🔺 از فقه انقلابی تا انقلاب فقهی 🔺
💢 مبانی هستی شناسی و انسان شناسی فقه انقلاب/ تغییر وتحول جوهره فقه انقلاب اسلامی
✍حجت الاسلام حیدرهمتی؛
🔹برپایه هستی شناسی صدرایی که از جمله پایه های فکری امام خمینی محسوب می شود جوهر عالم مادی مدام درحال دگرگونی وتبدیل از قوه به فعل است وضعیتی نفی می شود ووضعیت جدیدی حاکم می گردد نفی وضعیت ها تا رسیدن به تجرد ادامه می یابد هراثباتی در فرایند حرکت هویت نفی گونه دارد با نفی وضعیت های جاری که از یک حیث بالفعل واز حیث دیگر بالقوه است صورت های آتی فرصت بروز وتحقق می بابد . اصل تحول و دگرگونی که مابعدالطبیعه حکمت منعالیه را شامل همه ابعاد هستی از جمله طبیعت وانسان وجامعه می شود .
🔸از منظر آیت الله خامنه ای تحول در جوامع انسانی وبرای بشر سنت لایتغیر الهی است هیچ کس نمی تواند درمقابل تحول بشری بایستد امکان ندارد دیر یازود یکی پس از دیگری تحولات بشری اتفاق می افتد این راز مانده گاری وراز تعالی بشراست اصلا خدا بشر را این طور قرار داده است که ایستایی در طبیعت انسان نیست شاید یکی از فرق های انسان با بقیه اشیاء هم همین باشد .در بشریت تحول حتمی است .(18/8/1385) تحول وتغییر جزء جدایی ناپذیر وسنت لایتغیر عالم هستی است این تحول و صیروت دائم ماهیتی تکاملی ودر جهت حاکمیت حق دارد .( 18/8/1385)در بیانی دیگر فرموده اند : انقلاب یعنی تغییر بنیادین همه نهادهای اصلی زندگی جامعه(15/11/1381) انقلاب تغییر دهنده است دگرگون کننده است این دگرگون سازی فقط در سطح مناسبات اجتماعی نیست بلکه در درجه اول در لایه درون انسان ها ودهنیت هاست .اولین تغییر این جاداده می شود دردل ها (7/7/1387)
🔸برپایه این نوع نگاه ومنظر معرفتی به هستی شناسی روش فقاهتی متفکرین انقلاب اسلامی این گونه خواهد بود
امام خمینی (ره) تذکری پدرانه به اعضای عزیز شورای نگهبان میدهم که خودشان قبل از این گیرها مصلحت نظام را در نظر بگیرند؛ چرا که یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای پرآشوب کنونی نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیمگیریهاست». ( دی ۶۷) «اما در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزهها اینجانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمیدانم. اجتهاد به همان سبک صحیح هست؛ ولی بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست؛ زمان و مکان دو عنصر تعیینکننده در اجتهادند. مسألهای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند. بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی میطلبد».( منشور روحانیت اسفند ۶۷)
🔺دگرگونی وتحول به سوی ایجاد تحول نقطه مرکزی فقه انقلاب اسلامی است با این منظر معرفتی چه مدلی از استباط رخ خواهد داد ؟
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
1_48300942.pdf
1.52M
♻️روش نظریه پردازی شبکه ای
✍استاد عبدالحمید #واسطی
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
🔶 گزارشهایی از کرسی علمی #نظریه_پردازی_شبکه_ای
📖 گزارش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:
🌐 iict.ac.ir/korsinazarieh-2
📖 گزارش پایگاه خبری مفتاح:
🌐 https://goo.gl/cWfj4L
💢کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه فقه نظام
📌حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی در «همایش فقه نظام»:
🔸 فقیه میتواند مکتب اجتماعی را کشف کند، ساختارهای اجتماعی را ایجاد کند و تحت نظر فقها، سازمانهای اجتماعی توسط کارشناسان ایجاد شود، در این زمان شاهد زمینه تحقق احکام الله خواهیم بود.
🔹یکی از تعاریف پیرامون فقه نظام این است که احکام اجتماعی ما اگر در مکتب پیاده نشود زمینه تحقق این احکام از بین خواهد رفت، اینکه لفظ نظام استفاده میشود یعنی احکام ما یک ارتباطی با یکدیگر دارند، این حرف شهید صدر که احکام اجتماعی یک رو بنا و یک زیربنا دارند حرف بسیار دقیقی است.
📖 متن کامل:
🌐yon.ir/vasael54
♻️خلاصه:
🌐 https://goo.gl/C5kqgS
گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد حاجابوالقاسم دولابی درباره #فقه_نظام
متن کامل مصاحبه:
http://yon.ir/WoWdy
💢آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در نشست علمی«نقش و جایگاه فقه در حکومت اسلامی»:
🔸 اینکه بگوییم دین با همه جوانب به میدان بیاید توجیه دارد اما اینکه بگوییم فقه تمدن ساز است اینطور نیست و تمدن خود ارکان، اجزا و شرایطی دارد/ بله میتوان به عنوان یکی از اجزاءِ تمدن به آن نگاه کرد ولی اینکه به تنهایی تمدن سازی کند نمی شود و نباید این مطالبه را کرد.
📖گزارش شفقنا:👇
https://fa.shafaqna.com/news/703645/
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
درجلسه 29 #حلقه_نظام_سازی فقهی مطرح گردید:
💢حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم #مقیمی_حاجی:
🔹بعد از انقلاب نظامات و الگوهای اداره کشور از غرب وارد نظام انقلاب شد و فقها با فقه موجود اجزاء نظامات غربی را به صورت جزء جزء مورد بررسی فقهی قرار دادند در حالیکه غافل از این بودند که این اجزاء در کنار هم و به صورت کلان دارای آثاری هستند که در نظام اسلامی بی تاثیر نیستند.
🔸 پس از ایجاد چالش ها، حوزه ها به این فکر افتادند که راه دیگری را برای ساختار حکومت اسلامی پیش گیرند. یکی از راه ها این بود که مجموعه نظاماتی را که از غرب آمده است را به صورت کلان مورد بررسی قرار دهند و نظر فقهی خود را در باره آن بیان کنند. راه دیگر این بود که نظام وارداتی غربی را به طور کل کنار بگذارند و با همین فقه موجود، ساختار نظام اسلامی را طراحی کنند.
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
🔆 دسترسی به صوت و متن دروس خارج آیت الله #رشاد:
#خارج_فقه_القضاء
#خارج_فقه_الحکومه
#خارج_اصول
#فلسفه_فرهنگ
#منطق_فهم_دین
👇👇👇👇👇
http://www.eshia.ir/feqh/archive/iran/
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
💢رابطه بین نظام و فقه یک رابطه اساسی است
✔️آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔹شکل گرفتن بحثی تحت عنوان «فقه مضاف» با زیر شاخه هایی همچون فقه رسانه ،فقه سیاسات ویا فقه هنر بیانگر ظرفیت و قابلیت بالای فقه است که می تواند با لحاظ عنصر زمان و مکان و بنا به اقتضائات روز، جوابگوی مسائل مستحدثه باشد.
🔸اگر همه متفکران عالم را جمع کنند نظامی منضبط تر برای اداره بشر بهتر از نظام ولایت فقیه وجود ندارد و اگر مدعیان نظامی را سراغ دارند،مطرح و معرفی کنند.
🔹معتقدیم این نظام مبتنی بر فقه و بر خاسته از آن است و هر چه فقه قوی تر باشد،نظام نیز قوی تر خواهد بود و هر چه بیاییم و بخواهیم فقه را از این نظام جدا کنیم ، سقوط نظام حتمی است.
🔸فقیه باید متناسب با شرایط حاکم به مباحث ورود کند،اما ورودی که متصل به ریشه و تراث باشد؛ به این شکل که باید بنا و چارچوب گذشته را محکم نگه داشت، و بعد بیاییم یک اموری را بر طبق همان مبانی اضافه کنیم.
🆔 @ijtihad
🗞ماموریت نسل جوان برای گام دوم انقلاب......
✔️بخشی از بیانیه اخیر مقام معظم رهبری
sapp.ir/TasnimNa
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
♻️هم اندیشی #فقه_نظام_ساز
✔️با حضور حجج اسلام و اساتید معظم #رشاد، #مبلغی و #حاج_ابوالقاسم
📅 9 اسفند 97
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
🌐 شرحی از جلسه مقام معظم رهبری با اساتید معظم #واسطی، طاهریان، پارسانیا، ذوعلم و... .
👇👇👇👇
http://ijtihadnet.ir/تمدن-نوین-اسلامی-از-منظر-رهبر-انقلاب-سی/
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
1_50928996.pdf
417.3K
✅مأخذشناسی بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله) پیرامون #فقه_حکومتی
🇮🇷 @feqhedolat
نشریه الکترونیک سمینار های ع.pdf
9.55M
🗞 مجله الکترونیکی سلسله نشست های #ولایت_فقیه
💎 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📃گزارش های ایکنا از همایش علوم انسانی قرآن بنیان:
🔸آیتالله #رشاد تبیین کرد:
مبانی متنشناختی مواجهه با قرآن کریم در راستای تولید علوم انسانی اسلامی
http://iqna.ir/fa/news/3791765/
🔹دکتر غلامرضا #اعوانی:
مبدأ علوم انسانی و بسیاری از علوم دیگر قرآن است/ تبیین علومی که از قرآن برآمدهاند
http://iqna.ir/fa/news/3791147/
🔸دکتر لاله #افتخاری تبیین کرد:
توسعه علوم انسانی قرآنبنیان با استفاده از ظرفیت مراکز آموزشی
http://iqna.ir/fa/news/3791550/
🔹حجتالاسلام دکتر #کربلایی پازوکی، تبیین کرد:
تولید علوم انسانی قرآن بنیان با بهرهگیری از روش استقرایی
http://iqna.ir/fa/news/3791634/
🔸سخنان دکتر #بصیری دبیر علمی همایش و دکتر #سلیمی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی:
http://iqna.ir/fa/news/3791146/
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
استاد عبدالحمید #واسطی در میزگرد تبیین بیانیه #گام_دوم انقلاب:
بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب در هفت محور قابل تحلیل است: ۱- هویت و جنس بیانیه، ۲- مأموریت ارائه شده، ۳- راهبرد اصلی برای تحقق این مأموریت، ۴- سیاست لازم برای تحقق این راهبرد، ۵- ابزار لازم برای تحقق این سیاست، ۶- زمینه لازم، ۷- نقطه شروع و اهرم اصلی.
📖 گزارش تفصیلی:
🌐 vasael.ir/0003K7
🆔 @vasael_ir
🌐 فقه بدون نظام تمدن ساز نیست/ظرفیتهای تمدنی فقه شیعه
🔸حجت الاسلام #رهدار:
♻️دو رویکرد درباره ظرفیت های فقه برای تمدن سازی:
1⃣رویکرد نخست این است که ما از توراث فقهی موجود خودمان استنتاخ تمدنی داشته باشیم که ببینیم چه مقدار میتوان به فقه موجود بار تمدنی داد.
2⃣رویکرد دوم این است که ما نگاه توصیهای به فقه داشته باشیم و بگوییم فقه بایسته و مطلوب ما چه نسبتی با بحث تمدن میتواند داشته باشد و اگر بخواهد نسبت پیدا کند چه پرسش هائی وجود دارد.
🔆گزارش تفصیلی:
🌐 vasael.ir/0003K8
🆔 @vasael_ir
♻️ تبیین شاخصههای #فقیه_نظامساز در آخرین پیام امام(ره) به حوزههای علمیه
🔸حجتالاسلام همتی، پژوهشگر فقه نظام:
فهم زمان و مکان در اجتهاد، فهم موضوع انضمامی همراه با روابط ونسبتها، فهم حیلهها و تزویرهای نظامهای سیاسی و اجتماعی از جمله ویژگیهای فقیه نظامساز در اندیشه امام خمینی(ره) است.
📖متن کامل:
http://iqna.ir/fa/news/3792249/
@iqnanews
1_51534931.pdf
845.1K
🌐 جزوه الگوی #نظام_سازی اسلامی
✍حجت الاسلام و المسلمین کشوری/ قم ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
@olgou4
🔵 گفتاری از آیت الله میرباقری؛
📌در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟
1⃣ انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)
2⃣ مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)
3⃣ مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)
4⃣ تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/kh8Ehe
🆔 @meftaah_com
💢نسبت بین #نظامات_اجتماعی اسلام و غرب
🔶استاد #حاج_ابوالقاسم:
✔️ بررسی دو نگاه در نسبت نظام اسلامی و نظام غربی:
1⃣نسبت بین آن دو مطلق و مقید یا مثلا ناقص و کامل است
2⃣ نسبت بین این دو نظام تباین است و اصلا هیچ نسبتی بین این دو نیست و صفر تا صدشان با هم ناسازگار است.
➕تعریف نظام، مکتب، سازمان و... .
📖متن کامل:
🌐 yon.ir/lnpBk
🆔 @vasael_ir
♻️هم اندیشی #فقه_نظام_ساز
✔️با حضور اساتید معظم #رشاد، #مبلغی و #حاج_ابوالقاسم
📅 9 اسفند 97
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
توضیحات حجت الاسلام همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) درباره هم اندیشی فقه #نظام_ساز
👇👇👇
http://rasanews.ir/fa/news/599042
🔻آیت الله سید #منذر_حکیم:
🔸شهیدصدر در یافتن #نظام دو روش ارائه کرد:
1⃣ شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیدهای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید.
2⃣ روش استنطاقی که در تفسیر موضوعی بیان کرد.ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن میتوان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت.
🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح مینمایند و برای آن چند شاهدمثال میآورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه میکنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث میکنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد.
🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار میدهیم.
🔻وقتی نگاه و رویکرد متفاوت شود، روش نیز متفاوت خواهد بود و در نتیجه بر روی استنباط مجتهد اثر مستقیم میگذارد. این اثرگذاری از دو جهت خواهد بود:
1⃣ آنجا که نگاه منظومهای نداشته باشیم یک دسته از مسائل دیده نمیشوند و برای این مسائل چه بسا احکام جدید خواهیم داشت.
2⃣ از آنجا که حکم و فتوا نتیجه مقدمات است وقتی مقدمات دقیقتر دیده شود ممکن است احکام نیز متفاوت باشند. مانند احکام نزح بئر و 26 ذراع در مقدار مجاز طواف در حج.
🆔 @meftaah_com