👆👆👆👆
⭕️ در این ۴ مطلب فوق تامل و تفکر نمایید و آن ها را تلفیق نمایید
برای روشن کردن و تبیین جایگاه تکوینی معصومین علیهم السلام نیاز به درس خارج های قدرتمندی در این زمینه داریم.
صرفا کلی گویی کردن در مورد معصومین و تکرار طوطی وار "واسطه فیض اند واسطه فیض اند" کافی نیست
به امید روزی که در حوزه، مسائل مختلف هستی شناسی به صورت درس خارج های قدرتمند، فراگیر شود
و در کنار خارج مشتق و خارج وضو و خارج استصحاب،
به
خارج کیفیت ربط حق و خلق
خارج تجرد شناسی
خارج نفس شناسی
خارج صراط
خارج برزخ
خارج اتحاد عمل و عامل
خارج اتحاد عاقل و معقول
خارج صدور کثرت از وحدت
خارج ملکوت شناسی
و ...
پرداخته شود
.
💎 #ابن_عربی و #ابن_سینا از منظر #ملاصدرا
علامه #حسینی_طهرانی:
حکیم عظیمالشأن و فیلسوف متفکر و متعبد ما ملاصدرالدین شیرازی أعلی الله درجته هرجا در کتبش بالاخص در «أسفار أربعه» مطلبی را از محییالدین نقل میکند، نام وی را در کمال عظمت و جلالت و منزلت میآورد؛
و اگر مطلبی را از بوعلی سینا نقل میکند کأنه او را فیلسوف نمیداند.
📗 روح مجرد، ص ۴۳۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 ظاهر را که الحمدلله داریم می بینیم باطن را هم باید ببینی.
علامه #حسینی_طهرانی :
《هو الاول و الاخر و الظاهر والباطن و هو بکل شیء علیم 》
(سوره حدید/ آیه ۳)
ظاهر را که الحمدلله داریم می بینیم.
باطن را هم باید ببینی.
چه موقع باطن دیده می شود؟
وقتی نظر از کثرت به وحدت می رسد،
یعنی تمام موجوداتی که در این عالم ملک و ملکوتند، انسان نظر استقلالی به خودِ آنها نکند،
بلکه نظر به آن موجودی بکند که تمام اینها قائم به او هستند؛
و این به واسطه طهارت اخلاق پیدا می شود، تنها به واسطه ی تفکر و تعقل و مطالعه نیست؛
اینها احتیاج به تهذیب نفس دارد؛
احتیاج به فهم و اخلاق شایسته و عبودیت و نظم دارد. انسان باید منظم باشد.
📔 تفسیر آیه نور، ص ۲۴۲
🔴 چند نکته :
۱. برای فهم جامع عبارت فوق باید کل کتاب دلنشین تفسیر آیه نور علامه طهرانی (که سخنرانی ایشان در مسجد بوده) مطالعه شود. این کتاب حدود ۲۵۰ صفحه است که با روزی نیم ساعت می توان کمتر از دو هفته آن را به راحتی مطالعه کرد.
۲. به فرموده امام سجاد (علیه السلام) سوره توحید و آیات اول سوره حدید برای متعمقون آخرالزمان نازل شده (اصول کافی-کتاب التوحید).
۳. علامه #جوادی_آملی در جلسه اخلاقشون چه زیبا فرمودند:
درست است که 《هو الظاهر و الباطن》ولی "باطن" کار ما رو بهتر حل میکنه
۴. و استاد #صمدی آملی در جلسات دروس معرفت نفسشون فرمود: علامه #حسن_زاده_آملی بارها می فرمود: افسوس که این دین به این زیبایی پشت هزاران ماسک مخفی مانده
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆
🍃 مطالعه این کتاب، تاثیر بسیارزیادی در درک عمیق حکمت و عرفان نظری دارد ...
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی: فلسفه در حوزه رواج پيدا کند و از زندان آزاد شود. و "فکر رسمی" و "درس رسمی" حوزه
💎 اگر فلسفه در حوزه رواج پیدا کند و از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود ، آن وقت این سوال ها جواب خود را نقد می یابند.
⭕️ خلود در جهنم
علامه #جوادی_آملی:
[ خلود در جهنم هم] برای آن است که روح او آلوده شده این روح آلوده طوری است که اگر از جهنم هم بیرون بیاید ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾[ انعام- ۲۵] این روح، روح طغیان است در برابر خدای سبحان خب این باید مرتّب معذّب شود.
این صد سال گناه نکرده این یک میلیون سال، یک میلیارد سال، هزارها میلیارد سال گناه کرده برای اینکه دست و پایی دارد که معصیت کرده این گناه دست و پا مثلاً صد ساله است
اما اگر مسئله تجرّد روح حل بشود تجرّد روح یعنی تجرّد روح یعنی مسئله فلسفی یعنی مسئله کلامی، اگر روح آلوده شد دیگر میلیاردها سال است.
پرسش: به فعلیت نرسیده؟
پاسخ: فعلیّت دارد بالفعل طغیان دارد.
خدا فرمود اگر این به دنیا برگردد همان است، یعنی در برابر من طاغی است ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ این روح در برابر من طاغی است
امام رضا(سلام الله علیه) در جواب کسی که به حضرت عرض کردند آیا خدای سبحان علم به معدوم دارد؟
فرمود علم به معدوم دارد علم به ممتنع علی فرض وجود دارد به آیه سورهٴ «انعام» استدلال کرد فرمود: ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ خب رجوع این شخص از آخرت به دنیا نه تنها معدوم است بلکه ممتنع است بر فرض تحقّق این ممتنع اگر این از جهنم به دنیا بیاید طاغی است آنجا هم که هست طاغی است
آن جا اصلاً نام خدا را حاضر نیست ببرد به مسئول جهنم آن فرشته امین و معصوم(سلام الله علیه) همین جهنمی به او میگوید ما که خدا را قبول نداریم به خدایت بگو که جان ما را بگیرد میگوید: ﴿یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾[ زخرف-۷۷] نه «ربّنا» چنین آدمی است .
