eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
565 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ صلوات محیی الدین بر امام حسین (علیه السلام): صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحة کِتابِ الشهادة ، والی وِلایة السِیادة ، الاحدیة الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامةِ ، صاحِبِ العَلامةِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، لُغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم)، فراز پنجم ✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
- یکی از طلبه‌ها در دیداری از شهید علامه می‌پرسد: «خیلی وقت‌ها دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها می‌کنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!» و شهید علامه صدر پاسخ می‌دهد: «کسی که توطئه‌ها و دسیسه‌ها و تبانی‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند؟!» 📙 محمد باقر الصدر؛ السيرة والمسيرة فی حقائق و وثائق، ج‏٢، ص٢٨٩ @shahidsadr ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 شقشقیه به نام خدا به آقای اعرافی توصیه می‌کنیم، قبل از اینکه شما هم مثل سایر مدیران گذشته، به جمع مدیران تاریخ‌گذشته‌ی بی‌اثر بپیوندید، یک تحولی به وجود بیاورید ... چشم روی هم بگذاریم دوره‌ی شما هم به سر آمده و مثل قبلی‌ها، منشاء آثاری راهبردی نبوده‌اید. محافظه‌کاری و ترس، سمّ مهلک برای یک مدیریت تمدنی و انقلابی به حساب می‌آید ... اگر امام خمینی هم مانند دیگر حضرات روحیه‌ی محافظه‌کارانه داشتند، بدون تردید الان ما زیر سایه حکومت شاهنشاهی نسل محمدرضا قرار داشتیم. مدیریت کوه کندن نیست. اگر نمی‌توانید تحول بنیادین و شگرف ایجاد کنید، اقلا یک قلم و کاغذ بردارید و چند مساله و مشکل حوزه را در آن بنویسید، و به مرور، در پی پیاده‌سازی آن‌ها باشید. بنده چند مثال ساده برای شما می‌زنم، که انجام دادن همین امور ساده، یک تنفس و گشایشی را برای حوزه و حوزویان به ارمغان می‌آورد: _ تغییر کتاب کفایه؛ چرا که این کتاب ۸ ترم وقت طلبه‌ها را می‌گیرد و طلبه به مدت ۲ سال باید مثل یک کارگر از صبح تا ظهر به بیل زدن این کتاب (کشف مرجع ضمیر و یافتن مراد مرحوم مصنف) در سر کلاس استاد مشغول باشد. در حالی که همین مطالب و بهتر و بیشتر از آن را می شود در مدتی بسیار کمتر به طلاب منتقل کرد. _ تبدیل ۳ سال تحصیلی ادبیات عرب به کمتر از ۲ سال _ شما بالا بروید پایین بیایید، یک عده از طلاب قصد مجتهد شدن در فقه را ندارند. پس چرا این‌ها را در ۸ ترم کفایه و ۱۰ ترم رسائل و حدود ۱۶ ترم مکاسب اسیر می‌کنید؟! خود آیت الله سبحانی فرمودند: برای کسی که نمی‌خواهد مجتهد شود حتی شرح‌لمعه هم زیاد است. _ حتی این طول و تفصیل و کش‌وقوس اصولی، برای کسی هم که قصد اجتهاد در فقه را داشته باشد، جای تامل جدّی دارد. و به قول آیت الله مکارم شیرازی قوّه دماغی طلاب را می‌سوزاند. _ تجدید نظر جدی در مساله الزام تلبس؛ تا هر کسی (فاقد وزانت علمی و طهارت روحی و سدادت عملی) را در این لباس نبینیم و نبینند. _ رویکرد تخصصی (در حیطه‌های غیر فقهی) به حوزه دادن ( به قول آیت الله جوادی آملی: حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد)؛ برخی شاید تا بیست سال در تحصیلات حوزوی مجتهد در فقه نشوند در حالی که اگر یک برنامه ۷-۸ ساله در مثلا حیطه کلام و کلام جدید ( یا فلسفه دین یا فلسفه های مضاف یا روان‌شناسی یا جامعه‌شناسی و سایر علوم انسانی) به آن‌ها داده میشد، با همان ۷-۸ سال تا مرز اجتهاد در رشته کلام قدیم و جدید یا یکی از آن رشته‌ها می‌رفتند و می‌توانستند به درد خودشان و خانواده‌شان و جامعه‌شان بخورند نه این که تبدیل شوند به یک فسیلِ بی‌خاصیت. بیشترین نیروها و امیدهای ولی‌فقیه (رهبرمعظم) در حوزه‌علمیه و سپاه‌پاسداران است. رهبری وقتی به سپاه اشاره‌ای می‌کند، سریعا تبعیت می‌کنند و سعی می‌کنند در کمترین زمان ممکن آن را محقق کنند؛ به سپاه فرمود باید به یک قدرت فراگیر پهپادی نایل شوید، سریعا توسعه دادند و ... . اما چرا حوزه اینگونه تبعیت نمی‌کند و صرفا شعار می دهد؟! و اگر هم کسانی در گوشه‌و کنار مشغولند، به تصریح خود رهبری، حوزه نباید این‌ها را خروجی و محصول خود بداند؛ چراکه خودشان با برنامه خودشان پیشروی کرده‌اند. رهبری در این ۳۰ سال، صدها توصیه به حوزه کرده‌اند که ده‌ها مورد آن‌ها توصیه‌های راهبردی و اساسی بوده است. الان شما چهار مورد از فرامین رهبری که حوزه در این سال‌ها محقق کرده را نام ببرید!! جناب آقای اعرافی! عملکرد شما باید با دیگر مدیران فرق داشته باشد. ما شما را می‌شناسیم. شما از آن مدیران جاهلِ بی‌سواد نیستید که وقتی اسم دین را می‌شنوند، ذهنشان به مشتق و استصحاب و مسح‌پا می‌رود. و وقتی اسم اسلامی کردن دانشگاه را می‌شنوند، ذهنشان به انجام دعای کمیل در نمازخانه دانشگاه و موی سر دختران دانشگاه می‌رود. آقای اعرافی! شما یک اسلام شناس ذو ابعادید، شما علم و شعور دارید، شما تاثیر فارغ التحصیل شدن میلیون‌ها دانشجوی علوم انسانی غربی را بر ارکان کشور میفهمید و ... . به شما توصیه می‌کنم بدون هیچ ترس و واهمه‌ای و بدون هیچ تاثیر پذیری از مدرسین فسیل شده‌ی دین و دنیا نشناسِ سطوح عالی، به پیاده سازی افکار تحول گرایانه خودتان بپردازید. موحد باشید و حریّت داشته باشید و مطمئن باشید که در صورت حرکت رو به جلو و غیر انفعالی، خداوند و صاحب‌الزمان (ع) و طلاب یار شما خواهند بود. والسلام علی من اتبع الهدی 🖌 امین دهقانی، سطح۳ حوزه قم و پژوهشگر فلسفه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 باید اول در ذهن اساتید و مدیران حوزه، دغدغه امام و رهبری جا بیفتد و بدانند با برخی راهکارهای رایج حوزه نمی‌توان به نتیجه رسید. 💢 شورای عالی، حساب ویژه ای برای علوم عقلی باز کند. استاد حسن : کار معقول حتی نسبت به احکام نیز بسیار اهمیت دارد همچنان که شهید (ره) در دوره ای تلاش کرد که مبانی برخی مطالب از جمله حجاب را وجهه معقول بدهد که کاری بسیار ارزشمند بود. شورای عالی خیلی زحمت کشیده ولی هنوز فلسفه جایگاه مورد انتظار امام راحل و انقلاب را پیدا نکرده است، هرچند مطمئن هستیم که عمدی در کار نیست ولی باید اول در ذهن اساتید و مدیران حوزه دغدغه امام و رهبری جا بیفتد و بدانند با برخی راهکارهای رایج حوزه نمی‌توان به نتیجه رسید. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: ... هم به همین ترتیب است. امروز مباحث کلامی که برای دفاع از عقاید دینی مطرح است، غیر از مباحثِ آن‌وقت هاست. چه کسی حالا شبهه‌ی «ابن‌کمونه» را مطرح می کند؟! امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزه‌های علمیه باید این شبهات و راه مقابله‌ی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفه‌ها و گرایش ها و مذهب ها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ضرورت اسلامی کردن علوم انسانی توسط حوزه و دانشگاه استاد : مگه ما تا کی میتونیم با شهید دادن جمهوری اسلامی رو نگه داریم؟! تازه فقط اسمش جمهوری اسلامی خواهد بود. حوزه و دانشگاه باید را اسلامی کنند ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 دو توصیه و نصیحت مهم علامه _______________________ 🔴 درجا زدن، یک اشتباه بزرگ است. مبادا یک وقت بگویید فارغ التحصیل شدم اگر طلبه هستید اگر دانشجو هستید، تا نفس می کشید با کتاب باشید اما این طور نیست که همان خوانده ها را تکرار کند و برای مردم بگوید این از بدترین نقص هاست کسی بگوید الان بیست دور است دارم مکاسب می گویم اشتباه می کنی؛ همان یک دور گفتی حداکثر دور دوم بس است چرا بیست سال یک جا ماندی؟! کسی بگوید من الان ده دوره شرح لمعه می گویم، خب این از بدترین اشتباهات شماست چرا ده سال یک جا ماندی؟! معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است. _______________________ 🔴 فلسفه اسلامی، تریبون دین است. علما و فضلاى حوزه، فلسفه را تريبون دين قرار دهند. اين تريبون را به دست دين داده و فلسفه اسلامی را در جهان گسترش دهيد. اگر افرادی سياست زده به مقدسات اسلامی اهانت مى کنند، ميسورند، دنیا اين ها نيستند و همواره از این افراد بوده و هست. بر مبلغان دين لازم است که اين افراد را به حساب نياورده، بلکه بدانند تحصیل کردگان ، منتظر ره توشه فلسفی بزرگان حوزه هستند. روحانیون با توجه به تکمیل و ، فلسفه را ترويج و تدریس کرده، حکمت متعاليه را در ان اشراب و با اين اشراب به غرب منتقل کنند تا هم از دين و هم از فلسفه حمایت کرده باشند. ‌ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
بیانات ارزشمند استاد یحیی #کبیر 👇👇👇 https://rasanews.ir/fa/news/444134/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8
🔴 به امید خدا، به مرور فرازهایی از این بیانات استاد کبیر را در کانال قرار می‌دهیم: 👇👇
حوزه باید همانند هزار سال پیش به جایگاه اصلی خود بازگردد و اصل شود. افراد از دانشگاه دکتری بگیرند و به اینجا بیایند. این‌ها برای بنده درد بی‌درمان است. کلیسای لندن می‌گوید هر کس می‌خواهد وارد این کلیسا شود باید دکترای یکی از رشته‌های علوم انسانی یا طبیعی را داشته باشد ولی شرط حوزه این است که فرد سیکل باشد. سیکل چیست؟! / یحیی @feghheakbar
امام راحل بحث وحدت حوزه و دانشگاه را ابتدای انقلاب مطرح کردند، چون استعمار بر روی همین موضوع دست گذاشته و چنین تلقین می‌کند که مهد علوم عقلی و انسانی دانشگاه است ولی مهد علوم نقلی و تعبدی حوزه است. در حالی که این‌گونه نیست. چون دانشگا‌ه‌های ایران مانند دانشگاه تهران ۸۰ سال پیش از طریق حوزه تأسیس شدند. بیشتر افرادی که این دانشگاه‌ها را تأسیس کردند روحانی بودند؛ مانند مرحوم شهابی‌ها و دکتر صدیقی‌ها. / یحیی @feghheakbar
ولی چرا موضوع برعکس شده است؟ چون عده‌ای از داخل حوزه نادانی کردند و گفتند حوزه تعبد است. / یحیی @feghheakbar
در دروس حوزوی مانند علوم عقلی باید به درس‌ها و اساتید آن امتیاز داده شود. به گونه‌ای نباشد فردی که اهل فقه است هر سال از طرف بعثه به مکه برود ولی فرد اهل فلسفه را رها کنند. / یحیی
۹۰ درصد دانشگاه فلسفی است آن‌ها را چه کار می‌کنید؟ همان دانشگاه‌هایی که انقلاب تأکید می‌کنند باید جوانان را حفظ کرد و در آن‌ها نیز نهاد رهبری زده‌اند. شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آن‌جا نماز می‌خواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آن‌جا بحث عقلی را مطرح می‌کند در آن می‌ماند و نمی‌تواند جواب بدهد. اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمی‌تواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسش‌ها نمی‌ماند. این‌ها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خوانده‌اند، ولی این‌ دروس به چه میزان درد مردم را دوا می‌کند؟ تنها یک مقدار را حل می‌کند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟ چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است. / یحیی @feghheakbar
یکی از افراد به بنده می‌گفت چرا فلسفه می‌خوانی هر چه می‌خواهی حرم امام رضا(ع) است، به او گفتم مگر فردی که فلسفه بخواند ضد امام رضا(ع) می‌شود؟ آیت‌الله جوادی کتابی با عنوان فلسفه الهی و حضرت رضا(ع) نوشته است. واضع حکمت الهی در زمان مأمون امام رضا(ع) بود. به قول مرحوم علامه طباطبایی واضع حکمت الهی، امام علی(ع) است. مرحوم مطهری می‌گوید حکمت ملاصدرا حکمت اسلامی است در حالی که مشاء و اشراق یونانی است. / یحیی @feghheakbar
ولی اکنون در مشهد تفکیکی‌‌ها می‌گویند خدا ذلیل کند ملاصدرا را که عقل و نقل را مشوب کرد. ولی چرا نمی‌فهمند؟ ۴۰۰ سال تلاش شده تا به دست نادان‌ها و استعمارها، دست حوزه را از علوم عقلی کوتاه کنند. / یحیی @feghheakbar
شکی نیست که مهد علوم نقلی، عقلی، کشفی و عرفانی به تمام معنا حوزه‌های اسلامی است. حوزه، دانشگاه امام صادق(ع) و نبی اکرم(ص) است ولی اشکالی هم ندارد که دانشگاه‌های دیگر نیز در کشور باشند. علوم از حوزه به دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه تهران رفته است. آمریکا ۲۰۰ سال است که دانشگاه دارد و ریشه بیشتر دانشگاه‌های بوستون و کالیفرنیا مدرسه کشیشیان است. مؤسس آن‌‌ها کلیسا و دین است. دانشگاه آکسفورد انگلیس را کشیش‌ها تأسیس کرده‌اند ولی دست افرادی که ضد دین هستند افتاده و اکنون این دانشگاه مرکز علوم پایه، مهندسی، تجربی، انسانی و... شده ولی کلیساهای آن‌ها مرکز عبادت شد. در حالی که ریشه را کلیسا درست کرد ولی از دستش درآوردند. در رنسانس یا اصلاح طلبی دینی اروپا، لوتر و کالون دو کشیش بودند که اصلاحات اروپایی را تأسیس کردند ولی از دستشان در آوردند و دست رنسانسی‌های جدید ضد دین افتاد. اصل اصلاح برای انبیا است. اصل علم برای خدا است. قرآن نیز می‌فرماید: «إنما العلم عندالله.» اصل علوم برای خدا است. ۱۰۰ درصد مهد علوم عقلی حوزه‌ها است. برای نمونه تأسیس حوزه همدان به دست بوعلی سینا بود. افرادی مانند ملاصدرا، شیخ بهایی و میرفندرسکی آخوند بودند که ریاضی، عارف، فقیه و ... بودند. دانشگاه‌های شهرهای مختلف مانند شیراز، اصفهان، همدان، مشهد و... را حوزه‌های علمیه این شهرها تأسیس کرده‌اند. / یحیی @feghheakbar
ولی چرا اکنون وضع این‌گونه شده است؟ چون استعمار تفکیک کرده و از نادانان در این زمینه استفاده کرده است؛ افرادی که گفته‌اند علوم دینی را با عقل چه کار؟ در حالی که این سخن اخباری‌گری و از امثال سیوطی و... است، این سخن امام(ع) نیست. قرآن و سنت مبدأ را معرفت، علم، عقل و... بیان می‌کند. نخستین کتاب کافی کتاب عقل است. در آمریکا استادی درباره این موضوع کار کرده و ثابت کرده که کلینی متکلم عقلی است نه محدث؛ چون از عقل شروع کرده است. وگرنه می‌توانست از تعبد شروع کند. مهد علوم عقلی در حوزه و دین است. در حوزه‌های قدیم مانند حوزه فارابی، علامه حلی، ملاصدرا و... فقه، ریاضی، کلام و... بوده است؛ ولی چرا این‌گونه شد؟ باید مقداری در تاریخ تأمل کنیم. چرا در ۴۰۰ سال گذشته به ویژه در عصر قاجار که به این حوزه ضربه زدند افراد به سمت علوم نقلی رفته‌اند و غرب از این موضوع سوء استفاده کرد و همه را در قسمت علوم نقلی نگه داشت؟ چرا باید امام راحل فریاد بزند و در نامه‌ای به گورباچوف تأکید کند که متفکران شما باید در حوزه‌های علمیه ما زانو بزنند و اگر خدا توفیق داد بفهمند عرفان الهی چه می‌شود. امام(ره) با این نامه حوزه را خطاب قرار می‌دهد که شما باید مرکز باشید و آن‌ها اینجا رفت و آمد کنند. امام خمینی(ره) کانون عرفان، فلسفه، فقه و علوم قرآن بودند ولی چرا با ایشان فاصله داریم و تربیتمان نسبت به ایشان اسوه نباشد؟ ایشان مگر اسوه نیستند؟! امام راحل عارف، فقیه و حکیم بودند ولی چرا تنها در فقه‌اش مانده‌اند؟ چرا ایشان در کشف اسرار اصرار می‌کند که ما سه فقه اصغر، اوسط و اکبر داریم که فقه اصغر فقه معمولی، فقه اوسط حکمت و فقه اکبر عرفان است؟ / یحیی @feghheakbar
در اسلام احکام عرفانی، کشفی و عقلی داریم و همه نقلی نیست. البته احکام نقلی داریم ولی این‌ها به ترتیب است. چرا ۸۰ درصد را احکام نقلی قرار داده‌اید مانند حسیون اروپا که فاتحه عقل را خواندند؟ چه فردی گفته تنها باید علوم حسی باشد، مگر ما علوم فلسفی نداریم؟ / یحیی @feghheakbar
اگر درد را بشناسیم و بدانیم مشکل ما از درون افراد مرتجعی هستند -به قول امام راحل خشک مقدس‌ها-  که نمی‌دانند چه می‌کنند و مشکل بیرونی ما نیز تلاش استعمار است، آن‌گاه می‌توانیم رفع کنیم. استعمار می‌خواهد بداند ما در چه چیزی مشکل داریم تا از طریق آن وارد عمل شود. برای نمونه اگر ببیند در هنر ضعف داریم ماهواره‌های خود را فعال‌تر می‌کند و به هنر دامن می‌زند. برنامه‌های خود را به قدری جذاب پخش می‌کند که هوش و حواس جوان را می‌برد. این‌جا باید صدا و سیمای ما هنر به خرج دهد و افراد را جذب خود کند. / یحیی @feghheakbar
استعمار نیز وقتی می‌بیند که ۸۰ تا ۸۵ درصد مباحث حوزه‌های ما علوم نقلی است، می‌گوید حوزه یعنی همین که افراد تنها به علوم نقلی می‌پردازد. از سوی دیگر نمی‌گوید که ۱۵ تا ۲۰ درصد علمای حوزه به مباحث عقلی اهمیت داده و در دانشگاه‌ها حضور دارند. نویسنده کتاب‌های فلسفه و عرفان هستند. استعمار که به این مسائل دامن نمی‌زند بلکه تنها برخی از مراسم‌ها را پخش می‌کند که در آن جملات عجیب و غریب می‌گویند در حالی که نیازی به چنین کاری نیست چون در اسلام به قدری عقلانیت داریم که می‌توانیم به آن‌ها دامن بزنیم. به قدری اساتید روحانی قوی در دانشگاه‌‌ها داریم که می‌شود از آن‌ها بهره گرفت. ما در دانشگاه روحانیانی داریم که شاگرد اول فلسفه غرب هستند ولی در حوزه برای این افراد به چه میزان ارزش می‌دهند؟ تازه علیه او نیز کار می‌کنند. حتی مسخره می‌کنند که این افراد غرب زده هستند. حوزه چرا باید به اساتید فلسفه بگوید غرب زده؟ چه اشکالی دارد که فلسفه خواندند؟ / یحیی @feghheakbar
💢 درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است ۹۰ درصد دانشگاه فلسفی است آن‌ها را چه کار می‌کنید؟ همان دانشگاه‌هایی که انقلاب تأکید می‌کنند باید جوانان را حفظ کرد و در آن‌ها نیز نهاد رهبری زده‌اند. شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آن‌جا نماز می‌خواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آن‌جا بحث عقلی را مطرح می‌کند در آن می‌ماند و نمی‌تواند جواب بدهد. اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمی‌تواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسش‌ها نمی‌ماند. این‌ها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خوانده‌اند، ولی این‌ دروس به چه میزان درد مردم را دوا می‌کند؟ تنها یک مقدار را حل می‌کند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟ چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است. _ استاد یحیی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 دروس استاد از روز سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ آغاز خواهد شد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 توصیه انقلاب به تدریس فلسفه در مسجد اعظم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توصیه #رهبرمعظم انقلاب به تدریس فلسفه در مسجد اعظم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱ وضعیت حجاب در قم، هر ماه بدتر از ماه قبل ... نمیگم هر شش ماه بدتر از شش ماه قبل، میگم هر ماه بدتر از ماه قبل ... یک بنده خدایی گفت قم رو مثل واتیکان، یک کشور مستقل کنیم. اون موقع همه از جمله خودم به اون شخص حمله‌ور شدیم ... ولی ظاهرا با این روال تمدن گریزی حوزه علمیه و ضعف و استیصالش در تمدن سازی، نه تنها باید قم رو واتیکان کنیم بلکه اگه روال همین طور پیش بره باید خیابان ارم و پل آهن‌چی رو به واتیکان تبدیل کنیم نه کل قم. پاساژهای فروش گسترده و ارزان مانتوهای کوتاه و باز و هنجار شکن، در سطح قم زیاد شده. حالا هی در مسجد اعظم و شبستان ها درس خارج خمس برقرار کنید. کانت و هگل و فوکویاما و راسل و پوپر و مارکس و فروید، جایی برای خدا دیگه نگذاشتن، چه برسه به احکام. اون‌هم تازه خمس. رهبری در دیدار با مجمع عالی حکمت اسلامی به تدریس فلسفه در مسجد اعظم توصیه کردند. به نظرم همین یک توصیه رونق خوبی به حوزه و عقلانیت حوزه می دهد. و حوزه را از فشل بودن و خمودگی و ناتوانی ۹۸ درصد روحانیون و طلبه های ملبس در پاسخگویی به علوم انسانی، دور می سازد. در قم یک دانشجوی پزشکی با طلبه‌ای بحث می‌کرد، گفت: "حاج آقا شما همه چیز رو نفی و نهی می‌کنید. متفکران غربی و علوم انسانی غربی رو نفی می‌کنید. اما مشت خودتون هم خالیه. الان دانشجوی روانشناسی در دانشگاه فروید میخونه. الان شما اگر روانشناسی اسلامی به صورت فنّی و گسترده و کلاسیک دارید به ما ارایه بدید". ... آن طلبه ملبس هم سکوت کرد و حرفی نداشت. این وضعیت اکثریت عزیزان عمامه به سر ماست. از همین سال تحصیلی پیش رو می‌شود تدریس فلسفه را در یکی از شبستان‌ها شروع کرد. مدرس های خوبی هم داریم مثل حضرات: ، ، ، ، ، ، ، و... کسانی که در فلسفه تطبیقی دستی داشته باشند. همین باعث ارتقای علمی طلاب و آگاهی آن‌ها با جهان می‌شود. و باعث جذابت طلاب نزد مردم می‌شود. چرا که مردم وقتی علمیت ببینند، خضوع می‌کنند. و گرنه به قول آیت الله : ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است. حرف‌های داریم، نمی‌خواهند دیگر! به تعبیر آیت الله ، "خود امام صادق علیه السلام هم شاگردانش را در علوم مختلف تقسیم بندی می کرد و هر یک را در علمی متخصص می‌کرد" ... تازه این مال قدیم هست که علوم، بسیط بودند، الان که علوم به شدت تخصصی و گسترده شده‌اند. به مدیریت محترم حوزه عرض می‌کنیم، این گوی و این میدان. این یکی از توصیه‌های شفاف و آسان رهبری و در عین حال بسیار نشاط آفرین و انگیزه‌ساز که می‌تواند فضا و سطح حوزه را ارتقا دهد. یکی از علل موفقیت آیت الله رئیسی نسبت به ریاست قبلی، علاوه بر دغدغه و پویایی و قدرت تشخیص میدانی، این هست که نکات مثبت رو سریعا عملیاتی می‌کنند. حتی فرمود من در صفحات مجازی‌ام (مثل اینستاگرام) کامنت ها رو میخونم ... واقعا درود بر این فهم و درک و درایت ایشان. و گرنه نشستن داخل کتاب‌خانه و صرفا پرداختن به نظریه‌پردازی کافی نیست. به ویژه برای کسانی که مسئولیت به عهده دارند. از فرصت ها باید استفاده کرد. مَنْ فُتِحَ لَهُ بَابُ خَیْرٍ فَلْیَنْتَهِزْهُ فَاِِنَّهُ لایَدْرِی مَتَی یُغْلَقُ عَنْهُ؟ / اِنتَهِزوا فُرَصَ الخَیر فإنّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابٍ / ایّاكَ والتَّفریطَ عِندَ اِمكانِ الفُرصةِ فَاِنَّهُ میدانٌ یَجری لِأَهلِهِ بِالخُسران / الفرصةُ سریعةُ الفَوتِ بَطئیةُ العَودِ! / رُبَّ فائتٍ لایُدرَكُ اِلحاقُه! به امید اینکه به زودی روی تابلو اعلانات مسجد اعظم و شبستان‌ها، این عبارات رو ببینیم: _ درس خارج پلورالیزم استاد ... _ درس خارج کیفیت ارتباط حق با خلق استاد ... _ درس خارج تکامل برزخی استاد ... _ درس خارج براهین اثبات واجب استاد ... _ درس خارج نقد کانت استاد ... _ درس خارج نقد تعدد قرائات استاد ... _ درس خارج جایگاه تکوینی انسان‌کامل استاد ... _ درس خارج ولایت در عرفان و حکمت استاد ... _ درس خارج مساله شَرّ استاد ... _ درس خارج نقد هایدگر بر اساس مبانی ملاصدرا استاد ... _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar