eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
520 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
#رهبرمعظم انقلاب: مکتب فلسفی صدرالمتألّهین همچون همه‌ی فلسفه‌ها در محدوده‌ی ملیت و جغرافیا نمی‌گنجد و متعلق به همه‌ی انسان‌ها و جامعه‌ها است. همواره همه‌ی بشریت به یک چهارچوب و استخوان‌بندی متقن عقلانی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه‌ی مستحکم و قابل قبولی نمی‌تواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه‌ی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد. و چنین است که به‌گمان ما فلسفه‌ی اسلامی به‌ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشه‌ی انسان این روزگار می‌جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان انقلاب: 👇👇👇 http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 بیانات جدید آیت الله درباره‌ی اهمیت علوم عقلی کسانی که در مقام ارشاد مردم برمی‌آیند، ارشادشان باید دو رویه باشد؛ باید هم برای اثبات حرف حق دلیل داشته باشند، و هم برای ابطال شبهه مخالف، دلیل بیاورند. تنها مطلب اثباتی افراد را بیمه نمی‌کند؛ بلکه برای سالم ماندن افکار، باید هم فکر صحیح عرضه شود و هم فکر غلط و باطل ابطال گردد. برخی از بیانات قرآن بسیار ساده و برای کسانی است که اندکی از قدرت عقل برخوردار هستند، اما برای کسانی که ذهن‌شان به افکار غلط آلوده شده است، گاهی شبهه را مطرح و به آن پاسخ می‌دهد. برای مثال، در داستان حضرت ابراهیم، می‌بینیم ایشان در مقام اثبات توحید برای قوم خود، هم خداوند را اثبات کرد و هم پرستش بت‌ها را ابطال ساخت و با بیان علمی و با رفتار عملی به آن‌ها نشان داد که بت‌ها کاره‌ای نیستند و پرستش آنها لغو است و عاقلانه نیست. روش بزرگان و علمای ما در تربیت دیگران نیز بر دو نوع بوده است؛ برای افراد عادی و کسانی‌که ذهن‌شان مشوب به شبهاتی نیست، مطالب ساده‌ای را بیان می‌کردند و آن‌ها نیز قبول می‌کردند؛ ولی هنگامی‌که ذهن‌ها مشوب به شبهات است، آن دلایل ساده و صحیح نمی‌تواند نقش خودش را درست ایفا کند و پاسخ دادن به این شبهات باعث شده که علوم دقیقی مثل علم کلام پیدا شوند که کارشان بیان مطالب بسیار دقیق و پاسخگویی به شبهات پیچیده باشد. امروز که مسئله تحریف و گمراهی به این آسانی شده است، و همه قدرت‌های بزرگ عالم برای نابود کردن اسلام و بشریت پشت به پشت هم داده‌اند، ما نمی‌توانیم به سادگی از کنار این مسئله بگذریم. اگر خداوند روز قیامت از ما بپرسد که تو می‌فهمیدی که این شبهه چقدر خطرناک است و در جامعه گسترش پیدا کرده است، چرا به آن پاسخ ندادی؛ چه جوابی باید بدهیم؟! بنده معتقدم درحوزه ما که اصیل‌ترین و قوی‌ترین مرکز علمی عالم است، غیر از بعد اثباتی، باید در بعد نفی شبهات نیز بیشتر تلاش شود. ظاهرا در این جهت به قدر کافی کار نکرده‌ایم و شاهد آن نیز سؤالاتی است که بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌ها به صورت شفاهی یا کتبی می‌‌کنند. از جمله وظایف اجتماعی‌ ما، ارشاد دیگران است، چه وظیفه‌ای در این مقام داریم؟ وقتی می‌بینیم نسل آینده در معرض چنین خطرهایی قرار دارند که نتیجه‌اش عذاب ابدی است، چگونه می‌توانیم آرام بنشینیم؟! ظاهرا حجتی برای این نوع رفتار مسامحه‌آمیز نداریم و روزی باید پاسخگو باشیم که چرا در این زمینه نیروی کافی برای پاسخگویی به این شبهات تربیت نکرده‌ایم. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: یکی از موانع مهم تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله این است که ما فضول هستیم نه عَقول؛ فرق فضول و عقول این است كه انسان عقول، ابتدا به درون و آنگاه به بیرون، ولى انسان فضول، همواره به بیرون از خود مى‌نگرد و این، مشكل ماست كه شرحش ... 👇👇👇👇👇 https://article.tebyan.net/33056/%D9%81%D8%B6%D9%88%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%88%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-4-
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹هدف علامه طهرانی از تالیف کتاب «الله‌شناسی»: ما دیدیم که ۱۴۰۰ سال است مردم را از خدا دور می‌کنند، خواستیم بین خدا و مردم آشتی برقرار کنیم و خدا را بیاوریم در آغوش مردم... 🆔 @Arefane
آیت الله صفایی بوشهری 💎 طلبه، چهارده سال (دو دوره ی دکترا) اصول می خواند ولی ... این نشان دهنده ی آن است که نظام آموزشی ما در علم اصول یا علوم دیگر، دچار مشکل است. ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی : سعی کنید دستتان پر باشد وگرنه چاپلوس می شوید. #کرامت_نفس #عزت_نفس
💢 خواجه چرا می‌دود تشنه در این کوی‌ها؟! 💢 هشدار می‌دهم؛ اشتغال منحصر به فقه و اصول جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست شهید علامه #مطهری : من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهی، به رهبران عظيم‌‌‌‌‌الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌‌‌‌‌شان احترام فراوان قائلم، #هشدار می‌دهم و بين خود و خدای متعال #اتمام_حجت مي‌‌‌‌‌کنم که نفوذ و نشر انديشه‌‌‌‌‌هاي بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روي سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد، خطري است که کيان اسلام را تهديد مي‌‌‌‌‌کند. راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست. مگر مي‌‌‌‌‌شود تشنگاني را که براي جرعه‌‌‌‌‌اي آب له‌‌‌‌‌له مي‌‌‌‌‌زنند، از نوشيدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد؟! اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافي در زمينه‌‌‌‌‌هاي مختلف اسلامي کتاب به زبان روز عرضه نکرده‌‌‌‌‌ايم. اگر ما به قدر کافي آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آب‌های آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهي باشدی بيشتر اين جويها خواجه چرا مي‌‌‌‌‌دود تشنه در اين کويها راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينه‌‌‌‌‌ها با زبان روز است. حوزه‌‌‌‌‌هاي علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعي يافته‌‌‌‌‌اند بايد به مسئوليت عظيم علمي و فکري خود آگاه گردند، بايد کارهاي علمي و فکری خود را ده برابر کنند، بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمي جوابگوي مشکلات نسل معاصر نيست. 📚 مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔍 #تبیین_و_تحلیل | علامه طباطبایی در قله آزاداندیشی و تعبد بود 👈 گفتگو با دکتر دینانی، به مناسبت ۲۴ آبان ۱۳۶۰، سالروز رحلت علامه طباطبایی 🔸 یکی از عجایب علامه‌ی طباطبایی این است که ایشان در سه شهر سنتی سکونت کرده بود؛ در تبریز متولد شده بود، در نجف درس خوانده بود، در قم هم تدریس کرده بود. در سه شهر سنتی زندگی کرده بود، در پاریس درس نخوانده بود، ولی روشنفکری ایشان از هانری کربن بیشتر بود. کربن به گرد او هم نمی‌رسید. این که می‌گویم آزادی، بیخودی نمی‌گویم؛ احساس وظیفه می‌کرد که این چیزی را که خداوند نصیبش کرده و این آزادی فکر را به دیگران برساند. 🔹 نماز شب ایشان ترک نمی‌شد، حرم رفتن ایشان در قم ترک نمی‌شد، آخر جمعِ بین آن تقدس و آن آزادی فکری یک چیزی شبیه به کرامت است. این مرد این‌قدر آزاد بود در عین تدین و تقید به آداب اسلامی، حتی ترک مکروهات و انجام مستحبات را رعایت می‌کرد. 🔍 مطالعه متن کامل و ارسال نظر: http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43968
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش آیت الله تحریری به اظهارات حسن روحانی @Talabeasr
💢 این‌ها مطالب اولیه دین رو نمیفهمند؛ نقد سنگین آیت الله بر رئیس جمهور _ از دقیقه ۱ و ۴۵ثانیه به بعدش رو حتما حتما گوش فرمایید
♨️ تاریخ از حمله مغول‌ها به خود چنین حاکمی به ندیده! #بنزین @khosropanah_ir
💎 معنای تبحر در فلسفه #رهبرمعظم و بصیر: فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعت‌نگاری پیش می‌رود و ساعت‌به‌ساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از #مادّه‌ی_فلسفه‌ی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌ باش نگه‌داریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آن‌ها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چه‌کار دارد می شود. بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود. 🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مشکل حوزه‌ های فعلی ... آیت الله #جوادی_آملی: 💠 فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ» با «إنّما» حصر، «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ»؛ آنچه مشکل حوزه‌ های فعلی ماست اين است که ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنّت قائمه فقه و اصول! از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اينها خبري نيست، يک؛ از اخلاق و حقوق اثری نيست، دو؛ به فقه و اصول رسيديم، سه. ما هر سه را در فقه و اصول خلاصه کرديم. در حالی که آن که گفت: «طَلَبُ العِلمِ فَرِيضَةٌ» نه «فَريضٌ»، اوّلين «إنما»ی آن، علوم عقلی و استدلالی است. _ درس اخلاق ۹۵/۱۰/۰۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ #تزکیه_و_سلوک علامه #حسینی_طهرانی 💢 کانال نور مجرد: 🆔 @nooremojarrad_com
💢 دائما «آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست؛ توصیه استاد به روحانیون 🔸 امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقه‌ای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست. 🔹 یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را می‏‌گفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفته‏‌ایم؛ به هر کاری که می‏‌رسیم می‏‌گوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کرده‌‏ایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد. 🔸 همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم. 🔹 یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم! 📒 استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛ حرف‌های داریم، نمی‌خواهند دیگر! اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
ثبت نام رشته تخصصی فلسفه اسلامی سطح ۳ موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی ( دامت برکاته ) سال تحصیلی ۹۸_۹۹ اعضای گروه علمی و سیاستگذاری : حجج اسلام و اساتید معظم: ۱- استاد یدالله ۲- استاد حمید ۳- استاد علی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 رابطه نفس و بدن یکی از گلوگاه‌های مهم الهیات و الحاد (ایمان و کفر)، مبحث فیزیکالیست است؛ چرا که در فضای فلسفه‌ی الهی، از تلاش های مهم فلاسفه الهی این است که از کانال نفس و ذهن و ادراکات به تجرد و مجرد و فراطبیعت و موجود غیرمادی، پل بزنند ... و این، مبارزه‌ای نفس‌گیر می‌طلبد؛ زیرا فلاسفه‌ی ملحدی که نظریه‌های فیزیکالیستی راجع به ذهن و پدیده‌های ادراکی داده‌اند، بسیاری از دعاوی الاهیون را به مغز انتساب داده‌اند. و در واقع باید گفت فلاسفه‌الهی باید در کنار ده‌ها ادله‌ای که در باب اثبات تجرد نفس اقامه کرده‌اند، ادله‌ای دیگر ناظر به دفع مباحث مطروحه فلسفه‌های الحادیِ فیزیکالیستی به میدان بیاورند. و البته پر واضح است که خود مادی‌انگاران هم به سادگی نتوانند برخی از ادله تجرد نفس را ابطال کنند، لذا باید پای از گلیم خود فراتر ننهند. و به این ترتیب؛ می‌توان در عَرض بیان معروف که مساله شر را معرفی کرد، مساله مجرد یا مادی بودن ذهن را نامید. _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد استاد عبدالرسول : فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالیه می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از داشته باشد و صاحب نظر ـمثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا یا بی‌اعتنایی هستند یا تکفیر می‌شوند؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات آن، بر فلسفه مسلط شده؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ وقت فیلسوف نخواهد شد. من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد وبه این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه دانشجویی می‌گفت استاد روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و…؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند.همچنین دانشگاه آن‌ها خیلی ازدانشجو کار می‌کشد.وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری ازغرب است. مدرک دکترا آن‌قدر زیاد شده که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد.این‌ها کار را خراب کرده. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند و به روش‌های قبل برگردند نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح می‌شد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که می‌گویند دردانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)ره( برای سال تحصیلی 400-1399 از فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی موسسه، برای تحصیل در مقطع ارشد در 10 رشته (انديشه سياسي اجتماعي معاصر / تاريخ/ علوم سیاسی / علوم قرآن / فلسفه / روان‌شناسی/ فلسفه دین/ عرفان اسلامی/ حقوق/علوم تربیتی/ دانش‌پژوه می‌پذیرد. زمان ثبت نام : از 16 آذر تا 26 آذرماه 1398 برای دریافت اطلاعات بیشتر و دفترچه راهنما ی آزمون به سایت پذیرش موسسه http://paziresh.iki.ac.ir مراجعه فرمائید @farhangimoasese
❇️ #تزکیه_و_سلوک ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بیانات مهم استاد پیرامون _ نقش فلسفه در _ از امتداد اجتماعی فلسفه به لحاظ تاریخی _ تولید _ علت غایی و نقش آن در _ نقش غایت در انسان _ بازگشت علوم به انسان در حیطه و خانه طلاب جوان🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 اطلاعیه ثبتنام