مالک (سلام الله علیه) مسئول جهنم است این طاغیِ مستکبرِ از خودراضی به مالک میگوید ما که او را قبول نداریم تو که او را قبول داری خدای توست از او بخواه جان ما را بگیرد ﴿لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾
چنین آدمی است این است که در قرآن فرمود: ﴿إِنَّهُمْ عَن رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾[ مطففین- ۱۵] با اینکه خدا در قیامت جلوه میکند
اگر مسئله فلسفی یعنی فلسفه، فلسفه در حوزه رواج پیدا کند تجرّد روح ثابت بشود ملکات راسخه روح ثابت شود ابدیّت و ازلیّت روح ثابت شود اوصاف نفسانی روح ثابت شود این عذاب، عذاب نقد است این خدا را قبول ندارد نه در دنیا نه در برزخ نه آنجا، الآن هم به خدا میگوید تو نیستی، چنین روحی است خب این باید عذاب ابدی ببیند،
اگر فلسفه از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و معلوم بشود روح یعنی چه تجرّد روح یعنی چه عذاب روح یعنی چه آن وقت این سؤالها جواب خودش را نقد مییابد.
🌿 تفسیر سوره مبارکه نمل، جلسه ۲۶ /
۲۵ خرداد ۹۱ / بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد شهید #مطهری:
صورت بىمعنا و ظاهر بىباطن و جوى خالى از آب فايده ندارد.
تنها با نامگذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمىشود و دل ها سيراب نمىشود.
مثنوى حكايت آن ديو را مىآورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمىپذيرفت.
مىگويد:
ديو گر خود را سليمان نام كرد
مُلك برده مملكت را رام كرد
صورت كار سليمان ديده بود
صورت اندر سرّ ديوى مىنمود
خلق گفتند اين سليمان بى صفاست
از سليمان تا سليمان فرقهاست
📚 يادداشتهاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 روزنامه ای خواندن فلسفه نتیجه اش می شود غزالی و بدتر از غزالی
فضای ژورنالیستی و سطحی نگری حاکم بر وضع کنونی تفکر در جامعه ی فلسفی مان، خود مزید بر علّت شده و زیباگویی و قشنگ نویسی، یادآور داستان مرد شیاد و کشیدن مار و زمینه ساز توهم دانایی در خود شخص و اعتماد افراد به مطالبی می شود که نزد اهل دقت و اساطین فن، بی اعتبار است.
نمونه بارز چنین رویکردی در سنت فلسفی امام محمد #غزالی است.
وی گزارش می دهد که رد جریان فلسفی پیش از فهم و اطلاع از کنه آن به مثابه انداختن تیری در تاریکی است که محتمل است به هدف اصابت نکند پس با جدیت و بدون احساس نیاز به استاد رو به مطالعه اندیشه های عقلی آوردم.
رهیافت چنین تلاشی، زعم باطل غزالی است که فکر می کند در کمتر از سه سال آنهم در اوقات فراغتش، به فهم فلسفه نائل شده و فریبکاری فلاسفه در بحث های فلسفی را [ با نوشتن کتاب تهافت الفلاسفه ] نشان داده است.
باید بیان کنم به همان اندازه که این گمان غزالی نادرست است، شک در هوش و ذکاوت وی که دارای کرسی تدریس در یکی از مهمترین مراکز علمی آن دوره یعنی نظامیه بغداد به همراه سیصد شاگرد است نیز باطل است
و حساب دیگران در جایی که تکلیف چون اویی چنین است روشن می باشد.
- مجید احسن ( استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران )
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک
🔴 افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی ...
علامه #جوادی_آملی:
افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛
مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، #نگران_می_شویم.
معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به #ما ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما #خودخواهیم، نه خیر خواه.
آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه
«نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»
را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود.
📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی)، ص۲۵۸
✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆
_ تابحال چند بار برق حسادت را در چشمان یک طالب علم دیده اید؟
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 ما چند نفر داریم که ... ؟
آیت الله سید رضی شیرازی (مدرس سطح عالی فلسفه):
حدود سي سال پيش به مناسبت فوت مرحوم آقا ميرزا عبدالهادي شيرازي، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيتالله خويي رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلي كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟
ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالي است.»
اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحرالعلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت:
«فايدهاش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...»
گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟
فرمود: «زياد هستند.»
گفتم: «ممكن است نام ببريد.»
فرمود : «آقا سيد محمدباقر #صدر، شيخ محمدرضا #مظفر.»
ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند.
گفتم: آيا اين افراد را برنامة حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشتهاند؟
فرمود: «خودشان برنامه داشتهاند.»
گفتم: كار خوبي كردهاند؟
فرمود: «بله»
گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نميكنيد؟
فرمود: «نميشود»
گفتم: شما آقاي #طباطبایی را ميشناسيد؟
فرمود: «بله، از رفقاست.»
گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت ميكند، به جاي متخصص شدن در فقه و اصول
گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه كرده است.»
گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم.
فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي #جعفری بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار ميبرد!»
👇👇👇👇👇
https://sayyedrazishirazi.ir/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8/
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆
_ به راستی تا بحال چندتا طالب علم دیده اید که اهل مراقبه باشند ... و مانند سایر مردم "اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ" نباشند ؟!