eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
562 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه #جوادی_آملی: فلسفه در حوزه رواج پيدا کند و از زندان آزاد شود. و "فکر رسمی" و "درس رسمی" حوزه بشود. (تفسیر سوره نمل، جلسه ۲۶) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی: فلسفه در حوزه رواج پيدا کند و از زندان آزاد شود. و "فکر رسمی" و "درس رسمی" حوزه
💎 اگر فلسفه در حوزه رواج پیدا کند و از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود ، آن وقت این سوال ها جواب خود را نقد می یابند. ⭕️ خلود در جهنم علامه : [ خلود در جهنم هم] برای آن است که روح او آلوده شده این روح آلوده طوری است که اگر از جهنم هم بیرون بیاید ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾[ انعام- ۲۵] این روح، روح طغیان است در برابر خدای سبحان خب این باید مرتّب معذّب شود. این صد سال گناه نکرده این یک میلیون سال، یک میلیارد سال، هزارها میلیارد سال گناه کرده برای اینکه دست و پایی دارد که معصیت کرده این گناه دست و پا مثلاً صد ساله است اما اگر مسئله تجرّد روح حل بشود تجرّد روح یعنی تجرّد روح یعنی مسئله فلسفی یعنی مسئله کلامی، اگر روح آلوده شد دیگر میلیاردها سال است. پرسش: به فعلیت نرسیده؟ پاسخ: فعلیّت دارد بالفعل طغیان دارد. خدا فرمود اگر این به دنیا برگردد همان است، یعنی در برابر من طاغی است ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ این روح در برابر من طاغی است امام رضا(سلام الله علیه) در جواب کسی که به حضرت عرض کردند آیا خدای سبحان علم به معدوم دارد؟ فرمود علم به معدوم دارد علم به ممتنع علی فرض وجود دارد به آیه سورهٴ «انعام» استدلال کرد فرمود: ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ خب رجوع این شخص از آخرت به دنیا نه تنها معدوم است بلکه ممتنع است بر فرض تحقّق این ممتنع اگر این از جهنم به دنیا بیاید طاغی است آنجا هم که هست طاغی است آن جا اصلاً نام خدا را حاضر نیست ببرد به مسئول جهنم آن فرشته امین و معصوم(سلام الله علیه) همین جهنمی به او می‌گوید ما که خدا را قبول نداریم به خدایت بگو که جان ما را بگیرد می‌گوید: ﴿یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾[ زخرف-۷۷] نه «ربّنا» چنین آدمی است . مالک (سلام الله علیه) مسئول جهنم است این طاغیِ مستکبرِ از خودراضی به مالک می‌گوید ما که او را قبول نداریم تو که او را قبول داری خدای توست از او بخواه جان ما را بگیرد ﴿لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾ چنین آدمی است این است که در قرآن فرمود: ﴿إِنَّهُمْ عَن رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾[ مطففین- ۱۵] با اینکه خدا در قیامت جلوه می‌کند اگر مسئله فلسفی یعنی فلسفه، فلسفه در حوزه رواج پیدا کند تجرّد روح ثابت بشود ملکات راسخه روح ثابت شود ابدیّت و ازلیّت روح ثابت شود اوصاف نفسانی روح ثابت شود این عذاب، عذاب نقد است این خدا را قبول ندارد نه در دنیا نه در برزخ نه آنجا، الآن هم به خدا می‌گوید تو نیستی، چنین روحی است خب این باید عذاب ابدی ببیند، اگر فلسفه از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و معلوم بشود روح یعنی چه تجرّد روح یعنی چه عذاب روح یعنی چه آن وقت این سؤال‌ها جواب خودش را نقد می‌یابد. 🌿 تفسیر سوره مبارکه نمل، جلسه ۲۶ / ۲۵ خرداد ۹۱ / بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #طباطبایی : 🔶 حقّاً انّه لَظلم عظیم أن يفرق بين الدین الالهى وبين الفلسفة الالهيه. 📙 على (ع) و فلسفه الهى، ص۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه: باید در فضای فلسفه قرار گرفت. برخی ها فلسفه می خوانند مثلا نهایه را حتی حفظند ولی در فضای آن نیستند. باید در فضای فلسفه اسلامی قرار گرفت. _ درس خارج نهایه ✅ @feghheakbar
استاد شهید : صورت بى‌معنا و ظاهر بى‌باطن و جوى خالى از آب فايده ندارد. تنها با نام‌گذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمى‌شود و دل ها سيراب نمى‌شود. مثنوى حكايت آن ديو را مى‌آورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمى‌پذيرفت. مى‌گويد: ديو گر خود را سليمان نام كرد مُلك برده مملكت را رام كرد صورت كار سليمان ديده بود صورت اندر سرّ ديوى مى‌نمود خلق گفتند اين سليمان بى صفاست‌ از سليمان تا سليمان فرقهاست‌ 📚 يادداشتهاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی : "اگر" روحانی سالک باشد، جامعه معطر می شود. ✅ @feghheakbar
💎 روزنامه ای خواندن فلسفه نتیجه اش می شود غزالی و بدتر از غزالی فضای ژورنالیستی و سطحی نگری حاکم بر وضع کنونی تفکر در جامعه ی فلسفی مان، خود مزید بر علّت شده و زیباگویی و قشنگ نویسی، یادآور داستان مرد شیاد و کشیدن مار و زمینه ساز توهم دانایی در خود شخص و اعتماد افراد به مطالبی می شود که نزد اهل دقت و اساطین فن، بی اعتبار است. نمونه بارز چنین رویکردی در سنت فلسفی امام محمد است. وی گزارش می دهد که رد جریان فلسفی پیش از فهم و اطلاع از کنه آن به مثابه انداختن تیری در تاریکی است که محتمل است به هدف اصابت نکند پس با جدیت و بدون احساس نیاز به استاد رو به مطالعه اندیشه های عقلی آوردم. رهیافت چنین تلاشی، زعم باطل غزالی است که فکر می کند در کمتر از سه سال آنهم در اوقات فراغتش، به فهم فلسفه نائل شده و فریبکاری فلاسفه در بحث های فلسفی را [ با نوشتن کتاب تهافت الفلاسفه ] نشان داده است. باید بیان کنم به همان اندازه که این گمان غزالی نادرست است، شک در هوش و ذکاوت وی که دارای کرسی تدریس در یکی از مهمترین مراکز علمی آن دوره یعنی نظامیه بغداد به همراه سیصد شاگرد است نیز باطل است و حساب دیگران در جایی که تکلیف چون اویی چنین است روشن می باشد. - مجید احسن ( استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللّهم صلّ علی علی بن موسی الرضا المرتضی بعدد ما احاط به علمك
✳️ 🔴 افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی ... علامه : افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛ مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، . معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما ، نه خیر خواه. آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه «نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»  را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود. 📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی)، ص۲۵۸ ✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆 _ تابحال چند بار برق حسادت را در چشمان یک طالب علم دیده اید؟
_ رحلت فقیه متین و انقلابی، آیت الله مومن، تسلیت 🍃 اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 ما چند نفر داریم که ... ؟ آیت الله سید رضی شیرازی (مدرس سطح عالی فلسفه): حدود سي سال پيش به مناسبت فوت مرحوم آقا ميرزا عبدالهادي شيرازي، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيت‌الله خويي رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلي كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟ ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالي است.» اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحر‌العلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت: «فايده‌اش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...» گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟ فرمود: «زياد هستند.» گفتم: «ممكن است نام ببريد.» فرمود : «آقا سيد محمدباقر ، شيخ محمدرضا .» ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند. گفتم: آيا اين افراد را برنامة‌ حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشته‌اند؟ فرمود: «خودشان برنامه داشته‌اند.» گفتم: كار خوبي كرده‌اند؟ فرمود: «بله» گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نمي‌كنيد؟ فرمود: «نمي‌شود» گفتم: شما آقاي را مي‌شناسيد؟ فرمود: «بله، از رفقاست.» گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت مي‌كند، به جاي متخصص شدن در فقه و اصول گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه كرده است.» گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم. فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار مي‌برد!» 👇👇👇👇👇 https://sayyedrazishirazi.ir/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8/ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک آیت الله حق شناس: از علامه #طباطبایی - خدا رحمتش کند - پرسیدم: راه کدام است؟ فرمود: اولش مراقبه، وسطش مراقبه، آخرش هم مراقبه. 📔 زمهر افروخته، ص۱۷۴
👆👆👆👆👆 _ به راستی تا بحال چندتا طالب علم دیده اید که اهل مراقبه باشند ... و مانند سایر مردم "اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ" نباشند ؟!
🌺 برای سلامتی علامه #جوادی_آملی دعا کنیم و حمد و صلوات ...
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان 🔴 نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی‌هایی دارد از جمله: 1️⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است. 2️⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد. 3️⃣ انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. 4️⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست. 5️⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. 6️⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. 7️⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است 📚 درس‌هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند: ✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب. ✌🏻 هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما جمهوری اسلامی گام‌های بزرگی را طی کرد. 🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب: 1️⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها. 2️⃣ موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی. 3️⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید. 4️⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. 5️⃣ کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. 6️⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. 7️⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان. 🔆 ماموریت‌های نسل جوان برای گام دوم انقلاب: 1️⃣ علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. 2️⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق و به معنی رعایت فضلیت‌های اخلاقی 3️⃣ اقتصاد: مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت سیاستهای اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. 4️⃣ عدالت و مبارزه با فساد: تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمندِ حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. 5️⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است. 6️⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. 7️⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است. 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
971122_بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
347.1K
🍃 بیانیه گام دوم انقلاب انقلاب _ به صورت Pdf
علامه #مصباح_یزدی: 🔸بهترین راهنمایی برای فعالیت و پژوهش بیانیه رهبری است که علی‌رغم حجم اندک آن، بسیار بسیار حساب شده و دقیق است و کلمه به کلمه آن حساب شده به کار رفته است؛ خداوند را شکر می‌کنیم که چنین رهبری را به ما عطا فرموده و چنین مطالبی را به وی الهام کرده است. ۹۷/۱۱/۳۰ #گام_دوم_انقلاب ✔️ @mesbahyazdi_ir
تأکید رهبری معظّم بر مطالعه و کار جدّی بر روی بیانیه آیت‌الله شب‌زنده‌دار: رهبری فرمودند «در خصوص این بیانیه، درخواست دارم که رویش کار و مطالعه شود»لذا عرض می‌کنم که طلاب و فضلای حوزه، این بیانیه را خودشان قرار دهند و مثل و ، مطالعه و مباحثه کنند تا به عمق آن بیشتر پی ببرند و برای تحقّقش تدبیر کنند. درس خارج فقه، شنبه ۲۷بهمن۹۷
به مناسبت استعفای ظریف، یادی کنیم ازجمله ای که علامه #جوادی_آملی در جلسه اخلاقشون فرمودند: این کشور به خون شهدا معطره اونی که میگه تحریم تحریم، معطله و همین طور ایشون در دیدار محمدرضا عارف برای اولین بار واژه #دیوث_سیاسی را وارد ادبیات سیاسی کشور کردند
امروز روزی نیست که حوزه‌های علمیه مثل سابق عمل کنند. سابق وضع دیگر داشت، حالا وضع دیگر. حوزه‌های علمیه بیدار باشند. را، تقوا را، تقوا را نصب عین خود قرار بدهید. فضلا، طلاب علوم دینیه! تقوا، تقوا، تنزیه نفس، مجاهده با نفس‌. یک مجاهد با نفس میتواند بر یک امت حکومت کند. مجاهده کنید، تهذیب کنید. 📚 صحیفه ، ج۶، ص۲۷۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ 🍃 کو عمل کننده آقا؟! یک بار طلبه ای خدمت آقا رسید و تقاضای دستور العمل نمود. آقا فرمود: دستورالعمل! کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا! وی گفت: آقا، نصیحت بفرمایید. دعا کنید عمل کنیم. ایشان فرمود: دعا که می کنیم، دعا که چیزی نیست. که انجام ندهیم، ولی همین کافی نیست، بعضی مطالب دوائی است نه فقط دعایی.  باز وی گفت: حالا دستورالعملی بدهید؟ آقا فرمودند: یک چیزی به شما می گویم هر جا بروید این است و جز این نیست. بروید گناه نکنی 📔 فریادگر توحید، ص۱۳۰
#سیرمطالعاتی 💎 زمان پرداختن به فلسفه غرب استاد عبدالرسول #عبودیت (شاگرد علامه #مصباح_یزدی و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی و استاد مدعو دانشگاه تهران) : 🔸 تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ #فلسفه_غرب برود که او را به #شکاکیت می‌کشاند. وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را می‌گیرد و اشتباهاتشان را فرو می‌گذارد. 🔸 تا وقتی انسان صاحب‌نظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکاکیت را قبول کرده، باور نمی‌کند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم #حقیقت را گفته باشند. 🔸 بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع می‌کنند، در روح خود قبول می‌کنند که فلسفه اسلامی یاوه‌هایی است که فیلسوفان جزم ‌گرا بافته‌اند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند 👈 با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه #غرب چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند. 🔸 کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست. 🍃 فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar