eitaa logo
کشکول فکر و علم
95 دنبال‌کننده
44 عکس
12 ویدیو
21 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
ادعای نویسنده مقاله است و جای تأمل دارد اما به عنوان اینکه مفید است برای آشنایی با در مرحله بدوی اولاً و برای انگیزه جهت بیشتر در این باب ثانیاً ارسال می کنم.
12 💠 وقوع راوی در کتاب تحف العقول 🔹 آیت الله قمی (رحمه الله): ابن أبي شعبة حراني مؤلف کتاب در مقدمه کتاب می‌نویسد: «خذوا ما ورد إليكم عمّن فرض الله طاعته عليكم وتلقّوا ما نقله الثقات عن السادات بالسمع والطاعة والانتهاء إليه والعمل به». 🔸 ایشان دعوت به شنیدن و اطاعت و عمل به روایاتی کرده که از ثقات نقل شده است. با توجه به عدم نقل سند روایات در کتاب «تحف العقول»، راهی برای تشخیص روایاتی که از ثقات نقل شده وجود ندارد و اگر ایشان می‌خواهد بفرماید که آن چه در این کتاب روایت شده مشتمل بر روایات ثقات بوده، ولی همه آن‌ها ثقات نیستند، فایده‌ای ندارد؛ زیرا همه موارد شبهه مصداقیه می‌شود و دعوت ایشان به عمل به روایات محقق نخواهد شد. بنابراین دعوت ایشان تنها در صورتی صحیح می‌باشد که ایشان بفرماید تمام آنچه در این کتاب نقل شده از ثقات می‌باشد تا شبهه مصداقیه نشود و کتاب از هدفی که برای آن تدوین شده ساقط نشود. (الولاية الإلهیة أو الحکومة الإسلامیة 3: 397) 🔹 استاد : این یک بحث اصولی است که اگر ثقه‌ای گفت که ثقه دیگری به من خبری داد، ولی نام آن ثقه را نبرد، آیا چنین خبری حجت است؟ این بحث در دوره‌های اصول قبل از معاصر مطرح شده و یکی از بحث‌های بسیار لازم و خوب است که در «معالم» و «فصول» و «قوانین» مطرح شده و در کتب بعد از آن‌ها حذف شده است. (معالم الدين وملاذ المجتهدين 207؛ الفصول الغروية في الأصول الفقهية 304؛ القوانين المحكمة في الأصول (طبع جديد) 2: 516) 1️⃣ یک نظر عدم حجیت چنین روایتی است؛ زیرا نام آن ثقه برده نشده است، لذا اولاً ممکن است که فرد دیگری آن راوی را جرح کرده باشد؛ ثانیاً اماره بعد از فحص از معارض حجت است و بیان او برای ما تنها اماره بر وثاقت است، ولی قدرت بر فحص از معارض وجود ندارد. مانند این که در مکانی فقط کتاب «کافی» در دسترس باشد، در چنین شرایطی نمی‌توان به یک روایتی که در کتاب کافی وجود دارد فتوا داد؛ زیرا ممکن است که در «تهذیب» معارضی داشته باشد. 2️⃣ در مقابل، عده‌ای این مقدار را کافی دانسته و روایت را حجت می‌دانند؛ زیرا در این موارد بنای عقلا بر فحص نیست؛ چون اگر بگوید که یکی از دوستان ثقه که نامش را نمی‌خواهم ببرم چنین حرفی به من زد، به او نمی‌گویند که نام آن فرد را بگو تا ما فحص کنیم که او چطور آدمی است و شاید کس دیگری بگوید که او ثقه نیست. 🔸 استاد علی : از مقدمه تنها یک نصیحت کلی به دست می‌آید که ای شیعه به روایات راویان ثقه عمل کنید. نه اینکه من روایات کتاب را از ثقات نقل کرده‌ام؛ زیرا نویسنده می گوید: از آنجا که بیشتر روایات کتاب آداب و مستحبات بود من سندها را حذف کردم. پس شاید از باب تسامح در ادلّه سنن یا موثوق الصدور بودن متن روایات یا شهرت کتاب یا محفوف به قراین بودن روایات آنها را آورده باشد. (وأسقطت الأسانيد تخفيفا وإيجازا و إن كان أكثره لي سماعاً ولأن أكثره آداب وحكم تشهد لأنفسها ولم أجمع ذلك للمنكر المخالف، بل ألفته للمسلم للأئمة العارف بحقهم الراضي بقولهم الراد إليهم وهذه المعاني أكثر من أن يحيط بها حصر وأوسع من أن يقع عليها حظر وفيما ذكرناه مقنع لمن كان له قلب وكاف لمن كان له لب). 📚 برگرفته از دروس خارج استاد (1394ش) و استاد علی همدانی (دام ظلهما) (1391ش) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
از همین مقاله
https://pergas-inst.com/exam/v/0znpbOwP4xOvHSJ2 اتفاقی الآن دیدم و برای تمرین در اوقات فراغت شاید مفید باشد. خودم شناختی زیادی ازش ندارم.
[سورة المؤمنون (23): الآيات 12 الى 22] وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ (12) ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ (13) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ (14) قوله تعالى: «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» الإنشاء كما ذكره الراغب- إيجاد الشي‏ء و تربيته كما أن النش‏ء و النشأة إحداثه و تربيته كما يقال للشاب الحديث السن ناشئ. و قد غير السياق من الخلق إلى الإنشاء فقال: «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» دون أن يقال: ثم خلقناه إلخ، للدلالة على حدوث أمر حديث ما كان يتضمنه و لا يقارنه ما تقدمه من مادة فإن العلقة مثلا و إن خالفت النطفة في أوصافها و خواصها من لون و طعم و غير ذلك إلا أن في النطفة مكان كل من هذه الأوصاف و الخواص ما يجانسه و إن لم يماثله كالبياض مكان الحمرة و هما جميعا لون بخلاف ما أنشأه الله أخيرا و هو الإنسان الذي له حياة و علم و قدرة فإن ما له من جوهر الذات و هو الذي نحكي عنه بأنا لم يسبق من سنخه في المراحل السابقة أعني النطفة و العلقة و المضغة و العظام المكسوة لحما شي‏ء،و لا سبق فيها شي‏ء يناظر ما له من الخواص و الأوصاف كالحياة و القدرة و العلم فهو منشأ حادث مسبوق بالعدم. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏15، ص: 20) وجه فنی استدلال مرحوم علامه طباطبایی رحمه‌الله در اینجا چیست؟ به‌عبارت دیگر با مهندسی معکوس فرمایش ایشان به کدام قاعده می‌رسیم؟ اگر در قواعد علوم فعلی (چه شاخه‌‌های بلاغت و چه اصول) پاسخش را نداریم باید در چه علمی قاعده جدیدی اضافه بشد و یا دنبال علم جدیدی باید برویم؟
💠 انواع اجتهاد: 1️⃣ اجتهاد : این قسم از اجتهاد متکفل بیان احکام‌اللّه واقعیه است و اگر تزاحمی بین احکام واقعیه و ظاهریه رخ دهد، بین آن‌ها جمع می‌کند. فنون مطرح‌شده در اواخر کفایة الأصول و نظریه‌ تزاحم حفظی که شهید (رحمه للله) بیان کرده است، از جمله مصادیق این اجتهاد به‌شمار می‌رود. خروجی این قسم از اجتهاد، رساله‌ توضیح‌المسائل از باب طهارت تا دیات است. 2️⃣ اجتهاد : این قسم از اجتهاد بعد از تشکیل نظام اسلامی نمود می‌یابد. در این قسم از اجتهاد، فقها پس از وضع قوانین توسط مجلس، اقدام به تطبیق آن‌ها با استنباطات فقهیّه می‌کنند تا مطابقت یا عدم مطابقت آن‌ها با اسلام آشکار گردد. به‌ عبارت‌ دیگر: عمل فقها در این خصوص دقیقاً مشابه یک قاضی است؛ با این تفاوت که قضات در قضیه‌ خارجیه‌ شخصیه قضاوت می‌کنند و فقها در خصوص قضیه‌ کلیه نظر می‌دهند. 3️⃣ اجتهاد : اجتهادی است که متکفل تنظیم روابط فرد و دولت در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است. از جمله عرصه‌هایی که اجتهاد تنظیمی می‌تواند در آن ایفای نقش کند، عبارتند از: 1. تنظیم روابط بین‌الملل؛ 2. تنظیم روابط سیاسی فرد و دولت؛ 3. تنظیم روابط اداری؛ 4. تنظیم روابط مالیّه و مالیاتی؛ 5. تنظیم روابط بر پایه‌ محیط‌زیست؛ 6. تنظیم روابط داخلی. 🔹 بنابراین در عرصه‌ی اجتهاد تنظیمی، نگاه فقیه به تنظیم روابط معطوف است. البته باید توجه داشت که در این اجتهاد، تنها زاویه‌ی دید به آیات و روایات و دلیل عقل متفاوت می‌شود، نه اینکه منبع دیگری به ادله‌ی اربعه افزوده گردد و ادعا شود که دلیل دیگری نیز به نام مصالح یا عرف یا مقتضیات زمان و مکان وجود دارد. 🔸به‌ عنوان‌ مثال: در نگاه اجتهاد تبیینی گفته می‌شود که اسلام مرز جغرافیایی ندارد و مجلس نیز در همین زمینه قانون «استرداد مجرمین» را تصویب می‌کند؛ لکن بر اساس اجتهاد این مصوبه توسط شورای نگهبان به دلیل استلزام پذیرش حکم طاغوت و از باب نفی سلطه رد می‌شود و سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب می‌کند. در حالی‌که در اجتهاد بررسی می‌شود که باتوجه‌ به هزینه، فایده و کارآمدی و سیاسات شرعیه و مصالح نوعیه و دفع مفاسد و تحقق اهداف دولت اسلامی و فرایند تصمیم‌گیری حکمران، این مسئله باید به چه نحوی حل شود. 📚 برگرفته از درس خارج آیت الله (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
في حديث سَلْمان: أَنه نزل على نَبَطِيَّةٍ بالعراق فقال لها: هل هنا مكانٌ نَظيف أُصَلي فيه؟ فقالت: طَهِّرْ قَلْبَك و صَلِّ حَيْثُ شِئْتَ، فقال سلمان: فَقِهَتْ. أَي فَهِمَتْ و فَطِنَتْ للحقِّ و المَعْنى الذي أَرادَتْ، و قال شمر: معناه أَنها فَقِهَتْ هذا المعنى الذي خاطَبَته، و لو قال فَقُهَتْ كان معناه‏ صارَت فَقيهةً. لسان العرب، ج‏13، ص: 522 ، تفاوت بین فَعِلَ و فَعُلَ
وَ حَكَى اللَّحْيَانِيُّ نِسْوَةٌ فُقَهَاءُ، و هي نَادِرةٌ. قَالَ ابنُ سِيدة: وَ عِنْدِي أَنْ قَائِلَ‏ فُقَهَاءَ مِنَ العَرَبِ لَمْ يَعْتَدَّ بِهَاءِ التَّأْنِيثِ، وَ نَظيرُهَا نِسْوَةٌ فُقَرَاء. تاج العروس ؛ ج‏19 ؛ ص72 وزن فعلاء برای مذکر است. و لکریم و بخیل فعلا کذا لما ضاهاهما قد جعلا استعمالش برای جمع فعیلة در دو مورد نادر نقل شده است؛ یکی فقیهة و یکی فقیرة. توجیه ابن سیده هم زیبا است و می توان گفت که در فقاهت، جنسیت مورد توجه نیست و لذا تاء تأنیث الغا شده است و در فقر نیز طوری است که اصلا نداری و مسکنت برای زن متوقع نیست چون نفقه زندگی وی با مرد است و لذا به تاء تأنیث توجه نشده است و الله العالم. ؛ نوادر جمع مکسر
فقه در لغت و در اصطلاح.pdf
258.1K
این فایل، بخشی از یک تحقیق است و لذا تا زمان نشر آن لطفاً انتشار نشود.
تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی.pdf
806.5K
نمونه یک تحقیق خوب رجالی البته مثل هر اثر علمی جای نقد هم دارد. مثلاً بنظر در این مباحث حتما باید حتی الامکان پاسخی برای علت اشتباه طرف مقابل داشته باشیم. مثلاً اینجا حتی الامکان باید روشن شود که چرا نجاشی آن حرف اشتباه را زده؟ یا علت استثنای ابن ولید چه بوده؟ اما اصل تحقیق، واقعا قابل استفاده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درس خارج ولایت فقیه امام خمینی رحمةالله علیه 📍نجف اشرف | سال ١٣۴۶ هجری شمسی 👌دقت و توجه دشمن ✍️در کتاب بحران، نوشته حامیلتون جردن، رئیس ستاد کاخ سفید آمده است : زمانی که آیت الله خمینی در نجف درس می گفت هر روز ترجمه می شد و روی میز کارتر رئیس جمهور آمریکا قرار می گرفت ما می خواستیم بدانیم افکار آیت الله خمینی و نحوه اداره کشور ایران در آینده چگونه خواهد بود.... 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
باید در منهج استنباط برای مقاصد جایی پیدا کرد ▫️استاد در نشست رونمایی از کتاب تعلیل‌مداری در اجتهاد: 🔹اولین کسی که به روح‌الشریعه اشاره کرد غزالی بود. در شیعه مرحوم وحید بهبهانی مطرح کرد و قبل از ایشان فیلسوفان شریعت‌شناس مانند ملاصدرا آن را مطرح کرده‌اند. ملاصدرا می‌گوید روح الصلاه، روح الصوم و ... یعنی اسلام یک روحی دارد؛ این روح‌گرایی یک نگاه است. معتقدم هیچ‌کس به اندازه علامه طباطبایی و ملاصدرا شریعت‌شناس نیستند؛ اینها فیلسوف شریعت هستند. 🔹حال مقاصد برای همین شریعت است. مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم. اگر بگوییم که شریعت، مقاصد ندارد، حکمت خدا را مدنظر قرار نداده‌ایم. شما باید کلام را با توجه به مقصد فهم کنید. بنابراین باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد. http://ijtihadnet.ir/?p=72899 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ الْمُفِيدُ فِي الْمُقْنِعَةِ عَنِ الْبَاقِرِ ع قَالَ: أَفْطِرْ عَلَى الْحُلْوِ فَإِنْ لَمْ تَجِدْهُ فَأَفْطِرْ عَلَى الْمَاءِ فَإِنَّ الْمَاءَ طَهُورٌ کلمه طهور در احادیث فقهی به چه معناست؟ ۱. الطاهر لنفسه المطهر لغیره ۲. ما یصح التوضؤ و الاغتسال منه ۳. معنای لغوی (پاک) ۴. پاک‌کننده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مقام معظم رهبری دامت برکاته: ▫️آقای طالقانی، یک شخصیّت بسیار مغتنمی بود. خدای متعال یک قالب خوبی در ایشان متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت... 🗓 ۱۹ شهریور، سالروز وفات آیت الله سید محمود طالقانی https://eitaa.com/joinchat/610271500C8b3d5ca4dd
تعبیر تجلی در قالب یک تعبیر ناب فلسفه اعلای صدرایی و عرفانی است.
. . 📤مشاهده یکجای جلسات معرفتی📤 🔰سلسه مباحث ✍️سری جلسات مجازی با جلسه ۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/683 جلسه ۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/686 جلسه ۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/687 جلسه ۴ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/689 جلسه ۵ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/690 جلسه ۶ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/691 جلسه ۷ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/692 جلسه ۸ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/693 جلسه ۹ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/696 جلسه ۱۰ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/694 جلسه ۱۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/695 جلسه ۱۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/698 جلسه ۱۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/697 جلسه ۱۴ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/699 جلسه ۱۵ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/700 جلسه ۱۶ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/729 جلسه ۱۷ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/757 جلسه ۱۸ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/885 جلسه ۱۹ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/774 جلسه ۲۰ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/775 جلسه ۲۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/781 جلسه ۲۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/791 جلسه ۲۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/809 💠کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
بخشی از مقاله اجتهاد تمدنی؛ منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه متعلق به آقای واسطی
بخشی از مقاله اجتهاد تمدنی؛ منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه متعلق به آقای واسطی
مقاله مستخرج از طرح پژوهشی «اجتهاد تمدنی چیستی، چرایی چگونگی».pdf
373K
خود مقاله را هم ارسال می کنم. قابل استفاده است اگرچه در بخش هایی خصوصا در بخش تطبیق روش اجتهاد بر مثال جای مناقشات دارد.
🔅 امام خامنه‌ای | ۱۳۸۳/۰۹/۳۰ 💠 انسان‌ها بر اثر از خدای متعال -که روح هستی و حقیقت هستی است- از خودشان، دلشان و از حقیقتشان غافل می‌شوند. 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir