🔹دکتر مسلم ملکی در نشست علمی فقه و مالکیت فکری:
✔️ آنارشی قانونگذاری در حوزه مالکیت فکری فضای مجازی
👇👇
https://iqna.ir/fa/news/3877105/
🔸دکتر محمود حکمتنیا در نشست فقه و مالکیت فکری:
✔️ واکاوی مشروعیت ساز و کارهای تولید ارزش اقتصادی در حوزه #مالکیت_فکری
👇👇👇
https://iqna.ir/fa/news/3877110/
🔶 استاد #واسطی در نوشتاری مطرح کرد:
🔰 «تفقه در مقیاس کلان» یا «اجتهاد نظام ساز و تمدن ساز»
⚜️ مشروح یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/ijtihad
🆔 @iictchannel
✔️استاد هادوی تهرانی در نشست «هم اندیشی فقه حکومتی» مطرح کرد:
💢مسیر #شهید_صدر در دستیابی به مکتب به بنبست منتهی میشود، ولی اصل ایده بسیار راهگشاست.
🔹سال های پیش حضرت آقا نظریه #اندیشه_مدون را مطالعه کرده اند و البته اظهار لطف هم داشتند.
✔شاید بتوان گفت، اصطلاح «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» مُلهم از این نظریه بوده است. زیرا اساس این نظریه آن است که اسلام به صورت جهانشمول نگاهی دارد که شما باید آنرا در موقعیت ایران امروزی مورد مطالعه قرار بدهید.
گزارش شبکه اجتهاد👈 https://b2n.ir/608463
گزارش پایگاه وسائل👈 vasael.ir/0004
🔸خلاء حقوقی و دوگانگی فقه و حقوق؛ دو اثر رویکرد پوزیتیویستی در نظام حقوقی ما
🔅حجت الاسلام دکتر #شاهنوش در نشست«رابطه متقابل فقه و حقوق» :
🔹 آنچه در قانون مدنی متبلور است، قانون نیست بلکه فقه است و به نظر میرسد که راه صحیح در نظام حقوقی ما، همین است؛ یعنی ما باید به جای زنده کردن قانون با نگاه پوزیتیویستی، فقه را زنده کنیم.
🔸فقه قبل از آنکه مجموعهای از قواعد باشد، خود یک روش است. آنچه از تعریف فقه به دست میآید این است که فقه کاملا ناظر به روش معنا پیدا میکند و بدین خاطر است که کسی به رساله عملیه، فقه نمیگوید.
🔹ما باید فقه و این روش را در نظام حقوقی خود زنده کنیم که نتیجه آن، اولا زوال خلاء حقوقی و قانونی است و دوما، دوگانگی فقه و حقوق نیز از بین میرود.
🔸کسی اشکال نکند که در این بین، تکلیف قانون چه میشود؟ چراکه[پاسخ خواهیم داد] اولا باید دید که آیا قانون مفهوم واضح و روشنی دارد که بخواهیم پای آن بایستیم، ثانیا نظام حقوقی دیگری نظیر کامن لو، مشابه و منطبق بر این نگاه ما است.
🔹هنگامی نظام حقوقی مدرن وارد ایران شد که مردم ایران، کشور و نظام فکری انگلیس را دشمن خود میدانستند و نسبت به کشور فرانسه این ذهنیت منفی وجود نداشت. به همین خاطر ناخودآگاه نظام حقوقی فرانسه مورد پذیرش ایرانیان قرار گرفت.
🔸 به نظر میرسد که اگر خود آگاه بودیم، نظام کامن لو را انتخاب میکردیم. در این صورت، نظام حقوقی ما با نظام فقهی که با آن آموخته شده ایم، بسیار منطبق میشد.
🌐 vasael.ir/00049a
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
4_5920191321762432950 (2).pdf
12.99M
📝 کتابچه میثاقنامه مکتب حاج قاسم
🔹حاوی وصیتنامه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه تصاویر منتشر نشده و دستخط وصیتنامه
@Farsna
#تازه_های_نشر
فقه سنتی و نظام سازی/ تالیف عباس معلمی و محسن جاجرمیزاده/ انتشارات تمدن نوین اسلامی (قم)/ 1398/ 334 صفحه.
فقه سنتی چیست و روش های بدیل آن کدام است؟ فقه چگونه می تواند کلیه امور اجتماعی را سرپرستی و هدایت کند و نقش آن در نظام سازی چیست و انحراف از آن به چه صورت اتفاق می افتد؟ در کتاب حاضر به این مسائل و موضوعات با زبانی ساده پرداخته شده است.
🆔 @libisca
🕌گامهای نظام سازی فقهی
✅ استاد محمدحسن گلی شیردار در درسگفتار «نظامسازی فقهی» بیان کرد:
📚 بحث نظامسازی فقهی باید گام به گام مطرح شود و نباید یک دفعه قله آن را ارائه کرد. در صورت ارائه نادرست این نظریه ممکن است مخالفین جبههگیری کنند و این اندیشه کاملاً طرد گردد.
📚 گام اول در بحث نظامسازی فقهی این است که معنای نظم و نظام شناخته شود. نظم واژهای قیاسی است و نفسی نیست. به این معنا که مفهوم نظم از مقایسه دو شی با هم حاصل میشود.
📚 گام بعدی در طرح نظامسازی فقهی پاسخ به این سؤال است که آیا نظم با تکلیف افراد به نحو مجرد تأمین میشود یا باید از بیرون به مکلف نگاه شود و مکلف با سایرین تفسیر شود.
🔻 رویکردهای نظامسازی فقهی؛
1️⃣ احکام شبکهای و به هم پیوستهاند؛ اما مخاطب تکلیف تک تک افراد است؛ مانند نظر امام خمینی و شهید صدر.
2️⃣ تمام احکام دین یک شبکه است و به نقطهای واحد برمیگردد. علاوه بر این مکلفین نیز پیوستگی دارند و جمعیت تکلیف دارد.
🆔 @meftaah_com
وصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
به علما و مراجع معظم تقلید
@az_howze_che_khabar
#ویژه
به تازگی امکان #دانلود تمام مقالات بالا فراهم شد.
✔قاعده اولیه حجیت سیره های عقلایی-استاد #ضیائی_فر
✔معیارهای ساختاربندی علم فقه
♻ دانلود:👇👇👇👇👇👇
http://jostar-fiqh.maalem.ir/
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
♨️انتشار شماره جدید نشریه «مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی»
✔️ عناوین مقالات مهم این شماره:
🔹منزلت عقل فقهی در تمدنسازی نوین اسلامی
🔸تحلیلی انتقادی بر نظریه «امتناع علم دینی و تمدنسازی»
🔹رویکرد نوسلفی و از بین بردن ظرفیت تمدنی فقه سیاسی اهل سنت
☑️دانلود مقالات👇👇
http://nic.shahed.ac.ir/
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
1_197361844.pdf
11.37M
📖 بحوث في فقه الاقتصاد الإسلامي
✔️تقريراً لأبحاث الشهيد السيد محمد باقر الصدر
➕إعداد وتحقيق: حيدر حب الله
♻️ وهي تدور حول:
🔹قضايا الأراضي وأحكامها الشرعية والاستثمار الزراعي فيها
🔸نظرية الملكيّات في الفقه الإسلامي
🔹قضايا البنك والمصارف
🆔 @feghheumanism
♻️روش تبدیل گزارههای فقهی به مدلهای کاربردی و اجتماعی
استاد #خسروپناه
استاد #پیروزمند
استاد #الهی_خراسانی
📖 گزارش نشست👇👇👇
http://vasael.ir/fa/news/16054/
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
🌐تفاوت #فقه_حکومتی با مفاهیم مشابه
📖منبع:
کتاب درآمدی بر رویکرد حکومتی به فقه -به کوشش استاد #ضیائی_فر
🆔 @feghheumanism
🔰هویت عرفان شیعی فقاهتی
🔶 استاد #عبدالحميد_واسطي در كرسي ترويجي مطرح كرد.
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/shiafeqahati
🆔 @iictchannel
🔰گزارش نشست «نکوداشت علمی استاد #مهدی_گلشنی»
🎙سخنرانی اساتید:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
دکتر #غلامرضا_اعوانی
دکتر #مهدی_گلشنی
دکتر #رضا_امراللهی
⚜️ مشروح سخنرانی ها:
🌐 iict.ac.ir/nekodasht-g
🆔 @iictchannel
الگوریتم اجتهاد-استاد جلالی.pdf
981.8K
✅ فایل کامل #الگوریتم_اجتهاد استاد مصطفی #جلالی
#اختصاصی_روشنا
🔹این اثر در دومین جشنواره علامه حلی (سال 1388) رتبه نخست را کسب کرد و برای نخستین بار در فضای مجازی، در کانال روش شناسی اجتهاد انتشار می یابد
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
1_200624339.pdf
1.44M
♻️#روش_شناسی_استنباط (نسخه کامل)،
✍استاد سید محمدرضا واعظی
#الگوریتم_اجتهاد
📖منبع:کانال یادداشت های طلبگی
@yaddashhayetalabegi
@ravesh_ejtehad
#فقه_کرونا
🕌 حکم بستن مساجد و اماکن مقدسه
✍️استاد رفیع پور تهرانی:
♻️بنظر می رسد بستن مساجد و مشاهد مشرفه دارای احکام ذیل باشد:
۱) گاهی حرام است: مانند زمانیکه جنبه اهانت و استخفاف داشته باشد یا به قصد ممانعت از عبادت و زیارت مردم باشد چراکه "صد از سبیل الله" است بلکه هرگونه تعطیلی مساجد به جهت ممانعت از ذکر الهی یا تخریب و تعطیلی آنها به دلیل آیه شریفه "و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر اسمه و سعی فی خرابها" [بقره۱۱۴]حرام است. و یلحق بها المشاهد المشرفة في وجه قوي.
۲) گاهی مستحب است: مانند مواردی که به جهت تعمیر غیر ضروری یا نظافت "موقتا" بسته می شود(اگر تزاحمی نباشد) فتامل!
۳) گاهی هم واجب است: مانند مواردی که به جهت امنیتی یا رعایت جهات بهداشتی ضروری_مانند مواردی که خطرجانی برای عبادت کنندگان و زائران وجود دارد_ یا تعمیر ضروری "موقتا" بسته می شود.
🔺دو نکته:
۱_ تشخیص موضوع_که تهدید امنیتی یا ضرورت بهداشتی یا پایداری ساختمان هست یا نیست_ با متخصصان و تشخیص حکم با فقهاست.
۲_برای مکروه و مباح فرض روشنی عجالتا به ذهنم نرسید و اگر برسد اضافه می کنم. از نظرات فضلا بهره می برم.🙏💐
۹۸/۱۲/۱۰
@muslims_1
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 ویروس کرونا یک موضوع تخصصی و پزشکی است و نظر متخصصان درباره آن حجت عقلی و شرعی دارد و توصیههای پرهیزانه پزشکان عفونی هیچ منافاتی با ارتباط روحی و معنوی مردم در منزل با اهل بیت ندارد.
#کرونا
#زیارت
🆔 @khosropanah_ir
#فقه_کرونا
🔰 بیانیه آیت الله #رشاد به دنبال فراگیر شدن ویروس #کرونا در کشور:
📌 تجویزهای غیرموثق و غیرعلمی در صورت ایجاد خسارت و ایجاب ضرر موجب ضَمان است. و اگر باعث تحمیل هزینه بر افراد شود، تجویز کننده مدیون است.
📌 مردم فهیم و مؤمن میهن عزیز، رعایت دقت را در جهت رعایت بهداشت و سلامت خود و دیگران اعمال فرمایند. به حکم فرمان قرآنی: « لاتُلقُوا اَنفُسَکُم اِلی التَهلُکه»، و به مقتضای قاعدهی «وجوب دفع ضرر محتمل»، بطور جدی نسبت به رعایت توصیههای مبادی امور اهتمام کنند.
⚜️ مشروح بیانیه را اینجا مطالعه کنید:
🌐 rashad.ir/2020/03/02
🆔 @Rashad_ir