام_خمینی :
چطور شد علم فقه و اصول به مدرس نیاز دارد درس و بحث می خواهد برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است کسی خود رو و خودسر در رشته ای متخصص نمی گردد فقیه و عالم نمی شود لکن علوم معنوی و اخلاقی که هدف بعثت انبیا و از لطیف ترین و دقیق ترین علوم است به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل می گردد ؟!!
چنین علمی که خداوند متعال نسبت به آن آن قدر اهتمام داشته که انبیا را مبعوث فرموده است اکنون در حوزه های ما رواجی ندارد و کسی به طور شایسته به آن اهمیت نمی دهد!
باید به فکر باشید در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید
استاد اخلاق برای خود معین نمایید
جلسه وعظ و خطابه پند و نصیحت تشکیل دهید
خودرو نمی توان مهذب شد.
اگر حوزه همین طور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد محکوم به فنا خواهد بود.
👇👇👇👇👇
http://rahemahbub.blog.ir/1395/02/06/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82
.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#غرب
#فلسفه_غرب
وقتی از راسل پرسیدند چرا بعد از مبانی ریاضیات و مبادی ریاضیات دیگر کتاب مهمی در مورد فلسفه ننوشته،
پاسخ داد: چون زمین زدن دخترها از فلسفه خوشتر است.
📙 فیلسوفان بدکار
🔴 #معرفی_کتاب
فیلسوفان بدکردار کتابی است که در سال ۲۰۰۴ به وسیله نایجل راجرز و مل تامپسون و توسط انتشارات پیتر اوون در انگلستان منتشر شد.
در سال ۱۳۹۳ ترجمه فارسی این کتاب به وسیله انتشارات امیر کبیر و با ترجمه احسان شاه قاسمی در ایران منتشر شد.
هشت فیلسوف غربی یعنی
ژان ژاک #روسو،
آرتور #شوپنهاور،
فردریش #نیچه،
برتراند #راسل،
لودویگ #ویتگنشتاین،
مارتین #هایدگر،
ژان پل #سارتر
و میشل #فوکو
در این کتاب هشت فصل را به خود اختصاص دادهاند.
نویسندگان با آوردن شواهدی از زندگی شخصی این افراد، تلاش کردهاند نشان دهند که فلسفه آنها واکنشی به مسائل و مشکلات در زندگی شخصی آنها بوده است.
از آن جا که این کتاب تناقضهای بزرگی در رفتار و گفتار بزرگترین فیلسوفان را برجسته میکند، مخالفتها و موافقتهای زیادی را در فضای آکادمیک جهانی بر انگیخته است.
این کتاب گرچه در ایران منتشر شده، اما در افغانستان هم مخاطبانی یافته است.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅
https://t.me/feghheakbar
🔴 دکتراهای کاغذی
الان خیلی شایع است که شخص دکترا میگیرد، ولی آنچنان که شاید و باید از فلسفه اسلامی فرا نگرفته است.
پیداست که نتیجه چنین تدریسی ارائه کاریکاتور مانندی از فلسفه اسلامی است.
🍃 استاد عبدالرسول #عبودیت، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی، شاگرد علامه مصباح یزدی
♦ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar