⭕️ استفاده بدون محدودیت از پلاستیک
◾️کیسههای پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف، از بزرگترین معضلات زیست محیطی به شمار میروند.
◾️بشر تقریبا به هر جا پا نهاده، نوعی از پسماند پلاستیکی را از خود به جا گذاشته.
◾️خطر این مواد برای محیط زیست و حیات، روشن است؛ ورود میکروپلاستیکها به منابع آبی و خاک و چرخه غذایی موجودات، بر کسی پوشیده نیست.
🟦 سؤال:
آیا استفاده گسترده و بدون هرگونه محدودیت از پلاستیک، با آموزههای دینی ذیل سازگار است؟
1⃣ آموزه قرآنی «لزوم آبادانی زمین»
2⃣ آموزه قرآنی «حفظ زمین برای نسلهای آتی»
3⃣ آموزه قرآنی «خلافت الهی انسان در زمین»
4⃣ آموزه حدیثی «لزوم مراقبت و نگهداشتن حرمت زمین»
5⃣ آموزه دینی «مسئولیت اجتماعی انسان در قبال محیط زیست»
6⃣ حرمت اسراف (مصرف بیش از حد متعادل)
#آبادانی_زمین
#حفظ_زمین
#مواد_پلاستیکی
@feghhemohitezist
#پیشنهاد_پژوهشی
#حقوق_محیط_زیست
#تنوع_زیستی
عنوان پایان نامه یک دانشجوی ارشد عراقی در دانشگاه ادیان و مذاهب:
«حمايت قانونى از تنوع زیستی؛ بررسی تطبیقی بین قوانین عراق و اردن»
[نظیر چنین عنوانی را درباره قوانین ایران نیز میتوان پیشنهاد داد]
@feghhemohitezist
#کلام_استاد
آیت الله احمد مبلّغی:
«پاسداشت محیط زیست، منهای دین تکمیل نمیشود»
روابط و مناسبات اجتماعی، از ناحیه دین تقویت میشود؛
لذا امروزه همگان میفهمند که پاسداشت محیط زیست، منهای دین و قدرت و نفوذ و توصیههای دینی، تکمیل نمیشود.
بنابراین، به نقش ادیان در حوزه محیط زیست توجه میشود.
@feghhemohitezist
کانال
«میز پژوهشی فقه محیط زیست»
ذیل مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى تشکیل شد.
این کانال، در صدد طرح و ترویج و حمایت از فقه محیط زیست و پژوهشهای مرتبط با آن است.
▫️آدرس کانال:
🆔 @feghhemohitezist
میز پژوهشی فقه محیط زیست، از شما همراهان ارجمند تقاضا دارد که کانال را به علاقهمندان حوزوی و دانشگاهی معرفی نمایید.
#فقه_محیط_زیست
#قواعد_فقهیه
#ضوابط_فقهیه
آیت الله احمد مبلّغی (مدرّس خارج فقه محيط زيست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) مطرح نمود:
«نقش پر رنگ قواعد و ضوابط فقهیه در فقه محیط زیست»
🔷برخی از این قواعد و ضوابط عبارتند از:
🔸حرمة الإفساد فی الأرض
🔸لاضرر
🔸حرمة کفران النعمة
🔸حرمة الإسراف
🔸عدم جواز تضییع المال
🔸عدم جواز تعطیل الأرض
🔸عدم جواز تعطیل المال
🔸صرف الأرض فیما خُلقت له
🔸إعمار الأرض
🔸انتزاع الأرض مِن صاحبها إذا خربت بسبب تعطیلها و إمتناع عمرانها
🔸إختلال النظام
🔸حرمة الروح
🔸تقدیم الأبدان علی الأدیان
🔸التعاون علی البرّ
🔸إبعاد القُمامة عن البیت
🔸إخراج العاطل مِن حیّز العطلة
🔸الإتلاف
🔸بیت المال للمصالح العامّة
@feghhemohitezist
#اقتصاد_محیط_زیست
#گزارش_جلسه
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه، برای تشکیل حلقه پژوهشی «اقتصاد محیط زیست» از برخی پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی دعوت نمود.
در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی یوسفی (رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه) الزامات تشکیل حلقه پژوهشی اقتصاد محیط زیست و کلیت نقشه راه حلقه مذکور را بیان نمود.
معاون اجرایی مرکز و همچنین هر یک از پژوهشگران، به بیان نکات و نظر خود پرداختند.
حجت الاسلام بهجتی اردکانی (کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی) ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین حلقه علمی، با بیان چند مثال، به ارتباط وثیق بین اقتصاد و محیط زیست اشاره کرد.
@feghhemohitezist
#گزارش_جلسه
#روش_شناسی_فقه_محیط_زیست
#مدرسه_فقه_محیط_زیست
🔸جلسه هم اندیشی «فقه محیط زیست و منابع طبیعی» در پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد. (19 مرداد 1402)
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید فراهانی فرد (صاحب آثاری در اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی) به رویکرد رایج در روش استنباط فقهی اشاره نمود و این احتمال را مطرح نمود که ممکن است بررسی و مطالعه در روش شناسی فقه محیط زیست، محقق را به این نتیجه برساند که روش تحقیق در فقه محیط زیست، همان روش رایج و یا روشی با ویژگیهای خاص باشد.
🔸حجت الاسلام و المسلمین عزیزالله فهیمی (مدرس فقه و حقوق محیط زیست) ضمن ارائه توضیحاتی، بر تدوین روش شناسی فقه محیط زیست تأکید نمود.
🔸حجت الاسلام بهجتی اردکانی (کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست) به برخی خصوصیات فقه محیط زیست از جمله کاربرد زیاد قواعد فقهی اشاره، و بر لزوم بازپژوهی قواعد و ضوابط فقهی با رویکرد محیط زیستی تأكيد نمود.
🔸آقایان فراهانی فرد و فهیمی، دعوت میز پژوهشی فقه محیط زیست برای مشارکت در برگزاری «مدرسه فقه محیط زیست» در «مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی» را پذیرفتند.
@feghhemohitezist
محور چهارم: زن، خانواده، امنیت زیست محیطی
🟨ریز موضوعات:
🔸نقش زن در ترویج فرهنگ خانواده برای حفاظت محیط زیست
🔸نقش خانواده در آموزش ارزشهای زیست محیطی به کودکان و تاثیر آن بر آینده پایدار جامعه
🔸ابعاد، مولفهها و شاخصههای امنیت زیست محیطی زنان
🔸شاخصهای امنیت زیست محیطی خانواده
🔸عوامل تهدید کننده امنیت زیست محیطی (عوامل مرتبط با حوزه خانواده)
🔸تبارشناسی امنیت زیست محیطی زنان در اندیشه اسلامی و گفتمان غربی
🔸رابطه امنیت زیست محیطی با رفاه خانواده
🔸نقش کاهش جمعیت در امنیت زیست محیطی
🔸رابطه پرهیز از مصرف گرایی در خانواده با امنیت زیست محیطی
🔸رابطه بین شاخصهای زیست محیطی و سلامت زنان در خانواده
🔸تحلیل تاثیرات شرایط اقتصادی بر رفتار زنان در حفاظت از محیط زیست خانواده
🔸تحلیل پدیدههای فرهنگی و اجتماعی بر رفتار زنان و مردان در حفاظت از محیط زیست خانواده
🔸بررسی رابطه بین نقش زنان در حفظ محیط زیست و امنیت غذایی خانواده
🔸عوامل موثر بر افزایش امنیت زیست محیطی در جامعه با تاکید بر نقش خانواده و زنان
🔸بررسی نقش مدیریت پسماندها در کاهش تاثیرات منفی زیست محیطی بر خانوادهها
🔸بررسی نقش خانواده در پیشگیری از پدیدههای طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی
🔸تحلیل رابطه بین شاخصهای اجتماعی اقتصادی خانواده مطلوب و امنیت زیست محیطی
🔸تاثیر فعالیتهای زنان در زمینه حفاظت از محیط زیست بر بهبود شرایط زندگی در خانواده
🔸کارکرد خانواده با تاکید بر نقش زن در امنیت زیست محیطی
🔸نقش شهرسازی در تامین و ارتقای امنیت روانی خانواده
🔸نقش شهرسازی در تامین و ارتقای امنیت فرهنگی
@feghhemohitezist
🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۴۰۲/۷/۳۰
🌐جهت ثبت آثار، به سایت همایش مراجعه نمایید:
https://wfs-conference.ir
گزارش میز پژوهشی فقه محیط زیست از جلسه در اداره کل محیط زیست استان قم
حضار:
▫️مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم؛
▫️کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست؛
▫️یکی از کنشگران حوزوی در عرصه محیط زیست.
🔸در ابتدا، دکتر بازگیر گزارشی از توانمندیها و مسائل پیش روی اداره کل استان مطرح نمود؛
🔸سپس گزارشی از ظرفیتهای نهادهای حوزوی فعال در عرصه محیط زیست بیان شد.
🔶اهم نکات مشترک و مورد تأکید:
1⃣ جایگاه تاریخی حوزه علمیه و علما در تولید و نشر اندیشه
2⃣ لزوم ورود جدی تر حوزویان به تدوین اندیشههای محیط زیستی اسلامی
3⃣ لزوم تعامل میز پژوهشی فقه محیط زیست و سازمان محیط زیست در برگزاری نشستهای علمی با موضوعات مورد نیاز کشور
4⃣ نیاز به مشخص شدن میزان حقابههای محیط زیستی بر اساس ضوابط فقهی، حقوقی و قانونی (به عنوان یکی از مسائل مورد نیاز کشور)
@feghhemohitezist
#رزق
#حیات
#درختکاری
#حرمت_قطع_درخت
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی حسینی،
از بنیانگذاران «دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست»
و
نویسنده کتاب «گیاهان و زندگی در اندیشه دینی» مطرح نمود:
🔸در قرآن کریم، از "درخت" به عنوان «برکت» و «رزق» یاد شده و از سرزمینی که درخت و گیاه دارد، با واژه «حیات» تعبیر شده است.
🔸بر اساس روایات، قطع درختان جایز نیست.
🔸رسول خدا صلیاللهعلیهوآله قطع درختان را حتی در حال جنگ نیز جایز نمیشمرد.
🔸قطع درخت، فقط در شرایط اضطراری جایز است. (از جمله آنها موردی است که در آیه ۵ سوره حشر آمده)
🔸قطع درخت، در صورتی که همراه با کاشت درختی دیگر به عنوان جایگزین باشد، حرام نیست.
مشاهده کامل سخنان استاد:
📱https://riicj.com/news/958
@feghhemohitezist
پیامهایی که بیش از ۵۰۰ بازدید کننده داشته است:
1⃣ امیرالمؤمنين (ع) بزرگترین حامی محیط زیست
https://eitaa.com/feghhemohitezist/86
2⃣ شکار، بَغْی است.
https://eitaa.com/feghhemohitezist/159
3⃣ حمایت از پایاننامههای حوزوی در زمینه فقه محیط زیست
https://eitaa.com/feghhemohitezist/10
4⃣ کرسی علمی ترویجی "ضمان شخصیتهای حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا"
https://eitaa.com/feghhemohitezist/103
5⃣ جایگاه حیوانات در محیط زیست
https://eitaa.com/feghhemohitezist/118
6⃣ فقه غدیر
https://eitaa.com/feghhemohitezist/125
7⃣ بررسی ابعاد فقهی شکار
https://eitaa.com/feghhemohitezist/158
8⃣ درختکاری از نگاه فقهی
https://eitaa.com/feghhemohitezist/164
9⃣ ایجاد آبادانی در زمین=تکلیفی قرآنی
https://eitaa.com/feghhemohitezist/179
0⃣1⃣ استفاده بدون محدودیت از پلاستیک از منظر آموزههای دینی
https://eitaa.com/feghhemohitezist/197
@feghhemohitezist
🔴 کرسی علمی -- ترویجی
🔹معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میکند:
"تعلیلمداری در اجتهاد"
👤ارائهکننده: حجت الاسلام والمسلمين سید ابوالحسن نواب
(استاد فقه مذاهب در دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤ناقد: آیتالله احمد مبلّغی
(استاد فقه محیط زیست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى قم)
👤دبیر جلسه: دکتر هادی ولیپور
زمان: چهارشنبه، ۱ شهریور ١٤٠٢
ساعت ۱۲:۳۰ الى ١٤
مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی؛ دانشگاه ادیان و مذاهب قم
@feghhemohitezist
#حقوق_محيط_زيست
#فقه_محيط_زيست
#حرمت_آلایندگی
#قانون_اساسی
«مبانى فقهی "ممنوعیت" در اصل پنجاهم قانون اساسی»
اصل ۵۰: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی میگردد؛ از این رو، فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»
🔸ممنوعیت در اين اصل، انعکاس حرمت در فقه است.
🔸مبانی قرآنى و روایی حرمت آلایندگی و تخریب محیط زیست از این قرار است:
1️⃣ حرمت إضرار
2️⃣ حرمت إهلاک حَرْث (اقدام به نابودسازى گیاهان)
3️⃣ حرمت إهلاك نَسْل (اقدام به نابودسازى حیوانات و انسانها)
4️⃣ حرمت إلقاء سَم در بلاد (بلاد: محلهای سکونت و حیات اجتماعی)
5️⃣ حرمت إتلاف (از بين بردن اموال ديگران)
6️⃣ حرمت تغيير خلقت (در آلايندگیها و تخریبهای منجر به تغییر در ژن)
7️⃣ حرمت إفساد در زمین
8️⃣ حرمت إيذاء حیوانات و انسانها
9️⃣ حرمت إسراف (استفاده نامتعادل از مواهب طبیعی)
ر.ک: «حکم تکلیفی آلایندگی هوا»، رساله سطح ۴ (دکتری)، حوزه علمیه قم.
@feghhemohitezist
دکتر شریفی (رئیس دانشگاه قم)
در دیدار با
دکتر بازگیر (مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم)
مطرح نمود:
🔸قم میتواند در قالب تمدن نوین اسلامی در حال ظهور، نگاه جدیدی در حوزه محیط زیست ارائه کند.
🔸در سالهای اخیر دهها کتاب با رویکرد مطالعات انسانی در محیط زیست نوشته شده است.
🔸جهان به این نتیجه رسیده است که فقط با علم طبیعی نمیشود بحران محیط زیست را کنترل کرد و مطالعات انسانی در این حوزه جایگاه ویژهای دارد.
🔸علوم انسانی اسلامی ظرفیت ورود به مباحثی از جمله
"فقه محیط زیست" و
"فرهنگ محیط زیست" و
"اقتصاد محیط زیست" را دارد.
@feghhemohitezist
#نهضت_کاشت_درخت
#چرخه_حیات
درخت سدر؛ نشانهای از امام حسین علیهالسلام
#اربعین؛ فصل نشانه گذاری مسیر زیارت امام حسین علیهالسلام با #درخت_سدر است.
زائران ایرانی بذر و نهال سدر (کُنار) را به خادمان عراقی حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام هدیه میدهند تا این نماد عشق، ایثار و مقاومت،
در سراسر مسیر ماندگار شود.👇
.Www.lc360.ir
@feghhemohitezist
سخنان جالب توجه جناب آقای مسعودینیا (کنشگر عرصه محیط زیست)
در شبکه ۱ سیما:
https://www.aparat.com/v/e8SWk
@feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم
✳️ خیر مقدم
🔶خیر مقدم و خوشآمد به همه مخاطبان عزیز اعم از:
🔸اساتید حوزه و دانشگاه،
🔸طلاب و دانشجویان،
🔸فعالان و علاقهمندان محیط زیست
✳️ معرفی ميز
🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است.
🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از
▫️ایدههای پژوهشی،
▫️نشستهای علمی،
▫️کرسیهای آزاد اندیشی،
در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال میکند.
🔹حوزويان مىتوانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند.
🔹میز پژوهشی از پایاننامههای سطح۳ و رسالههای سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت میکند.
✳️ ارتباط با کارشناس میز
◽️کارشناس میز، دانشآموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است.
◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید.
@feghhemohitezist
فراخوان پذیرش حکمرانی محیط زیست دانشگاه تهران
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر عدد 3 را به شماره 09106595949 ارسال و یا با شماره 02188993175 تماس حاصل نمایید.
@feghhemohitezist
جایگاه "فقه محیط زیست" بر اساس ارائه استاد احمد مبلّغی در کنفرانس «فقه الحضارة و العمران» در کشور عمان.
@feghhemohitezist
مطابق نمودار فوق و بر خلاف تصور رايج، ساخت و سازهاى شهرى، تنها بخشی از عمران است؛
و
بخش مهم دیگر عمران، "حفظ، پایدار سازی و ترمیم محیط زیست" است.
@feghhemohitezist
#گناه_تخریب_زمین
آيت الله احمد مبلّغى، استاد "فقه محیط زیست" در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود:
✳️ اولین و فوریترین وظیفهای که در قبال زمین داریم این است که دست به تخریب نزنیم.
✳️ گناه تخریب، گناه بزرگی است.
پنج بخش محیط زیست در صدر قرار دارد که تخریب آنها بسیار ویرانگر برای زمین و زیستن بر روی آن است؛ و تخریب اینها اساساً اکوسیستمها را به سمت اختلال و حتی نابودی به پیش میبرد.
این پنج بخش عبارتند از: آب، خاک، هوا، نباتات و حیوانات.
تخریب زمین مثل گذشته نیست که اگر بخشی از زمین تخریب شد، با یک روند کند و ناپیدا، تأثیر آن بر روی بخشهای دیگر ظاهر شود؛ بلکه به سرعت این تخریبها که در یک نقطه رخ میدهد، سایر مناطق را هم تحت تأثیر قرار میدهد.
اساساً نگاه دین به زمین، نگاه یکپارچه است؛
اگر به قرآن نگاه کنیم از «زمین» سخن گفته است و با اینکه در گذشته به زمین با نگاه یکپارچه نگاه نمیشده و اکنون این نگاه مطرح شده است، قرآن همیشه نگاه یکپارچه به زمین داشته است.
خداوند طوری زمین را آفریده است که میشود از آن استفاده کرد اما نوع استفاده باید معقول، منطقی، علمی و درست باشد که به تخریب زمین نینجامد؛ به بیانی، اجازه دهیم زمین خود را بازسازی کند. برخی از استفادهها از زمین به گونهای است که اجازه بازسازی را به زمین نمیدهد و راه تنفس را به روی زمین برمیبندد.
@feghhemohitezist