eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
695 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
📝گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف، در مراسم رونمایی از کتاب «حضرت فاطمه» سلام‌الله‌علیها 🖋تألیف حاج محقق واعظ خراسانی و پدر بزرگوارشان رحمة‌الله‌علیهما «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً» (تهذيب الأحكام‏، ج ۶، ص ۱۰) ▫️همه عمر بر ندارم سر از این خُمار مستی ▫️که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی 🔍 آنچکه ارزش ذاتی این تألیف مُنیفِ صد‌ساله را افزون نموده، همانا روح درایتی و نگاه فقاهتی در مقامات عالیۀ حضرت صدیقۀ طاهره سلام‌الله‌علیها است. ✅ تمام دین و دین‌داری به منظومۀ نوری فقاهت قائم است و مراد از فقه دین، فقه تمام دین می‌باشد و تمامیت دین در سه کلمه تعیّن می‌یابد. احکام و شریعت، اخلاق و طریقت، عقائد و حقیقت که این مجموعه باید تفقه شود، تا تمام فقهِ دین به مَنصۀ ظهور برسد. 📢 مهم اینکه مجموعۀ دین بعد از کتاب خدا از کلمات عرشی ائمۀ دین علیهم‌السلام استظهار می‌شود و در نزد اهلش ثابت گردیده که کلام، وزنه از متکلم می‌گیرد و در واقع نازل منزلۀ متکلم است و در نتیجه متکلّم رتبةً اقوی از کلام می‌باشد. 📋 به‌مقتضای «كَلَامُكُمْ نُورٌ»، بیانات اهل‌بیت علیهم‌السلام نور است که در سه مرحلۀ دین (اصول و فروع و اخلاق) مورد تفقّه قرار می‌گیرد، با اینکه آثار وجودی ایشان است. 🔹پس نفْسِ نفیسْ و خویشتنِ لطیفِ ائمۀ دین علیهم‌السلام به حیث وجودی به تفقّه اَولیٰ خواهد بود و به این طریق دین و دین‌داری اقامه می‌گردد، چرا که شجرۀ طیّبۀ انسانیت باید از ریشه آبیاری شود نه از شاخه که غیر این عمل نمودن، هدر دادن فرصت‌ها، قابلیت‌ها و استعدادها است. 🔸بنابراین، در یک تقسیم کلی منظومۀ فقاهتی دیانت به فقه کلامات ائمۀ دین علیهم‌السلام در سه بخش و نیز به فقه وجودی متکلمان واقعیِ دین یعنی ائمهٔ هدی علیهم‌السلام مُنقسم می‌شود. 📄 و طبق نصوص معتبرۀ نقلیّه و بَراهین مُتقنۀ‌ عقلیه، در حلقۀ اصطفائیۀ معصومین حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها به عنوان مرکز ثقل و قلب و قطب معرفی شده‌اند؛ لذا به اقتضای این جلالت و رفعت جا دارد در بحث قَویم فقه المعصومین علیهم‌السلام، فصل اصیلِ فقه الزهراء سلام‌الله‌علیها در رأس و از اُمّهات مباحث درایتی و فقه المعارفی قرار گیرد. 🤲 امیدواریم روش درایتی و معرفتی که مرحوم حاج محقق و پدر عظیم‌الشأنشان رحمهماالله‌تعالی در این تألیف وزین مبذول داشته‌اند الگو و چراغ مَنهج فکری و علمی عزیزان اهل علم قرار گیرد و در این مسیر شاهد تألیفات بزرگ و پژوهش‌های بدیع و وسیع باشیم که مع‌الاسف در حوزۀ معرفت فاطمی خلاء امثال این تألیف بچشم می‌خورد. 🗓 چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
💬 رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: النَّظَرُ إِلَى‏ وَجْهِ‏ الْعَالِمِ‏ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ نگاه کردن بر صورت عالم (ربّانی) برای تو از آزاد کردن هزار بنده (در راه خدا) بهتر است. 📗جامع الأخبار، ص ۳۸ دُرّ فقاهت سرودۀ استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه تقدیم به محضر استاد خود حضرت آیت‌الله معظم حاج آقای وحید خراسانی حفظه‌الله‌تعالی وحید آن دُرّ دریای فقاهت بود خورشید تابانِ درایت همه عمرش نثار علم دین شد رکاب عالِمان را او نگین شد کمر بسته برای حفظ مکتب نموده عمر خود را صرف مذهب به علم و دانش و ایمان و تقوا وحید است و ندارد هیچ همتا بتابد از کلامش نور حکمت دهد بر تشنگان ماء حقیقت مُجسّم گشته در او سرّ توحید در او انوار حق را می‌توان دید به فقه الله اصغر او پدیده ز طوسی تا به انصاری چکیده به فقه اوسط و علم فضائل نراقی زنده گردیده است و کامل به فقه اکبر اما بی‌نظیر است وحید عرصۀ فقه کبیر است فقیه اولی کو فقه اکبر مقدّم کرده است بر فقه اصغر چو احکام الهی کرده روشن به اصل دین کند فتوا مُزیّن به درگاه ولایت خاکسار است حریم اهل عصمت پاسدار است همه فکر و همه ذکرش ولایت همه هَمّ و همه غمش امامت دفاع از حق مولا کرده دائم براهین رَصین کرده است قائم ز قرآن و روایات فریقَین برای اهل بدعت او قَذَی‌العَین بود سیراب از ساقی کوثر که این‌گونه نماید وصف حیدر کند نفس نفیسش وصف مولا به تطبیق و به تبیین کرده غوغا کلام مُنفَعِل را کرده فَعَّال کنون شیعه کند بر غیر اِشکال ز تطبیق مذاهب او گذر کرد معارف را درون مذهب نظر کرد گشوده باب تبیین در امامت کند فی‌نفسه توصیف آل‌عصمت در او نور تواضع بهر زهرا تجلی می‌کند بر چشم بینا سفارش می‌کند بر سُور یاسین برای فاطمه آن نور یاسین نبوت وَ امامت هر دو این اصل بود زهرا بر آن دو حلقۀ وصل بگوید فاطمه مظلومه گشته به راه مرتضی مهضومه گشته بپرسد قبر تنها دخت خاتم چرا پنهان شدی بر اهل عالم بگوید در صحیحَین آمده‌ست این که قلب فاطمه زآن دوست پر کین از این رو کرده احیای شعائر نماند ظلم زهرا در سَرائر زند فریاد و ننشیند در این ظلم کند آگه خلائق را بر این ظلم فدک آن نحلۀ خاتم به زهرا بگوید ظلم امت را به حورا بگوید از حسین، شاه شهیدان زند در داغ او چاکِ گریبان بریزد اشک ماتم در عزایش نداند هر چه باشد را سزایش در آن ظلمی که امت بر حسین کرد کجا تسکین بیابد شیعه زین درد به مصباح الهدی کردست روشن چراغ معرفت بر رأس بی‌تن دعای عهدِ صبحِ مسجد اعظم رسد بر گوش و بر جانم هنوزم مُزیّن می‌نمودی درس خود را به ذکر و نام مهدی عجّل الله سفارش می‌نمایی اهل ایمان به یاد حضرت حجت، به قرآن بخوان قرآن کلام حق تعالی نما تقدیم قرآنت به مولا به ربّانیِّ آیاتش هزاران مقام و رتبه از مهدی نمایان تو بر من تحفهٔ زهرای ثانی چو گنجی اندر این دنیای دانی خداوندا نگهدار از بلایش بکاه از موسوی عمر و فزایش 🗓تاریخ سروده: اول ذی القعدۀ ۱۴۴۵/ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ولادت کریمۀ اهل‌بیت، حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📋عرضۀ ۴ عنوان کتاب از تالیفات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه 📚در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 📍شبستان اصلی، ناشران عمومی، راهروی اول، غرفۀ اول، انتشارات آفاق ✅همراه با تخفیف مناسب. ⚠️به تعداد محدود. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🎉 در خجسته ایام ولادت سراسر نور و سعادتِ معجزۀ کبری امام هفتم علیه‌السلام، حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام، 🔰استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه با استاد مُکرّم و پژوهشگر و نویسندۀ معظم، جناب حاج آقای رفیع‌پور تهرانی حفظه‌الله‌تعالی در فضایی صمیمی دیدار داشتند. 🗓شنبه شب، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ قم مقدسه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز درگذشت عارف وارسته، سیدبن‌طاووس رحمة‌الله‌علیه 🎙: بیانات حضرت آیت‌الله بهجت پیرامون شخصیت جناب سیدبن‌طاووس ▪️مثل سیدبن‌طاووس بنده ندیده‌ام، کسی که در این راه تعبدیات، برساند خودش رو به جایی که تالي تلوِ معصومین(از نظر رتبه و درجه پشت سر معصوم -علیهم‌السلام)است. ▪️دعاهایی را خودش می‌گوید: «من خودم انشاء کرده‌ام»- خودش می‌گوید- ملاحظه نمی‌کند؛الهام شده است، بلکه قائل به الهام است، وحی نه! الهام! خودش قائلِ به الهام است. 📚درس خارج حج، ١٩ آذر ١٣٨۵ ✅ کانال رسمی مرکز نشر آثار حضرت آیت‌اللّٰه بهجت قدس سره ✅ @Bahjat_ir
📋عرضۀ ۴ عنوان کتاب از تالیفات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه 📚در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 📍شبستان اصلی، ناشران عمومی، راهروی اول، غرفۀ اول، انتشارات آفاق ✅همراه با تخفیف مناسب. ⚠️به تعداد محدود. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🗓 ۲۷ اردیبهشت، سالگرد ارتحالِ فقیه عارف، حضرت آیت‌الله بهجت رحمه‌الله‌تعالی گرامی باد. 📜 «وَالْمَرْوِیُّ عَنْ ابْنِ‌عَبَّاس قَالَ سَمِعْتُ رَسُولُ اللهِ صلّی‌الله‌علیه‌وآله یَقُولُ: عَیْنَانِ لَا تَمَسَّهُمَا النَّارُ؛ عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشْیَةِ اللهِ...؛ دو چشم است که هیچ‌گاه آتش به آن‌ها نمی‌رسد: چشمی که از خشیت الهی بگرید…» (سنن ترمذی، ج ۳، ص ۹۶)... 🎙گزیده‌ای از بیانات مرجع فقید، مرحوم آیت‌الله بهجت رحمه‌الله‌تعالی #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 حضرت رضا -علیه‌آلاف‌التّحیّة‌والثّناء- به یکی از شیعیانشان فرمودند: در قنوت نماز جمعه چه می‌خوانید؟ او عرضه داشت: آنچه مردم مى‌خوانند. امام علیه‌السلام فرمودند: همانند آنان نخوان، بلکه بخوان: اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَخَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَرُسُلَكَ وَحُفَّهُ بِمَلَائِكَتِكَ وَأَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ وَاسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَأَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً وَلَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَاناً وَائْذَنْ لَهُ فِي جِهَادِ عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِ وَاجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّكَ عَلَى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ؛ 🤲 بارالها! به‌وسیلۀ آنچه که کار پیامبران علیهم‌السلام و فرستادگانت را اصلاح فرمودی، امر بنده و جانشینت (امام زمان عجّل‌الله‌فرجه) را نیز اصلاح فرما و با فرشتگانت گِردا گردش را فرا بگیر، و او را با روح‌القدس از جانب خودت، تأییدش گردان، و مراقب و نگهبانی در پیش رو و از پشت سرش بگمار تا نگذارند هیچ بدی به او برسد، و هر ترسی را برای او به امنیت مُبدّل ساز تا تو را بپرستد و چیزی را شریک تو نگرداند 🔸و برای هیچ یک از آفریدگانت چیرگی و قدرت بر ولیّت قرار مده، و به او اجازه بده تا با دشمن تو و دشمن خودش به نبرد برخیزد، و مرا نیز از یاران حضرت قرار ده، همانا تو بر هر چیزی توانا هستی. 📚مصباح المتهجد، ج ‏۱، ص ۳۶۶ #️⃣ 🆔 @feghhevelayat
📜مجلس احیاء امر اهل‌بیت علیهم‌السلام، 📢 به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا علیه‌السلام 🎙با بیانات استاد محقق حاج‌ آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📋 امام رضا علیه‌السلام به شخصی که از روستاهای اصفهان بود و به عنوان ساربان همراه ایشان به خراسان آمد، به هنگام بازگشتْ امام رضا علیه‌السلام حدیثی نوشته و به او دادند و آن حدیث این بود: 📝 كنْ مُحِبّاً لآِلِ مُحَمَّدٍ وَإِنْ كُنْتَ فَاسِقاً وَمُحِبّاً لِمُحِبِّيهِمْ وَإِنْ كَانُوا فَاسِقِينَ؛ ✅ دوستدار آل محمّد علیهم‌السلام باش اگر چه فاسق باشی و دوستدار دوستداران ایشان باش اگر چه فاسق باشند. 📚الدّعوات، ص ۲۸ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎊 اکسیر زیارت رضوی 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
▪️قال الله تبارک وتعالی: 📖 «وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؛ و كسى كه از خانۀ خود به قصد مهاجرت به سوى خدا و پيامبرش بيرون رود، سپس مرگ او را دريابد، مسلماً پاداشش بر خداست» (نساء/ ۱۰۰). ▪️ضایعۀ درگذشت شهادت‌گونۀ رئیس جمهور محترم و هیئت همراه را تسلیت عرض نموده و از خداوند سبحان مسئلت می‌نماییم که مردم ولایت مدار کشور ایران را در سایۀ ولی‌عصر ارواحنافداه‌ از هرگونه خطرات و بلایا حفظ فرماید. 🤲اللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَاجْعَلْنا مِنْ خَیْرِاَعْوانِهِ وَاَنْصارِهِ 🖊موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت (مرکز تنظیم و نشر آثار استاد موسوی دام‌ظلّه) #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🎉در صلوات منقول از امام عسکری علیه‌السلام چنین آمده است: 📜«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ وَرَضِيتَ‏ بِهِ‏ مَنْ‏ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ؛ 🤲 بار الها بر علی بن موسی‌الرضا علیهماالسلام صلوات بفرست، همان که او را بگزیدی و هر کس را خواستی راضی سازی به وسیلۀ او راضی نمودی» (مصباح المتهجد، ج‏ ۱ ، ص ۴۰۴). 🔸ای رضا ای مظهر اسماء هو 🔹ای هزار و یک صفات ذات او 🔸هر که را خواهد خدا سازد رضا 🔹از حریم تو رسد بر آرزو #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حامل اَعباء نبوّت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📜مجلس احیاء امر اهل‌بیت علیهم‌السلام، 📢 به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا علیه‌السلام 🎙با بیانات استاد محقق حاج‌ آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🗓 یک خرداد روز بزرگداشت حکیم مُتألّه، جناب صدرالمتألّهین، ملاصدرا شیرازی رحمه‌الله‌تعالی 📝 بدین مناسبت، مقاله‌ای با عنوان حقیقت انسان در حکمت متعالیه از استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف منتشر می‌گردد. 🔸آن کس که در حکمت متعالیۀ صدرایی مُتضلّع شود خواهد یافت که در منظومۀ فکری ایشان انسان من حیث اَنّه انسان در مسیر تعالی و تقرب به مبدأ اَعلی حدّ یَقف ندارد. به عبارتی در هندسۀ وجود، عدم تناهی انسان موجب شده که او در یک مقام معلوم و معینی از مراتب عالَم وجود توقف ننماید؛ زیرا او هَماره در حال حرکت و صیرورت و شدن است، هر چند که تمام حرکات انسان در جهان طبیعت جنبۀ مقدمی دارد؛ 🔹یعنی فعل ‌و انفعالات این سویی مُمدّ و مُعّد از برای اصل حرکت انسان به سوی مدارج سامیه و معارج عالیه در عالَم بعدی خواهد بود: «أَلا إِلَى اللَّهِ تَصيرُ الْأُمُورُ؛ آگاه باشيد كه همۀ امور به سوى خدا باز مى‌‏گردد» (شوری/ ۵۳). 🔸تقریر مطلب اینکه اسمای حسنای الهی از حیث عِدّه غیرمتناهی است و هر اسمی به اعتبار جلواتش نیز نامتناهی می‌باشد و از آن جهت که انسان مظهر اَتمّ الهی و مَثَل اَعلای خدای سبحان و خلیفةالله است، غرض نهایی و هدف غایی خلقت او اقتضاء دارد که تقرب به جمیع اسماء و صفات ربوبی داشته باشد و در واقع مَجلا و مظهر آثار اُلُوهی قرار گیرد. 🔹و چون اسماءْ غیرمتناهی بوده و جلوات هر اسمی نیز غیرمتناهی است، براین‌اساسِ رَصین عروج و صعود و اعتلا و ارتقای انسان به سوی ذات اَقدس اِله -جلّت عظمته- هرگز تمامی ندارد و نخواهد داشت. 🔸چه اساساً بساط و بزم قرب الهی پایان یافتنی نیست، فلذا هر کس هر چه به‌سوی حق‌تعالی حرکت وجودی نماید باز مدارج قرب و معارج تعالی برایش موجود خواهد بود و اطلاق عنوان «إِلَیهِ الرُّجْعىٰ» بر او صدق دارد. 🔹دلیل امکان تحقق این قرب نامتناهی برای فرد انسان همانا نامتناهی بودن حقیقتِ هویت انسانی است که شأن انسانِ نامتناهی این است که در حقیقةُ الحقائقِ نامتناهی (لایتناهی فوق ما لایتناهی بما لایتناهیٰ) به وجه نامتناهی شناور شود، چرا که به عبارت متعارف فلسفی، اِنیّت و نفس انسان ماهیت ندارد. 🔸باری جناب انسان را مقام اطلاق سزاست و به مقتضای کریمۀ: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَأَشْفَقْنَ مِنْها وَحَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً؛ يقيناً ما امانت را بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه كرديم و آنها از به عهده گرفتنش امتناع ورزيدند و از آن ترسيدند، و انسان آن را پذيرفت؛ بى‏ترديد او ظَلوم و جَهول است‏» (احزاب/ ۷۲)، شاید آن امانتی که به آسمان و زمین و کوه عرضه نمودند و آنان از برداشتن آن اِبا داشتند و انسان ظَلوم و جَهول آن را حامل شد همانا مقام اطلاق باشد؛ زیرا غیر انسانْ محدود و مقیّدند حتی ملائکۀ الهی که در شأنشان کریمۀ: «وَما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ؛ و هيچ يک از ما فرشتگان نيست مگر اينكه براى او مقامى معين است‏» (صافات/ ۱۶۴) حاکی است. 🔹و مُبرهن است که شأن وجودیِ موجود مقیّد آن است که از تحمل حقیقت اطلاقی امتناع داشته باشد که امانت عبارت است از ظِلّ اللهِ مطلق و بی‌شک مطلقْ ظِلّش نیز باید مطلق باشد. نهایتْ فرق در اصل و فرع و یا ذاتی و تَبَعی است: «لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَبَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَخَلْقُكَ؛ هیچ فرقی بین تو و او نیست، مگر اینکه آنها بنده و مخلوق تواند‏» (مصباح المتهجّد، ‏ج ۲، ص ۸۰۳). 🔸بعض اهل معرفت گویند: انسان در مقام ظَلومیّت که عبارت از مقام تجاوز از همۀ حدود و پا گذاشتن بر فرق همۀ تعیّنات و رسیدن به مقام لامقامی «يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ؛ اى اهل مدينه! جاى درنگ و ماندن شما نيست‏» (احزاب/ ۱۳) است و نیز در مقام جَهولیّت که عبارت از مقام جهل و نادانی از ما سوی الله یعنی فناء عن الفناء باشد، لیاقت و استعداد حمل آن ظِلّیّت مطلقه را پیدا می‌کند. 🔸آسمان بار امانت نتوانست کشید 🔹قرعۀ کار به نام من دیوانه زدند ادامه...👇🏻
ادامه...👇🏻 🔸به تعبیر دیگر عنوان ظَلومیّت برای انسان را اطلاق به غضب و عنوان جَهولیت را اطلاق به شهوت نموده‌اند که چون اَمّارگی نفس انسان به تصرف اکسیر اعظم شرعِ اَنور در آمد، این دو صفتِ مذموم به قصد مطمئنگیِ نفس رو به عالَم علوّ آرند و تغییر جهت یابند که به کلّی محو این دو صفت نقصان است. 🔹پس چون غضب قصد علو کند، همه غیرت و همت شود و نیز چون شهوت قصد بالا نماید، همه عشق و محبت گردد. در نتیجه نفس انسانی با دو بال غیرت و محبت در هیچ مقامی توقف نکند و به هیچ چیز سر فرود نیاورد و بِالکُلّ رو به حضرت حق کند و جمال جمیل حضرت دوست را به نظاره نشیند و مهم اینکه پیش از این در عالَم اَظلّه و ارواح نفس انسانی این دو ابزار را نداشت؛ چون پدرِ روح با مادرِ عناصر جفت شد، دو فرزند شهوت و غضب که اول جَهول و دوم ظَلوم است پدید آمدند. 🔸پس چون آن دو را به عالَم بالا جهت داد، صاحب همت و غیرت و حائز عشق و محبت گردید و آن امانت که حقیقت ظِلّیّۀ اطلاقیّه بود را حمل نمود و در هیچ مقامی متوقف نشد و خویش را پروانه صفت بر شمع احدیت زد و باک از احتراق ننمود. 📖«ثُمَّ دَنٰا فَتَدَلَّى * فَكٰانَ قٰابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ‏؛ سپس نزديک آمد و نزدیک‌تر شد، تا فاصله‏اش‏ به قدرِ طول‏ دو انتهاى‏ كمان يا نزدیک‌‌تر شد» (نجم/ ۸ و ۹). 🔹گذاری کن ز کاف کنج کَونین 🔸نشین بر قاف قرب قاب قوسین 🔹ختام کلام اینکه کلمۀ انسان در ابتدا و انتها به دو «اِن» مشتمل است که در حکم قشر و پوستۀ اوست و مغز انسانیت همان حرف «سین» است که ظاهر و باطنش متحد باشند، چه به حساب جُمل ابجدی زُبُر و بَیّنۀ این حرف ۶۰ خواهد بود که ناظر بر مقام معتدلۀ انسان کامل محمّدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله است، چه ایشان جسد مُتروّح و روح مُتجسّداند. 🔸نیل به مغزای انسانیت یعنی معتدل شدن دو اِنیّت انسان؛ یکی اِنیّت غضب و دیگری انیّت شهوت که بی‌تردید انسان بدین اعتدال به قلّۀ سین انسانیّت ترفیع می‌یابد. چنان‌که در معنای سین فرمودند: «السِّينُ سَنَاءُ اللَّه‏» (تفسير القمی، ج ‏۱، ص ۲۸) که همان معنای رفعت و بلندی است و خدای سبحان بر همین اساس شخص اول عالم وجود را به رفعت مغزای انسانیت مخاطب قرار داده و فرموده: 📖«يس * وَالْقُرْآنِ الْحَكيمِ؛ يس، سوگند به قرآن حکیم» (یس/ ۱ و ۲) و به همین عنوان ذات لا یزال الهی سلام ذاتی خود را همواره بر موطن ذاتی ذوات اَقطاب محمّدیّین -صلوت‌الله‌علیهم‌اجمعین- می‌فرستد که: «سَلَامٌ عَلَى آلِ يَاسِين» (صافات/ ۱۳۰) 🗓 ۱ خرداد ۱۴۰۳ 🖋سید ابراهیم موسوی #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و ایتا 🆔 @feghhevelayat
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🌱توسل حسینیه، مایۀ هدایتِ حکمتِ متعالیه 💬 مرحوم استاد محسن بینا رحمه‌الله‌تعالی: 🔸از فیلسوفِ جلیل‌القدر مرحوم آیت‌الله میرزا مهدی آشتیانی رحمه‌الله‌تعالی جمله‌ای به یاد دارم و آن این که: شبی که آن مرحوم را در مسیرِ منزلش بدرقه می‌کردم فرمودند: 📋من حکمت تدریس می‌کنم، حکمت، ممکن است بعضی‌ها را به خود مشغول کند، اما من در حرم مطهر حضرت سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه از آن حضرت خواستم که هر کس پایِ درسِ من می‌نشیند، به خود مشغول نشود و حکمت، موجبِ ضلالتِ او نشود! 📃کیهان فرهنگی، شماره ۲۳۲-۲۳۱، ص ۲۵-۲۴. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و ایتا 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜 إذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَهَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دُثِرَ فَضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ الْقَائِمُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يَهْدِي إِلَى أَمْرٍ قَدْ ضَلُّوا عَنْهُ وَسُمِّيَ بِالْقَائِمِ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ؛ 🌥 چون قائم عجّل‌الله‌فرجه ظهور نماید، مردم را به اسلامی تازه دعوت ‌کند و آنها را به امری فراموش شده رهبری ‌فرماید که اکثر ایشان از آن گمراه شده‌اند و قائم را از آن نظر مهدی گفته‌اند که مردم را به آیینی که مسلمانان ازدست‌داده‌اند هدایت می‌کند و او را بدان جهت قائم خوانده‌اند که برای ابراز حق و ظهور آن قیام فرماید. 📚الإرشاد، ج ‏۲، ص ۳۸۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📖 معارف عُلیای توحیدی در متون اَدعیۀ مأثوره ✅ گمشدۀ عبد داعی در متون ادعیۀ مأثوره، همانا معارف عُلیای توحیدی است، نه قضای حوائج و تحصیل ثواب؛ که این امور به تبع از اصل توحید برای انسان مترتب می‌شود. ▫️به هر تقدیر، ادبِ مع‌الله اقتضا می‌کند که در مقام دعا از او جز او نخواهی، که این عبادتِ احباب و احرار است و این امر از بلندهمتی عبد است و کسانی که دون‌همت هستند، به وفق دنائت خود طلب دارند. و این بیان سیدالشهدا حسین‌بن‌علی علیهماالسلام اشاره به همین مقام دارد که می‌فرمایند: 📜 إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَهِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ؛ 📿 به‌راستی گروهی خدا را به طمع ثواب عبادت می‌کنند، که این پرستشِ تاجران است؛ و گروهی خدا را از ترس عذاب می‌پرستند و این پرستشِ بردگان است؛ و همانا گروهی خدا را برای شُکر و سپاس پرستش می‌کنند، که این عبادت آزادمردان است و این، برترین نوع عبادت است. 🔸غلام همت آنم كه زير چرخ كبود 🔹ز هرچه رنگ تعلّق‌ پذيرد، آزاد است 🔰 آری، استاد عزیزم حضرت علامۀ راحل -أعلی‌اللَّهُ‌مقاماته‌الشریف- چه زیبا فرمودند که: 🌍 از دنيا چشم ‌پوشيدن اگرچه هنر است، ولى از دنيا و آخرت هر دو چشم پوشيدن خيلى هنر است. در جامع صغير «سيوطى» از مُسند «فردوس ديلمى» از «ابن‌عباس» از رسول‌‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده است كه: ▪️«الدُّنْيَا حَرَامٌ عَلَى أَهْلِ الْآخِرَةِ وَالْآخِرَةُ حَرَامٌ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَالدُّنيَا وَالْآخِرَةُ حَرَامٌ عَلَى أَهْلِ اللهِ؛ دنیا برای اهل آخرت حرام است و آخرت برای اهل دنیا حرام است و دنیا و آخرت برای اهل خدا حرامند». در اين معنى به فارسى چه نيكو گفته شده است: 🔸دنيا و آخرت به نگاهى فروختيم 🔹سودا چنان خوش است كه يک‌جا كند كسى 📙 فیض نیایش، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه، ص ۳۵ الی ۳۷ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت رحمه‌الله می‌فرمایند: 📝 مرحوم دربندی رحمه‌الله با آن فضلش در بالاسر حرم سیدالشهدا علیه‌السلام، داد می‌زد: «یا حسین، به حق مادرت زهرا علیهاالسلام شمر را شفاعت نکن!». سه دفعه بلند این را می‌گفت. به او می‌گفتند: «آیا شفاعتِ شمر ممکن است؟!» 🔍 می‌گفت: «چرا ممکن نیست؟! چرا محال است؟! مظهر رحمت واسعۀ خدا هستند. ما چه می‌دانیم؟ ما قسمش می‌دهیم که این کار را نکند». 📕رحمت واسعه، ص ۲۰۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد مرحوم آیت‌الله سید محمدحسن الهی طباطبایی قدس‌سرّه: 🌥 حضرت ولی‌عصر عجّل‌الله‌فرجه که غایب نیست. ما هم هیچ‌وقت بدون رابطه نیستیم. ارتباط بین ما و حضرت همیشه وجود دارد. 🔸 تصرف حضرت در بشریت، مثل تصرف روح در بدن است؛ آن هم نه فقط برای ما بلکه همۀ بشریت! ما همیشه تحت‌نظر حضرتیم. ارتباط ما با حضرت دائمی است. 🔹منتهی بعضی از انسان‌ها این ارتباط را درک می‌کنند و می‌شناسند و بعضی نمی‌شناسند و اگر ما نمی‌توانیم ارتباط را درک کنیم، چون ما دیدمان کم است؛ ما غایبیم. 📚 الهیه، ص ۱۵۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat