eitaa logo
فقه نظام ساز
637 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فرایند کلی استنباط حکم شرعی 🆔 eitaa.ir/osolion
⚜شخصیت حقوقی در فقه⚜ ❇️آیت الله : 🔹یک سوال و یک جواب؛ آیا در شریعت مطهر و فقه موجود چیزی به نام شخصیت حقوقی داریم که بعد بخواهیم این بحث ها را دنبال کنیم یا نداریم؟ جواب اجمالی: بله، داریم اما فی الجمله. یعنی نفی مطلق که راه شخصیت حقوقی را به کلی ببندیم غلط است، اما قبول مطلق و بدون قید و شرط نیز غلط است. 🔸برخی از بزرگان در اخذ به شخصیت حقوقی افراط کرده اند نظیر صاحب عروه که می فرماید حاکم برای فقراء به ذمه زکات قرض بگیرد و زکات را مدیون کند، یعنی ایشان برای زکات شخصیت حقوقی درست می کند و بعد آثار آن از مالکیت و دین را بر او مترتب می کند. 🔹نظریه تکلیف مجتمع بما هو مجتمع تصور درستی ندارد. از این رو شرکت سهامی مکلفان نیز به جهت اثر عقاب و ثواب مشاع، تصویر درستی نخواهد داشت، هر کس که در راس هرم قدرت قرار دارد اعم از فقیه یا پادشاه و آن بخشی از هرم قدرت که متصدی اجراء حدود است، مکلف و موظف است. در نتیجه در نظریه شخصیت حقوقی، هر نظری مطرح می شود باید قابل تصور باشد. 🔸در رابطه با شخصیت حقوقی باید به آثار فقهی آن ملتفت باشیم که نسبت این شخصیت با احکام تکلیفی چگونه خواهد بود زیرا شخصیت حقوقی نمی تواند مکلف به احکام تکلیفی باشد و اگر بازگشت احکام وضعی به احکام تکلیفی باشد این شخصیت مختل می شود. 🔹 اما اگر همچون مبنای آخوند معتقد به جعل مستقل برای احکام وضعی باشیم در اینصورت تصور شخصیت حقوقی برای نهاد های غیرحقیقی بدون اشکال خواهد بود، همچنین احکام تکلیفی متوجه متصدی و متولی شخصیت حقوقی خواهد بود که باید عهده دار امور او باشد. 🌐 vasael.ir/00042k 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اهمیت آموختن و برای ❇️ استاد 📅۲۵ آذر ۹۸ @kharejkalam @feghheakbar
💢حجت‌الاسلام مؤذنی، مترجم آثار شهید صدر: 🔹اساساً کلمه «فقه نظام» مربوط به شهید صدر نیست. آنچه مربوط به اندیشه شهید سید محمدباقر صدر است، «فقه نظریه» و «فقه مذهب» است. 🔹استاد رشاد به شهید صدر نسبت می‌دهند که ایشان معتقد هستند می‌توانیم نظامات متعددی داشته باشیم و گویی این نظامات متعدد به این معناست که ما در خود اسلام نظام‌های متعددی داریم! در حالی که شهید صدر به انواع مختلف عبارات، تفاوت نفس‌الامر مکتب و اکتشاف مکتب را توضیح دادند. تفصیل گفتگو👈 https://b2n.ir/296625 🆔 @ijtihad
فقه مقاصدی ضرورتی خطرناک! ❇️ آیت الله : 🔸 استفاده از مقاصد در استنباط احکام یک ضرورت خطرناک است. ضرورت است به این دلیل که اگر نباشد همان اطلاق اتوبوسی و فقه ابوحنیفه پیش می‌آید. 🔹 خطرناک است که اگر اهلش وارد نشوند در فضای ژورنالیستی جا باز می‌کند و به نظر بنده عالمان متعدد باید وارد مباحث شوند و نباید دست افرادی بیفتد که چند واحد فقه گذرانده‌اند. ما باید ضابطه را بیان کنیم. 🔸 به مقاصد از دو طریق می‌توان دست یافت. یکی از طریق عقل که ما به این نتیجه برسیم شارع این اهداف را در تشریع مقررات داشته است. یک راه دیگر برای کشف مقاصد، نصوص مبین مقاصد است. 🔹 اگر مدرک مقاصد عقل باشد، عقل چون خودش مدرک است، الزامی بودن یا تحسینی بودن را می‌فهمد. معنا ندارد که عقل بگوید من این را مصلحت می‌دانم ولی نمی‌دانم که ضروری است یا ضروری نیست. اینطور موارد که اصلاً غلط است بگوییم که عقل وجهش را نمی‌فهمد. 🔸 اما بیاییم سراغ نصوص دینی؛ اگر ظهور دارد در یک مصلحت تحسینی و تکمیلی و ... نمی‌شود چیزی از مقاصد باشد و از ضروریات نباشد. حالا این ضرورت را یا نص دلالت دارد و یا با عرضه به عقل الزام آن فهمیده می‌شود. 📖گزارش کامل وسائل: 🌐 vasael.ir/00042z 🆔 @vasael_ir
✔️جدیدترین کتاب شهید مطهری 🌐 نظام خانوادگی اسلام 🕌 📖توضیحات بیشتر و خرید👇 http://motahari.org/?fkeyid=&siteid=1&pageid=234&bid=247 🔸کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
✔️استاد در نشست «فقه مقاصدی»: 💢 زمانی حجیت پیدا می‌کنند که تبدیل به شوند 🔹متن کامل گزارش:👈 https://b2n.ir/996315 🆔 @ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت سخنان استاد در نشست 🆔 @vasael_ir
💢اهمیت و جایگاه در گام دوم انقلاب اسلامی 🆔 @meftaah_com
1_157482467.pdf
591.4K
❇️ مروری بر آثار استاد مهدی از نظریه پردازان @kooyesimorgh
62610-متن مقاله به فرمت PDF-343980-1-10-20191216.pdf
644.2K
✍مقاله جدید استاد ✅روش‌شناسی ✔️ ابزاری برای استخراج و فرآیندهای مورد نیاز در مقیاس یک 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
1_161352241.pdf
831.1K
🔆نظریه فقه نظامات اسلامی ✔️ استاد 🆔 @vasael_ir
💢 بدون به تمدن سازی نمی‎رسیم 🔰 استاد در جمع طلاب: 🔹 ما به فقه نظام ولایی نیاز داریم، فقه موجود قطعاً به درد می‌خورد ولی نگاه ما به کلام و نگاه به فقه باید ذیل نظام ولایی باشد که زیر مجموعه آن فقه نظام سیاسی، نظام اقتصادی، نظام تربیتی و نظام فرهنگی شکل می‌‌گیرد و تا این شکل نگیرد هرگز به تمدن سازی نخواهیم رسید. 🔸 هنوز برخی از اساتیدِ درس خارج می‌گویند باید منتظر باشیم غرب یک سند آموزشی، تربیتی و شهرسازی بنویسد و ما با فقه آن را ترمیم و تهذیب کنیم، یعنی هنوز جامعیت اسلام را قبول نداریم. 🔹 صرف نظریه پردازی در باب امنیت، سلامت و فضای مجازی و حتی نوشتن فقه سبک زندگی، فقه امنیت و سلامت کافی نیست چون ساختار امروز جامعه به سمت دیگری است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14717 🆔 @meftaah_com
MFH_Volume 6_Issue 1_Pages 199-217.pdf
501.8K
🔆 روش کشف اسباب صدور حدیث ✍استاد عبدالحمید 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
🔆نقش خون سردار سلیمانی در فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی ✍️حجت الاسلام دکتر همتی https://iqna.ir/00GEbQ 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاسیری از «نظام» در دین، فقه و فقاهت ✍مهدی عبدالهی http://vasael.ir/fa/news/12794 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
💢«پندارهایی ناصحیح» پیرامون «مقاصدالشریعه از دیدگاه استاد علیدوست» 🔹چندی پیش، یادداشتی از حمیدرضا تمدن ناظر به بیانات آیت‌‏الله علیدوست در نشست مقاصد الشریعه منتشر شد👈 https://b2n.ir/790844 🔹حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری در مطلب زیر به نقد آن یادداشت می پردازد👈 https://b2n.ir/938351 🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منکر ولایت فقیه طعم فقه را نچشیده است! ✔️آیت الله جوادی آملی، در درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ 🆔 @ijtihad
#تبریزیان #طب_اسلامی 🔶 واکنش آیت الله #علی_اکبر_رشاد به سوزاندن یکی از متون معتبر علم پزشکی: 🔰این رفتار یادآور دانش‌ستیزی و دانشمندسوزی قرون وسطی بود ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/tabrizyan 🆔 @Rashad_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 نظام خانوادگی اسلام 🕌 ✔️معرفی جدیدترین کتاب 🎙استاد 🆔 @muslims_1
♻️تنها راه دفاع از جاودانگی قرآن 🔸دکتر احمد پاکتچی ✔️ دلسوزانه ترین نوع نگاه به قرآن کریم این است که اول ببینیم قرآن در زمان نزول با زبانی که نازل شده پیامش چه بوده که آن پیام جاودانه است. قدم دوم اینکه سعی کنیم در قرن 21 آن را بفهمیم و بر اساس جری و تطبیق ببینیم مصداقش در عصر ما چیست؟ ترجمه تمدنی کنیم. آن زمان معنایش چه بود و این زمان پیامش چیست؟ ⛔️گزینه های دیگر: 1⃣ قرآن را متن غیر تاریخی بدانیم و تاریخ را از حرکت نگاه داریم و جلوی تغییرات را بگیریم! چنین چیزی ممکن است جواب بدهد، ولی انجام آن سخت است و برخی سلفی ها و اخباری ها دنبال همین بوده و هستند. 2⃣ فهم قرآن بر اساس هرمنوتیکِ به شدت نسبی؛ هر کسی در هر زمانی هر چه از قرآن فهمید، درست باشد! «کل یوم فی لباس جدید» قرآن واقعی صامت می شود و هر کس آن را تفسیر می کند در واقع خود او سازنده آن پیام است. نتیجه آن «لا یبقی من الاسلام شیء» . تبدیل قرآن به ملعبه. این دیدگاه کنتور ندارد و نمی توان با صاحب آن بحث کرد و او را نقد نمود. اما روش ما منضبط و دارای اصول است و قابل نقد. ( 25 دی 98 نشست کاربست زبان شناسی در اصول فقه) 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
1_181971939.pdf
525.8K
🌐 فقه نظام؛ نرم ‏افزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی ✍️ نویسنده: مهدی عبداللهی ♻️کانال‌ فصلنامه نظام ولائی @Nezamvelaee
💠 مشروعیت قانونگذاری عرفی دراندیشه شیخ فضل­ الله نوری ✍حجت الاسلام محمد وظیفه ­مند. 👇👇👇👇 https://plink.ir/g3ykv ♻️شبکه معالم 🆔 @maalem_ir
♻️سومین هم اندیشی فقه نظام ساز ✔️ فقه و حقوق مالکیت فکری دکتر دکتر ☎ 02133131861 🔹مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا 🆔 @feghheumanism